24-TA-2630: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Noteikumi par suņa, kaķa un mājas (istabas) seska pavairošanu" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Dzīvnieku aizsardzības likuma (turpmāk – likums) 18.2 panta trešā un ceturtā daļa 2024. gada 14. marta grozījumu redakcijā.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu projekts ir sagatavots, lai reglamentētu mājas (istabas) dzīvnieku — suņu, kaķu vai mājas (istabas) sesku (turpmāk – dzīvnieks) — pavairošanu, kā arī apmācību dzīvnieku labturības un aizsardzības jomā.
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2025.
Pamatojums
Likuma pārejas noteikumu 24. punktā noteikts, ka likuma 18.2 pants stājas spēkā 2025. gada 1. janvārī.
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
2024. gada 14. martā Saeima pieņēma likumu "Grozījumi Dzīvnieku aizsardzības likumā", kas paredz likuma 10. panta 2. punktu ar patlaban spēkā esošo Ministru kabineta pilnvarojumu izslēgt. Likuma pārejas noteikumos ir noteikts, ka likuma normas, kas nosaka jaunās prasības mājas (istabas) dzīvnieku labturības un aizsardzības jomā un pilnvarojumus Ministru kabinetam noteikumu izdošanai stāsies spēkā 2025. gada 1. janvārī.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Likuma 18.2 trešajā daļā ir noteikts pilnvarojums Ministru kabinetam noteikt prasības attiecībā uz apmācību dzīvnieku labturības un aizsardzības jomā un likuma 18.2 ceturtajā daļā ir dots pilnvarojums Ministru kabinetam noteikt prasības attiecībā uz mājas (istabas) dzīvnieku — suņu, kaķu vai mājas (istabas) sesku – pavairošanu. Saskaņā ar likuma pārejas noteikumu 24. punktu 18.2 pants stājas spēkā no 2025. gada 1. janvāra.
Risinājuma apraksts
Ir sagatavots noteikumu projekts "Noteikumi suņa, kaķa un mājas (istabas) seska pavairotājiem" (turpmāk – noteikumu projekts):
1) attiecībā uz apmācību mājas (istabas) dzīvnieku labturības un aizsardzības jomā nosakot prasības attiecībā uz izglītību un darba pieredzi personām, kas ir tiesīgas apmācīt, prasības attiecībā uz izglītību un darba pieredzi personām, kurām nav nepieciešama papildu apmācība, apmācības programmas saturu un apjomu, periodiskumu un pārbaudījuma norises kārtību un prasības attiecībā uz apmācīto personu uzskaiti un apliecībā par apmācību norādāmo informāciju;
2) attiecībā uz mājas (istabas) dzīvnieku — suņu, kaķu vai mājas (istabas) sesku — pavairošanu nosakot prasības attiecībā uz telpām, aprīkojumu, inventāru un dzīvnieku kopēju, prasības attiecībā uz dzīvnieku apzīmēšanu un reģistrāciju, labturības prasības attiecībā uz dzīvnieku turēšanu, tostarp veselību, barošanu, dzirdināšanu, fiziskām aktivitātēm un socializāciju, dzīvnieku atsavināšanas prasības un kārtību, prasības attiecībā uz veterinārmedicīnisko aprūpi, prasības attiecībā uz blakusproduktu savākšanu un uzglabāšanu un dezinsekcijas un dezinfekcijas kārtību.
Vienlaikus noteikumu projektā ir noteikts, ka dzīvnieka īpašniekam vai turētājam, kas pavairo dzīvnieku, ir jāievēro arī dzīvnieku veselības, labturības un aizsardzības jomu reglamentējošies normatīvie akti:
1) Veterinārmedicīnas likums;
2) Dzīvnieka aizsardzības likums;
3) Ministru kabineta 2024. gada 25. jūnija noteikumi Nr.411 “Mājas (istabas) dzīvnieku labturības un aizsardzības noteikumi”;
4) Ministru kabineta 2009.gada 29.septembra noteikumi Nr.1114 “Noteikumi par dzīvnieku kapsētu iekārtošanas, reģistrācijas, uzturēšanas, darbības izbeigšanas un likvidēšanas kārtību un aizsargjoslu noteikšanas metodiku ap dzīvnieku kapsētām”;
5) Ministru kabineta 2022. gada 21. jūnija noteikumi Nr.359 “Mājas (istabas) dzīvnieku reģistrācijas kārtība”;
6) Ministru kabineta 2024. gada 28. maija noteikumi Nr.315 "Mājas (istabas) dzīvnieka atsavināšanas noteikumi";
7) Ministru kabineta 2012. gada 19. jūnija noteikumi Nr.428 “Kārtība, kādā suni atzīst par bīstamu, un prasības bīstama suņa turēšanai”;
8) Ministru kabineta 2005. gada 20. decembra noteikumi Nr.959 “Labturības prasības sporta, darba un atrakciju dzīvnieku turēšanai, apmācībai un izmantošanai sacensībās, darbā vai atrakcijās”.
1) attiecībā uz apmācību mājas (istabas) dzīvnieku labturības un aizsardzības jomā nosakot prasības attiecībā uz izglītību un darba pieredzi personām, kas ir tiesīgas apmācīt, prasības attiecībā uz izglītību un darba pieredzi personām, kurām nav nepieciešama papildu apmācība, apmācības programmas saturu un apjomu, periodiskumu un pārbaudījuma norises kārtību un prasības attiecībā uz apmācīto personu uzskaiti un apliecībā par apmācību norādāmo informāciju;
2) attiecībā uz mājas (istabas) dzīvnieku — suņu, kaķu vai mājas (istabas) sesku — pavairošanu nosakot prasības attiecībā uz telpām, aprīkojumu, inventāru un dzīvnieku kopēju, prasības attiecībā uz dzīvnieku apzīmēšanu un reģistrāciju, labturības prasības attiecībā uz dzīvnieku turēšanu, tostarp veselību, barošanu, dzirdināšanu, fiziskām aktivitātēm un socializāciju, dzīvnieku atsavināšanas prasības un kārtību, prasības attiecībā uz veterinārmedicīnisko aprūpi, prasības attiecībā uz blakusproduktu savākšanu un uzglabāšanu un dezinsekcijas un dezinfekcijas kārtību.
Vienlaikus noteikumu projektā ir noteikts, ka dzīvnieka īpašniekam vai turētājam, kas pavairo dzīvnieku, ir jāievēro arī dzīvnieku veselības, labturības un aizsardzības jomu reglamentējošies normatīvie akti:
1) Veterinārmedicīnas likums;
2) Dzīvnieka aizsardzības likums;
3) Ministru kabineta 2024. gada 25. jūnija noteikumi Nr.411 “Mājas (istabas) dzīvnieku labturības un aizsardzības noteikumi”;
4) Ministru kabineta 2009.gada 29.septembra noteikumi Nr.1114 “Noteikumi par dzīvnieku kapsētu iekārtošanas, reģistrācijas, uzturēšanas, darbības izbeigšanas un likvidēšanas kārtību un aizsargjoslu noteikšanas metodiku ap dzīvnieku kapsētām”;
5) Ministru kabineta 2022. gada 21. jūnija noteikumi Nr.359 “Mājas (istabas) dzīvnieku reģistrācijas kārtība”;
6) Ministru kabineta 2024. gada 28. maija noteikumi Nr.315 "Mājas (istabas) dzīvnieka atsavināšanas noteikumi";
7) Ministru kabineta 2012. gada 19. jūnija noteikumi Nr.428 “Kārtība, kādā suni atzīst par bīstamu, un prasības bīstama suņa turēšanai”;
8) Ministru kabineta 2005. gada 20. decembra noteikumi Nr.959 “Labturības prasības sporta, darba un atrakciju dzīvnieku turēšanai, apmācībai un izmantošanai sacensībās, darbā vai atrakcijās”.
Problēmas apraksts
Ministru kabineta 2006. gada 4. aprīļa noteikumu Nr. 266 “Labturības prasības mājas (istabas) dzīvnieku turēšanai, tirdzniecībai un demonstrēšanai publiskās izstādēs, kā arī suņa apmācībai” 33.1 3. apakšpunktā tika noteikts, ka mājas (istabas) dzīvnieka īpašnieks, kas pavairo tam piederošos suņus, kaķus vai mājas (istabas) seskus un atsavina to pēcnācējus ir apmācīts mājas (istabas) dzīvnieku labturības jomā un saņēmis apmācību apliecinošu dokumentu. Minētie noteikumi ir zaudējuši spēku ar 2024. gada 1. jūliju, tomēr ir nepieciešams noteiktu laikposmu saglabāt iespēju izmantot uz šo noteikumu pamata saņemtos apmācību apliecinošos dokumentus.
Risinājuma apraksts
Noteikuma projekta noslēguma jautājumā ir jānosaka pārejas periods, kurā apliecība, kas izsniegta atbilstoši Ministru kabineta 2006. gada 4. aprīļa noteikumu Nr. 266 “Labturības prasības mājas (istabas) dzīvnieku turēšanai, tirdzniecībai un demonstrēšanai publiskās izstādēs, kā arī suņa apmācībai” 33.1 3. apakšpunktā ir spēkā līdz 2025. gada 31. decembrim.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- Suņu, kaķu un mājas (istabas) sesku īpašniekiem vai turētājiem, kas nodarbojas ar mājas (istabas) dzīvnieka pavairošanu, jābūt apmācītiem dzīvnieku labturības jomā.
Ietekmes apraksts
Suņu, kaķu un mājas (istabas) sesku īpašniekiem vai turētājiem, kas nodarbojas ar mājas (istabas) dzīvnieka pavairošanu, jābūt apmācītiem dzīvnieku labturības jomā.
Juridiskās personas
- Suņu, kaķu un mājas (istabas) sesku īpašnieki vai turētāji, kas nodarbojas ar mājas (istabas) dzīvnieka pavairošanu. Personas, kas veiks apmācību dzīvnieku labturības un aizsardzības jomā.
Ietekmes apraksts
Nav iespējams izvērtēt katra pakalpojuma sniedzēja pakalpojuma maksu. Finansiālā ietekme uz fiziskām vai juridiskām personām ir identiska.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Sabiedrības grupa
Vai ietekmē?
Izmaksas par vienību - euro
Vienību skaits
Atbilstības izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Fiziskās personas
Kopā (fiziskās personas)
0,00
Suņu, kaķu un mājas (istabas) sesku īpašniekiem vai turētājiem, kas nodarbojas ar mājas (istabas) dzīvnieka pavairošanu, jābūt apmācītiem dzīvnieku labturības jomā.
Jā
Vērtības nozīme:
Nav iespējams izvērtēt katra pakalpojuma sniedzēja – apmācību veicēja - pakalpojuma maksu, jo šī prasība ir jauna un nav zināms to dzīvnieku īpašnieku vai turētāju skaits, kas nodarbojas ar mājas (istabas) dzīvnieka pavairošanu, kā arī nav zināms to personu skaits, kas veiks apmācību dzīvnieku labturības un aizsardzības jomā.
Juridiskās personas
Kopā (juridiskās personas)
0,00
Suņu, kaķu un mājas (istabas) sesku īpašnieki vai turētāji, kas nodarbojas ar mājas (istabas) dzīvnieka pavairošanu.
Personas, kas veiks apmācību dzīvnieku labturības un aizsardzības jomā.
Jā
Vērtības nozīme:
Nav iespējams izvērtēt katra pakalpojuma sniedzēja – apmācību veicēja - pakalpojuma maksu, jo šī prasība ir jauna un nav zināms to dzīvnieku īpašnieku vai turētāju skaits, kas nodarbojas ar mājas (istabas) dzīvnieka pavairošanu, kā arī nav zināms to personu skaits, kas veiks apmācību dzīvnieku labturības un aizsardzības jomā.
Kopā
0,00
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
NēNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Pārtikas un veterinārais dienests
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Jā
Pārtikas un veterinārajam dienestam tiek palielināts veicamo uzdevumu skaits, kontrolējot veterinārās uzraudzības objektus - vietas, kurās pavairo mājas (istabas) dzīvniekus — suņus, kaķus vai mājas (istabas) seskus.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Noteikumu projektā ietvertā plānotā personas datu apstrāde un aprite ir izvērtēta un noteikta atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 27. aprīļa Regulas (ES) 2016/679 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula) 5. pantam un 6. panta 1. punkta “c” un “e” apakšpunktam.
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi