Anotācija

23-TA-1616: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Valsts civilās aviācijas drošības programmas pasākumu īstenošanā iesaistītā personāla sertificēšanas kārtība" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Likuma “Par aviāciju" 31. panta trešā daļa un 57. panta piektā daļa
 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts „Valsts civilās aviācijas drošības programmas pasākumi īstenošanā iesaistītā personāla sertificēšanas kārtība” (turpmāk – Noteikumu projekts) ir izstrādāts, lai nodrošinātu regulējuma atbilstību Eiropas Savienības tiesību aktu un 1944.gada 7.decembra Konvencijas par starptautisko civilo aviāciju (turpmāk – Konvencija) 17.pielikuma prasībām, kā arī nodrošinātu civilās aviācijas drošības (turpmāk- aviodrošība) tiesiskā regulējuma atbilstību faktiskajai situācijai.
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2024.
Pamatojums
Aviodrošības personāla sertificēšanas funkcija ir jānodrošina Civilās aviācijas aģentūrai ar 2024.gada 1.janvāri

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (EK) 300/2008 par kopīgiem noteikumiem civilās aviācijas drošības jomā, ar ko atceļ Regulu (EK) Nr. 2320/2002 (turpmāk – regula Nr. 300/2008) 10. pantā noteikts ka Dalībvalstis izstrādā, piemēro un uztur valsts civilās aviācijas drošības programmu. Latvijas Republikā valsts civilās aviācijas drošības programma ir ieviesta ar normatīvo aktu, kas nosaka Valsts civilās aviācijas drošības programmas regulējumu (šobrīd spēkā esošie Ministru kabineta noteikumi Nr. 397 “Noteikumi par Valsts civilās aviācijas drošības programmu”). Šie noteikumi skaidri nosaka to subjektu loku, kas piedalās aviodrošības pasākumu īstenošanā.
Šobrīd augstāk minēto aviācijas drošības personāla sertifikācijas jomu Latvijas Republikā regulē Ministru kabineta 2017.gada 8.augusta noteikumi Nr.444 „ Valsts civilās aviācijas drošības programmas pasākumu īstenošanā iesaistītā personāla sertificēšanas kārtība” (turpmāk- noteikumi Nr.444).
Ar  noteikumiem Nr.444 tika ieviestas šādu regulu prasības:
1) Eiropas Parlamenta un Padomes 2008.gada 11.marta Regulas (EK) Nr. 300/2008 par kopīgiem noteikumiem civilās aviācijas drošības jomā (turpmāk- Regula Nr.300/2008);
 2) Komisijas 2015. gada 5. novembra Īstenošanas Regulas (ES) Nr. 2015/1998, ar ko nosaka sīki izstrādātus pasākumus kopīgu pamatstandartu īstenošanai aviācijas drošības jomā (turpmāk – regula Nr. 2015/1998).
Ar 2021. gada 31. decembri ir stājusies spēkā regulas 2015/1998 pielikuma 11.1.3. punkta prasība dalībvalstīm ieviest pastiprināto iepriekšējās darbības pārbaudi visām personām, kuras saņem lidostas identitātes karti vai gaisa kuģu ekspluatanta apkalpes locekļa identitātes karti, kā arī vairākām citām aviācijas nozares tiesību subjektu darbinieku kategorijām.
Līdz ar to Noteikumu projekta regulējumā nepieciešams papildināt un precizēt kritērijus, kuriem ir jāatbilst noteikumos paredzētajam aviodrošības personālam.
2022. gada  oktobrī Eiropas Komisijas inspekcija veica inspekciju Latvijas Republikā, tajā skaitā  valsts aģentūrā "Civilās aviācijas aģentūra" (turpmāk – Civilās aviācijas aģentūra) par VAS “Starptautiskā lidosta “Rīga”” un tās teritorijā strādājošo aviācijas uzņēmumu ieviesto un īstenoto aviodrošības pasākumu atbilstību regulas 2015/1998 prasībām. Eiropas Komisijas inspekcija konstatēja, ka aviodrošības darbinieku sertifikācija Latvijas Republikā ir jāpilnveido, nodrošinot atbilstību regulas 2015/1998 prasībā. Un proti, visu regulā 2015/1998 uzskaitīto aviodrošības darbinieku sertifikācija ir jāveic par Valsts civilās aviācijas drošības programmas īstenošanu Latvijas Republikā atbildīgajai institūcijai, kas  ir Civilās aviācijas aģentūra.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
2022.gada oktobrī Civilās aviācijas aģentūrā” tika veikta Eiropas Komisijas aviodrošības inspekcijas, kura mērķis bija pārbaudīt Valsts civilās aviācijas drošības programmas atbilstību Eiropas Savienības tiesību aktu prasībām. Eiropas Komisija inspekcijas gaitā konstatēja neatbilstības, un proti, ka Latvijas Republikā noteiktā kārtība aviodrošības personāla sertifikācijas jomā neatbilst regulā Nr. 2015/1998 noteiktajam, un to nepieciešams pilnveidot un mainīt.  Spēkā esošie Noteikumi Nr.444 šo funkciju ir deleģējuši apmācību sniedzējam, piemēram lidostu Mācību centriem, kas veic gan personāla apmācību, gan arī nodrošina šo peronu sertifikāciju. Eiropas Komisijas inspekcijas ieskatā ir saskatāmi interešu konflikta riski. Līdz ar to ir nepieciešams aviodrošības darbinieku sertifikācijas funkcijas nodot dalībvalsts pilnvarotajai iestādei, kas Latvijas Republikā ir Civilās aviācijas aģentūra.
Ņemot vērā, ka faktiskais grozījumu apjoms Noteikumos Nr.444 pārsniedz 50% no spēkā esošās redakcijas,  ir nepieciešams izdot jaunu Noteikumu projektu.
 
Risinājuma apraksts
Būtiskākie grozījumi Noteikumu projektā ir šādi:
1. Nepieciešams noteikt, ka Civilās aviācijas aģentūra ir regulas 2015/1998 pielikuma 11.0.2. punktā noteiktā  pilnvarotā iestāde, kas veic aviodrošības personāla novērtējumu un sertifikāciju. Attiecīgi noteikumu projektā tiek noteikts, ka apmācību sniedzēju, aviodrošības darbinieku, instruktoru, neatkarīgo vērtētāju, kvalitātes uzraudzības vadītāju un aviodrošības vadītāju sertificē Civilās aviācijas aģentūra (noteikumu projekta 4.punkts).     
2. Ņemot vērā Civilās aviācijas aģentūras izstrādāto un Eiropas Komisijas apstiprināto neatbilstību novēršanas plānu, kā arī sertificēšanas ieviešanai veicamo sagatavošanās darbu apjomu, šī prasība ieviešama ar 2024. gada 1. janvāri.
3. Tāpat tiek precizētas apmācību sniedzēju un tiesību subjektu sniegto apmācību apjoms, ņemot vērā regulas Nr.2015/1998 pielikuma 11.2.1.2 un 11.2.1.3. apakšpunktos noteiktās prasības, kas izvirzāmas regulas Nr. 2015/1998 pielikuma 11.2.3.1.-11.2.3.5. un  11.2.3. apakšpunktā norādīta personāla teorētiskās un praktiskās apmācības procesu un apmācību darba vietā, tajā skaitā attiecībā uz aviodrošības iekārtu un datorizētās apmācības pieejamību (noteikumu projekta 24.3., 29.2 un 29.3. apakšpunkti).
4. Noteikumu projekts paredz detalizētu aviodrošības darbinieku sertifikācijas kārtību, tajā skaitā norādot precīzus kvalifikācijas kritērijus, iesniedzamo dokumentu apjomu, sertificēšanas termiņus, sertifikāta izsniegšanas/neizsniegšanas kritērijus, sertifikātā norādāmo informāciju, prasības kvalifikācijas uzturēšanai, kā arī nosacījumus sertifikāta darbības priekšlaicīgai apturēšanai (noteikumu projekta 24.-38.punkts).   
5. Noteikumu projekts paredz prasības Nacionālajā aviodrošības programmā ietverto  tiesību subjektu aviodrošības vadītāju sertificēšanai:
- Lidostas avidorošības vadītājs (noteikumu projekta 39.-41.2 apakšpunkts);
- Gaisa pārvadātāja aviodrošības vadītājs (noteikumu projekta 42.-42.2 apakšpunkts) ;
- Civilās aviācijas  lidlauka aviodrošības vadītājs(noteikumu projekta 43.-43.2 apakšpunkts);
- Oficiālā kravu aģenta aviodrošības vadītājs (noteikumu projekta 44.-44.2 apakšpunkts);
- Zināmā nosūtītāja aviodrošības vadītājs(noteikumu projekta 45.-45.2 apakšpunkts);
- Lidojuma laikā patērējamo krājumu pilnvarotā piegādātāja aviodrošības vadītājs (noteikumu projekta 46.-46.2 apakšpunkts);
- Lidojuma laikā patērējamo krājumu pilnvarotā piegādātāja zināmā piegādātāja aviodrošības vadītājs (noteikumu projekta 47.-47.2 apakšpunkts);
- Lidostas krājumu zināmā piegādātāja aviodrošības vadītājs  (noteikumu projekta 47.-47.2 apakšpunkts).
Noteikuma projekts ir papildināts ar jaunu prasību uzraugošajiem darbiniekiem, aviodrošības darbiniekiem, aviodrošības vadītājiem, kvalitātes uzraudzības vadītājiem un instruktoriem attiecībā uz pastiprinātās iepriekšējās darbības pārbaudes veikšanu, tādējādi nodrošinot atbilstību regulas 2015/1998  11.1.3. apakšpunkta un likuma “Par aviāciju” 57.1 panta prasībām.
Noteikumu projekta 64. punkts paredz, ka līdz 2023. gada 31.decembrim izsniegtie sertifikāti paliek spēkā līdz attiecīgajā sertifikātā noteiktā termiņa beigām, tādējādi nodrošinot aviācijas uzņēmumu aviodrošības jomā darbības nepārtrauktību. Tas nozīmē, ka pasažieru, bagāžas un kravu pārbaudes procesā tiks nodrošināta pakalpojuma nepārtrauktība. 
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Tiesību normas ieviešamas, lai panāktu atbilstību regulas Nr.2015/1998 un citu ES tiesību aktu prasībām

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Noteikumu projekts attiecas uz Valsts civilās aviācijas drošības programmā noteikto tiesību subjektu darbiniekiem, kuri veic regulā 2015/1998 noteiktās funkcijas.
Ietekmes apraksts
Projekta tiesību normas ir pielāgotas līdzšinējai kārtībai, līdz ar to būtiska ietekme nav sagaidāma. Projekts padara saprotamākas regulas Nr.2015/1998  noteiktās prasības.
Juridiskās personas
  • Noteikumu projekts attiecas uz Valsts civilās aviācijas drošības programmā noteiktajiem tiesību subjektiem
Ietekmes apraksts
Projekta tiesību normas ir pielāgotas līdzšinējai kārtībai, līdz ar to būtiska ietekme nav sagaidāma. Projekts padara saprotamākas regulas Nr.2015/1998  noteiktās prasības

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Tiesību akts neietekmē valsts budžetu.
Izmaksas tiks segtas no ieņēmumiem, kas noteikti Ministru kabineta 2021. gada 21. decembra noteikumos Nr. 891 “Valsts aģentūras "Civilās aviācijas aģentūra" publisko maksas pakalpojumu cenrādis””
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32015R1998; 32008R0300; 32012R0965
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2015. gada 5. novembra Īstenošanas Regula (ES) Nr. 2015/1998, ar ko nosaka sīki izstrādātus pasākumus kopīgu pamatstandartu īstenošanai aviācijas drošības jomā (publicēta Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī OV L 299, 14.11.2015.); Eiropas Parlamenta un Padomes 2008. gada 11. marta Regulas (EK) Nr. 300/2008 par kopīgiem noteikumiem civilās aviācijas drošības jomā, ar ko atceļ Regulu (EK) Nr. 2320/2002 (publicēta Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī OV L 97/72, 9.4.2008.); Komisijas 2012. gada 5. oktobra Regulas (EK) Nr. 965/2012, ar ko nosaka tehniskās prasības un administratīvās procedūras saistībā ar gaisa kuģa ekspluatāciju atbilstīgi Eiropas Parlamenta un Padomes Regulai (EK) Nr. 216/2008 (publicēta Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī OV L 296/1, 25.10.2012.)
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2015. gada 5. novembra Īstenošanas Regula (ES) Nr. 2015/1998, ar ko nosaka sīki izstrādātus pasākumus kopīgu pamatstandartu īstenošanai aviācijas drošības jomā (publicēta Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī OV L 299, 14.11.2015.); Eiropas Parlamenta un Padomes 2008. gada 11. marta Regulas (EK) Nr. 300/2008 par kopīgiem noteikumiem civilās aviācijas drošības jomā, ar ko atceļ Regulu (EK) Nr. 2320/2002 (publicēta Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī OV L 97/72, 9.4.2008.); Komisijas 2012. gada 5. oktobra Regulas (EK) Nr. 965/2012, ar ko nosaka tehniskās prasības un administratīvās procedūras saistībā ar gaisa kuģa ekspluatāciju atbilstīgi Eiropas Parlamenta un Padomes Regulai (EK) Nr. 216/2008 (publicēta Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī OV L 296/1, 25.10.2012.)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas Nr.300/2008 3.pants, 14. un 18.pants
Projekta 2.1.,3.2. un 5.punkts
Pārņemtas pilnībā
Projekts stingrākas prasības neparedz
Regulas Nr. 2015/1998 pielikuma 11.2.3.1. – 11.2.3.5. apakšpunkts
Projekta 3.1., 3.3., 10, 15.4., 24.3.punkts
Pārņemtas pilnībā
Projekts stingrākas prasības neparedz
Regulas Nr. 2015/1998 pielikuma 6.3., 6.4., 8.1.3. un 9.1.3.4. apakšpunkts
Projekta 3.2.punkts
Pārņemtas pilnībā
Projekts stingrākas prasības neparedz
Regulas Nr. 2015/1998 pielikuma 11.2.4.apakšpunkts
Projekta 3.4.punkts.
Pārņemtas pilnībā
Projekts stingrākas prasības neparedz
Regulas Nr. 2015/1998 pielikuma 11.2.3.6.- 11.2.3.11. apakšpunkts
Projekta 3.5.punkts
Pārņemtas pilnībā
Projekts stingrākas prasības neparedz
Regulas Nr. 2015/1998  pielikuma 11.2.6.,11.2.7. vai 11.2.8. apakšpunkts
Projekta 3.5.punkts
Pārņemtas pilnībā
Projekts stingrākas prasības neparedz
Regulas Nr. 2015/1998 pielikuma 11.2.5.apakšpunkts
Projekta 3.6.punkts
Pārņemtas pilnībā
Projekts stingrākas prasības neparedz
Regulas Nr. 2015/1998  pielikuma 11.0.2.  apakšpunkts
Projekta 4.punkts
Pārņemtas pilnībā
Projekts stingrākas prasības neparedz
Regulas Nr. 2015/1998  11.2., 11.3. un 11.4.apakšpunkts
Projekta 13.,14.punkts
Pārņemtas pilnībā
Projekts stingrākas prasības neparedz
Regulas Nr.300/2008 II pielikums
Projekta 17.punkts
Pārņemtas pilnībā
Projekts stingrākas prasības neparedz
Regulas Nr. 2015/1998 pielikuma 11.nodaļa
Projekta 22. un 31.4.punkts
Pārņemtas pilnībā
Projekts stingrākas prasības neparedz
Regulas Nr. 2015/1998  pielikuma 11.2.4. apakšpunkts; pielikuma 11.3.un 11.4. apakšpunkts
Projekta 23.7.,24.4., 27. un 35.punkts
Pārņemtas pilnībā
Projekts stingrākas prasības neparedz
Regulas Nr. 2015/1998  pielikuma 11.2.3.1. – 11.2.3.6. apakšpunkts; pielikuma 11.2.3.6., 11.2.3.7., 11.2.3.8., 11.2.3.9. vai 11.2.3.10. apakšpunkts
Projekta 28.3. un 25.punkts
 
Pārņemtas pilnībā
Projekts stingrākas prasības neparedz
Regulas Nr. 2015/1998 pielikuma 11.2.3.1., 11.2.3.2. vai 11.2.3.3., apakšpunkts
Projekta 28., 28.2.punkts
Pārņemtas pilnībā
Projekts stingrākas prasības neparedz
Regulas Nr. 2015/1998 pielikuma 11.2.5.apakšpunkts, pielikuma 11.5.1.apakšpunkts, pielikuma 11.5.2., 11.5.4. un 11.5.5. apakšpunkts
Projekta 40., 49.4., 49.5.punkts
Pārņemtas pilnībā
Projekts stingrākas prasības neparedz
Regulas Nr.965/2012 III pielikuma ORO.AOC.135.punkta a) apakšpunkts
Projekta 42.1.punkts
Pārņemtas pilnībā
Projekts stingrākas prasības neparedz
Regulas Nr. 2015/1998 pielikuma 11.6.3.apakšpunkts
Projekta 51.punkts
Pārņemtas pilnībā
Projekts stingrākas prasības neparedz
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Projekts šo jomu neskar.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
Nav

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Satiksmes ministrija, Valsts aģentūra "Civilās aviācijas aģentūra"
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/public_participations/public_discussions/053c8fc4-046e-4a64-9826-5ac2d2aa1c76

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts aģentūra "Civilās aviācijas aģentūra"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Jaunās funkcijas nodrošināšanai nepieciešams izveidot 3 (trīs) štata vietas, kas nodrošinās aviodrošības darbinieku sertifikāciju. Viena vecākā inspektora (amata saime 28.3., V līmenis 10 mēnešalgu grupa) atlīdzības izmaksas gadā plānotas 50080,65 euro (tai skaitā 40521,60 euro darba samaksa un sociālās garantijas, 9559,05 euro darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas)
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi