Anotācija (ex-ante)

23-TA-907: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2001. gada 5. jūnija noteikumos Nr. 230 "Noteikumi par valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām no valsts pamatbudžeta un valsts sociālās apdrošināšanas speciālajiem budžetiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts izstrādāts pēc Aizsardzības ministrijas iniciatīvas.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
2023. gada 5. aprīlī Saeima pieņēma grozījumus likumā “Par valsts sociālo apdrošināšanu”, kas paredz, ka personas, kas pilda valsts aizsardzības dienestu tiešo dienesta pienākumu izpildes laikā, ir obligāti pakļautas sociālajai apdrošināšanai, tai skaitā pensiju apdrošināšanai, apdrošināšanai pret bezdarbu, invaliditātes apdrošināšanai, maternitātes, paternitātes un slimības apdrošināšanai, kā arī vecāku apdrošināšanai. Ministru kabineta noteikumu projekts izstrādāts atbilstoši grozījumiem likumā “Par valsts sociālo apdrošināšanu”.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ar grozījumiem likumā "Par valsts sociālo apdrošināšanu" likuma 5. panta pirmā daļa, kurā uzskaitītas sociāli  apdrošināmās personas, papildināta ar personām, kuras pildīs valsts aizsardzības dienestu tiešo dienesta pienākumu izpildes laikā. Vienlaikus veikti grozījumi likuma  6. panta ceturtajā un piektajā daļā, 6. panta 5.1 daļa papildināta ar 6. punktu un 6. pants papildināts ar 5.4  daļu. Šie grozījumi paredz, ka pensiju apdrošināšanai, apdrošināšanai pret bezdarbu, invaliditātes apdrošināšanai, maternitātes, paternitātes un slimības apdrošināšanai, kā arī vecāku apdrošināšanai ir pakļautas personas, kas pilda valsts aizsardzības dienestu tiešo dienesta pienākumu izpildes laikā. Savukārt grozījumi likuma 19. pantā paredz, ka obligātās iemaksas par personām, kas pilda valsts aizsardzības dienestu tiešo dienesta pienākumu izpildes laikā pensiju apdrošināšanai, apdrošināšanai pret bezdarbu, invaliditātes apdrošināšanai, maternitātes, paternitātes un slimības apdrošināšanai, kā arī vecāku apdrošināšanai tiek veiktas no valsts pamatbudžeta.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ministru kabineta 2001. gada 5. jūnija noteikumi Nr. 230 “Noteikumi par valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām no valsts pamatbudžeta un valsts sociālās apdrošināšanas speciālajiem budžetiem” (turpmāk – Ministru kabineta noteikumi) šobrīd spēkā esošajā redakcijā nav attiecināmi uz personām, kas pilda valsts aizsardzības dienestu tiešo dienesta pienākumu izpildes laikā.
Risinājuma apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts izstrādāts atbilstoši minētajiem grozījumiem likumā “Par valsts sociālo apdrošināšanu”. Proti, Ministru kabineta noteikumi tiek papildināti ar normām, kas paredz, ka pensiju apdrošināšanai, apdrošināšanai pret bezdarbu, invaliditātes apdrošināšanai, maternitātes, paternitātes un slimības apdrošināšanai un vecāku apdrošināšanai no valsts pamatbudžeta tiek veiktas obligātās iemaksas no obligāto iemaksu objekta 71,14 euro arī par valsts aizsardzības dienestā esošām personām, kuras pilda valsts aizsardzības dienestu tiešo dienesta pienākumu izpildes laikā. Tas nozīmē, ka apdrošināšanas periodā (mēnesī) sociālajai apdrošināšanai tiek novirzīti: pensiju apdrošināšanai - 14,23 euro, sociālajai apdrošināšanai bezdarba gadījumam – 1,14 euro, invaliditātes apdrošināšanai – 1,63 euro, maternitātes, paternitātes un slimības apdrošināšanai – 2,47 euro un vecāku apdrošināšanai – 0,83 euro.  Ministru kabineta noteikumu projekts paredz, ka informāciju par minētajām personām Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūrā (turpmāk – aģentūra) iesniegs Nacionālie bruņotie spēki un obligātās iemaksas no valsts pamatbudžeta attiecīgi valsts pensiju speciālajā budžetā, invaliditātes, maternitātes un slimības speciālajā budžetā un nodarbinātības speciālajā budžetā tiek ieskaitītas no Aizsardzības ministrijas (Nacionālo bruņoto spēku) pamatbudžeta līdzekļiem. Nacionālo bruņoto spēku vienības personāldaļa veiks dienu uzskaiti, kad valsts aizsardzības dienesta  karavīrs ir pildījis dienestu un kad nav.
Ministru kabineta noteikumu projekts paredz, ka Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra divu mēnešu laikā pēc pārskata mēneša beigām nodrošina obligāto iemaksu reģistrēšanu sociāli apdrošināto personu kontos arī par valsts aizsardzības dienesta karavīriem - pensiju apdrošināšanai, apdrošināšanai pret bezdarbu, invaliditātes apdrošināšanai, maternitātes, paternitātes un slimības apdrošināšanai, kā arī vecāku apdrošināšanai.

Papildus Ministru kabineta noteikumu projekta 4. punkts juridiskās skaidrības labad paredz tehnisku precizējumu Ministru kabineta noteikumu 5.1 punktā, piesakot saīsinājumu Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūrai. Minētais saīsinājums iepriekš bija pieteikts Ministru kabineta noteikumu 5. punktā. Ar Ministru kabineta 2023. gada 28. marta noteikumiem Nr. 150 “Grozījumi Ministru kabineta 2001. gada 5. jūnija noteikumos Nr. 230 "Noteikumi par valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām no valsts pamatbudžeta un valsts sociālās apdrošināšanas speciālajiem budžetiem"” 5. punkts no Ministru kabineta noteikumiem ir svītrots, savukārt pieteiktais saīsinājums “aģentūra” turpmākajos Ministru kabineta noteikumu punktos joprojām tiek lietots.

Tehnisks precizējums tiek veikts arī Ministru kabineta noteikumu 11.3. un 11.4. apakšpunktos, precizējot atsauces uz 3.6. un 3.7. apakšpunktu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Tiesiskais regulējums ietekmēs personas, kas pilda valsts aizsardzības dienestu tiešo dienesta pienākumu izpildes laikā. Tiešo dienesta pienākumu pildīšanas laikā persona būs sociāli apdrošināta un aizsargāta. Obligātās iemaksas tiks iekļautas ilgtermiņa sociālo pakalpojumu stāža periodā.
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
36 522
0
147 713
0
230 498
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
36 522
0
147 713
0
230 498
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
36 522
0
147 713
0
230 498
0
120 322
2.1. valsts pamatbudžets
36 522
0
147 713
0
230 498
0
120 322
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
-120 322
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
-120 322
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
120 322
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Ministru kabineta noteikumu projekts paredz, ka pensiju apdrošināšanai, invaliditātes apdrošināšanai, sociālajai apdrošināšanai pret bezdarbu, maternitātes, paternitātes un slimības apdrošināšanai un vecāku apdrošināšanai no valsts pamatbudžeta tiks veiktas obligātās iemaksas par personām, kuras pilda valsts aizsardzības dienestu (turpmāk - VAD) tiešo dienesta pienākumu izpildes laikā.
Iemaksas tiks veiktas 28,52 % apmērā no EUR 71,14, kur:
pensiju apdrošināšanai – 20% ;
sociālajai apdrošināšanai bezdarba gadījumam – 1,60%;
invaliditātes apdrošināšanai – 2,29 %;
maternitātes, paternitātes un slimības apdrošināšanai – 3,47 %;
vecāku apdrošināšanai – 1,16 %.

Obligātās iemaksas par VAD dienošajiem tiks nodrošinātas no budžeta apakšprogrammas 22.12.00 “Nacionālo bruņoto spēku uzturēšana” no ekonomiskās klasifikācijas koda 7100 “Valsts budžeta transferti un uzturēšanas izdevumu transferti”.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Finansējuma aprēķins 2023.-2026.gadam obligātajām iemaksām tiks veikts ievērojot šādus nosacījumus:
1. VAD var pildīt 3 veidos:    
1.1. 11 mēnešu dienests no 01.07.2023.;
1.2. 5 gadu dienests Zemessardzē (gadā 28 dienas) no 01.01.2024.;
1.3. 5 gadu laikā apgūstot rezerves virsnieka programmu augstskolu un koledžu studentiem (5 gadu laikā ne mazāk par 180 dienām - gadā 36 dienas) no 01.01.2024.;

2. VAD 11 mēnešu dienesta karavīri tiks iesaukti 2x gadā – 1.jūlijā un 1.janvārī uz 11 mēnešiem.

3. VAD karavīru skaita plāns pa gadiem:
2023.gadā jūlijā dienestu var sākt līdz 300 VAD karavīriem;
2024.gada 1.janvārī līdz 300 VAD karavīriem un 1.jūlijā līdz 300 VAD karavīriem;
2025.gada 1.janvārī līdz 500 VAD karavīriem un 1.jūlijā līdz 500 VAD karavīriem;
2026.gada 1.janvārī līdz 750 VAD karavīriem un 1.jūlijā līdz 750 VAD karavīriem.


4. Obligāto iemaksu aprēķinā tiek izmantots jēdziens “cilvēkdienas” gadā, kas tiek aprēķināts – no summas, kas veidojas katra mēneša dienu skaitu reizinot ar VAD karavīru skaitu tajā mēnesī.

5. VAD 11 mēnešu dienesta karavīram mēnesī obligāto iemaksu summa būs EUR 20,29 (28,52% no EUR 71,14);

6. VAD 5 gadu dienesta Zemessardzē karavīram par 28 dienām gadā tiks veiktas obligātās iemaksas EUR 18,94 apmērā (28,52%*EUR 71,14/ 30 dienām*28 dienām);

7. Rezerves virsnieka programmas apguvējiem augstskolās un koledžās par 36 dienām gadā tiks veiktas obligātās iemaksas EUR 24,35 apmērā (28,52%*EUR 71,14/ 30 dienām*36 dienām).

VAD iesaucamo skaits pa gadiem var variēt un tāpēc aprēķinam izmantotas izmaksu provizoriskās aplēses.
2023.gadā EUR 36 522, kur:
EUR 36 522 = līdz 1 800 cilvēkmēneši (300 VAD 11 mēnešu karavīri x 6 mēneši) x EUR 20,29.

2024.gadā EUR 147 713, kur:
1) EUR 133 914 = līdz 6 600 cilvēkmēneši VAD 11 mēnešu dienesta karavīriem x EUR 20,29;
2) EUR 11 364 = līdz 600 VAD 5 gadu dienesta Zemessardzē karavīri x EUR 18,94;
3) EUR 2 435 = līdz 100 rezerves virsnieka programmas apguvējiem augstskolās un koledžās x EUR 24,35.

2025.gadā EUR 230 498, kur:
1) EUR 202 900 = līdz 10 000 cilvēkmēneši VAD 11 mēnešu dienesta karavīriem x EUR 20,29;
2) EUR 22 728 = līdz  1 200 VAD 5 dienesta Zemessardzē karavīri x EUR 18,94;
3) EUR 4 870 = līdz 200 rezerves virsnieka programmas apguvējiem augstskolās un koledžās x EUR 24,35.

2026.gadā EUR 350 820, kur:
1) EUR 309 423 = līdz 15 250 cilvēkmēneši VAD 11 mēnešu dienesta karavīriem x EUR 20,29;
2) EUR 34 092 = līdz 1 800 VAD 5 gadu dienesta Zemessardzē karavīri x EUR 18,94;
3) EUR 7 305 = līdz 300 rezerves virsnieka programmas apguvējiem augstskolās un koledžās x EUR 24,35.

Šobrīd nav iespējams prognozēt, cik cilvēku pieteiksies alternatīvajam dienestam, līdz ar to aprēķini ir veikti tikai par VAD karavīriem, VAD 5 gadu dienesta Zemessardzē karavīriem un rezerves virsnieka programmas apguvējiem augstskolās un koledžās.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Ministru kabineta noteikumu projekta izpilde tiks īstenota Aizsardzības ministrijai piešķirtā finansējuma ietvaros no budžeta apakšprogrammas 22.12.00 “Nacionālo bruņoto spēku uzturēšana”. 
Nepieciešamības gadījumā tiks iesniegti priekšlikumi apropriācijas izmaiņām starp budžeta programmām un apakšprogrammām un ekonomiskās klasifikācijas kodiem, veicot transferta pārskaitījumu uz attiecīgu valsts sociālās apdrošināšanas speciālā budžeta apakšprogrammu.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Tiesību akts skar personas, kas pilda valsts aizsardzības dienestu tiešo dienesta pienākumu izpildes laikā. Sabiedrības līdzdalība nav nepieciešama, jo grozījumi veikti atbilstoši ārējam normatīvajam aktam, līdz ar to sabiedrības viedoklis nevar ietekmēt, kuras iemaksas tiek veiktas, jo to paredz likums.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Nacionālo bruņoto spēku Apvienotais štābs
  • Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūrai un Nacionālajiem bruņotajiem spēkiem administratīvais slogs palielināsies. Šobrīd nav iespējams prognozēt, kādā apjomā palielināsies.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi