25-TA-2052
Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 12. aprīļa noteikumos Nr. 224 "Prasības un kārtība tehnisko līdzekļu uzstādīšanai uz ceļiem un prasības informācijas nosūtīšanai un saņemšanai no tehniskajiem līdzekļiem apstrādei transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistrā"
Izdoti saskaņā ar Ceļu satiksmes likuma 43.7 panta un 1.1 un piekto daļu
Izdarīt Ministru kabineta 2022. gada 12. aprīļa noteikumos Nr. 224 "Prasības un kārtība tehnisko līdzekļu uzstādīšanai uz ceļiem un prasības informācijas nosūtīšanai un saņemšanai no tehniskajiem līdzekļiem apstrādei transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistrā" (Latvijas Vēstnesis, 2022, 75. nr.; 2025, 40. nr.) šādus grozījumus:
1.
Izteikt tiesību akta izdošanas pamatojuma norādi šādā redakcijā:
"Izdoti saskaņā ar Ceļu satiksmes likuma 43.7 panta un 1.1 un piekto daļu".
2.
Papildināt ar 1.3. apakšpunktu šādā redakcijā:
"1.3. kārtību, kādā Ceļu satiksmes likuma 43.7 panta 1.1 daļā minētajos gadījumos ar tehniskajiem līdzekļiem fiksētā informācija paziņojama adresātam."
3.
Papildināt ar 1.1 punktu šādā redakcijā:
"1.1 Noteikumos lietotie termini:
1.1 1. mērķa transportlīdzeklis – transportlīdzeklis, ar kuru izdarīts pārkāpums, kuru fiksē ar tehnisko līdzekli;
1.1 2. vidējā braukšanas ātruma kontroles sistēma – automātiska sistēma, kas nosaka mērķa transportlīdzekļa vidējo braukšanas ātrumu, balstoties uz noteikta ceļa posma nobraukšanai patērēto laiku. Sistēma ir aprīkota ar reģistrēšanas iekārtām katrā noteiktā ceļa posma kontroles vietā;
1.1 3. automātiskie auto svari – automātiska sistēma, kas nosaka mērķa transportlīdzekļa faktisko masu (kopējo faktisko masu, asu slodzi un citus svara parametrus). Sistēma ir aprīkota ar ceļā iebūvētiem sensoriem un citām tehniskām iekārtām, kas nodrošina transportlīdzekļa ass slodzes noteikšanu kustībā bez transportlīdzekļa apstādināšanas un tiek izmantota transportlīdzekļu un pārkāpumu fiksēšanai;
1.1 4. kontroles vieta – zona, kas apzīmēta ar vizuāliem marķieriem un kurā mērķa transportlīdzeklis iebrauc vai izbrauc no ceļa posma, kur notiek kontrole un aprīkota ar reģistrēšanas iekārtu (kameru), kas reaģē uz mērķa transportlīdzekli un nodrošina tā fiksēšanu."
1.1 1. mērķa transportlīdzeklis – transportlīdzeklis, ar kuru izdarīts pārkāpums, kuru fiksē ar tehnisko līdzekli;
1.1 2. vidējā braukšanas ātruma kontroles sistēma – automātiska sistēma, kas nosaka mērķa transportlīdzekļa vidējo braukšanas ātrumu, balstoties uz noteikta ceļa posma nobraukšanai patērēto laiku. Sistēma ir aprīkota ar reģistrēšanas iekārtām katrā noteiktā ceļa posma kontroles vietā;
1.1 3. automātiskie auto svari – automātiska sistēma, kas nosaka mērķa transportlīdzekļa faktisko masu (kopējo faktisko masu, asu slodzi un citus svara parametrus). Sistēma ir aprīkota ar ceļā iebūvētiem sensoriem un citām tehniskām iekārtām, kas nodrošina transportlīdzekļa ass slodzes noteikšanu kustībā bez transportlīdzekļa apstādināšanas un tiek izmantota transportlīdzekļu un pārkāpumu fiksēšanai;
1.1 4. kontroles vieta – zona, kas apzīmēta ar vizuāliem marķieriem un kurā mērķa transportlīdzeklis iebrauc vai izbrauc no ceļa posma, kur notiek kontrole un aprīkota ar reģistrēšanas iekārtu (kameru), kas reaģē uz mērķa transportlīdzekli un nodrošina tā fiksēšanu."
4.
Izteikt 2. punktu šādā redakcijā:
"2. Tehniskos līdzekļus uzstāda uz ceļiem vietās vai posmos, kur nepieciešams veikt Ceļu satiksmes noteikumu, Ceļu satiksmes likuma, Autopārvadājumu likuma un Autoceļu lietošanas nodevas likuma pārkāpumu kontroli, vai novērst ceļu satiksmes negadījumus ar bojāgājušajiem vai cietušajiem."
5.
Izteikt 3. punktu šādā redakcijā:
"3. Lai informētu transportlīdzekļu vadītājus par vietām, kur tehniskie līdzekļi uzstādīti stacionāri, konkrētā ceļa vai ceļa posma pārvaldītājs tās apzīmē ar attiecīgām ceļa zīmēm, apzīmējumiem un citiem ceļu satiksmes organizācijas tehniskajiem līdzekļiem."
6.
Izteikt 4. punktu šādā redakcijā:
"4. Informāciju par vietām, kur uzstādīti stacionārie tehniskie līdzekļi, norādot tehniskā līdzekļa veidu un atrašanās vietu, publicē transporta nozares informācijas nacionālajā (valsts) piekļuves punktā www.transportdata.gov.lv. Informāciju par vietām, kur uzstādīti vai noņemti stacionārie tehniskie līdzekļi, transporta nozares informācijas nacionālajā (valsts) piekļuves punktā www.transportdata.gov.lv aktualizē reizi nedēļā."
7.
Izteikt 5. punktu šādā redakcijā:
"5. Uz tehniskā līdzekļa ir attēlota šāda informācija par iekārtu:
5.1. ražotāja nosaukums vai ražotāja reģistrētā preču zīme;
5.2. tips, modelis;
5.3. sērijas numurs un izgatavošanas gads;
5.4. energoapgādes avota spriegums;
5.5. mērāmo lielumu diapazons – ja attiecināms uz tehnisko līdzekli;
5.6. ekspluatācijas temperatūras diapazons."
5.1. ražotāja nosaukums vai ražotāja reģistrētā preču zīme;
5.2. tips, modelis;
5.3. sērijas numurs un izgatavošanas gads;
5.4. energoapgādes avota spriegums;
5.5. mērāmo lielumu diapazons – ja attiecināms uz tehnisko līdzekli;
5.6. ekspluatācijas temperatūras diapazons."
8.
Papildināt ar 5.1 punktu šādā redakcijā:
"5.1 Tehniskajam līdzeklim - vidējā braukšanas ātruma kontroles sistēmai piemērojamas šādas prasības:
5.1 1. kontroles vietas viduslīnija ir apzīmēta ar vizuāliem marķieriem uz ceļa brauktuves vai ceļa brauktuves malā;
5.1 2. jānodrošina mērķa transportlīdzekļa fotoattēla vai fotoattēlu secīga kopuma ģenerēšana un šķērsošanas brīža laika reģistrācija, kas ir aizsargāta ar laika zīmogu, brīdī, kad mērķa transportlīdzeklis šķērso kontroles vietu, kā arī reģistrācijas numurzīmes atpazīšana;
5.1 3. jānodrošina iekārtas laika sinhronizāciju ar vismaz 2 (diviem) neatkarīgiem precīza laika avotiem;
5.1 4. lielākā absolūtā novirze no attāluma starp reģistrēšanas iekārtām kontroles vietās, ko kontroles laikā ņem vērā vidējā braukšanas ātruma kontroles sistēma, nedrīkst pārsniegt 0,5 % no noteiktā ceļa posma garuma;
5.1 5. mērķa transportlīdzekļa vidējā braukšanas ātruma noteikšanu diapazonā no vismaz 20 km/h līdz ne mazāk kā 200 km/h;
5.1 6. ekspluatācijas temperatūras diapazons no vismaz -25 °C līdz ne mazāk kā +50 °C;
5.1 7. maksimāli pieļaujamā kļūda (precizitāte) faktiskajos ekspluatācijas apstākļos, nepārsniedz ±3 km/h no mērķa transportlīdzekļa vidējā braukšanas ātruma;
5.1 8. noteikto vidējo braukšanas ātrumu uzrāda kilometros stundā ar iedaļas vērtību viens kilometrs stundā. Noteiktā vērtība tiek noapaļota uz leju līdz tuvākajam veselajam skaitlim. Kilometrus stundā norāda blakus skaitliskajai vērtībai;
5.19. automātisko auto svaru maksimāli pieļaujamā kļūda faktiskajos ekspluatācijas apstākļos nepārsniedz ±10 % no transportlīdzekļa kopējās faktiskās masas."
5.1 1. kontroles vietas viduslīnija ir apzīmēta ar vizuāliem marķieriem uz ceļa brauktuves vai ceļa brauktuves malā;
5.1 2. jānodrošina mērķa transportlīdzekļa fotoattēla vai fotoattēlu secīga kopuma ģenerēšana un šķērsošanas brīža laika reģistrācija, kas ir aizsargāta ar laika zīmogu, brīdī, kad mērķa transportlīdzeklis šķērso kontroles vietu, kā arī reģistrācijas numurzīmes atpazīšana;
5.1 3. jānodrošina iekārtas laika sinhronizāciju ar vismaz 2 (diviem) neatkarīgiem precīza laika avotiem;
5.1 4. lielākā absolūtā novirze no attāluma starp reģistrēšanas iekārtām kontroles vietās, ko kontroles laikā ņem vērā vidējā braukšanas ātruma kontroles sistēma, nedrīkst pārsniegt 0,5 % no noteiktā ceļa posma garuma;
5.1 5. mērķa transportlīdzekļa vidējā braukšanas ātruma noteikšanu diapazonā no vismaz 20 km/h līdz ne mazāk kā 200 km/h;
5.1 6. ekspluatācijas temperatūras diapazons no vismaz -25 °C līdz ne mazāk kā +50 °C;
5.1 7. maksimāli pieļaujamā kļūda (precizitāte) faktiskajos ekspluatācijas apstākļos, nepārsniedz ±3 km/h no mērķa transportlīdzekļa vidējā braukšanas ātruma;
5.1 8. noteikto vidējo braukšanas ātrumu uzrāda kilometros stundā ar iedaļas vērtību viens kilometrs stundā. Noteiktā vērtība tiek noapaļota uz leju līdz tuvākajam veselajam skaitlim. Kilometrus stundā norāda blakus skaitliskajai vērtībai;
5.19. automātisko auto svaru maksimāli pieļaujamā kļūda faktiskajos ekspluatācijas apstākļos nepārsniedz ±10 % no transportlīdzekļa kopējās faktiskās masas."
9.
Papildināt ar 5.2 punktu šādā redakcijā:
"5.2 Tehniskā līdzekļa aparatūras sastāvdaļu, kas var būtiski ietekmēt ātruma mērierīces raksturlielumus, izgatavo tā, lai tā būtu droši aizsargāta no jebkuras iejaukšanās un tā, lai tā būtu identificējama."
10.
Papildināt ar 5.3 punktu šādā redakcijā:
"5.3 Programmatūru, kas ietekmē tehniskā līdzekļa metroloģiskos raksturlielumus, attiecīgi identificē, un tai jābūt pienācīgi aizsargātai no jebkādas neatļautas iejaukšanās. Programmatūras identifikāciju nodrošina pats tehniskais līdzeklis, un pierādījumiem par iejaukšanos aizsargātajā programmatūrā jābūt pieejamiem vismaz 12 mēnešus pēc iejaukšanās. Programmatūras identifikācija ietver identifikācijas numuru, programmatūras versiju un kontrolsummu jeb jaucējsummu."
11.
Papildināt ar 5.4 punktu šādā redakcijā:
"5.4 Tehniskā līdzekļa dati un visi uzglabājamie vai pārraidāmie būtiskie parametri ir jānodrošina pret nejaušu vai apzinātu iejaukšanos, kā arī jānodrošina datu integritāte atbilstoši normatīvajiem aktiem par minimālajām kiberdrošības prasībām."
12.
Izteikt 6. punktu šādā redakcijā:
"6. Policija, valsts akciju sabiedrība "Ceļu satiksmes drošības direkcija" un valsts vai pašvaldības ceļa pārvaldītājs, dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītājs nodrošinot tehnisko līdzekļu darbību, iesniedz transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistrā šādu informāciju par fiksēto pārkāpumu:
6.1. šo noteikumu 2. punktā minētā pārkāpuma veids;
6.2. pārkāpuma fiksēšanas vieta;
6.3. pārkāpuma fiksēšanas datums un laiks;
6.4. transportlīdzekļa attēls un videoieraksts (ja tāds tiek veikts) pārkāpuma fiksēšanas brīdī;
6.5. pārkāpumu izdarījušā transportlīdzekļa numurzīmes valstspiederības kods un valsts numurzīme teksta formā;
6.6. pārkāpumu izdarījušā transportlīdzekļa aizņemtā ceļa josla un kustības virziens (ja tādi dati tiek iegūti);
6.7. pārkāpumu izdarījušā transportlīdzekļa braukšanas ātrums pārkāpuma fiksēšanas brīdī (ja fiksēta braukšanas ātruma neievērošana);
6.8. atļautais braukšanas ātrums pārkāpuma fiksēšanas vietā (ja fiksēta braukšanas ātruma neievērošana);
6.9. pārkāpuma fiksēšanai izmantotās iekārtas tips, iekārtas sērijas numurs un iekārtas pieļaujamā kļūda (ja fiksēta braukšanas ātruma neievērošana);
6.10. ja braukšanas ātruma neievērošana fiksēta, izmantojot vidējā braukšanas ātruma kontroles sistēmu, papildus iesniedz šādu informāciju:
6.10.1. pulksteņlaiks vidējā braukšanas ātruma kontroles posma sākuma punktā un beigu punktā;
6.10.2. pārkāpumu izdarījušā transportlīdzekļa attēls vidējā braukšanas ātruma kontroles posma sākuma punktā un beigu punktā;
6.10.3. vidējā ātruma kontroles posma garums;
6.11. ja fiksēta kustību aizliedzošā luksofora signāla neievērošana, papildus iesniedz šādu informāciju:
6.11.1. luksofora dzeltenā signāla ilgums;
6.11.2. luksofora sarkanā signāla ilgums.
6.12. ja ar automātiskajiem auto svariem fiksēta ass slodzes vai transportlīdzekļa kopējās faktiskās masas pārsniegums, papildus iesniedz šādu informāciju:
6.12.1. transportlīdzekļa katras ass faktiskā slodze;
6.12.2. transportlīdzekļa kopējā faktiskā masa."
6.1. šo noteikumu 2. punktā minētā pārkāpuma veids;
6.2. pārkāpuma fiksēšanas vieta;
6.3. pārkāpuma fiksēšanas datums un laiks;
6.4. transportlīdzekļa attēls un videoieraksts (ja tāds tiek veikts) pārkāpuma fiksēšanas brīdī;
6.5. pārkāpumu izdarījušā transportlīdzekļa numurzīmes valstspiederības kods un valsts numurzīme teksta formā;
6.6. pārkāpumu izdarījušā transportlīdzekļa aizņemtā ceļa josla un kustības virziens (ja tādi dati tiek iegūti);
6.7. pārkāpumu izdarījušā transportlīdzekļa braukšanas ātrums pārkāpuma fiksēšanas brīdī (ja fiksēta braukšanas ātruma neievērošana);
6.8. atļautais braukšanas ātrums pārkāpuma fiksēšanas vietā (ja fiksēta braukšanas ātruma neievērošana);
6.9. pārkāpuma fiksēšanai izmantotās iekārtas tips, iekārtas sērijas numurs un iekārtas pieļaujamā kļūda (ja fiksēta braukšanas ātruma neievērošana);
6.10. ja braukšanas ātruma neievērošana fiksēta, izmantojot vidējā braukšanas ātruma kontroles sistēmu, papildus iesniedz šādu informāciju:
6.10.1. pulksteņlaiks vidējā braukšanas ātruma kontroles posma sākuma punktā un beigu punktā;
6.10.2. pārkāpumu izdarījušā transportlīdzekļa attēls vidējā braukšanas ātruma kontroles posma sākuma punktā un beigu punktā;
6.10.3. vidējā ātruma kontroles posma garums;
6.11. ja fiksēta kustību aizliedzošā luksofora signāla neievērošana, papildus iesniedz šādu informāciju:
6.11.1. luksofora dzeltenā signāla ilgums;
6.11.2. luksofora sarkanā signāla ilgums.
6.12. ja ar automātiskajiem auto svariem fiksēta ass slodzes vai transportlīdzekļa kopējās faktiskās masas pārsniegums, papildus iesniedz šādu informāciju:
6.12.1. transportlīdzekļa katras ass faktiskā slodze;
6.12.2. transportlīdzekļa kopējā faktiskā masa."
13.
Izteikt 7. punktu šādā redakcijā:
"7. Policija, valsts vai pašvaldības ceļa, un dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītājs, nodrošinot tehnisko līdzekļu darbību, šo noteikumu 6. punktā minēto informāciju tiešsaistes režīmā iesniedz transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistrā, izmantojot valsts akciju sabiedrības "Ceļu satiksmes drošības direkcija" nodrošināto risinājumu automatizētai informācijas apmaiņai (WEB servisu) vai Iekšlietu ministrijas Informācijas centra nodrošināto koplietošanas tehnoloģisko platformu."
14.
Papildināt ar IV nodaļu šādā redakcijā:
"IV. Ar tehniskajiem līdzekļiem fiksētās informācijas paziņošana
8. Par iespējamu pārkāpuma — tāda transportlīdzekļa izmantošana ceļu satiksmē, kuram noteiktajā termiņā nav veikta valsts tehniskā apskate vai par kuru nav veikta tā īpašnieka civiltiesiskās atbildības obligātā apdrošināšana, — kas fiksēts ar tehniskajiem līdzekļiem neapturot transportlīdzekli, izdarīšanu transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistrā automātiskā datu apstrādes režīmā tiek sagatavots paziņojums par fiksēto gadījumu (turpmāk – paziņojums).
9. Paziņojumā ietver šādu informāciju:
9.1. fiksētais iespējamais pārkāpums (norādāms viens no diviem iespējamajiem pārkāpumiem, vai arī abi pārkāpumi, ja tie tiek fiksēti vienlaicīgi);
9.2. pārkāpuma fiksēšanas vieta, datums un laiks;
9.3. fiksētā transportlīdzekļa marka un valsts reģistrācijas numurs;
9.4. atgādinājums par to, ka atbilstoši Ceļu satiksmes likuma 20.panta pirmās daļas regulējumam transportlīdzekļa īpašniekam (valdītājam, turētājam) ir pienākums darīt visu nepieciešamo, lai ceļu satiksmē netiktu izmantoti tādi viņa lietošanā esošie transportlīdzekļi, kuriem nav dota atļauja piedalīties ceļu satiksmē vai uz kuriem attiecas aizliegums piedalīties ceļu satiksmē.
10. Sagatavoto paziņojumu nekavējoties nosūta Administratīvās atbildības likuma 162. panta pirmajā daļā minētajai personai uz valsts akciju sabiedrības "Ceļu satiksmes drošības direkcija" uzturētajos e-pakalpojumos norādīto e - pasta adresi, ja tādas nav - tad uz oficiālo elektronisko adresi."
8. Par iespējamu pārkāpuma — tāda transportlīdzekļa izmantošana ceļu satiksmē, kuram noteiktajā termiņā nav veikta valsts tehniskā apskate vai par kuru nav veikta tā īpašnieka civiltiesiskās atbildības obligātā apdrošināšana, — kas fiksēts ar tehniskajiem līdzekļiem neapturot transportlīdzekli, izdarīšanu transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistrā automātiskā datu apstrādes režīmā tiek sagatavots paziņojums par fiksēto gadījumu (turpmāk – paziņojums).
9. Paziņojumā ietver šādu informāciju:
9.1. fiksētais iespējamais pārkāpums (norādāms viens no diviem iespējamajiem pārkāpumiem, vai arī abi pārkāpumi, ja tie tiek fiksēti vienlaicīgi);
9.2. pārkāpuma fiksēšanas vieta, datums un laiks;
9.3. fiksētā transportlīdzekļa marka un valsts reģistrācijas numurs;
9.4. atgādinājums par to, ka atbilstoši Ceļu satiksmes likuma 20.panta pirmās daļas regulējumam transportlīdzekļa īpašniekam (valdītājam, turētājam) ir pienākums darīt visu nepieciešamo, lai ceļu satiksmē netiktu izmantoti tādi viņa lietošanā esošie transportlīdzekļi, kuriem nav dota atļauja piedalīties ceļu satiksmē vai uz kuriem attiecas aizliegums piedalīties ceļu satiksmē.
10. Sagatavoto paziņojumu nekavējoties nosūta Administratīvās atbildības likuma 162. panta pirmajā daļā minētajai personai uz valsts akciju sabiedrības "Ceļu satiksmes drošības direkcija" uzturētajos e-pakalpojumos norādīto e - pasta adresi, ja tādas nav - tad uz oficiālo elektronisko adresi."
Ministru prezidents V. Uzvārds
Ministrs V. Uzvārds
