24-TA-948: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 5. septembra noteikumos Nr. 512 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 3.1. reformu un investīciju virziena "Reģionālā politika" 3.1.2.1.i. investīcijas "Publisko pakalpojumu un nodarbinātības pieejamības veicināšanas pasākumi cilvēkiem ar funkcionāliem traucējumiem" otrās kārtas "Atbalsta pasākumi cilvēkiem ar invaliditāti mājokļu vides pieejamības nodrošināšanai" īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Grozījumi Ministru kabineta (turpmāk – MK) 2023. gada 5. septembra noteikumos Nr. 512 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 3.1. reformu un investīciju virzienu "Reģionālā politika" 3.1.2.1.i. investīcijas "Publisko pakalpojumu un nodarbinātības pieejamības veicināšanas pasākumi cilvēkiem ar funkcionāliem traucējumiem" otrās kārtas "Atbalsta pasākumi cilvēkiem ar invaliditāti mājokļu vides pieejamības nodrošināšanai" īstenošanas noteikumi" (turpmāk – MK noteikumi Nr. 512) ir Labklājības ministrijas (turpmāk – ministrija) iniciatīva, ņemot vērā Atveseļošanas un noturības mehānisma (turpmāk – AF) plāna 3.1. reformu un investīciju virziena "Reģionālā politika" 3.1.2.1.i. investīcijas "Publisko pakalpojumu un nodarbinātības pieejamības veicināšanas pasākumi cilvēkiem ar funkcionāliem traucējumiem" (turpmāk – 3.1.2.1.i. investīcija) otrās kārtas "Atbalsta pasākumi cilvēkiem ar invaliditāti mājokļu vides pieejamības nodrošināšanai" (turpmāk – pasākums) ietvaros pašvaldību iesniegtajos projektu iesniegumos iekļauto informāciju par plānoto atbalstāmo personu skaitu viņu mājokļu vides pielāgošanai. Grozījumi MK noteikumos Nr. 512 ir nepieciešami, lai paplašinātu pasākumā iesaistāmo personu loku, precizētu pašvaldību kvotu pārdales un citus 3.1.2.1.i. investīcijas otrās kārtas pasākuma īstenošanas nosacījumus.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Precizēt MK noteikumos Nr. 512 ietvertos 3.1.2.1.i. investīcijas otrās kārtas pasākuma īstenošanas nosacījumus.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
MK noteikumi Nr. 512 paredz kārtību, kādā īsteno un uzrauga 3.1.2.1.i. investīcijas otrās kārtas pasākuma mērķa grupas personu atlasi, kā arī nosaka nosacījumus projekta veidlapas iesniegšanai Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmā (turpmāk – KP VIS). 3.1.2.1.i. investīcijas otrās kārtas pasākuma mērķis ir nodrošināt atbalstu mājokļu pielāgošanai 259 personām ar invaliditāti, kurām ir kustību traucējumi, tādā veidā uzlabojot šīm personām nodarbinātības iespējas un pieejamību pakalpojumiem, sekmējot dzīves kvalitāti un cilvēktiesību ievērošanu. MK noteikumu Nr. 512 26.2. apakšpunktā ir noteikts, ka 3.1.2.1.i. investīcijas otrās kārtas pasākuma projekta veidlapa pašvaldībām KP VIS jāiesniedz līdz 2024. gada 16. aprīlim. Projekta veidlapa bija jāsniedz par visiem mājokļiem, kuros plānots nodrošināt vides pielāgošanu attiecīgajā pašvaldībā, tai pievienojot anonimizētu mērķa grupas personu sarakstu, kā arī lēmuma kopiju par katras mērķa grupas personas iekļaušanu šajā sarakstā. Minētais nozīmē, ka uz projekta veidlapas iesniegšanas brīdi pašvaldībās bija jābūt pabeigtai mērķa grupas personu atlasei.
Pēc projektu iesniegumu iesniegšanas termiņa (šī gada 16. aprīļa) KP VIS 3.1.2.1.i. investīcijas otrās kārtas pasākuma ietvaros projektu iesniegumus ir iesniegušas 39 no 43 Latvijas pašvaldībām (Jūrmalas valstspilsēta, Ķekavas, Varakļānu un Valkas novads nav iesnieguši projekta iesniegumus) kopumā par 216 mērķa grupas personām. Izvērtējot katras pašvaldības projekta iesniegumā norādīto mērķa grupas personu skaitu pret MK noteikumu Nr. 512 1. pielikumā noteikto katras pašvaldības kvotu, konstatēts, ka 11 pašvaldības nav izmantojušas visu tai MK noteikumu Nr. 512 1. pielikumā piešķirto kvotu.
Ņemot vērā, ka MK noteikumu Nr. 512 19. punktā ietvertie nosacījumi paredz arī pašvaldību kvotu pārdales iespēju, Labklājības ministrija (turpmāk – ministrija) jau savlaicīgi aicināja pašvaldības informēt par to, ja mērķa grupas personu skaits kādā no pašvaldībām ir lielāks par pašvaldībai noteikto kvotu. Atbilstoši pašvaldību sniegtajai informācijai tai pieejamo kvotu palielināt vēlējās deviņas pašvaldības, kurās būtu iespējams sniegt atbalstu papildu 17 mērķa grupas personām. Attiecīgi ministrija atbilstoši MK noteikumu Nr. 512 19. punktā noteiktajam iniciēja vairāku pašvaldību projektos atbalstāmo mērķa grupas personu skaita palielināšanu, 2024. gada 25. un 30. aprīlī nosūtot attiecīgus norādījumus pašvaldībām un Centrālajai finanšu un līgumu aģentūrai (turpmāk – aģentūra). Tādējādi KP VIS iesniegtajos projektos mērķa grupas personu skaits tiks palielināts līdz 233 mērķa grupas personām.
Pēc projektu iesniegumu iesniegšanas termiņa (šī gada 16. aprīļa) KP VIS 3.1.2.1.i. investīcijas otrās kārtas pasākuma ietvaros projektu iesniegumus ir iesniegušas 39 no 43 Latvijas pašvaldībām (Jūrmalas valstspilsēta, Ķekavas, Varakļānu un Valkas novads nav iesnieguši projekta iesniegumus) kopumā par 216 mērķa grupas personām. Izvērtējot katras pašvaldības projekta iesniegumā norādīto mērķa grupas personu skaitu pret MK noteikumu Nr. 512 1. pielikumā noteikto katras pašvaldības kvotu, konstatēts, ka 11 pašvaldības nav izmantojušas visu tai MK noteikumu Nr. 512 1. pielikumā piešķirto kvotu.
Ņemot vērā, ka MK noteikumu Nr. 512 19. punktā ietvertie nosacījumi paredz arī pašvaldību kvotu pārdales iespēju, Labklājības ministrija (turpmāk – ministrija) jau savlaicīgi aicināja pašvaldības informēt par to, ja mērķa grupas personu skaits kādā no pašvaldībām ir lielāks par pašvaldībai noteikto kvotu. Atbilstoši pašvaldību sniegtajai informācijai tai pieejamo kvotu palielināt vēlējās deviņas pašvaldības, kurās būtu iespējams sniegt atbalstu papildu 17 mērķa grupas personām. Attiecīgi ministrija atbilstoši MK noteikumu Nr. 512 19. punktā noteiktajam iniciēja vairāku pašvaldību projektos atbalstāmo mērķa grupas personu skaita palielināšanu, 2024. gada 25. un 30. aprīlī nosūtot attiecīgus norādījumus pašvaldībām un Centrālajai finanšu un līgumu aģentūrai (turpmāk – aģentūra). Tādējādi KP VIS iesniegtajos projektos mērķa grupas personu skaits tiks palielināts līdz 233 mērķa grupas personām.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
KP VIS iesniegtie projekta iesniegumi arī ar iniciētajām kvotu pārdalēm nenodrošina 115. atskaites punkta "līdz 2024. gada 31. martam – 259 mērķa grupas personu atlase mājokļa fiziskās pieejamības uzlabošanai" (turpmāk – 115. atskaites punkts) sasniegšanu. Savukārt šī, 115. atskaites punkta, sasniegšana tieši ietekmē arī 116. atskaites punkta "līdz 2025. gada 31. martam – parakstīti līgumi par personu ar invaliditāti mājokļu pielāgošanu" un 117. mērķrādītāja "līdz 2026. gada 30. jūnijam – nodrošināta pieejamība mājokļa videi 259 personām ar invaliditāti" (turpmāk – 117. mērķrādītājs) sasniegšanu.
Apzinot iemeslus kvotu neizpildei un pašvaldību atteikumam dalībai, tika konstatētas, ka:
1) mērķa grupas personu atlasi apgrūtināja noteikto Starptautiskās statistiskās slimību un veselības problēmu klasifikācijas (turpmāk – SSK) kodu piemērošana (t.i. izrakstā no ambulatorās slimnieka medicīniskās kartes (veidlapa Nr. 027/u) vai ārstējošā ārsta atzinumā ir minēts cits SSK kods, kaut arī personai ir kustību traucējumi vai SSK minēts kā papildsaslimšanas diagnozes kods), mērķa grupas personas neatbilstošais vecums, mērķa grupu mājokļos veiktā nelegālā būvniecība vai arī mājoklis nav nodots ekspluatācijā, vienā no pašvaldībām vienīgā mērķa grupas persona nomira, bet cita netika identificēta;
2) mērķa grupas personas pēc iesnieguma iesniegšanas un pirms lēmuma pieņemšanas ir atteikušās no dalības pasākumā, tādējādi attiecīgi pašvaldības jau ir veikušas nepieciešamās darbības atbalsta izvērtēšanai (mērķa grupas personas un tā mājokļa izvērtējuma veikšana, t.sk. ergoterapeita un būvspeciālista atzinumu sagatavošana par mājokļa atbilstību). Šāda mērķa grupas personu mainība no finansējuma saņēmēja neatkarīgu iemeslu dēļ (mērķa grupas persona maina dzīvesvietu, tiek ievietota ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijā, nomirst u.tml.) ir iespējama arī mājokļu vides pielāgošanas laikā, kas nozīmē to, ka, piemēram, ir uzsākti un vēl nav pabeigti vides pielāgošanas darbi, bet izmaksas jau ir radušās. Savukārt MK noteikumos Nr. 512 šobrīd nav noteikti izmaksu attiecināmības nosacījumi šādos gadījumos. Ņemot vērā 3.1.2.1.i investīcijas otrās kārtas pasākuma mērķa grupas specifiku – personas ar invaliditāti, kurām ir kustību traucējumi, nav iespējams noteikt pienākumu mērķa grupai atmaksāt tajā veiktos 3.1.2.1.i. investīcijas otrās kārtas pasākuma finanšu ieguldījumus.
Papildus, MK noteikumu Nr. 512 19. punkts paredz pašvaldību kvotu pārdales iespēju, taču MK noteikumos Nr. 512 nav noteikts, kā kvotu pārdale nostiprināma konkrētajā pašvaldības projektā. Tāpat konstatēts, ka ne visus šobrīd MK noteikumos Nr. 512 noteiktos nosacījumus nav iespējams piemērot papildu mērķa grupas atbilstības atlasē (proti, attiecībā uz pašvaldības sociālā dienesta izveidotās komisijas pienākumiem papildu mērķa grupas atbilstības pārbaudē).
Ņemot vērā iepriekš minēto, ka var tikt nesasniegti 3.1.2.1.i. investīcijas otrās kārtas pasākumam noteiktie atskaites punkti un mērķrādītājs, pastāv risks, ka Latvija kā dalībvalsts nesaņem maksājumu par attiecīgajā gadā sasniedzamajiem rezultātiem, ņemot vērā Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 12. februāra regulas Nr. 2021/241, ar ko izveido Atveseļošanas un noturības mehānismu 24. panta 6. punktā noteikto, kas paredz, ka, ja Eiropas Komisija, veicot iesniegtā maksājuma pieprasījuma novērtējumu, ir konstatējusi, ka Eiropas Savienības Padomes 2021. gada 6. jūlija Īstenošanas lēmumā (ES) Nr. 2021/1064 par Latvijas Atveseļošanas fonda plāna novērtējuma apstiprināšanu noteiktie atskaites punkti un mērķrādītāji nav apmierinoši izpildīti, visas finanšu iemaksas vai tās daļas un attiecīgā gadījumā aizdevuma maksājums tiek apturēts.
Apzinot iemeslus kvotu neizpildei un pašvaldību atteikumam dalībai, tika konstatētas, ka:
1) mērķa grupas personu atlasi apgrūtināja noteikto Starptautiskās statistiskās slimību un veselības problēmu klasifikācijas (turpmāk – SSK) kodu piemērošana (t.i. izrakstā no ambulatorās slimnieka medicīniskās kartes (veidlapa Nr. 027/u) vai ārstējošā ārsta atzinumā ir minēts cits SSK kods, kaut arī personai ir kustību traucējumi vai SSK minēts kā papildsaslimšanas diagnozes kods), mērķa grupas personas neatbilstošais vecums, mērķa grupu mājokļos veiktā nelegālā būvniecība vai arī mājoklis nav nodots ekspluatācijā, vienā no pašvaldībām vienīgā mērķa grupas persona nomira, bet cita netika identificēta;
2) mērķa grupas personas pēc iesnieguma iesniegšanas un pirms lēmuma pieņemšanas ir atteikušās no dalības pasākumā, tādējādi attiecīgi pašvaldības jau ir veikušas nepieciešamās darbības atbalsta izvērtēšanai (mērķa grupas personas un tā mājokļa izvērtējuma veikšana, t.sk. ergoterapeita un būvspeciālista atzinumu sagatavošana par mājokļa atbilstību). Šāda mērķa grupas personu mainība no finansējuma saņēmēja neatkarīgu iemeslu dēļ (mērķa grupas persona maina dzīvesvietu, tiek ievietota ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijā, nomirst u.tml.) ir iespējama arī mājokļu vides pielāgošanas laikā, kas nozīmē to, ka, piemēram, ir uzsākti un vēl nav pabeigti vides pielāgošanas darbi, bet izmaksas jau ir radušās. Savukārt MK noteikumos Nr. 512 šobrīd nav noteikti izmaksu attiecināmības nosacījumi šādos gadījumos. Ņemot vērā 3.1.2.1.i investīcijas otrās kārtas pasākuma mērķa grupas specifiku – personas ar invaliditāti, kurām ir kustību traucējumi, nav iespējams noteikt pienākumu mērķa grupai atmaksāt tajā veiktos 3.1.2.1.i. investīcijas otrās kārtas pasākuma finanšu ieguldījumus.
Papildus, MK noteikumu Nr. 512 19. punkts paredz pašvaldību kvotu pārdales iespēju, taču MK noteikumos Nr. 512 nav noteikts, kā kvotu pārdale nostiprināma konkrētajā pašvaldības projektā. Tāpat konstatēts, ka ne visus šobrīd MK noteikumos Nr. 512 noteiktos nosacījumus nav iespējams piemērot papildu mērķa grupas atbilstības atlasē (proti, attiecībā uz pašvaldības sociālā dienesta izveidotās komisijas pienākumiem papildu mērķa grupas atbilstības pārbaudē).
Ņemot vērā iepriekš minēto, ka var tikt nesasniegti 3.1.2.1.i. investīcijas otrās kārtas pasākumam noteiktie atskaites punkti un mērķrādītājs, pastāv risks, ka Latvija kā dalībvalsts nesaņem maksājumu par attiecīgajā gadā sasniedzamajiem rezultātiem, ņemot vērā Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 12. februāra regulas Nr. 2021/241, ar ko izveido Atveseļošanas un noturības mehānismu 24. panta 6. punktā noteikto, kas paredz, ka, ja Eiropas Komisija, veicot iesniegtā maksājuma pieprasījuma novērtējumu, ir konstatējusi, ka Eiropas Savienības Padomes 2021. gada 6. jūlija Īstenošanas lēmumā (ES) Nr. 2021/1064 par Latvijas Atveseļošanas fonda plāna novērtējuma apstiprināšanu noteiktie atskaites punkti un mērķrādītāji nav apmierinoši izpildīti, visas finanšu iemaksas vai tās daļas un attiecīgā gadījumā aizdevuma maksājums tiek apturēts.
Risinājuma apraksts
Lai veicinātu 3.1.2.1.i. investīcijas otrās kārtas pasākuma mērķa grupas personu skaita sasniegšanu, ir nepieciešams paplašināt mērķa grupas, kura var saņemt atbalstu minētās investīcijas ietvaros, atlases kritērijus, tādā veidā sniedzot iespēju lielākam skaitam personu ar invaliditāti, kurām ir kustību traucējumi, saņemt atbalstu mājokļa pielāgošanai un sasniegt 3.1.2.1.i. investīcijas otrās kārtas mērķrādītāja vērtību (259 mērķa grupas personas).
Ja sākotnēji, izstrādājot MK noteikumu Nr. 512, pieejamie statistikas dati pašvaldību griezumā un ministrijas rīcībā esošā informācija pamatoja pieņēmumu, ka 3.1.2.1.i. investīcijas otrās kārtas pasākumam pieejamā finansējuma ietvaros atbalsta saņemšanai varētu pieteikties lielāks personu skaits par atbalstāmo mērķa grupas personu skaitu, tad pēc 2024. gada martā/aprīlī veiktās pašvaldību aptaujas un KP VIS datiem redzams, ka dažādu apstākļu dēļ mērķa grupas personu skaits atsevišķās pašvaldībās nav sasniegts atbilstoši MK noteikumu Nr. 512 1. pielikumā paredzētajai kvotai.
Ņemot vērā iepriekš minēto, nepieciešami šādi grozījumi MK noteikumu Nr. 512:
1) MK noteikumu Nr. 512 3. un 4. pielikumā attiecībā uz mērķa grupas personu 2.1. atlases kritēriju, t.i.:
- paplašināt SSK kodu, pēc kā noteikta personu kustību traucējumu saslimšanas diagnoze, skaitu;
- gan kritērijā, gan tā piemērošanas skaidrojumā svītrot vārdu "pamatsaslimšana".
Gan paplašinot SSK kodus, gan izslēdzot nosacījumu par "pamatsaslimšanu", personām ar kustību traucējumiem, kam vēl papildu ir noteikts cits funkcionālo traucējumu veids (piemēram, personai ir multipli traucējumi, kas veido gan garīga rakstura, gan kustību traucējumus, bet ambulatorās slimnieka medicīniskās kartes (veidlapa Nr. 027/u) vai ārstējošā ārsta atzinumā kā pamatsaslimšana ir minēti garīga rakstura traucējumi, bet kustību traucējumi – kā papildu saslimšana) būtu iespēja arī "kvalificēties" atbalstam un saņemt nepieciešamos mājokļa vides pielāgojumus. Minētie grozījumi paredzētu iespēju plašākam personu ar kustību traucējumiem lokam saņemt atbalstu un stiprinātu šo personu patstāvību un līdzdalību nodarbinātībā un sabiedrības procesos un neierobežotu šo personu mobilitāti;
2) izmaksu attiecināmības nosacījumos, papildinot MK noteikumus Nr. 512 ar nosacījumu, ka gadījumā, ja 3.1.2.1.i. investīcijas otrās kārtas pasākuma projekta īstenošanas laikā kāda no mērķa grupas personām pārtrauc dalību attiecīgās pašvaldības projektā objektīvu apsvērumu dēļ (piemēram, mērķa grupas persona maina dzīvesvietu, tiek ievietota ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijā, nomirst u.tml.), izmaksas sedz no AF finansējuma, taču minētās mērķa grupas mājokļa pielāgošanu neieskaita mērķrādītāja vērtībā. Jāatzīmē, ka šie gadījumi tiks vērtēti individuāli, pēc vienotas pieejas, par pamatu ņemot aspektu, vai šie gadījumi ir iestājušies no pašvaldības kā finansējuma saņēmēja neatkarīgu iemeslu dēļ. Katru gadījumu izvērtēs aģentūra kā vienošanās par projekta īstenošanu slēdzēja puse, ja nepieciešams, konsultējoties ar ministriju. Novirzot AF finansējumu mājokļu vides pielāgošanai, ko nevar ieskaitīt mērķrādītāja vērtībā, pastāv AF finansējuma pietiekamības risks mērķrādītāja vērtību sasniegšanai pilnā apmērā. Taču šādu gadījumu iestāšanās varbūtība netiek prognozēta lielāka par pieciem procentiem, attiecīgi nepastāv risks mērķrādītāja vērtību sasniegšanai par mazāk kā 95 procentiem, kā to pieļauj Eiropas Komisijas vadlīnijas – Eiropas Komisijas 2023. gada 21. februāra Paziņojums Eiropas Parlamentam un Padomei Nr. COM(2023) 99 final (atbilstoši 3.3. sadaļai "Maksājumu apturēšanas metodika" un II pielikumam "Komisijas metodika maksājumu apturēšanas noteikšanai saskaņā ar Atveseļošanas un noturības mehānisma regulu");
3) pašvaldību kvotu pārdales nosacījumos:
- paredzot, ka kvotu pārdales nostiprināšanai projekta iesniedzējs iesniedz precizējumus 3.1.2.1.i. investīcijas otrās kārtas pasākuma projekta iesniegumā MK noteikumu Nr. 512 26.3.3. apakšpunktā noteiktajā kārtībā (ja no ministrijas saņemta informācija par kvotu pārdali) vai, ja noslēgts līgums, finansējuma saņēmējs un aģentūra veic projekta grozījumus MK noteikumu Nr. 512 32. punktā noteiktajā kārtībā;
- papildinot, ka sociālā dienesta veidotā komisija iesaistās mērķa grupas personu atlasē arī gadījumā, kad pēc ministrijas informācijas saņemšanas par papildu pārdalīto pašvaldības kvotu mērķa grupas pretendentu skaits ir lielāks kā papildus pieejamā kvota. Piemēram, gadījumā, kad ministrija informē par papildu pārdalīto kvotu atbalsta sniegšanai divām mērķa grupas personām, bet iespējamo atbalstāmo mērķa grupas personu skaits ir – četras personas. Attiecīgi sociālā dienesta komisija vērtē un sniedz atzinumu, kuras divas no četrām mērķa grupām varēs saņemt atbalstu 3.1.2.1.i. investīcijas otrās kārtas pasākumā.
Ņemot vērā precizētos kvotu pārdales nosacījumus, MK noteikumi Nr. 512 papildināti ar pienākumu ministrijai organizēt pašvaldības kvotu pārdali un to dokumentēt, lai būtu iespējams izsekot, kā faktiski atbalstīto mērķa grupas personu skaits atšķiras no MK noteikumu Nr. 512 1. pielikumā noteiktā.
Vienlaikus informatīvajā ziņojumā "Par Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 3. komponentes "Nevienlīdzības mazināšana" 3.1. reformu un investīciju virziena " Reģionālā politika" reformas 3.1.2.r. "Sociālo un nodarbinātības pakalpojumu pieejamība minimālo ienākumu reformas atbalstam" 3.1.2.1.i. investīcijas "Publisko pakalpojumu un nodarbinātības pieejamības veicināšanas pasākumi cilvēkiem ar funkcionāliem traucējumiem" otrās kārtas "Atbalsta pasākumi cilvēkiem ar invaliditāti mājokļu vides pieejamības nodrošināšanai" atskaites punkta termiņa kavējumu" (24-TA-963) skaidrotas ministrijas rīcības kvotu pārdalei pēc MK noteikumu Nr. 512 grozījumu spēkā stāšanās.
Veiktie precizējumi veicinās 3.1.2.1.i. investīcijas otrās kārtas pasākuma mērķa sasniegšanu – mazināt nabadzības un sociālās atstumtības risku un veicināt personu ar invaliditāti, kurām ir kustību traucējumi, piekļuvi nodarbinātībai un pakalpojumiem, tādējādi sekmējot šo personu spējas īstenot savas cilvēktiesības un potenciāli uzlabotu viņu dzīves kvalitāti.
Jāmin, ka minētais ietekmē arī 3.1.2.1.i. investīcijas otrās kārtas pasākumam noteiktā 115. atskaites punkta izpildi šobrīd noteiktajā termiņā, bet, ņemot vērā, ka izpilde tiks nodrošināta līdz maksājuma pieprasījuma iesniegšanai Eiropas Komisijai (līdz 2025. gada 2. ceturksnim), minētās nobīdes atskaites punkta izpildē nerada riskus maksājuma pieprasījuma sagatavošanai. Ministrija ir sagatavojusi informatīvo ziņojumu "Par Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 3. komponentes "Nevienlīdzības mazināšana" 3.1. reformu un investīciju virziena "Reģionālā politika" reformas 3.1.2.r. "Sociālo un nodarbinātības pakalpojumu pieejamība minimālo ienākumu reformas atbalstam" 3.1.2.1.i. investīcijas "Publisko pakalpojumu un nodarbinātības pieejamības veicināšanas pasākumi cilvēkiem ar funkcionāliem traucējumiem" otrās kārtas "Atbalsta pasākumi cilvēkiem ar invaliditāti mājokļu vides pieejamības nodrošināšanai" atskaites punkta termiņa kavējumu" par 115. atskaites punkta neizpildi noteiktajā termiņā, piedāvājot konkrētas rīcības šī atskaites punkta sekmīgai izpildei (pamatojoties uz MK 22.03.2022. sēdes protokola Nr. 17 34. § 8.7. apakšpunktu) un kurā ietvertie priekšlikumi pamatā ir iekļauti šajos MK noteikumu Nr. 512 grozījumos.
Minētie MK noteikumu Nr. 512 grozījumi nemaina 3.1.2.1.i. investīcijas un tā ietvaros plānoto projektu mērķus, plānotās atbalstāmās darbības un īstenošanas nosacījumus, bet pozitīvi ietekmē mērķa grupu, jo būs iespēja pretendēt uz mājokļu vides pieejamības atbalstu plašākam mērķa grupas personu lokam. MK noteikumu Nr. 512 grozījumi ir būtiski un nepieciešami 3.1.2.1.i. investīcijas mērķa, tai noteikto atskaites punktu un mērķrādītāja sasniegšanai. Plānots, ka 115. atskaites punkts tiks sasniegts ne vēlāk kā līdz 2024. gada 30. novembrim.
Papildus, ņemot vērā, ka 2023. gada nogalē tika apstiprināti AF plāna grozījumi saistībā ar atskaites punktu un mērķrādītāja sasniegšanas termiņu precizējumiem un 3.1.2.1.i. investīcijas otrās kārtas finansējuma palielinājumu, nepieciešams svītrot MK noteikumu Nr. 512 VI. sadaļu "Noslēguma jautājums" un aktualizēt informāciju par atskaites punktiem un mērķrādītāju MK noteikumu Nr. 512 7. punktā, kā arī precizēt MK noteikumu Nr. 512 10. punktā norādīto informāciju attiecībā par 3.1.2.1.i. investīcijas otrās kārtas pasākuma finansējumu, ņemot vērā, ka vairs nav nepieciešams noteikt kārtību AF papildus finansējuma pieejamībai līdz Eiropas Komisijas pozitīvam lēmumam par AF plāna grozījumiem.
Pēc MK noteikumu Nr. 512 grozījumu spēkā stāšanās būs nepieciešams veikt grozījumus 3.1.2.1.i. investīcijas otrās kārtas pasākuma noslēgtajos līgumos un vienošanās par projekta īstenošanu.
Ja sākotnēji, izstrādājot MK noteikumu Nr. 512, pieejamie statistikas dati pašvaldību griezumā un ministrijas rīcībā esošā informācija pamatoja pieņēmumu, ka 3.1.2.1.i. investīcijas otrās kārtas pasākumam pieejamā finansējuma ietvaros atbalsta saņemšanai varētu pieteikties lielāks personu skaits par atbalstāmo mērķa grupas personu skaitu, tad pēc 2024. gada martā/aprīlī veiktās pašvaldību aptaujas un KP VIS datiem redzams, ka dažādu apstākļu dēļ mērķa grupas personu skaits atsevišķās pašvaldībās nav sasniegts atbilstoši MK noteikumu Nr. 512 1. pielikumā paredzētajai kvotai.
Ņemot vērā iepriekš minēto, nepieciešami šādi grozījumi MK noteikumu Nr. 512:
1) MK noteikumu Nr. 512 3. un 4. pielikumā attiecībā uz mērķa grupas personu 2.1. atlases kritēriju, t.i.:
- paplašināt SSK kodu, pēc kā noteikta personu kustību traucējumu saslimšanas diagnoze, skaitu;
- gan kritērijā, gan tā piemērošanas skaidrojumā svītrot vārdu "pamatsaslimšana".
Gan paplašinot SSK kodus, gan izslēdzot nosacījumu par "pamatsaslimšanu", personām ar kustību traucējumiem, kam vēl papildu ir noteikts cits funkcionālo traucējumu veids (piemēram, personai ir multipli traucējumi, kas veido gan garīga rakstura, gan kustību traucējumus, bet ambulatorās slimnieka medicīniskās kartes (veidlapa Nr. 027/u) vai ārstējošā ārsta atzinumā kā pamatsaslimšana ir minēti garīga rakstura traucējumi, bet kustību traucējumi – kā papildu saslimšana) būtu iespēja arī "kvalificēties" atbalstam un saņemt nepieciešamos mājokļa vides pielāgojumus. Minētie grozījumi paredzētu iespēju plašākam personu ar kustību traucējumiem lokam saņemt atbalstu un stiprinātu šo personu patstāvību un līdzdalību nodarbinātībā un sabiedrības procesos un neierobežotu šo personu mobilitāti;
2) izmaksu attiecināmības nosacījumos, papildinot MK noteikumus Nr. 512 ar nosacījumu, ka gadījumā, ja 3.1.2.1.i. investīcijas otrās kārtas pasākuma projekta īstenošanas laikā kāda no mērķa grupas personām pārtrauc dalību attiecīgās pašvaldības projektā objektīvu apsvērumu dēļ (piemēram, mērķa grupas persona maina dzīvesvietu, tiek ievietota ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijā, nomirst u.tml.), izmaksas sedz no AF finansējuma, taču minētās mērķa grupas mājokļa pielāgošanu neieskaita mērķrādītāja vērtībā. Jāatzīmē, ka šie gadījumi tiks vērtēti individuāli, pēc vienotas pieejas, par pamatu ņemot aspektu, vai šie gadījumi ir iestājušies no pašvaldības kā finansējuma saņēmēja neatkarīgu iemeslu dēļ. Katru gadījumu izvērtēs aģentūra kā vienošanās par projekta īstenošanu slēdzēja puse, ja nepieciešams, konsultējoties ar ministriju. Novirzot AF finansējumu mājokļu vides pielāgošanai, ko nevar ieskaitīt mērķrādītāja vērtībā, pastāv AF finansējuma pietiekamības risks mērķrādītāja vērtību sasniegšanai pilnā apmērā. Taču šādu gadījumu iestāšanās varbūtība netiek prognozēta lielāka par pieciem procentiem, attiecīgi nepastāv risks mērķrādītāja vērtību sasniegšanai par mazāk kā 95 procentiem, kā to pieļauj Eiropas Komisijas vadlīnijas – Eiropas Komisijas 2023. gada 21. februāra Paziņojums Eiropas Parlamentam un Padomei Nr. COM(2023) 99 final (atbilstoši 3.3. sadaļai "Maksājumu apturēšanas metodika" un II pielikumam "Komisijas metodika maksājumu apturēšanas noteikšanai saskaņā ar Atveseļošanas un noturības mehānisma regulu");
3) pašvaldību kvotu pārdales nosacījumos:
- paredzot, ka kvotu pārdales nostiprināšanai projekta iesniedzējs iesniedz precizējumus 3.1.2.1.i. investīcijas otrās kārtas pasākuma projekta iesniegumā MK noteikumu Nr. 512 26.3.3. apakšpunktā noteiktajā kārtībā (ja no ministrijas saņemta informācija par kvotu pārdali) vai, ja noslēgts līgums, finansējuma saņēmējs un aģentūra veic projekta grozījumus MK noteikumu Nr. 512 32. punktā noteiktajā kārtībā;
- papildinot, ka sociālā dienesta veidotā komisija iesaistās mērķa grupas personu atlasē arī gadījumā, kad pēc ministrijas informācijas saņemšanas par papildu pārdalīto pašvaldības kvotu mērķa grupas pretendentu skaits ir lielāks kā papildus pieejamā kvota. Piemēram, gadījumā, kad ministrija informē par papildu pārdalīto kvotu atbalsta sniegšanai divām mērķa grupas personām, bet iespējamo atbalstāmo mērķa grupas personu skaits ir – četras personas. Attiecīgi sociālā dienesta komisija vērtē un sniedz atzinumu, kuras divas no četrām mērķa grupām varēs saņemt atbalstu 3.1.2.1.i. investīcijas otrās kārtas pasākumā.
Ņemot vērā precizētos kvotu pārdales nosacījumus, MK noteikumi Nr. 512 papildināti ar pienākumu ministrijai organizēt pašvaldības kvotu pārdali un to dokumentēt, lai būtu iespējams izsekot, kā faktiski atbalstīto mērķa grupas personu skaits atšķiras no MK noteikumu Nr. 512 1. pielikumā noteiktā.
Vienlaikus informatīvajā ziņojumā "Par Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 3. komponentes "Nevienlīdzības mazināšana" 3.1. reformu un investīciju virziena " Reģionālā politika" reformas 3.1.2.r. "Sociālo un nodarbinātības pakalpojumu pieejamība minimālo ienākumu reformas atbalstam" 3.1.2.1.i. investīcijas "Publisko pakalpojumu un nodarbinātības pieejamības veicināšanas pasākumi cilvēkiem ar funkcionāliem traucējumiem" otrās kārtas "Atbalsta pasākumi cilvēkiem ar invaliditāti mājokļu vides pieejamības nodrošināšanai" atskaites punkta termiņa kavējumu" (24-TA-963) skaidrotas ministrijas rīcības kvotu pārdalei pēc MK noteikumu Nr. 512 grozījumu spēkā stāšanās.
Veiktie precizējumi veicinās 3.1.2.1.i. investīcijas otrās kārtas pasākuma mērķa sasniegšanu – mazināt nabadzības un sociālās atstumtības risku un veicināt personu ar invaliditāti, kurām ir kustību traucējumi, piekļuvi nodarbinātībai un pakalpojumiem, tādējādi sekmējot šo personu spējas īstenot savas cilvēktiesības un potenciāli uzlabotu viņu dzīves kvalitāti.
Jāmin, ka minētais ietekmē arī 3.1.2.1.i. investīcijas otrās kārtas pasākumam noteiktā 115. atskaites punkta izpildi šobrīd noteiktajā termiņā, bet, ņemot vērā, ka izpilde tiks nodrošināta līdz maksājuma pieprasījuma iesniegšanai Eiropas Komisijai (līdz 2025. gada 2. ceturksnim), minētās nobīdes atskaites punkta izpildē nerada riskus maksājuma pieprasījuma sagatavošanai. Ministrija ir sagatavojusi informatīvo ziņojumu "Par Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 3. komponentes "Nevienlīdzības mazināšana" 3.1. reformu un investīciju virziena "Reģionālā politika" reformas 3.1.2.r. "Sociālo un nodarbinātības pakalpojumu pieejamība minimālo ienākumu reformas atbalstam" 3.1.2.1.i. investīcijas "Publisko pakalpojumu un nodarbinātības pieejamības veicināšanas pasākumi cilvēkiem ar funkcionāliem traucējumiem" otrās kārtas "Atbalsta pasākumi cilvēkiem ar invaliditāti mājokļu vides pieejamības nodrošināšanai" atskaites punkta termiņa kavējumu" par 115. atskaites punkta neizpildi noteiktajā termiņā, piedāvājot konkrētas rīcības šī atskaites punkta sekmīgai izpildei (pamatojoties uz MK 22.03.2022. sēdes protokola Nr. 17 34. § 8.7. apakšpunktu) un kurā ietvertie priekšlikumi pamatā ir iekļauti šajos MK noteikumu Nr. 512 grozījumos.
Minētie MK noteikumu Nr. 512 grozījumi nemaina 3.1.2.1.i. investīcijas un tā ietvaros plānoto projektu mērķus, plānotās atbalstāmās darbības un īstenošanas nosacījumus, bet pozitīvi ietekmē mērķa grupu, jo būs iespēja pretendēt uz mājokļu vides pieejamības atbalstu plašākam mērķa grupas personu lokam. MK noteikumu Nr. 512 grozījumi ir būtiski un nepieciešami 3.1.2.1.i. investīcijas mērķa, tai noteikto atskaites punktu un mērķrādītāja sasniegšanai. Plānots, ka 115. atskaites punkts tiks sasniegts ne vēlāk kā līdz 2024. gada 30. novembrim.
Papildus, ņemot vērā, ka 2023. gada nogalē tika apstiprināti AF plāna grozījumi saistībā ar atskaites punktu un mērķrādītāja sasniegšanas termiņu precizējumiem un 3.1.2.1.i. investīcijas otrās kārtas finansējuma palielinājumu, nepieciešams svītrot MK noteikumu Nr. 512 VI. sadaļu "Noslēguma jautājums" un aktualizēt informāciju par atskaites punktiem un mērķrādītāju MK noteikumu Nr. 512 7. punktā, kā arī precizēt MK noteikumu Nr. 512 10. punktā norādīto informāciju attiecībā par 3.1.2.1.i. investīcijas otrās kārtas pasākuma finansējumu, ņemot vērā, ka vairs nav nepieciešams noteikt kārtību AF papildus finansējuma pieejamībai līdz Eiropas Komisijas pozitīvam lēmumam par AF plāna grozījumiem.
Pēc MK noteikumu Nr. 512 grozījumu spēkā stāšanās būs nepieciešams veikt grozījumus 3.1.2.1.i. investīcijas otrās kārtas pasākuma noslēgtajos līgumos un vienošanās par projekta īstenošanu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Jā
Apraksts
Pastāv iespēja precizēt 3.1.2.1.i. investīcijas otrās kārtas pasākuma nosacījumus un organizēt atkārtotu projektu atlasi, bet šī alternatīva nenodrošina visiem projektiem vienādus nosacījumus un ir laikietilpīga, kas attiecīgi paaugstina risku izpildīt 117. mērķrādītāja vērtību līdz maksājuma pieprasījuma iesniegšanai Eiropas Komisijai.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- Personas ar invaliditāti un kustību traucējumiem vecumā no 15 līdz 17 gadiem (ieskaitot), kā arī pilngadīgas personas ar I vai II invaliditātes grupu un kustību traucējumiem, kuras nav sasniegušas vecuma pensijas piešķiršanai nepieciešamo vecumu atbilstoši likumā "Par valsts pensijām" noteiktajam vai kuras ir sasniegušas šo vecumu un ir obligāti sociāli apdrošinātas personas (darba ņēmēji, pašnodarbinātie).
Ietekmes apraksts
MK noteikumu Nr. 512 grozījumi paredz labvēlīgākus nosacījumus 3.1.2.1.i. investīcijas otrās kārtas pasākuma mērķa grupas personām.
Juridiskās personas
- Pašvaldības, kas veic 3.1.2.1.i. investīcijas otrās kārtas pasākuma mērķa grupas personu atlasi.
Ietekmes apraksts
-
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
NēNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
Tā kā MK noteikumu Nr. 512 veiktie grozījumi paredz labvēlīgākus nosacījumus, kas ir attiecināmi uz visām pašvaldībām un 3.1.2.1.i. investīcijas otrās kārtas pasākuma mērķa grupu, sabiedrības līdzdalība šo grozījumu gadījumā nav rosināta.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Centrālā finanšu un līgumu aģentūra
- Pašvaldības, kas veic 3.1.2.1.i. investīcijas otrās kārtas pasākuma mērķa grupas personu atlasi.
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Veiktie precizējumi MK noteikumos Nr. 582 veicinās mērķa grupas personu iesaisti 3.1.2.1.i. investīcijas otrās kārtas pasākuma īstenošanā, lai pielāgotu šo personu mājokļus un tādā veidā veicinātu šo personu veiksmīgāku iekļaušanos sabiedrībā, iesaistīšanos darba tirgū un pieeju dažādiem pakalpojumiem.
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
3.1.2.1.i. investīcijas otrās kārtas pasākuma projekta ietvaros veiktie mājokļu uzlabojumi palīdzēs mērķa grupas personām nodrošināt lielāku piekļuvi nodarbinātībai un pakalpojumiem, tādējādi sekmējot viņu cilvēktiesības un dzīves kvalitāti.
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
3.1.2.1.i. investīcijas otrās kārtas investīcijas pasākumam ir tieša ietekme uz cilvēktiesībām, demokrātiskās vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību. 3.1.2.1.i. investīcijas otrās kārtas investīcijas pasākuma ietvaros īstenotās vispārīgas darbības un nosacījumi veicinās personu ar invaliditāti nediskrimināciju un pamattiesību ievērošanu.
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi