23-TA-81: Rīkojuma projekts (Dalība padomē, komisijā, darba grupā)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par darba grupas izveidi visaptverošas valsts aizsardzības ieviešanas uzraudzībai un koordinācijai" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
-
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Precizēt kārtību, kādā tiek veikts darbs pie visaptverošas valsts aizsardzības sistēmas ieviešanas, veidojot pārnozaru uzraudzības darba grupu, ņemot vērā visaptverošas valsts aizsardzības ieviešanas jautājumu starpresoru dabu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Ar 2023. gada 1. janvāri darbu uzsāka Klimata un enerģētikas ministrija, kas tapusi, reorganizējot Ekonomikas ministriju un Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministriju. Tagad funkcijas, kas saistītas ar enerģētikas politikas un klimata politikas jomām, ir Klimata un enerģētikas ministrijas pārvaldībā. Savukārt ar 2023. gada 1. janvāri Finanšu un kapitāla tirgus komisija ir integrēta Latvijas bankā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ņemot vērā minēto, ir nepieciešams aktualizēt ar Ministru kabineta 2022. gada 31. maija rīkojumu Nr.398 "Par darba grupas izveidi visaptverošas valsts aizsardzības ieviešanas uzraudzībai un koordinācijai" apstiprinātās darba grupas visaptverošas valsts aizsardzības ieviešanas uzraudzībai un koordinācijai sastāvu un noteiktās darbības, lai tas ietvertu visas ministrijas. Ņemot vērā, ka visaptverošas valsts aizsardzības sistēmas attīstīšana ir minēta kā viena no Deklarācijas par Artura Krišjāņa Kariņa vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību prioritātēm attiecībā uz valsts aizsardzību, nepieciešams turpināt nodrošināt pilnvērtīgu nozaru ministriju jautājumu koordināciju un risināšanu darba grupas ietvaros.
Risinājuma apraksts
Ar Ministru kabineta rīkojuma projektu tiek izveidota par konkrētiem visaptverošas valsts aizsardzības ieviešanas jautājumiem un uzdevumiem pārraugoša valsts sekretāru (vai to vietnieku) darba grupa, kuras uzdevums ir pārraudzīt tematisko apakšgrupu darbu, kā arī izvirzīt tām risināmos jautājumus un uzdevumus visaptverošas valsts aizsardzības ieviešanai. Darba grupas tematiskajās apakšgrupās tiek paredzēts noteikt atbildīgo nozaru ministriju, to pārraudzības vai padotības iestāžu, nozaru regulatoru, kritiskās infrastruktūras pārstāvju, vitālo pakalpojumu sniedzēju un nevalstisko organizāciju līdzdalību, lai nodrošinātu visaptverošu apakšgrupas jautājumu loka attīstību noturīguma un kontinuitātes veicināšanai un nodrošināšanai dažādu militāra un nemilitāra rakstura krīžu gadījumos.
Darba grupa un tās apakšgrupas darbosies Nacionālās drošības likuma 23.5 pantā noteikto uzdevumu un funkciju ietvaros. Nacionālās drošības likuma 23.5 pants nosaka, ka Nacionālie bruņotie spēki, valsts pārvaldes un pašvaldību institūcijas, kā arī fiziskās un juridiskās personas veic pasākumus valsts militārai un civilai aizsardzībai, lai kara, militāra iebrukuma vai okupācijas gadījumā īstenotu visaptverošu valsts aizsardzību. Lai nodrošinātu visaptverošas valsts aizsardzības īstenošanu kara, militāra iebrukuma vai okupācijas gadījumā, jau miera laikā ir nepieciešams veikt koordinētas un savstarpēji saskaņotas pārnozaru darbības, lai nostiprinātu visaptverošas valsts aizsardzības un tās elementu pamatprincipus valsts un pašvaldību institūciju, kā arī fizisko un juridisko personu kompetenču jomās, lai minētie elementi būtu darboties spējīgi arī valsts apdraudējuma situācijā. Papildus tam Saeimas 2020. gada 24. septembrī apstiprinātajā Valsts aizsardzības koncepcijā minēts, ka “Visaptverošajai aizsardzībai ir divi galvenie mērķi - sabiedrības noturība miera laikā un valsts aizsardzība kara laikā.”, līdz ar to darba grupa savas darbības ietvaros miera laikā veiks darbības valsts, sabiedrības, tautsaimniecības un ekonomikas noturībai un darbības nepārtrauktībai, kā arī nodrošinās veicamo pasākumu izpildi valsts aizsardzības kara laikā stiprināšanai visaptverošas valsts aizsardzības tvērumā.
Darba grupa un tās apakšgrupas darbosies Nacionālās drošības likuma 23.5 pantā noteikto uzdevumu un funkciju ietvaros. Nacionālās drošības likuma 23.5 pants nosaka, ka Nacionālie bruņotie spēki, valsts pārvaldes un pašvaldību institūcijas, kā arī fiziskās un juridiskās personas veic pasākumus valsts militārai un civilai aizsardzībai, lai kara, militāra iebrukuma vai okupācijas gadījumā īstenotu visaptverošu valsts aizsardzību. Lai nodrošinātu visaptverošas valsts aizsardzības īstenošanu kara, militāra iebrukuma vai okupācijas gadījumā, jau miera laikā ir nepieciešams veikt koordinētas un savstarpēji saskaņotas pārnozaru darbības, lai nostiprinātu visaptverošas valsts aizsardzības un tās elementu pamatprincipus valsts un pašvaldību institūciju, kā arī fizisko un juridisko personu kompetenču jomās, lai minētie elementi būtu darboties spējīgi arī valsts apdraudējuma situācijā. Papildus tam Saeimas 2020. gada 24. septembrī apstiprinātajā Valsts aizsardzības koncepcijā minēts, ka “Visaptverošajai aizsardzībai ir divi galvenie mērķi - sabiedrības noturība miera laikā un valsts aizsardzība kara laikā.”, līdz ar to darba grupa savas darbības ietvaros miera laikā veiks darbības valsts, sabiedrības, tautsaimniecības un ekonomikas noturībai un darbības nepārtrauktībai, kā arī nodrošinās veicamo pasākumu izpildi valsts aizsardzības kara laikā stiprināšanai visaptverošas valsts aizsardzības tvērumā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
Nē
Juridiskās personas
Nē
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
4.1.1. Ministru kabineta 2022. gada 31. maija rīkojums Nr.398 "Par darba grupas izveidi visaptverošas valsts aizsardzības ieviešanas uzraudzībai un koordinācijai"
Pamatojums un apraksts
Sākotnēji darba grupas visaptverošas valsts aizsardzības ieviešanas uzraudzībai un koordinācijai sastāvs un uzdevumi tika apstiprināti ar minēto rīkojumu, bet ņemot vērā rīkojuma ierobežotas pieejamības statusu, tas netiek grozīts, bet tiek apstiprināts kā jauns rīkojums, iekļaujot nepieciešamās izmaiņas. Līdz ar rīkojuma projekta apstiprināšanu ir nepieciešams noteikt, ka spēku zaudē Ministru kabineta 2022. gada 31. maija rīkojums Nr.398 "Par darba grupas izveidi visaptverošas valsts aizsardzības ieviešanas uzraudzībai un koordinācijai".
Atbildīgā institūcija
Aizsardzības ministrija
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Projektam ir noteikts ierobežotas pieejamības statuss
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Aizsardzības ministrija
- Ārlietu ministrija
- Ekonomikas ministrija
- Finanšu ministrija
- Iekšlietu ministrija
- Izglītības un zinātnes ministrija
- Kultūras ministrija
- Klimata un enerģētikas ministrija
- Labklājības ministrija
- Satiksmes ministrija
- Tieslietu ministrija
- Veselības ministrija
- Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
- Zemkopības ministrija
- Valsts kanceleja
- Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija
- Valsts dzelzceļa administrācija
- Latvijas Banka
- Militārās izlūkošanas un drošības dienests
- Valsts drošības dienests
- Satversmes aizsardzības birojs
- Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests
- Valsts policija
- Valsts robežsardze
- Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienests
- Ieslodzījuma vietu pārvalde
- Valsts enerģētiskās krīzes centrs, Informācijas tehnoloģiju drošības incidentu novēršanas institūcija CERT.LV
- Kritiski svarīgi uzņēmumi, nevalstiskās organizācijas, kas Darba grupas darbībā tiktu iesaistīti uz brīvprātības pamata, ņemot vērā to kompetences un vēlmi iesaistīties visaptverošas valsts aizsardzības sistēmas izveidē.
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Jā
Aizsardzības ministrija nodrošinās Darba grupas sekretariāta funkcijas
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
