23-TA-1299: Likumprojekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par nekustamā īpašuma Lūznavas pagastā, Rēzeknes novadā, atsavināšanu valsts aizsardzības vajadzībām" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Atbilstoši Sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas likuma (turpmāk – Likums) 5. pantam nekustamā īpašuma piespiedu atsavināšana sabiedrības vajadzībām pieļaujama izņēmuma gadījumos vienīgi pret taisnīgu atlīdzību un tikai uz atsevišķa likuma pamata, ievērojot likumā paredzētos nosacījumus.
Atbilstoši Likuma 13. pantam valsts pārvaldes iestāde sagatavo likumprojektu par attiecīgā nekustamā īpašuma atsavināšanu.
Ministru kabineta 2020. gada 8. septembra sēdes protokollēmums, Aizsardzības ministrijas informatīvais ziņojums "Par nekustamo īpašumu atsavināšanu valsts aizsardzības vajadzībām" (prot. Nr.53, 27. §, TA-1591).
Atbilstoši Likuma 13. pantam valsts pārvaldes iestāde sagatavo likumprojektu par attiecīgā nekustamā īpašuma atsavināšanu.
Ministru kabineta 2020. gada 8. septembra sēdes protokollēmums, Aizsardzības ministrijas informatīvais ziņojums "Par nekustamo īpašumu atsavināšanu valsts aizsardzības vajadzībām" (prot. Nr.53, 27. §, TA-1591).
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Likumprojekts paredz no nekustamā īpašuma īpašnieka atsavināt nekustamo īpašumu sabiedrības vajadzībām - Lūznavas militārās bāzes attīstībai, militārās bāzes drošības nodrošināšanai un karavīru izmitināšanai.
Spēkā stāšanās termiņš
Nākamā diena pēc izsludināšanas (likumprojektam)
Pamatojums
-
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Saskaņā ar Ministru kabineta 2003. gada 29. aprīļa noteikumu Nr. 236 "Aizsardzības ministrijas nolikums" 4.4.1 apakšpunktu Aizsardzības ministrija plāno Nacionālo bruņoto spēku vidēja termiņa un ilgtermiņa spēju attīstību, tajā skaitā infrastruktūru, personālu, finanses un nodrošinājumu ar materiāltehniskajiem līdzekļiem.
Ministru kabinets 2020. gada 8. septembra sēdē ir konceptuāli atbalstījis nekustamo īpašumu atsavināšanu valsts aizsardzības vajadzībām – dienesta dzīvojamo telpu izveidei profesionālā dienesta karavīriem, kā arī lai nodrošinātu Lūznavas militārās bāzes drošību – un atļāvis Aizsardzības ministrijai uzsākt informatīvajā ziņojumā minēto fizisko personu īpašumā esošo nekustamo īpašumu atsavināšanu atbilstoši Likumā noteiktajai kārtībai (prot. Nr.53, 27. §, TA-1591).
Ņemot vērā pašreizējo ģeopolitisko situāciju, Aizsardzības ministrija sadarbībā ar Nacionālajiem bruņotajiem spēkiem ir veikusi atkārtotu izvērtējumu saistībā ar dienesta dzīvojamā fonda nodrošinājumu Lūznavā un Lūznavas militārajā bāzē izvietoto vienību vajadzībām. Atbilstoši izvērtējuma rezultātiem tika secināts, ka dzīvojamā māja Jaunatnes ielā 4, Lūznavā, Lūznavas pagastā, Rēzeknes novadā būtu izmantojama kazarmu funkciju īstenošanai, t.sk. paredzot ēkā telpas apmācībām un darbam, tādējādi paplašinot ēkas izmantošanas mērķi - valsts aizsardzības vajadzībām.
Saskaņā ar Likuma 2. pantu valsts aizsardzības vajadzībām – Lūznavas militārās bāzes attīstībai un drošības nodrošināšanai, karavīru nodrošināšanai ar dzīvojamo telpu – ir nepieciešams atsavināt fiziskai personai piederošu nekustamo īpašumu Jaunatnes ielā 4 – 20, Lūznavā, Lūznavas pagastā, Rēzeknes novadā (kadastra Nr. 7868 900 0132) (turpmāk – Dzīvokļa īpašums Nr. 20) un atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai.
2023. gada 15. septembrī deklarācijā par Evikas Siliņas vadīto Ministru kabineta I. sadaļā “Droša Latvija” darbība ir vērsta turpināt uzsākto darbu valsts aizsardzības spēju stiprināšanai. 2023. gada 5. oktobra Valsts aizsardzības koncepcijas 128. punkts nosaka, ka jānodrošina nepieciešamās infrastruktūras izbūve, attīstot noliktavu tīklus, pilnveidojot esošo mācību infrastruktūru, apmācību poligonus un šautuves, kā arī jāpalielina izmitināšanas kapacitāte, lai nodrošinātu pilnvērtīgu NBS spēju attīstību un uzņemošās valsts atbalstu, veicot sabiedroto apmācību sistēmu uzlabojumu
Nacionālo bruņoto spēku attīstības plānā 2025.–2036. gadam (apstiprināts MK 2024. gada 23. jūlijā) viens no mērķiem ir militārās infrastruktūras attīstība.
Dzīvojamā māja (kadastra apzīmējums 7868 002 0112 002) Jaunatnes ielā 4, Lūznavā, Lūznavas pagastā atrodas uz valsts īpašumā Aizsardzības ministrijas valdījumā esošas zemes vienības (kadastra apzīmējums 7868 002 0527), īpašuma tiesības uz zemi nostiprinātas Lūznavas pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000573080. Zemes vienība (kadastra apzīmējums 7868 002 0527), neveido vienotu īpašumu ar dzīvojamo māju (kadastra apzīmējums 7868 002 0112 002).
Dzīvojamā māja (kadastra apzīmējums 7868 002 0112 002) ietilpa nekustamā īpašuma (kadastra Nr. 7868 502 0004) Jaunatnes ielā 4, Lūznavā, Lūznavas pagastā, Rēzeknes novadā sastāvā, kas ir pilnībā sadalīts 39 dzīvokļu īpašumos, kuri ir reģistrēti Lūznavas pagasta zemesgrāmatā atsevišķos nodalījumos, kā arī dzīvokļu īpašumu sastāvā nav domājamās daļas no zemes. To starpā ir atsavināmais Dzīvokļu īpašums Nr. 20.
Aizsardzības ministrija veica darbības, lai pārņemtu valsts īpašumā Aizsardzības ministrijas valdījumā uz zemes vienības (kadastra apzīmējums 7868 002 0527) atrodošos dzīvojamo māju (kadastra apzīmējums 7868 002 0112 002).
Pamatojoties uz Rēzeknes novada pašvaldības 2018. gada 6. septembra lēmumu “Par dzīvokļu īpašumu, kas atrodas Jaunatnes ielā 4, Lūznavā, Lūznavas pagastā, Rēzeknes novadā, nodošanu bez atlīdzības Latvijas valstij Aizsardzības ministrijas personā” (prot. Nr. 19., 1. §.), Rēzeknes novada pašvaldības 2020. gada 26. marta lēmumu “Par dzīvokļu īpašumu, kas atrodas Jaunatnes ielā 4, Lūznavā, Lūznavas pagastā, Rēzeknes novadā, nodošanu bez atlīdzības valstij Aizsardzības ministrijas personā” (prot. Nr. 9, 2. §.), Rēzeknes novada pašvaldības 2022. gada 15. septembra lēmums Nr. 941 “Par dzīvokļu īpašumu, kas atrodas Jaunatnes ielā 4, Lūznavā, Lūznavas pagastā, Rēzeknes novadā, nodošanu bez atlīdzības Latvijas valstij Aizsardzības ministrijas personā” (prot. Nr. 24, 11. §.), ir pieņemts 2020. gada 10. septembra Ministru kabineta rīkojums Nr. 503 “Par Rēzeknes novada pašvaldībai piederošo dzīvokļa īpašumu Jaunatnes ielā 4, Lūznavā, Lūznavas pagastā, Rēzeknes novadā, pārņemšanu valsts īpašumā”, kas paredz 36 dzīvokļu īpašumu nodošanu valsts īpašumā Aizsardzības ministrijas valdījumā valsts aizsardzības vajadzībām un īpašuma tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā uz valsts vārda Aizsardzības ministrijas personā. Šobrīd zemesgrāmatā ir nostiprinātas valsts īpašuma tiesības Aizsardzības ministrijas personā uz 38 dzīvokļu īpašumiem.
Divi privātpersonām piederoši dzīvokļa īpašumi (Jaunatnes ielā 4-15 un 4-26, Lūznavā, Lūznavas pagastā, Rēzeknes novadā, kadastra Nr. 7868 900 0061 un 7868 900 0068) ir atsavināti Likumā noteiktajā kārtība, vienojoties par labprātīgu nekustamā īpašuma atsavināšanu, un īpašuma tiesības uz tiem nostiprinātas zemesgrāmatā uz valsts vārda Aizsardzības ministrijas personā.
2022. gada 30. septembrī Ministru kabinets pieņēma rīkojumu Nr. 651 "Par nekustamo īpašumu Jaunatnes ielā 4-26 un Jaunatnes ielā 4-15, Lūznavā, Lūznavas pagastā, Rēzeknes novadā, pirkšanu valsts aizsardzības vajadzībām".
2022. gada 24. maijā Ministru kabinetā pieņēma rīkojumu Nr. 352 “Par nekustamā īpašuma Jaunatnes ielā 4-20, Lūznavā, Lūznavas pagastā, Rēzeknes novadā, pirkšanu valsts aizsardzības vajadzībām”.
Par Dzīvokļa īpašumu Nr. 20 atsavināšanu valsts aizsardzības vajadzībām Likumā noteiktajā kārtībā nav panākta vienošanās par labprātīgu nekustamā īpašuma atsavināšanu.
Ministru kabinets 2020. gada 8. septembra sēdē ir konceptuāli atbalstījis nekustamo īpašumu atsavināšanu valsts aizsardzības vajadzībām – dienesta dzīvojamo telpu izveidei profesionālā dienesta karavīriem, kā arī lai nodrošinātu Lūznavas militārās bāzes drošību – un atļāvis Aizsardzības ministrijai uzsākt informatīvajā ziņojumā minēto fizisko personu īpašumā esošo nekustamo īpašumu atsavināšanu atbilstoši Likumā noteiktajai kārtībai (prot. Nr.53, 27. §, TA-1591).
Ņemot vērā pašreizējo ģeopolitisko situāciju, Aizsardzības ministrija sadarbībā ar Nacionālajiem bruņotajiem spēkiem ir veikusi atkārtotu izvērtējumu saistībā ar dienesta dzīvojamā fonda nodrošinājumu Lūznavā un Lūznavas militārajā bāzē izvietoto vienību vajadzībām. Atbilstoši izvērtējuma rezultātiem tika secināts, ka dzīvojamā māja Jaunatnes ielā 4, Lūznavā, Lūznavas pagastā, Rēzeknes novadā būtu izmantojama kazarmu funkciju īstenošanai, t.sk. paredzot ēkā telpas apmācībām un darbam, tādējādi paplašinot ēkas izmantošanas mērķi - valsts aizsardzības vajadzībām.
Saskaņā ar Likuma 2. pantu valsts aizsardzības vajadzībām – Lūznavas militārās bāzes attīstībai un drošības nodrošināšanai, karavīru nodrošināšanai ar dzīvojamo telpu – ir nepieciešams atsavināt fiziskai personai piederošu nekustamo īpašumu Jaunatnes ielā 4 – 20, Lūznavā, Lūznavas pagastā, Rēzeknes novadā (kadastra Nr. 7868 900 0132) (turpmāk – Dzīvokļa īpašums Nr. 20) un atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai.
2023. gada 15. septembrī deklarācijā par Evikas Siliņas vadīto Ministru kabineta I. sadaļā “Droša Latvija” darbība ir vērsta turpināt uzsākto darbu valsts aizsardzības spēju stiprināšanai. 2023. gada 5. oktobra Valsts aizsardzības koncepcijas 128. punkts nosaka, ka jānodrošina nepieciešamās infrastruktūras izbūve, attīstot noliktavu tīklus, pilnveidojot esošo mācību infrastruktūru, apmācību poligonus un šautuves, kā arī jāpalielina izmitināšanas kapacitāte, lai nodrošinātu pilnvērtīgu NBS spēju attīstību un uzņemošās valsts atbalstu, veicot sabiedroto apmācību sistēmu uzlabojumu
Nacionālo bruņoto spēku attīstības plānā 2025.–2036. gadam (apstiprināts MK 2024. gada 23. jūlijā) viens no mērķiem ir militārās infrastruktūras attīstība.
Dzīvojamā māja (kadastra apzīmējums 7868 002 0112 002) Jaunatnes ielā 4, Lūznavā, Lūznavas pagastā atrodas uz valsts īpašumā Aizsardzības ministrijas valdījumā esošas zemes vienības (kadastra apzīmējums 7868 002 0527), īpašuma tiesības uz zemi nostiprinātas Lūznavas pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000573080. Zemes vienība (kadastra apzīmējums 7868 002 0527), neveido vienotu īpašumu ar dzīvojamo māju (kadastra apzīmējums 7868 002 0112 002).
Dzīvojamā māja (kadastra apzīmējums 7868 002 0112 002) ietilpa nekustamā īpašuma (kadastra Nr. 7868 502 0004) Jaunatnes ielā 4, Lūznavā, Lūznavas pagastā, Rēzeknes novadā sastāvā, kas ir pilnībā sadalīts 39 dzīvokļu īpašumos, kuri ir reģistrēti Lūznavas pagasta zemesgrāmatā atsevišķos nodalījumos, kā arī dzīvokļu īpašumu sastāvā nav domājamās daļas no zemes. To starpā ir atsavināmais Dzīvokļu īpašums Nr. 20.
Aizsardzības ministrija veica darbības, lai pārņemtu valsts īpašumā Aizsardzības ministrijas valdījumā uz zemes vienības (kadastra apzīmējums 7868 002 0527) atrodošos dzīvojamo māju (kadastra apzīmējums 7868 002 0112 002).
Pamatojoties uz Rēzeknes novada pašvaldības 2018. gada 6. septembra lēmumu “Par dzīvokļu īpašumu, kas atrodas Jaunatnes ielā 4, Lūznavā, Lūznavas pagastā, Rēzeknes novadā, nodošanu bez atlīdzības Latvijas valstij Aizsardzības ministrijas personā” (prot. Nr. 19., 1. §.), Rēzeknes novada pašvaldības 2020. gada 26. marta lēmumu “Par dzīvokļu īpašumu, kas atrodas Jaunatnes ielā 4, Lūznavā, Lūznavas pagastā, Rēzeknes novadā, nodošanu bez atlīdzības valstij Aizsardzības ministrijas personā” (prot. Nr. 9, 2. §.), Rēzeknes novada pašvaldības 2022. gada 15. septembra lēmums Nr. 941 “Par dzīvokļu īpašumu, kas atrodas Jaunatnes ielā 4, Lūznavā, Lūznavas pagastā, Rēzeknes novadā, nodošanu bez atlīdzības Latvijas valstij Aizsardzības ministrijas personā” (prot. Nr. 24, 11. §.), ir pieņemts 2020. gada 10. septembra Ministru kabineta rīkojums Nr. 503 “Par Rēzeknes novada pašvaldībai piederošo dzīvokļa īpašumu Jaunatnes ielā 4, Lūznavā, Lūznavas pagastā, Rēzeknes novadā, pārņemšanu valsts īpašumā”, kas paredz 36 dzīvokļu īpašumu nodošanu valsts īpašumā Aizsardzības ministrijas valdījumā valsts aizsardzības vajadzībām un īpašuma tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā uz valsts vārda Aizsardzības ministrijas personā. Šobrīd zemesgrāmatā ir nostiprinātas valsts īpašuma tiesības Aizsardzības ministrijas personā uz 38 dzīvokļu īpašumiem.
Divi privātpersonām piederoši dzīvokļa īpašumi (Jaunatnes ielā 4-15 un 4-26, Lūznavā, Lūznavas pagastā, Rēzeknes novadā, kadastra Nr. 7868 900 0061 un 7868 900 0068) ir atsavināti Likumā noteiktajā kārtība, vienojoties par labprātīgu nekustamā īpašuma atsavināšanu, un īpašuma tiesības uz tiem nostiprinātas zemesgrāmatā uz valsts vārda Aizsardzības ministrijas personā.
2022. gada 30. septembrī Ministru kabinets pieņēma rīkojumu Nr. 651 "Par nekustamo īpašumu Jaunatnes ielā 4-26 un Jaunatnes ielā 4-15, Lūznavā, Lūznavas pagastā, Rēzeknes novadā, pirkšanu valsts aizsardzības vajadzībām".
2022. gada 24. maijā Ministru kabinetā pieņēma rīkojumu Nr. 352 “Par nekustamā īpašuma Jaunatnes ielā 4-20, Lūznavā, Lūznavas pagastā, Rēzeknes novadā, pirkšanu valsts aizsardzības vajadzībām”.
Par Dzīvokļa īpašumu Nr. 20 atsavināšanu valsts aizsardzības vajadzībām Likumā noteiktajā kārtībā nav panākta vienošanās par labprātīgu nekustamā īpašuma atsavināšanu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Dzīvokļa īpašums Nr.20 (kadastra Nr. 7868 900 0132) ir ierakstīts zemesgrāmatā, īpašuma tiesības nostiprinātas uz fiziskas personas vārda, Rēzeknes tiesas Lūznavas pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 245-20. Dzīvokļa īpašumam Nr. 20 Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā un zemesgrāmatā apgrūtinājumi nav reģistrēti. Pamatojoties uz 2022. gada 24. maija Ministru kabineta rīkojumu Nr. 352 “Par nekustamā īpašuma Jaunatnes ielā 4-20, Lūznavā, Lūznavas pagastā, Rēzeknes novadā, pirkšanu valsts aizsardzības vajadzībām” un Aizsardzības ministrijas 2022. gada 1. jūnija nostiprinājuma lūgumu, Zemesgrāmatā ir ierakstīta atzīme - noteikts aizliegums bez Aizsardzības ministrijas rakstiskas piekrišanas nekustamu īpašumu atsavināt un apgrūtināt ar lietu un saistību tiesībām.
Pamatojoties uz Likuma 9. pantu un Ministru kabineta 2011. gada 15. marta noteikumu Nr. 204 „Kārtība, kādā nosaka taisnīgu atlīdzību par sabiedrības vajadzībām atsavināmo nekustamo īpašumu” (turpmāk - Noteikumi) 36.1. apakšpunktu, Aizsardzības ministrija ar 2022. gada 1. februāra lēmumu Nr. 1/1- 24.2/36 apstiprināja taisnīgas atlīdzības apmēru par Dzīvokļa īpašumu Nr. 20 (kadastra Nr. 7868 900 0132), nosakot to 1 900 euro apmērā. Lēmums 2022. gada 1. februārī tika nosūtīts īpašniekam.
Dzīvokļa īpašuma Nr. 20 atsavināšanas procesa gaitā tika konstatēts, ka pēc Aizsardzības ministrijas lēmuma nosūtīšanas īpašniekam, zemesgrāmatā ir veiktas izmaiņas.
2022. gada 8. februārī īpašuma tiesības uz Dzīvokļa īpašumu Nr. 20 ir nostiprinātas zemesgrāmatā uz citas fiziskas personas vārda, pamatojoties uz 2022. gada 10. janvāra pirkuma līgumu. Atsavināšanas procesa gaitā, mainoties atsavināmā nekustamā īpašuma īpašniekam, institūcija turpina atsavināšanas procesu atbilstoši vispārīgajai Likumā noteiktajai kārtībai, iesaistot nekustamā īpašuma jauno īpašnieku, un institūcijai nav pienākuma atsavināšanas procesu sākt no sākuma, nosūtot jaunu Likuma 18.pantā minēto paziņojumu. Valsts aizsardzības militāro objektu centrs (turpmāk - Centrs) ir nosūtījis jaunajam Dzīvokļa īpašuma Nr. 20 īpašniekam vēstuli ar informāciju, ka Dzīvokļa īpašums Nr. 20 atrodas atsavināšanas procesā atbilstoši Likumā noteiktajai kārtībai. Jaunais īpašnieks nekustamā īpašuma atsavināšanas procesā var īstenot Likuma 25. pantā un 27. pantā noteiktās tiesības. Atbilde no Dzīvokļa īpašuma Nr. 20 īpašnieka netika saņemta.
2022. gada 24. maijā Ministru kabinets ir pieņēmis rīkojumu Nr. 352 "Par nekustamā īpašuma Jaunatnes ielā 4-20, Lūznavā, Lūznavas pagastā, Rēzeknes novadā, pirkšanu valsts aizsardzības vajadzībām". Pēc minētā rīkojuma pieņemšanas, saskaņā ar Likuma 11. pantā noteikto, 2022. gada 31. maijā Dzīvokļa īpašuma Nr. 20 īpašniekam tika nosūtīts paziņojums ar uzaicinājumu 30 dienu laikā no dienas, kad tas saņemts, paziņot par iespēju noslēgt līgumu par Dzīvokļa īpašuma Nr. 20 labprātīgu atsavināšanu.
2022. gada 30. jūnijā tika saņemts iesniegums no Dzīvokļa īpašuma Nr. 20 īpašnieka, kurā īpašnieks norāda, ka Dzīvokļa īpašums Nr. 20 ir vienīgā viņam piederošā dzīvojamā telpa un vienlaikus izsaka ierosinājumu, piedāvāt citu līdzvērtīgu dzīvokļa īpašumu.
2022. gada 3. maijā atsavināšanas procesa gaitā stājās spēkā Likuma 22. panta ceturtā daļa, kas paredz, ja sabiedrības vajadzībām tiek atsavināts nekustamais īpašums, kas ir šā nekustamā īpašuma īpašniekam vienīgā piederošā dzīvojamā telpa, kurā viņš paziņojuma nosūtīšanas dienā dzīvo, institūcija palielina atlīdzību par pieciem procentiem no nekustamā īpašuma tirgus vērtības. Pamatojoties uz Rēzeknes tiesas 2022. gada 11. augustā izsniegto izziņu par personai piederošiem un vēsturiskiem nekustamiem īpašumiem Nr. 1-5/2022-941, Aizsardzības ministrija 2022. gada 21. septembrī pieņēma lēmumu Nr. 1/1-24.2/226 “Par taisnīgas atlīdzības apmēra palielinājumu piecu procentu apmērā par nekustamo īpašumu (dzīvokļa īpašums) Jaunatnes ielā 4-20, Lūznavā, Lūznavas pagastā, Rēzeknes novadā (kadastra Nr. 7868 900 0132)”, ar kuru tika lemts palielināt 2022. gada 1. februārī apstiprināto atlīdzību (lēmums Nr. 1/1-24.2/36) par pieciem procentiem no nekustamā īpašuma tirgus vērtības, tādējādi atlīdzības apmērs par Dzīvokļa īpašumu Nr.20 tiek noteikts 1 995 euro. Lēmums tika nosūtīts īpašniekam.
Savukārt par citu taisnīgas atlīdzības kompensācijas veida izmantošanu, piedāvājot citu līdzvērtīgu dzīvokli, Centrs ar 2022. gada 23. septembra vēstuli informēja, ka nekustamā īpašuma īpašnieks un institūcija var vienoties par taisnīgas atlīdzības izmaksu citā formā tikai gadījumā, ja institūcija var nodrošināt taisnīgas atlīdzības saņemšanu citā formā. Aizsardzības ministrijas rīcībā nav līdzvērtīgu dzīvokļa īpašumu, kurus varētu piedāvāt Dzīvokļa īpašuma Nr.20 īpašniekam atsavināmā dzīvokļa īpašuma kompensēšanai atbilstoši Likuma 26. panta pirmās daļas 1. punktā noteiktajam.
Centrs ir vērsies Rēzeknes novada pašvaldībā ar lūgumu izskatīt iespēju nodot valstij Aizsardzības ministrijas valdījumā, pašvaldībai piederošos dzīvokļu īpašumus, kas nav nepieciešami pašvaldības funkciju veikšanai, lai nekustamos īpašumus valsts Aizsardzības ministrijas personā varētu izmantot kā atlīdzības kompensācijas veidu privātpersonām par nekustamā īpašuma atsavināšanu sabiedrības vajadzībām. 2023. gada 21. augustā tika saņemta atbilde, ka Rēzeknes novada pašvaldība ir izvērtējusi tās īpašumā un valdījumā esošos dzīvokļus un secinājusi, ka šobrīd pašvaldības īpašumā vai valdījumā nav brīvu un atbilstošu dzīvokļu, ko varētu izmantot kā atlīdzības kompensācijas veidu privātpersonām par nekustamā īpašuma atsavināšanu sabiedrības vajadzībām.
2022. gada 23. septembrī Aizsardzības ministrijas lēmums atkārtoti tika nosūtīts īpašniekam (uz e-pasta adresi). 2022. gada 3. novembrī Dzīvokļa īpašuma Nr. 20 īpašniekam tika nosūtīts pirkuma līgums, aicinot līdz 2023. gada 4. janvārim sniegt piekrišanu pirkuma līguma noslēgšanai par Dzīvokļa īpašuma Nr. 20 labprātīgu atsavināšanu. Saskaņā ar Likuma 11. panta trešo daļu, institūcijas noteiktais termiņš nedrīkst būt īsāks par diviem mēnešiem, skaitot no dienas, kad nekustamā īpašuma īpašniekam izsniegts līguma projekts.
Norādītajā termiņā atbilde no Dzīvokļa īpašuma Nr. 20 īpašnieka netika saņemta.
Likuma 4. pants nosaka, ka nekustamā īpašuma atsavināšana sabiedrības vajadzībām notiek, vienojoties par labprātīgu nekustamā atsavināšanu vai atsavinot to piespiedu kārtā uz atsevišķa likuma pamata.
Ņemot vērā, ka līgums par Dzīvokļa īpašumu Nr. 20 labprātīgu atsavināšanu nav noslēgts, ir izpildīti Likuma 13. pantā noteiktie priekšnoteikumi likumprojekta par nekustamā īpašuma piespiedu atsavināšanu sabiedrības vajadzībām virzīšanai izskatīšanai Saeimā.
Ņemot vērā likumprojekta saskaņošanas procesā saņemto priekšlikumu izvērtēt un pievienot jaunāku nekustamā īpašuma novērtējumu, lai precizētu taisnīgas atlīdzības apmēru tuvāk šī brīža situācijai, sertificēts nekustamo īpašumu vērtētājs ir aktualizējis Dzīvokļa īpašuma Nr.20 tirgus vērtību un zaudējumu apmēru, ņemot vērā aktuālo īpašuma tiesisko un faktisko stāvokli. Dzīvokļa īpašuma aktualizētā vērtība uz 2024. gada 6.septembri 4 800,00 euro, citi kompensējamie zaudējumi nav identificēti.
Aktualizētajā 2024.gada vērtējumā sertificēts nekustamo īpašumu vērtētājs, analizējot līdzvērtīgu objektu tirgus darījumu situāciju, izmantojis aktuālākos pārdošanas darījumus tirgū 2024.gadā. Uz 2024.gadu cenu amplitūda līdzvērtīgiem objektiem ir no 2 500 euro līdz 12 000 euro, kur vidējā 1m2 cena ir no 69 euro līdz 326 euro. Sākotnējā 2021.gada vērtējumā sertificēts nekustamo īpašumu vērtētājs izmantoja uz to brīdi aktuālos tirgus darījumus laika posmā no 2018.gada līdz 2021.gadam, kad tolaik uz vērtēšanas brīdi cenu amplitūda līdzvērtīgiem objektiem par 1m2 bija diapazonā no 50 euro līdz 150 euro. Kā arī vērtētājs atzīmēja, ka pasaulē ir pasludināta “globālā pandēmija”, ir iestājies samērā liels saspringums par iespējamo ekonomikas lejupslīdi, kas var būtiski ietekmēt nekustamo īpašumu tirgu. 2021.gada strauji mainīgā situācijā, nebija prognozējams vai izmaiņas būs īstermiņā vai ilgtermiņā un, ka pastāv tirgus risks (nākotnes nezināmie), un toreizējais līdzsvars varētu mainīties.
Tādējādi tirgus situācijas līdzsvara izmaiņas ir ietekmējušas tirgus vērtību atšķirību Dzīvokļa īpašuma Nr.20 vērtējumā.
Aizsardzības ministrija ar 2024. gada 1. novembra lēmumu Nr. 1/1-24.2/384 "Par taisnīgas atlīdzības apmēra precizēšanu par sabiedrības vajadzībām nepieciešamo nekustamo īpašumu Jaunatnes ielā 4-20, Lūznavā, Lūznavas pagastā, Rēzeknes novadā (kadastra numurs 78689000132)" nolēma precizēt taisnīgas atlīdzības apmēru tuvāk brīdim, kad Dzīvokļa īpašums Nr.20 tiek atsavināts, taisnīgas atlīdzības apmēru apstiprinot atbilstoši saņemtajam sertificēta nekustamā īpašuma vērtētāja veiktajam novērtējumam un nosakot 4 800,00 euro. Zaudējumi, kas būtu iekļaujami atlīdzībā, netiek konstatēti. Vienlaikus saskaņā ar Likuma 22. panta ceturto daļu, ja nekustamais īpašums, kas tiek atsavināts sabiedrības vajadzībām, ir šā nekustamā īpašuma īpašniekam vienīgā piederošā dzīvojamā telpa, kurā viņš paziņojuma nosūtīšanas dienā dzīvo, institūcija palielina atlīdzību par pieciem procentiem no nekustamā īpašuma tirgus vērtības. Tā kā šis faktors nav mainījies, tad ar minēto 2024. gada 1. novembra lēmumu Aizsardzības ministrija nolemj palielināt precizēto atlīdzību par pieciem procentiem no Dzīvokļa īpašuma Nr.20 tirgus vērtības, tādējādi taisnīgas atlīdzības apmērs par minēto īpašumu ir 5 040,00 euro. Aizsardzības ministrijas lēmums tika nosūtīts īpašniekam uz deklarēto adresi 2024.gada 1. novembrī.
2025. gada 28. janvārī Aizsardzības ministrijas lēmums par precizēto atlīdzības apmēru atkārtoti tika nosūtīts (uz e-pasta adresi) Dzīvokļa īpašuma Nr.20 īpašniekam ar lūgumu sniegt atbildi par pirkuma līguma noslēgšanu līdz 2025.gada 3.februārim. Atbilde no īpašnieka netika saņemta, tādējādi piekrišana vienoties par labprātīgu nekustamā īpašuma atsavināšanu atkārtoti nav panākta. Līdz ar to Aizsardzības ministrija turpina virzīt likumprojektu par Dzīvokļa īpašuma Nr.20 atsavināšanu valsts aizsardzības vajadzībām saskaņā ar Atsavināšanas likuma 13.punktu.
Ņemot vērā, ka Dzīvokļa īpašuma Nr.20 īpašniekam šis īpašums ir vienīgā viņam piederošā telpa, un, ja nekustamā īpašuma atsavināšanas dienā pastāvēs Likuma 28. panta pirmās daļas 1. un 2. punktā norādītie apstākļi, tad Aizsardzības ministrija, ievērojot minēto normu, nodrošinās privātpersonu ar līdzvērtīgu dzīvojamo telpu, atbilstoši 28. panta otrā un trešā daļā noteiktajam.
Sākotnēji Aizsardzības ministrijas sagatavotais likumprojekts paredzēja arī Dzīvokļa īpašuma Jaunatnes ielā 4-26, Lūznavā, Lūznavas pagastā, Rēzeknes novadā, kadastra Nr. 7868 900 0068, piespiedu atsavināšanu. Taču pēc nekustamā īpašuma vērtējuma aktualizēšanas un vērtības noteikšanas tuvāk brīdim, kad nekustamais īpašums tiek atsavināts, un Aizsardzības lēmuma par precizēta taisnīgas atlīdzības apmēra apstiprināšanu pieņemšanas, tika panākta vienošanās ar nekustamā īpašuma īpašnieku par labprātīgu nekustamā īpašuma atsavināšanu, noslēdzot pirkuma līgumu. 2025.gada 4.martā Ministru kabinets pieņēma zināšanai Aizsardzības ministrijas sagatavoto informatīvo ziņojumu “Par nekustamo īpašumu atsavināšanu Lūznavas pagastā, Rēzeknes novadā, valsts aizsardzības vajadzībām” un atļāva Aizsardzības ministrijai pirkt nekustamo īpašumu, atbilstoši aktualizētajam noteiktajam atlīdzības apmēram (prot. Nr.9, 46.§, 25-TA-164).
Pamatojoties uz Likuma 9. pantu un Ministru kabineta 2011. gada 15. marta noteikumu Nr. 204 „Kārtība, kādā nosaka taisnīgu atlīdzību par sabiedrības vajadzībām atsavināmo nekustamo īpašumu” (turpmāk - Noteikumi) 36.1. apakšpunktu, Aizsardzības ministrija ar 2022. gada 1. februāra lēmumu Nr. 1/1- 24.2/36 apstiprināja taisnīgas atlīdzības apmēru par Dzīvokļa īpašumu Nr. 20 (kadastra Nr. 7868 900 0132), nosakot to 1 900 euro apmērā. Lēmums 2022. gada 1. februārī tika nosūtīts īpašniekam.
Dzīvokļa īpašuma Nr. 20 atsavināšanas procesa gaitā tika konstatēts, ka pēc Aizsardzības ministrijas lēmuma nosūtīšanas īpašniekam, zemesgrāmatā ir veiktas izmaiņas.
2022. gada 8. februārī īpašuma tiesības uz Dzīvokļa īpašumu Nr. 20 ir nostiprinātas zemesgrāmatā uz citas fiziskas personas vārda, pamatojoties uz 2022. gada 10. janvāra pirkuma līgumu. Atsavināšanas procesa gaitā, mainoties atsavināmā nekustamā īpašuma īpašniekam, institūcija turpina atsavināšanas procesu atbilstoši vispārīgajai Likumā noteiktajai kārtībai, iesaistot nekustamā īpašuma jauno īpašnieku, un institūcijai nav pienākuma atsavināšanas procesu sākt no sākuma, nosūtot jaunu Likuma 18.pantā minēto paziņojumu. Valsts aizsardzības militāro objektu centrs (turpmāk - Centrs) ir nosūtījis jaunajam Dzīvokļa īpašuma Nr. 20 īpašniekam vēstuli ar informāciju, ka Dzīvokļa īpašums Nr. 20 atrodas atsavināšanas procesā atbilstoši Likumā noteiktajai kārtībai. Jaunais īpašnieks nekustamā īpašuma atsavināšanas procesā var īstenot Likuma 25. pantā un 27. pantā noteiktās tiesības. Atbilde no Dzīvokļa īpašuma Nr. 20 īpašnieka netika saņemta.
2022. gada 24. maijā Ministru kabinets ir pieņēmis rīkojumu Nr. 352 "Par nekustamā īpašuma Jaunatnes ielā 4-20, Lūznavā, Lūznavas pagastā, Rēzeknes novadā, pirkšanu valsts aizsardzības vajadzībām". Pēc minētā rīkojuma pieņemšanas, saskaņā ar Likuma 11. pantā noteikto, 2022. gada 31. maijā Dzīvokļa īpašuma Nr. 20 īpašniekam tika nosūtīts paziņojums ar uzaicinājumu 30 dienu laikā no dienas, kad tas saņemts, paziņot par iespēju noslēgt līgumu par Dzīvokļa īpašuma Nr. 20 labprātīgu atsavināšanu.
2022. gada 30. jūnijā tika saņemts iesniegums no Dzīvokļa īpašuma Nr. 20 īpašnieka, kurā īpašnieks norāda, ka Dzīvokļa īpašums Nr. 20 ir vienīgā viņam piederošā dzīvojamā telpa un vienlaikus izsaka ierosinājumu, piedāvāt citu līdzvērtīgu dzīvokļa īpašumu.
2022. gada 3. maijā atsavināšanas procesa gaitā stājās spēkā Likuma 22. panta ceturtā daļa, kas paredz, ja sabiedrības vajadzībām tiek atsavināts nekustamais īpašums, kas ir šā nekustamā īpašuma īpašniekam vienīgā piederošā dzīvojamā telpa, kurā viņš paziņojuma nosūtīšanas dienā dzīvo, institūcija palielina atlīdzību par pieciem procentiem no nekustamā īpašuma tirgus vērtības. Pamatojoties uz Rēzeknes tiesas 2022. gada 11. augustā izsniegto izziņu par personai piederošiem un vēsturiskiem nekustamiem īpašumiem Nr. 1-5/2022-941, Aizsardzības ministrija 2022. gada 21. septembrī pieņēma lēmumu Nr. 1/1-24.2/226 “Par taisnīgas atlīdzības apmēra palielinājumu piecu procentu apmērā par nekustamo īpašumu (dzīvokļa īpašums) Jaunatnes ielā 4-20, Lūznavā, Lūznavas pagastā, Rēzeknes novadā (kadastra Nr. 7868 900 0132)”, ar kuru tika lemts palielināt 2022. gada 1. februārī apstiprināto atlīdzību (lēmums Nr. 1/1-24.2/36) par pieciem procentiem no nekustamā īpašuma tirgus vērtības, tādējādi atlīdzības apmērs par Dzīvokļa īpašumu Nr.20 tiek noteikts 1 995 euro. Lēmums tika nosūtīts īpašniekam.
Savukārt par citu taisnīgas atlīdzības kompensācijas veida izmantošanu, piedāvājot citu līdzvērtīgu dzīvokli, Centrs ar 2022. gada 23. septembra vēstuli informēja, ka nekustamā īpašuma īpašnieks un institūcija var vienoties par taisnīgas atlīdzības izmaksu citā formā tikai gadījumā, ja institūcija var nodrošināt taisnīgas atlīdzības saņemšanu citā formā. Aizsardzības ministrijas rīcībā nav līdzvērtīgu dzīvokļa īpašumu, kurus varētu piedāvāt Dzīvokļa īpašuma Nr.20 īpašniekam atsavināmā dzīvokļa īpašuma kompensēšanai atbilstoši Likuma 26. panta pirmās daļas 1. punktā noteiktajam.
Centrs ir vērsies Rēzeknes novada pašvaldībā ar lūgumu izskatīt iespēju nodot valstij Aizsardzības ministrijas valdījumā, pašvaldībai piederošos dzīvokļu īpašumus, kas nav nepieciešami pašvaldības funkciju veikšanai, lai nekustamos īpašumus valsts Aizsardzības ministrijas personā varētu izmantot kā atlīdzības kompensācijas veidu privātpersonām par nekustamā īpašuma atsavināšanu sabiedrības vajadzībām. 2023. gada 21. augustā tika saņemta atbilde, ka Rēzeknes novada pašvaldība ir izvērtējusi tās īpašumā un valdījumā esošos dzīvokļus un secinājusi, ka šobrīd pašvaldības īpašumā vai valdījumā nav brīvu un atbilstošu dzīvokļu, ko varētu izmantot kā atlīdzības kompensācijas veidu privātpersonām par nekustamā īpašuma atsavināšanu sabiedrības vajadzībām.
2022. gada 23. septembrī Aizsardzības ministrijas lēmums atkārtoti tika nosūtīts īpašniekam (uz e-pasta adresi). 2022. gada 3. novembrī Dzīvokļa īpašuma Nr. 20 īpašniekam tika nosūtīts pirkuma līgums, aicinot līdz 2023. gada 4. janvārim sniegt piekrišanu pirkuma līguma noslēgšanai par Dzīvokļa īpašuma Nr. 20 labprātīgu atsavināšanu. Saskaņā ar Likuma 11. panta trešo daļu, institūcijas noteiktais termiņš nedrīkst būt īsāks par diviem mēnešiem, skaitot no dienas, kad nekustamā īpašuma īpašniekam izsniegts līguma projekts.
Norādītajā termiņā atbilde no Dzīvokļa īpašuma Nr. 20 īpašnieka netika saņemta.
Likuma 4. pants nosaka, ka nekustamā īpašuma atsavināšana sabiedrības vajadzībām notiek, vienojoties par labprātīgu nekustamā atsavināšanu vai atsavinot to piespiedu kārtā uz atsevišķa likuma pamata.
Ņemot vērā, ka līgums par Dzīvokļa īpašumu Nr. 20 labprātīgu atsavināšanu nav noslēgts, ir izpildīti Likuma 13. pantā noteiktie priekšnoteikumi likumprojekta par nekustamā īpašuma piespiedu atsavināšanu sabiedrības vajadzībām virzīšanai izskatīšanai Saeimā.
Ņemot vērā likumprojekta saskaņošanas procesā saņemto priekšlikumu izvērtēt un pievienot jaunāku nekustamā īpašuma novērtējumu, lai precizētu taisnīgas atlīdzības apmēru tuvāk šī brīža situācijai, sertificēts nekustamo īpašumu vērtētājs ir aktualizējis Dzīvokļa īpašuma Nr.20 tirgus vērtību un zaudējumu apmēru, ņemot vērā aktuālo īpašuma tiesisko un faktisko stāvokli. Dzīvokļa īpašuma aktualizētā vērtība uz 2024. gada 6.septembri 4 800,00 euro, citi kompensējamie zaudējumi nav identificēti.
Aktualizētajā 2024.gada vērtējumā sertificēts nekustamo īpašumu vērtētājs, analizējot līdzvērtīgu objektu tirgus darījumu situāciju, izmantojis aktuālākos pārdošanas darījumus tirgū 2024.gadā. Uz 2024.gadu cenu amplitūda līdzvērtīgiem objektiem ir no 2 500 euro līdz 12 000 euro, kur vidējā 1m2 cena ir no 69 euro līdz 326 euro. Sākotnējā 2021.gada vērtējumā sertificēts nekustamo īpašumu vērtētājs izmantoja uz to brīdi aktuālos tirgus darījumus laika posmā no 2018.gada līdz 2021.gadam, kad tolaik uz vērtēšanas brīdi cenu amplitūda līdzvērtīgiem objektiem par 1m2 bija diapazonā no 50 euro līdz 150 euro. Kā arī vērtētājs atzīmēja, ka pasaulē ir pasludināta “globālā pandēmija”, ir iestājies samērā liels saspringums par iespējamo ekonomikas lejupslīdi, kas var būtiski ietekmēt nekustamo īpašumu tirgu. 2021.gada strauji mainīgā situācijā, nebija prognozējams vai izmaiņas būs īstermiņā vai ilgtermiņā un, ka pastāv tirgus risks (nākotnes nezināmie), un toreizējais līdzsvars varētu mainīties.
Tādējādi tirgus situācijas līdzsvara izmaiņas ir ietekmējušas tirgus vērtību atšķirību Dzīvokļa īpašuma Nr.20 vērtējumā.
Aizsardzības ministrija ar 2024. gada 1. novembra lēmumu Nr. 1/1-24.2/384 "Par taisnīgas atlīdzības apmēra precizēšanu par sabiedrības vajadzībām nepieciešamo nekustamo īpašumu Jaunatnes ielā 4-20, Lūznavā, Lūznavas pagastā, Rēzeknes novadā (kadastra numurs 78689000132)" nolēma precizēt taisnīgas atlīdzības apmēru tuvāk brīdim, kad Dzīvokļa īpašums Nr.20 tiek atsavināts, taisnīgas atlīdzības apmēru apstiprinot atbilstoši saņemtajam sertificēta nekustamā īpašuma vērtētāja veiktajam novērtējumam un nosakot 4 800,00 euro. Zaudējumi, kas būtu iekļaujami atlīdzībā, netiek konstatēti. Vienlaikus saskaņā ar Likuma 22. panta ceturto daļu, ja nekustamais īpašums, kas tiek atsavināts sabiedrības vajadzībām, ir šā nekustamā īpašuma īpašniekam vienīgā piederošā dzīvojamā telpa, kurā viņš paziņojuma nosūtīšanas dienā dzīvo, institūcija palielina atlīdzību par pieciem procentiem no nekustamā īpašuma tirgus vērtības. Tā kā šis faktors nav mainījies, tad ar minēto 2024. gada 1. novembra lēmumu Aizsardzības ministrija nolemj palielināt precizēto atlīdzību par pieciem procentiem no Dzīvokļa īpašuma Nr.20 tirgus vērtības, tādējādi taisnīgas atlīdzības apmērs par minēto īpašumu ir 5 040,00 euro. Aizsardzības ministrijas lēmums tika nosūtīts īpašniekam uz deklarēto adresi 2024.gada 1. novembrī.
2025. gada 28. janvārī Aizsardzības ministrijas lēmums par precizēto atlīdzības apmēru atkārtoti tika nosūtīts (uz e-pasta adresi) Dzīvokļa īpašuma Nr.20 īpašniekam ar lūgumu sniegt atbildi par pirkuma līguma noslēgšanu līdz 2025.gada 3.februārim. Atbilde no īpašnieka netika saņemta, tādējādi piekrišana vienoties par labprātīgu nekustamā īpašuma atsavināšanu atkārtoti nav panākta. Līdz ar to Aizsardzības ministrija turpina virzīt likumprojektu par Dzīvokļa īpašuma Nr.20 atsavināšanu valsts aizsardzības vajadzībām saskaņā ar Atsavināšanas likuma 13.punktu.
Ņemot vērā, ka Dzīvokļa īpašuma Nr.20 īpašniekam šis īpašums ir vienīgā viņam piederošā telpa, un, ja nekustamā īpašuma atsavināšanas dienā pastāvēs Likuma 28. panta pirmās daļas 1. un 2. punktā norādītie apstākļi, tad Aizsardzības ministrija, ievērojot minēto normu, nodrošinās privātpersonu ar līdzvērtīgu dzīvojamo telpu, atbilstoši 28. panta otrā un trešā daļā noteiktajam.
Sākotnēji Aizsardzības ministrijas sagatavotais likumprojekts paredzēja arī Dzīvokļa īpašuma Jaunatnes ielā 4-26, Lūznavā, Lūznavas pagastā, Rēzeknes novadā, kadastra Nr. 7868 900 0068, piespiedu atsavināšanu. Taču pēc nekustamā īpašuma vērtējuma aktualizēšanas un vērtības noteikšanas tuvāk brīdim, kad nekustamais īpašums tiek atsavināts, un Aizsardzības lēmuma par precizēta taisnīgas atlīdzības apmēra apstiprināšanu pieņemšanas, tika panākta vienošanās ar nekustamā īpašuma īpašnieku par labprātīgu nekustamā īpašuma atsavināšanu, noslēdzot pirkuma līgumu. 2025.gada 4.martā Ministru kabinets pieņēma zināšanai Aizsardzības ministrijas sagatavoto informatīvo ziņojumu “Par nekustamo īpašumu atsavināšanu Lūznavas pagastā, Rēzeknes novadā, valsts aizsardzības vajadzībām” un atļāva Aizsardzības ministrijai pirkt nekustamo īpašumu, atbilstoši aktualizētajam noteiktajam atlīdzības apmēram (prot. Nr.9, 46.§, 25-TA-164).
Risinājuma apraksts
Nacionālo bruņoto spēku infrastruktūras attīstības pamatojums balstās uz nacionālajiem attīstības plāniem un plānošanas dokumentiem – 2023. gada 5.oktobrī Saeimā apstiprinātā Valsts aizsardzības koncepcija, Nacionālo bruņoto spēku attīstības plāns 2025.–2036. gadam, kas apstiprināts ar Ministru kabineta 2024. gada 23. jūlijā (Ministru kabineta sēdes protokols Nr.30, 102.§, 24-TA-18 DV).
Kopš 2016. gada viens no AM prioritārajiem uzdevumiem tika noteikts – uzlabot Latvijas pašaizsardzības spējas, stiprinot Nacionālo bruņoto spēku kaujas gatavību un reaģēšanas un kaujas spējas, kā arī nodrošinot plašāku klātbūtni Latvijas austrumu reģionā.
2018. gada 28. martā tika pieņemts Ministru kabineta rīkojums Nr. 129 “Par valsts nekustamajiem īpašumiem Lūznavas pagastā, Rēzeknes novadā”, ar kuru AM pārņēma valdījumā no Izglītības un zinātnes ministrijas nekustamos īpašumus (zemes vienības un būves) Lūznavā, Lūznavas pagastā, Rēzeknes novadā, kuros tiek veidota Nacionālo bruņoto spēku militārā bāze Zemessardzes 3. Latgales brigādes 36. kaujas atbalsta bataljona vajadzībām.
Uz vienas no pārņemtajām zemes vienībām atrodas dzīvojamā māja (būves kadastra apzīmējums 7868 002 0112 002) Jaunatnes ielā 4, Lūznavā, Lūznavas pagastā, kurā atrodas valsts aizsardzības vajadzībām atsavināmais dzīvokļa īpašums Nr. 20.
Lai stiprinātu reģionālo drošību, Lūznavas militārajā bāzē tuvāko gadu laikā ir plānots palielināt karavīru skaitu. Līdz ar to būtiski ir attīstīt Lūznavas militāro bāzi, kā arī nodrošināt karavīru izvietojumu. Sadarbībā ar Rēzeknes novada pašvaldību tika izvērtēta iespēja valsts aizsardzības vajadzībām izmantot pašvaldības rīcībā esošo dzīvojamo fondu – minēto dzīvojamo māju, kuras sastāvā esošie 36 dzīvokļi atradās Rēzeknes novada pašvaldības īpašumā un trīs piederēja privātpersonām. Tika izvērtēta iespēja arī organizēt dzīvojamās mājas/ kazarmas būvniecību Lūznavas militārās bāzes tuvumā. Tomēr jāņem vērā, ka prioritāri militārās infrastruktūras attīstībai paredzētais finansējums tiek novirzīts esošo militāro poligonu attīstībai, jaunu poligonu izveidei, kā arī zemessardzes bāzu attīstībai, kas ir teritoriālās aizsardzības sastāvdaļa un kas noteikta par vienu no prioritātēm.
Ņemot vērā, ka dzīvojamā māja (būves kadastra apzīmējums 7868 002 0112 002) Jaunatnes ielā 4, Lūznavā, Lūznavas pagastā atrodas uz valstij Aizsardzības ministrijas personā piederošas zemes vienības, kuru aptver nekustamajā īpašumā ar kadastra Nr. 7868 002 0467 ietilpstoša zemes vienība ar būvēm (kadastra apzīmējums 7868 002 0526), kurai saskaņā ar Ministru kabineta 2020. gada 10. septembra rīkojuma Nr. 504 “Par nacionālo interešu objekta statusa noteikšanu militārajiem objektiem” 1.3. apakšpunktu noteikts nacionālo interešu objekta statuss, t.i. minētā dzīvojamā māja atrodas uz zemes vienības, kuru aptver Lūznavas militāro bāzi veidojošs nekustamais īpašums (ar skatu pret militāru objektu), kā arī jau ir veiktas darbības visu pārējo dzīvojamajā mājā esošo 38 dzīvokļu īpašumu pārņemšanai un atsavināšanai valsts īpašumā, valsts aizsardzības vajadzībām ir nepieciešams atsavināt Dzīvokļa īpašumu Nr. 20. Minētā dzīvokļa atsavināšana nodrošinās karavīrus ar dzīvojamo telpu (kazarmu funkciju īstenošanai, t.sk. paredzot ēkā telpas apmācībām un darbam), paaugstinās militārās bāzes drošību, samazinot iespēju novērot militāro objektu un tajā notiekošās darbības, kas ir būtiski priekšnoteikumi drošības apsvērumu kontekstā.
Labums, ko sabiedrība iegūs, atsavinot Dzīvokļa īpašumu Nr. 20 , ir lielāks par indivīda interesēm, jo šajā gadījumā minētie nekustamie īpašumi ir nepieciešami īpašu sabiedrības interešu sasniegšanai - valsts aizsardzības uzdevumu īstenošanai - militārās bāzes izveidošanai vienotā teritorijā, nodrošinot valsts aizsardzības objekta turpmāko attīstību atbilstoši militārajiem standartiem un drošības prasībām. Pretējā gadījumā militārās bāzes izveidošana vienotā teritorijā nav iespējama. Tādēļ ir nepieciešams iegūt Dzīvokļa īpašumu Nr. 20, kas ir izdarāms, pieņemot atsevišķu likumu par šo nekustamo īpašumu piespiedu atsavināšanu sabiedrības vajadzībām.
Saskaņā ar Likuma 15. pantu īpašuma tiesības uz nekustamo īpašumu, kas atsavināts, pamatojoties uz likumu, pāriet valstij un šīs tiesības varēs nostiprināt zemesgrāmatā pēc tam, kad būs stājies spēkā likums par nekustamā īpašuma atsavināšanu un Aizsardzības ministrija samaksājusi atlīdzību – atkarībā no konkrētās tiesiskās situācijas ieskaitījusi to īpašnieka norādītajā bankas kontā vai noguldījusi atlīdzību bankas kontā Likuma 33. pantā noteiktajā kārtībā.
Saskaņā ar Likuma 27. panta pirmajā un otrajā daļā noteikto īpašniekam ir tiesības apstrīdēt Aizsardzības ministrijas noteikto atlīdzības apmēru.
Normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā īpašniekam ir tiesības iesniegt konstitucionālo sūdzību par likumprojektu, ar kuru atsavina nekustamo īpašumu.
Kopš 2016. gada viens no AM prioritārajiem uzdevumiem tika noteikts – uzlabot Latvijas pašaizsardzības spējas, stiprinot Nacionālo bruņoto spēku kaujas gatavību un reaģēšanas un kaujas spējas, kā arī nodrošinot plašāku klātbūtni Latvijas austrumu reģionā.
2018. gada 28. martā tika pieņemts Ministru kabineta rīkojums Nr. 129 “Par valsts nekustamajiem īpašumiem Lūznavas pagastā, Rēzeknes novadā”, ar kuru AM pārņēma valdījumā no Izglītības un zinātnes ministrijas nekustamos īpašumus (zemes vienības un būves) Lūznavā, Lūznavas pagastā, Rēzeknes novadā, kuros tiek veidota Nacionālo bruņoto spēku militārā bāze Zemessardzes 3. Latgales brigādes 36. kaujas atbalsta bataljona vajadzībām.
Uz vienas no pārņemtajām zemes vienībām atrodas dzīvojamā māja (būves kadastra apzīmējums 7868 002 0112 002) Jaunatnes ielā 4, Lūznavā, Lūznavas pagastā, kurā atrodas valsts aizsardzības vajadzībām atsavināmais dzīvokļa īpašums Nr. 20.
Lai stiprinātu reģionālo drošību, Lūznavas militārajā bāzē tuvāko gadu laikā ir plānots palielināt karavīru skaitu. Līdz ar to būtiski ir attīstīt Lūznavas militāro bāzi, kā arī nodrošināt karavīru izvietojumu. Sadarbībā ar Rēzeknes novada pašvaldību tika izvērtēta iespēja valsts aizsardzības vajadzībām izmantot pašvaldības rīcībā esošo dzīvojamo fondu – minēto dzīvojamo māju, kuras sastāvā esošie 36 dzīvokļi atradās Rēzeknes novada pašvaldības īpašumā un trīs piederēja privātpersonām. Tika izvērtēta iespēja arī organizēt dzīvojamās mājas/ kazarmas būvniecību Lūznavas militārās bāzes tuvumā. Tomēr jāņem vērā, ka prioritāri militārās infrastruktūras attīstībai paredzētais finansējums tiek novirzīts esošo militāro poligonu attīstībai, jaunu poligonu izveidei, kā arī zemessardzes bāzu attīstībai, kas ir teritoriālās aizsardzības sastāvdaļa un kas noteikta par vienu no prioritātēm.
Ņemot vērā, ka dzīvojamā māja (būves kadastra apzīmējums 7868 002 0112 002) Jaunatnes ielā 4, Lūznavā, Lūznavas pagastā atrodas uz valstij Aizsardzības ministrijas personā piederošas zemes vienības, kuru aptver nekustamajā īpašumā ar kadastra Nr. 7868 002 0467 ietilpstoša zemes vienība ar būvēm (kadastra apzīmējums 7868 002 0526), kurai saskaņā ar Ministru kabineta 2020. gada 10. septembra rīkojuma Nr. 504 “Par nacionālo interešu objekta statusa noteikšanu militārajiem objektiem” 1.3. apakšpunktu noteikts nacionālo interešu objekta statuss, t.i. minētā dzīvojamā māja atrodas uz zemes vienības, kuru aptver Lūznavas militāro bāzi veidojošs nekustamais īpašums (ar skatu pret militāru objektu), kā arī jau ir veiktas darbības visu pārējo dzīvojamajā mājā esošo 38 dzīvokļu īpašumu pārņemšanai un atsavināšanai valsts īpašumā, valsts aizsardzības vajadzībām ir nepieciešams atsavināt Dzīvokļa īpašumu Nr. 20. Minētā dzīvokļa atsavināšana nodrošinās karavīrus ar dzīvojamo telpu (kazarmu funkciju īstenošanai, t.sk. paredzot ēkā telpas apmācībām un darbam), paaugstinās militārās bāzes drošību, samazinot iespēju novērot militāro objektu un tajā notiekošās darbības, kas ir būtiski priekšnoteikumi drošības apsvērumu kontekstā.
Labums, ko sabiedrība iegūs, atsavinot Dzīvokļa īpašumu Nr. 20 , ir lielāks par indivīda interesēm, jo šajā gadījumā minētie nekustamie īpašumi ir nepieciešami īpašu sabiedrības interešu sasniegšanai - valsts aizsardzības uzdevumu īstenošanai - militārās bāzes izveidošanai vienotā teritorijā, nodrošinot valsts aizsardzības objekta turpmāko attīstību atbilstoši militārajiem standartiem un drošības prasībām. Pretējā gadījumā militārās bāzes izveidošana vienotā teritorijā nav iespējama. Tādēļ ir nepieciešams iegūt Dzīvokļa īpašumu Nr. 20, kas ir izdarāms, pieņemot atsevišķu likumu par šo nekustamo īpašumu piespiedu atsavināšanu sabiedrības vajadzībām.
Saskaņā ar Likuma 15. pantu īpašuma tiesības uz nekustamo īpašumu, kas atsavināts, pamatojoties uz likumu, pāriet valstij un šīs tiesības varēs nostiprināt zemesgrāmatā pēc tam, kad būs stājies spēkā likums par nekustamā īpašuma atsavināšanu un Aizsardzības ministrija samaksājusi atlīdzību – atkarībā no konkrētās tiesiskās situācijas ieskaitījusi to īpašnieka norādītajā bankas kontā vai noguldījusi atlīdzību bankas kontā Likuma 33. pantā noteiktajā kārtībā.
Saskaņā ar Likuma 27. panta pirmajā un otrajā daļā noteikto īpašniekam ir tiesības apstrīdēt Aizsardzības ministrijas noteikto atlīdzības apmēru.
Normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā īpašniekam ir tiesības iesniegt konstitucionālo sūdzību par likumprojektu, ar kuru atsavina nekustamo īpašumu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Jā
Apraksts
Nekustamie īpašumi ir izvēlēti atbilstoši Nacionālo bruņoto spēku likuma 4. pantā noteiktajai kārtībai un 6., 6.1 , pantā noteikto uzdevumu un uzdevumu īstenošanas pasākumu nodrošināšanai.
Minētais nekustamais īpašums tiek atsavināts valsts aizsardzības vajadzībām – Lūznavas militārās bāzes attīstībai, militārās bāzes drošības nodrošināšanai, karavīru izmitināšanai un atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai.
Minētais nekustamais īpašums tiek atsavināts valsts aizsardzības vajadzībām – Lūznavas militārās bāzes attīstībai, militārās bāzes drošības nodrošināšanai, karavīru izmitināšanai un atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
Likumprojekta izstrādes procesā ir izmantoti dokumenti, kas satur fizisko personu datus. Datu apstrāde ir nepieciešama, lai izpildītu uzdevumu, ko Aizsardzības ministrija veic sabiedrības interesēs, lai nodrošinātu Likumprojekta par nekustamā īpašuma atsavināšanu valsts aizsardzības uzdevumu īstenošanai pilnvērtīgu sagatavošanu, izvērtētu nekustamā īpašuma atsavināšanas tiesisko pamatu, tā atbilstību normatīvajiem aktiem un dokumentiem, tādējādi nodrošinot, ka tiek aizsargātas visu nekustamā īpašuma atsavināšanā iesaistīto pušu tiesības.
Fizisko personu datus saturošie dokumenti paredzēti šauram subjektu lokam – noteiktajiem saskaņošanas dalībniekiem, kas veic likumprojekta un anotācijas pilnvērtīgu izvērtējumu.
Fizisko personu datus saturošie dokumenti paredzēti šauram subjektu lokam – noteiktajiem saskaņošanas dalībniekiem, kas veic likumprojekta un anotācijas pilnvērtīgu izvērtējumu.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
JāIetekmes apraksts
Likumprojektā risinātie jautājumi skar tiesību subjektu - fizisku personu, kura zaudē īpašuma tiesības uz atsavināmo nekustamo īpašumu pret taisnīgu atlīdzību.
Juridiskās personas
Nē
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Likumprojekts tiks īstenots (nekustamā īpašuma atsavināšana sabiedrības vajadzībām, īpašuma tiesību nostiprināšana zemesgrāmatā uz valsts vārda AM personā, nekustamā īpašuma bijušajam īpašniekam nodarīto kompensējamo zaudējumu segšana) no AM piešķirtajiem valsts budžeta līdzekļiem budžeta programmai 33.00.00 “Aizsardzības īpašumu pārvaldīšana”.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Aizsardzības ministrija, Valsts aizsardzības militāro objektu un iepirkumu centrsNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Aizsardzības ministrija
- Valsts aizsardzības militāro objektu un iepirkumu centrs
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Likumprojekta izstrādes procesā ir izmantoti dokumenti, kas satur fizisko personu datus. Datu apstrāde ir nepieciešama, lai izpildītu uzdevumu, ko AM veic sabiedrības interesēs, lai nodrošinātu Likumprojekta par nekustamā īpašuma atsavināšanu valsts aizsardzības uzdevumu īstenošanai pilnvērtīgu sagatavošanu, izvērtētu nekustamā īpašuma atsavināšanas tiesisko pamatu, tā atbilstību normatīvajiem aktiem un dokumentiem, tādējādi nodrošinot, ka tiek aizsargātas visu nekustamā īpašuma atsavināšanā iesaistīto pušu tiesības.
Fizisko personu datus saturošie dokumenti paredzēti šauram subjektu lokam – noteiktajiem saskaņošanas dalībniekiem, kas veic likumprojekta un anotācijas pilnvērtīgu izvērtējumu.
Fizisko personu datus saturošie dokumenti paredzēti šauram subjektu lokam – noteiktajiem saskaņošanas dalībniekiem, kas veic likumprojekta un anotācijas pilnvērtīgu izvērtējumu.
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
