25-TA-2944: Rīkojuma (grozījumu) projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 20. septembra rīkojumā Nr. 608 "Par nekustamā īpašuma "Ķeizarkrasti" Salaspils pagastā, Salaspils novadā, daļas pirkšanu projekta "Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve "Rail Baltica" koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu" īstenošanai"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas likuma (turpmāk – Atsavināšanas likums) 9. panta pirmā daļa.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Veikt grozījumus Ministru kabineta 2023. gada 20. septembra rīkojumā Nr. 608 “Par nekustamā īpašuma “Ķeizarkrasti” Salaspils pagastā, Salaspils novadā, daļas pirkšanu projekta “Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve “Rail Baltica” koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu” īstenošanai”, paredzot no privātpersonas atsavināt nekustamā īpašuma “Ķeizarkrasti” (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 8031 017 0121) daļu - zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8031 017 0328) 1,54 ha platībā – Salaspils pagastā, Salaspils novadā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Ministru kabinets 2023. gada 20. septembrī pieņēma rīkojumu Nr. 608 “Par nekustamā īpašuma “Ķeizarkrasti” Salaspils pagastā, Salaspils novadā, daļas pirkšanu projekta “Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve “Rail Baltica” koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu” īstenošanai” (turpmāk – Ministru kabineta rīkojums Nr. 608).
Ar Ministru kabineta rīkojumu Nr. 608 Satiksmes ministrijai tika dota atļauja pirkt nekustamā īpašuma “Ķeizarkrasti” (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 8031 017 0121) Salaspils pagastā, Salaspils novadā (turpmāk – Nekustamais īpašums), sastāvā esošās zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8031 017 0121) daļu 1,5334 ha platībā (zemes vienības platība var tikt precizēta kadastrālās uzmērīšanas procesā), kas nepieciešama projekta “Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūves “Rail Baltica” koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu” (turpmāk – Rail Baltica projekts) īstenošanai.
Pēc zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8031 017 0121) kadastrālās uzmērīšanas un sadales ir precizēts Rail Baltica projekta īstenošanai atsavināmās Nekustamā īpašuma daļas sastāvs un platība, proti, Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešama Nekustamā īpašuma daļa - zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 8031 017 0328) 1,54 ha platībā (turpmāk – Nekustamā īpašuma daļa), kas būs izmantojama dzelzceļa infrastruktūras (dzelzceļa nodalījuma josla) un saistītās infrastruktūras – pašvaldības nozīmes ceļa (ceļa nodalījuma josla) būvniecībai.
Rail Baltica projekta īstenošanai paredzētā darbība, nosakot dzelzceļa līnijas trases novietojumu Latvijas teritorijā, akceptēta ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 467 "Par Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras līnijas Rail Baltica būvniecībai paredzētās darbības akceptu". Ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 468 “Par nacionālo interešu objekta statusa noteikšanu Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūrai Rail Baltica” Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūrai Rail Baltica un ar tās būvniecību saistītajām būvēm noteikts nacionālo interešu objekta statuss.
Nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta publiskās lietošanas dzelzceļa transporta infrastruktūras projekta attīstībai, un atbilstoši RB Rail AS sniegtajai informācijai par būvprojekta tehniskajiem risinājumiem un projektēto autoceļu nozīmi, atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai ievērojot Dzelzceļa likuma 15. panta pirmo daļu un likuma “Par autoceļiem” 4. panta regulējumu.
Ar Ministru kabineta rīkojumu Nr. 608 Satiksmes ministrijai tika dota atļauja pirkt nekustamā īpašuma “Ķeizarkrasti” (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 8031 017 0121) Salaspils pagastā, Salaspils novadā (turpmāk – Nekustamais īpašums), sastāvā esošās zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8031 017 0121) daļu 1,5334 ha platībā (zemes vienības platība var tikt precizēta kadastrālās uzmērīšanas procesā), kas nepieciešama projekta “Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūves “Rail Baltica” koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu” (turpmāk – Rail Baltica projekts) īstenošanai.
Pēc zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8031 017 0121) kadastrālās uzmērīšanas un sadales ir precizēts Rail Baltica projekta īstenošanai atsavināmās Nekustamā īpašuma daļas sastāvs un platība, proti, Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešama Nekustamā īpašuma daļa - zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 8031 017 0328) 1,54 ha platībā (turpmāk – Nekustamā īpašuma daļa), kas būs izmantojama dzelzceļa infrastruktūras (dzelzceļa nodalījuma josla) un saistītās infrastruktūras – pašvaldības nozīmes ceļa (ceļa nodalījuma josla) būvniecībai.
Rail Baltica projekta īstenošanai paredzētā darbība, nosakot dzelzceļa līnijas trases novietojumu Latvijas teritorijā, akceptēta ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 467 "Par Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras līnijas Rail Baltica būvniecībai paredzētās darbības akceptu". Ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 468 “Par nacionālo interešu objekta statusa noteikšanu Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūrai Rail Baltica” Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūrai Rail Baltica un ar tās būvniecību saistītajām būvēm noteikts nacionālo interešu objekta statuss.
Nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta publiskās lietošanas dzelzceļa transporta infrastruktūras projekta attīstībai, un atbilstoši RB Rail AS sniegtajai informācijai par būvprojekta tehniskajiem risinājumiem un projektēto autoceļu nozīmi, atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai ievērojot Dzelzceļa likuma 15. panta pirmo daļu un likuma “Par autoceļiem” 4. panta regulējumu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nekustamais īpašums pirms sadales sastāvēja no zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 80310170121) 4,2 ha platībā (turpmāk – Zemes vienība).
Pēc Zemes vienības kadastrālās uzmērīšanas un sadales Nekustamais īpašums sastāv no divām zemes vienībām:
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8031 017 0328) – 1,54 ha platībā, kas atsavināma sabiedrības vajadzībām un veido Nekustamā īpašuma atsavināmo daļu;
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8031 017 0329) – 2,61 ha platībā, kas netiek atsavināta un veido Nekustamā īpašuma atlikušo (neatsavināmo) daļu.
Nekustamais īpašums ierakstīts Rīgas rajona tiesas Salaspils pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 2224, īpašuma tiesības nostiprinātas fiziskai personai (turpmāk – Īpašnieks).
Zemesgrāmatas II daļas 2. iedaļā izdarīta atzīme, saskaņā ar kuru noteikts aizliegums bez Satiksmes ministrijas rakstiskas piekrišanas Nekustamo īpašumu atsavināt vai apgrūtināt ar lietu un saistību tiesībām.
Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā Nekustamā īpašuma daļai reģistrēts Nekustamā īpašuma lietošanas mērķis - Zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā (kods 1101) 1,54 ha platībā;
Zemes vienības platības sadalījums pa lietošanas veidiem – lauksaimniecībā izmantojamās zemes platība, t. sk. pļavu platība – 1,28 ha; krūmāju platība – 0,26 ha.
Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanas procesa ietvaros Satiksmes ministrija 2023. gada 19. jūlijā pieņēma lēmumu Nr. 03.1-14/2061 “Par taisnīgas atlīdzības apmēra noteikšanu sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma “Ķeizarkrasti” Salaspils pagastā, Salaspils novadā, daļas atsavināšanai” (turpmāk – Lēmums Nr. 03.1-14/2061) un apstiprināja atlīdzību par Zemes vienības daļas 1,5334 ha platībā (pēc kadastrālās uzmērīšanas platība var tikt precizēta) atsavināšanu, nosakot to atbilstoši tirgus vērtībai 23 767,70 EUR jeb 1,55 EUR par vienu zemes kvadrātmetru. Satiksmes ministrija noteica, ka atlīdzības apmērs būs precizējams, piemērojot viena zemes kvadrātmetra tirgus vērtību, ja pēc Zemes vienības kadastrālās uzmērīšanas, realizējot zemes ierīcības projektu, mainīsies Zemes vienības atsavināmās daļas platība.
Satiksmes ministrija, pamatojoties uz Lēmumā Nr. 03.1-14/2061 norādītajiem faktiskajiem apstākļiem un to juridisko izvērtējumu, noraidīja Īpašnieka iesniegtos prasījumus par:
- iespēju taisnīgu atlīdzību kompensēt ar citu līdzvērtīgu nekustamo īpašumu;
- kompensācijas samaksu, kas būtu aprēķināma par īpašuma izmantošanas aprobežojumiem;
- kompensācijas samaksu, kas būtu aprēķināma par morālo kaitējumu;
- īpašuma atlikušās (neatsavināmās) daļas 2,6666 ha platībā vērtības samazinājuma noteikšanu.
Ar Ministru kabineta rīkojumu Nr. 608 Satiksmes ministrijai tika dota atļauja pirkt Zemes vienības daļu 1,5334 ha platībā (pēc kadastrālās uzmērīšanas platība var tikt precizēta) par Lēmumā Nr. 03.1-14/2061 noteikto atlīdzību.
Pirkuma līgumu par Zemes vienības daļas labprātīgu atsavināšanu pēc Ministru kabineta rīkojuma Nr. 608 pieņemšanas nebija iespējams noslēgt, jo kavējās zemes ierīcības projekta apstiprināšana un zemes kadastrālās uzmērīšanas darbi Nekustamajā īpašumā.
Zemes ierīcības projekta izstrādes un apstiprināšanas process notika laikā no 2023. gada 26. jūnija līdz 2023. gada 5. decembrim.
2023. gada 9. augustā mērniecības pakalpojumu sniedzējs uzsāka izstrādātā zemes ierīcības projekta saskaņošanas procesu Salaspils novada pašvaldībā, izpildot zemes ierīcības projekta nosacījumus. 2023. gada 12. septembrī pēc mērniecības pakalpojumu sniedzēja lūguma zemes ierīcības projekta izstrādes pakalpojums tika pārtraukts, jo Salaspils novada pašvaldība nepiekrita piedāvātajam piekļūšanas risinājumam. Pašvaldības ieskatā nebija saprotams, kur atradīsies jaunbūvējamais valsts autoceļš.
Atkārtoti zemes ierīcības projekts iesniegts Salaspils novada pašvaldībā 2023. gada 26. oktobrī, apstiprināts Salaspils novada domes sēdē 2023. gada 30. novembrī un saņemts Institūcijā (sabiedrībā ar ierobežotu atbildību “EIROPAS DZELZCEĻA LĪNIJAS”) 2023. gada 5. decembrī.
2023. gada 8. decembrī mērniecības pakalpojumu sniedzējs Nekustamajā īpašumā uzsāka zemes kadastrālās uzmērīšanas darbus.
Laikā no 2024. gada 8. februāra līdz 2024. gada 23. aprīlim zemes kadastrālās uzmērīšanas darbi tika pārtraukti, pamatojoties uz 2024. gada 8. februāra mērnieka sagatavotu darbu pārtraukšanas aktu, jo viens no Nekustamā īpašuma pierobežniekiem izteica iebildumus un nesaskaņoja zemes kadastrālās uzmērīšanas dokumentus.
Vienošanās ar Īpašnieku par pirkuma līguma noslēgšanu par Zemes vienības daļas labprātīgu atsavināšanu netika panākta. Jau mērniecības darbu laikā Īpašnieks izteica iebildumus par kavēšanos ar Zemes vienības sadales procesa pabeigšanu un uzstāja uz nepieciešamību noteikt Zemes vienības daļas aktuālo tirgus vērtību.
2024. gada 5. augustā pēc Zemes vienības sadales pabeigšanas tika aktualizēts Īpašniekam izteiktais piedāvājums noslēgt pirkuma līgumu par Nekustamā īpašuma daļas labprātīgu atsavināšanu.
Īpašnieks 2024. gada 19. augustā elektroniskā sarakstē un arī telefonsarunās informēja, ka nepiekrīt noteiktajam atlīdzības apmēram, un lūdza atkārtoti veikt Nekustamā īpašuma daļas novērtēšanu, ievērojot, ka zemes kadastrālās uzmērīšanas procesā Nekustamā īpašuma sastāvā ir konstatējams egļu dzīvžogs, kas iepriekš nav novērtēts, kā arī aprēķinātā atlīdzība (tirgus vērtība) ir zaudējusi aktualitāti, tāpēc būtu nesamērīgi skatīt iespēju noslēgt pirkuma līgumu par Nekustamā īpašuma daļas labprātīgu atsavināšanu, jo ar šādu rīcību nav iespējams nodrošināt sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas regulējumā iekļautā privātpersonu interešu aizsardzības principa ievērošanu.
Ņemot vērā Īpašnieka iebildumus par noteikto tirgus vērtību, faktu, ka zemes ierīcības darbu aizkavēšanās ierobežojusi iespēju noslēgt pirkuma līgumu, tirgus situācijas izmaiņu iespējamu ietekmi uz noteikto atlīdzības apmēru, kā arī faktu, ka pēc mērniecības darbu pabeigšanas, nosakot precīzas Nekustamā īpašuma daļas robežas, konstatēti iepriekš nenovērtēti elementi (blakus lietas), sertificētam nekustamo īpašumu vērtētājam sabiedrībai ar ierobežotu atbildību “EIROEKSPERTS” (turpmāk – Vērtētājs) 2024. gada 6. septembrī vēstulē Nr. 2.3.N/2024-4685 un arī turpmākajā sarakstē tika lūgts izvērtēt situāciju pēc zemes kadastrālās uzmērīšanas un veikt Nekustamā īpašuma daļā esošā apauguma, kas nav ievērtēts 2022. gada 28. novembra vērtējumā, novērtēšanu.
2025. gada 11. aprīlī Vērtētājs iesniedza aktualizēto Nekustamā īpašuma daļas novērtējumu, saskaņā ar kuru Nekustamā īpašuma daļas tirgus vērtība pēc stāvokļa uz 2024. gada 9. decembri, kas ir atkārtotas apsekošanas diena, noteikta 33 911,30 EUR, tai skaitā zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8031 017 0328) 1,54 ha platībā tirgus vērtība 33 418 EUR jeb 2,17 EUR par vienu zemes kvadrātmetru un koku apauguma (pēc vizuālas apsekošanas datiem: 85 stādītas egles, kuras veido dzīvžogu) vērtība - 493,30 EUR.
Atsavināšanas procesa tālākai virzībai konkrētajā situācijā bija risināms jautājums par apstiprinātās atlīdzības precizēšanu, nodrošinot Īpašniekam taisnīgas atlīdzības izmaksu, kas noteikta iespējami tuvu atsavināšanas dienai. Eiropas Cilvēktiesību Tiesa 2012. gada 25. oktobra spriedumā lietā Vistiņš and Perepjolkins v. Latvia norādījusi, ka atlīdzības apmēram jābūt aprēķinātam dienā, kad īpašnieks zaudēja savas īpašuma tiesības.
Kopš Nekustamā īpašuma daļas tirgus vērtības noteikšanas bija pagājuši 19 mēneši un atzīstams, ka Vērtētāja 2022. gada 28. novembrī noteiktā tirgus vērtība bija zaudējusi aktualitāti.
Sabiedrības vajadzībām atsavināmo nekustamo īpašumu lietu virzībā situācijās, kad sertificēta nekustamo īpašumu vērtētāja sagatavotais nekustamā īpašuma vērtējums sasniedza viena gada ietvaru, Institūcija veica nepieciešamās darbības, lai saņemtu tirgus vērtības aktualizāciju un informētu par to nekustamā īpašuma īpašnieku. Saskaņā ar sertificētu nekustamo īpašumu vērtētāju norādēm šādos gadījumos veicama atkārtota atsavināmā nekustamā īpašuma novērtēšana, lai pārbaudītu tirgus apstākļus un no jauna reģistrētos salīdzināmos darījumus un atbilstoši tiem veiktu jaunu tirgus vērtības aprēķinu.
Finansējuma nepieejamības dēļ 2025. gada sākumā tika apturēti Rail Baltica projekta ietvaros uzsāktie nekustamo īpašumu iegūšanas procesi, kas tika īstenoti no Finansēšanas līguma Nr. INEA/CEF/TRAN/M2014/1045990, kas noslēgts 2015. gada 24. novembrī starp RB Rail AS un Eiropas Inovācijas un tīklu izpildaģentūru (CEF-1), paredzētajiem līdzekļiem, un objektīvu apstākļu dēļ nebija pabeidzami finansējuma attiecināmības periodā līdz 2024. gada 31. decembrim.
Pēc cita finansējuma avota rašanas apturētais process turpināms. Izdevumi sedzami no budžeta apakšprogrammas 60.07.00. "Eiropas transporta infrastruktūras projekti (Rail Baltica)" līdzekļiem atbilstoši Ministru kabineta 2025. gada 1. jūlija sēdes protokollēmuma (prot Nr. 26, 32. §) 2. punktam par atļauju Satiksmes ministrijai ar Ministru kabineta 2023. gada 17. janvāra sēdes protokollēmuma (prot. Nr. 3, 56. §) "Informatīvais ziņojums "Par nepieciešamo finansējumu Rail Baltica projekta vajadzībām iegūto nekustamo īpašumu apsaimniekošanai 2023.-2025. gadā"" 1. punktu piešķirto finansējumu nekustamo īpašumu pārvaldīšanai 60.07.00. programmas "Eiropas transporta infrastruktūras projekti (Rail Baltica)" ietvaros izmantot ar nekustamo īpašumu iegūšanu (tai skaitā atsavināšanu) Rail Baltica projekta īstenošanai saistīto izdevumu segšanai.
Satiksmes ministrija 2025. gada 25. novembrī pieņēma lēmumu Nr. 03.1-14/3607 “Par grozījumiem Satiksmes ministrijas 2023. gada 19. jūlija lēmumā Nr. 03.1-14/2061 “Par taisnīgas atlīdzības apmēra noteikšanu sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma “Ķeizarkrasti” Salaspils pagastā, Salaspils novadā, daļas atsavināšanai””, ar kuru izdarīja grozījumus Lēmuma Nr. 03.1-14/2061 nolemjošajā daļā un nolēma:
1. apstiprināt taisnīgas atlīdzības apmēru par Nekustamā īpašuma daļu, nosakot to atbilstoši aktualizētajai tirgus vērtībai 33 911,30 EUR, ko veido:
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8031 017 0328) tirgus vērtība 33 418 EUR jeb 2,17 EUR par vienu kvadrātmetru zemes platības;
- zaudējumi - uz atsavināmās zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8031 017 0328) atsevišķi augošo koku vērtība 493,30 EUR;
2. noraidīt prasījumus (pamatojoties uz Lēmumā Nr. 03.1-14/2061 norādītajiem faktiskajiem apstākļiem un to juridisko vērtējumu) par :
- iespēju taisnīgu atlīdzību kompensēt ar citu līdzvērtīgu nekustamo īpašumu;
- kompensācijas samaksu, kas būtu aprēķināma par Nekustamā īpašuma izmantošanas aprobežojumiem, kas Īpašniekam bija jāpacieš saistībā ar teritorijas plānojumā noteikto zonējumu, kas salīdzinājumā ar lauksaimniecības zemes izmantošanas mērķi, satur lielākus ierobežojumus, tai skaitā ierobežojot Īpašnieku būvdarbu ieceres īstenošanā un rezervējot teritoriju nākotnē paredzētai autoceļa un tilta pār Daugavu izbūvei un tās atsavināšanai;
kompensācijas samaksu, kas būtu aprēķināma par morālo kaitējumu;
- atlikušās nekustamā īpašuma (neatsavināmās) daļas 2,6666 ha platībā vērtības samazinājuma noteikšanu.
3. noraidīt papildus pieteikto prasījumu par zaudējumiem 529,54 EUR, kas tika samaksāti par 2018. gadā iegādātajām 3/36 domājamām daļām no nekustamā īpašuma Laivu ielā, Saulkalnē, Salaspils pagastā, Salaspils novadā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 8031 017 0180), uz Īpašnieka laulātās vārda, un citiem vēl nezināmiem izdevumiem, kas radīsies saistībā ar Civillikuma 1032. panta kārtībā veicamajām darbībām par īpašuma Laivu iela Saulkalnē, Salaspils pagastā, Salaspils novadā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 8031 017 0180) atmešanu.
Noraidījums par minēto papildus pieteikto prasījumu pamatots ar argumentu, ka, izvērtējot Kadastra informācijas sistēmas telpiskos datus par nekustamo īpašumu Laivu ielā, Saulkalnē, Salaspils pagastā, Salaspils novadā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 8031 017 0180), konstatēts, ka īpašums Laivu ielā nerobežojas ar Nekustamo īpašumu. Saskaņā ar Kadastra informācijas sistēmas datiem īpašums Laivu ielā robežojas ar nekustamo īpašumu Laivu ielā 12, Saulkalnē, Salaspils pagastā, Salaspils novadā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 8031 017 0172). Pārbaudot īpašuma Laivu ielā 12 zemesgrāmatas ierakstus, konstatēts, ka 2006. gada 3. maijā šim īpašumam ir ierakstīta atzīme - projektētais servitūts - tiesība uz braucamo ceļu 0,0223 ha, un attiecīgi Kadastra informācijas sistēmā ir atzīmēta šī projektētā servitūta vieta īpašumā Laivu ielā 12. Ar atzīmi par projektēto servitūtu saprotams, ka servitūta ceļa izveide vēl ir priekšā stāvoša rīcība un ceļa izveides fakts ar dokumentiem nav pierādīts. Pārbaudot gan īpašuma Laivu ielā 12, gan Nekustamā īpašuma zemesgrāmatas ierakstus, nav konstatēts, ka īpašumā Laivu ielā 12 būtu nodibināts ceļa servitūts par labu Nekustamajam īpašumam. Līdz ar to juridiski nav konstatējams, ka Nekustamajam īpašumam normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā būtu nodrošināta piekļuve no Laivu ielas un būtu pamats zaudējumu 529,54 EUR apmērā pieprasījumam. Ievērojot minēto, nevar konstatēt nekustamā īpašuma Laivu ielā atmetuma nepieciešamību saistībā ar Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu un to ciešo cēloņsakarību. Turklāt īpašuma tiesību atmešanas jautājums ir risināms, pamatojoties uz Civillikumā noteikto regulējumu.
Minētais Satiksmes ministrijas lēmums nosūtīts Īpašniekam.
Īpašnieks rakstiski apliecināja, ka, izvērtējot personiskos apstākļus, piekrīt slēgt pirkuma līgumu par summu 33 911,30 EUR, ja līgumā tiks ierakstīts punkts par piebraucamā ceļa izbūvi Nekustamā īpašuma atlikušajai (neatsavināmajai) daļai - zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 8031 017 0329) - un Īpašniekam tiks nosūtīta zemes ierīcības projekta grafiskās daļas kopija, kurā fiksēts paredzētais piebraucamais ceļš Nekustamā īpašuma atlikušajai (neatsavināmajai) daļai.
Institūcija, atbildot uz Īpašnieka vēstuli, informēja, ka pēc grozījumu izdarīšanas un Ministru kabineta rīkojuma pieņemšanas par Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu tiks sagatavots pirkuma līguma projekts, kurā tiks iekļauts nosacījums par piekļuves nodrošināšanu atlikušajai (neatsavināmai) zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 8031 017 0329) 2,61 ha platībā un ka par teksta redakciju Institūcija ar Īpašnieku vienosies pirkuma līguma saskaņošanas procesā. Īpašniekam tika arī nosūtīts Salaspils novada domes 2023. gada 30. novembra lēmuma “Par zemes ierīcības projekta apstiprināšanu zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 80310170121 sadalīšanai” (protokols Nr. 23, 23. §) ar pielikumu - zemes ierīcības projekta grafiskās daļas kopiju.
Ja netiks noslēgts pirkuma līgums par Nekustamā īpašuma daļas labprātīgu atsavināšanu, tiks virzīts likumprojekts par Nekustamā īpašuma daļas piespiedu atsavināšanu sabiedrības vajadzībām.
Pēc Zemes vienības kadastrālās uzmērīšanas un sadales Nekustamais īpašums sastāv no divām zemes vienībām:
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8031 017 0328) – 1,54 ha platībā, kas atsavināma sabiedrības vajadzībām un veido Nekustamā īpašuma atsavināmo daļu;
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8031 017 0329) – 2,61 ha platībā, kas netiek atsavināta un veido Nekustamā īpašuma atlikušo (neatsavināmo) daļu.
Nekustamais īpašums ierakstīts Rīgas rajona tiesas Salaspils pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 2224, īpašuma tiesības nostiprinātas fiziskai personai (turpmāk – Īpašnieks).
Zemesgrāmatas II daļas 2. iedaļā izdarīta atzīme, saskaņā ar kuru noteikts aizliegums bez Satiksmes ministrijas rakstiskas piekrišanas Nekustamo īpašumu atsavināt vai apgrūtināt ar lietu un saistību tiesībām.
Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā Nekustamā īpašuma daļai reģistrēts Nekustamā īpašuma lietošanas mērķis - Zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā (kods 1101) 1,54 ha platībā;
Zemes vienības platības sadalījums pa lietošanas veidiem – lauksaimniecībā izmantojamās zemes platība, t. sk. pļavu platība – 1,28 ha; krūmāju platība – 0,26 ha.
Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanas procesa ietvaros Satiksmes ministrija 2023. gada 19. jūlijā pieņēma lēmumu Nr. 03.1-14/2061 “Par taisnīgas atlīdzības apmēra noteikšanu sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma “Ķeizarkrasti” Salaspils pagastā, Salaspils novadā, daļas atsavināšanai” (turpmāk – Lēmums Nr. 03.1-14/2061) un apstiprināja atlīdzību par Zemes vienības daļas 1,5334 ha platībā (pēc kadastrālās uzmērīšanas platība var tikt precizēta) atsavināšanu, nosakot to atbilstoši tirgus vērtībai 23 767,70 EUR jeb 1,55 EUR par vienu zemes kvadrātmetru. Satiksmes ministrija noteica, ka atlīdzības apmērs būs precizējams, piemērojot viena zemes kvadrātmetra tirgus vērtību, ja pēc Zemes vienības kadastrālās uzmērīšanas, realizējot zemes ierīcības projektu, mainīsies Zemes vienības atsavināmās daļas platība.
Satiksmes ministrija, pamatojoties uz Lēmumā Nr. 03.1-14/2061 norādītajiem faktiskajiem apstākļiem un to juridisko izvērtējumu, noraidīja Īpašnieka iesniegtos prasījumus par:
- iespēju taisnīgu atlīdzību kompensēt ar citu līdzvērtīgu nekustamo īpašumu;
- kompensācijas samaksu, kas būtu aprēķināma par īpašuma izmantošanas aprobežojumiem;
- kompensācijas samaksu, kas būtu aprēķināma par morālo kaitējumu;
- īpašuma atlikušās (neatsavināmās) daļas 2,6666 ha platībā vērtības samazinājuma noteikšanu.
Ar Ministru kabineta rīkojumu Nr. 608 Satiksmes ministrijai tika dota atļauja pirkt Zemes vienības daļu 1,5334 ha platībā (pēc kadastrālās uzmērīšanas platība var tikt precizēta) par Lēmumā Nr. 03.1-14/2061 noteikto atlīdzību.
Pirkuma līgumu par Zemes vienības daļas labprātīgu atsavināšanu pēc Ministru kabineta rīkojuma Nr. 608 pieņemšanas nebija iespējams noslēgt, jo kavējās zemes ierīcības projekta apstiprināšana un zemes kadastrālās uzmērīšanas darbi Nekustamajā īpašumā.
Zemes ierīcības projekta izstrādes un apstiprināšanas process notika laikā no 2023. gada 26. jūnija līdz 2023. gada 5. decembrim.
2023. gada 9. augustā mērniecības pakalpojumu sniedzējs uzsāka izstrādātā zemes ierīcības projekta saskaņošanas procesu Salaspils novada pašvaldībā, izpildot zemes ierīcības projekta nosacījumus. 2023. gada 12. septembrī pēc mērniecības pakalpojumu sniedzēja lūguma zemes ierīcības projekta izstrādes pakalpojums tika pārtraukts, jo Salaspils novada pašvaldība nepiekrita piedāvātajam piekļūšanas risinājumam. Pašvaldības ieskatā nebija saprotams, kur atradīsies jaunbūvējamais valsts autoceļš.
Atkārtoti zemes ierīcības projekts iesniegts Salaspils novada pašvaldībā 2023. gada 26. oktobrī, apstiprināts Salaspils novada domes sēdē 2023. gada 30. novembrī un saņemts Institūcijā (sabiedrībā ar ierobežotu atbildību “EIROPAS DZELZCEĻA LĪNIJAS”) 2023. gada 5. decembrī.
2023. gada 8. decembrī mērniecības pakalpojumu sniedzējs Nekustamajā īpašumā uzsāka zemes kadastrālās uzmērīšanas darbus.
Laikā no 2024. gada 8. februāra līdz 2024. gada 23. aprīlim zemes kadastrālās uzmērīšanas darbi tika pārtraukti, pamatojoties uz 2024. gada 8. februāra mērnieka sagatavotu darbu pārtraukšanas aktu, jo viens no Nekustamā īpašuma pierobežniekiem izteica iebildumus un nesaskaņoja zemes kadastrālās uzmērīšanas dokumentus.
Vienošanās ar Īpašnieku par pirkuma līguma noslēgšanu par Zemes vienības daļas labprātīgu atsavināšanu netika panākta. Jau mērniecības darbu laikā Īpašnieks izteica iebildumus par kavēšanos ar Zemes vienības sadales procesa pabeigšanu un uzstāja uz nepieciešamību noteikt Zemes vienības daļas aktuālo tirgus vērtību.
2024. gada 5. augustā pēc Zemes vienības sadales pabeigšanas tika aktualizēts Īpašniekam izteiktais piedāvājums noslēgt pirkuma līgumu par Nekustamā īpašuma daļas labprātīgu atsavināšanu.
Īpašnieks 2024. gada 19. augustā elektroniskā sarakstē un arī telefonsarunās informēja, ka nepiekrīt noteiktajam atlīdzības apmēram, un lūdza atkārtoti veikt Nekustamā īpašuma daļas novērtēšanu, ievērojot, ka zemes kadastrālās uzmērīšanas procesā Nekustamā īpašuma sastāvā ir konstatējams egļu dzīvžogs, kas iepriekš nav novērtēts, kā arī aprēķinātā atlīdzība (tirgus vērtība) ir zaudējusi aktualitāti, tāpēc būtu nesamērīgi skatīt iespēju noslēgt pirkuma līgumu par Nekustamā īpašuma daļas labprātīgu atsavināšanu, jo ar šādu rīcību nav iespējams nodrošināt sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas regulējumā iekļautā privātpersonu interešu aizsardzības principa ievērošanu.
Ņemot vērā Īpašnieka iebildumus par noteikto tirgus vērtību, faktu, ka zemes ierīcības darbu aizkavēšanās ierobežojusi iespēju noslēgt pirkuma līgumu, tirgus situācijas izmaiņu iespējamu ietekmi uz noteikto atlīdzības apmēru, kā arī faktu, ka pēc mērniecības darbu pabeigšanas, nosakot precīzas Nekustamā īpašuma daļas robežas, konstatēti iepriekš nenovērtēti elementi (blakus lietas), sertificētam nekustamo īpašumu vērtētājam sabiedrībai ar ierobežotu atbildību “EIROEKSPERTS” (turpmāk – Vērtētājs) 2024. gada 6. septembrī vēstulē Nr. 2.3.N/2024-4685 un arī turpmākajā sarakstē tika lūgts izvērtēt situāciju pēc zemes kadastrālās uzmērīšanas un veikt Nekustamā īpašuma daļā esošā apauguma, kas nav ievērtēts 2022. gada 28. novembra vērtējumā, novērtēšanu.
2025. gada 11. aprīlī Vērtētājs iesniedza aktualizēto Nekustamā īpašuma daļas novērtējumu, saskaņā ar kuru Nekustamā īpašuma daļas tirgus vērtība pēc stāvokļa uz 2024. gada 9. decembri, kas ir atkārtotas apsekošanas diena, noteikta 33 911,30 EUR, tai skaitā zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8031 017 0328) 1,54 ha platībā tirgus vērtība 33 418 EUR jeb 2,17 EUR par vienu zemes kvadrātmetru un koku apauguma (pēc vizuālas apsekošanas datiem: 85 stādītas egles, kuras veido dzīvžogu) vērtība - 493,30 EUR.
Atsavināšanas procesa tālākai virzībai konkrētajā situācijā bija risināms jautājums par apstiprinātās atlīdzības precizēšanu, nodrošinot Īpašniekam taisnīgas atlīdzības izmaksu, kas noteikta iespējami tuvu atsavināšanas dienai. Eiropas Cilvēktiesību Tiesa 2012. gada 25. oktobra spriedumā lietā Vistiņš and Perepjolkins v. Latvia norādījusi, ka atlīdzības apmēram jābūt aprēķinātam dienā, kad īpašnieks zaudēja savas īpašuma tiesības.
Kopš Nekustamā īpašuma daļas tirgus vērtības noteikšanas bija pagājuši 19 mēneši un atzīstams, ka Vērtētāja 2022. gada 28. novembrī noteiktā tirgus vērtība bija zaudējusi aktualitāti.
Sabiedrības vajadzībām atsavināmo nekustamo īpašumu lietu virzībā situācijās, kad sertificēta nekustamo īpašumu vērtētāja sagatavotais nekustamā īpašuma vērtējums sasniedza viena gada ietvaru, Institūcija veica nepieciešamās darbības, lai saņemtu tirgus vērtības aktualizāciju un informētu par to nekustamā īpašuma īpašnieku. Saskaņā ar sertificētu nekustamo īpašumu vērtētāju norādēm šādos gadījumos veicama atkārtota atsavināmā nekustamā īpašuma novērtēšana, lai pārbaudītu tirgus apstākļus un no jauna reģistrētos salīdzināmos darījumus un atbilstoši tiem veiktu jaunu tirgus vērtības aprēķinu.
Finansējuma nepieejamības dēļ 2025. gada sākumā tika apturēti Rail Baltica projekta ietvaros uzsāktie nekustamo īpašumu iegūšanas procesi, kas tika īstenoti no Finansēšanas līguma Nr. INEA/CEF/TRAN/M2014/1045990, kas noslēgts 2015. gada 24. novembrī starp RB Rail AS un Eiropas Inovācijas un tīklu izpildaģentūru (CEF-1), paredzētajiem līdzekļiem, un objektīvu apstākļu dēļ nebija pabeidzami finansējuma attiecināmības periodā līdz 2024. gada 31. decembrim.
Pēc cita finansējuma avota rašanas apturētais process turpināms. Izdevumi sedzami no budžeta apakšprogrammas 60.07.00. "Eiropas transporta infrastruktūras projekti (Rail Baltica)" līdzekļiem atbilstoši Ministru kabineta 2025. gada 1. jūlija sēdes protokollēmuma (prot Nr. 26, 32. §) 2. punktam par atļauju Satiksmes ministrijai ar Ministru kabineta 2023. gada 17. janvāra sēdes protokollēmuma (prot. Nr. 3, 56. §) "Informatīvais ziņojums "Par nepieciešamo finansējumu Rail Baltica projekta vajadzībām iegūto nekustamo īpašumu apsaimniekošanai 2023.-2025. gadā"" 1. punktu piešķirto finansējumu nekustamo īpašumu pārvaldīšanai 60.07.00. programmas "Eiropas transporta infrastruktūras projekti (Rail Baltica)" ietvaros izmantot ar nekustamo īpašumu iegūšanu (tai skaitā atsavināšanu) Rail Baltica projekta īstenošanai saistīto izdevumu segšanai.
Satiksmes ministrija 2025. gada 25. novembrī pieņēma lēmumu Nr. 03.1-14/3607 “Par grozījumiem Satiksmes ministrijas 2023. gada 19. jūlija lēmumā Nr. 03.1-14/2061 “Par taisnīgas atlīdzības apmēra noteikšanu sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma “Ķeizarkrasti” Salaspils pagastā, Salaspils novadā, daļas atsavināšanai””, ar kuru izdarīja grozījumus Lēmuma Nr. 03.1-14/2061 nolemjošajā daļā un nolēma:
1. apstiprināt taisnīgas atlīdzības apmēru par Nekustamā īpašuma daļu, nosakot to atbilstoši aktualizētajai tirgus vērtībai 33 911,30 EUR, ko veido:
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8031 017 0328) tirgus vērtība 33 418 EUR jeb 2,17 EUR par vienu kvadrātmetru zemes platības;
- zaudējumi - uz atsavināmās zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8031 017 0328) atsevišķi augošo koku vērtība 493,30 EUR;
2. noraidīt prasījumus (pamatojoties uz Lēmumā Nr. 03.1-14/2061 norādītajiem faktiskajiem apstākļiem un to juridisko vērtējumu) par :
- iespēju taisnīgu atlīdzību kompensēt ar citu līdzvērtīgu nekustamo īpašumu;
- kompensācijas samaksu, kas būtu aprēķināma par Nekustamā īpašuma izmantošanas aprobežojumiem, kas Īpašniekam bija jāpacieš saistībā ar teritorijas plānojumā noteikto zonējumu, kas salīdzinājumā ar lauksaimniecības zemes izmantošanas mērķi, satur lielākus ierobežojumus, tai skaitā ierobežojot Īpašnieku būvdarbu ieceres īstenošanā un rezervējot teritoriju nākotnē paredzētai autoceļa un tilta pār Daugavu izbūvei un tās atsavināšanai;
kompensācijas samaksu, kas būtu aprēķināma par morālo kaitējumu;
- atlikušās nekustamā īpašuma (neatsavināmās) daļas 2,6666 ha platībā vērtības samazinājuma noteikšanu.
3. noraidīt papildus pieteikto prasījumu par zaudējumiem 529,54 EUR, kas tika samaksāti par 2018. gadā iegādātajām 3/36 domājamām daļām no nekustamā īpašuma Laivu ielā, Saulkalnē, Salaspils pagastā, Salaspils novadā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 8031 017 0180), uz Īpašnieka laulātās vārda, un citiem vēl nezināmiem izdevumiem, kas radīsies saistībā ar Civillikuma 1032. panta kārtībā veicamajām darbībām par īpašuma Laivu iela Saulkalnē, Salaspils pagastā, Salaspils novadā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 8031 017 0180) atmešanu.
Noraidījums par minēto papildus pieteikto prasījumu pamatots ar argumentu, ka, izvērtējot Kadastra informācijas sistēmas telpiskos datus par nekustamo īpašumu Laivu ielā, Saulkalnē, Salaspils pagastā, Salaspils novadā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 8031 017 0180), konstatēts, ka īpašums Laivu ielā nerobežojas ar Nekustamo īpašumu. Saskaņā ar Kadastra informācijas sistēmas datiem īpašums Laivu ielā robežojas ar nekustamo īpašumu Laivu ielā 12, Saulkalnē, Salaspils pagastā, Salaspils novadā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 8031 017 0172). Pārbaudot īpašuma Laivu ielā 12 zemesgrāmatas ierakstus, konstatēts, ka 2006. gada 3. maijā šim īpašumam ir ierakstīta atzīme - projektētais servitūts - tiesība uz braucamo ceļu 0,0223 ha, un attiecīgi Kadastra informācijas sistēmā ir atzīmēta šī projektētā servitūta vieta īpašumā Laivu ielā 12. Ar atzīmi par projektēto servitūtu saprotams, ka servitūta ceļa izveide vēl ir priekšā stāvoša rīcība un ceļa izveides fakts ar dokumentiem nav pierādīts. Pārbaudot gan īpašuma Laivu ielā 12, gan Nekustamā īpašuma zemesgrāmatas ierakstus, nav konstatēts, ka īpašumā Laivu ielā 12 būtu nodibināts ceļa servitūts par labu Nekustamajam īpašumam. Līdz ar to juridiski nav konstatējams, ka Nekustamajam īpašumam normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā būtu nodrošināta piekļuve no Laivu ielas un būtu pamats zaudējumu 529,54 EUR apmērā pieprasījumam. Ievērojot minēto, nevar konstatēt nekustamā īpašuma Laivu ielā atmetuma nepieciešamību saistībā ar Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu un to ciešo cēloņsakarību. Turklāt īpašuma tiesību atmešanas jautājums ir risināms, pamatojoties uz Civillikumā noteikto regulējumu.
Minētais Satiksmes ministrijas lēmums nosūtīts Īpašniekam.
Īpašnieks rakstiski apliecināja, ka, izvērtējot personiskos apstākļus, piekrīt slēgt pirkuma līgumu par summu 33 911,30 EUR, ja līgumā tiks ierakstīts punkts par piebraucamā ceļa izbūvi Nekustamā īpašuma atlikušajai (neatsavināmajai) daļai - zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 8031 017 0329) - un Īpašniekam tiks nosūtīta zemes ierīcības projekta grafiskās daļas kopija, kurā fiksēts paredzētais piebraucamais ceļš Nekustamā īpašuma atlikušajai (neatsavināmajai) daļai.
Institūcija, atbildot uz Īpašnieka vēstuli, informēja, ka pēc grozījumu izdarīšanas un Ministru kabineta rīkojuma pieņemšanas par Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu tiks sagatavots pirkuma līguma projekts, kurā tiks iekļauts nosacījums par piekļuves nodrošināšanu atlikušajai (neatsavināmai) zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 8031 017 0329) 2,61 ha platībā un ka par teksta redakciju Institūcija ar Īpašnieku vienosies pirkuma līguma saskaņošanas procesā. Īpašniekam tika arī nosūtīts Salaspils novada domes 2023. gada 30. novembra lēmuma “Par zemes ierīcības projekta apstiprināšanu zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 80310170121 sadalīšanai” (protokols Nr. 23, 23. §) ar pielikumu - zemes ierīcības projekta grafiskās daļas kopiju.
Ja netiks noslēgts pirkuma līgums par Nekustamā īpašuma daļas labprātīgu atsavināšanu, tiks virzīts likumprojekts par Nekustamā īpašuma daļas piespiedu atsavināšanu sabiedrības vajadzībām.
Risinājuma apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz veikt grozījumus Ministru kabineta 2023. gada 20. septembra rīkojumā Nr. 608 “Par nekustamā īpašuma “Ķeizarkrasti” Salaspils pagastā, Salaspils novadā, daļas pirkšanu projekta “Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve “Rail Baltica” koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu” īstenošanai”, paredzot no privātpersonas atsavināt nekustamā īpašuma “Ķeizarkrasti” (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 80310170121) daļu - zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 80310170328) 1,54 ha platībā – Salaspils pagastā, Salaspils novadā.
Atlīdzība un izdevumi, kas saistīti ar Nekustamā īpašuma daļas pirkšanu un īpašuma tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā, tiks segti no Satiksmes ministrijas budžeta 60.07.00.programmas “Eiropas transporta infrastruktūras projekti (RailBaltica)”.
Atlīdzība un izdevumi, kas saistīti ar Nekustamā īpašuma daļas pirkšanu un īpašuma tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā, tiks segti no Satiksmes ministrijas budžeta 60.07.00.programmas “Eiropas transporta infrastruktūras projekti (RailBaltica)”.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Jā
Apraksts
Nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta transporta infrastruktūras attīstībai un atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai.
Dzelzceļa likuma 15. panta pirmā daļa noteic, ka zeme valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā ir valsts īpašums. Likuma “Par autoceļiem” 4. panta pirmā daļa noteic, ka valsts autoceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ar visām šo autoceļu kompleksā ietilpstošajām būvēm ir Latvijas Republikas īpašums.
Dzelzceļa likuma 15. panta pirmā daļa noteic, ka zeme valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā ir valsts īpašums. Likuma “Par autoceļiem” 4. panta pirmā daļa noteic, ka valsts autoceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ar visām šo autoceļu kompleksā ietilpstošajām būvēm ir Latvijas Republikas īpašums.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Jā
Apraksts
Taisnīga atlīdzība par Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu ir aprēķināta un apstiprināta, ievērojot normatīvajos aktos noteikto kārtību.
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
JāIetekmes apraksts
Rīkojuma projektā risinātie jautājumi tiešā veidā skar Īpašnieku, no kura tiek atsavināta Nekustamā īpašuma daļa.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus.
Juridiskās personas
JāIetekmes apraksts
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus, piemēram, pārvadātājus.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.2.1. uz makroekonomisko vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
Rail Baltica projekta ietvaros īstenojamie transporta infrastruktūras uzlabojumi un jaunas izbūves veicinās attiecīgā reģiona un valsts ekonomisko izaugsmi.
2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:
Jā
Ietekmes apraksts
Rail Baltica projekta īstenošana labvēlīgi ietekmēs citas tautsaimniecības nozares, radot iespējas palieli eksporta apjomu un ātrumu.
2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt uzņēmējdarbības vidi, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.
2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:
Jā
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi mazās un vidējās uzņēmējdarbības attīstībai.
2.2.5. uz konkurenci:
Jā
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi konkurences attīstībai gan Latvijā, gan ārpus tās, ņemot vērā Rail Baltica projekta pārnacionālo nozīmi.
2.2.6. uz nodarbinātību:
Jā
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt tautsaimniecību kā valsts saimniecības nozari, tostarp nodarbinātību un darbaspēka migrācijas iespējas, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Pēc cita finansējuma avota rašanas apturētais atsavināšanas process turpināms. Izdevumi sedzami no budžeta apakšprogrammas 60.07.00. "Eiropas transporta infrastruktūras projekti (Rail Baltica)" līdzekļiem atbilstoši Ministru kabineta 2025. gada 1. jūlija sēdes protokollēmuma (prot Nr. 26, 32. §) 2. punktam par atļauju Satiksmes ministrijai ar Ministru kabineta 2023. gada 17. janvāra sēdes protokollēmuma (prot. Nr. 3, 56. §) "Informatīvais ziņojums "Par nepieciešamo finansējumu Rail Baltica projekta vajadzībām iegūto nekustamo īpašumu apsaimniekošanai 2023. - 2025. gadā"" 1. punktu piešķirto finansējumu nekustamo īpašumu pārvaldīšanai 60.07.00. programmas "Eiropas transporta infrastruktūras projekti (Rail Baltica)" ietvaros izmantot ar nekustamo īpašumu iegūšanu (tai skaitā atsavināšanu) Rail Baltica projekta īstenošanai saistīto izdevumu segšanai.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2024. gada 15. oktobra noteikumu Nr. 639 “Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 4. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama attīstības plānošanas dokumentu projektu, kā arī tiesību aktu projektu izstrādē un citās sabiedrībai nozīmīgās iniciatīvās un procesos, it īpaši reformu izstrādes un īstenošanas procesā un publiskā finansējuma plānošanā, nodrošinot sabiedrības pārstāvjiem iespējas iegūt informāciju un sniegt priekšlikumus par reformu vai publiskā finansējuma prioritātēm. Ņemot vērā, ka rīkojuma projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, jo nav saistīts ar reformu izstrādi un tā īstenošanas procesu, vai publiskā finansējuma plānošanu, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota. Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.
Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas - Satiksmes ministrija un sabiedrība ar ierobežotu atbildību “Eiropas Dzelzceļa līnijas”.
Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas - Satiksmes ministrija un sabiedrība ar ierobežotu atbildību “Eiropas Dzelzceļa līnijas”.
6.4. Cita informācija
Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā “Latvijas Vēstnesis”, tos publicējot elektroniski tīmekļa vietnē www.vestnesis.lv.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Satiksmes ministrija
- SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas"
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
Rīkojuma projekta īstenošana tiks veikta esošo valsts pārvaldes funkciju ietvaros, tā neietekmēs pārvaldes funkcijas vai institucionālo struktūru.
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Rīkojuma projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Rīkojuma projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Uzturot un veicot dzelzceļa un autoceļu attīstību, tā tiek veidota atbilstoši tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām.
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Izstrādes procesā izmantoto dokumentu, kas satur personas datus, apstrādes mērķis ir nodrošināt pilnvērtīgu Rīkojuma projekta par nekustamā īpašuma atsavināšanu atbilstības izvērtēšanu gan normatīvajiem aktiem, gan dokumentiem, tādējādi nodrošinot, ka tiek aizsargātas visu nekustamā īpašuma atsavināšanā iesaistīto pušu tiesības. Dokumenti, kas satur personas datus, ir paredzēti šauram subjektu lokam – noteiktajiem saskaņošanas dalībniekiem, kas veic Rīkojuma projekta un anotācijas vērtēšanu.
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
