25-TA-2313: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2009. gada 22. decembra noteikumos Nr. 1549 "Kārtība, kādā piešķir un izmaksā atlīdzību par audžuģimenes pienākumu pildīšanu"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
2026. gada budžeta izstrādes procesā saskaņā ar Ministru kabineta 2025. gada 22. septembra sēdes protokola Nr. 38 1.§ "Informatīvais ziņojums "Par valsts budžeta likumprojektā iekļaujamiem prioritārajiem pasākumiem 2026., 2027. un 2028. gadam"" 2. punktu ir atbalstīts Labklājības ministrijas prioritārais pasākums “Materiālā atbalsta pilnveidošana ārpusģimenes aprūpē esošiem bērniem” 2026. gadā un turpmāk ik gadu, kas ietver arī atlīdzības par audžuģimenes pienākumu pildīšanu apmēra pārskatīšanu.
Papildu nepieciešamais finansējums saistībā ar atlīdzības par audžuģimenes pienākumu pildīšanu apmēra pārskatīšanu apstiprināts likumā "Par valsts budžetu 2026. gadam un budžeta ietvaru 2026., 2027. un 2028. gadam" (pieņemts Saeimā 2025. gada 4. decembrī).
Papildu nepieciešamais finansējums saistībā ar atlīdzības par audžuģimenes pienākumu pildīšanu apmēra pārskatīšanu apstiprināts likumā "Par valsts budžetu 2026. gadam un budžeta ietvaru 2026., 2027. un 2028. gadam" (pieņemts Saeimā 2025. gada 4. decembrī).
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu projekta izstrādes mērķis ir pārskatīt atlīdzības par audžuģimenes pienākumu pildīšanu apmēru, lai uzlabotu atbalstu ģimenēm, kuras aprūpē bez vecāku gādības esošo bērnu vai bērnu bāreni.
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2026.
Pamatojums
Ministru kabineta 2025. gada 22. septembra sēdes protokollēmuma Nr. 38 1. § 2. punkts. Likums "Grozījumi Valsts sociālo pabalstu likumā" (pieņemts Saeimā 2025. gada 3. decembrī). Likums "Par valsts budžetu 2026. gadam un budžeta ietvaru 2026., 2027. un 2028. gadam" (pieņemts Saeimā 2025. gada 4. decembrī).
Ņemot vērā, ka Labklājības ministrijas prioritārais pasākums “Materiālā atbalsta pilnveidošana ārpusģimenes aprūpē esošiem bērniem” paredz atlīdzības par audžuģimenes pienākumu pildīšanu apmēra pārskatīšanu, sākot ar 2026. gada 1. janvāri, noteikumu projektam ir jāstājas spēkā 2026. gada 1. janvārī.
Ņemot vērā, ka Labklājības ministrijas prioritārais pasākums “Materiālā atbalsta pilnveidošana ārpusģimenes aprūpē esošiem bērniem” paredz atlīdzības par audžuģimenes pienākumu pildīšanu apmēra pārskatīšanu, sākot ar 2026. gada 1. janvāri, noteikumu projektam ir jāstājas spēkā 2026. gada 1. janvārī.
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Latvijā spēkā esošais vecāku un bērnu attiecību tiesiskais regulējums ir vērsts uz to, lai nodrošinātu bērnam ģimenes jeb vecāku aprūpi. Šķirot bērnu no ģimenes, viņam tiek nodrošināta ārpusģimenes aprūpe, t.i., bērnam primāri tiek nodrošināta iespēja augt pie aizbildņa vai audžuģimenē, bet bērnu aprūpes iestādē bērns var atrasties līdz brīdim, kad viņam tiek nodrošināta piemērota aprūpe pie aizbildņa vai audžuģimenē.
Audžuģimene Latvijā ir viena no ārpusģimenes aprūpes formām, kas nodrošina bērnam pagaidu ģimenisku vidi, ja viņš palicis bez vecāku gādības. Šī aprūpes forma tiek regulēta ar Ministru kabineta 2018. gada 26. jūnija noteikumiem Nr. 354 “Audžuģimenes noteikumi”, kas nosaka kritērijus audžuģimenes statusa piešķiršanai, bērna ievietošanas kārtību, audžuģimenes tiesiskās attiecības ar bērnu, kā arī finansēšanas mehānismus.
Saskaņā ar Valsts sociālo pabalstu likuma 11.pantu atlīdzību par audžuģimenes (izņemot specializēto audžuģimeni) pienākumu pildīšanu piešķir vienam no audžuģimenes locekļiem par visiem audžuģimenē audzināmajiem bērniem neatkarīgi no tā, kurš no audžuģimenes locekļiem noslēdzis līgumu ar pašvaldību, ja audžuģimene ir ieguvusi audžuģimenes statusu un tai saskaņā ar bāriņtiesas lēmumu un līgumu, ko noslēgusi pašvaldība un audžuģimene, audzināšanā nodots bērns uz laiku, kas ir ilgāks par vienu mēnesi. No 2018. gada 1. janvāra atlīdzība audžuģimenei par pienākumu pildīšanu ir atkarīga no aprūpē esošo bērnu skaita. Audžuģimenes loceklim ir tiesības saņemt šo atlīdzību no dienas, kad bērns nodots audzināšanā audžuģimenei. Atlīdzību no valsts pamatbudžeta līdzekļiem izmaksā Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra (turpmāk - VSAA).
Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 22. decembra noteikumu Nr. 1549 "Kārtība, kādā piešķir un izmaksā atlīdzību par audžuģimenes pienākumu pildīšanu" (turpmāk - MK noteikumi) 2.punktam par vienu audžuģimenē ievietoto bērnu atlīdzības apmērs mēnesī ir vienāds ar bērna kopšanas pabalsta apmēru personai, kura kopj bērnu vecumā līdz pusotram gadam, jeb 171 euro mēnesī. Ja audžuģimenē ir ievietoti divi bērni, atlīdzības apmēram piemēro koeficientu 1,3 (atlīdzības apmērs ir 222,30 euro mēnesī), ja trīs bērni un vairāk – koeficientu 1,6 (atlīdzības apmērs ir 273,60 euro mēnesī).
Audžuģimene Latvijā ir viena no ārpusģimenes aprūpes formām, kas nodrošina bērnam pagaidu ģimenisku vidi, ja viņš palicis bez vecāku gādības. Šī aprūpes forma tiek regulēta ar Ministru kabineta 2018. gada 26. jūnija noteikumiem Nr. 354 “Audžuģimenes noteikumi”, kas nosaka kritērijus audžuģimenes statusa piešķiršanai, bērna ievietošanas kārtību, audžuģimenes tiesiskās attiecības ar bērnu, kā arī finansēšanas mehānismus.
Saskaņā ar Valsts sociālo pabalstu likuma 11.pantu atlīdzību par audžuģimenes (izņemot specializēto audžuģimeni) pienākumu pildīšanu piešķir vienam no audžuģimenes locekļiem par visiem audžuģimenē audzināmajiem bērniem neatkarīgi no tā, kurš no audžuģimenes locekļiem noslēdzis līgumu ar pašvaldību, ja audžuģimene ir ieguvusi audžuģimenes statusu un tai saskaņā ar bāriņtiesas lēmumu un līgumu, ko noslēgusi pašvaldība un audžuģimene, audzināšanā nodots bērns uz laiku, kas ir ilgāks par vienu mēnesi. No 2018. gada 1. janvāra atlīdzība audžuģimenei par pienākumu pildīšanu ir atkarīga no aprūpē esošo bērnu skaita. Audžuģimenes loceklim ir tiesības saņemt šo atlīdzību no dienas, kad bērns nodots audzināšanā audžuģimenei. Atlīdzību no valsts pamatbudžeta līdzekļiem izmaksā Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra (turpmāk - VSAA).
Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 22. decembra noteikumu Nr. 1549 "Kārtība, kādā piešķir un izmaksā atlīdzību par audžuģimenes pienākumu pildīšanu" (turpmāk - MK noteikumi) 2.punktam par vienu audžuģimenē ievietoto bērnu atlīdzības apmērs mēnesī ir vienāds ar bērna kopšanas pabalsta apmēru personai, kura kopj bērnu vecumā līdz pusotram gadam, jeb 171 euro mēnesī. Ja audžuģimenē ir ievietoti divi bērni, atlīdzības apmēram piemēro koeficientu 1,3 (atlīdzības apmērs ir 222,30 euro mēnesī), ja trīs bērni un vairāk – koeficientu 1,6 (atlīdzības apmērs ir 273,60 euro mēnesī).
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ņemot vērā to, ka Latvijā ir nepietiekošs ģimeņu skaits, kuras vēlas uzņemties bērna aprūpi, kad viņš tiek šķirts no ģimenes, kā arī iedzīvotāju, jo īpaši ģimeņu ar bērniem, kopumā zemo materiālo nodrošinātības līmeni, finansiāls apsvērums var būt šķērslis, lai pieņemtu lēmumu kļūt par uzņemošo ģimeni un pienācīgi nodrošinātu bērna, kurš nonāk ārpusģimenes aprūpē, individuālās vajadzības. Šos apstākļus īpaši ietekmē, ja ģimenē jau ir savi bioloģiskie bērni. Tāpat būtiski ietekmējošs faktors personu izvēlei uzņemties ārpusģimenes aprūpē esoša bērna aprūpi ir apstāklis, ka ārpusģimenes aprūpē esošie bērni ir piedzīvojuši emocionāli smagas situācijas savā pagātnē, viņiem nepieciešams specifisks, tai skaitā dažādu speciālistu, sniegts atbalsts.
Nepietiekošs atbalsts aprūpētājam, tostarp audžuģimenei, var novest pie situācijas, ka tā pārvērtē savas iespējas pildīt audžuģimenes pienākumu, tādejādi bērnam var nākties mainīt aprūpes formu. Atkārtota ārpusģimenes aprūpes formas maiņa bērnam var radīt būtisku emocionālu kaitējumu un kavēt viņa spēju veidot veselīgas attiecības un integrēties sabiedrībā. Katrs nākamais aprūpes maiņas gadījums var padziļināt bērna traumu, izjaucot veidojošās emocionālās saites ar jauno aprūpētāju. Jāuzsver, ka no ģimenēm šķirtie bērni ir pakļauti īpaši lielam ļaunprātīgas izmantošanas un ekspluatācijas riskam, tāpēc audžuģimenes ir jo sevišķi svarīgas bērnu aizsardzības nodrošināšanā. Tāpēc būtiski ir atbalstīt esošās vai potenciālās audžuģimenes, lai tās spētu ilgtermiņā nodrošināt bērnam aprūpi.
Atlīdzības palielināšana ļaus motivēt uzņemties audžuģimenes pienākumu pildīšanu, ja atteikšanās to veikt bija finansiālu apsvērumu dēļ. Veicinot audžuģimeņu skaita palielināšanos ar samērīgu atlīdzību, iespējams samazināt bērnu nonākšanu ilgstošas sociālās aprūpes iestādēs.
Vienlaikus nevar pieļaut situāciju, kurā ārpusģimenes aprūpes pakalpojumu trūkuma dēļ audžuģimenēs tiek ievietots audžuģimenes reālo kapacitāti pārsniedzošs bērnu skaits, tādējādi radot risku, ka bērnu vajadzību ievērošanai neatliek pietiekami daudz laika, emecionālo un citu resursu, jo būtiski ir nodrošināt, ka bērnu ievietošana audžuģimenēs notiktu, balstoties uz bērna interesēm un ģimenes spējām sniegt bērna vajadzībām atbilstošu atbalstu, nevis finansiāliem apsvērumiem. Audžuģimenes primārais uzdevums ir nodrošināt stabilu, drošu un individuāli piemērotu vidi, kurā katrs bērns var saņemt atbalstu un uzmanību. Ja bērnu skaits ģimenē pārsniedz audžuvecāku faktisko spēju nodrošināt kvalitatīvu aprūpi, tas praksē var radīt būtiskas sekas arī bērnu emocionālajai un sociālajai attīstībai. Pārslodze audžuģimenēs var izraisīt aprūpes kvalitātes pasliktināšanos, audžuvecāku izdegšanu un nespēju pietiekami reaģēt uz katra bērna individuālajām vajadzībām. Līdz ar to tiek plānots tuvākā laikā vērtēt finansiālā atbalsta pārskatīšanas ietekmi uz bērna ievietošanu audžuģimenēs, lai nepieciešamības gadījumā sadarbībā ar bāriņtiesām, sociālajiem dienestiem un ārpusģimenes aprūpes atbalsta centriem pārskatītu esošos nosacījumus maksimālajam bērnu skaitam, kas atrodas ikdienas aprūpē audžuģimenē, kādu saskaņā ar MK 2018. gada 26. jūnija noteikumiem Nr. 354 "Audžuģimenes noteikumi" ir atļauts ievietot audžuģimenē.
Ja viena audžuģimene aprūpē trīs, četrus, piecus bērnus, tad šobrīd atlīdzība ir paredzēta vienā apmērā kā par trīs un vairāk bērnu aprūpi. Tomēr praksē audžuģimenē pie noteiktiem nosacījumiem ievieto lielāku bērnu skaitu, turklāt šķirot no vecākiem vienas ģimenes bērnus, prioritāri tiek meklētas iespējas visus ievietot vienuviet. Līdz ar to ir nepieciešams paredzēt papildu koeficientus arī par lielāku bērnu skaita aprūpi, vienlaikus pārliecinoties par to, ka audžuģimenē vienlaikus var atrasties tās kapacitātei atbilstošs bērnu skaits. Saskaņā ar VSAA 2023.gada decembra statistikas datiem audžuģimenes ar 1 bērnu bija 40%, ar 2 bērniem - 26%, ar 3 bērniem - 19%, ar 4 bērniem - 9%, ar 5 bērniem - 4%, ar 6 un vairāk bērniem - 2%.
Vienlaikus spēkā esošajā MK noteikumu redakcijā ir nepieciešami tehniska rakstura grozījumi. MK noteikumu 4.3 punktā norādīta vairs neeksistējoša VSAA tīmekļvietnes adrese, kā arī 4.punktā norādītā prasība iesniegt informāciju par deklarētās dzīvesvietas adresi vairs nav aktuāla, jo šo informāciju VSAA elektronisku datu apmaiņas veidā saņem no Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes. Tāpat MK noteikumos nav ietverti visi šobrīd atlīdzības pieprasītājam pieejamie pieprasījuma iesniegšanai VSAA kanāli. Līdz ar to ir nepieciešams veikt tehniska rakstura grozījumus MK noteikumu 4. punktā, nosakot VSAA iesniedzamo informāciju, un precizēt 4.1 punktu, nosakot visus atbilstošos atlīdzības pieprasījuma iesniegšanai VSAA kanālus, vienlaikus svītrojot 4.3 punktu.
Nepietiekošs atbalsts aprūpētājam, tostarp audžuģimenei, var novest pie situācijas, ka tā pārvērtē savas iespējas pildīt audžuģimenes pienākumu, tādejādi bērnam var nākties mainīt aprūpes formu. Atkārtota ārpusģimenes aprūpes formas maiņa bērnam var radīt būtisku emocionālu kaitējumu un kavēt viņa spēju veidot veselīgas attiecības un integrēties sabiedrībā. Katrs nākamais aprūpes maiņas gadījums var padziļināt bērna traumu, izjaucot veidojošās emocionālās saites ar jauno aprūpētāju. Jāuzsver, ka no ģimenēm šķirtie bērni ir pakļauti īpaši lielam ļaunprātīgas izmantošanas un ekspluatācijas riskam, tāpēc audžuģimenes ir jo sevišķi svarīgas bērnu aizsardzības nodrošināšanā. Tāpēc būtiski ir atbalstīt esošās vai potenciālās audžuģimenes, lai tās spētu ilgtermiņā nodrošināt bērnam aprūpi.
Atlīdzības palielināšana ļaus motivēt uzņemties audžuģimenes pienākumu pildīšanu, ja atteikšanās to veikt bija finansiālu apsvērumu dēļ. Veicinot audžuģimeņu skaita palielināšanos ar samērīgu atlīdzību, iespējams samazināt bērnu nonākšanu ilgstošas sociālās aprūpes iestādēs.
Vienlaikus nevar pieļaut situāciju, kurā ārpusģimenes aprūpes pakalpojumu trūkuma dēļ audžuģimenēs tiek ievietots audžuģimenes reālo kapacitāti pārsniedzošs bērnu skaits, tādējādi radot risku, ka bērnu vajadzību ievērošanai neatliek pietiekami daudz laika, emecionālo un citu resursu, jo būtiski ir nodrošināt, ka bērnu ievietošana audžuģimenēs notiktu, balstoties uz bērna interesēm un ģimenes spējām sniegt bērna vajadzībām atbilstošu atbalstu, nevis finansiāliem apsvērumiem. Audžuģimenes primārais uzdevums ir nodrošināt stabilu, drošu un individuāli piemērotu vidi, kurā katrs bērns var saņemt atbalstu un uzmanību. Ja bērnu skaits ģimenē pārsniedz audžuvecāku faktisko spēju nodrošināt kvalitatīvu aprūpi, tas praksē var radīt būtiskas sekas arī bērnu emocionālajai un sociālajai attīstībai. Pārslodze audžuģimenēs var izraisīt aprūpes kvalitātes pasliktināšanos, audžuvecāku izdegšanu un nespēju pietiekami reaģēt uz katra bērna individuālajām vajadzībām. Līdz ar to tiek plānots tuvākā laikā vērtēt finansiālā atbalsta pārskatīšanas ietekmi uz bērna ievietošanu audžuģimenēs, lai nepieciešamības gadījumā sadarbībā ar bāriņtiesām, sociālajiem dienestiem un ārpusģimenes aprūpes atbalsta centriem pārskatītu esošos nosacījumus maksimālajam bērnu skaitam, kas atrodas ikdienas aprūpē audžuģimenē, kādu saskaņā ar MK 2018. gada 26. jūnija noteikumiem Nr. 354 "Audžuģimenes noteikumi" ir atļauts ievietot audžuģimenē.
Ja viena audžuģimene aprūpē trīs, četrus, piecus bērnus, tad šobrīd atlīdzība ir paredzēta vienā apmērā kā par trīs un vairāk bērnu aprūpi. Tomēr praksē audžuģimenē pie noteiktiem nosacījumiem ievieto lielāku bērnu skaitu, turklāt šķirot no vecākiem vienas ģimenes bērnus, prioritāri tiek meklētas iespējas visus ievietot vienuviet. Līdz ar to ir nepieciešams paredzēt papildu koeficientus arī par lielāku bērnu skaita aprūpi, vienlaikus pārliecinoties par to, ka audžuģimenē vienlaikus var atrasties tās kapacitātei atbilstošs bērnu skaits. Saskaņā ar VSAA 2023.gada decembra statistikas datiem audžuģimenes ar 1 bērnu bija 40%, ar 2 bērniem - 26%, ar 3 bērniem - 19%, ar 4 bērniem - 9%, ar 5 bērniem - 4%, ar 6 un vairāk bērniem - 2%.
Vienlaikus spēkā esošajā MK noteikumu redakcijā ir nepieciešami tehniska rakstura grozījumi. MK noteikumu 4.3 punktā norādīta vairs neeksistējoša VSAA tīmekļvietnes adrese, kā arī 4.punktā norādītā prasība iesniegt informāciju par deklarētās dzīvesvietas adresi vairs nav aktuāla, jo šo informāciju VSAA elektronisku datu apmaiņas veidā saņem no Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes. Tāpat MK noteikumos nav ietverti visi šobrīd atlīdzības pieprasītājam pieejamie pieprasījuma iesniegšanai VSAA kanāli. Līdz ar to ir nepieciešams veikt tehniska rakstura grozījumus MK noteikumu 4. punktā, nosakot VSAA iesniedzamo informāciju, un precizēt 4.1 punktu, nosakot visus atbilstošos atlīdzības pieprasījuma iesniegšanai VSAA kanālus, vienlaikus svītrojot 4.3 punktu.
Risinājuma apraksts
Grozījumi paredz no 2026.gada atteikties no atlīdzības apmēra sasaistes ar bērna kopšanas pabalsta apmēru un tā vietā noteikt atlīdzības apmēru 35% apmērā no ienākumu mediānas, atlīdzības apmēru pārrēķinot reizi divos gados. Vienlaikus paredzēts saglabāt esošos koeficientus par divu bērnu aprūpi un trīs bērnu aprūpi, kā arī noteikt koeficientus par lielāka skaita bērnu aprūpi.
Līdz ar to grozījumi MK noteikumos paredz noteikt, ka par vienu audžuģimenē ievietoto bērnu atlīdzības apmērs mēnesī ir 35 procentu apmērā (noapaļots līdz pilniem euro) no Centrālās statistikas pārvaldes publicētās minimālo ienākumu mediānas uz vienu ekvivalento patērētāju mēnesī. Ja audžuģimenē ir ievietoti divi bērni, atlīdzības apmēram piemēro koeficientu 1,3, ja trīs bērni – koeficientu 1,6, ja četri bērni - koeficientu 1,7, ja pieci bērni - koeficientu 1,8, ja seši bērni un vairāk – koeficientu 1,9. Atlīdzības apmēru pārrēķina katru otro gadu 1. janvārī, ņemot vērā aktuālo ienākumu mediānu. Ja pārrēķina gadā piemērojamā ienākumu mediāna nemainās vai samazinās, atlīdzības apmērs paliek iepriekš noteiktajā apmērā.
Tādējādi 2026.gadā atlīdzības apmērs par viena bērna aprūpi palielināsies no 171 euro uz 298 euro mēnesī, par 2 bērniem - no 222,30 euro uz 387 euro mēnesī, par 3 bērniem - no 273,60 euro uz 477 euro mēnesī, par 4 bērniem - no 273,60 euro uz 507 euro mēnesī, par 5 bērniem - no 273,60 euro uz 536 euro mēnesī, par 6 un vairāk bērniem - no 273,60 euro uz 566 euro mēnesī (piemērojot faktisko Centrālās statistikas pārvaldes publicētās minimālās ienākumu mediānas uz vienu ekvivalento patērētāju mēnesī apmēru - 850,02 euro - atlīdzības apmēra noteikšanai 2026. un 2027.gadā).
Nākamā atlīdzības apmēra pārrēķināšana notiek ar 2028. gada 1. janvāri, piemērojot Centrālās statistikas pārvaldes publicēto aktuālo minimālo ienākumu mediānu uz vienu ekvivalento patērētāju mēnesī (apmēra pārrēķināšanai piemērojamais ienākumu mediānas uz vienu ekvivalento patērētāju mēnesī apmērs plānots 1002,41 euro).
Grozījumi MK noteikumos paredz tehniski precizēt noteikumu 3. punktu attiecībā uz atlīdzības pārskatīšanas nosacījumiem, atbilstoši kādiem ekonomiskajiem rādītājiem valstī vai atkarībā no citiem faktoriem tā var tikt pārskatīta. Proti, atlīdzības apmēru pēc labklājības ministra ierosinājuma pārskata Ministru kabinets, izvērtējot ekonomisko situāciju valstī, kā arī ņemot vērā valsts budžeta iespējas un Centrālās statistikas pārvaldes noteikto aktuālo minimālo ienākumu mediānu uz vienu ekvivalento patērētāju mēnesī.
Vienlaikus tiek veikti tehniska rakstura grozījumi MK noteikumu 4. punktā, nosakot atlīdzības pieprasīšanai VSAA iesniedzamo informāciju, kā arī 4.1 punktā, nosakot visus atbilstošos atlīdzības pieprasījuma iesniegšanai VSAA kanālus, vienlaikus svītrojot 4.3 punktu.
Līdz ar to grozījumi MK noteikumos paredz noteikt, ka par vienu audžuģimenē ievietoto bērnu atlīdzības apmērs mēnesī ir 35 procentu apmērā (noapaļots līdz pilniem euro) no Centrālās statistikas pārvaldes publicētās minimālo ienākumu mediānas uz vienu ekvivalento patērētāju mēnesī. Ja audžuģimenē ir ievietoti divi bērni, atlīdzības apmēram piemēro koeficientu 1,3, ja trīs bērni – koeficientu 1,6, ja četri bērni - koeficientu 1,7, ja pieci bērni - koeficientu 1,8, ja seši bērni un vairāk – koeficientu 1,9. Atlīdzības apmēru pārrēķina katru otro gadu 1. janvārī, ņemot vērā aktuālo ienākumu mediānu. Ja pārrēķina gadā piemērojamā ienākumu mediāna nemainās vai samazinās, atlīdzības apmērs paliek iepriekš noteiktajā apmērā.
Tādējādi 2026.gadā atlīdzības apmērs par viena bērna aprūpi palielināsies no 171 euro uz 298 euro mēnesī, par 2 bērniem - no 222,30 euro uz 387 euro mēnesī, par 3 bērniem - no 273,60 euro uz 477 euro mēnesī, par 4 bērniem - no 273,60 euro uz 507 euro mēnesī, par 5 bērniem - no 273,60 euro uz 536 euro mēnesī, par 6 un vairāk bērniem - no 273,60 euro uz 566 euro mēnesī (piemērojot faktisko Centrālās statistikas pārvaldes publicētās minimālās ienākumu mediānas uz vienu ekvivalento patērētāju mēnesī apmēru - 850,02 euro - atlīdzības apmēra noteikšanai 2026. un 2027.gadā).
Nākamā atlīdzības apmēra pārrēķināšana notiek ar 2028. gada 1. janvāri, piemērojot Centrālās statistikas pārvaldes publicēto aktuālo minimālo ienākumu mediānu uz vienu ekvivalento patērētāju mēnesī (apmēra pārrēķināšanai piemērojamais ienākumu mediānas uz vienu ekvivalento patērētāju mēnesī apmērs plānots 1002,41 euro).
Grozījumi MK noteikumos paredz tehniski precizēt noteikumu 3. punktu attiecībā uz atlīdzības pārskatīšanas nosacījumiem, atbilstoši kādiem ekonomiskajiem rādītājiem valstī vai atkarībā no citiem faktoriem tā var tikt pārskatīta. Proti, atlīdzības apmēru pēc labklājības ministra ierosinājuma pārskata Ministru kabinets, izvērtējot ekonomisko situāciju valstī, kā arī ņemot vērā valsts budžeta iespējas un Centrālās statistikas pārvaldes noteikto aktuālo minimālo ienākumu mediānu uz vienu ekvivalento patērētāju mēnesī.
Vienlaikus tiek veikti tehniska rakstura grozījumi MK noteikumu 4. punktā, nosakot atlīdzības pieprasīšanai VSAA iesniedzamo informāciju, kā arī 4.1 punktā, nosakot visus atbilstošos atlīdzības pieprasījuma iesniegšanai VSAA kanālus, vienlaikus svītrojot 4.3 punktu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
2 713 805
0
2 351 970
0
3 140 035
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
1 342 147
0
1 328 779
0
1 315 411
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
1 371 658
0
1 023 191
0
1 824 624
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
2 713 805
0
2 351 970
976 315
3 140 035
933 605
1 326 869
2.1. valsts pamatbudžets
1 342 147
0
1 328 779
948 485
1 315 411
933 605
1 326 869
2.2. valsts speciālais budžets
1 371 658
0
1 023 191
27 830
1 824 624
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
-976 315
0
-933 605
-1 326 869
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
-948 485
0
-933 605
-1 326 869
3.2. speciālais budžets
0
0
0
-27 830
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
-976 315
-933 605
-1 326 869
5.1. valsts pamatbudžets
0
-948 485
-933 605
-1 326 869
5.2. speciālais budžets
0
-27 830
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
* kolonās "saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam" un "saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru" uzrādīti valsts pamatbudžeta apakšprogrammas 20.01.00 "Valsts sociālie pabalsti" izdevumi atlīdzībai par audžuģimenes pienākumu pildīšanu (ieņēmumi atbilst izdevumiem) un speciālā budžeta apakšprogrammas 04.05.00 "Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras speciālais budžets" izdevumi pamatkapitāla veidošanai (ieņēmumi atbilst izdevumiem); 2025.gads ar FM 13.10.2025. rīkojumu Nr. 1.1-1/12/347 "Par apropriācijas pārdali neatliekamu un nozīmīgu pasākumu īstenošanai labklājības nozarē".
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Detalizēts izdevumu aprēķins saistībā ar atlīdzības par audžuģimenes pienākumu pildīšanu apmēra palielināšanu pievienots anotācijas pielikumā.
Vienlaikus, lai veiktu atlīdzības par audžuģimenes pienākumu pildīšanu izmaksas paaugstinātā apmērā, 2026.gadā nepieciešams veikt VSAA informācijas sistēmu (turpmāk - IS) pielāgošanu.
VSAA IS pielāgošanai nepieciešams papildus finansējums 27 830 euro (50 c/d * 556,60 euro ar PVN). Provizoriskā darbietilpība ietver sistēmanalīzes, programmēšanas un testēšanas uzdevumu izpildi ārpakalpojumā.
Finansējums VSAA IS izmaiņām tiks nodrošināts no Labklājības ministrijas (turpmāk - LM) pamatbudžeta apakšprogrammas 97.02.00 "Nozares centralizēto funkciju izpilde" kā kapitālo izdevumu transferts no valsts pamatbudžeta uz valsts speciālā budžeta apakšprogrammu 04.05.00 "Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras speciālais budžets".
Noteikumu projekta ietekmē palielinās:
1. LM pamatbudžeta apakšprogrammas 20.01.00 "Valsts sociālie pabalsti" izdevumi sociāla rakstura maksājumiem un kompensācijām (izdevumi atlīdzībai par audžuģimenes pienākumu pildīšanu) 2026. gadā 948 485 euro apmērā, 2027. gadā 933 605 euro apmērā, 2028. gadā 1 326 869 euro apmērā un 2029. gadā 1 291 061 euro apmērā.
2. LM pamatbudžeta apakšprogrammas 97.02.00 "Nozares centralizēto funkciju izpilde" kapitālo izdevumu transferti no valsts pamatbudžeta uz valsts speciālā budžeta 2026.gadā 27 830 euro apmērā, vienlaikus palielinot speciālā budžeta apakšprogrammas 04.05.00 "Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras speciālais budžets" saņemtos transfertus no valsts pamatbudžeta un izdevumus pamatkapitāla veidošanai 2026. gadā 27 830 euro apmērā.
Līdz ar to kopējā noteikumu projekta ietekme uz valsts budžeta izdevumiem tiek prognozēta 2026. gadā 976 315 euro apmērā, 2027. gadā 933 605 euro apmērā, 2028. gadā 1 326 869 euro apmērā un 2029. gadā 1 291 061 euro apmērā.
Vienlaikus, lai veiktu atlīdzības par audžuģimenes pienākumu pildīšanu izmaksas paaugstinātā apmērā, 2026.gadā nepieciešams veikt VSAA informācijas sistēmu (turpmāk - IS) pielāgošanu.
VSAA IS pielāgošanai nepieciešams papildus finansējums 27 830 euro (50 c/d * 556,60 euro ar PVN). Provizoriskā darbietilpība ietver sistēmanalīzes, programmēšanas un testēšanas uzdevumu izpildi ārpakalpojumā.
Finansējums VSAA IS izmaiņām tiks nodrošināts no Labklājības ministrijas (turpmāk - LM) pamatbudžeta apakšprogrammas 97.02.00 "Nozares centralizēto funkciju izpilde" kā kapitālo izdevumu transferts no valsts pamatbudžeta uz valsts speciālā budžeta apakšprogrammu 04.05.00 "Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras speciālais budžets".
Noteikumu projekta ietekmē palielinās:
1. LM pamatbudžeta apakšprogrammas 20.01.00 "Valsts sociālie pabalsti" izdevumi sociāla rakstura maksājumiem un kompensācijām (izdevumi atlīdzībai par audžuģimenes pienākumu pildīšanu) 2026. gadā 948 485 euro apmērā, 2027. gadā 933 605 euro apmērā, 2028. gadā 1 326 869 euro apmērā un 2029. gadā 1 291 061 euro apmērā.
2. LM pamatbudžeta apakšprogrammas 97.02.00 "Nozares centralizēto funkciju izpilde" kapitālo izdevumu transferti no valsts pamatbudžeta uz valsts speciālā budžeta 2026.gadā 27 830 euro apmērā, vienlaikus palielinot speciālā budžeta apakšprogrammas 04.05.00 "Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras speciālais budžets" saņemtos transfertus no valsts pamatbudžeta un izdevumus pamatkapitāla veidošanai 2026. gadā 27 830 euro apmērā.
Līdz ar to kopējā noteikumu projekta ietekme uz valsts budžeta izdevumiem tiek prognozēta 2026. gadā 976 315 euro apmērā, 2027. gadā 933 605 euro apmērā, 2028. gadā 1 326 869 euro apmērā un 2029. gadā 1 291 061 euro apmērā.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Noteikumu projekta ietekme uz valsts budžetu ir iekļauta arī likuma "Grozījumi Valsts sociālo pabalstu likumā" (pieņemts Saeimā 2025. gada 3. decembrī) anotācijā.
Ministru kabineta 2025. gada 22. septembra sēdē (protokollēmuma Nr. 38 1. § 2. punkts) tika atbalstīts LM priekšlikums par papildu finansējuma piešķiršanu LM prioritārajam pasākumam "Materiālā atbalsta pilnveidošana ārpusģimenes aprūpē esošiem bērniem" īstenošanai. Pasākuma nodrošināšanai ir atbalstīts kopējais papildu finansējums 2026. gadā 24 168 498 euro apmērā, 2027. gadā 26 440 801 euro apmērā, 2028. gadā 30 177 077 euro apmērā un 2029. gadā 30 173 568 euro apmērā, t.sk. noteikumu projekta ieviešanai 2026. gadā 976 315 euro apmērā, 2027. gadā 933 605 euro apmērā, 2028. gadā 1 326 869 euro apmērā un 2029. gadā 1 291 061 euro apmērā.
Finansējums noteikumu projekta ieviešanai ir apstiprināts likumā "Par valsts budžetu 2026. gadam un budžeta ietvaru 2026., 2027. un 2028. gadam" (pieņemts Saeimā 2025. gada 4. decembrī).
Labklājības ministrija noteikumu projektā paredzēto pasākumu īstenošanai nepieciešamo papildu finansējumu 2027. gadam un turpmāk ik gadu pārskatīs un iekļaus Labklājības ministrijas pamatbudžetā valsts budžeta bāzes sagatavošanas procesā atbilstoši Ministru kabineta 2023. gada 17. janvāra noteikumu Nr. 15 "Maksimāli pieļaujamā valsts budžeta izdevumu kopapjoma un katrai ministrijai un citai centrālajai valsts iestādei paredzētā izdevumu kopējā apjoma noteikšanas kārtība vidējam termiņam" 9.3.1. apakšpunktam, ņemot vērā prognozētās izmaiņas valsts sociālo pabalstu saņēmēju skaitā.
Papildus noteikumu projekts paredz, ka atlīdzības par audžuģimenes pienākumu pildīšanu apmēru pārrēķina katru otro gadu 1. janvārī, ņemot vērā aktuālo ienākumu mediānu.
Līdz ar to Labklājības ministrija nepieciešamo papildu finansējumu atlīdzībai par audžuģimenes pienākumu pildīšanu 2028. gadam un turpmāk reizi divos gados pārrēķinās un iekļaus Labklājības ministrijas pamatbudžetā valsts budžeta bāzes sagatavošanas procesā atbilstoši aktualizētajai un prognozētajai minimālo ienākumu mediānai mēnesī (atbilstoši Ministru kabineta 2025. gada 7. oktobra sēdes protokollēmuma Nr. 41 66. § "Likumprojekts "Grozījumi Valsts sociālo pabalstu likumā"" 5. punktam) un, ja paredzēto pasākumu īstenošanas fiskālā ietekme pārsniegs likumprojekta "Par valsts budžetu 2026. gadam un budžeta ietvaru 2026., 2027. un 2028. gadam" sagatavošanas procesa aprēķināto fiskālo ietekmi, tad fiskālo noteikumu ievērošanas nodrošināšanai turpmāko likumprojektu par valsts budžetu kārtējam gadam un vidēja termiņa budžeta ietvaru sagatavošanas procesā var būt nepieciešami izdevumu pieaugumu kompensējošie (izdevumus samazinoši vai ieņēmumus palielinoši) pasākumi.
Ministru kabineta 2025. gada 22. septembra sēdē (protokollēmuma Nr. 38 1. § 2. punkts) tika atbalstīts LM priekšlikums par papildu finansējuma piešķiršanu LM prioritārajam pasākumam "Materiālā atbalsta pilnveidošana ārpusģimenes aprūpē esošiem bērniem" īstenošanai. Pasākuma nodrošināšanai ir atbalstīts kopējais papildu finansējums 2026. gadā 24 168 498 euro apmērā, 2027. gadā 26 440 801 euro apmērā, 2028. gadā 30 177 077 euro apmērā un 2029. gadā 30 173 568 euro apmērā, t.sk. noteikumu projekta ieviešanai 2026. gadā 976 315 euro apmērā, 2027. gadā 933 605 euro apmērā, 2028. gadā 1 326 869 euro apmērā un 2029. gadā 1 291 061 euro apmērā.
Finansējums noteikumu projekta ieviešanai ir apstiprināts likumā "Par valsts budžetu 2026. gadam un budžeta ietvaru 2026., 2027. un 2028. gadam" (pieņemts Saeimā 2025. gada 4. decembrī).
Labklājības ministrija noteikumu projektā paredzēto pasākumu īstenošanai nepieciešamo papildu finansējumu 2027. gadam un turpmāk ik gadu pārskatīs un iekļaus Labklājības ministrijas pamatbudžetā valsts budžeta bāzes sagatavošanas procesā atbilstoši Ministru kabineta 2023. gada 17. janvāra noteikumu Nr. 15 "Maksimāli pieļaujamā valsts budžeta izdevumu kopapjoma un katrai ministrijai un citai centrālajai valsts iestādei paredzētā izdevumu kopējā apjoma noteikšanas kārtība vidējam termiņam" 9.3.1. apakšpunktam, ņemot vērā prognozētās izmaiņas valsts sociālo pabalstu saņēmēju skaitā.
Papildus noteikumu projekts paredz, ka atlīdzības par audžuģimenes pienākumu pildīšanu apmēru pārrēķina katru otro gadu 1. janvārī, ņemot vērā aktuālo ienākumu mediānu.
Līdz ar to Labklājības ministrija nepieciešamo papildu finansējumu atlīdzībai par audžuģimenes pienākumu pildīšanu 2028. gadam un turpmāk reizi divos gados pārrēķinās un iekļaus Labklājības ministrijas pamatbudžetā valsts budžeta bāzes sagatavošanas procesā atbilstoši aktualizētajai un prognozētajai minimālo ienākumu mediānai mēnesī (atbilstoši Ministru kabineta 2025. gada 7. oktobra sēdes protokollēmuma Nr. 41 66. § "Likumprojekts "Grozījumi Valsts sociālo pabalstu likumā"" 5. punktam) un, ja paredzēto pasākumu īstenošanas fiskālā ietekme pārsniegs likumprojekta "Par valsts budžetu 2026. gadam un budžeta ietvaru 2026., 2027. un 2028. gadam" sagatavošanas procesa aprēķināto fiskālo ietekmi, tad fiskālo noteikumu ievērošanas nodrošināšanai turpmāko likumprojektu par valsts budžetu kārtējam gadam un vidēja termiņa budžeta ietvaru sagatavošanas procesā var būt nepieciešami izdevumu pieaugumu kompensējošie (izdevumus samazinoši vai ieņēmumus palielinoši) pasākumi.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Tā kā noteikumu projekts paredz pārskatīt atlīdzības apmēru atbilstoši Ministru kabineta 2025. gada 22. septembra sēdē atbalstītajam informatīvajam ziņojumam "Par valsts budžeta likumprojektā iekļaujamiem prioritārajiem pasākumiem 2026., 2027. un 2028. gadam", papildus komunikācijas aktivitātes par Ministru kabineta noteikumu projektu nav veiktas.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
Atlīdzības apmēra pārrēķināšanu, piešķiršanu un izmaksu nodrošinās Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra esošo funkciju ietvaros.
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Noteikumu projekts uzlabos audžuģimeņu finansiālo situāciju.
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Noteikumu projekts uzlabos audžuģimeņu un tajās ievietoto bērnu materiālo situāciju, tādā veidā rodot iespēju nodrošināt bērna vajadzības.
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
