No: Sabīne Ālmane <sabine.almane@fm.gov.lv>
Nosūtīts: piektdiena, 24.
maijs. 2024. gada 15:19
Kam: Ilze Grīnberga
Kopija: Andžela Aperčoje; Agija Leitāne-Šķēle
Tēma: RE: Ilgtspējas ziņošanas grozījumi Pārvaldības likumā
INFORMĀCIJAI: E-pasta vēstules sūtītājs ir
ārējais adresāts.
Labdien!
Paldies!
Ņemot vērā, ka no veiktajiem precizējumiem izriet, ka regulējums neattieksies
uz mazajām kapitālsabiedrībām (piemēram, VSIA Latvijas proves birojs),
saskaņojam precizētā likumprojekta tālāko virzību.
Ar cieņu
Sabīne Ālmane
Juridiskā departamenta direktora vietniece
E-pasts: sabine.almane@fm.gov.lv
Tālr.: 25403893
Sazinies
MS Teams
From: Ilze Grīnberga <Ilze.Grinberga@mk.gov.lv>
Sent: ceturtdiena, 2024. gada 23. maijs 16:28
To: Sabīne Ālmane <sabine.almane@fm.gov.lv>
Subject: FW: Ilgtspējas ziņošanas grozījumi Pārvaldības likumā
You don't often get email from ilze.grinberga@mk.gov.lv.
Learn why this is
important |
Labdien!
Izvērtējot
Finanšu ministrijas izteikto iebildumu, esam izdarījuši precizējumu
likumprojektā Grozījumi Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību
pārvaldības likumā(23-TA-3235) un papildinājuši Anotācijas
skaidrojumu attiecībā uz izmaksām.
Piedāvājam
saskaņošanai šādu 58.2 panta redakciju (anotācijas 2. sadaļa
papildināta) un anotācijas aprakstu.
Lūdzu sniegt viedokli līdz rītdienas (24.05.2024.) plkst. 10:00, lai
būtu iespējams iekļaut mūsu likumprojektu kopējā paketē un virzīt reizē.
(Ar zilu atzīmēts precizētais teksts).
Likumprojekts
(grozījumi)
"58.2 pants.
Ilgtspējas ziņu sniegšanas kārtība
(1) Publiskas personas kapitālsabiedrība un publiski privātā
kapitālsabiedrība, kura ir liela sabiedrība atbilstoši Gada pārskatu un
konsolidēto gada pārskatu likumā noteiktajiem kritērijiem, sagatavo ilgtspējas
ziņojumu atbilstoši Ilgtspējas informācijas atklāšanas likumā un Gada pārskatu
un konsolidēto gada pārskatu likumā noteiktajām prasībām, kas attiecināmas uz
lielām sabiedrībām.
(2) Publiskas personas kapitālsabiedrība un publiski privātā
kapitālsabiedrība, kura ir vidēja sabiedrība atbilstoši Gada pārskatu un
konsolidēto gada pārskatu likumā noteiktajiem kritērijiem, sagatavo ilgtspējas
ziņojumu atbilstoši Ilgtspējas informācijas atklāšanas likumā un Gada pārskatu
un konsolidēto gada pārskatu likumā noteiktajām prasībām, kas attiecināmas uz
Ilgtspējas informācijas atklāšanas likuma 3. panta pirmās daļas 2. punktā
minētajiem subjektiem.
(3) Publiskas personas kapitālsabiedrībai un publiski privātajai
kapitālsabiedrībai, kura ir liela sabiedrība atbilstoši Gada pārskatu un
konsolidēto gada pārskatu likumā noteiktajiem kritērijiem un ir koncerna mātes
sabiedrība, kas sagatavo konsolidēto gada pārskatu, ir pienākums konsolidētajā
vadības ziņojumā iekļaut ilgtspējas informāciju saskaņā ar Ilgtspējas
informācijas atklāšanas likuma 7. un 8. panta prasībām."
Anotācija:
Risinājuma apraksts
Lai nodrošinātu, ka publiskas personas kapitālsabiedrības pēc
Ilgtspējas informācijas atklāšanas likuma stāšanās spēkā sniedz ilgtspējas
informāciju atbilstoši minētajā likumā noteiktajai kārtībai, un novērstu
iespējamu vispārīgā ziņu sniegšanas pienākuma dublēšanu speciālajās normās un
regulējuma kolīzijas, Kapitālsabiedrību pārvaldības likumā noteikto nefinanšu
paziņojuma sniegšanas pienākumu paredzēts aizstāt ar norādi uz pienākumu sniegt
ilgtspējas ziņojumu Ilgtspējas informācijas atklāšanas likumā noteiktajā
kārtībā.
Ar grozījumiem no Kapitālsabiedrību pārvaldības likuma 58. panta 1.2 daļas
tiek paredzēts izslēgt kritērijus attiecībā uz subjektiem, kam jāsniedz
ilgtspējas ziņojums, saglabājot pienākumu kapitālsabiedrībai savā mājaslapā
internetā publicēt arī ilgtspējas ziņojumus vai konsolidētos ilgtspējas
ziņojumus par pēdējiem pieciem gadiem un šādu ilgtspējas ziņojumu apliecinājuma
ziņojumus. Turpmāk publiskas personas kapitālsabiedrību un publiski privāto
kapitālsabiedrību loks, uz kuriem attiecināms ilgtspējas ziņojumu
sniegšanas pienākums, tiks noteikts 58.2 pantā.
Grozījumi Kapitālsabiedrību pārvaldības likuma 58.2 panta pirmajā daļā paredz, ka turpmāk lielas publiskas
personas kapitālsabiedrības un publiski privātās kapitālsabiedrības atbilstoši
Gada pārskatu un konsolidēto gada pārskatu likumā noteiktajiem kritērijiem, kā
arī lielas koncerna mātes sabiedrības ilgtspējas ziņojumus sniegs atbilstoši
Ilgtspējas informācijas atklāšanas likumā un Gada pārskatu un konsolidēto gada
pārskatu likumā noteiktajām prasībām, kas attiecināmas uz lielām
kapitālsabiedrībām un lielām koncerna mātes sabiedrībām. Šajā
kategorijā pēc Gada pārskatu un konsolidēto gada pārskatu likuma paaugstināto
kritēriju spēkā stāšanās ietilps 21 valsts kapitālsabiedrība, 2 valsts
kontrolētas kapitālsabiedrības un 9 valsts kapitālsabiedrībām piederošas vai to
kontrolētas meitassabiedrības un 9 pašvaldību kapitālsabiedrība,
4 pašvaldību kontrolētas kapitālsabiedrības.
Vienlaikus Kapitālsabiedrību pārvaldības likuma 58.2 panta
otrajā daļā paredzēts paplašināt ilgtspējas ziņojuma sniegšanas pienākumu
attiecībā uz publiskas personas kapitālsabiedrībām un publiski privātajām
kapitālsabiedrībām, paredzot, ka kapitālsabiedrība, kura ir vidēja sabiedrība vai maza sabiedrība, kas nav mikrosabiedrība, atbilstoši Gada pārskatu un
konsolidēto gada pārskatu likumā noteiktajiem kritērijiem, sagatavo ilgtspējas
ziņojumu atbilstoši Ilgtspējas informācijas atklāšanas likumā un Gada pārskatu
un konsolidēto gada pārskatu likumā noteiktajām prasībām, kas attiecināmas uz
sabiedrībām, kuru pārvedami vērtspapīri ir iekļauti regulētajā tirgū.
Šajā grupā pēc Gada pārskatu un konsolidēto gada pārskatu likuma
paaugstināto kritēriju spēkā stāšanās ietilps 19 valsts un valsts
kontrolētas kapitālsabiedrības un 56 pašvaldību kapitālsabiedrības un 4 pašvaldību kontrolētas
kapitālsabiedrības.
Ilgtspējas informācijas atklāšanas likumā attiecībā uz mazām un vidējām
sabiedrībām, kuru pārvedami vērtspapīri ir iekļauti regulētajā tirgū, ir
noteiktas atvieglotas informācijas sniegšanas prasības, paredzot, ka tās var
savas ilgtspējas informācijas sniegšanu ierobežot, sagatavo ilgtspējas ziņojumu
saskaņā ar mazo un vidējo sabiedrību ilgtspējas ziņu sniegšanas standartiem, norādot tikai šādu informāciju:
1) īsu likuma subjekta darbības modeļa un stratēģijas aprakstu;
2) aprakstu par likuma subjekta politiku saistībā ar ilgtspējas jautājumiem;
3) informāciju par likuma subjekta galveno faktisko vai iespējamo nelabvēlīgo
ietekmi uz ilgtspējas jautājumiem un jebkuru likuma subjekta veikto darbību,
lai novērstu, mazinātu, labotu vai izbeigtu faktisko vai iespējamo nelabvēlīgo
ietekmi;
4) likuma subjekta būtiskāko ar ilgtspējas jautājumiem saistīto risku aprakstu
un ziņas par likuma subjekta īstenoto attiecīgo risku vadības procesu;
5) galvenos rādītājus, kas vajadzīgi šīs rindkopas 1., 2., 3. un 4. apakšpunktā
minētās informācijas atklāšanai.
Ņemot vērā samazināto ilgtspējas informācijas saturu mazām un vidējām sabiedrībām, pienākuma paplašināšanai nevajadzētu radīt būtiskas
papildu administratīvās izmaksas tiem subjektiem, kas līdz šim nefinanšu
paziņojumus nesniedza. Turklāt pienākums sniegt ilgtspējas informāciju
paplašināts attiecībā uz publiskas personas kapitālsabiedrībām un publiski
privātajām kapitālsabiedrībām tādēļ, lai ievērotu ESAO Vadlīnijās par valsts
uzņēmumu korporatīvo pārvaldību ietverto principu, ka vēlams nodrošināt, lai
valsts uzņēmumi attiecībā pret plašu sabiedrību rīkojas vismaz tikpat
atbildīgi, cik biržas sarakstā iekļautajām sabiedrībām jābūt atbildīgām pret
saviem akcionāriem. Skaidrojot šā principa tvērumu, ESAO Vadlīnijās par
valsts uzņēmumu korporatīvo pārvaldību norādīts, ka vienlīdzīgas attieksmes
nodrošināšana pret akcionāriem ietver vienlīdzīgu pieeju uzņēmuma informācijai,
tātad arī ilgtspējas informācijai.
Līdz ar to pienākuma paplašināšana attiecībā uz mazām un vidējām publiskas
personas kapitālsabiedrībām un publiski privātajām kapitālsabiedrībām uzskatāma
par instrumentu, kas nepieciešams kapitālsabiedrības un sabiedrības interešu
sabalansēšanai.
Vērtējot ar likumprojektu saistīto administratīvo izmaksu apmēru, izmantots
Ilgtspējas informācijas atklāšanas likumprojekta (23-TA-3235) anotācijas
2.3.sadaļā sniegtais Finanšu ministrijas indikatīvs administratīvo izmaksu
aprēķins. Finanšu ministrija skaidrojusi, ka cilvēkresursu un finansiālo
resursu ieguldījums nav precīzi aprēķināms, jo ilgtspējas ziņojuma vai konsolidētā
ilgtspējas ziņojuma sagatavošanas kārtības izstrāde katrai sabiedrībai ir
individuāla, ņemot vērā tās lielumu, darbības jomu, iekšējās sistēmas tehniskos
risinājumus u.tml.
Finanšu ministrija norādījusi, ka sabiedrībām, kurām saskaņā ar šā brīža
normatīvo regulējumu ir pienākums sagatavot un iesniegt gada pārskatu, tai
skaitā arī nefinanšu paziņojumu, saskaņā ar publiski pieejamo informāciju par
2022. gada finanšu pārskata revīziju, vidējais provizoriskais izcenojuma
aprēķins ir*:
Lielām sabiedrībām, kas ir sabiedriskas nozīmes struktūras EUR 40000.00
120000.00
Vidējām sabiedrībām, kas ir sabiedriskas nozīmes struktūras EUR 20000.00
40000.00
Mazām sabiedrībām, kas ir
sabiedriskas nozīmes struktūras EUR 4000.00 20000.00
Tā kā visas publisku personu kapitālsabiedrības, to meitas sabiedrības un
publiski privātās kapitālsabiedrības jau šobrīd atbilstoši
Gada pārskatu un konsolidēto gada pārskatu likuma 91. panta prasībām nodrošina,
ka to sagatavotos gada pārskatus revidē (pārbauda) zvērināts revidents un
sniedz revidenta ziņojumu par veiktās revīzijas (pārbaudes) rezultātiem, tad vidēju
kapitālsabiedrību izmaksas paplašināto ziņošanas prasību izpildei,
palielināsies tikai par revidenta pārbaudes nodrošināšanu vadības ziņojumā
iekļautās ilgtspējas informācijas pārbaudei.
Ilgtspējas informācijas atklāšanas likumprojekta 16. pants nosaka, ka
zvērināts revidents vai zvērinātu revidentu komercsabiedrība reizi gadā - gada
pārskata un konsolidētā gada pārskata revīzijas laikā, apliecina:
1) ilgtspējas ziņojuma un konsolidētā ilgtspējas ziņojuma (ja ir pienākums
tādu sagatavot) atbilstību šā likuma un ilgtspējas ziņu sniegšanas standartu
prasībām;
2) ilgtspējas ziņojuma un konsolidētā ilgtspējas ziņojuma (ja ir pienākums
tādu sagatavot) formāta un tajos ietverto ziņu iezīmēšanas (marķēšanas) prasību
atbilstību šā likuma 12. pantam, kā arī atbilstību Regulas (ES) Nr.
2020/8528.pantam.
Līdz ar norādīto, tā kā vidējas kapitālsabiedrības var savas ilgtspējas informācijas
sniegšanu ierobežot, sniedzot tikai galvenos rādītājus, revīzijas pārskata
izmaksu palielinājums nebūs būtisks.
Galvenās izmaksas, kas saistās ar ilgtspējas informācijas atklāšanu
publisku personu kapitālsabiedrībās, veido ilgtspējas informācijas ziņojuma
sagatavošana atbilstoši ziņošanas prasībām, jo saskaņā ar Komisijas Deleģēto
regulu (ES) 2019/815 vadības ziņojums jāsagatavo XHTML (Extensible Hypertext
Markup Language) formātā, savukārt ilgtspējas ziņojums jāiezīmē izmantojot XBRL
(eXtensible Business Reporting Language) iezīmēšanas valodu. Šāds -
digitalizēts ziņojums sniegšanas risinājums rada iespējas efektīvāk izmantot
informāciju, kā arī sniedz iespēju datus centralizēt Eiropas Savienības un
dalībvalstu līmenī atvērtā un pieejamā formātā, kas atvieglo lasīšanu un ļauj
datus salīdzināt. Aptuvenās izmaksas atbilstoši Direktīvā 2022/2464/ES
noteiktajām prasībām sagatavot ilgtspējas ziņojumu vienotā elektroniskā
ziņošanas formātā programmas/licenču iegādei: EUR 5000.00 20000.00
Jāņem vērā, ka Kapitālsabiedrību pārvaldības likuma 58.panta (1.2)
daļā norādītās publisku personu kapitālsabiedrības jau sniedz nefinanšu
paziņojumu. Par 2022.gadu nefinanšu ziņojumus iesniedza 16 valsts
kapitālsabiedrības un 6 pašvaldību kapitālsabiedrības (Publiskais pārskats
par valsts kapitālsabiedrībām, valstij un pašvaldībām piederošajām
kapitāla daļām 2022. gadā.
chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.valstskapitals.gov.lv/images/userfiles/GP2022_LV_Parskats-par-valsts-un-pasvaldibu-kapitalsabiedribam-un-dalam-2022-gada.pdf)
Ņemot vērā, ka Kapitālsabiedrību pārvaldības likuma 58.3 pants
ietver prasības konsolidētā nefinanšu paziņojuma sniegšanai, kas tiks noteiktas
Ilgtspējas informācijas atklāšanas likumā, paredzēts no Kapitālsabiedrību
pārvaldības likuma izslēgt 58.3 pantu.
Ilgtspējas informācijas atklāšanas likumā izveidotā ilgtspējas informācijas
sniegšanas kārtība attiecībā uz lielām sabiedrībām un lielām koncerna mātes
sabiedrībām stāsies spēkā, sākot ar 2025. pārskata gadu (pārskata gadu,
kurš sākas 2025. gada 1. janvārī vai 2025. kalendāra gada
laikā), bet attiecībā uz mazām un vidējām sabiedrībām (izņemot
mikrosabiedrības), kuru pārvedami vērtspapīri ir iekļauti regulētajā tirgū,
sākot ar 2026. pārskata gadu.
Ņemot vērā, ka Kapitālsabiedrību pārvaldības likumā jau ir noteiktas prasības
nefinanšu paziņojumu iesniegšanai, tad, lai Kapitālsabiedrību pārvaldības
likuma grozīto normu stāšanās spēkā neatceltu nefinanšu ziņojumu iesniegšanas
pienākumu, tiek paredzēts Kapitālsabiedrību pārvaldības likumu papildināt ar
pārejas noteikumu 35. punktu, kurā paredzēts, ka līdz brīdim, kad publiskas
personas kapitālsabiedrībai un publiski privātajai kapitālsabiedrībai kļūs
saistošs pienākums sniegt ilgtspējas ziņojumu saskaņā ar Ilgtspējas
informācijas atklāšanas likumā noteikto kārtību, tā sniedz nefinanšu paziņojumu
saskaņā ar pašlaik spēkā esošo likuma redakciju.
Lai salāgotu Kapitālsabiedrību pārvaldības likuma prasības attiecībā uz padomes
veidošanu publisku personu kapitālsabiedrībās ar grozījumiem Gada pārskatu
likuma normās (Likumprojekts (grozījumi) 23-TA-3181), likumprojekta grozījumos
ietverta norma, kas precizē 78.panta otrajā un trešajā daļā noteiktos padomes
veidošanas priekšnosacījumus. Paredzēts, ka publiskas personas
kapitālsabiedrībā ar ierobežotu atbildību ir jāveido padome, ja iepriekšējā
pārskata gadā sabiedrības rādītāji atbilst Gada pārskatu un konsolidēto
gada pārskatu likumā noteiktajiem lielas sabiedrības kritērijiem un sabiedrībai
ir tiesības izveidot padomi, ja iepriekšējā pārskata gadā sabiedrības
rādītāji atbilst Gada pārskatu un konsolidēto gada pārskatu likumā noteiktajiem
vidējas sabiedrības kritērijiem." Pienākums veidot padomi skars 4 valsts
kapitālsabiedrības un 4 pašvaldību kapitālsabiedrības, kam šobrīd padome nav
izveidota.
Likumprojekts tiks virzīts izskatīšanai Saeimā likumprojektu
paketē vienlaikus ar likumprojektu "Ilgtspējas informācijas
atklāšanas likums" (23-TA-3235).
2.3. Administratīvo izmaksu
monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Nē
Ilgtspējas informācijas atklāšanas likumprojekta (23-TA-3235) anotācijas
2.3.sadaļā sniegts Finanšu ministrijas indikatīvs administratīvo izmaksu
aprēķins, skaidrojot, ka cilvēkresursu un finansiālo resursu ieguldījums nav
precīzi aprēķināms, jo ilgtspējas ziņojuma vai konsolidētā ilgtspējas ziņojuma
sagatavošanas kārtības izstrāde katrai sabiedrībai ir individuāla, ņemot vērā
tās lielumu, darbības jomu, iekšējās sistēmas tehniskos risinājumus u.tml.
Visas publisku personu kapitālsabiedrības, to meitas sabiedrības un
publiski privātās kapitālsabiedrības jau šobrīd atbilstoši Gada pārskatu un
konsolidēto gada pārskatu likuma 91. panta prasībām nodrošina, ka to
sagatavotos gada pārskatus revidē (pārbauda) zvērināts revidents un sniedz
revidenta ziņojumu par veiktās revīzijas (pārbaudes) rezultātiem, tad vidēju
kapitālsabiedrību izmaksas paplašināto ziņošanas prasību izpildei,
palielināsies tikai par revidenta pārbaudes nodrošināšanu vadības ziņojumā iekļautās
ilgtspējas informācijas pārbaudei. Tā kā vidējas kapitālsabiedrības var savas
ilgtspējas informācijas sniegšanu ierobežot, sniedzot tikai galvenos rādītājus,
revīzijas pārskata izmaksu palielinājums nebūs būtisks.
2.4. Atbilstības
izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Sabiedrības grupa |
Vai ietekmē? |
Izmaksas par vienību - euro |
Vienību skaits |
Atbilstības izmaksas - euro |
Aprēķinu skaidrojums |
Juridiskās personas |
Kopā (juridiskās personas) |
0,00 |
|
||
Publisku personu kapitālsabiedrības, kuras ir lielas sabiedrības un lielas koncerna mātes sabiedrības un vidējas sabiedrības |
Jā Vērtības nozīme: |
|
|
|
Aptuvenās izmaksas atbilstoši Direktīvā 2022/2464/ES noteiktajām prasībām sagatavot ilgtspējas ziņojumu vienotā elektroniskā ziņošanas formātā programmas/licenču iegādei: EUR 5000.00 20000.00 |
Saudzē dabu padomā, pirms izdrukā šo e-pastu!
Please consider the environment before printing!
Šis e-pasta ziņojums ir paredzēts tikai augstāk norādītajam adresātam. Tas var saturēt informāciju, kas ir paredzēta ierobežotam personu lokam sakarā ar darba vai dienesta pienākumu veikšanu. Ja Jūs neesat šī ziņojuma adresāts, Jūs nedrīkstat izmantot, pavairot, izplatīt, atklāt tajā iekļauto informāciju citām personām, izņemot tā adresātu. Ja esat kļūdaini saņēmis šo e-pasta ziņojumu, lūdzam nekavējoties sazināties ar sūtītāju, nosūtot atbildi, un pēc tam e-pasta ziņojumu un visus tam pievienotos pielikumus neatgriezeniski dzēst.
This e-mail message is intended for the above mentioned addressee only. It may contain information intended for a limited circle of persons with respect to fulfilment of the job or service duties. If you are not the intended addressee of this message, you may not use, copy, distribute, disclose the information contained therein to other persons, except for the intended addressee thereof. If you have received this e-mail message in error, please contact the sender immediately, by sending a reply message, and afterwards permanently delete the e-mail message and all attachments enclosed thereto.