Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
VRAA informē, ka saistībā ar uzturēšanas darbiem 19. aprīlī no plkst. 23.00 līdz 20. aprīļa plkst. 12.00 ir iespējami traucējumi juridisko personu pilnvarošanas risinājumā.
21-TA-277: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2019. gada 17. decembra noteikumos Nr. 686 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 9.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Paaugstināt sociālo dienestu darba efektivitāti un darbinieku profesionalitāti darbam ar riska situācijās esošām personām" 9.2.1.1. pasākuma "Profesionāla sociālā darba attīstība pašvaldībās" īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Tiesību akta projekts “Grozījumi Ministru kabineta 2019. gada 17. decembra noteikumos Nr. 686 “Darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” 9.2.1. specifiskā atbalsta mērķa “Paaugstināt sociālo dienestu darba efektivitāti un darbinieku profesionalitāti darbam ar riska situācijās esošām personām” 9.2.1.1. pasākuma “Profesionāla sociālā darba attīstība pašvaldībās” īstenošanas noteikumi” (turpmāk – TA projekts) ir Labklājības ministrijas (turpmāk – LM) iniciatīva un izstrādāts saskaņā ar 2014. gada 3. jūlija Eiropas Savienības (turpmāk – ES) struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.–2020. gada plānošanas perioda vadības likuma 20. panta 6. un 13. punktu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
TA projekts izstrādāts, ar mērķi pilnvērtīgi un plānotajā apmērā īstenot 9.2.1.1. pasākuma "Profesionāla sociālā darba attīstība pašvaldībās" ietvaros paredzētos metodiku darbam ar dažādām klientu grupām, sociālā darba kopienā un vadības kvalitātes modeļa ieviešanas pilotprojektus, kā arī ģimenes asistenta pakalpojuma aprobēšanas pilotprojektā iesaistīt lielāku speciālistu skaitu un visas (t.i. 43) pašvaldības.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
LM kā 9.2.1.1. pasākuma finansējuma saņēmējs ir identificējis, ka 9.2.1.1. pasākuma "Profesionāla sociālā darba attīstība pašvaldībās" (turpmāk - 9.2.1.1. pasākums) projektā[1] paredzētos metodiku darbam ar dažādām klientu grupām, sociālā darba kopienā un vadības kvalitātes modeļa ieviešanas pilotprojektus nav iespējams īstenot sākotnēji plānotajā apmērā, jo kopš projekta uzsākšanas ir mainījies (t.i. palielinājies) pilotprojektos iesaistāmo personu atalgojums un iesaistes pilotprojektos noslodzes apmērs. Savukārt ģimenes asistenta pakalpojuma pilotprojekta pozitīvā ietekme uz ģimeņu, kurām tiek sniegts minētais pakalpojums, dzīves situāciju, liecina, ka ģimenes asistenta pakalpojumu ir nepieciešams nodrošināt visās pašvaldībās, tādēļ ir jāpalielina ģimenes asistenta pilotprojektā iesaistīto speciālistu, kuri nodrošina ģimenes asistenta pakalpojumu, skaits.
Lai nodrošinātu minēto, 9.2.1.1. pasākumā nepieciešams papildu finansējums kopumā 1 081 177 euro apmērā. No tiem 300 000 euro nepieciešami 9.2.1.1. pasākuma projekta atbalstāmo darbību Nr.2 “Metodiku izstrāde pašvaldību sociālo dienestu sociālajiem darbiniekiem darbam ar klientu mērķa grupām, kā arī sociālo darbinieku apmācība šo metodiku ieviešanai darbā un pilotprojektu īstenošana”, Nr. 3 “Pašvaldību sociālo dienestu vadības kvalitātes modeļa izstrāde un pilotprojektu īstenošana” un Nr. 5 “Sociālais darbs kopienā, tā attīstība un pilotprojekta īstenošana pašvaldībās” ietvaros paredzēto pilotprojektu  īstenošanai paredzētajā apjomā. Savukārt papildu finansējums 781 177 euro apmērā nepieciešams, lai 9.2.1.1. pasākuma projekta atbalstāmās darbības Nr.11 “Ģimenes asistenta pakalpojuma aprobēšana” ietvaros, papildus iesaistītu vēl 40 speciālistus, kuri nodrošina ģimenes asistenta pakalpojumu, tādējādi nodrošinot pilotprojektu īstenošanu visās pašvaldībās.


[1] Projekts Nr. 9.2.1.1/15/I/001 “Profesionāla sociālā darba attīstība pašvaldībās” (turpmāk – 9.2.1.1. pasākuma projekts)
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Izstrādāto metodiku sociālā darba kopienā un vadības kvalitātes modeļa ieviešanas pilotprojektos nepieciešams papildu finansējums 300 000 euro apmērā, jo:
1. 9.2.1.1. pasākumā projekta īstenošanā sākotnēji paredzētais metodiku un sociālā darba kopienā modeļa ieviešanas pilotprojektos iesaistīto dalībnieku iesaistes kompensācijas mehānisms pašvaldībām tika aprēķināts pēc tā brīža sociālā darbinieka vidējās faktiskās darba algas valstī un ņemot vērā Finanšu ministrijas metodikas Nr. 2.1. “Vadlīnijas attiecināmo un neattiecināmo izmaksu noteikšanai 2014.-2020. gada plānošanas periodā” 15.1.1. punktā noteikto. Proti, projekta tiešajās attiecināmajās personāla izmaksās var iekļaut to darbinieku atlīdzības izmaksas, kuri noteiktā laika posmā (vismaz viens mēnesis) ne mazāk kā 30% no normālā darba laika katrā mēnesī veic pienākumus, kas saistīti ar projektu, un tas ir pamatots ar atbilstošiem izmaksas pamatojošiem dokumentiem, piemēram, darba laika uzskaites tabula. Līdz ar to tika ņemts vērā 2013. – 2014. gada vidējais atalgojumu sociālajiem darbiniekiem sociālajos dienestos, kas bija vidēji no 600 – 800 euro mēnesī, piemērojot 0.3 slodzi. Uzsākot īstenot projektu, pirmkārt, tapa skaidrs, ka sociālajiem darbiniekiem veicamie pienākumi atbilst eksperta līmenim un par sākotnēji plānoto atalgojumu sociālie darbinieki nebija ieinteresēti veikt papildu darbu pilotprojektos, līdztekus veicot savus tiešos darba pienākumus. Līdz ar to algas tika noteiktas 1190 euro mēnesī – atbilstoši 30.11.2010. MK noteikumu  Nr.1075 “Valsts un pašvaldību institūciju amatu katalogs” (turpmāk – MK noteikumi Nr. 1075) 39.saimei “Sociālais darbs” III B līmeņa un 29.01.2013. MK noteikumu Nr.66 “Noteikumi par valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku darba samaksu un tās noteikšanas kārtību” 2.pielikumam. Projekta īstenošanas gaitā sadarbības partnera projekta īstenošanas personāla atlīdzības izmaksām tika piemērota vienas vienības izmaksu metodika. Izstrādātajā vienas vienības izmaksu metodikā par pamatu arī tika ņemti MK noteikumi Nr. 1075, piemērojot 39. amatu saimes “Sociālais darbs” (attiecas uz projekta darbību Nr.2 un Nr.3 pilotprojektiem) un 1. amatu saimes “Administratīvā vadība” (attiecas uz projekta darbības Nr.3 pilotprojektiem) atbilstošās mēnešalgu grupas, kas bija augstākas kā projektā aprēķinātās. Turklāt pašvaldību sociālo darbinieku iesaistes pilotprojektu īstenošanā noslodze ir paredzama lielāka nekā sākotnēji plānots. Visu četru jau izstrādāto metodiku īstenotajos pilotprojektos faktiskā vidējā slodze ir 0.64, kas vairāk kā divas reizes pārsniedz plānoto (t.i. 0.3 slodzi), jo pašvaldību sociālo dienestu vadībai, vienojoties ar konkrēto sociālo darbinieku, tika radīta iespēja pēc konkrētiem kritērijiem izvērtēt slodzes apmēru iesaistei pilotprojektā.  Ņemot vērā minēto, paredzams, ka arī turpmāk metodiku aprobēšanas pilotprojektos iesaistīto dalībnieku vidējā slodze pārsniegs plānoto 0.3 slodzi;
2. kvalitātes vadības modeļa pilotprojektā sākotnēji bija plānots iesaistīt sociālos darbiniekus, taču projekta īstenošanas gaitā tapa skaidrs, ka jēgpilnāk būtu iesaistīt vadības līmeni, jo kvalitātes vadības paradigma nozīmē, ka tieši vadītāji ir tie, kuri nodrošina pakalpojuma konkurētspēju, kvalitāti un produktivitāti, gudri vadot mikro prakses speciālistus. Līdz ar to pilotprojektos paredzēts iesaistīt nevis mikro prakses sociālos darbiniekus, bet gan pašvaldību sociālo dienestu vadības līmeņa speciālistus (piemēram, iestādes vadītāju vai vietnieku, vai sociālā darba nodaļas vadītāju (ja šāda struktūrvienība iestādē izveidota). Tas attiecīgi radīja nepieciešamību vienas vienības izmaksu metodiku papildināt ar vadības speciālista atlīdzības kompensācijas aprēķinu. Darba samaksa 1915.24 euro  tika noteikta kā vidējā aritmētiskā vadības speciālista atlīdzība, kas izriet no 30.11.2010. MK noteikumu Nr.1075 1. pielikuma 2.punkta un 7.punkta, klasificējot to divās amatu saimēs atkarībā no pārstāvētās iestādes iedalījuma un ieņemamā amata. Minētās izmaiņas sociālo darbinieku atalgojuma apmērā un kvalitātes vadības pilotprojektā iesaistīto speciālistu maiņa, nav uzskatāma par tiešu izmaksu sadārdzinājumu, bet apstākļiem, ko 9.2.1.1 pasākuma finansējuma saņēmējs nevarēja iepriekš paredzēt. Šim nav sistēmisks raksturs, attiecīgi riski finanšu nepietiekamībai šādu iemeslu dēļ turpmāk netiek paredzēti.

Savukārt attiecībā uz ģimenes asistenta pakalpojumu jāatzīmē, ka jau vairāk kā 10 mēnešus projekta ietvaros tiek īstenots minētā pakalpojuma apraksta aprobēšanas pilotprojekts, kurā piedalās 30 pašvaldību (pirms administratīvi teritoriālās reformas 37 pašvaldību) 49 speciālisti, kuri nodrošina ģimenes asistenta pakalpojumu. Pilotprojekta ietvaros tiek nodrošinātas ģimenes asistentu mācības vairāk kā 125 stundu apjomā un papildu speciālās zināšanas bērnu tiesību aizsardzības jomā 40 stundu apjomā, pēc kuru apgūšanas sagatavotie speciālisti uzsāk ģimenes asistenta pakalpojuma praktisku nodrošināšanu pašvaldību sociālajos dienestos.
Ģimenes asistenta pakalpojums pilotprojekta ietvaros tiek nodrošināts 131 ģimenei ar bērniem, kas ietver 196 šo ģimeņu pilngadīgās personas un 300 bērnus. Pakalpojums tiek nodrošināts arī 6 pilngadību sasniegušiem jauniešiem pēc ārpusģimenes aprūpes un 13 personām ar garīga rakstura traucējumiem, tādejādi kopējais personu skaits, kas saņem atbalstu ģimenes asistenta pakalpojuma ietvaros, ir indikatīvi 500 personas. Jāatzīmē, ka norādītajās 131 ģimenēs ar bērniem, daļa vecāku ir gan auguši un dzīves pieredzi saņēmuši ārpusģimenes aprūpē, gan vienlaikus ir ar garīga rakstura traucējumiem. 10 mēnešu laikā, kopš ir uzsākta pilotprojekta īstenošana (kas ir pietiekams laika periods, lai izdarītu pierādījumos balstītus secinājumus), ir vērojami uzlabojumi ģimeņu, kurām tiek sniegts ģimenes asistenta pakalpojums, situācija. Piemēram, vairākas ģimenēs ir uzlabojušās prasmes budžeta plānošanā un parādsaistību (ja tādas ir) kārtošanā, uztura un mājokļa stāvokļa uzlabošanā, ir nodrošināts nepieciešamais aprīkojums (t.i. mācību galds, dators u.tml.) attālināto mācību nodrošināšanai, bērnu aprūpē notiek regulārāka konsultēšanās ar veselības aprūpes speciālistiem, ir paaugstinājusies izpratne par savlaicīgiem ieguldījumiem bērnu veselībā, t.sk. par – vakcinācijas, vitamīnu lietošanas un zobu higiēnas veikšanas nozīmību u.tml. Tāpat ir paaugstinājušās prasmes izglītības procesa organizēšanā un regulārāk notiek saziņa ar pedagogiem. Minēto iemaņu uzlabošana ir palīdzējusi ģimenēm risināt sarežģītas ikdienas situācijas un sekmējusi to iespējas iekļauties sabiedrībā. Papildus jāmin, ka ģimenes asistenta pakalpojums atslogo arī sociālā darbinieka ikdienu un sniedz informāciju par reālo situāciju riska ģimenēs, ko sociālais darbinieks limitēto tikšanos un apsekojumu laikā nevar iegūt, tādejādi savlaicīgāk tiek apzinātas problēmsituācijas un ātrāk var tikt nodrošināts ģimenēm nepieciešamais atbalsts. Arvien vairāk pašvaldību izrāda interesi par ģimenes asistenta pakalpojumu un iespējām iesaistīt speciālistus, kuri nodrošina ģimenes asistenta pakalpojumu 9.2.1.1. pasākuma pilotprojekta ietvaros īstenotajās apmācībās un ģimenes asistenta pakalpojuma nodrošināšanā. Līdz ar to ļoti nozīmīgi ir kāpināt šī pakalpojuma īpatsvaru un nodrošināt to pēc iespējas lielākā skaitā pašvaldību.
Ņemot vērā minēto un, lai paplašinātu ģimenes asistenta pakalpojuma pieejamību pēc iespējas vairāk pašvaldībās, ar 2022. gadu pilotprojektā pakāpeniski plānots iesaistīt un apmācīt vēl 40 speciālistus (15 no janvāra līdz decembrim un 25 no jūnija līdz decembrim), kuri nodrošina ģimenes asistenta pakalpojumu, savukārt 2023. gadā pilotprojektā turpinās strādāt visi 40 iepriekš iesaistītie ģimenes asistenti. Lai nodrošinātu, ka ģimenes asistenta pakalpojuma aprobēšanas pilotprojektā 2022.gadā papildu iesaistītie un apmācītie  speciālisti minēto pakalpojumu aprobētu plānotajā (t.i. 2 gadu) periodā, par 12 mēnešiem (t.i. līdz 2023. gada 31. oktobrim) nepieciešams pagarināt kopējo pilotprojekta īstenošanas laiku. Papildus jāmin, ka jau šobrīd ir secināms, ģimenes asistenta pakalpojums ir ļoti nepieciešams un pieprasījums pēc tā arvien pieaug, attiecīgi pilotprojekts tvērums tiek paplašināts vēl pirms izvērtējuma veikšanas. Jāatzīmē, ka izvērtējuma veikšana ir uzsākta 2021. gada jūnijā un to plānots īstenot līdz 2023. gada IV ceturksnim, un pilotprojektā papildus iesaistītie speciālisti arī tiks iesaistīti sniegtā pakalpojuma efektivitātes izvērtēšanā, tādējādi nodrošinot visaptverošu un plašāku pakalpojuma ietekmes izvērtējumu.
2022. gadā papildus 40 speciālistu, kuri nodrošina ģimenes asistenta pakalpojumu iesaistei pilotprojektā nepieciešami 330 109 euro, ņemot vērā, ka 25 ģimenes asistenti mācības uzsāks tikai no jūnija, savukārt 2023. gadā 40 speciālistu iesaistes turpināšanai pilotprojektā papildus nepieciešami 451 068 euro. Attiecīgi speciālistu, kuri nodrošina ģimenes asistenta pakalpojumu, skaita palielināšanai ģimenes asistenta pakalpojuma aprobēšanas pilotprojektā kopumā nepieciešami papildu 781 177 euro.
Attiecībā uz sadarbības līgumiem, par iesaisti ģimenes asistenta pakalpojuma aprobēšanas pilotprojektā, jāmin, ka daļai pašvaldību, kas pašlaik iesaistītas minētajā pilotprojektā un ar kurām līgums ir noslēgts līdz 2022. gadam, līgumus nav plānots pagarināt. Pēc dalības pilotprojektā šie speciālisti turpinās nodrošināt ģimenes asistenta pakalpojumu pašvaldībā pastāvīgi. Taču, gadījumos, ja pašvaldības vēlēsies piesaistīt vēl papildu speciālistus, tiks veikti noslēgtā līgumu grozījumi. Vienlaikus jāmin, ka pēc administratīvi teritoriālās reformas valstī ir radusies situācija, ka daļa pašvaldību, ar ko noslēgti sadarbības līgumi, šobrīd ir pievienotas citai pašvaldībai, ar ko līgums līdzšinēji nav bijis noslēgts, līdz ar to, jaunizveidotās pašvaldības pārņems šīs līgumsaistības līdz 2022. gadam. Savukārt ar pašvaldībām, kas līdz šim nav bijušas iesaistītas, taču vēlēsies iesaistīsies nākamajā ģimenes asistenta pakalpojuma aprobēšanas pilotprojekta posmā, tiks slēgti jauni sadarbības līgumi.
Metodiku ieviešanas pilotprojekta mērķis ir aprobēt izstrādāto metodiku praktisku piemērošanu ikdienas sociālajā darbā. Sociālā darba kopienā un vadības kvalitātes modeļa pilotprojektu mērķis ir aprobēt izstrādāto modeļu ieviešanu un praktisku piemērošanu sociālajos dienestos. Savukārt ģimenes asistenta pakalpojuma pilotprojekta mērķis ir aprobēt izstrādāto klātienes mācību programmu un atbilstoši mācību programmas saturam nodrošināt ģimenes asistenta pakalpojumu.

Ņemot vērā minēto finansējuma palielinājumu un speciālistu, kuri nodrošina ģimenes asistenta pakalpojumu skaita palielināšanu iesaistei ģimenes asistenta pakalpojuma aprobēšanas pilotprojektā, 9.2.1.1. pasākumā tiek noteikti jauni uzraudzības rādītāji, proti:
 - specifiskais iznākuma rādītājs – pašvaldību sociālo dienestu speciālistu, kuri nodrošina ģimenes asistenta pakalpojumu un piedalījušies profesionālās kompetences pilnveidē, skaits - 90. Minētais iznākuma rādītājs noteikts, ņemot vērā, ka 9.2.1.1. pasākuma kopējā attiecināmā finansējuma palielinājums, tostarp paredzēts, lai ģimenes asistenta pakalpojuma aprobēšanas pilotprojektā iesaistītu lielāku speciālistu skaitu. Sasniedzamā iznākuma rādītāja vērtība noteikta, balstoties uz ģimenes asistenta pakalpojuma aprobēšanas pilotprojektā iesaistīto speciālistu, kuri nodrošina ģimenes asistenta pakalpojumu, skaitu (proti, 90 personas). Tādējādi sasniedzamā iznākuma rādītāja vērtība noteikta 90 personas.
- specifiskais rezultāta rādītājs – pašvaldību sociālo dienestu speciālistu, kuri nodrošina ģimenes asistenta pakalpojumu un pilnveidojuši savu profesionālo kompetenci, skaits - 90. Sasniedzamā rezultāta rādītāja vērtība noteikta, pieņemot, ka profesionālo kompetenci paaugstinās 100% no pilotprojekta ietvaros īstenoto mācību dalībniekiem (90). Tādējādi sasniedzamā rezultāta rādītāja vērtība noteikta 90 personas.

Papildus minētajam, TA projekts paredz redakcionāli precizēt MK noteikumu Nr. 686[1] 19. punktu, novēršot ierobežojumu 9.2.1.1. pasākuma pakalpojumu (uzņēmuma līgumu) ietvaros plānotajām izmaksām, t.i. paredzot, ka pakalpojumu (uzņēmumu) līgumos papildus var plānot konkrētas MK noteikumos Nr. 686 noteiktās izmaksas.

9.2.1.1. pasākuma ietvaros kopējā finansējuma palielinājums atbilst darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” 9. prioritārā virziena “Sociālā iekļaušana un nabadzības apkarošana” 112 intervences kategorijas kodam “Piekļuves uzlabošana cenas ziņā pieejamiem, ilgtspējīgiem un kvalitatīviem pakalpojumiem, tostarp veselības aprūpei un vispārējas nozīmes sociālajiem pakalpojumiem”.

9.2.1.1. pasākumā papildus nepieciešamais finansējums tiks pārdalīts no 9.1.1.1. pasākuma [2], kur radies finanšu ietaupījums, COVID - 19 pandēmijas izraisīto seku ietekmē. Tas skaidrojams ar samazinātu mērķa grupas pieprasījumu iesaistei darbam nepieciešamo iemaņu attīstības pasākumā (DNIA), kā arī ar algoto pagaidu sabiedrisko darbu (APSD) īstenošanas teritoriālā pārklājuma precizēšanu un finansēšanas avota maiņu (no 2022. gada nodarbinātības speciālā budžeta ietvaros).

9.2.1.1. pasākuma projekta īstenotājs ir LM (vadošā valsts pārvaldes iestāde), kas īsteno valsts politiku, t.sk. sociālās palīdzības un sociālā darba jomā. Savukārt 9.2.1.1. pasākumā plānotās atbalstāmās darbības un mērķis - paaugstināt pašvaldību sociālo dienestu darba efektivitāti un pašvaldībās nodarbināto sociālā darba speciālistu profesionalitāti, ir tieši vērsts uz minēto LM pienākumu izpildi. Vienlaikus, projekta atbalstāmo darbību īstenošanai tiek piesaistīti Publisko iepirkumu likumā noteiktajā kārtībā izvēlēti pakalpojuma sniedzēji. Ņemot vērā, ka LM īstenojot projektu, neveic ar saimniecisku darbību saistītus pienākumus, projektā plānotie pasākumi nav klasificējami kā komercdarbības atbalsts.




[1] Ministru kabineta 2019. gada 17. decembra noteikumi Nr. 686 “Darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” 9.2.1. specifiskā atbalsta mērķa “Paaugstināt sociālo dienestu darba efektivitāti un darbinieku profesionalitāti darbam ar riska situācijās esošām personām” 9.2.1.1. pasākuma “Profesionāla sociālā darba attīstība pašvaldībās” īstenošanas noteikumi” (turpmāk – MK noteikumi Nr. 686)

[2] Darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” 9.1.1. specifiskā atbalsta mērķa “Palielināt nelabvēlīgākā situācijā esošu bezdarbnieku iekļaušanos darba tirgū” 9.1.1.1. pasākums “Subsidētās darbavietas nelabvēlīgākā situācijā esošiem bezdarbniekiem” (turpmāk 9.1.1.1. pasākums)
 
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā minēto, TA projekts paredz veikt šādus grozījumus MK noteikumos Nr. 686:
1) papildinot noteikumus ar 4.2.3. un 4.2.4. apakšpunktu, nosakot 9.2.1.1. pasākumā papildu uzraudzības rādītājus, proti:
4.2.3. specifiskais iznākuma rādītājs – pašvaldību sociālo dienestu speciālistu, kuri nodrošina ģimenes asistenta pakalpojumu un piedalījušies profesionālās kompetences pilnveidē, skaits -90;
4.2.4. specifiskais rezultāta rādītājs - pašvaldību sociālo dienestu speciālistu, kuri nodrošina ģimenes asistenta pakalpojumu un pilnveidojuši savu profesionālo kompetenci, skaits - 90;
2) 7. punktā, nosakot, ka pasākumam pieejamais kopējais attiecināmais finansējums ir 10 535 395 euro, tai skaitā Eiropas Sociālā fonda finansējums – 8 955 085 euro un valsts budžeta līdzfinansējums – 1 580 310 euro;
3) 19. punkta ievaddaļā aizstājot vārdus "izmaksas plāno" ar vārdiem "papildus var plānot izmaksas:";
4) 35.1. apakšpunktā aizstājot vārdus "ne ilgāk par diviem gadiem" ar vārdiem "ne ilgāk par trīs gadiem".
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
TA projekts tiek virzīts pirms Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" (turpmāk - DP) grozījumu Nr.8 oficiālas saskaņošanas ar Eiropas Komisiju.Gadījumā, ja Eiropas Komisija nesaskaņos DP grozījumu Nr.8. priekšlikumus, t.sk. par 9.1.1.specifiskā atbalsta mērķa “Palielināt sociālās atstumtības riskam pakļauto mērķa grupu, tostarp bezdarbnieku, tai skaitā nelabvēlīgākā situācijā esošu bezdarbnieku, iekļaušanos darba tirgū” finansējuma pārdali un ar to saistītajām rādītāju izmaiņām, LM attiecīgi plānos turpmākās rīcības konkrētā DP SAM/ pasākuma ietvaros.
 
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Finansējuma pārdalei no 9.1.1.1. pasākuma, samazinot bezdarbniekiem no ES fondiem pieejamā atbalsta apjomu, tostarp sākotnēji COVID-19 pandēmijas izraisīto seku mazināšanai plānoto finansējumu, uz 9.2.1.1. pasākumu, nodrošinot atsevišķu pasākumā paredzēto atbalstāmo darbību īstenošanu plānotajā apmērā, kā arī ģimenes asistenta pakalpojuma aprobēšanas pilotprojektā iesaistot lielāku personu skaitu un visas pašvaldības, gan tūlītēji, gan ilgtermiņā ir pozitīva ietekme uz profesionāla sociālā darba nodrošināšanu un profesionāla atbalsta sniegšanu mazaizsargātajām personām, tostarp, ģimenēm, kurās aug bērni, personām ar garīga rakstura traucējumiem u.tml. Profesionāls sociālais darbs jo īpaši būtisks COVID – 19 pandēmijas laikā, it īpaši ņemot vērā regulārās pašizolācijas un/vai karantīnas situācijas, attālinātās mācības un ikdienas darbu situācijās, kad neviens no speciālistiem pilnībā nevar pārliecināties, kas notiek ģimenēs. Jāatzīmē, ka faktiskā situācija sociālo dienestu un citu pašvaldības sociālo pakalpojumu sniedzēju ikdienas darbā liecina par tendenci, ka COVID- 19 pandēmijas izraisītās krīzes ietekmē (t.i., zaudēti ienākumu avoti, sociālā distancēšanās, izraisītās trauksmes rezultātā saasinājušās garīgās veselības problēmas, kā arī eskalējušās vardarbības ģimenē un atkarību problēmas, cilvēki ir nomākti un neziņā par nākotni u.tml.), pieaug sociālo pakalpojumu saņēmēju loks, vienlaikus radot papildu noslodzi un neparedzētas situācijas sociālo darbinieku ikdienas darbu plānošanā, prioritāšu noteikšanā un lēmumu pieņemšanā. Jāmin, ka šādā situācijā ļoti būtiska ir sociālo dienestu darbinieku profesionalitāte un spēja operatīvi reaģēt mainīgu ārējo apstākļu ietekmē. Vienlaikus neatsverama loma ir ģimenes asistentiem, kuri arī ārkārtējās situācijas laikā nepārtrauc darbu ar ģimenēm, ir tām vistuvāk un nekavējoties reaģē uz problēmsituācijām.
Ņemot vērā minēto, TA projektā paredzētais finansējuma palielinājums atsevišķu 9.2.1.1. pasākuma ietvaros īstenoto atbalstāmo darbību pilnvērtīgai īstenošanai sekmēs operatīvu un kvalitatīvu sociālo pakalpojumu sniegšanu iedzīvotājiem un vienlaikus atbalstīs sociālā dienesta darbiniekus paaugstinātas noslodzes un stresa apstākļos, gan COVID - 19 pandēmijas laikā, gan arī citu mainīgu ārējo apstākļu ietekmē. 

Papildus jāmin, ka atbilstoši MK 09.10.2021. rīkojuma “Par ārkārtējās situācijas izsludināšanu” 3.punktam, ārkārtējās situācijas laikā nav apturēta MK 28.09.2021. noteikumu Nr. 662 “Epidemioloģiskās drošības pasākumi Covid-19 infekcijas izplatības ierobežošanai” (turpmāk – MK noteikumi Nr. 662) 3.5.apakšnodaļā “Sociālo pakalpojumu sniegšanas nosacījumi” noteikto normu piemērošana. Ņemot vērā minēto, MK noteikumu Nr. 662 3.5.apakšnodaļā minētās speciālās prasības sociālo pakalpojumu sniegšanai un saņemšanai ir piemērojamas arī ārkārtējās situācijas laikā. Līdz ar to, arī tādus pakalpojumus kā asistenta, pavadoņa, ģimenes asistenta, tiek turpināts nodrošināt klātienē, tādējādi novēršot situācijas, piemēram, kad ģimenēs parādās jebkāda veida vardarbība, bērni tiek pamesti novārtā, nemācās, personas ar garīga rakstura traucējumiem neizprot esošo situāciju, t.sk. epidemioloģiskās drošības prasības, distancēšanās un pašizolācijas nepieciešamību u.tml. Jāatzīmē,  ka ģimenes asistenta pakalpojums ir viens no būtiskākajiem sociālajā jomā, lai novērstu un palīdzētu ģimenēm risināt  dažādas sarežģītas  ikdienas  situācijas, jo īpaši šajā laikā, kad regulāri spēkā ir dažādi ierobežojumi.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

TA projektam nav negatīvas ietekmes uz 9.2.1.1. pasākuma uzraudzības rādītāju un mērķa sasniegšanu un noslēgto vienošanos par 9.2.1.1. pasākuma projekta īstenošanu, un grozījumi projektā nav uzskatāmi par būtiskiem Regulas Nr. 1303/2013 71. panta izpratnē.
Papildus finansējuma piešķiršana atsevišķu 9.2.1.1. pasākuma atbalstāmo darbību īstenošanai veicinās 9.2.1.1. pasākuma mērķa (t.i. paaugstināt pašvaldību sociālo dienestu darba efektivitāti un pašvaldībās nodarbināto sociālā darba speciālistu profesionalitāti) sasniegšanu, jo 9.2.1.1. pasākuma ietvaros plānoto pilotprojektu īstenošana sekmēs izstrādāto metodiku darbam ar dažādām klientu grupām, sociālo dienestu vadības kvalitātes modeļa un sociālā darba kopienā modeļa ieviešanu un praktisko piemērošanu ikdienas sociālajā darbā. Savukārt pilotprojektā iesaistīto speciālistu, kuri nodrošina ģimenes asistenta pakalpojumu skaita palielināšana, ļaus lielākam skaitam speciālistu iegūt zināšanas, prasmes un iemaņas ģimenes asistenta pakalpojuma sniegšanā, kā arī ļaus attīstīt un pilnveidot ģimenes asistenta pakalpojumu visās pašvaldībās, tādējādi arvien vairāk ģimenēm ar bērniem būs iespēja saņemt atbalstu jaunu prasmju, kas saistītas ar bērnu aprūpi un labbūtību, apgūšanai.
Pēc noteikumu projektu spēkā stāšanās finansējuma saņēmējs veiks atbilstošus 9.2.1.1. pasākuma projekta grozījumus un iesniegs tos Centrālajā finanšu un līgumu aģentūrā (turpmāk – CFLA). LM sadarbībā ar CFLA nodrošinās, ka finansējuma saņēmējs uzņemas papildu līgumsaistības 9.2.1.1. pasākuma projektā, t.i. palielinot pieejamo kopējo attiecināmo finansējumu, pēc tam, kad ir stājušies spēkā 9.1.1.1. pasākuma projekta Nr. 9.1.1.1/15/I/001 “Subsidētās darbavietas bezdarbniekiem” (turpmāk – 9.1.1.1. pasākuma projekts) vienošanās grozījumi, ar kuriem tiek atbrīvots 9.2.1.1. pasākumam papildus nepieciešamais finansējums. Minētā nodrošināšanai noteikumu projektam ir pievienots MK protokollēmuma projekts, kas nosaka darbību secību, uzņemoties papildu saistības. Vienlaikus paredzēts, ka LM kā finansējuma saņēmējs 9.2.1.1. pasākuma projekta grozījumus veiks pēc attiecīgu grozījumu veikšanas 9.1.1.1. pasākuma projektā.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • 1. pašvaldību izveidoto sociālo pakalpojumu sniedzēju sociālā darba speciālisti; 2. pašvaldību sociālo dienestu vadības līmeņa speciālisti; 3. pašvaldību sociālo dienestu speciālisti, kuri nodrošina ģimenes asistenta pakalpojumu; 4.personas, kas saņems ģimenes asistenta pakalpojumu
Ietekmes apraksts
TA projekts paredz papildu finansējuma piešķiršanu atsevišķu 9.2.1.1. pasākuma atbalstāmo darbību īstenošanai, kas kopumā veicinās 9.2.1.1. pasākuma mērķa (t.i. paaugstināt pašvaldību sociālo dienestu darba efektivitāti un pašvaldībās nodarbināto sociālā darba speciālistu profesionalitāti) sasniegšanu.
Papildus piešķirtais finansējums, tostarp tiks novirzīts ģimenes asistenta pakalpojuma aprobēšanas pilotprojektā iesaistīto speciālistu, kuri nodrošina ģimenes asistenta pakalpojumu skaita palielināšanai, nodrošinot, ka minētais pakalpojums tiek sniegts plašākam personu (ģimeņu) lokam. Ģimenes asistenta pakalpojuma sniegšana pozitīvi ietekmēs personas (ģimenes), kurām minētais pakalpojums tiks nodrošināts, jo pakalpojuma ietvaros tiks sniegts profesionāls  atbalsts problēmsituāciju risināšanā, tādējādi uzlabojot personu (ģimeņu) ikdienas situāciju, vienlaikus veicinot to iespēju integrēties sabiedrībā.
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2021
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2022
2023
2024
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
1 352 721
0
1 954 178
450 593
1 033 410
1 095 973
-1 033 410
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
1 352 721
0
1 954 178
450 593
1 033 410
1 095 973
-1 033 410
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
1 591 437
0
2 299 033
530 109
1 215 776
1 289 381
-1 215 776
2.1. valsts pamatbudžets
1 591 437
0
2 299 033
530 109
1 215 776
1 289 381
-1 215 776
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
-238 716
0
-344 855
-79 516
-182 366
-193 408
182 366
3.1. valsts pamatbudžets
-238 716
0
-344 855
-79 516
-182 366
-193 408
182 366
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
-79 516
-193 408
182 366
5.1. valsts pamatbudžets
0
-79 516
-193 408
182 366
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Saskaņā ar MK noteikumiem Nr. 686 šobrīd 9.2.1.1. pasākuma projektam pieejamais maksimālais kopējais attiecināmais finansējums ir 9 454 218 euro, tai skaitā Eiropas Sociālā fonda (turpmāk – ESF) finansējums – 8 036 085 euro un valsts budžeta līdzfinansējums – 1 418 133 euro.
TA projekts paredz palielināt 9.2.1.1. pasākuma pieejamo kopējo attiecināmo finansējumu par 1 081 177 euro, attiecīgi 9.2.1.1. pasākuma projektam pieejamais kopējais attiecināmais sastāda 10 535 395 euro, tai skaitā ESF finansējums – 8 955 085 euro un valsts budžeta līdzfinansējums – 1 580 310 euro.
Budžeta ieņēmumi ir finansējuma ESF daļa 85% apmērā no pasākuma attiecināmām izmaksām. Budžeta izdevumi ir kopējie pasākuma ieviešanai nepieciešamie publiskā finansējuma (ESF un valsts budžeta) līdzekļi attiecīgajā gadā.
Atbilstoši aktuālajai projekta iesniegumā norādītajai informācijai 9.2.1.1. pasākuma projektā:
2015. gadā kopējais faktiskais investētais finansējums (atbilstoši Valsts kases izdrukai) 50 083 euro, t.sk. ESF finansējums 42 571 euro un valsts budžeta finansējums 7 512 euro;
2016. gadā kopējais faktiskais investētais finansējums (atbilstoši Valsts kases izdrukai) 343 735 euro, t.sk. ESF finansējums 292 175 euro un valsts budžeta finansējums 51 560 euro. Kopējais faktiski apgūtais finansējums (atbilstoši faktiskajām projekta izmaksām) 343 654 euro, tai skaitā ESF finansējums 292 106 euro un valsts budžeta finansējums 51 548 euro. Starpība starp valsts kases izdruku un faktiskajām projekta izmaksām 81 euro apmērā ir kļūdaini veiktā pārmaksa, kas atgriezta atpakaļ valsts budžetā;
2017. gadā kopējais faktiskais investētais finansējums (atbilstoši Valsts kases izdrukai) 405 546 euro, t.sk. ESF finansējums 344 714 euro un valsts budžeta finansējums 60 832 euro. Kopējais faktiski apgūtais finansējums (atbilstoši faktiskajām projekta izmaksām) 405 304 euro, tai skaitā ESF finansējums 344 508 euro un valsts budžeta finansējums 60 796 euro. Par 242 euro tika samazināts projekta kopējais finansējums (t.i., piemērotais līgumsods iepirkuma līgumā Nr. LM2016/35–5–10/24);
2018. gadā kopējais faktiskais investētais finansējums (atbilstoši Valsts kases izdrukai) 582 432 euro, t.sk. ESF finansējums 495 067 euro un valsts budžeta finansējums 87 365 euro;
2019. gadā kopējais faktiskais investētais finansējums (atbilstoši Valsts kases izdrukai) 1 025 287 euro, t.sk. ESF finansējums 871 494 euro un valsts budžeta finansējums 153 793 euro.
Kopējais faktiski apgūtais finansējums (atbilstoši faktiskajām projekta izmaksām) 1 025 252 euro, tai skaitā ESF finansējums 871 464 euro un valsts budžeta finansējums 153 788 euro. Par 35 euro tika samazināts projekta kopējais finansējums, kas tika atgriezt atpakaļ valsts budžetā par neizmantoto veselības apdrošināšanas polisi.
2020. gadā kopējais faktiskais investētais finansējums (atbilstoši Valsts kases izdrukai) 1 202 934 euro, t.sk. ESF finansējums 1 022 494 euro un valsts budžeta finansējums 180 440 euro;
2021. gadā projektam vidējā termiņa budžeta ietvarā apstiprināts finansējums 1 591 437 euro, t.sk. ESF finansējums 1 352 721 euro un valsts budžeta finansējums 238 716 euro;
2022. gadā projektam vidējā termiņa budžeta ietvarā apstiprināts finansējums 2 299 033 euro, t.sk. ESF finansējums 1 954 178 euro un valsts budžeta finansējums 344 855 euro;
2023. gadā projektam vidējā termiņa budžeta ietvarā apstiprināts finansējums 1 215 776 euro, t.sk. ESF finansējums 1 033 410 euro un valsts budžeta finansējums 182 366 euro. Šobrīd finansējums valsts budžeta ilgtermiņa saistībās ir iestrādāts 1 954 088 euro, t.sk. ESF finansējums 1 660 975 euro, valsts budžeta finansējums 293 113 euro, saskaņā ar valsts pamatbudžeta un valsts speciālā budžeta bāzi 2022., 2023. un 2024. gadam.

Pēc MK noteikumu Nr. 686 grozījumu stāšanās spēkā 9.2.1.1. pasākuma projekta finansējums plānots indikatīvi:
2022. gadā kopējais finansējums 2 829 142 euro, t.sk. ESF finansējums 2 404 771 euro un valsts budžeta finansējums 424 371 euro;
2023. gadā kopējais finansējums 2 505 157 euro, t.sk. ESF finansējums 2 129 383 euro un valsts budžeta finansējums 375 774 euro.
Finansējums 9.2.1.1. pasākuma īstenošanai plānots LM budžetā.

Pēc TA projekta apstiprināšanas tiks ierosināti 9.2.1.1. pasākuma projekta grozījumi un tiks precizētas arī valsts budžeta ilgtermiņa saistības un finansējums tiks palielināts 2022. gadam un 2023. gadam atbilstoši projektā plānotajam.
Pēc TA spēkā stāšanās un grozījumu projektā apstiprināšanas, projektam nepieciešamo finansējumu 2022. un 2023. gadam LM normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā lūgs pārdalīt no budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmas 80.00.00 “Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai”.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Finansējuma sadalījums pa gadiem norādīts indikatīvi un var tikt precizēts. Pēc TA projekta spēkā stāšanās tiks ierosināts veikt attiecīgus grozījumus 9.2.1.1. pasākuma projektā, t.sk. projekta finansēšanas plānā.

4.1.1. Grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 23. decembra noteikumos Nr. 835 “Darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” 9.1.1. specifiskā atbalsta mērķa “Palielināt nelabvēlīgākā situācijā esošu bezdarbnieku iekļaušanos darba tirgū” 9.1.1.1. pasākuma “Subsidētās darbavietas nelabvēlīgākā situācijā esošiem bezdarbniekiem” īstenošanas noteikumi” (2021.gada 30.septembrī novirzīts saskaņošanai Tiesību akta portālā (turpmāk – TAP) ar Tieslietu ministriju un Finanšu ministriju).

Pamatojums un apraksts
Tiesību akta projekts paredz samazināt kopējo attiecināmo finansējumu par 7 419 306 euro, novirzot to citiem labklājības nozares ES fondu projektiem.
Atbildīgā institūcija
Labklājības ministrija
TA projekts virzāms izskatīšanai MK sēdē vienlaikus vai pēc grozījumiem MK noteikumos Nr.835
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Labklājības ministrija
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participations/2150f403-7037-4cd4-bbc0-52e01c62c59d

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 “Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 7.4.1 apakšpunktam sabiedrībai ir dota iespēja rakstiski sniegt viedokli par TA projektu tā saskaņošanas stadijā. Viedokļa sniegšanas laiks no 2021. gada 21. septembra līdz 2021. gada 5. oktobrim. Līdz TA akta nodošanai saskaņošanai TAP (t.sk. līdz 2021. gada 5. oktobrim) par tiesību aktu sabiedrības viedoklis netika saņemts.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Labklājības ministrija
  • Centrālā finanšu un līgumu aģentūra

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

ES struktūrfondu un Kohēzijas fondu vadībā iesaistītās atbildīgās iestādes funkcijas pilda LM, sadarbības iestādes funkcijas – CFLA. Projekta finansējuma saņēmējs – LM.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi