Anotācija (ex-ante)

23-TA-1091: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 5.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Vietējās teritorijas integrētās sociālās, ekonomiskās un vides attīstības un kultūras mantojuma, tūrisma un drošības veicināšana pilsētu funkcionālajās teritorijās" 5.1.1.1. pasākuma "Infrastruktūra uzņēmējdarbības atbalstam" īstenošanas noteikumi" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta (turpmāk – MK) noteikumu projekts „Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027.gadam 5.1.1. specifiskā atbalsta mērķa „Vietējās teritorijas integrētās sociālās, ekonomiskās un vides attīstības un kultūras mantojuma, tūrisma un drošības veicināšana pilsētu funkcionālajās teritorijās” 5.1.1.1. pasākuma „Infrastruktūra uzņēmējdarbības atbalstam” īstenošanas noteikumi” (turpmāk – noteikumu projekts) izstrādāts, pamatojoties uz Eiropas Savienības fondu 2021.-2027.gada plānošanas perioda vadības likuma 19. panta 6. un 13. punktu.
Noteikumu projekts izstrādāts, lai sniegtu investīciju atbalstu pašvaldībām infrastruktūras attīstībai komercdarbībai, balstoties uz teritoriju attīstības plānošanas dokumentos noteiktajām prioritātēm.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir palielināt privāto investīciju apjomu pilsētu funkcionālajās teritorijās, veicot komersantu vajadzībās balstītus ieguldījumus komercdarbības attīstībai atbilstoši pašvaldību attīstības programmām.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Atbilstoši MK 2019. gada 26. novembra rīkojumam Nr. 587  “Reģionālās politikas pamatnostādnes 2021.-2027. gadam” (turpmāk – RPP) Latvijā ir trešās augstākās reģionālās attīstības atšķirības starp Ekonomiskās Sadarbības un Attīstības organizācijas (OECD) valstīm. Iekšzemes kopprodukts (turpmāk – IKP) uz vienu iedzīvotāju starp reģioniem atšķiras līdz pat trīs reizēm. Atšķirības veido atšķirīgs kapitālo ieguldījumu apmērs (līdzīgi kā IKP un pievienotā vērtība atšķiras vairāk kā divas reizes, augstākie rādītāji uz nodarbināto ir Pierīgā, bet zemākie – Latgalē). Rīgas plānošanas reģions piesaista lielāko nefinanšu investīciju apjomu – 76% no kopējā piesaistītā nefinanšu investīciju apjoma. Tendences ekonomiskajā aktivitātē un privāto investīciju piesaistē reģionos liecina, ka nozīmīga problēma saimnieciskās darbības attīstībai ir nepilnīga publiskā un inženierkomunikāciju infrastruktūra. Līdz ar to, ar teritoriāli pielāgotiem risinājumiem nepieciešams attīstīt publisko infrastruktūru, kas uzlabos komercdarbības vidi, palielinās komercdarbības  potenciālu un darba algas, uzlabojot kopējo dzīves kvalitāti un veicinot līdzsvarotu attīstību reģionos.

Noteikumu projekts paredz, ka Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums (turpmāk – ERAF) starp plānošanas reģioniem 5.1.1. pasākuma  “Infrastruktūra uzņēmējdarbības atbalstam” (turpmāk  - pasākums) pirmajā un otrajā atlases kārtā tiek noteikts pēc IKP uz vienu iedzīvotāju apgrieztās proporcijas, lielāku finansējumu paredzot reģioniem ar zemākiem sociāli ekonomiskās attīstības rādītājiem, attiecīgi:
 
Plānošanas reģions (PR)
 
IKP uz 1 iedzīvotāju (2020. gada CSP dati) jauno PR robežās Augstāk attīstītā reģiona IKP pārsvars (reizes) Koeficienti Finansējums starp PR pasākuma 1.atlases kārtai, ERAF, euro  Finansējums starp PR pasākuma 2.atlases kārtai, ERAF, euro 
Rīgas PR 22 799 1,0 0,098 3 913 434 6 462 205
Kurzemes PR 11 175 2,0 0,201 8 026 533 13 254 114
Zemgales PR 10 765 2,1 0,208 8 306 064 13 715 700
Vidzemes PR 10 382 2,2 0,216 8 625 528 14 243 227
Latgales PR 8 103 2,8 0,277 11 061 441 18 265 620
KOPĀ 1,000 39 933 000 65 940 867


Ņemot vērā reģionālās attīstības atšķirības, t.sk. atšķirīgo iedzīvotāju ienākumu līmeni, kas ietekmē iedzīvotāju dzīves kvalitāti reģionos, ir atbalstāmas investīcijas uzņēmējdarbības attīstībai reģionos, balstoties uz teritoriju attīstības plānošanas dokumentos noteiktajām prioritātēm – ieguldījumi publiskajā infrastruktūrā saskaņā ar uzņēmumu pieprasījumu uzņēmējdarbības vides attīstībai un darba iespēju radīšanai pēc iespējas tuvāk dzīves vietai, mazinot potenciālos emigrācijas riskus ārpus reģiona. Atbalsts pašvaldību infrastruktūras attīstībai tiks plānots sadarbībā ar uzņēmumiem, ņemot vērā to plānotās investīcijas pamatlīdzekļos esošo vai jaunu produktu un pakalpojumu attīstībai, kā arī uzņēmumu un publiskā sektora investīcijas darbaspēka piesaistei reģionos, ievērojot komersantu pieprasījumu.

Noteikumu projekta ietvaros atbalsts komercdarbības infrastruktūras attīstībai tiks sniegts granta veidā, ņemot vērā, ka plānotās darbības īstenos pašvaldības un nav plānots atbalsts peļņu gūstošiem projektiem, bet gan investīcijas ir paredzētas tirgus nepilnību novēršanai (ievērojot, ka privātais sektors neveic investīcijas publiskajā infrastruktūrā).

Atbilstoši Latvijas Nacionālais attīstības plānam 2021.-2027. gadam un RPP izaicinājumiem plānots atbalsts integrētajās teritoriālajās stratēģijās definētajām pilsētu funkcionālajām teritorijām komercdarbības vides attīstībai, nodrošinot atbilstību pašvaldību attīstības programmām. Attiecīgi ieguldījumus plānots veikt pilsētās un to funkcionālajās teritorijās, kas ir nacionālas un reģionālas nozīmes attīstības centri un to apkārtējās teritorijas, starp kurām ir ikdienas darbaspēka migrācija un kopīgs pakalpojumu tīkls. Integrētas teritoriālas attīstības veicināšanai izvēlēts nacionālais risinājums, kas paredz turpināt pašvaldībām to attīstības programmās noteikto nozīmīgu projektu īstenošanu caur atbalstu pilsētu funkcionālajām teritorijām, kas tiks definētas reģionu attīstības programmu ietvaros, nodrošinot konkurences elementu un efektīvāko attīstības projektu īstenošanu. Tiks turpināta teritoriālā pieeja virzībā uz RPP noteiktā līdzsvarotas reģionālās attīstības mērķa sasniegšanu.

Ieguldījumu mērķis ir ne tikai radīt jaunas darbavietas, bet arī nodrošināt labi apmaksātu darbavietu izveidi, kas ir būtisks priekšnosacījums iedzīvotāju noturēšanai vai piesaistei reģionos. Attīstot uzņēmējdarbības publisko infrastruktūru, pašvaldība dod iespēju komersantam atbrīvot līdzekļus, ko komersants var novirzīt savas saimnieciskās darbības attīstībai un paplašināšanai, t.sk. darba algu fonda pieaugumam, kas ir viens no pasākuma mērķiem. Programmas rezultāta rādītāja “66 555 000 euro darba algu fonda pieaugums privātajos komersantos” sasniegšanā ir pieļaujama gan jaunu darbavietu radīšana, gan esošo darbavietu algu fonda palielināšana, paredzot, ka jaunu darba vietu radīšanas gadījumā nepieciešams radīt vismaz vidējo darba algu fondu, savukārt esošo darba vietu gadījumos nepieciešams palielināt darba algu fondu.
 
Noteikumu projekts nosaka kārtību, kādā īsteno pasākumu, tai skaitā tam pieejamo finansējumu un sasniedzamos rādītājus, atbalsta saņēmēju loku, prasības pasākuma projektu iesniedzējam un sadarbības partneriem, atbalstāmās darbības un izmaksu attiecināmības nosacījumus, ar komercdarbības atbalsta saņemšanu saistītos nosacījumus, kā arī citus būtiskus pasākuma ieviešanas nosacījumus.

Atbalstāmās darbības un izmaksu attiecināmības nosacījumi

Visas pasākuma ietvaros plānotās atbalstāmās darbības (ERAF finansējums 133 110 000 euro), ievērojot Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmā 2021.-2027.gadam noteikto, atbilst intervences laukuma jomai Nr. 20 “MVU uzņēmējdarbības infrastruktūra (tostarp rūpniecības parki un zonas)”.

Noteikumu projekts nosaka atbalstāmās darbības un attiecināmās izmaksas. Projektu ietvaros attiecināmās izmaksas ir pakārtotas atbalstāmajām darbībām, kas ir galvenokārt saistītas ar komercdarbības mērķiem paredzētu teritoriju attīstīšanu, lai tās pielāgotu jaunu komersantu izvietošanai vai esošo paplašināšanai un veicinātu ekonomisko aktivitāti reģionos, attīstot un dažādojot uzņēmējdarbības vidi un veicinot nodarbinātību, paaugstinot produktivitāti un radot iespējas piesaistīt kvalificētu darbaspēku.

Noteikumu projektā tiešajām attiecināmajām izmaksām netiek piemērotas vienkāršotās izmaksas, jo pasākuma ietvaros plānoti infrastruktūras (tai skaitā ēku, cietā seguma laukumu, satiksmes infrastruktūras u.tml.) projekti, kas izmaksu ziņā pārsniedz 200 000 euro, un projektu darbībām un izmaksām ir piemērojami komercdarbības atbalsta nosacījumi.

Atbalsta apjoms un ar komercdarbības atbalsta saņemšanu saistītie nosacījumi

Noteikumu projekts nosaka ERAF finansējuma saņemšanas nosacījumus, ievērojot komercdarbības atbalsta nosacījumus.

Investīcijas tiks veiktas atbilstoši Eiropas Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regulas (ES) Nr.651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu (turpmāk - regula Nr. 651/2014) 14., 41., 48. un 56. pantam.
Regulas Nr. 651/2014 14. pantā paredzētais reģionālais atbalsts tiek piešķirts saskaņā ar Ministru kabineta 2021. gada 2.novembra noteikumiem Nr. 729 “Noteikumi par reģionālās attīstības atbalstu Latvijas Republikā līdz 2027. gadam” (SA.100587), pamatojoties uz statistiskajiem reģioniem (NUTS 3. līmenis), kādi noteikti Ministru kabineta rīkojumā Nr. 911 “Par Latvijas Republikas statistiskajiem reģioniem un tajos ietilpstošajām administratīvajām vienībām”. Līdz ar to Ogres novads, Limbažu novads, Saulkrastu novads un Tukuma novads atbalstu saskaņā ar regulas Nr. 651/2014 14. pantu var saņemt kā Pierīgas statistiskajam reģionam piekritīgas administratīvās vienības.

Valsts atbalsts sabiedriskajiem pakalpojumiem (ūdenssaimniecība un siltumapgāde) tiks sniegts saskaņā ar 2011. gada 20. decembra Eiropas Komisijas Lēmumu par Līguma par ES darbību 106. panta 2. punkta piemērošanu valsts atbalstam attiecībā uz kompensāciju par sabiedriskajiem pakalpojumiem dažiem uzņēmumiem, kuriem uzticēts sniegt pakalpojumus ar vispārēju tautsaimniecisku nozīmi.

Pasākuma ietvaros atbalstāmas ir darbības, kas attiecas uz sabiedrisko ūdenssaimniecības un siltumapgādes pakalpojumu infrastruktūras būvniecību vai pārbūvi ar mērķi sekmēt kvalitatīvu, drošu un vides prasībām atbilstošu ūdenssaimniecības pakalpojumu pieejamību, līdzsvarojot vides aizsardzības, dabas resursu ilgtspējīgas izmantošanas un sabiedrības intereses, kā arī lai nodrošinātu Eiropas Savienības vides acquis prasību izpildi. Arī siltumapgādes jomā publiskie finanšu resursi ir novirzāmi centralizētās siltumapgādes pakalpojumu attīstīšanai ar mērķi samazināt oglekļa dioksīda (turpmāk – CO2 ) emisijas, īstenot maksimāli klimatneitrālus pasākumus, kas nodrošina vides aizsardzības prasību ievērošanu iespējami augstākā līmenī. Projekta iesniegumā nav iekļaujamas izmaksas, kas paredz decentralizētas ūdenssaimniecības  un siltumapgādes veidošanu komercdarbības teritorijā. Šādas izmaksas ir sedzamas no projekta iesnieguma iesniedzēja finanšu līdzekļiem, par kuriem nav saņemts nekāds komercdarbības atbalsts. Ja paredzēts būvēt vai pārbūvēt ūdenssaimniecības un siltumapgādes pakalpojumu infrastruktūru, tad obligāti priekšnosacījumi ir, ka sabiedrisko ūdenssaimniecības un siltumapgādes pakalpojumu sniedzējs ir projekta iesnieguma iesniedzēja sadarbības partneris, izņemot infrastruktūras bojāšanas riska gadījumos, un, ka projekta īstenošanas rezultātā izveidotā infrastruktūra ir sabiedrisko pakalpojumu sniedzēja īpašumā. Gadījumos, kad sabiedriskā pakalpojuma sniegšanai nepieciešamie inženiertīkli (ūdenssaimniecības un siltumapgādes tīkli) tiek izbūvēti pa privātpersonai piederošu zemes īpašumu, to izbūvi veic, ievērojot būvnormatīvos noteiktās prasības un līdz noslēguma maksājuma veikšanai izbūvētos inženiertīklus kā zemes īpašuma apgrūtinājumu reģistrē Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā.

Savukārt de minimis atbalsts tiks sniegts saskaņā ar 2013.gada 18.decembra Komisijas Regulu (ES) Nr. 1407/2013 par Līguma par ES darbību 107. un 108.panta piemērošanu de minimis atbalstam.

Noteikumu projekta ietvaros norādītais projekta pārskata periods (projekta dzīves cikls, ieguldījumu lietderīgais izmantošanas laiks jeb ieguldījumu amortizācijas periods) tiek noteikts atbilstoši Komisijas 2014.gada 3.marta Deleģētās Regulas (ES) Nr.480/2014, ar kuru papildina Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) Nr.1303/2013, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu, Eiropas Lauksaimniecības fondu lauku attīstībai un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un vispārīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu I pielikumam “15. panta 2. punktā minētie pārskata periodi”, kas piemērojams atkarībā no projekta investīciju jomas. Saskaņā ar minētās regulas I pielikumu, uzņēmējdarbības infrastruktūrai projekta pārskata periods jeb dzīves cikls ir noteikts 10 – 15 gadi.

Privātās lietošanas dzelzceļa infrastruktūru uzņēmējdarbības teritorijā iespējams attīstīt atbilstoši regulas Nr. 651/2014 56. pantam (t.i., projektā attīstīto infrastruktūru nododot nomā privātajiem komersantiem), ievērojot visus ar šo pantu saistītos nosacījumus, tai skaitā prasību, ka atbalstu saskaņā ar šo pantu nepiešķir mērķorientētai infrastruktūrai. Privātās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras (savienojuma) posma no publiskās dzelzceļa infrastruktūras līdz uzņēmējdarbības teritorijai izbūve atbilstoši komercdarbības atbalsta regulējumam nav atbalstāma atbilstoši regulas Nr. 651/2014 56. pantam. Dzelzceļa savienojuma posms ir izbūvējams kā publiskā infrastruktūra, ja tas atbilst publiskās infrastruktūras kritērijiem. Līdz ar to dzelzceļa savienojuma posma no publiskās dzelzceļa infrastruktūras līdz uzņēmējdarbības teritorijai izbūves izmaksas nav attiecināmas un iekļaujamas projekta iesniegumā, un šīs izmaksas ir finansējamas no projekta iesnieguma iesniedzēja finanšu resursiem, par kuriem nav saņemts nekāds komercdarbības atbalsts. Lai izskatītu jautājumu par atbalsta piešķiršanu dzelzceļa infrastruktūras uzņēmējdarbības teritorijā izveidošanai atbilstoši regulas Nr. 651/2014 56. pantam, projekta iesniegumam jābūt pievienotam atbilstoši normatīvajiem aktiem būvniecības jomā izstrādātam un apstiprinātam būvprojektam par dzelzceļa savienojuma izveidošanu posmā no publiskās dzelzceļa infrastruktūras līdz uzņēmējdarbības teritorijai, tai skaitā, ievērojot MK 2014. gada 2. septembra noteikumus Nr. 530 “Dzelzceļa būvnoteikumi”. Izbūvēto uzņēmējdarbības teritorijas privātās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras iekšējo tīklu un privātās lietošanas dzelzceļa infrastruktūru, kas ir savienojuma posms ar publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūru, reģistrē, ievērojot MK  1998. gada 29. decembra noteikumus Nr. 489 “Dzelzceļa infrastruktūras (sliežu ceļu) valsts reģistrācijas un uzskaites kārtība”. Šāda prasība ir saistīta ar projekta mērķu sasniegšanu un izveidotās infrastruktūras efektīvas apsaimniekošanas nodrošināšanu.

Horizontālais princips “nenodarīt būtisku kaitējumu”   

Horizontālā principa “nenodarīt būtisku kaitējumu” (turpmāk – NBK) ietekme uz pasākumu ir “netieša”. Projektu īstenošanā nodrošina, ka projekts neapdraud NBK noteiktos vides principus, kas minēti Eiropas Parlamenta un Padomes 2020.gada 18.jūnija Regulas (ES) 2020/852 par regulējuma izveidi ilgtspējīgu ieguldījumu veicināšanai un ar ko groza Regulu (ES) 2019/2088 17. pantā un atbilst šādiem tiem pakārtotajiem sešiem kritērijiem:  

1) klimata pārmaiņu mazināšana, lai neradītu ievērojamas siltumnīcefekta gāzu (turpmāk – SEG) emisijas; 
2) pielāgošanās klimata pārmaiņām; 
3) ūdens un jūras resursu ilgtspējīga izmantošana un aizsardzība; 
4) pāreja uz aprites ekonomiku, ieskaitot atkritumu rašanās novēršanu un pārstrādi; 
5) piesārņojuma novēršana un kontrole; 
6) bioloģiskās daudzveidības un ekosistēmu aizsardzība un atjaunošana. 

Pasākumam piemērojamie NBK principi un no tiem izrietošas darbības projekta līmenī, ir aprakstītas publiski pieejamā dokumentā “Principa “Nenodarīt būtisku kaitējumu” novērtējums” (turpmāk – NBK novērtējums) (pieejams: https://www.esfondi.lv/upload/2021-2027/hp-nenodarit-butisku-kaitejumu-noverteijumi-02.01.2023.zip; datne “Programmā iekļauto specifisko atbalsta mērķu novērtējumi atbilstoši horizontālā principa “Nenodarīt būtisku kaitējumu” nosacījumiem”). NBK principi nosaka konkrētas darbības, kas jānodrošina projektu īstenošanā un kas tiek ņemtas vērā gan projektu iesniegumu vērtēšanas kritērijos, gan projektu īstenošanas uzraudzības laikā. NBK novērtējums paredz, piemēram:

1) ja projektā plānota neizmantojamas būves, lietošanai bīstamas ēkas vai citu vidi degradējošu objektu nojaukšana, tad teritorijas labiekārtošanā iesaistītie komersanti nodrošina MK 2021.gada 26.oktobra noteikumu Nr.712 “Atkritumu dalītas savākšanas, sagatavošanas atkārtotai izmantošanai, pārstrādei un materiālu reģenerācijas noteikumi” 6.punkta nosacījumu ievērošanu, un projekta iesniedzējs projektam pievieno apliecinājumu, ka vismaz 70 % (pēc masas) no nebīstamiem būvgružiem un ēku nojaukšanas atkritumiem, kas būvlaukumā radušies būvniecības laikā (izņemot dabiskos materiālus), tiks sagatavoti atkalizmantošanai, pārstrādei un citu materiālu reģenerācijai (tostarp aizbēršanas darbībām, kurās atkritumus izmanto citu materiālu aizstāšanai);

2) nesniegt atbalstu izmaksām, kas saistītas ar fosilo kurināmo (ieskaitot pakārtoto izmantošanu), izņemot izmaksas sabiedrisko pakalpojumu pieslēgumu nodrošināšanai saskaņā ar pieļaujamo regulējumu, kas paredz, ka izmaksas siltumapgādei ir atbalstāmas, ja centralizētā siltumapgādes sistēma atbilst efektīvai centralizētajai siltumapgādes sistēmai. Atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas 2012/27/ES par energoefektivitāti, ar ko groza Direktīvas 2009/125/EK un 2010/30/ES un atceļ Direktīvas 2004/8/EK un 2006/32/EK 2. panta 41. punktam “efektīva centralizētā siltumapgāde un aukstumapgāde” ir centralizētās siltumapgādes vai aukstumapgādes sistēma, kuras darbībā izmanto vismaz 50 % atjaunojamās enerģijas, 50 % siltuma pārpalikuma, 75 % koģenerācijas režīmā saražota siltuma vai šādu enerģijas un siltuma veidu kombināciju 50 % apmērā;

3) telpu dzesēšanas un ventilācijas risinājumus jaunas ēkas būvniecībā, lai nodrošinātu tādu iekštelpu gaisa apmaiņu un ventilāciju, kas mazina kaitējumu veselībai un novērš ekstremālu gaisa temperatūru maiņu ietekmi uz cilvēku;

4) nesniegt atbalstu projektu īstenošanai īpaši aizsargājamajās dabas teritorijās, kur nepieciešams nodrošināt ES nozīmes dzīvotņu un sugu aizsardzību, nodrošinot biotopiem un sugām labvēlīgu stāvokli.

Horizontālais princips “Klimatdrošināšana”

Horizontālā principa “Klimatdrošināšana” ietekme uz pasākumu ir “tieša”. Pasākuma ietvaros ir atbalstāmas darbības, kas samazina SEG emisijas vai veicina CO2 piesaisti. Attiecīgi projektu iesniegumu atlases kritērijos ir iekļauts specifiskais atbilstības kritērijs, kas vērtē, vai projekta ietvaros plānoti pasākumi CO2 piesaistes palielināšanai, piemēram, koku stādīšana, teritorijas apzaļumošana, “zaļie jumti”, “zaļās sienas” vai citi pasākumi, kā arī energoefektīvi vai enerģiju taupoši risinājumi, kas ietver SEG emisijas mazinošus pasākumus. Projektos atbalstāmi pasākumi pielāgošanās klimata pārmaiņām aspektiem, piemēram, ja plānota infrastruktūras būvniecība vai teritorijas labiekārtošana, paredzami atbilstoši lietus notekūdeņu sistēmu risinājumi intensīvu nokrišņu gadījumiem vai, kur iespējams, dabā balstīti pretplūdu risinājumi projektā paredzētajā uzņēmējdarbības teritorijā. Horizontālā principa uzraudzību nodrošina projektu uzraudzības ietvaros.

Horizontālais princips “Energoefektivitāte pirmajā vietā”

Horizontālā principa “Energoefektivitāte pirmajā vietā” ietekme uz pasākumu ir “netieša”. Projektu ietvaros ir atbalstāmi energoefektīvi risinājumi.

Horizontālais princips “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana”

Horizontālā principa “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” (turpmāk – VINPI) ietekme uz pasākumu ir “netieša”. Projektu iesniegumu vērtēšanas kritērijos tiek vērtēta VINPI ievērošana projekta līmenī. VINPI piemērošanā ņem vērā Labklājības ministrijas sadarbībā ar Tieslietu ministriju sagatavotās vadlīnijas horizontālā principa “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” īstenošanai un uzraudzībai (2021–2027) (pieejams: https://www.lm.gov.lv/lv/vadlinijas–horizontala–principa–vienlidziba–ieklausana–nediskriminacija–un–pamattiesibu–ieverosana–istenosanai–un–uzraudzibai–2021–2027).

Citi jautājumi

Pasākuma īstenošanā būtiska ir savstarpējā koordinācija ar ES kohēzijas politikas programmu 2021.–2027. gadam un Atveseļošanas un noturības mehānisma plānu (turpmāk – AF plāns), vērtējot investīciju saturu un savstarpējo sinerģiju, lai nodrošinātu un novērstu iespējamu investīciju pārklāšanos, savstarpēji papildinošu investīciju gadījumā novēršot dubultā finansējuma risku. Pasākums papildina ES kohēzijas politikas programmas 2021. – 2027. gadam 6.1.1.3. pasākumu „Atbalsts uzņēmējdarbībai nepieciešamās publiskās infrastruktūras attīstībai, veicinot pāreju uz klimatneitrālu ekonomiku” (turpmāk – 6.1.1.3. pasākums) un AF plāna 3.1.1.3.i. investīciju “Investīcijas uzņēmējdarbības publiskajā infrastruktūrā industriālo parku un teritoriju attīstīšanai reģionos” (turpmāk – 3.1.1.3.i. investīcija). Programmu līmenī tiek plānots atšķirīgs uzsvars, nosakot atbalsta tvērumu, piemēram, 6.1.1.3. pasākuma plānotās investīcijas uzņēmējdarbības atbalsta infrastruktūras attīstībai tiks vērstas uz atjaunojamo energoresursu (turpmāk – AER) izmantošanu atsevišķos Latvijas reģionos, kas  iekļauti Taisnīgas pārkārtošanās teritoriālajā plānā, tādējādi veicinot pāreju uz klimatneitrālu ekonomiku un attīstot “zaļās” uzņēmējdarbības teritorijas, kurās patērē AER. Savukārt 3.1.1.3.i. investīcijas ietvaros reģionos (ārpus Rīgas reģiona) plānots īstenot daudz lielākus investīciju projektus un attīstīt vismaz četrus nacionālas nozīmes industriālos parkus, lai piesaistītu starptautiski atzītus operatorus, lai piesaistītu komersantus, kas darbojas nozarēs ar augstu pievienotās vērtības potenciālu, kā arī lai attīstītu inovatīvus un augstas vērtības produktus viedās specializācijas jomās.

Dubultā finansējuma risks tiks novērsts projektu līmenī, nodrošinot, ka vienas un tās pašas atbalstāmās darbības un attiecināmās izmaksas netiks finansētas atkārtoti no dažādiem avotiem. Ņemot vērā, ka gan šī pasākuma, gan 3.1.1.3.i. investīcijas, gan 6.1.1.3. pasākuma ietvaros atbalstāma publiskās infrastruktūras attīstība, projektu iesniedzējiem būs jāiesniedz apliecinājums, ka vienas un tās pašas atbalstāmās darbības un attiecināmās izmaksas netiks finansētas no dažādiem avotiem. Iepriekš minētās investīcijas kopumā veicinās uzņēmējdarbības attīstību reģionos, kas nepieciešama, lai virzītos uz reģionu līdzsvarotu attīstību.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nav izstrādāts normatīvais regulējums, kādā tiek īstenots ES kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam 5.1.1. specifiskā atbalsta mērķa „Vietējās teritorijas integrētās sociālās, ekonomiskās un vides attīstības un kultūras mantojuma, tūrisma un drošības veicināšana pilsētu funkcionālajās teritorijās” 5.1.1.1. pasākums “Infrastruktūra uzņēmējdarbības atbalstam”.
Risinājuma apraksts
Izstrādāt normatīvo regulējumu, kādā tiek īstenots ES kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam 5.1.1. specifiskā atbalsta mērķa „Vietējās teritorijas integrētās sociālās, ekonomiskās un vides attīstības un kultūras mantojuma, tūrisma un drošības veicināšana pilsētu funkcionālajās teritorijās” 5.1.1.1. pasākums „Infrastruktūra uzņēmējdarbības atbalstam”.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • Pašvaldība, tās izveidota iestāde; speciālās ekonomiskās zonas pārvalde, pašvaldības kapitālsabiedrība, kas veic pašvaldības deleģēto pārvaldes uzdevumu izpildi vai ir noslēgusi pakalpojumu līgumu par sabiedrisko pakalpojumu sniegšanu; publiski privātā kapitālsabiedrība, kurā kapitāla daļas vai balsstiesīgās akcijas pieder vismaz vienai pašvaldībai un kura veic pašvaldības deleģēto pārvaldes uzdevumu izpildi. Komersants, tai skaitā mazais, vidējais vai lielais komersants bez valsts vai pašvaldību kapitāla daļas.
Ietekmes apraksts
Noteikumu projektā noteiktajiem projektu iesniedzējiem un sadarbības partneriem, īstenojot projektus, ir jāņem vērā noteikumu projektā minētie nosacījumi par pasākuma īstenošanu, tai skaitā par projektiem pieejamo finansējuma apmēru, sasniedzamajiem rādītājiem, projektā atbalstāmajām darbībām un izmaksām, komercdarbības atbalsta nosacījumiem u.c.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Noteikumu projektam ir pozitīva ietekme uz uzņēmējdarbības vidi, jo pasākuma īstenošanas rezultātā tiks veicināta ekonomikas attīstība un investīciju nonākšana tautsaimniecībā, komersantiem gūstot labumu no projekta ietvaros veiktajām investīcijām infrastruktūrā un palielināts algu fonds, kā arī piesaistītas privātās nefinanšu investīcijas pilsētu funkcionālajās teritorijās.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Skat. 2.2.3.apakšpunktu

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

Ietekmes apraksts
Noteikumu projektā norādīto investīciju īstenošanas rezultātā paredzamais darba algu fonda pieaugums vismaz 66 555 000 euro apmērā privātajos komersantos, kas būs labuma guvēji no pašvaldības izbūvētās vai atjaunotās komercdarbības infrastruktūras.

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
19 966 500
39 933 000
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
19 966 500
39 933 000
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
0
0
23 490 000
46 980 000
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
19 966 500
39 933 000
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
3 523 500
7 047 000
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
-3 523 500
-7 047 000
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
-3 523 500
-7 047 000
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
-3 523 500
-7 047 000
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
-3 523 500
-7 047 000
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
 5.1.1.1. pasākuma ietvaros pieejamais finansējums plānots 156 600 001 euro apmērā, tai skaitā ERAF finansējums 133 110 000 euro un nacionālais līdzfinansējums 23 490 001 euro.
Budžeta ieņēmumi ir maksimāli iespējamā finansējuma ERAF daļa 85 % apmērā no projektu publiskā finansējuma (attiecināmām izmaksām).
Budžeta izdevumi ir projekta ieviešanai nepieciešamie līdzekļi.
Projektus plānots ieviest no 2025. gada līdz 2029. gada 31.decembrim. Pieņemot, ka projektu iesniegumu atlases kārtu izsludināšanas sākumā paredzams salīdzinoši mazāks apstiprināto projektu skaits, 2025. gadā plānots finansējuma apjoms indikatīvi 15 % apmērā no 5.1.1.1.pasākuma pieejamā finansējuma. Prognozējams, ka apstiprināto projektu apjoms ievērojami palielināsies 2026. gadā, attiecīgi  2026.gada finansējums plānots indikatīvi 30 % apmērā no 5.1.1.1. pasākuma pieejamā finansējuma. Attiecīgi laika periodā no 2027. gada līdz 2029. gadam plānots nodrošināt atlikušā 5.1.1.1. pasākuma finansējuma apguvi.
2025. gadam kopējās izmaksas ir 23 490 000 euro, t.sk.  ERAF finansējums 19 966 500 euro, bet projektu iesniedzēju līdzfinansējums 3 523 500 euro.
2026.gadam kopējās izmaksas ir 46 980 000 euro, t.sk. ERAF finansējums 39 933 000 euro, bet projektu iesniedzēju līdzfinansējums 7 047 000 euro.
No 2027.līdz 2029.gadam kopējās izmaksas ir 86 130 001 euro, t.sk.  ERAF finansējums 73 210 501 euro, bet projektu iesniedzēju līdzfinansējums 12 919 501 euro.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Noteikumu projekts var palielināt amata vietu skaitu projektu īstenotājiem, t.i., plānojot projekta īstenošanu, tiks izvērtēta esošo cilvēkresursu kapacitāte, nepieciešamības gadījumā piesaistot personālu uz darba līguma pamata vai nodrošinot projekta pasākumu īstenošanu ārpakalpojuma ietvaros. Projekta vadības personālu ir iespējams finansēt no projekta līdzekļiem. 
Cita informācija
Nepieciešamais finansējums pasākuma īstenošanai pēc projektu iesniegumu apstiprināšanas tiks piesaistīts normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā no budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” 80.00.00 programmas “Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai”.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32021R1060
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
2021. gada 24. jūnija Regula (ES) Nr. 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai.
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32013R1407
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Komisijas 2013. gada 18. decembra Regulu (ES) Nr. 1407/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32014R0651
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regula (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32018R1046
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regulas (ES, Euratom) Nr. 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom)
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
2021. gada 24. jūnija Regula (ES) Nr. 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai.
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
47. pants
Noteikumu projekta 68.5. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
50. pants
Noteikumu projekta 68.5. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Noteikumu projekts šo jomu neskar
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Noteikumu projekts šo jomu neskar
Cita informācija
Nav
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Komisijas 2013. gada 18. decembra Regulu (ES) Nr. 1407/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
1.panta 1.punkts
Noteikumu projekta 60.2. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
2.panta 2.punkts
Noteikumu projekta 60.3. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
3.panta 2.punkts
Noteikumu projekta 60.1. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
3. panta 4. punkts
Noteikumu projekta 53. un 62. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
3. panta 8. un 9. punkts
Noteikumu projekta 60.3. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
6. panta 1. punkts
Noteikumu projekta 53. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
6.panta 4.punkts
Noteikumu projekta 60.4. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
8. pants
Noteikumu projekta 61. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
5. panta 1. un 2. punkts
Noteikumu projekta 63.1. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Noteikumu projekts šo jomu neskar
 
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Noteikumu projekts šo jomu neskar
 
Cita informācija
Nav
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regula (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
1. panta 2. punkta "c" un "d" apakšpunkts
Noteikumu projekta 55.1. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
1. panta 3. punkts
Noteikumu projekta 55.2. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
1. panta 4. punkta "a" apakšpunkts
Noteikumu projekta 55.3. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
1. panta 5. punkts
Noteikumu projekta 55.5. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
2. panta 18. punkts
Noteikumu projekta 55.4. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
4. panta 1. punkta “x” un “cc” apakšpunkts
Noteikumu projekta 55.5. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
6. panta 2. punkts
Noteikumu projekta 40. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
8. panta 3. un 5. punkts
Noteikumu projekta 63. un 64. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
9. panta 1.punkta “c” apakšpunkts un 4.punkts
Noteikumu projekta 65. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
12. panta 1. punkts
Noteikumu projekta 57. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
13. pants
Noteikumu projekta 55.7 apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
14. pants
Noteikumu projekta 45. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
14. pants
Noteikumu projekta 46. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
41. pants
Noteikumu projekta 45. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
41. pants
Noteikumu projekta 47. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
48. pants
Noteikumu projekta 45. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
48. pants
Noteikumu projekta 48. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
56. pants
Noteikumu projekta 45. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
56. pants
Noteikumu projekta 49. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
56. pants
Noteikumu projekta 51. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
56. panta 2. punkts
Noteikumu projekta 55.8. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
56. panta 7.punkts
Noteikumu projekta 55.9 apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
59. pants
Noteikumu projekta 54. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Noteikumu projekts šo jomu neskar
 
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
VARAM 20 darbdienu laikā no šo noteikumu stāšanās spēkā, izmantojot Komisijas elektroniskās paziņošanas sistēmu (SANI2), nosūtīs Eiropas Komisijai kopsavilkuma informāciju par šo atbalsta programmu
Cita informācija
Nav
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regulas (ES, Euratom) Nr. 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
61. pants
Noteikumu projekta 68.6. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Noteikumu projekts šo jomu neskar
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Noteikumu projekts šo jomu neskar
Cita informācija
Nav

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
-
Nevalstiskās organizācijas
-
Cits
Plānošanas reģioni un pašvaldības

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Sabiedrības līdzdalība noteikumu projekta izstrādē nodrošināta, publicējot noteikumu projektu Vienotajā tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas portālā, nodrošinot iespēju sabiedrībai sniegt par to viedokli. Sabiedrības pārstāvji var līdzdarboties noteikumu projekta izstrādē, sniedzot atzinumu un viedokli par noteikumu projektu.
Ja līdz sabiedrības līdzdalības procesa beigām tiks saņemti sabiedrības pārstāvju komentāri, iebildumi un priekšlikumi, tad attiecīgi tie tiks vērtēti noteikumu projekta saskaņošanas procesā, un attiecīgi tiks precizēts noteikumu projekts un anotācija pirms noteikumu projekta iesniegšanas izskatīšanai MK sēdē.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija Centrālā un finanšu līgumu aģentūra Plānošanas reģioni Pašvaldības, to sadarbības partneri, privātie komersanti

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Pasākumā iekļautās investīcijas ir plānotas saskaņā ar RPP noteiktajiem pasākumiem, kuru galvenie tematiskie atbalsta virzieni reģionālās politikas mērķa (visu reģionu potenciāla attīstība un sociālekonomisko atšķirību mazināšana, stiprinot to iekšējo un ārējo konkurētspēju, kā arī nodrošinot teritoriju specifikai atbilstošus risinājumus apdzīvojuma un kvalitatīvas dzīves vides attīstībai) sasniegšanai ir, piemēram, uzņēmējdarbības vides uzlabošana reģionos (publiskās infrastruktūras attīstība uzņēmējdarbības atbalstam, tai skaitā ražošanas objektu vai teritoriju atjaunošana, sakārtošana) un cilvēkkapitāla piesaiste reģionos (atbalsts augsti kvalificēta darba spēka piesaistei reģionos).
Noteikumu projekta īstenošanas rezultātā pašvaldībās tiks attīstītas teritorijas, kas sniegs ekonomisko atdevi un ieguldījumus, piesaistot nefinanšu investīcijas vismaz 88 740 000 euro apmērā un radot darba algu fonda pieaugumu– vismaz 66 555 000 euro apmērā.

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Projektu īstenotājiem jānodrošina, ka projekts izpilda nepieciešamās prasības NBK principa ievērošanai. Projektiem piemērojamie NBK principi un no tiem izrietošas darbības projekta līmenī ir aprakstītas NBK novērtējumā, kas ir publiski pieejams dokuments (pieejams: https://www.esfondi.lv/upload/2021-2027/hp-nenodarit-butisku-kaitejumu-noverteijumi-02.01.2023.zip; datne “Programmā iekļauto specifisko atbalsta mērķu novērtējumi atbilstoši horizontālā principa “Nenodarīt būtisku kaitējumu” nosacījumiem”). Noteikumu projekts neparedz projektos iekļaut specifiskas vai papildu prasības, kas skartu vides jomu. Uz projektiem attiecas spēkā esošais vides jomas normatīvais regulējums.  

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Noteikumu projektā tiek atbalstītas izmaksas AER tehnoloģijām, kuru saražoto enerģiju izmanto projektā attīstītajā ēku, satiksmes, labiekārtoto teritoriju infrastruktūrā. Netiek atbalstīti ieguldījumi sistēmās, kas izmanto fosilo kurināmo. Projektu īstenošanas rezultātā tiks veicināti arī ieguldījumi degradētas vides sakārtošanā. Izbūvējot infrastruktūru, atbalstāmi ir energoefektīvi risinājumi, SEG emisiju mazinoši pasākumi. Projektu īstenotājiem jāievēro zaļā publiskā iepirkuma prasības.

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Pasākuma ieviešana labvēlīgi ietekmēs iedzīvotāju sociālo situāciju, veicinot nodarbinātību un izveidojot jaunas darbavietas. Pasākums radīs ietekmi uz reģionālo aspektu: veicinās iedzīvotāju ienākumu pieaugumu un mazinās nabadzības rādītājus reģionos, kas pastarpināti mazinās vardarbības riskus ģimenēs.

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Veicot ieguldījumus publiskajā infrastruktūrā uzņēmējdarbības vides uzlabošanai, tiks sekmēta nepieciešamo apstākļu nodrošināšana un vienlīdzīgas iespējas uzņēmējdarbības uzsākšanai un attīstībai visiem iedzīvotājiem. Publiskās infrastruktūras attīstīšanas projektos tiks īstenotas vides un informācijas pieejamības nodrošināšanas darbības personām ar funkcionāliem traucējumiem, vecāka gadagājuma cilvēkiem un vecākiem ar bērniem, pielietojot labās prakses vai inovatīvus risinājumus būvniecībā, nodrošinot nepieciešamo aprīkojumu iekļūšanai telpās, kā arī piekļuvei objektiem un pakalpojumiem, kas atrodas ārpus tām.
Atbilstoši horizontālā principa “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” īstenošanai un uzraudzībai (2021–2027) vadlīnijām, projektos plānojamas vispārīgās horizontālā principa darbības, kas vērstas uz personu ar invaliditāti  vienlīdzīgu iespēju un tiesību veicināšanu, piemēram, nodrošinot informāciju publiskajā telpā, t.sk. tīmeklī, tiks nodrošināts, ka to saturs ir piekļūstams cilvēkiem ar funkcionāliem traucējumiem, izmantojot vairākus sensoros (redze, dzirde, tauste) kanālus.
Projektos plānojamas arī specifiskās darbības personu ar invaliditāti  vienlīdzīgu iespēju un tiesību veicināšanu, piemēram, papildus būvnormatīvā LBN 200-21 noteiktajam, projekta ietvaros tiks īstenotas labās prakses darbības, kas īpaši veicina vides piekļūstamību cilvēkiem ar funkcionāliem traucējumiem (Labklājības ministrijas vadlīnijas “Labās prakses ieteikumi vides piekļūstamības nodrošināšanai papildus LBN 200-21 noteiktajam”. Pieejams šeit: https://www.lm.gov.lv/lv/ieteikumi-ieklaujosas-vides-veidosanai).

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Projektu izstrādes laikā, īstenošanā un vadībā tiks nodrošināta informācijas un vides pieejamības, nediskriminācijas pēc vecuma, dzimuma, etniskās piederības u.c. pazīmēm un vienlīdzīgu iespēju principu ievērošana.
Atbilstoši horizontālā principa “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” īstenošanai un uzraudzībai (2021–2027) vadlīnijām, projektos plānojamas vispārīgās horizontālā principa darbības, kas vērstas uz dzimumu līdztiesību, piemēram, projekta vadības un īstenošanas personālam – gan sievietēm, gan vīriešiem nodrošināta vienlīdzīga darba samaksa un vienlīdzīgas karjeras izaugsmes iespējas, tostarp nodrošinot dalību apmācībās, semināros, komandējumos,  (t.sk. piemērota vienlīdzīgas bonusu sistēma, veselības apdrošināšana u.c.).
Projektos plānojamas arī specifiskās darbības dzimumu līdztiesības veicināšanai, piemēram, attiecībā uz pārvietošanos uz ielas - ietves veidojot ar lēzenu nobraukumu/uzbraukumu, izvairoties no kāpnēm vai, ja tādas ir, tad ar pielāgojumiem, lai būtu izmantojamas, pārvietojoties ar bērnu ratiņiem.
 

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

Pasākumā plānotajām darbībām, ievērojot vadlīnijās “Horizontālais princips “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” vadlīnijas īstenošanai un uzraudzībai  (2021-2027)” noteikto, ir netieša ietekme uz horizontālo principu. Pasākuma ietvaros ir plānota datu uzkrāšana par šādu rādītāju sasniegšanu:
objektu skaits, kuros Eiropas Reģionālās attīstības fonda ieguldījumu rezultātā ir nodrošināta vides un informācijas pieejamība;
konsultatīva rakstura pasākumu par būvētās vides, IT risinājumu, IT tehnoloģiju piekļūstamību personām ar dažādiem funkcionāliem traucējumiem (piemēram, vides piekļūstamības ekspertu konsultācijas būvprojekta izstrādes un pabeigšanas posmā) skaits.
Atbalstāma publisko iepirkumu veikšana sociāli atbildīgā veidā  -  pērkot ētiski ražotus produktus un pakalpojumus un izmantojot publiskās iepirkumu procedūras, lai radītu darbavietas, pienācīgus darba apstākļus, sekmētu sociālo un profesionālo iekļautību, kā arī veicinātu labākus darba nosacījumus cilvēkiem ar invaliditāti un nelabvēlīgā situācijā esošiem cilvēkiem.
Atbalstāma inovatīvu iepirkumu nosacījumu piemērošana publisko iepirkumu veikšanā, tādejādi sekmējot ne tikai publisko resursu efektīvāku izmantošanu, bet arī inovācijas uzņēmumos un publiskajā sektorā. Skat. metodisko materiālu, kas pieejams šeit: https://www.iub.gov.lv/lv/strategiskais-iepirkums.
Pielikumi