Anotācija (ex-ante)

22-TA-2562: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2.4. reformu un investīciju virziena "Digitālās infrastruktūras transformācija'' 2.4.1.2.i. investīcijas ''Platjoslas jeb ļoti augstas veiktspējas tīklu ''pēdējās jūdzes'' infrastruktūras attīstība" īstenošanas noteikumi" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Tiesību akta projekts ''Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2.4. reformu un investīciju virziena ''Digitālās infrastruktūras transformācija'' 2.4.1.2.i. investīcijas ''Platjoslas jeb ļoti augstas veiktspējas tīklu ''pēdējās jūdzes'' infrastruktūras attīstība'' īstenošanas (turpmāk – Ministru kabineta noteikumu projekts) paredz nodrošināt atbalstu tehnoloģiski neitrālu pieslēgumu, kas atbalsta ilgtspējīgu nākamās paaudzes fiksēto, bezvadu un pavadoņu sakaru savienojamību, ierīkošana elektronisko sakaru pakalpojumu pieejamības nodrošināšanai galalietotājiem (''pēdējā jūdze''), lai veicinātu elektronisko sakaru pakalpojumu atbilstību Eiropas Savienības un nacionālajiem stratēģiskajiem savienojamības mērķiem.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekta mērķis ir veikt ieguldījumus tehnoloģiski neitrālu pieslēgumu, kas atbalsta ilgtspējīgu nākamās paaudzes fiksēto, bezvadu un pavadoņu sakaru savienojamību, ierīkošana elektronisko sakaru pakalpojumu pieejamības nodrošināšanai galalietotājiem (''pēdējā jūdze''), lai veicinātu elektronisko sakaru pakalpojumu atbilstību Eiropas Savienības un nacionālajiem stratēģiskajiem savienojamības mērķiem. 
Spēkā stāšanās termiņš
Jebkādi citi nosacījumi (atrunāti tiesību aktā)
Pamatojums
Ministru kabineta noteikumi stājas spēkā nākamajā dienā pēc tam, kad oficiālajā izdevumā ''Latvijas Vēstnesis'' publicēts paziņojums par to, ka Eiropas Komisija pieņēmusi lēmumu par šajos noteikumos paredzētā komercdarbības atbalsta saderību ar Eiropas Savienības iekšējo tirgu.  

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Valsts atbalsta pasākums ir saskaņā ar savienojamības mērķiem ''Paziņojumā par Gigabitu sabiedrību''[1], paziņojumā ''Eiropas digitālās nākotnes veidošana''[2], paziņojumā par ''digitālo kompasu''[3] un tās priekšlikumā ''Lēmums, ar ko izveido politikas programmu 2030. gadam ''Digitālās desmitgades ceļš''''[4], tieši vērsts uz ES stratēģisko mērķu sasniegšanu 2025. gadam un 2030. gadam, kas paredz visām Eiropas mājsaimniecībām piekļuvi interneta savienojamībai, kas nodrošina vismaz 100 Mb/s, kā arī gigabitu savienojamību visiem galvenajiem sociālekonomiskajiem virzītājspēkiem, piemēram, skolām, transporta mezgliem un galvenajiem sabiedrisko pakalpojumu sniedzējiem, kā arī uzņēmumiem, kas intensīvi izmanto digitālos resursus.

[1] Komisijas 2016. gada 14. septembra paziņojums Eiropas Parlamentam, Padomei, Eiropas Ekonomikas un sociālo lietu komitejai un Reģionu komitejai "Konkurētspējīga digitālā vienotā tirgus savienojamība. Virzība uz Eiropas Gigabitu sabiedrību" (COM(2016) 587 final). Pieejams šeit: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/LV/TXT/?uri=CELEX%3A52016DC0587

[2] Komisijas 2020. gada 19. februāra paziņojums Eiropas Parlamentam, Padomei, Eiropas Ekonomikas un sociālo lietu komitejai un Reģionu komitejai "Eiropas digitālās nākotnes veidošana" (COM(2020) 67 final). Pieejams šeit: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/LV/TXT/?uri=CELEX%3A52020DC0067

[3] Komisijas 2021. gada 9. marta paziņojums Eiropas Parlamentam, Padomei, Eiropas Ekonomikas un sociālo lietu komitejai un Reģionu komitejai "Digitālais kompass līdz 2030. gadam – Eiropas ceļam digitālajā gadu desmitā" (COM(2021) 118 final). Pieejams šeit: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/LV/TXT/?uri=CELEX%3A52021DC0118

[4] Priekšlikums. Eiropas Parlamenta un Padomes Lēmums, ar ko izveido politikas programmu "Digitālās desmitgades ceļš" 2030. gadam (COM(2021) 574 final, 2021/0293 (COD)). Pieejams šeit: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/LV/TXT/?uri=CELEX%3A52021PC0574
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Pēc Satiksmes ministrijas pasūtījuma 2020.gadā tika veikts pētījums "Pētījums Eiropas Savienības fondu 2021.-2027. gada plānošanas perioda ieguldījumu priekšnosacījumu izpildei" [5], kura mērķis bija  izpētīt elektronisko sakaru tīklu infrastruktūras un elektronisko sakaru pakalpojumu kvalitātes atbilstību Savienojamības paziņojuma mērķiem, sagatavojot esošās un plānotās platjoslas piekļuves pakalpojumu pieejamības un infrastruktūras kartējumu un, veicot analīzi par piemērotāko intervences modeli. Pēc pētījuma rezultātiem secināms, ka, vērtējot reģionālajā dalījumā, teritorijās ārpus lielākajām pilsētām, ieskaitot tām pieguļošās teritorijās, trūkst ''vidējās jūdzes'' un ''pēdējās jūdzes'' infrastruktūras, kas spētu nodrošināt Savienojamības paziņojuma mērķiem atbilstošus interneta piekļuves pakalpojumus galalietotājiem. Tīklu izbūves dārdzības dēļ elektronisko sakaru komersantiem nav pietiekošas ekonomiskās iniciatīvas izvērst ļoti augstas veiktspējas elektronisko sakaru tīklus. Pētījumā konstatēts, ka valsts atbalsta programmas Nr.SA.33324 (2011/N) "Nākamās paaudzes tīkli lauku teritorijās" projekta ietvaros izbūvēto infrastruktūru operatori izmanto, galvenokārt, vietās, kur jau vēsturiski tiem ir bijusi izveidota infrastruktūra "pēdējās jūdzes" risinājumiem. 
Saskaņā ar pētījuma rezultātiem: 
1) ļoti augstas veiktspējas (VHC – very high capacity networks) tīkli ar augšupielādes un lejupielādes datu pārraides ātrumu vismaz 100Mbit/s pieejami tikai apmēram 1,6% valsts teritoriju (lielajās pilsētās un apdzīvotajās vietās), taču tajās dzīvo 70,1% iedzīvotāju. 
2) tā kā šīs teritorijas, kur VHC tīkla pakalpojumi ir pieejami, ir pilsētas un lielākās apdzīvotās vietas, valstī ir ļoti lielas pilsētu un lauku teritoriju atšķirības platjoslas tīklu pārklājuma ziņā. Šī situācija nav apmierinoša un ir jāuzlabo, lai gan tā ir objektīvi saistīta ar zemu iedzīvotāju vidējo apdzīvotības blīvumu valstī, t.i., vēsturiski lielu iedzīvotāju koncentrāciju Rīgas areālā un reģionālajos centros, kā arī ar aktīvu migrāciju no lauku teritorijām uz šiem centriem vai uz ārvalstīm. 
3) mobilo sakaru tīkli ir pieejami apmēram 90% valsts teritorijas un tajās dzīvo apmēram 97,7% iedzīvotāju. Praktisko mobilo sakaru tīkla ātrdarbību var novērtēt, balstoties uz Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas (SPRK) regulāri veiktajiem mērījumiem. Atbilstoši SPRK 2019.gada mērījumiem61, pieslēguma ātruma vidējās vērtības 4G datu pārraides tehnoloģijā 2019.gadā Latvijā bija 36,6 Mbit/s lejupielādei un 19,15 Mbit/s augšupielādei. Tādējādi var uzskatīt, ka valstī ir nodrošināts labs mobilās interneta piekļuves pārklājums ar vidējo datu pārraides ātrumu ap 30 Mbit/s. Taču vienlaicīgi lejupielādes ātrums virs 30 Mbit/s ir bijis tikai 64% no mērījumu, kas veikti dažādās vietās valstī. SPRK atzīmē, ka, lai gan kopumā pakalpojuma pieejamība valstī ir laba, tomēr atsevišķos mērījumos novērotas augšupielādes ātruma vērtības, kas ir zemākas pat par 256 Kbit/s, un šādās teritorijās pakalpojuma pieejamība elektroniskajā vidē var būt būtiski traucēta. 
4) teritorijas, kurās šobrīd nav pieejami platjoslas piekļuves pakalpojumi ar datu pārraides ātrumu vismaz 100 Mbit/s (VHC tīklu baltās teritorijas) veido visa Latvijas valsts teritorija, izņemot tās teritorijas, kurās ir piekļuve platjoslas optiskajam tīklam, aptver 98,4% no visas Latvijas valsts teritorijas, kur dzīvo 577,95 tūkst. iedzīvotāji jeb 30,3%.  
Attiecībā uz platjoslas pakalpojumu mazumtirdzniecības cenu analīzi, secināts, ka: 
a) tā kā visi 3 valsts mobilo sakaru operatori savus pakalpojumus piedāvā visā valstī, to cenas visur ir līdzvērtīgas. Operatoru konkurence nodrošina galalietotājiem pieejamas cenas, kas sākas no apmēram 10 EUR mēnesī un iekļauj interneta piekļuves pakalpojumu ar vidējo datu pārraides ātrumu aptuveni 30Mbit/s. 
b) arī fiksēto platjoslas piekļuves pakalpojumu mazumtirdzniecības cenas dažādās vietās valstī, kur šādi pakalpojumi ir pieejami, ir ļoti līdzīgas, jo lielākais pakalpojumu sniedzējs piedāvā savus pakalpojumus par vienādām cenām visā valstī un pārējiem tirgus spēlētājiem ir jākonkurē ar līdzīgām cenām. Šīs cenas sākas no apmēram 15 EUR mēnesī par pakalpojumu ar augšupielādes un lejupielādes 100 Mbit/s datu pārraides ātrumu. Te jāņem vērā, ka fiksētie platjoslas pakalpojumi ar ātrumu virs 100Mbit/s reāli ir pieejami tikai pilsētās un lielākajās apdzīvotās vietās. 
c) jaunu optisko tīklu pieslēgumu ierīkošana individuāliem klientiem tālu no ''vidējās jūdzes'' tīklu pieslēguma punktiem prasa lielas investīcijas. Lai tās veiktu, pakalpojumu sniedzēji bieži prasa klientu finansiālu līdzdalību, tāpēc efektīvās VHC platjoslas pakalpojumu izmaksas mazstāvu apbūves teritorijās un mazās apdzīvotās vietās var būt augstas un bieži nepieejamas. 
d) tirgus nepilnība valstī nav saistīta ar platjoslas pakalpojumu mazumtirdzniecības cenām dažādās teritorijās, bet gan ar pieejamajiem tehnoloģiskajiem risinājumiem un platjoslas tīklu infrastruktūras attīstības nepieciešamību. 

[5] "Pētījums Eiropas Savienības fondu 2021.-2027. gada plānošanas perioda ieguldījumu priekšnosacījumu izpildei" rezultātiem. (Pieejams šeit: https://www.sam.gov.lv/lv/petijumi)
Risinājuma apraksts
Pasākuma ieviešanā nav iespējams piemērot Eiropas Komisijas regulas Nr. 651/2014 (2014. gada 17. jūnijs), ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu (turpmāk - Komisijas regula Nr. 651/2014 ), 52.a panta "Atbalsts 4G un 5G mobilo sakaru tīkliem" nosacījumus, ņemot vērā, ka šī panta 3. daļā minēto, ka ''5G ieguldījumus veic apgabalos, kuros nav izvērsti mobilo sakaru tīkli vai kuros ir pieejami tikai mobilo sakaru tīkli, kas spēj atbalstīt mobilo sakaru pakalpojumus līdz 3G, un kuros nav esošu vai tādu 4G vai 5G mobilo sakaru tīklu (..)''. Ņemot vērā pētījuma rezultātus, ka 4G mobilo sakaru tīkli Latvijā ir pieejami apmēram 90% valsts teritorijas un tajās dzīvo apmēram 97,7% iedzīvotāju, ir nepieciešams attiecīgi izstrādāt valsts atbalsta programmas paziņojumu saskaņā ar Līguma par Eiropas Savienības darbību 108. panta 3. punktu, lai ieguldījumus varētu veikt teritorijās, kur ir pieejams 4G mobilo sakaru tīkls, bet ir nepieciešams ļoti augstas veiktspējas tīkls, nodrošinot investīciju ieguldījumus, kuru atdeve sniegs ekonomiskās priekšrocības nākotnē.  
Ar mērķi uzraudzīt valsts atbalsta nosacījumus ir izveidota Subsidēto elektronisko sakaru tīklu uzraudzības komiteja. Tās galvenie uzdevumi saistīti ar piekļuves tarifu, t.sk. tā aprēķināšanas metodiku, un piekļuves nosacījumu apstiprināšanu projekta īstenošanas rezultātā izveidotajai infrastruktūrai, kā arī kā papildu formāts sabiedriskās apspriešanas nodrošināšanai, kuras rezultātā pieņem galējo lēmumu par sakaru tīklu ģeogrāfisko vietu. Līdz ar to komitejas sastāvā ir gan pašvaldību, gan nozares, gan uzņēmēju, gan patērētāju tiesību pārstāvji. Padomdevēju tiesības ir Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas un Konkurences padomes pārstāvjiem, ņemot vērā to kompetenci tarifu noteikšanas un konkurences jomā. Papildus pieaicināts ir arī Finanšu ministrijas pārstāvis, ņemot vērā tā kompetenci Atveseļošanās un noturības mehānisma fonda (turpmāk – Atveseļošanas fonds) uzraudzībā.  

Vispārīgi programmas nosacījumi 
 
Atbalsta veids – grants. 
Nozares ministrija – Satiksmes ministrija. 
Atbalsta sniedzējs – Centrālā finanšu un līgumu aģentūra. 
Atbalsta saņēmējs:  elektronisko sakaru komersanti. 
2.4.1.2.i. investīcijas ietvaros sasniedzami rādītāji:  
- līdz 2020. gada 31. decembrim Satiksmes ministrijai nodrošināt vienota modeļa pieņemšanu ''pēdējās jūdzes'' attīstībai (atskaites punkts);  
- līdz 2024. gada 31. decembrim 500 tādu mājsaimniecību, uzņēmumu, skolu, slimnīcu un citu sabiedrisko ēku skaits, kam ir piekļuve platjoslas savienojumiem ar ļoti augstas veiktspējas tīklu (uzraudzības rādītājs);  
- līdz 2025. gada 31. decembrim 1500 tādu mājsaimniecību, uzņēmumu, skolu, slimnīcu un citu sabiedrisko ēku skaits, kam ir piekļuve platjoslas savienojumiem ar ļoti augstas veiktspējas tīklu (mērķis). 
 
2.4.1.2.i. investīcijas īstenošanai pieejamais Atveseļošanas fonda finansējums ir 4 000 000 euro. 
 
Atbalstāmās darbības 

2.4.1.2.i. investīcijas atbalstāmās darbības ir tehnoloģiski neitrālu pieslēgumu, kas atbalsta ilgtspējīgu nākamās paaudzes fiksēto, bezvadu vai pavadoņu sakaru savienojamību, ierīkošana elektronisko sakaru pakalpojumu pieejamības nodrošināšanai galalietotājiem (''pēdējā jūdze''), proti,: 
mājsaimniecībām interneta pieslēgumam, kas spēj nodrošināt lejupielādes un augšupielādes ātrumu vismaz 100 Mbit/s maksimumstundas apstākļos un ko var uzlabot līdz 1 Gbit/s ātrumam; 
 sociālekonomiskajiem virzītājspēkiem, piemēram, uzņēmumiem, kas intensīvi izmanto digitālos resursus, skolām, slimnīcām un publiskās pārvaldes iestādēm, vajadzētu būt iespējai izmantot gigabitu savienojamību (lejupielādes un augšupielādes ātrums vismaz 1 Gbit/s.  
Atbalsta darbības jomu teritoriālā pārklājuma ziņā veido visa Latvijas valsts teritorija, izņemot tās teritorijas, kurās ir piekļuve platjoslas optikai, tas ir, 98.4% no visas Latvijas valsts teritorijas, savukārt, šajā teritorijā dzīvo 577 950 iedzīvotāju jeb 30.3%  Ņemot vērā plānošanas reģiona priekšlikumus, ir identificēti objekti, kuros ir nepieciešams ļoti augstas veiktspējas tīkls. Daļa no objektiem projektu atlases nolikuma prasībās tiks noteikti kā obligāti ierīkojami, daļa – kā tādi, par kuriem var saņemt papildu punktus projektu atlases konkursā.  
Plānoti ieguldījumi indikatīvi var pārklāties ar Eiropas Reģionālā attīstības fonda atbalstāmajām darbībām. Lai nodrošinātu demarkāciju, apstiprinot projektus, tiks vērtēta plānotā atbalsta teritorija un objekti, ņemot vērā valsts atbalsta nosacījumus un salīdzinot pret iesniegtajiem projektiem, neatkarīgi no finansējuma avota.  
2.4.1.2.i. investīcijas attiecināmās izmaksas ir tieši attiecināmas uz Digitālo dimensiju, kas noteikta Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 12. februāra regulas Nr. 2021/241 ar ko izveido Atveseļošanas un noturības mehānismu 16.panta 2.punkta (b) daļas ii apakšpunktā (Digitālās dimensijas intervences kods: 053 - IKT: ļoti augstas ietilpības platjoslas tīkls (piekļuve/vietējā sakaru līnija, kuras veiktspēja ir līdzvērtīga optiskās šķiedras iekārtai līdz sadales punktam mājas un uzņēmuma telpu apkalpošanas vietā). 
Ņemot vērā, ka Atveseļošanās fonda investīciju un reformu ieviesēji/īstenotāji ir aicināti piesaistīt biedrības vai nodibinājumus atbalstāmo darbību veikšanai, Satiksmes ministrija ir izveidojusi darba grupu valsts atbalsta programmas izstrādei6, kuras sastāvā tostarp ir plānošanas reģioni un Latvijas Pašvaldību savienība, kas ir aicinātas piedalīties investīciju nosacījumu plānošanas procesā. Savukārt, saskaņā ar Elektronisko sakaru likumu atbalstāmās darbības veikt ir tiesības elektronisko sakaru komersantam. Tas neizslēdz iespēju biedrībai vai nodibinājumam attiecīgi izpildīt normatīvajos aktos noteiktās prasības un kļūt par elektronisko sakaru komersantu.  
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
2.4.1.2.i. investīcijas ieviešanas risinājums ir atbilstošs ar Ministru kabineta 2021.gada 11.novembra rīkojumu Nr. 826 apstiprinātā Elektronisko sakaru nozares attīstības plānu 2021.-2027. gadam 1.rīcības virziena ''Savienojamības paziņojumam atbilstošas platjoslas elektronisko sakaru infrastruktūras attīstīšana'' 1.3. pasākumam – ''vidējās jūdzes'' un ''pēdējās jūdzes'' elektronisko sakaru tīklu infrastruktūras attīstīšana'', kas pamatojas uz 2020.gadā pēc Satiksmes ministrijas pasūtījuma veiktā pētījuma  ''Pētījums Eiropas Savienības fondu 2021.-2027. gada plānošanas perioda ieguldījumu priekšnosacījumu izpildei'' rezultātiem. 
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
-

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

Nosaukums
''Pētījums Eiropas Savienības fondu 2021.-2027. gada plānošanas perioda ieguldījumu priekšnosacījumu izpildei'' (Pieejams šeit: https://www.sam.gov.lv/lv/petijumi).  
Apraksts
  

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
-
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Juridiskām personām noteikumu projekta tiesiskais regulējums nemaina tiesības un pienākumus, kā arī veicamās darbības. 

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Infrastruktūra tiks izmantota Eiropas Savienības stratēģiskajos dokumentos noteiktajiem mērķiem atbilstošu  elektronisko sakaru pakalpojumu pieejamības palielināšanai.  

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
4 000 000
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
4 000 000
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
-4 000 000
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
-4 000 000
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
2.4.1.2.i. investīcijas īstenošanai Atveseļošanās fonda finansējums ir 4 000 000 euro. 
 
2023 - 4 000 000 x 30% = 1 200 000 euro 
2024 - 4 000 000 x 35% = 1 400 000 euro 
2025 - 4 000 000 x 35% = 1 400 000 euro 
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Pasākuma apguve un aktivitāte plānota 2023., 2024. un 2025. gadā, kur 2023. gadā programma tiks uzsākta un plānotais nepieciešamais finansējums pa gadiem veido attiecīgi 30%, 35% un 35% no kopējā finansējuma: 
2023. gads: 4 000 000 x 30% = 1 200 000 euro 
2024. gads: 4 000 000 x 35% = 1 400 000 euro 
2025. gads: 4 000 000 x 35% = 1 400 000 euro 
Pasākums izdevumu attiecināmības termiņš ir līdz 2026. gada 31.augustam. 
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Projekts šo jomu neskar. 
Cita informācija
Investīciju pasākumam nepieciešamais Atveseļošanas fonda finansējums tiks pieprasīts no budžeta programmas 80.00.00 "Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai".  
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
52021PC0340
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Padomes 2021.gada 6.jūlija Īstenošanas lēmums par Latvijas Atveseļošanas fonda plāna izvērtējuma apstiprināšanu un tā pielikums (dokuments Nr. 10157/21,10157/21 ADD1).
Apraksts
Pasākumu paredzēts īstenot saskaņā ar Padomes 2021.gada 6.jūlija Īstenošanas lēmumu par Latvijas Atveseļošanas fonda plāna izvērtējuma apstiprināšanu, tas ir, 2.4.1.2.i. investīcijai ''Platjoslas jeb ļoti augstas veiktspējas tīklu ''pēdējās jūdzes'' infrastruktūras attīstība'' ieplānoti 4 000 000 EUR un saskaņā ar ES pamatnostādnēs par valsts atbalsta noteikumu piemērošanai attiecībā uz platjoslas tīklu ātru izvēršanu (2013/C 25/01), t.sk. ņemot vērā Eiropas Komisijas precizēto pamatnostādņu projekta (turpmāk – EK paziņojums) nosacījumus. Ministru kabineta noteikumu projektā mērķi un atbalstāmās darbības ir noteikti ņemot vērā EK paziņojuma nosacījumus, kā arī iekļauti atbilstoši komercdarbības atbalsta nosacījumi, ņemot vērā uzraudzības, ziņošanas u.c. prasības.  
Ministru kabineta noteikumu projekts kopā ar paziņojumu par valsts atbalsta programmu tiks iesniegts saskaņošanai Eiropas Komisijai un tas stāsies spēkā tikai pēc Eiropas Komisijas lēmuma par atbalsta saderību ar ES iekšējo tirgu saņemšanas. 
ES tiesību akta CELEX numurs
32021R0241
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 12. februāra Regula (ES) Nr. 2021/241 ar ko izveido Atveseļošanas un noturības mehānismu (Eiropas Savienības Oficiālais vēstnesis 18.02.2021, L 57).
Apraksts
Pasākumu plānots īstenot saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada Regulā (ES) Nr. 2021/241 noteiktajiem Atveseļošanas fonda vispārīgajiem, finansiālajiem, institucionālajiem un uzraudzības noteikumiem. Regulā noteikts, ka 2.4.1.2.i. investīcijas attiecināmās izmaksas ir tieši attiecināmas uz Digitālo dimensiju. Saskaņā ar Regulu nozares ministrija, atbalsta sniedzējs un finansējuma saņēmējs nodrošinās informācijas un publicitātes pasākumus par 2.4.1.2.i. investīciju.
ES tiesību akta CELEX numurs
32018R1046
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regulas (ES, Euratom) 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012 (Eiropas Savienības Oficiālais vēstnesis 30.07.2018, L 193).
Apraksts
Projektu iesniegumu atlase noritēs atbilstoši projektu iesniegumu atlases nolikuma prasībām, tai skaitā, veicot finansējuma saņēmēja atbilstības novērtējumu Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regulā (ES, Euratom) 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012 noteiktajiem izslēgšanas kritērijiem.
ES tiesību akta CELEX numurs
32015R1589
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Padomes 2015. gada 13. jūlija Regula (ES) 2015/1589, ar ko nosaka sīki izstrādātus noteikumus Līguma par Eiropas Savienības darbību 108. panta piemērošanai (Eiropas Savienības Oficiālais vēstnesis 30.07.2018, L 193).
Apraksts
Padomes 2015. gada 13. jūlija Regula (ES) 2015/1589, ar ko nosaka sīki izstrādātus noteikumus Līguma par Eiropas Savienības darbību 108. panta piemērošanai jāpiemēro atbalstam visās nozarēs. Atbalsta sniedzējs reizi gadā atbilstoši normatīvajiem aktiem iesniedz informāciju ziņojumam, kas paredzēts Regulā.

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Padomes 2021.gada 6.jūlija Īstenošanas lēmums par Latvijas Atveseļošanas fonda plāna izvērtējuma apstiprināšanu un tā pielikums (dokuments Nr. 10157/21,10157/21 ADD1).
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
2. panta 4. punkts
5. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības 
I pielikums
5.1., 5.2., 5.3. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības 
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Noteikumu projekts šo jomu neskar.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Noteikumu projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 12. februāra Regula (ES) Nr. 2021/241 ar ko izveido Atveseļošanas un noturības mehānismu (Eiropas Savienības Oficiālais vēstnesis 18.02.2021, L 57).
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
6.panta 2.punkta (b) daļas ii apakšpunkts
8.2. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības 
34. panta 2. punkts
16., 26. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības 
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Noteikumu projekts šo jomu neskar.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Noteikumu projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regulas (ES, Euratom) 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012 (Eiropas Savienības Oficiālais vēstnesis 30.07.2018, L 193).
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
136. pants
23.1. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības 
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Noteikumu projekts šo jomu neskar.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Noteikumu projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Padomes 2015. gada 13. jūlija Regula (ES) 2015/1589, ar ko nosaka sīki izstrādātus noteikumus Līguma par Eiropas Savienības darbību 108. panta piemērošanai (Eiropas Savienības Oficiālais vēstnesis 30.07.2018, L 193).
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
26. pants
23.6. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības 
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Noteikumu projekts šo jomu neskar.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Dalībvalstis iesniedz Eiropas Komisijai gada pārskatus par visām pastāvoša atbalsta shēmām, attiecībā uz kurām ar nosacītu lēmumu saskaņā ar 9. panta 4. punktu nav uzlikti īpaši paziņošanas pienākumi.
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Ekonomikas ministrija, Finanšu ministrija, Satiksmes ministrija
Nevalstiskās organizācijas
Biedrība "Latvijas Informācijas un komunikācijas tehnoloģijas asociācija", Biedrība "Latvijas Telekomunikāciju asociācija", Latvijas Interneta asociācija, Latvijas Pašvaldību savienība, Latvijas Elektronisko komunikāciju asociācija, Latvijas IT klasteris (itcluster@itbaltic.com)
Cits
Kurzemes plānošanas reģions, Rīgas plānošanas reģions, Vidzemes plānošanas reģions, Zemgales plānošanas reģions

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Satiksmes ministrija
  • Finanšu ministrija
  • Centrālā finanšu un līgumu aģentūra

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
-

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Izbūvētā infrastruktūra nodrošinās ļoti augstas veiktspējas tīklu pieejamību galalietotājiem, kā rezultātā būs iespēja izmantot jauno tehnoloģiju piedāvātās iespējas (nodrošinot jaudīgus liela ātruma interneta pieslēgumus). 

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
-

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Ar 2.4.1.2.i. investīciju tiks sekmēta Nacionālā attīstības plāna 315.uzdevuma ''Eiropas Savienības savienojamības mērķiem atbilstoša platjoslas elektronisko sakaru tīkla izveidošana, attīstot ''vidējās jūdzes'' un ''pēdējās jūdzes'' elektronisko sakaru tīklu infrastruktūru un izveidojot platjoslas kartēšanu'' izpilde. 

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
-

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Pasākums būtiski sekmē klimata pārmaiņu mazināšanas mērķi saskaņā ar Taksonomijas regulas 10.panta 1. daļas c apakšpunktā minēto darbību ''Palielināt videi nekaitīgu vai klimatneitrālu mobilitāti'' sasniegšanu, ko atbalsta infrastruktūras ieguldījumi platjoslas infrastruktūras izveidē, kas nodrošina pakalpojumu saņemšanu e-vidē. 

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Pasākums būtiski sekmē klimata pārmaiņu mazināšanas mērķi saskaņā ar Taksonomijas regulas[1] 10.panta 1. daļas c apakšpunktā minēto darbību ''Palielināt videi nekaitīgu vai klimatneitrālu mobilitāti'' sasniegšanu, ko atbalsta infrastruktūras ieguldījumi platjoslas infrastruktūras izveidē, kas nodrošina pakalpojumu saņemšanu e-vidē. 
Principa ''Nenodarīt būtisku kaitējumu'' (NBK) investīcijas 2.4.1.1.i. novērtējumā [2] norādīts, ka nav tikusi konstatēta negatīva ietekme uz vidi. Finansējuma saņēmēja un projekta īstenotāja pienākums ir izvērtēt un nodrošināt, ka visi NBK nosacījumi tiek ievēroti.   
 
[1] EIROPAS PARLAMENTA UN PADOMES REGULA (ES) 2020/852 (2020. gada 18. jūnijs) par regulējuma izveidi ilgtspējīgu ieguldījumu veicināšanai un ar ko groza Regulu (ES) 2019/2088, pieejama šeit: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/LV/TXT/?uri=uriserv%3AOJ.L_.2020.198.01.0013.01.LAV&toc=OJ%3AL%3A2020%3A198%3AFULL 
 
[2] Atveseļošanas un noturības mehānisma plāns 2021.-2026. gadam, 1.pielikums, Nenodarīt būtisku kaitējumu, pieejams šeit: https://www.esfondi.lv/upload/anm/02_anm_plana_pielikums_nr.1_dnsh_18052021.pdf 

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi