Anotācija (ex-ante)

22-TA-1424: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 21. augusta noteikumos Nr. 531 "Noteikumi par neatkarīgu ekspertu kompetences novērtēšanu un profesionālās darbības uzraudzību ēku energoefektivitātes jomā"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta 2021.gada 8.aprīļa noteikumi Nr.222 "Ēku energoefektivitātes aprēķina metodes un ēku energosertifikācijas noteikumi" paredz, ka ēkas energosertifikātam pievieno apkures sistēmu un gaisa kondicionēšanas sistēmu pārbaudes aktus (turpmāk - pārbaudes akti) (ja attiecināms) (skat. 24.punkta 24.2. apakšpunktu un 25.punkta 25.3.apakšpunktu). Atbilstoši Ministru kabineta 2018.gada 21.augusta noteikumiem Nr.531 "Noteikumi par neatkarīgu ekspertu kompetences novērtēšanu un profesionālās darbības uzraudzību ēku energoefektivitātes jomā" (turpmāk - MK noteikumi Nr.531) (skat. 3.punktu) neatkarīgs eksperts ir tiesīgs veikt apkures sistēmu un gaisa kondicionēšanas sistēmu pārbaudi, ja viņam ir ne tikai minētajos noteikumos noteiktā izglītība un ir nokārtojis kompetences pārbaudi, bet ir ieguvis vismaz sešus mēnešus ilgu praktiskā darba pieredzi apkures sistēmu un gaisa kondicionēšanas sistēmu pārbaudē, strādājot neatkarīga eksperta vadībā, kura kompetence apliecināta apkures sistēmu un gaisa kondicionēšanas sistēmu pārbaudei un pārbaudes akta izsniegšanai. Uz 2022.gada 21.jūliju atbilstoši Būvniecības informācijas sistēmas neatkarīgu ekspertu ēku energoefektivitātes jomā reģistram tikai 8 neatkarīgie eksperti ir sertificēti pārbaudes aktu izsniegšanai. Savukārt atbilstoši neatkarīgo ekspertu uzraudzības iestādes, biedrības "Latvijas siltuma, gāzes un ūdens tehnoloģiju savienība" (turpmāk - LSGŪTIS) sniegtajai informācijai tikai 2 eksperti praktizē minēto pārbaudes aktu sagatavošanu un izdošanu. Kopējais neatkarīgu ekspertu skaits sastāda - 85. Ievērojot, ka pārbaudes aktu izdošanai praktizējošo ekspertu skaits nav pietiekams, lai nodrošinātu pārējo neatkarīgo ekspertu praksi, un attiecīgi, nepraktizējot, automātiski nav iespējams izpildīt regulējuma prasību par 6 mēnešu ilgu praktisko darba pieredzi, nepieciešams veikt izmaiņas regulējumā, nosakot alternatīvas prasības praktiskās pieredzes iegūšanai un tādējādi veicināt neatkarīgu ekspertu sertificēšanu pārbaudes aktu sagatavošanai. 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Grozījumu mērķis ir veicināt neatkarīgo ekspertu ēku energoefektivitātes jomā sertifikāciju apkures sistēmu un gaisa kondicionēšanas sistēmu pārbaudei. 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
MK noteikumi Nr.531 3.punkts paredz, ka neatkarīgs eksperts ir tiesīgs veikt apkures sistēmu un gaisa kondicionēšanas sistēmu pārbaudi, ja viņam ir ne tikai minētajos noteikumos noteiktā izglītība un ir nokārtojis kompetences pārbaudi, bet ir ieguvis vismaz sešus mēnešus ilgu praktiskā darba pieredzi apkures sistēmu un gaisa kondicionēšanas sistēmu pārbaudē, strādājot neatkarīga eksperta vadībā, kura kompetence apliecināta apkures sistēmu un gaisa kondicionēšanas sistēmu pārbaudei un pārbaudes akta izsniegšanai.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Uz 2022.gada 21.jūliju atbilstoši Būvniecības informācijas sistēmas neatkarīgu ekspertu ēku energoefektivitātes jomā reģistram tikai 8 neatkarīgie eksperti ir sertificēti pārbaudes aktu izsniegšanai. Savukārt atbilstoši neatkarīgo ekspertu uzraudzības iestādes, biedrības "Latvijas siltuma, gāzes un ūdens tehnoloģiju savienība" sniegtajai informācijai tikai 2 eksperti praktizē minēto pārbaudes aktu sagatavošanu un izdošanu. Kopējais neatkarīgu ekspertu skaits sastāda - 85. Ievērojot, ka pārbaudes aktu izdošanai praktizējošo ekspertu skaits nav pietiekams, lai nodrošinātu pārējo neatkarīgo ekspertu praksi, kā arī, nepraktizējot, automātiski nav iespējams izpildīt regulējuma prasību par 6 mēnešu ilgu praktisko darba pieredzi, nepieciešams veikt izmaiņas regulējumā, nosakot alternatīvas prasības praktiskās pieredzes iegūšanai un tādējādi veicināt neatkarīgu ekspertu sertificēšanu pārbaudes aktu sagatavošanai. 
Risinājuma apraksts
Lai veicinātu neatkarīgu ekspertu sertifikāciju apkures sistēmu un gaisa kondicionēšanas sistēmu pārbaudei, grozījumi paredz, ka nepieciešamo iegūstamo pieredzes apjomu nosaka kompetences pārbaudes iestāde. Šobrīd neatkarīgo ekspertu sertificēšanai un uzraudzībai ir noslēgts Deleģēšanas līgums starp Ekonomikas ministriju un LSGŪTIS, kas paredz, ka LSGŪTIS saskaņo ar Ekonomikas ministriju minimālās praktiskās darba pieredzes programmas. Tādējādi iegūstamās praktiskās pieredzes prasības tiks saskaņotas ar Ekonomikas ministriju. 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Grozījumi paredz atvieglotas prasības sertifikāta iegūšanai apkures sistēmu un gaisa kondicionēšanas sistēmu pārbaudes veikšanai. Tādējādi grozījumi pēc būtības jau ir alternatīvs risinājums, kas rezultātā mazina šķēršļus sertifikāta iegūšanai.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Noteiktās prasības nodrošina samērīgumu gan pret turpmāk iegūstamo praktisko pieredzi, gan rezultātā sertifikāta iegūšanai, lai veiktu apkures sistēmu un gaisa kondicionēšanas sistēmu pārbaudes. Grozījumi pēc būtības atvieglo prasības kompetences iegūšanai un rezultātā mazina šķēršļus sertifikāta iegūšanai. Kompetences pārbaudes iestādes izmaksas, kā arī neatkarīgu ekspertu izmaksas nemainās. 

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Neatkarīgie eksperti ēku energoefektivitātes jomā
Ietekmes apraksts
Neatkarīgiem ekspertiem ēku energoefektivitātes jomā tiks atvieglotas prasības praktiskās pieredzes iegūšanai apkures sistēmu un gaisa kondicionēšanas sistēmu pārbaužu veikšanā, rezultātā atvieglojot un veicinot iespējas sertificēties minēto pārbaužu veikšanai. 
Juridiskās personas
  • Biedrība "Latvijas siltuma, gāzes un ūdens tehnoloģiju savienība"
Ietekmes apraksts
Biedrībai "Latvijas siltuma, gāzes un tehnoloģiju savienība" būs jānosaka jaunas prasības pieredzes iegūšanai apkures un gaisa kondicionēšanas sistēmu pārbaudes aktu sagatavošanā, lai attiecīgās personas varētu iegūt sertifikātu gaisa kondicionēšanas sistēmu pārbaudes aktu sagatavošanai. 

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

Ietekmes apraksts
Tiek atvieglotas iespējas nepieciešamās praktiskās pieredzes iegūšanai un rezultātā veicināta profesionāļu sertifikācija apkures sistēmu un gaisa kondicionēšanas sistēmu pārbaužu veikšanā. 

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits
biedrība "Latvijas siltuma, gāzes un ūdens tehnoloģiju savienība"

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
Tiks pievienota pēc publiskās apspriešanas. 

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Rezultāti būs pēc publiskās apspriešanas. 

6.4. Cita informācija

Grozījumu izstrādei saņemti priekšlikumi no biedrības "Latvijas siltuma, gāzes un ūdens tehnoloģiju savienība". 
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

Biedrībai "Latvijas siltuma, gāzes un tehnoloģiju savienība" būs jānosaka jaunas prasības pieredzes iegūšanai apkures un gaisa kondicionēšanas sistēmu pārbaudes aktu sagatavošanā, lai attiecīgās personas varētu iegūt sertifikātu gaisa kondicionēšanas sistēmu pārbaudes aktu sagatavošanai. 
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Grozījumi paredz atvieglotas prasības jau esošajiem neatkarīgiem ekspertiem ēku energoefektivitātes jomā, kā arī citiem profesionāļiem sertifikāta iegūšanai apkures sistēmu un gaisa kondicionēšanas sistēmu pārbaudes veikšanai. Tādējādi grozījumi rezultātā mazina šķēršļus sertifikāta iegūšanai un veicina profesionāļu sertifikāciju apkures sistēmu un gaisa kondicionēšanas sistēmu pārbaudei. 

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi