Noteikumu (grozījumu) projekts

24-TA-2668
Grozījumi Ministru kabineta 2017. gada 13. jūnija noteikumos Nr. 338 "Prasības sociālo pakalpojumu sniedzējiem"
Izdoti saskaņā ar Sociālo pakalpojumu
un sociālās palīdzības likuma
17. panta otro daļu
un Bērnu tiesību aizsardzības likuma
37. panta septīto daļu
Izdarīt Ministru kabineta 2017. gada 13. jūnija noteikumos Nr. 338 "Prasības sociālo pakalpojumu sniedzējiem" (Latvijas Vēstnesis, 2017, 126. nr.; 2018, 182. nr.; 2022, 49. nr.; 2023, 25. nr.; 2025, 11. nr.) šādus grozījumus:
1.
Izteikt 4.2. apakšpunktu šādā redakcijā:
"4.2. sociālo pakalpojumu satura un apjoma plānošanu un nodrošināšanu atbilstoši klienta vajadzībām un interesēm;".
2.
Izteikt 4.3. apakšpunktu šādā redakcijā:
"4.3. skaidrojumu par klientam sniedzamā sociālā pakalpojuma mērķiem, apjomu un saņemšanas regularitāti, nepieciešamajām izmaiņām, mainoties klienta funkcionālajam stāvoklim, sociālās funkcionēšanas spējām vai citiem apstākļiem;".
3.
Izteikt 5.3. apakšpunktu šādā redakcijā:
"5.3. plāno un dokumentē sociālā pakalpojuma sniegšanas procesu;".
4.
Izteikt 6.2. apakšpunktu šādā redakcijā:
"6.2. veido klienta lietu (papīra vai elektroniskā formā), kurā iekļauj šādus dokumentus un ietver šādas ziņas:
6.2.1. informāciju par klientu, ar sociālo pakalpojumu sniegšanu saistītos dokumentus vai to atvasinājumus (piemēram, klienta iesniegumi, klienta vai mājsaimniecības locekļu sociālās situācijas novērtējums, sociālā pakalpojuma saņemšanas pamatojums, klienta iesaistīšanās sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas procesos vai atteikšanās saņemt sociālo pakalpojumu, kā arī cita būtiska informācija, kas saistīta ar klienta sociālo problēmu risināšanu);
6.2.2. šo noteikumu 5.4. apakšpunktā minēto plānu, sociālo pakalpojumu sniegšanas procesa atspoguļojumu un rezultātu novērtējumu;
6.2.3. informāciju par klienta funkcionālajiem traucējumiem un to smaguma pakāpi;
6.2.4. informāciju par ārstniecības personas noteikto ārstēšanās ieteikumu izpildi, ja sociālo pakalpojumu sniegšanā ir iesaistīta ārstniecības persona un tā ir sniegusi atbalstu noteikto ārstēšanās ieteikumu izpildē;
6.2.5. līgumu ar klientu, viņa likumisko pārstāvi vai audžuģimeni, ja bērns ir ievietots audžuģimenē, par sociālā pakalpojuma sniegšanu, kurā nosaka sniedzamā sociālā pakalpojuma saturu, apjomu un samaksas kārtību, kā arī pušu tiesības un pienākumus;
6.2.6. citu informāciju, kas ir būtiska sociālo pakalpojumu sniegšanai, apturēšanai vai izbeigšanai;".
5.
Izteikt 10.8. apakšpunktu šādā redakcijā:
"10.8. klientiem un apmeklētājiem ir nodrošināta uzgaidāmā telpa ar sēdvietām, izņemot ģimeniskai videi pietuvinātas aprūpes sociālajā pakalpojumā, un iespēja izmantot sanitāro telpu ar tualeti un roku mazgātni;".
6.
Izteikt 10.9. apakšpunktu šādā redakcijā:
"10.9. darbiniekiem ir nodrošināta pārģērbšanās vieta, atpūtas un higiēnas telpas, ja klientiem tiek nodrošināts sociālais pakalpojums ar izmitināšanu. Ģimeniskai videi pietuvinātas aprūpes sociālajā pakalpojumā darbinieki var izmantot klientiem paredzēto higiēnas telpu;".
7.
Izteikt 14.1. apakšpunktu šādā redakcijā:
"14.1. nodrošina klienta lietas satura izstrādi un apraksta sociālā darba ar gadījumu vadības procesu;".
8.
Izteikt 14.3. apakšpunktu šādā redakcijā:
"14.3. vada sociālā gadījuma procesu un dokumentē to, izvērtē situāciju un, ja nepieciešams, veic klienta dzīvesvietas apsekošanu;".
9.
Izteikt 14.7. apakšpunktu šādā redakcijā:
"14.7. veic sociālā darba ar gadījumu pirmreizēju novērtēšanu sešus mēnešus pēc sociālā darba ar  gadījumu uzsākšanas un turpmāk atbilstoši nepieciešamībai, bet ne retāk kā reizi 12 mēnešos un noslēdzot darbu ar gadījumu;".
10.
Izteikt 14.8. apakšpunktu šādā redakcijā:
"14.8. ne retāk kā reizi sešos mēnešos atkārtoti novērtē šo noteikumu 14.5. un 14.6. apakšpunktā minētos riskus vai īsteno uz ģimeni vērstu sociālo darbu ar gadījumu  atbilstoši sociālā darbinieka sadarbības plānam ar ģimeni;".
11.
Izteikt 14.9. apakšpunktu šādā redakcijā:
"14.9. organizē resursu tīkla apzināšanu un nepieciešamo resursu piesaisti, atbilstoši sociālā darba ar gadījumu izvēlētajai metodei un risināšanas specifikai;".
12.
Izteikt 17. punktu šādā redakcijā:
"17. Pakalpojuma sniedzējs, kas nodrošina aprūpi mājās, sociālā pakalpojuma sniegšanā iesaista aprūpētāju, sociālo aprūpētāju vai sociālo darbinieku un, ja nepieciešams, darbinieku, kurš koordinē aprūpes personāla darbību."
13.
Izteikt 27. punktu šādā redakcijā:
"27. Bērnu aprūpes institūcija ģimeniskai videi pietuvinātas aprūpes sociālo pakalpojumu un šo noteikumu 43. punktā minētās jauniešu mājas veido dzīvojamās mājās vai dzīvokļos vai arī atsevišķās dzīvokļa tipa sociālā pakalpojuma sniegšanas vietās."
14.
Svītrot 51. punktu.
15.
Papildināt ar 51.1 punktu šādā redakcijā:
"51.1 Pilngadīgo aprūpes institūcija var organizēt ģimeniskai videi pietuvinātas aprūpes sociālo pakalpojumu, nodrošinot, ka to sniedz vismaz vienā no šādiem veidiem:
51.11. pilngadīgo aprūpes institūcijas ēkas atsevišķi nodalītās telpās. Šādā gadījumā kopīgas var būt klientu nodarbību un brīvā laika nodarbību telpas un institūcijas darbinieku kabineti;
51.12. atsevišķi izbūvētās vai aprīkotās dzīvojamās mājās;
51.13. daudzdzīvokļu māju atsevišķos dzīvokļos."
16.
Papildināt ar 58.1 punktu šādā redakcijā:
"58.1 Ja pilngadīgo aprūpes institūcija sniedz ģimeniskai videi pietuvinātas aprūpes sociālo pakalpojumu, tā klientiem nodrošina: 
58.11. dzīvojamo istabu, kas ir arī klienta guļamtelpa, paredzot ne mazāk kā 6 m2 vienai personai;
58.12. virtuves zonai, kurā ir:
58.12.1. plīts virsma vai citas elektriskās ierīces, kas paredzētas ēdiena gatavošanai un sildīšanai;
58.12.2. ledusskapis;
58.12.3. trauki un virtuves piederumi, kā arī skapis to uzglabāšanai."
17.
Papildināt ar 58.2 punktu šādā redakcijā:
"58.2 Ja ģimeniskai videi pietuvinātas aprūpes sociālo pakalpojumu sniedz daudzdzīvokļu māju atsevišķos dzīvokļos, pilngadīgo aprūpes institūcija var nenodrošināt šo noteikumu 57.2. apakšpunktā minēto teritoriju, taču tā nodrošina klientiem piekļuvi dzīvojamās mājas piegulošajai teritorijai."
18.
Papildināt ar 58.3 punktu šādā redakcijā:
"58.3 Pilngadīgo aprūpes institūcija maksimāli veicina klientu funkcionālo spēju un prasmju saglabāšanu un attīstīšanu, tai skaitā iespēju robežās iesaistot klientus  ēdiena gatavošanā un servēšanā, un citu ikdienas darbu veikšanas procesā."
19.
Papildināt ar 59.1 punktu šādā redakcijā:
"59.1 Ja pilngadīgo aprūpes institūcijā nav izveidots veselības punkts vai veselības aprūpes speciālista kabinets, klientiem zāļu lietošanu, izsniedzot zāļu devu vienai reizei, nodrošina pilngadīgās personas aprūpē iesaistītais darbinieks saskaņā ar pilngadīgo aprūpes institūcijas izstrādāto kārtību par zāļu iegādi, uzglabāšanu, izlietošanu, uzskaiti un iznīcināšanu."
20.
Izteikt 62.1. apakšpunktu šādā redakcijā:
"62.1. invaliditāti apliecinošu dokumentu atvasinājumus vai izdrukas no attiecīgās datubāzes, ja klientam ir noteikta invaliditāte un ja klienta lietu veido papīra formā;".
21.
Izteikt 62.2. apakšpunktu šādā redakcijā:
"62.2. dokumentu atvasinājumus vai izdrukas, izņemot, ja lieta tiek veidota elektroniski, no attiecīgās datubāzes, kas apliecina, ka klientam ir piešķirta pensija, piemaksas pie pensijas, apdrošināšanas atlīdzība, kaitējuma atlīdzība vai valsts sociālā nodrošinājuma pabalsts, ja klienta lietu veido papīra formā;".
22.
Papildināt ar VI1 nodaļu šādā redakcijā:
"VI1. Prasības īslaicīgas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojumu pilngadīgām personām sniedzējiem
65.1 Īslaicīgas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojumu sniedzējs (turpmāk šajā nodaļā – aprūpes institūcija) nodrošina pilngadīgai personai, kura pēc ārstēšanās stacionārā vai smagu funkcionālo ierobežojumu dēļ nespēj sevi aprūpēt, izmitināšanu, diennakts aprūpi un atbalstu radušās situācijas risināšanā.
65.2 Aprūpes institūcija pakalpojumu nodrošina līdz 60 dienām. Pakalpojuma sniegšanu var pagarināt, ja personai nav iespējams nodrošināt citu sociālās aprūpes pakalpojumu personas dzīvesvietā vai institūcijā.
65.3 Aprūpes institūcija, klientam iestājoties aprūpes institūcijā, nosaka un nodrošina neatliekamās aprūpes vajadzības un, ņemot vērā klienta individuālās vajadzības, nodrošina primāri/sākotnēji nepieciešamo veselības aprūpi, atbilstoši ārstniecības personas sniegtajām rekomendācijām kā arī ēdināšanas plānu un pozicionēšanu.
65.4 Aprūpes institūcija sociālo pakalpojumu sniegšanā iesaista sociālo darbinieku, sociālo aprūpētāju, aprūpētāju, māsu vai ārsta palīgu, vai funkcionālo  speciālistu.
65.5 Aprūpes institūcija sociālo pakalpojumu sniegšanā var iesaistīt arī citas šo noteikumu 65.4 punktā neminētās ārstniecības personas vai citu jomu speciālistus pēc vajadzības.
65.6 Aprūpes institūcija klientam atbilstoši viņa funkcionālajam stāvoklim veido šo noteikumu 5.4. apakšpunktā minēto sociālās aprūpes plānu, neiekļaujot tajā ilgtermiņa mērķus, un nodrošina:
65.61. diennakts uzraudzību un individuālu atbalstu;
65.62. palīdzību pašaprūpē vai ķermeņa aprūpē;
65.63. saturīgas brīvā laika pavadīšanas iespējas;
65.64. uzturēšanos svaigā gaisā vai telpās pie atvērta loga; 
65.65. informāciju par plānotajiem turpmākajiem pasākumiem klienta individuālās situācijas risināšanai;
65.66. sociālā darba speciālistu un ārstniecības personu konsultācijas.
65.7 Aprūpes institūcija šo noteikumu 6.2. apakšpunktā minētajā klienta lietā papildus iekļauj:
65.71. klienta personīgo mantu pieņemšanas - nodošanas aktu;
65.72. ģimenes ārsta izziņu par personas veselības stāvokli, kurā ir normatīvajos aktos par sociālo pakalpojumu saņemšanu norādītā informācija, vai ārstējošā ārsta izrakstu no stacionāra pacienta medicīniskās kartes, ja persona aprūpes institūcijā iestājas pēc izrakstīšanas no stacionāra.
65.8 Aprūpes institūcija klientam nodrošina:
65.81. ārstniecības personas sniegto rekomendāciju izpildi, kā arī pašaprūpes prasmju un kustību attīstību veicinošas nodarbības;
65.82. individuālajām vajadzībām piemērotu apģērbu un apavus individuālai lietošanai, ja to nenodrošina klients vai viņa tuvinieki;
65.83. higiēnas un mazgāšanas līdzekļus, kā arī mīksto inventāru, piemēram, gultas piederumus, veļu, dvieļus;
65.84. kvalitatīvu veselības stāvoklim atbilstošu ēdināšanu vismaz četras reizes dienā;
65.85. aprūpes pakalpojuma saņemšanas laikā par aprūpes institūcijas budžeta līdzekļiem iegādātus tehniskos palīglīdzekļus, kurus var izmantot vairāki klienti vai ar kuriem ir aprīkotas koplietošanas, sadzīves vai nodarbību telpas;
65.86. iespēju tikties ar ģimenes locekļiem un citām personām klātienē vai, izmantojot tehniskos risinājumus, tiešsaistes saziņu, ja klātienes tikšanās nav iespējama vai aprūpes institūcijā ir noteikti apmeklējuma ierobežojumi.
65.9 Aprūpes institūcija nodrošina istabas aprīkojuma un iekārtojuma atbilstību klienta funkcionālajam stāvoklim, tai skaitā spējai pārvietoties.
65.10 Klienta nāves gadījumā aprūpes institūcija sadarbībā ar attiecīgo pašvaldību organizē apbedīšanu, ja to neuzņemas cita persona."
23.
Izteikt 66. punktu šādā redakcijā:
"66. Pusceļa mājas pakalpojuma sniedzējs nodrošina klientiem ar funkcionāliem traucējumiem mājokli, sociālo rehabilitāciju un patstāvīgai dzīvei nepieciešamo pašaprūpes un sociālo prasmju apgūšanu vai nostiprināšanu."
24.
Izteikt 68. punktu šādā redakcijā:
"68. Pusceļa mājas pakalpojuma sniedzējs nodrošina klientiem ar funkcionāliem traucējumiem mājokli, sociālo rehabilitāciju un patstāvīgai dzīvei nepieciešamo pašaprūpes iemaņu un sociālo prasmju apgūšanu vai nostiprināšanu.
68.1. sociālo un pašaprūpes prasmju  apgūšanu un nostiprināšanu:
68.1.1. personiskās naudas izlietojuma plānošana un iepirkšanās;
68.1.2. ēdiena gatavošana un galda kultūra;
68.1.3. dzīvojamo telpu un teritorijas uzkopšana;
68.1.4. apģērba mazgāšana, gludināšana un apavu kopšana;
68.1.5. pašaprūpe un personīgā higiēna;
68.2. prasmju apgūšanu un klienta izglītošanu par šādām tēmām:
68.2.1. izpratne par darba lomu cilvēka dzīvē, darba attiecībām un darba samaksu;
68.2.2. orientēšanās apkārtējā vidē, ja šo nepieciešamību nosaka klienta funkcionālais stāvoklis;
68.2.3. saskarsme un komunikācijas prasmes;
68.2.4. ugunsdrošība, elektrodrošība un personas drošība;
68.2.5. veselība un veselīgs dzīvesveids;
68.2.6. tiesības, pienākumi un atbildība;
68.2.7. cilvēka seksualitāte;
68.2.8. brīvā laika pavadīšana;
68.2.9. pietiekamu fizisko aktivitāšu un aktīva dzīvesveida nozīme;
68.2.10. citas prasmes atbilstoši identificētajām vajadzībām;
68.3. darba prasmju apguvi atbilstoši spējām un funkcionālajiem traucējumiem;
68.4. regulāru sociālā dienesta informēšanu par šo noteikumu 5.4. apakšpunktā minētajā plānā izvirzīto mērķu un uzdevumu sasniegšanu. Informāciju par šo noteikumu 5.4. apakšpunktā minētajā plānā izvirzītajiem mērķiem un uzdevumiem pusceļa mājas pakalpojuma sniedzējs sniedz pirmā mēneša laikā pēc pusceļa mājas pakalpojuma sniegšanas uzsākšanas."
25.
Izteikt 82.2. apakšpunktu šādā redakcijā:
"82.2. sociālo prasmju uzturēšanu un attīstīšanu;".
26.
Izteikt 82.6. apakšpunktu šādā redakcijā:
"82.6. sabiedrībai pieņemamu saskarsmes normu apgūšanu;".
27.
Izteikt 83.3. apakšpunktu šādā redakcijā:
"83.3. sociālo prasmju apgūšanu un uzturēšanu;".
28.
Izteikt 83.5. apakšpunktu šādā redakcijā:
"83.5. sabiedrībai pieņemamu saskarsmes normu apgūšanu;".
29.
Izteikt 97.2. apakšpunktu šādā redakcijā:
"97.2. profesionālās kompetences pilnveidi – vismaz 24 stundas gadā;".
30.
Izteikt 109. punktu šādā redakcijā:
"109. Ja sociālās rehabilitācijas pakalpojumu sniedz, pamatojoties uz sociālā dienesta vai psihologa atzinumu, pēc sociālās rehabilitācijas pakalpojuma pabeigšanas speciālists sagatavo un nosūta bērna dzīvesvietas sociālajam dienestam informāciju par sociālās rehabilitācijas pakalpojuma saņemšanas laikposmu, sociālās rehabilitācijas pakalpojuma saņēmējiem, rehabilitācijas uzdevumiem, rezultātiem un ieteikumiem bērna turpmākajam atbalstam."
31.
Izteikt 150.7. apakšpunktu šādā redakcijā:
"150.7. citu prasmju apgūšanu atbilstoši identificētajām vajadzībām un spējām."
32.
Izteikt 156.1. apakšpunktu šādā redakcijā:
"156.1. atbalstu darba prasmju apgūšanā un nostiprināšanā;".
33.
Izteikt 187. punktu šādā redakcijā:
"187. Šo noteikumu 16.8.1, 30.2., 30.7., 34.6. un 34.10. apakšpunkta ​ pilnīgu ieviešanu sociālo pakalpojumu sniedzēji nodrošina līdz 2026. gada 1. janvārim."
34.
Papildināt ar 189.3 punktu šādā redakcijā:
"189.3 Šo noteikumu 9.2.1. apakšpunktā noteiktā pienākuma nodrošināt supervīziju institūcijas vadītāja un struktūrvienības vadītāja vietniekam pilnīgu izpildi un  šo noteikumu 42. un 58.1 punkta pilnīgu ieviešanu sociālo pakalpojumu sniedzēji nodrošina līdz 2030. gada 1. janvārim."
Ministru prezidents V. Uzvārds
Ministrs V. Uzvārds