23-TA-3089: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par atļauju Sandim Cakulam savienot amatu" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Likuma "Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā" (turpmāk - Interešu konflikta novēršanas likums) 7. panta piektā daļa.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Saskaņā ar Interešu konflikta novēršanas likuma 7. panta piekto daļu un S. Cakula 2023. gada 29. novembra iesniegumu, ar kuru tiek lūgta atļauju savienot Ventspils brīvostas valdes locekļa amatu ar Vides aizsardzības un reģionālās attīstības valsts sekretāra vietnieka attīstības instrumentu jautājumos amatu, sniegt S. Cakulam atļauju minēto amatu savienošanai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministre Inga Bērziņa izvirza jaunu pārstāvi Ventspils brīvostas valdē – Sandi Cakulu, un ir saņēmusi S. Cakula 2023. gada 29. novembra iesniegumu, kurā S. Cakuls piekrīt ieņemt Ventspils brīvostas valdes locekļa amatu un, ņemot vērā Interešu konflikta novēršanas likumā noteikto, lūdz atļauju savienot Ventspils brīvostas valdes locekļa amatu ar Vides aizsardzības un reģionālās attīstības valsts sekretāra vietnieka attīstības instrumentu jautājumos amatu.
Saskaņā ar likuma “Grozījums Ostu likumā” (Latvijas Vēstnesis, 2024, 2024/22.1), kas stāsies spēkā 2024.gada 15.februārī, pārejas noteikumu 27. un 28. punktu no 2024. gada 15. februāra Ventspils brīvostas pārvalde turpina darboties tādā pašā statusā, kāds tām bija līdz 2024. gada 14. februārim. Līdz Ventspils brīvostas pārvaldes likvidācijai tas valdē ir četri valdes locekļi - ekonomikas ministra, finanšu ministra, satiksmes ministra un vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministra izvirzīti pārstāvji, kurus amatā ieceļ un no amata atbrīvo Ministru kabinets, un tās darbojas saskaņā ar šā likuma pārejas noteikumu 15. punkta 2. apakšpunktā noteikto kārtību. Līdz 2024. gada 14. februārim valdē ieceltie locekļi turpina veikt savus pienākumus līdz atbrīvošanai vai līdz brīdim, kad iestājas cits tiesisks pamats valdes locekļa amata zaudēšanai.
Ievērojot minēto, Ministru kabineta kompetencē ir izlemt jautājumu par valdes locekļa iecelšanu ostā, kuru izvirza attiecīgais ministrs.
Saskaņā ar Interešu konflikta novēršanas likuma 11. panta pirmo daļu valsts amatpersonai ir aizliegts, pildot valsts amatpersonas pienākumus, sagatavot vai izdot administratīvos aktus, veikt uzraudzības, kontroles, izmeklēšanas vai sodīšanas funkcijas, slēgt līgumus vai veikt citas darbības, kurās šī valsts amatpersona, tās radinieki vai darījumu partneri ir personiski vai mantiski ieinteresēti. Kā izriet no Interešu konflikta novēršanas likuma 20. panta otrās daļas un 21. panta, nonākot interešu konflikta situācijā, valsts amatpersonai par to nekavējoties rakstveidā jāsniedz informācija augstākai valsts amatpersonai vai koleģiālai institūcijai. Saņemot minēto informāciju, augstākai valsts amatpersonai vai koleģiālajai institūcijai jāuzdod attiecīgās valsts amatpersonas funkciju vai uzdevumu izpildi citai valsts amatpersonai.
Tā kā jebkurai amatpersonai pastāv risks nokļūt interešu konflikta situācijā, tad ar normatīvajiem aktiem ir paredzēts mehānisms, kā šī amatpersona var izvairīties no attiecīgu lēmumu pieņemšanas, lai neiestātos interešu konflikta situācija.
Ņemot vērā minēto ir izstrādāts rīkojuma projekts “Par atļauju Sandim Cakulam savienot amatu“ (turpmāk - Rīkojuma projekts). Saskaņā ar Interešu konflikta novēršanas likuma 4. panta (23). daļu par valsts amatpersonām ir uzskatāmas arī personas, kuras ieņem ostas valdes locekļa amatu. Saskaņā ar minētā likuma 7. panta piekto daļu Interešu konflikta novēršanas likuma 4. panta (23). daļā minētā amatpersona papildus šī likuma 6. panta ceturtajā daļā minētajiem nosacījumiem var savienot valsts amatpersonas amatu ar citu amatu, uzņēmuma līguma vai pilnvarojuma izpildi, ja šī savienošana nerada interešu konfliktu un ir saņemta tās valsts amatpersonas vai koleģiālās institūcijas rakstveida atļauja, kura attiecīgo personu iecēlusi amatā. Ievērojot, ka Ventspils brīvostas valdes locekļa amatā S. Cakuls tiek iecelts ar Ministru kabineta rīkojumu, amatu savienošanai pretendentam jāsaņem Ministru kabineta atļauja.
Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija nodrošina Norvēģijas finanšu instrumenta 2014.–2021.gada perioda programmas “Klimata pārmaiņu mazināšana, pielāgošanās tām un vide” (turpmāk - Programma) apsaimniekotājas funkcijas atbilstoši Eiropas Ekonomikas zonas finanšu instrumenta un Norvēģijas finanšu instrumenta 2014.—2021. gada perioda vadības likuma 8. pantā noteiktajam.
Programmas apsaimniekotāja funkcijās ietilpst: nodrošināt Programmas īstenošanu atbilstoši Programmas līgumam; izstrādāt normatīvos aktus Programmas ieviešanas nodrošināšanai; izstrādāt un Komercdarbības atbalsta kontroles likumā noteiktajā kārtībā iesniegt Finanšu ministrijai sākotnējai izvērtēšanai atbalsta programmu vai individuālo atbalsta projektu; izlases veidā veikt projektu iepirkuma dokumentācijas un iepirkuma procedūras norises pirmspārbaudes; kā arī veikt citus pienākumus, piemēram, veikt finanšu instrumentu kontroli, proti, veikt programmas apsaimniekotāja izlases veida projektu pārskatu pārbaudes, veikt izlases veida pārbaudes projekta īstenošanas vietā un veikt projekta noslēguma nosacījumu izpildes pārbaudes.
Norvēģijas finanšu instrumenta 2014.–2021. gada perioda programmas “Klimata pārmaiņu mazināšana, pielāgošanās tām un vide” (turpmāk – Programma) projektu iesniegumu atklāta konkursa “Ar vēsturiski piesārņotajām teritorijām saistīto risku samazināšana” ietvaros 2021. gada 7. aprīlī Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija pieņēma lēmumu Nr. 9.1-15/14/2021 “Par projekta iesnieguma Nr. NFI/AK/04 “Vēsturiski piesārņoto ar naftas produktiem vietu Ventspilī – bijusī NAI “ŪDEKA” (Kad. Nr. 27000290133) teritorija un naftas produktu maģistrālo cauruļvadu trase (Kad. Nr. 27000290007) – sanācija” apstiprināšanu ar nosacījumu” (turpmāk – Projekts), nosacījumu izpilde konstatēta ar 2021. gada 4. jūnija atzinumu Nr. 9.1-15/5413), 2021. gada 14. jūlijā starp Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministriju un Ventspils brīvostas pārvaldi noslēgts līgums Nr. NFI/AK04/1 par Projekta īstenošanu. Šobrīd turpinās Projekta īstenošana, Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai attiecībā uz Projektu īstenojot programmas apsaimniekotāja funkcijas.
Gadījumā, ja S. Cakuls tiks iecelts Ventspils brīvostas valdē, S. Cakuls atstatīs sevi no Norvēģijas finanšu instrumenta 2014. – 2021. gada perioda programmas “Klimata pārmaiņu mazināšana, pielāgošanās tām un vide” apsaimniekotāja funkciju īstenošanas attiecībā uz Ventspils brīvostas pārvaldes projektu Nr. NFI/AK/04 “Vēsturiski piesārņoto ar naftas produktiem vietu Ventspilī – bijusī NAI “ŪDEKA” (Kad. Nr. 27000290133) teritorija un naftas produktu maģistrālo cauruļvadu trase (Kad. Nr. 27000290007) – sanācija””.
Saskaņā ar likuma “Grozījums Ostu likumā” (Latvijas Vēstnesis, 2024, 2024/22.1), kas stāsies spēkā 2024.gada 15.februārī, pārejas noteikumu 27. un 28. punktu no 2024. gada 15. februāra Ventspils brīvostas pārvalde turpina darboties tādā pašā statusā, kāds tām bija līdz 2024. gada 14. februārim. Līdz Ventspils brīvostas pārvaldes likvidācijai tas valdē ir četri valdes locekļi - ekonomikas ministra, finanšu ministra, satiksmes ministra un vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministra izvirzīti pārstāvji, kurus amatā ieceļ un no amata atbrīvo Ministru kabinets, un tās darbojas saskaņā ar šā likuma pārejas noteikumu 15. punkta 2. apakšpunktā noteikto kārtību. Līdz 2024. gada 14. februārim valdē ieceltie locekļi turpina veikt savus pienākumus līdz atbrīvošanai vai līdz brīdim, kad iestājas cits tiesisks pamats valdes locekļa amata zaudēšanai.
Ievērojot minēto, Ministru kabineta kompetencē ir izlemt jautājumu par valdes locekļa iecelšanu ostā, kuru izvirza attiecīgais ministrs.
Saskaņā ar Interešu konflikta novēršanas likuma 11. panta pirmo daļu valsts amatpersonai ir aizliegts, pildot valsts amatpersonas pienākumus, sagatavot vai izdot administratīvos aktus, veikt uzraudzības, kontroles, izmeklēšanas vai sodīšanas funkcijas, slēgt līgumus vai veikt citas darbības, kurās šī valsts amatpersona, tās radinieki vai darījumu partneri ir personiski vai mantiski ieinteresēti. Kā izriet no Interešu konflikta novēršanas likuma 20. panta otrās daļas un 21. panta, nonākot interešu konflikta situācijā, valsts amatpersonai par to nekavējoties rakstveidā jāsniedz informācija augstākai valsts amatpersonai vai koleģiālai institūcijai. Saņemot minēto informāciju, augstākai valsts amatpersonai vai koleģiālajai institūcijai jāuzdod attiecīgās valsts amatpersonas funkciju vai uzdevumu izpildi citai valsts amatpersonai.
Tā kā jebkurai amatpersonai pastāv risks nokļūt interešu konflikta situācijā, tad ar normatīvajiem aktiem ir paredzēts mehānisms, kā šī amatpersona var izvairīties no attiecīgu lēmumu pieņemšanas, lai neiestātos interešu konflikta situācija.
Ņemot vērā minēto ir izstrādāts rīkojuma projekts “Par atļauju Sandim Cakulam savienot amatu“ (turpmāk - Rīkojuma projekts). Saskaņā ar Interešu konflikta novēršanas likuma 4. panta (23). daļu par valsts amatpersonām ir uzskatāmas arī personas, kuras ieņem ostas valdes locekļa amatu. Saskaņā ar minētā likuma 7. panta piekto daļu Interešu konflikta novēršanas likuma 4. panta (23). daļā minētā amatpersona papildus šī likuma 6. panta ceturtajā daļā minētajiem nosacījumiem var savienot valsts amatpersonas amatu ar citu amatu, uzņēmuma līguma vai pilnvarojuma izpildi, ja šī savienošana nerada interešu konfliktu un ir saņemta tās valsts amatpersonas vai koleģiālās institūcijas rakstveida atļauja, kura attiecīgo personu iecēlusi amatā. Ievērojot, ka Ventspils brīvostas valdes locekļa amatā S. Cakuls tiek iecelts ar Ministru kabineta rīkojumu, amatu savienošanai pretendentam jāsaņem Ministru kabineta atļauja.
Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija nodrošina Norvēģijas finanšu instrumenta 2014.–2021.gada perioda programmas “Klimata pārmaiņu mazināšana, pielāgošanās tām un vide” (turpmāk - Programma) apsaimniekotājas funkcijas atbilstoši Eiropas Ekonomikas zonas finanšu instrumenta un Norvēģijas finanšu instrumenta 2014.—2021. gada perioda vadības likuma 8. pantā noteiktajam.
Programmas apsaimniekotāja funkcijās ietilpst: nodrošināt Programmas īstenošanu atbilstoši Programmas līgumam; izstrādāt normatīvos aktus Programmas ieviešanas nodrošināšanai; izstrādāt un Komercdarbības atbalsta kontroles likumā noteiktajā kārtībā iesniegt Finanšu ministrijai sākotnējai izvērtēšanai atbalsta programmu vai individuālo atbalsta projektu; izlases veidā veikt projektu iepirkuma dokumentācijas un iepirkuma procedūras norises pirmspārbaudes; kā arī veikt citus pienākumus, piemēram, veikt finanšu instrumentu kontroli, proti, veikt programmas apsaimniekotāja izlases veida projektu pārskatu pārbaudes, veikt izlases veida pārbaudes projekta īstenošanas vietā un veikt projekta noslēguma nosacījumu izpildes pārbaudes.
Norvēģijas finanšu instrumenta 2014.–2021. gada perioda programmas “Klimata pārmaiņu mazināšana, pielāgošanās tām un vide” (turpmāk – Programma) projektu iesniegumu atklāta konkursa “Ar vēsturiski piesārņotajām teritorijām saistīto risku samazināšana” ietvaros 2021. gada 7. aprīlī Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija pieņēma lēmumu Nr. 9.1-15/14/2021 “Par projekta iesnieguma Nr. NFI/AK/04 “Vēsturiski piesārņoto ar naftas produktiem vietu Ventspilī – bijusī NAI “ŪDEKA” (Kad. Nr. 27000290133) teritorija un naftas produktu maģistrālo cauruļvadu trase (Kad. Nr. 27000290007) – sanācija” apstiprināšanu ar nosacījumu” (turpmāk – Projekts), nosacījumu izpilde konstatēta ar 2021. gada 4. jūnija atzinumu Nr. 9.1-15/5413), 2021. gada 14. jūlijā starp Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministriju un Ventspils brīvostas pārvaldi noslēgts līgums Nr. NFI/AK04/1 par Projekta īstenošanu. Šobrīd turpinās Projekta īstenošana, Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai attiecībā uz Projektu īstenojot programmas apsaimniekotāja funkcijas.
Gadījumā, ja S. Cakuls tiks iecelts Ventspils brīvostas valdē, S. Cakuls atstatīs sevi no Norvēģijas finanšu instrumenta 2014. – 2021. gada perioda programmas “Klimata pārmaiņu mazināšana, pielāgošanās tām un vide” apsaimniekotāja funkciju īstenošanas attiecībā uz Ventspils brīvostas pārvaldes projektu Nr. NFI/AK/04 “Vēsturiski piesārņoto ar naftas produktiem vietu Ventspilī – bijusī NAI “ŪDEKA” (Kad. Nr. 27000290133) teritorija un naftas produktu maģistrālo cauruļvadu trase (Kad. Nr. 27000290007) – sanācija””.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ventspils brīvostas valdes loceklim S. Cakulam jāsaņem Ministru kabineta atļauja savienot amatus.
Risinājuma apraksts
Interešu konflikta novēršanas likuma 7. panta piektā daļa noteic, ka šā likuma 4. panta (23). daļā minētā amatpersona papildus šā likuma 6. panta ceturtajā daļā noteiktajam var savienot valsts amatpersonas amatu tikai ar citu amatu, uzņēmuma līguma vai pilnvarojuma izpildi, ja šī savienošana nerada interešu konfliktu un ir saņemta tās valsts amatpersonas vai koleģiālās institūcijas rakstveida atļauja, kura attiecīgo personu iecēlusi, ievēlējusi vai apstiprinājusi amatā. Konkrētajā gadījumā Ministru kabineta atļauja.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- Sandis Cakuls
Ietekmes apraksts
Atļauja savienot Ventspils brīvostas valdes locekļa amatu ar Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas valsts sekretāra vietnieka attīstības instrumentu jautājumos amatu ir priekšnosacījums S. Cakula iecelšanai Ventspils brīvostas valdes locekļa amatā.
Juridiskās personas
Nē
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 5. punkts noteic, ka institūcija piemēro sabiedrības līdzdalības kārtību arī to tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Sabiedrības līdzdalība tiesību aktu projektu izstrādē tiek organizēta saskaņā ar šo noteikumu II nodaļā noteiktajiem attīstības plānošanas procesa posmiem un veidiem un III nodaļā noteiktajiem principiem.
Tā kā ar Rīkojuma projektu netiek mainīts esošais regulējums vai paredzēts ieviest jaunas politiskās iniciatīvas, tad sabiedriskās līdzdalības process šajā gadījumā nav piemērojams.
Tā kā ar Rīkojuma projektu netiek mainīts esošais regulējums vai paredzēts ieviest jaunas politiskās iniciatīvas, tad sabiedriskās līdzdalības process šajā gadījumā nav piemērojams.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Ventspils brīvostas pārvalde
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Jā
Tiks veicināta Ventspils brīvostas pārvaldes funkciju sekmīga īstenošana.
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi