Anotācija (ex-ante)

23-TA-422: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2011. gada 1. novembra noteikumos Nr. 841 "Kārtība, kādā tiek vākta un apkopota informācija par lauksaimniecības produktu cenām un tirdzniecības apjomiem noteiktā pārskata periodā"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Lai varētu laikus izvērtēt situāciju piena tirgū un atbilstoši reaģēt, nepieciešama savlaicīga informācija par piena iepirkuma cenām.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir noteikt agrāku datumu informācijas iesniegšanai Lauksaimniecības datu centrā par piena iepirkuma cenu iepriekšējā mēnesī un plānoto piena iepirkuma cenu, lai varētu savlaicīgāk izvērtēt situāciju piena tirgū. Ir arī jāparedz, ka piena iepirkuma cenas Eiropas Komisijai paziņos Lauksaimniecības datu centrs. 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2011. gada 1. novembra noteikumos Nr. 841 "Kārtība, kādā tiek vākta un apkopota informācija par lauksaimniecības produktu cenām un tirdzniecības apjomiem noteiktā pārskata periodā" (turpmāk – noteikumi Nr. 841) noteikts, ka piena iepirkuma cenu par iepriekšējo mēnesi un plānoto iepirkuma cenu piena pircēji paziņo Lauksaimniecības datu centram līdz katra mēneša 10. datumam. Lauksaimniecības datu centrs šo informāciju līdz katra mēneša 16. datumam iesniedz Centrālajai statistikas pārvaldei. Tā savukārt pārsūta šo informāciju Agroresursu un ekonomikas institūtam, kas līdz mēneša 25. datumam iesniedz piena iepirkuma cenu un plānoto cenu Eiropas Komisijai. 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Tā kā informācija par piena iepirkuma cenām par iepriekšējo mēnesi ir pieejama tikai mēneša vidū, traucējumi tirgū tiek pamanīti novēloti, turklāt, lai iegūtā informācija nokļūtu līdz Eiropas Komisijai, tā tiek pārsūtīta ar vairāku iestāžu starpniecību. 
Risinājuma apraksts
Lai uzlabotu tirgus situācijas novērojumu kvalitāti, nepieciešams agrāk iegūt informāciju par piena iepirkuma cenām. Jānosaka agrāks piena iepirkuma un plānotās cenas iesniegšanas datums Lauksaimniecības datu centrā, mainot ikmēneša informācijas iesniegšanas datumu no desmitā uz piekto, kas tiek noteikts noteikumu projekta 1. punktā (noteikumu Nr. 841 11.1 punkts).
Savukārt noteikumu projekta 2. punktā mainīts ikmēneša informācijas iesniegšanas datums no sešpadsmitā uz desmito, kad Lauksaimniecības datu centrs nosūta informāciju Centrālajai statistikas pārvaldei (noteikumu Nr. 841 12.1 punkts). Tādējādi tiek nodrošināts, ka iegūtā informācija par piena cenām jau ir publiski pieejama. 
Lai mazinātu administratīvo slogu iegūtās informācijas apritē, Lauksaimniecības datu centrs turpmāk pats paziņos piena iepirkuma cenu un plānoto cenu Eiropas Komisijai. Tādējādi ar noteikumu projekta 3. punktu tiek svītrots noteikumu Nr. 841 18.1 punkts, atceļot prasību Centrālajai statistikas pārvaldei pārsūtīt piena iepirkuma un plānoto cenu Agroresursu un ekonomikas institūtam.
Savukārt noteikumu projekta 4. punkts atceļ prasību Agroresursu un ekonomikas institūtam iesniegt piena cenu Eiropas Komisijai un noteic, ka turpmāk piena cenu Eiropas Komisijai paziņos Lauksaimniecības datu centrs, t.i., iestāde, kas šo informāciju ievāc, iesniedzot šo informāciju līdz katra mēneša 10. datumam (noteikumu Nr. 841 19. punkta otrais teikums). Tādējādi arī Eiropas Komisijai šī informācija būs laikus pieejama, ja tā būs nepieciešama. 
Ņemot vērā to, ka informācija Lauksaimniecības datu centram tiek iesniegta elektroniski datu bāzē, tad informācijas apstrāde un apkopošana neprasa daudz laika. Tādēļ ir iespējams līdz mēneša desmitajam datumam iesniegt nepieciešamo informāciju gan Centrālajai statistikas pārvaldei, gan Eiropas Komisijai. 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • vidējie uzņēmumi
  • lielie uzņēmumi
  • mazie uzņēmumi
Ietekmes apraksts
Piena iepircējiem būs agrāk jāiesniedz informācija par piena iepirkuma cenu. Piena nozares uzņēmumi savlaicīgāk iegūs informāciju par tirgus situāciju.
Nozare
Lauksaimniecība, mežsaimniecība un zivsaimniecība
Nozaru ietekmes apraksts
Agrāka piena iepirkuma cenu noskaidrošana ļaus savlaicīgāk izvērtēt situāciju piena nozarē un ātrāk reaģēt kritiskās situācijās. 

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Tirgus situācijas pārzināšana uzlabos uzņēmējdarbības vidi, ļaujot piena ražotājiem veiksmīgāk plānot savu darbību.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Piena nozares uzņēmumi savlaicīgāk iegūs informāciju par tirgus situāciju.

2.2.5. uz konkurenci:

Ietekmes apraksts
Tirgus situācijas pārzināšana un prognozēšana veicina konkurētspēju.

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Centrālā statistikas pārvalde, Lauksaimniecības datu centrs, Agroresursu un ekonomikas institūts
Nevalstiskās organizācijas
Biedrība "Lauksaimniecības organizāciju sadarbības padome", Biedrība Zemnieku saeima, Latvijas Lauksaimniecības kooperatīvu asociācija, Latvijas Piensaimnieku Centrālā Savienība
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation/395a5883-95e2-4215-8853-18c0d9ffd98f

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Iesaistītajām institūcijām un nevalstiskajām organizācijām tika elektroniski paziņots par publiskajā apspriešanā izsludināto noteikumu projektu, kā arī nosūtīts noteikumu projekts un tā anotācija e-pasta pielikumā. Institūciju un nevalstisko organizāciju pārstāvji tika aicināti sniegt savus komentārus publiskajā apspriešanā TAP sistēmā vai e-pastā. 
Par noteikumu projektu iebildumi un priekšlikumi nav saņemti.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Lauksaimniecības datu centrs
  • Centrālā statistikas pārvalde
  • Agriresursu un ekonomikas institūts

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Lauksaimniecības datu centram būs jāsniedz piena cenu informācija Eiropas Komisijai reizi mēnesī, taču tas neradīs papildu slogu, jo informācija jau pašlaik tiek apkopota un sniegta citām iestādēm.
Centrālajai statistikas pārvaldei vairs nebūs jāsniedz informācija Agroresursu un ekonomikas institūtam, bet tam savukārt vairs nebūs jāsniedz informācija Eiropas Komisijai.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi