Anotācija (ex-ante)

24-TA-1: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Minimālās mēneša darba algas noteikšanas un pārskatīšanas kārtība" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
ES dokuments
Apraksts
Saskaņā ar 2022. gada 19. oktobra Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas (ES) 2022/2041 par adekvātām minimālajām algām Eiropas Savienībā  (turpmāk – Direktīva 2022/2041) 17. panta 1. punktu Eiropas Savienības dalībvalstīm līdz 2024. gada 15. novembrim ir jāveic izmaiņas normatīvajā regulējumā, lai izpildītu tās prasības.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekts ir izstrādāts ar mērķi izpildīt Direktīvas 2022/2041 prasības, tādējādi nodrošinot minimālās algas adekvātumu Latvijā.
Direktīvas 2022/2041 mērķis ir uzlabot dzīves un darba apstākļus darba ņēmējiem, jo īpaši minimālo algu adekvātumu, lai veicinātu augšupēju sociālo konverģenci un samazinātu algu nevienlīdzību.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Latvijā ir izstrādāti kritēriji, kurus jāņem vērā minimālās mēneša darba algas aprēķināšanai, un tie ir noteikti Ministru kabineta 2016. gada 18. augusta noteikumos Nr. 563 "Minimālās mēneša darba algas noteikšanas un pārskatīšanas kārtība" (turpmāk – MK noteikumi Nr. 563).

Spēkā esošā minimālās mēneša darba algas noteikšanas un pārskatīšanas kārtība ir izstrādāta saskaņā ar:

1) Ministru kabineta 2011. gada 16. marta rīkojumu Nr. 111 "Par Koncepciju par minimālās mēneša darba algas noteikšanu turpmākajiem gadiem"  (turpmāk – koncepcija), kuras mērķis bija izvēlēties tādus minimālās mēneša darba algas noteikšanas un pārskatīšanas pamatprincipus, lai normālā darba laika ietvaros tiktu garantēta Latvijas materiālās labklājības līmenim un ekonomiskajai situācijai samērīga minimālā mēneša darba alga (vidējais darba algu līmenis, sociālās garantijas, dzīvošanas izmaksas un citi faktori), turklāt šai algai jābūt sociāli taisnīgai un jānodrošina pēc iespējas augsts nodarbinātības līmenis;

2) Ministru kabineta 2016. gada 23. marta rīkojumu Nr. 230 "Par konceptuālo ziņojumu "Priekšlikumi par izmaiņām minimālās mēneša darba algas noteikšanas un pārskatīšanas procesā"" (turpmāk – konceptuālais ziņojums). Konceptuālajā ziņojumā paredzētos priekšlikumus Labklājības ministrija izstrādāja sadarbībā ar Ekonomikas ministriju, Finanšu ministriju, Centrālo statistikas pārvaldi, Valsts kanceleju, Latvijas Banku un nevalstiskām organizācijām (Latvijas Darba devēju konfederāciju, Latvijas Brīvo arodbiedrību savienību, Latvijas Pašvaldību savienību).

Taču Direktīva 2022/2041 paredz pienākumu Eiropas Savienības dalībvalstīm noteikt papildu vai izstrādāt jaunus kritērijus, t.sk. noteikt atsauces vērtību, kas nodrošinās lielāku prognozējamību attiecībā uz turpmāku minimālās mēneša darba algas paaugstināšanu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Kā izriet no Direktīvas 2022/2041 preambulas 28. apsvēruma, minimālās algas ir uzskatāmas par adekvātām, ja tās ir taisnīgas attiecībā pret algu sadalījumu attiecīgajā dalībvalstī un ja tās nodrošina pienācīgu dzīves līmeni darba ņēmējiem, kas ir pilna laika darba tiesiskajās attiecībās.

Direktīvas 5. pants nosaka, ka dalībvalstīm, kurās ar normatīvajiem aktiem ir  noteiktas minimālās algas, ir jāizveido procedūras, kas vajadzīgas, lai noteiktu un atjauninātu normatīvajos aktos noteiktās minimālās algas. Šādu  procedūru noteikšanas un atjaunināšanas pamatā ir kritēriji, kas paredzēti, lai veicinātu minimālo algu adekvātumu, nolūkā panākt pienācīgus dzīves standartus, samazināt nodarbināto personu nabadzību, kā arī veicināt sociālo kohēziju un augšupēju sociālo konverģenci un ierobežot vīriešu un sieviešu darba samaksas atšķirības. Dalībvalstīm minētie kritēriji ir jānosaka saskaņā ar savu praksi attiecīgajos valsts tiesību aktos, kompetento iestāžu lēmumos vai trīspusējās vienošanās.

Direktīvas 2022/2041 5. panta 4. punkts nosaka, ka dalībvalstīm jāizmanto indikatīvās atsauces vērtības, lai novērtētu normatīvajos aktos noteikto minimālo algu adekvātumu.
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā minēto, Labklājības ministrija ir izstrādājusi noteikumu projektu, kura mērķis ir noteikt minimālās mēneša darba algas noteikšanas un pārskatīšanas kārtību (veicamos pasākumus, to termiņus un atbildīgās institūcijas).

Ar noteikumu projektu tiks pārizdoti pašreiz spēkā esošie MK noteikumi Nr. 563. Noteikumu projektā tiks noteikti gan Direktīvai 2022/2041 atbilstoši rādītāji minimālās algas noteikšanai, gan arī atsauces vērtība, proti minimālās mēneša darba algas apmērs pret vidējo darba samaksu, ko būs jāņem vērā, lemjot par minimālās algas apmēru.

Noteikumu projekta 2. punkts paredz Labklājības ministrijai reizi gadā izstrādāt priekšlikumus par minimālās mēneša darba algas apmēru (līdz jebkuram veselam skaitlim ar precizitāti līdz vienam euro) nākamajam gadam, ņemot vērā virkni datu, tostarp atsauces vērtību.

Izstrādājot noteikumu projektu, tika organizētas vairākas darba sanāksmes ar Valsts kancelejas, Labklājības ministrijas, Finanšu ministrijas, Ekonomikas ministrijas, Latvijas Bankas, Valsts darba inspekcijas, Valsts ieņēmumu dienesta, Centrālās statistikas pārvaldes, Latvijas Darba devēju konfederācijas un Latvijas Brīvo arodbiedrību savienības pārstāvju dalību.

Kopīgo diskusiju laikā tika izvēlēti tādi minimālās mēneša darba algas pārskatīšanas un noteikšanas kritēriji, kas atbilst gan 2022. gada 19. oktobra Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas (ES) 2022/2041 par adekvātām minimālajām algām Eiropas Savienībā prasībām, gan arī Latvijas ekonomiskajai situācijai.

Diskusiju laikā izskanēja dažādi viedokļi par atsauces vērtību un par periodu, pret kuru to būtu jāaprēķina.

Jāuzsver, ka sociālajiem partneriem nav vienotas nostājas attiecībā uz atsauces vērtību, līdz ar to, apkopojot visus saņemtos viedokļus, kā arī ņemot vērā bruto minimālās algas attiecību pret vidējo algu citās ES valstīs, un, lai nodrošinātu optimālu, tautsaimniecības un reģionālās attīstības situācijai atbilstošu minimālās mēneša darba algas kāpumu, noteikumu projektā tika iestrādāta atsauces vērtība 45 procentu apmērā no Centrālās statistikas pārvaldes aprēķinātās vidējās bruto darba samaksas par pēdējo pieejamo ceturksni. Tika analizēti arī riski, kas varētu iestāties, nosakot minimālo algu sociālekonomiskajai situācijai neatbilstošā apmērā, tajā skaitā algu skalas saspiestība, līdz ar to zemāki stimuli darba tirgus dalībniekiem iesaistīties darba tirgus produktivitāti paaugstinošās aktivitātēs – izglītībā un mācībās, paaugstināts bezdarbs reģionos un fiskālā ietekme uz pašvaldību budžetiem.

2023. gada 4. ceturksnī mēneša vidējā bruto darba samaksa valstī bija 1 610 euro. Tādējādi 45 procenti no Centrālās statistikas pārvaldes aprēķinātās vidējās bruto darba samaksas par pēdējo pieejamo ceturksni ir  724,50 euro. Par pamatu ņemot šo atsauces vērtību un atbilstoši pārējo sociālekonomisko rādītāju un citas minētās informācijas analīzei tiktu pieņemts lēmums par iespējamo minimālās algas apmēru, to nosakot līdz jebkuram veselam skaitlim ar precizitāti līdz vienam euro.

Savukārt, lai nodrošinātu, ka Finanšu ministrijai pirms kārtējā gada budžeta procesa uzsākšanas un Eiropas Komisijai iesniedzamā fiskāli strukturālā plāna sagatavošanas ir pieejama informācija par nākamajā gadā paredzēto minimālās algas apmēru, noteikumu projektā tika iestrādāts laika grafiks tā, lai lēmums par minimālās algas apmēru nākamajam gadam tiktu pieņemts jau maijā.

Noteikumu projekts paredz atzīt par spēku zaudējušiem Ministru kabineta 2016. gada 18. augusta noteikumus Nr. 563 "Minimālās mēneša darba algas noteikšanas un pārskatīšanas kārtība".
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?
Skaidrojums
Labklājības ministrija katru gadu izstrādā un publicē savā tīmekļa vietnē ziņojumu par minimālās darba algas situāciju.
Kas veiks ex-post novērtējumu?
Labklājības ministrija
Ietekmes pēcpārbaudes veikšanas termiņš
31.12.2025.
Rezultāti/rādītāji, pēc kā tiek vērtēta tiesību akta (vai kādas tā daļas) mērķa sasniegšana
-

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts attiecas uz darba ņēmējiem.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts attiecas uz darba devējiem.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

-

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

2.2.5. uz konkurenci:

-

2.2.6. uz nodarbinātību:

Ietekmes apraksts
Jaunā minimālās mēneša darba algas noteikšanas kārtība nodrošinās gan darba devējiem, gan arī darba ņēmējiem  prognozējamību attiecībā uz turpmāku minimālās mēneša darba algas paaugstināšanu.

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32022L2041
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīva (ES) 2022/2041 (2022. gada 19. oktobris) par adekvātām minimālajām algām Eiropas Savienībā (turpmāk – Direktīva 2022/2041).
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?
Starptautiskā dokumenta nosaukums
Starptautiskās darba organizācijas 1970. gada konvencija nr. 131 "Par minimālās algas noteikšanu"
Apraksts
Latvija izpilda saistības pret Starptautisko Darba organizāciju. Starptautiskās darba organizācijas 1970. gada konvencija Nr. 131 "Par minimālās darba algas noteikšanu”, ratificēta ar Augstākās Padomes 1993. gada 12. janvāra lēmumu "Par Starptautiskās darba organizācijas konvenciju ratifikāciju”.

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīva (ES) 2022/2041 (2022. gada 19. oktobris) par adekvātām minimālajām algām Eiropas Savienībā (turpmāk – Direktīva 2022/2041).
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Direktīvas 2022/2041 1. pants
Nav jāpārņem.
-
Nav attiecināms.
Direktīvas 2022/2041 2. pants
Nav jāpārņem.
-
Nav attiecināms.
Direktīvas 2022/2041 3. pants
Nav jāpārņem.
-
Nav attiecināms.
Direktīvas 2022/2041 4. pants
Pārņemts daļēji ar Ministru kabineta 2023. gada 5. septembra noteikumiem Nr. 509 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.3.4. specifiskā atbalsta mērķa "Sekmēt aktīvu iekļaušanu, lai veicinātu vienlīdzīgas iespējas, nediskriminēšanu un aktīvu līdzdalību, kā arī uzlabotu nodarbinātību, jo īpaši attiecībā uz nelabvēlīgā situācijā esošām grupām" 4.3.4.4. pasākuma "Sociālā dialoga attīstība, stiprinot sociālo partneru veiktspēju līdzdarboties likumdošanas, nacionālo reformu un koplīgumu slēgšanas pārrunu procesā" īstenošanas noteikumi".
-
Nav attiecināms.
Direktīvas 2022/2041 5. pants
Noteikumu projekta 2. punkts.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākās prasības.
Direktīvas 2022/2041 6. pants
Nav jāpārņem.
Gan Latvijas Sodu izpildes kodeksa 56.16
pants, kas paredz atšķirīgu minimālās mēneša darba samaksas apmēru ar brīvības atņemšanu notiesātajam, gan arī Civilprocesa likuma 594. pants, kas paredz veikt ieturējumus no parādnieka darba algas un tai pielīdzinātiem maksājumiem, atbilst nediskriminēšanas un samērīguma principiem.
-
Nav attiecināms.
Direktīvas 2022/2041 7. pants
Noteikumu projekta 6. punkts.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākās prasības.
Direktīvas 2022/2041 8. pants
Nav jāpārņem, jo jau šobrīd saskaņā ar Valsts darba inspekcijas likuma 3. panta otrās daļas 1. punktu Valsts darba inspekcija uzrauga un kontrolē darba tiesisko attiecību un darba aizsardzības normatīvo aktu prasību ievērošanu.
-
Nav attiecināms.
Direktīvas 2022/2041 9. pants
Nav jāpārņem.
 
-
Nav attiecināms.
Direktīvas 2022/2041 10. pants
Nav jāpārņem.
-
Nav attiecināms.
Direktīvas 2022/2041 11. pants
Nav jāpārņem.
Direktīvas 2022/2041 11. pantā minētā informācija ir publiski pieejama Labklājības ministrijas un Valsts darba inspekcijas tīmekļa vietnē.
-
Nav attiecināms.
Direktīvas 2022/2041 12. pants
Nav jāpārņem.
Darba likuma 159. pants jau šobrīd nosaka sodu par valsts noteiktās minimālās mēneša darba algas nenodrošināšanu.
-
Nav attiecināms.
Direktīvas 2022/2041 13. pants
Nav jāpārņem.
Darba likuma 159. pants jau šobrīd nosaka sodu par valsts noteiktās minimālās mēneša darba algas nenodrošināšanu.
-
Nav attiecināms.
Direktīvas 2022/2041 14. pants
Nav jāpārņem.
-
Nav attiecināms.
Direktīvas 2022/2041 15. pants
Nav jāpārņem.
-
Nav attiecināms.
Direktīvas 2022/2041 16. pants
Nav jāpārņem.
-
Nav attiecināms.
Direktīvas 2022/2041 17. pants
Noteikumu projektā ir iekļauta informatīva atsauce uz Direktīvu 2022.2041.
Pārņemtas pilnībā
Nav attiecināms.
Direktīvas 2022/2041 18. pants
Nav jāpārņem.
-
Nav attiecināms.
Direktīvas 2022/2041 19. pants
Nav jāpārņem.
-
Nav attiecināms.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-

5.5. 2. tabula. Ar tiesību akta projektu izpildītās vai uzņemtās saistības, kas izriet no starptautiskajiem tiesību aktiem vai starptautiskas institūcijas vai organizācijas dokumentiem. Pasākumi šo saistību izpildei

Attiecīgā starptautiskā tiesību akta vai starptautiskas institūcijas vai organizācijas dokumenta (turpmāk – starptautiskais dokuments) datums, numurs un nosaukums
Starptautiskās darba organizācijas 1970. gada konvencija nr. 131 "Par minimālās algas noteikšanu"
Starptautiskās saistības pasākums/uzdevums
Projekta vienība, ar ko izpilda A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
A
B
C
Latvija ir ratificējusi Starptautiskās Darba organizācijas, par kuras biedri kļuva 1921.gadā (darbību tajā atjaunojot 1991.gadā), 1970.gada konvenciju Nr. 131 "Par minimālās algas noteikšanu”, kuras 1.pants paredz, ka dalībvalsts pienākums ir izveidot minimālās algas sistēmu, kas attiecas uz visiem darba algas saņēmējiem, savukārt 3.pants paredz, ka, nosakot minimālās algas līmeni, ir jāņem vērā darbinieku un viņu ģimeņu vajadzības, ievērojot vispārējo algu līmeni valstī, iztikšanai nepieciešamo minimumu, sociālās drošības pabalstus un citu sociālo grupu dzīves līmeni, kā arī ekonomiskos faktorus, tajā skaitā – ekonomikas attīstības rādītājus, darba ražīguma līmeni, kā arī vēlmi nodrošināt augstu nodarbinātības līmeni.
Noteikumu 2., 3., 8. un 9. punkts.
Pārņemtas pilnībā
Vai starptautiskajā dokumentā paredzētās saistības nav pretrunā ar jau esošajām Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Nav.
Cita informācija
Nav.

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Centrālā statistikas pārvalde, Ekonomikas ministrija, Finanšu ministrija, Valsts darba inspekcija, Valsts ieņēmumu dienests, Valsts kanceleja, Latvijas Banka
Nevalstiskās organizācijas
Latvijas Brīvo arodbiedrību savienība, Latvijas Darba devēju konfederācija
Cits
-

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation/6d569a6d-0fd7-48b2-aae1-5e5ee0845d8d

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Sabiedrības līdzdalības procesa ietvaros ir saņemti viedokļi no Latvijas Darba devēju konfederācijas un Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kameras. Viedokļu pārskats ir pievienots sadaļā "Papildu dokumenti".

6.4. Cita informācija

Izstrādājot noteikumu projektu tika organizētas vairākas sanāksmes ar Finanšu ministriju, Ekonomikas ministriju, Centrālo statistikas pārvaldi, Valsts darba inspekciju, Valsts ieņēmumu dienestu, Latvijas Banku, Latvijas Brīvo arodbiedrību savienību un Latvijas Darba devēju konfederāciju.
Atsauces vērtības noteikšana tika apspriesta arī Nacionālās trīspusējās sadarbības padomes Sociālās drošības apakšpadomes sēdē.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

8.1.5. uz teritoriju attīstību

8.1.6. uz vidi

8.1.7. uz klimatneitralitāti

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

8.1.11. uz veselību

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

8.1.13. uz datu aizsardzību

8.1.14. uz diasporu

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi