22-TA-800: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Valsts pārvaldes iekārtas likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
-
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Likumprojekta "Grozījumi Valsts pārvaldes iekārtas likumā" (turpmāk – likumprojekts) izstrādes mērķis ir paplašināt valsts pārvaldes pakalpojumu portāla www.latvija.lv (turpmāk - portāls Latvija.lv) tvērumu, nosakot, ka valsts pārvaldes pakalpojumu portālā nodrošināt pakalpojumu pieejamību var arī privātpersonas, kurām nav deleģēts valsts pārvaldes uzdevums, proti, komersanti, kuri sniedz sabiedriskos pakalpojumus.
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2023.
Pamatojums
Likums stājas spēkā 01.01.2023. Līdz minētajam datumam jāveic sistēmas pielāgošana, kā arī tiesību aktu grozījumi – Ministru kabineta 2016.gada 14.jūnija noteikumos Nr.375 "Valsts reģionālās attīstības aģentūras nolikums" un Ministru kabineta 2017.gada 4.jūlija noteikumos Nr.400 “Valsts pārvaldes pakalpojumu portāla noteikumi”.
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Latvijas komersanti pilnībā neizmanto savu digitalizācijas potenciālu, ko apliecina atpalikšana no Eiropas Savienības (turpmāk - ES) vidējā rādītāja, un nav panākts būtisks progress digitālo tehnoloģiju integrācijā uzņēmumos. Kā norādīts Digitālās transformācijas pamatnostādnēs 2021.-2027.gadam (apstiprinātas ar Ministru kabineta 2021.gada 7.jūlija rīkojumu Nr.490) (turpmāk – Pamatnostādnes) Latvijas komersanti joprojām nepietiekami izmanto preču un pakalpojumu tiešsaistes pārdošanas potenciālu, e-komercijas jomā starp mazajiem un vidējiem uzņēmumiem ( turpmāk - MVU ) un ar to saistītā apgrozījuma ziņā ievērojami atpaliekot no ES vidējā rādītāja. Tikai 11 % MVU pārdod preces tiešsaistē, kas ir mazāk par ES vidējo rādītāju - 17,5 %. To MVU īpatsvars, kuri veic pārrobežu tirdzniecību, joprojām ir zemāks par ES vidējo rādītāju (tikai 6,6 % no visiem MVU salīdzinājumā ar 8,4 % ES kopumā), un tikai vidēji 5,3 % no MVU apgrozījuma nāk no tiešsaistes segmenta. Komersanti ierobežoti izmanto elektronisko informācijas apmaiņu, mākoņdatošanas pakalpojumus un sociālos plašsaziņas līdzekļus, un tikai 7,7 % komersantu izmanto lielos datus.
Pamatnostādņu 4.4.1.punktā minētais rīcības virziens “Pakalpojumu platformas” noteic, ka valsts pārvaldes pakalpojumu platformas veidojamas tā, lai platformas ir koplietojamas publiskajā sektorā un ārpus tā, un platformas ir atvērtas, sadarbspējīgas un viegli pieejamas sadarbībai ārpus publiskā sektora kā nacionāli, tā ES ietvaros, vienlaikus garantējot personas datu aizsardzību un infrastruktūras drošību, tādējādi valsts informācijas un komunikācijas tehnoloģiju infrastruktūra attīstāma, sniedzot izaugsmes iespējas komercsektoram. Rezultatīvo rādītāju ietvaros ir nepieciešams nodrošināt, ka komercsektoram ir pieejama valsts nodrošināta tehnoloģiskā infrastruktūra un dati komercsektora digitālai transformācijai un jaunu augstas pievienotās vērtības pakalpojumu radīšanai (Valsts pārvaldes pakalpojumu platformas ir atvērtas komersantiem).
Pamatnostādņu 4.4.1.punktā minētais rīcības virziens “Pakalpojumu platformas” noteic, ka valsts pārvaldes pakalpojumu platformas veidojamas tā, lai platformas ir koplietojamas publiskajā sektorā un ārpus tā, un platformas ir atvērtas, sadarbspējīgas un viegli pieejamas sadarbībai ārpus publiskā sektora kā nacionāli, tā ES ietvaros, vienlaikus garantējot personas datu aizsardzību un infrastruktūras drošību, tādējādi valsts informācijas un komunikācijas tehnoloģiju infrastruktūra attīstāma, sniedzot izaugsmes iespējas komercsektoram. Rezultatīvo rādītāju ietvaros ir nepieciešams nodrošināt, ka komercsektoram ir pieejama valsts nodrošināta tehnoloģiskā infrastruktūra un dati komercsektora digitālai transformācijai un jaunu augstas pievienotās vērtības pakalpojumu radīšanai (Valsts pārvaldes pakalpojumu platformas ir atvērtas komersantiem).
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Kā piemērs attīstāmai un atveramai valsts atslēgas platformai ar komerclietojuma potenciālu ir portālam Latvija.lv, nodrošinot vidi komerclietojumu izvietošanai un attīstībai, piemēram portālā Latvija.lv varētu izvietot arī sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju e-pakalpojumus, izmantot e-adresi ne tikai valsts saziņai ar iedzīvotājiem un uzņēmējiem, bet arī dodot iespēju uzņēmējiem to izmantot oficiālai elektroniskai saziņai ar citiem uzņēmējiem vai iedzīvotājiem u.c.
Ņemot vērā minēto, Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas īstenojamā Eiropas Savienības fonda projekta Nr. 2.2.1.1/21/I/002 “Atvieglojumu vienotās informācijas sistēmas un latvija.lv atvēršana komersantiem un valsts un pašvaldības vienoto klientu apkalpošanas centru attīstība” ietvaros no 2023. gada tiek plānots atvērt portālu Latvija.lv komersantiem, nodrošinot tiem iespēju izmantot valsts digitālo infrastruktūru, tādējādi veicinot komersantu pamatdarbības straujāku attīstību un nodrošinot sabiedrībai ātru un ērtu piekļuvi komersantu sniegtajiem pakalpojumiem portālā Latvija.lv. Minētā projekta ietvaros plānots atvērt portālu Latvija.lv komersantiem, nodrošinot iespēju komersantiem ievietot, sniegt un uzturēt klientiem savus e-pakalpojumus portāla Latvija.lv jaunā, uz lietotāju pieredzi balstītā klienta darba vidē, izmantojot Valsts reģionālā attīstības aģentūras (turpmāk – VRAA) Eiropas reģionālā attīstības fonda informācijas un komunikāciju tehnoloģiju (turpmāk - IKT) projektā “Pakalpojumu sniegšanas un pārvaldības platforma” (turpmāk – PSPP) izstrādāto portāla Latvija.lv dizainu. Sākotnēji plānots, ka platformas Latvija.lv atvēršana tiks nodrošināta tikai tiem komersantiem, kuri sniedz sabiedriskos pakalpojumus, savukārt nākotnes vīzija paredz iespēju šīs iespējas paplašināt, attiecinot iespēju izmantot platformas Latvija.lv piedāvātās iespējas arī citiem komersantiem.
Valsts platformu atvēršana ir jauns darbības virziens pārvaldes digitālajā transformācijā, kas papildina iepriekšējos attīstības posmus (pamatdarbības procesu digitalizāciju un e-pakalpojumu attīstību), un kas prasa pilnveidot tiesisko regulējumu.
Ņemot vērā minēto, Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas īstenojamā Eiropas Savienības fonda projekta Nr. 2.2.1.1/21/I/002 “Atvieglojumu vienotās informācijas sistēmas un latvija.lv atvēršana komersantiem un valsts un pašvaldības vienoto klientu apkalpošanas centru attīstība” ietvaros no 2023. gada tiek plānots atvērt portālu Latvija.lv komersantiem, nodrošinot tiem iespēju izmantot valsts digitālo infrastruktūru, tādējādi veicinot komersantu pamatdarbības straujāku attīstību un nodrošinot sabiedrībai ātru un ērtu piekļuvi komersantu sniegtajiem pakalpojumiem portālā Latvija.lv. Minētā projekta ietvaros plānots atvērt portālu Latvija.lv komersantiem, nodrošinot iespēju komersantiem ievietot, sniegt un uzturēt klientiem savus e-pakalpojumus portāla Latvija.lv jaunā, uz lietotāju pieredzi balstītā klienta darba vidē, izmantojot Valsts reģionālā attīstības aģentūras (turpmāk – VRAA) Eiropas reģionālā attīstības fonda informācijas un komunikāciju tehnoloģiju (turpmāk - IKT) projektā “Pakalpojumu sniegšanas un pārvaldības platforma” (turpmāk – PSPP) izstrādāto portāla Latvija.lv dizainu. Sākotnēji plānots, ka platformas Latvija.lv atvēršana tiks nodrošināta tikai tiem komersantiem, kuri sniedz sabiedriskos pakalpojumus, savukārt nākotnes vīzija paredz iespēju šīs iespējas paplašināt, attiecinot iespēju izmantot platformas Latvija.lv piedāvātās iespējas arī citiem komersantiem.
Valsts platformu atvēršana ir jauns darbības virziens pārvaldes digitālajā transformācijā, kas papildina iepriekšējos attīstības posmus (pamatdarbības procesu digitalizāciju un e-pakalpojumu attīstību), un kas prasa pilnveidot tiesisko regulējumu.
Risinājuma apraksts
Likumprojekts “Grozījumi Valsts informācijas sistēmu likumā” (VSS - 413) (turpmāk - VISL) tika izstrādāts pēc Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas iniciatīvas (likumprojekts izsludināts Valsts sekretāru sanāksmē 2021.gada 13.maijā), lai nodrošinātu efektīvu valsts rīcībā esošo IKT resursu (turpmāk – IKT resurss) pārvaldību, kā arī uzlabotu valsts un pašvaldību institūciju sniedzamās informācijas pieejamību un kvalitāti valsts informācijas sistēmās. Tādējādi tika pilnveidots tiesiskais regulējums attiecībā uz valsts pārvaldes koplietošanas IKT resursiem (valsts platformām) nosakot kārtību un kritērijus šo resursu atvēršanai privātajam sektoram.
Ņemot vērā minēto, VISL ir iesniegts Saeimā. VISL papildināts ar 18.pantu, un 18.panta pirmā daļa noteic, ka valsts platformas pārzinis var nodrošināt valsts platformas izmantošanu privātpersonām, kurām nav deleģēts valsts pārvaldes uzdevums. VISL 18.panta ceturtā daļa regulē vispārējo valsts platformu atvēršanas kārtību privātajam sektoram, savukārt VISL 18.panta piektā daļa nodrošina deleģējumu konkrētas valsts platformas darbībai, kā arī gadījumos, ja konkrētā valsts platforma tiek atvērta privātajam sektoram, kārtībai un specifiskajām prasībām kā privātpersonas izmanto konkrēto valsts platformu.
Tāpēc, lai nodrošinātu portāla Latvija.lv atvēršanu sabiedrisko pakalpojumu sniedzējiem (komersantiem), likumprojekts paredz veikt grozījumus 100.pantā, to papildinot ar (1) prim daļu, nosakot, ka valsts pārvaldes pakalpojumu portāla pārzinis var piešķirt tiesības izmantot valsts pārvaldes pakalpojumu portālu komersantam, kas sniedz sabiedriskos pakalpojumus, par tā sniegto sabiedrisko pakalpojumu un ar tiem saistītās informācijas pieejamību atbilstoši valsts pārvaldes pakalpojumu portāla lietotāju vajadzībām un pieprasījumam. Tādējādi tiktu nodrošināta iespēja Latvija.lv publicēt ne tikai valsts pārvaldes sniegtos pakalpojumus, bet arī sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju sniegtos pakalpojumus. Šādi paplašinot portālā publicēto pakalpojumu klāstu, tiktu sniegta papildus vērtība klientiem (pakalpojumu saņēmējiem).
Secīgi ar grozījumiem 100. panta trešā daļa tiek izteikta jaunā redakcijā, nosakot, ka valsts pārvaldes pakalpojumu portālā ir pieejams pakalpojumu katalogs, kurā iekļauj aktuālu informāciju par visiem valsts pārvaldes sniegtajiem pakalpojumiem. Pakalpojumu katalogā var iekļaut aktuālu informāciju arī par sabiedriskajiem pakalpojumiem.
Tāpat likumprojekts paredz papildināt 100.pantu ar (3) prim daļu, nosakot, ka pakalpojumu piegādes platforma nodrošina valsts koplietošanas pakalpojumus elektronisko pakalpojumu pieejamības nodrošināšanai, tajā skaitā to lietojamības un darbināšanas nodrošināšanai, kā arī elektronisko pakalpojumu lietotņu izmitināšanai. Līdz šim nav ticis definēts, kāds ir pakalpojumu piegādes platformas mērķis, tādēļ skaidrības labad - tā ir nošķirama gan no jau VPIL 100. pantā minētā valsts pārvaldes pakalpojumu portāla, gan no pakalpojumu kataloga. Valsts pārvaldes pakalpojumu portāls ir vide, kurā iedzīvotājs var iepazīties ar portālā izmitinātajiem pakalpojumiem, to aprakstiem un pieteikt tos elektroniski vai uzzināt par iespējām, kur vērsties, lai šo pakalpojumu pieprasītu, savukārt pakalpojumu piegādes platforma ir vide, kur pakalpojumu sniedzēji (gan valsts pārvalde, gan citi tiesību subjekti) veic darbības, lai caur šo nodrošinātu minēto pakalpojumu sniegšanu iedzīvotājiem. Papildus šim grozījumam precizēts arī VPIL 100. panta nosaukums.
Papildus VPIL 100.pants papildināts ar (3)2 daļu, nosakot, ka valsts pārvalde un komersants (sabiedrisko pakalpojumu sniedzējs, kurš atbilst normatīvajos aktos noteiktajām vispārējām un speciālajām kvalifikācijas prasībām) var izmantot Valsts reģionālās attīstības aģentūras pārziņā esošo pakalpojumu piegādes platformu savu elektronisko pakalpojumu pieejamības un darbības nodrošināšanai, un elektronisko pakalpojumu lietotņu izmitināšanai. No minētā panta izriet, ka gan valsts pārvalde, gan sabiedrisko pakalpojumu sniedzēji, kuriem piešķirtas tiesības izmantot portālu Latvija.lv, var izmantot VRAA pārziņā esošo pakalpojumu piegādes platformu, tajā skaitā tādus valsts koplietošanas pakalpojumus kā maksājumu modulis, vienotās pieteikšanās modulis u.c., lai pakalpojumi būtu darbināmi un pieejami platformā Latvija.lv, tajā skaitā izmitinot e-pakalpojumu lietotnes.
Papildus veikti precizējumi attiecībā uz VPIL 100.panta ceturtajā daļā ietverto deleģējumu, uz kā pamata izdoti Ministru kabineta 2017.gada 4.jūlija noteikumi Nr.400 "Valsts pārvaldes pakalpojumu portāla noteikumi", nosakot, ka tostarp jāietver arī komersantu, kuri sniedz sabiedriskos pakalpojumus, pienākumus un atbildību, kā arī pakalpojumu piegādes platformas izmantošanas un pārvaldības kārtību.
VPIL regulējuma 100. panta tvēruma paplašināšana ir kā priekšnoteikums, lai komersantiem (sabiedrisko pakalpojumu sniedzēji) sniegtu iespēju izmantot portāla Latvija.lv sniegtās iespējas, kā rezultātā sabiedrisko pakalpojumu sniedzējiem paredzami šādi ieguvumi:
1) samazinās pakalpojumu sniegšanas izmaksas (tiek izmantota valsts digitālā infrastruktūra pakalpojumu sniegšanai), plānots nodrošināt sabiedrisko pakalpojumu sniedzējiem portāla izmantošanu bez maksas (to segtu valsts kā ieguldījumu portāla uzturēšanā);
2) komersantam būtu iespēja digitalizēt savu pakalpojumu sniegšanu – piedāvāt savus pakalpojumus e-pakalpojumu veidā, izmantojot Latvija.lv piedāvātās e-pakalpojumu izstrādes iespējas;
3) komersantam tiktu piedāvāta izmantošanai valsts digitālā infrastruktūra savu jau izveidoto e-pakalpojumu lietotņu izmitināšanai;
4) komersantam, publicējot pakalpojumus Latvija.lv, tiktu veicināta tā atpazīstamība attiecībā uz pakalpojumu saņēmējiem.
Savukārt pakalpojumu saņēmēju ieguvums būtu vienuviet portālā Latvija.lv pieejamo pakalpojumu klāsta palielināšanās.
Lai nodrošinātu tiesisko bāzi portāla Latvija.lv atvēršanai komersantiem, saskaņā ar VISL 18.panta piektajā daļā ietverto deleģējumu, kā arī saskaņā ar šajā likumprojektā veiktajiem grozījumiem, tajā skaitā 100.panta ceturto daļu tiks izdoti jauni Ministru kabineta noteikumi par "Valsts pārvaldes pakalpojumu portālu , aizstājot Ministru kabineta 2017.gada 4.jūlija noteikumus Nr.400 “Valsts pārvaldes pakalpojumu portāla noteikumi ”.[1]
Tāpat izmaiņas nepieciešamas arī Valsts reģionālās attīstības aģentūras (turpmāk - VRAA) nolikumā[2], paredzot jaunas funkcijas un uzdevumus saistībā ar jau šā brīža VRAA nolikuma 4.2. apakšpunktā noteikto uzdevumu - VRAA nodrošina valsts pārvaldes pakalpojumu portāla www.latvija.lv uzturēšanu un attīstību.
“Ņemot vērā, ka šobrīd norit darbs pie cilvēkresursu un finansējuma apzināšanas saistībā ar VRAA jauno funkciju, šā likumprojekta ietvaros jautājums par, iespējams, nepieciešamajām amata vietām un finansējumu jaunās funkcijas, tajā skaitā uzdevumu izpildei, netiek iekļauts. Pēc informācijas apkopošanas, aprēķini tiks iekļauti, virzot grozījumus VRAA nolikumā, kā arī izdodot jaunus Ministru kabineta noteikumus par "Valsts pārvaldes pakalpojumu portālu, aizstājot Ministru kabineta 2017.gada 4.jūlija noteikumus Nr.400 “Valsts pārvaldes pakalpojumu portāla noteikumi”.
[1] Ministru kabineta 2017. gada 4. jūlija noteikumos Nr. 400 "Valsts pārvaldes pakalpojumu portāla noteikumi"
[2] https://likumi.lv/ta/id/282916-valsts-regionalas-attistibas-agenturas-nolikums
Ņemot vērā minēto, VISL ir iesniegts Saeimā. VISL papildināts ar 18.pantu, un 18.panta pirmā daļa noteic, ka valsts platformas pārzinis var nodrošināt valsts platformas izmantošanu privātpersonām, kurām nav deleģēts valsts pārvaldes uzdevums. VISL 18.panta ceturtā daļa regulē vispārējo valsts platformu atvēršanas kārtību privātajam sektoram, savukārt VISL 18.panta piektā daļa nodrošina deleģējumu konkrētas valsts platformas darbībai, kā arī gadījumos, ja konkrētā valsts platforma tiek atvērta privātajam sektoram, kārtībai un specifiskajām prasībām kā privātpersonas izmanto konkrēto valsts platformu.
Tāpēc, lai nodrošinātu portāla Latvija.lv atvēršanu sabiedrisko pakalpojumu sniedzējiem (komersantiem), likumprojekts paredz veikt grozījumus 100.pantā, to papildinot ar (1) prim daļu, nosakot, ka valsts pārvaldes pakalpojumu portāla pārzinis var piešķirt tiesības izmantot valsts pārvaldes pakalpojumu portālu komersantam, kas sniedz sabiedriskos pakalpojumus, par tā sniegto sabiedrisko pakalpojumu un ar tiem saistītās informācijas pieejamību atbilstoši valsts pārvaldes pakalpojumu portāla lietotāju vajadzībām un pieprasījumam. Tādējādi tiktu nodrošināta iespēja Latvija.lv publicēt ne tikai valsts pārvaldes sniegtos pakalpojumus, bet arī sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju sniegtos pakalpojumus. Šādi paplašinot portālā publicēto pakalpojumu klāstu, tiktu sniegta papildus vērtība klientiem (pakalpojumu saņēmējiem).
Secīgi ar grozījumiem 100. panta trešā daļa tiek izteikta jaunā redakcijā, nosakot, ka valsts pārvaldes pakalpojumu portālā ir pieejams pakalpojumu katalogs, kurā iekļauj aktuālu informāciju par visiem valsts pārvaldes sniegtajiem pakalpojumiem. Pakalpojumu katalogā var iekļaut aktuālu informāciju arī par sabiedriskajiem pakalpojumiem.
Tāpat likumprojekts paredz papildināt 100.pantu ar (3) prim daļu, nosakot, ka pakalpojumu piegādes platforma nodrošina valsts koplietošanas pakalpojumus elektronisko pakalpojumu pieejamības nodrošināšanai, tajā skaitā to lietojamības un darbināšanas nodrošināšanai, kā arī elektronisko pakalpojumu lietotņu izmitināšanai. Līdz šim nav ticis definēts, kāds ir pakalpojumu piegādes platformas mērķis, tādēļ skaidrības labad - tā ir nošķirama gan no jau VPIL 100. pantā minētā valsts pārvaldes pakalpojumu portāla, gan no pakalpojumu kataloga. Valsts pārvaldes pakalpojumu portāls ir vide, kurā iedzīvotājs var iepazīties ar portālā izmitinātajiem pakalpojumiem, to aprakstiem un pieteikt tos elektroniski vai uzzināt par iespējām, kur vērsties, lai šo pakalpojumu pieprasītu, savukārt pakalpojumu piegādes platforma ir vide, kur pakalpojumu sniedzēji (gan valsts pārvalde, gan citi tiesību subjekti) veic darbības, lai caur šo nodrošinātu minēto pakalpojumu sniegšanu iedzīvotājiem. Papildus šim grozījumam precizēts arī VPIL 100. panta nosaukums.
Papildus VPIL 100.pants papildināts ar (3)2 daļu, nosakot, ka valsts pārvalde un komersants (sabiedrisko pakalpojumu sniedzējs, kurš atbilst normatīvajos aktos noteiktajām vispārējām un speciālajām kvalifikācijas prasībām) var izmantot Valsts reģionālās attīstības aģentūras pārziņā esošo pakalpojumu piegādes platformu savu elektronisko pakalpojumu pieejamības un darbības nodrošināšanai, un elektronisko pakalpojumu lietotņu izmitināšanai. No minētā panta izriet, ka gan valsts pārvalde, gan sabiedrisko pakalpojumu sniedzēji, kuriem piešķirtas tiesības izmantot portālu Latvija.lv, var izmantot VRAA pārziņā esošo pakalpojumu piegādes platformu, tajā skaitā tādus valsts koplietošanas pakalpojumus kā maksājumu modulis, vienotās pieteikšanās modulis u.c., lai pakalpojumi būtu darbināmi un pieejami platformā Latvija.lv, tajā skaitā izmitinot e-pakalpojumu lietotnes.
Papildus veikti precizējumi attiecībā uz VPIL 100.panta ceturtajā daļā ietverto deleģējumu, uz kā pamata izdoti Ministru kabineta 2017.gada 4.jūlija noteikumi Nr.400 "Valsts pārvaldes pakalpojumu portāla noteikumi", nosakot, ka tostarp jāietver arī komersantu, kuri sniedz sabiedriskos pakalpojumus, pienākumus un atbildību, kā arī pakalpojumu piegādes platformas izmantošanas un pārvaldības kārtību.
VPIL regulējuma 100. panta tvēruma paplašināšana ir kā priekšnoteikums, lai komersantiem (sabiedrisko pakalpojumu sniedzēji) sniegtu iespēju izmantot portāla Latvija.lv sniegtās iespējas, kā rezultātā sabiedrisko pakalpojumu sniedzējiem paredzami šādi ieguvumi:
1) samazinās pakalpojumu sniegšanas izmaksas (tiek izmantota valsts digitālā infrastruktūra pakalpojumu sniegšanai), plānots nodrošināt sabiedrisko pakalpojumu sniedzējiem portāla izmantošanu bez maksas (to segtu valsts kā ieguldījumu portāla uzturēšanā);
2) komersantam būtu iespēja digitalizēt savu pakalpojumu sniegšanu – piedāvāt savus pakalpojumus e-pakalpojumu veidā, izmantojot Latvija.lv piedāvātās e-pakalpojumu izstrādes iespējas;
3) komersantam tiktu piedāvāta izmantošanai valsts digitālā infrastruktūra savu jau izveidoto e-pakalpojumu lietotņu izmitināšanai;
4) komersantam, publicējot pakalpojumus Latvija.lv, tiktu veicināta tā atpazīstamība attiecībā uz pakalpojumu saņēmējiem.
Savukārt pakalpojumu saņēmēju ieguvums būtu vienuviet portālā Latvija.lv pieejamo pakalpojumu klāsta palielināšanās.
Lai nodrošinātu tiesisko bāzi portāla Latvija.lv atvēršanai komersantiem, saskaņā ar VISL 18.panta piektajā daļā ietverto deleģējumu, kā arī saskaņā ar šajā likumprojektā veiktajiem grozījumiem, tajā skaitā 100.panta ceturto daļu tiks izdoti jauni Ministru kabineta noteikumi par "Valsts pārvaldes pakalpojumu portālu , aizstājot Ministru kabineta 2017.gada 4.jūlija noteikumus Nr.400 “Valsts pārvaldes pakalpojumu portāla noteikumi ”.[1]
Tāpat izmaiņas nepieciešamas arī Valsts reģionālās attīstības aģentūras (turpmāk - VRAA) nolikumā[2], paredzot jaunas funkcijas un uzdevumus saistībā ar jau šā brīža VRAA nolikuma 4.2. apakšpunktā noteikto uzdevumu - VRAA nodrošina valsts pārvaldes pakalpojumu portāla www.latvija.lv uzturēšanu un attīstību.
“Ņemot vērā, ka šobrīd norit darbs pie cilvēkresursu un finansējuma apzināšanas saistībā ar VRAA jauno funkciju, šā likumprojekta ietvaros jautājums par, iespējams, nepieciešamajām amata vietām un finansējumu jaunās funkcijas, tajā skaitā uzdevumu izpildei, netiek iekļauts. Pēc informācijas apkopošanas, aprēķini tiks iekļauti, virzot grozījumus VRAA nolikumā, kā arī izdodot jaunus Ministru kabineta noteikumus par "Valsts pārvaldes pakalpojumu portālu, aizstājot Ministru kabineta 2017.gada 4.jūlija noteikumus Nr.400 “Valsts pārvaldes pakalpojumu portāla noteikumi”.
[1] Ministru kabineta 2017. gada 4. jūlija noteikumos Nr. 400 "Valsts pārvaldes pakalpojumu portāla noteikumi"
[2] https://likumi.lv/ta/id/282916-valsts-regionalas-attistibas-agenturas-nolikums
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- pakalpojumu saņēmēji
Ietekmes apraksts
Pakalpojumu saņēmēji, kas komersantu (sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju) pakalpojumus varēs pieteikt portālā Latvija.lv. Palielināsies portālā Latvija.lv pieejamais pakalpojumu klāsts.
Juridiskās personas
- mazie uzņēmumi
- vidējie uzņēmumi
Ietekmes apraksts
Komersanti (sabiedrisko pakalpojumu sniedzēji), kas nodrošinās pakalpojumu sniegšanu, publicējot pakalpojumu aprakstus, izveidojot e-pakalpojumus vai izmitinot e-pakalpojumu lietotnes portālā Latvija.lv.
Komersantiem (sabiedrisko pakalpojumu sniedzējiem) tiks nodrošināta valsts digitālā infrastruktūra, ar kuras starpniecību veicināt komercdarbību.
Komersantiem (sabiedrisko pakalpojumu sniedzējiem) tiks nodrošināta valsts digitālā infrastruktūra, ar kuras starpniecību veicināt komercdarbību.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.2.1. uz makroekonomisko vidi:
Nē2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:
Nē2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
Pozitīvi ietekmēs uzņēmējdarbības vidi, jo uzņēmējiem (sabiedrisko pakalpojumu sniedzējiem) būs iespēja veicināt komercdarbību, izmantojot valsts resursus.
2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:
Jā
Ietekmes apraksts
Pozitīvi ietekmēs mazos un vidējos uzņēmējus, jo uzņēmējiem būs iespēja veicināt komercdarbību, izmantojot valsts resursus.
2.2.5. uz konkurenci:
Nē2.2.6. uz nodarbinātību:
Nē2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
4.1.1. Grozījumi Valsts informācijas sistēmu likumā
Pamatojums un apraksts
Likums papildināts ar 18.pantu, un 18.panta pirmā daļa noteic, ka valsts platformas pārzinis var nodrošināt valsts platformas izmantošanu privātpersonām, kurām nav deleģēts valsts pārvaldes uzdevums. VISL 18.panta ceturtā daļa regulē vispārējo valsts platformu atvēršanas kārtību privātajam sektoram, savukārt VISL 18.panta piektā daļa nodrošina deleģējumu konkrētas valsts platformas darbībai, kā arī gadījumos, ja konkrētā valsts platforma tiek atvērta privātajam sektoram, kārtībai un specifiskajām prasībām, kā privātpersonas izmanto konkrēto valsts platformu.
Atbildīgā institūcija
Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
4.1.2. Valsts reģionālās attīstības aģentūras nolikums
Pamatojums un apraksts
Nepieciešamas arī Valsts reģionālās attīstības aģentūras (turpmāk - VRAA) nolikumā[1], paredzot jaunas funkcijas un uzdevumus saistībā ar jau šā brīža VRAA nolikuma 4.2. apakšpunktā noteikto uzdevumu - VRAA nodrošina valsts pārvaldes pakalpojumu portāla www.latvija.lv uzturēšanu un attīstību.
[1] https://likumi.lv/ta/id/282916-valsts-regionalas-attistibas-agenturas-nolikums
[1] https://likumi.lv/ta/id/282916-valsts-regionalas-attistibas-agenturas-nolikums
Atbildīgā institūcija
Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
4.1.3. Ministru kabineta 2017.gada 4.jūlija noteikumi Nr.400 "Valsts pārvaldes pakalpojumu portāla noteikumi"
Pamatojums un apraksts
Lai nodrošinātu tiesisko bāzi portāla Latvija.lv atvēršanai komersantiem, saskaņā ar VISL 18.panta piektajā daļā ietverto deleģējumu, kā arī saskaņā ar šajā likumprojektā veiktajiem grozījumiem, tajā skaitā 100.panta ceturto daļu tiks pārizdoti Ministru kabineta 2017.gada 4.jūlija noteikumi Nr.400 "Valsts pārvaldes pakalpojumu portāla noteikumi".
Atbildīgā institūcija
Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Valsts digitālās attīstības aģentūraNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Valsts digitālās attīstības aģentūra
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Jā
Valsts reģionālās attīstības aģentūrai papildu funkcija un uzdevumi
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
-
8. Cita informācija
-
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Skar, jo valsts digitālā infrastruktūra - portāls Latvija.lv tiks atvērts komersantiem, nodrošinot tiem iespēju izmantot šī portāla darbībai izveidoto valsts digitālo infrastruktūru, lai piedāvātu savus pakalpojumus, tādējādi veicinot šo komersantu straujāku attīstību, un nodrošinot sabiedrībai ātru un ērtu piekļuvi ne vien valsts pārvaldes pakalpojumiem, bet arī komersantu sniegtajiem pakalpojumiem.
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi