Anotācija (ex-ante)

22-TA-2709: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2019. gada 5. novembra noteikumos Nr. 518 "Ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas iestāžu maksas pakalpojumu cenrādis"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Noteikumu projekts ir izstrādāts saskaņā ar Likuma par budžetu un finanšu vadību 5.panta devīto daļu, kas nosaka, ka Ministru kabinets izdod noteikumus par valsts tiešās pārvaldes iestāžu sniegto maksas pakalpojumu cenrāžu apstiprināšanu, kā arī saskaņā ar Ministru kabineta 2011.gada 3.maija noteikumiem Nr.333 „Kārtība, kādā plānojami un uzskaitāmi ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un ar šo pakalpojumu sniegšanu saistītie izdevumi, kā arī maksas pakalpojumu izcenojumu noteikšanas metodika un izcenojumu apstiprināšanas kārtība”.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekta mērķis ir precizēt Labklājības ministrijas pakļautībā esošo valsts tiešās pārvaldes iestāžu – valsts sociālās aprūpes centru (turpmāk – VSAC vai iestāde) - VSAC “Kurzeme”, VSAC “Latgale”, VSAC “Rīga” un VSAC “Zemgale” maksas pakalpojumu cenrādi, lai noteiktu maksas pakalpojumu cenas atbilstoši faktiskajām izmaksām, tajā iekļautu jaunus maksas pakalpojumu veidus, kā arī  izslēgtu tos maksas pakalpojumu veidus, pēc kuriem nav pieprasījuma vai, kuru sniegšanai VSAC nav pieejami resursi.
Spēkā stāšanās termiņš
05.10.2022.
Pamatojums
Noteikumu projektam jāstājas spēkā 2022.gada 5.oktobrī, izņemot šo noteikumu pielikuma 1.punktā minētajiem sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojumiem ar izmitināšanu, ja līgums par šo pakalpojumu sniegšanu ir noslēgts līdz noteikumu spēkā stāšanās dienai, par pakalpojumiem tiek piemērota noteiktā cena, kas bija spēkā līdz 2022.gada 4.oktobrim, bet ne ilgāk kā līdz 2022. gada 31.decembrim.
Noteikumu projektā noteiktajām maksas pakalpojumu cenām ir jāstājas spēkā 2022.gada 5.oktobrī, lai novērstu to, ka, līdz ar apkures sezonas sākumu, komunālie pakalpojumi mājsaimniecībām un juridiskām personām netiek sniegti par cenām, kas nesedz izdevumus par to sniegšanu. Tāpat, ievērojot to, ka ir pieauguši arī izdevumi citu maksas pakalpojumu veidu sniegšanai, piemēram, citu ar klientu funkcionēšanas spēju novērtēšanu un atjaunošanu saistīto pakalpojumu sniegšanai.
Tā kā nav iespējams atteikties no VSAC pamatdarbībai neatbilstošo maksas pakalpojumu veidu, kā, piemēram, komunālo pakalpojumu sniegšanas, tad noteikumu projekts paredz paaugstināt maksas pakalpojumu cenas, lai novērstu nelietderīgu valsts budžeta līdzekļu izlietojumu, kompensējot ar maksas pakalpojumu sniegšanu saistītos izdevumus.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Saskaņā ar Ministru kabineta 2009.gada 27.oktobra (Nr.1239, Nr.1240 un Nr.1241) un 2020.gada 24.novembra (Nr.696) noteikumiem par VSAC nolikumiem, 4 VSAC (25 filiālēs) ir tiesīgi sniegt maksas pakalpojumus sociālo pakalpojumu jomā, kā arī veikt privāttiesiskus darījumus, kas nepieciešami VSAC darbības nodrošināšanai.
Saskaņā ar Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma (turpmāk - Likums) 1.panta 6.punktu ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcija ir — sociālā institūcija, kas nodrošina personai, kura vecuma vai veselības stāvokļa dēļ nespēj sevi aprūpēt, kā arī bāreņiem un bez vecāku gādības palikušiem bērniem mājokli, pilnu aprūpi un sociālo rehabilitāciju. Vienlaikus minētā panta 20.punkts nosaka, ka sociālās aprūpes pakalpojums ir pasākumu kopums, kas vērsts uz to personu pamatvajadzību apmierināšanu, kurām ir objektīvas grūtības aprūpēt sevi vecuma vai funkcionālo traucējumu dēļ, un ietver sevī pakalpojumus personas dzīvesvietā un ilgstošas sociālās aprūpes institūcijās. Līdz ar to minētās institūcijas sniedz ne tikai ilgstošās sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojumus, bet arī atsevišķu, uz bērnu ar smagiem funkcionāliem traucējumiem attīstību vērstus maksas pakalpojumu veidus.
      Šobrīd VSAC sniedz maksas pakalpojumus, piemērojot Ministru kabineta 2019.gada 5.novembra noteikumus Nr.518 „Ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas iestāžu maksas pakalpojumu cenrādis” (turpmāk –  MK noteikumi Nr.518). Saistībā ar to, ka minētajos noteikumos noteiktie maksas pakalpojumu izcenojumi, arvien augošā preču un pakalpojumu izmaksu pieauguma ietekmē,  neatbilst faktiskajām izmaksām, ir jānosaka jauni maksas pakalpojumu izcenojumi, kā arī jāpārskata MK noteikumos Nr.518 noteiktais maksas pakalpojumu klāsts, izslēdzot maksas pakalpojumus, kuri netiek pieprasīti vai sniegti, un papildinot ar jauniem maksas pakalpojumu veidiem.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Faktisko izmaksu pieaugumu tiešā mērā ietekmē preču un pakalpojumu cenu pieaugums. Saskaņā ar Centrālais statistikas pārvaldes (turpmāk – CSP) datiem[1], 2022. gada jūlijā, salīdzinot ar 2021. gada jūliju, vidējais patēriņa cenu līmenis* palielinājās par 21,5 %. Atbilstoši CSP datiem, ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem vidējais cenu līmenis palielinājās par 50,7 %. Būtiskākais cenu kāpums gada laikā bija dabasgāzei, cietajam kurināmajam, elektroenerģijai un siltumenerģijai. Dārgāka bija atkritumu savākšana, mājokļa īre, ūdensapgāde, kanalizācijas pakalpojumi, mājokļa uzturēšanas un remonta pakalpojumi, kā arī materiāli mājokļa uzturēšanai un remontam.  Saistībā ar to, ka VSAC  ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojuma ietvaros VSAC ir jānodrošina arī mājoklis, tad iepriekšminētais cenu kāpums ar mājokli saistītajos izdevumos būtiski ietekmē arī VSAC izdevumus.                              
Tāpat minētais energoresursu cenu kāpums ietekmē arī VSAC sniegto komunālo pakalpojumu – ūdens piegādes un ūdens uzsildīšanas, apkures un kanalizācijas pakalpojumi, - kas tiek sniegti mājsaimniecībām un juridiskām personām (ēdināšanas pakalpojumu sniedzējiem un dzīvokļu īpašnieku biedrībai), izmaksu pieaugumu. 
Vēsturiski ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūciju infrastruktūrā bija iekļautas  arī daudzdzīvokļu dzīvojamās ēkas, kurās dzīvoja darbinieki. Šobrīd pie VSAC teritorijām esošās dzīvojamās ēkas vairs neiekļaujas VSAC lietošanā nodotajā valsts nekustamajā īpašumā, taču ūdensapgādes, apkures un kanalizācijas sistēmas ir pieslēgtas VSAC komunikācijas tīkliem, tāpēc VSAC filiāles turpina sniegt komunālos pakalpojumus iedzīvotājiem (mājsaimniecībām), kā piemēram, VSAC “Rīga” filiālē “Ezerkrasti”, pamatojoties uz līgumu ar Dzīvokļu īpašnieku biedrību “Berģi” (Dzīvokļu īpašnieku biedrība “Berģi”  apvieno 3 daudzdzīvokļu dzīvojamo ēku dzīvokļu īpašniekus), tiek sniegti siltumenerģijas piegādes, aukstā ūdens apgādes un kanalizācijas novadīšanas pakalpojumi mājsaimniecībām.
Tāpat saskaņā ar CSP norādīto “Pārtikas un bezalkoholisko dzērienu grupā cenas gada laikā palielinājās par 24,3 %. Būtiskākā ietekme uz vidējā cenu līmeņa pieaugumu grupā bija sieram un biezpienam (+33,7 %), piena produktiem (+39,3 %), pienam (+36,6 %) un jogurtam (+29,9 %). Dārgāka bija maize (+28,3 %), konditorejas izstrādājumi (+20,6 %), milti un citi graudaugi (+56,8 %), makaronu izstrādājumi (+35,5 %), rīsi (+30,9 %).” Attiecīgi būtiski ir pieaugušas arī ar klientu ēdināšanu saistītās izmaksas VSAC, ievērojot to, ka ar minēto pakalpojumu nodrošināšanu saistītās izmaksas palielina arī tas, ka VSAC klientiem atbilstoši prasībās sociālo pakalpojumu sniedzējiem noteiktajam[2], ir jānodrošina kvalitatīvu klienta vecumam, veselības stāvoklim un uztura normām atbilstoša ēdināšana vismaz četras reizes dienā.

[1] “Vidējais patēriņa cenu līmenis gada laikā palielinājās par 21,5 %” -  https://stat.gov.lv/lv/statistikas-temas/valsts-ekonomika/patēriņa-cenas/preses-relīzes/8757-paterina-cenu-parmainas-2022?themeCode=PC

[2] Ministru kabineta 2017.gada 13.jūnija noteikumu Nr.338 “Prasības sociālo  pakalpojumu sniedzējiem” 34.3. un 56.3.apakšpunkti.

 
Risinājuma apraksts
MK noteikumos Nr.518 noteiktie maksas pakalpojumu izcenojumi tika aprēķināti, balstoties uz 2019.gada darba algas, elektroenerģijas, degvielas, kurināmā un pārtikas preču, u.c. izmaksām, kas, salīdzinot ar 2022.gada izmaksām, bija krietni zemākas. Šajā periodā pieaugušas ne vien preču un pakalpojumu cenas, bet būtiski ir palielināts arī VSAC  darbinieku atalgojums. Dažādās iestādēs pakalpojumu izmaksas var atšķirties, jo tās ietekmē komunālo pakalpojumu cenas (gan atkarībā no tā, vai apkures, ūdensapgādes un kanalizācijas sistēmas ir autonomas vai tās ir nodrošinātas centralizēti, ar pieslēgumu pašvaldības komunikācijas sistēmām, gan atkarībā no tā, kāds siltumenerģijas veids tiek izmantots utt.), sniegto pakalpojumu apjoms un biežums,  un citi faktori.MK noteikumi Nr.518 dod iespēju katrai iestādei sniegt pakalpojumus, pamatojot to izmaksas.

Noteikumu projekta mērķis ir noteikt tādus iestāžu maksas pakalpojumus, kuru izmaksas atbilst reālajām cenām un pēc kuriem ir pieprasījums. Ņemot vērā izmaiņas, noteikumu pielikumā, salīdzinoši ar MK noteikumu Nr.518 pielikumu, ir veiktas šādas izmaiņas:
1.Noteikumu projekta pielikumā “Ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas iestāžu sniegto maksas pamatpakalpojumu cenrādis”, pieprasījuma trūkuma dēļ, nav iekļauti šādi maksas pakalpojumu veidi:
1) Pilngadīgas personas izmitināšana ar pilnu sociālo aprūpi un sociālo rehabilitāciju neatkarīgi no vietu skaita istabā VSAC "Zemgale";
2) Bērna izmitināšana sociālās aprūpes iestādē ar sociālo aprūpi un sociālo rehabilitāciju VSAC "Latgale";
3) Montesori terapijas pakalpojumi:
-Montesori terapija, pirmreizēja konsultācija un nodarbība (60 minūtes);
-Montesori terapija, individuāla nodarbība (45 minūtes);
-Montesori terapija, nodarbība grupā (45 minūtes);
-Montesori terapija, ģimenes nodarbība (60 minūtes);
4)Kognitīvo funkciju treniņš, individuāla nodarbība (60 minūtes);
5)Bērna sociālā atbalsta psihofizioloģiskās attīstības konsultatīvās programmas speciālistu novērtējums, atzinums, nodarbības;
6) Muzikālā nodarbība;
7) Vieglās valodas/literatūras nodarbība;
8) Fizkultūras nodarbība;
9) Radošā/darbmācības nodarbība;
10) Ēdināšanas pakalpojumi darbiniekiem:
-brokastis VSAC "Kurzeme", "Zemgale"   un  VSAC "Rīga";
-vakariņas VSAC "Kurzeme", VSAC "Rīga" un VSAC "Zemgale";
-trešais ēdiens VSAC “Kurzeme” un VSAC “Rīga”;
 -dzēriens VSAC “Kurzeme” un VSAC “Rīga”;
11) Ēdināšanas pakalpojumi pēc personas pasūtījuma (ar izvēlētu ēdienkarti):
-brokastis VSAC “Kurzeme" un VSAC “Rīga”;
-vakariņas VSAC “Kurzeme” un  VSAC “Rīga”;
12) Semināra organizēšana bez tehniskā nodrošinājuma (1 personai) VSAC "Rīga";
13) Semināra organizēšana ar pilnu tehnisko nodrošinājumu VSAC "Rīga";
14) Siltumenerģija telpu apkurei mājsaimniecībām apkures sezonā VSAC “Rīga” filiālē “Ezerkrasti” un "Jugla";
15) Siltumenerģija telpu apkurei mājsaimniecībām (ar skaitītāju) apkures sezonā VSAC “Rīga” filiālē “Ezerkrasti” un "Jugla";
16) Siltumenerģija ūdens uzsildīšanai mājsaimniecībām VSAC "Rīga" filiālē  “Ezerkrasti” un "Jugla".
2. Atsevišķi maksas pakalpojumi saglabāti, mainot pakalpojuma sniedzēju:
1) Ēdināšanas pakalpojumi darbiniekiem:
-pusdienas VSAC "Kurzeme" un VSAC "Latgale";
-pirmais ēdiens VSAC "Kurzeme”;
-otrais ēdiens VSAC "Kurzeme";
2) Ēdināšanas pakalpojumi pēc personas pasūtījuma (ar izvēlētu ēdienkarti):
-pusdienas VSAC “Kurzeme” un VSAC “Latgale”.
3) Siltumenerģija telpu apkurei (ar skaitītāju):
siltumenerģija telpu apkurei juridiskai personai (ar skaitītāju) apkures sezonā VSAC “Rīga” filiālē  "Ezerkrasti";
4) Siltumenerģija ūdens uzsildīšanai:
-siltumenerģija ūdens uzsildīšanai juridiskai personai VSAC "Rīga" filiālē "Ezerkrasti".
3. Pēc pakalpojumu pārskatīšanas sniedzamo maksas pakalpojumu klāsts papildināts ar atsevišķiem jauniem pakalpojumiem:
1) Mūzikas terapija, pirmreizēja konsultācija un nodarbība (60 minūtes);
2) Mūzikas terapija, individuāla nodarbība (60 minūtes);
3) Mūzikas terapija, nodarbība grupā (60 minūtes);
4) Mūzikas terapija, ģimenes nodarbība (90 minūtes);
5) Audiologopēda konsultācija VSAC "Rīga";
6) Telpu noma:
-Telpu noma (1 stunda) īslaicīgai izmantošanai (semināriem, konferencēm, sapulcēm, prezentācijām, izstādēm, izglītojošiem pasākumiem)  VSAC "Rīga" filiālēs "Ezerkrasti" un "Jugla";
-Telpu noma (8 stundas) īslaicīgai izmantošanai (semināriem, konferencēm, sapulcēm, prezentācijām, izstādēm, izglītojošiem pasākumiem visu dienu)  VSAC "Rīga" filiālēs "Ezerkrasti";
-Telpu noma (8 stundas) īslaicīgai izmantošanai (semināriem, konferencēm, sapulcēm, prezentācijām, izstādēm, izglītojošiem pasākumiem visu dienu)  VSAC "Rīga" filiālēs "Jugla";
7) Karstais ūdens VSAC “Zemgale” filiālēs "Iecava", "Lielbērze", "Ropaži", "Ķīši", "Ziedkalne", "Rūja", "Valka".
Atbilstoši Pievienotās vērtības nodokļa likuma 52.panta pirmās daļas 3.punkta “a” apakšpunktam, kas nosaka, ka ar nodokli neapliek medicīnas pakalpojumus, ko nosaka Ministru kabinets un ko ārstniecības iestāde sniedz pacientam, izmantojot normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā apstiprinātās medicīniskās tehnoloģijas, PVN netiek piemērots šādiem pakalpojumu veidiem:
1) Minhenes funkcionālā diagnostika VSAC “Rīga”:
2) Fizioterapeita konsultācija VSAC “Rīga”;
3) Ergoterapeita konsultācija VSAC “Rīga”;
4) Hidroterapijas procedūra VSAC “Rīga”;
5) Masāža bērnam VSAC “Rīga”:
-masāža bērnam no 1-5 gadiem,
-masāža bērnam no 6-10 gadiem,
-masāža bērnam no 11-17 gadiem.
Savukārt pakalpojumam “Klienta viesa izmitināšana” (4.1.) atbilstoši Pievienotās vērtības nodokļa likuma 42.panta desmitajai daļai piemēro samazināto PVN likmi. Pakalpojumam “Siltumenerģija telpu apkurei juridiskai personai (bez skaitītāja) apkures sezonā VSAC “Rīga” filiālē  "Ezerkrasti"” (5.3.2.) un “Siltumenerģija telpu apkurei juridiskai personai (ar skaitītāju) apkures sezonā VSAC “Rīga” filiālē  "Ezerkrasti"” (5.4.1.) piemēro pievienotās vērtības nodokļa standarta likmi saskaņā ar Pievienotās vērtības nodokļa likuma 41. panta pirmās daļas 1.punktu.
Pakalpojumam “siltumenerģija telpu apkurei mājsaimniecībām apkures sezonā VSAC “Zemgale” filiālēs "Iecava", "Lielbērze", "Ķīši", "Ziedkalne", "Ropaži", "Rūja", ""Valka"” (5.3.1.) piemēro pievienotās vērtības nodokļa samazināto likmi saskaņā ar Pievienotās vērtības nodokļa likuma 42. panta divpadsmito daļu.
Anotācijas pielikumos sniegts detalizēts pakalpojumu izmaksu aprēķins.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Maksas ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojumu saņēmēji un to apgādnieki, VSAC darbinieki un mājsaimniecības, kas ar VSAC starpniecību saņem komunālos pakalpojumus.
Ietekmes apraksts
Noteikumu projektā definētie maksas pakalpojumi galvenokārt paredzēti VSAC klientiem, kuri pakalpojumu apmaksā no pašu līdzekļiem vai par kuru pakalpojumiem pilnībā vai daļēji maksā pašvaldība vai klientu viesi, kā arī iestāžu darbiniekiem paredzētie pakalpojumi. Saskaņā ar VSAC sniegto informāciju noteikumu projektā paredzētos pakalpojumus:
1. ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojumus ar izmitināšanu -minētos pakalpojumus izmantos 2 pilngadīgie  klienti, kuri jau saņem minēto pakalpojumu VSAC “Rīga” filiālē “Ezerkrasti”, kā arī vidēji 3 vienlaicīgi īslaicīgi saņem pakalpojumu ar diennakts sociālo aprūpi un sociālo rehabilitāciju bērniem ar smagiem funkciju traucējumiem, tai skaitā atelpas brīža pakalpojumu VSAC “Rīga” bērnu filiālēs un VSAC “Kurzeme” filiālē “Liepāja”;
2. saimnieciskos pakalpojumus:
- ēdināšanas pakalpojumus darbiniekiem - saņems līdz 300 VSAC darbiniekiem dienā,
- ēdināšanas pakalpojumi pēc personas pasūtījuma (ar izvēlētu ēdienkarti) – saņems līdz 172 personām;
3. citus maksas pakalpojumu veidus – komunālos pakalpojumus (ūdens piegāde, ūdens uzsildīšana, apkure un kanalizācijas pakalpojumi) -  saņems vidēji 90 mājsaimniecības, kuru mājokļi ir pieslēgti iestāžu ūdensapgādes un kanalizācijas sistēmu infrastruktūrai.
Juridiskās personas
  • 1) Pašvaldības pērk ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojumus ar izmitināšanu (tai skaitā atelpas brīža pakalpojumus) bērniem un nodrošina pilngadīgā klienta un tā apgādnieka nesegtās pakalpojuma samaksas daļas apmaksu; 2) Ēdināšanas pakalpojumu sniedzējs VSAC “Rīga” (SIA “Baltic restaurants”) pērk saimnieciskos pakalpojumus – telpu nomu filiālēs “Ezerkrasti”, “Jugla” un “Kalnciems”; 3) Ēdināšanas pakalpojumu sniedzēji VSAC “Zemgale” uz līguma pamata pērk komunālos pakalpojumus (ūdens piegāde un ūdens uzsildīšana, un apkure) filiālēs "Iecava", "Lielbērze", "Ķīši", "Ziedkalne", "Ropaži", "Rūja" un "Valka"; 4) Dzīvokļu īpašnieku biedrība “Berģi” uz līguma pamata VSAC “Rīga” filiālē “Ezerkrasti” pērk komunālos pakalpojumus (ūdens uzsildīšana, apkure, kā arī pastarpināti arī kanalizācijas pakalpojumi (kanalizācijas izvešana)).
Ietekmes apraksts
-

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
402 868
44 481
560 328
279 853
560 328
279 853
279 853
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
402 868
44 481
560 328
279 853
560 328
279 853
279 853
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
402 868
44 481
560 328
279 853
560 328
279 853
279 853
2.1. valsts pamatbudžets
402 868
44 481
560 328
279 853
560 328
279 853
279 853
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Saskaņā ar likumu “Par valsts budžetu 2022.gadam” Labklājības ministrijas pamatbudžeta programmas 05.00.00 “Valsts sociālie pakalpojumi” apakšprogrammai 05.03.00 “Aprūpe valsts sociālās aprūpes institūcijās” ieņēmumu no maksas pakalpojumiem un citu pašu ieņēmumi 2022. gadā plānoti 7 137 228 euro apmērā, t.sk.:
-           ieņēmumi saskaņā ar maksas pakalpojumu cenrādi 402 868 euro;
-           pārējie pašu ieņēmumi (ienākumi no klientu pensijām) 6 734 360 euro.

Saskaņā ar plānotajiem bāzes izdevumiem 2023. – 2025. gadam Labklājības ministrijas pamatbudžeta programmas 05.00.00 “Valsts sociālie pakalpojumi” apakšprogrammai 05.03.00 “Aprūpe valsts sociālās aprūpes institūcijās” ieņēmumu no maksas pakalpojumiem un citu pašu ieņēmumi 2023. gadā un turpmāk ik gadu plānoti 8 779 765 euro apmērā, t.sk.:
-           ieņēmumi saskaņā ar maksas pakalpojumu cenrādi 560 328 euro;
-           pārējie pašu ieņēmumi (ienākumi no klientu pensijām) 8 219 437 euro.

Ievērojot noteikumu projektā noteikto, apakšprogrammā 05.03.00 “Aprūpe valsts sociālās aprūpes institūcijās” nepieciešams papildu pašu ieņēmumu plāns šādā apmērā:
2022. gadā 44 481 euro (cenu izmaiņas no 5.oktobra, ienākumu vidējais palielinājums 57 dienās oktobrī un novembrī (par decembri norēķins 2023. gada janvārī). Aprēķins: 284 836 : 365 dienas x 57 dienas).
2023. gadā un turpmāk ik gadu 279 853 euro (840 181 – 560 328).
Detalizēti skat. anotācijas 1.pielikumu.

Ieņēmumu no maksas pakalpojumiem un citu pašu ieņēmumu plānoto palielinājumu 2022. gadā un turpmāk ik gadu plānots novirzīt apakšprogrammas 05.03.00 “Aprūpe valsts sociālās aprūpes institūcijās” EKK2000 “Preces un pakalpojumi” izdevumu plāna palielinājumam (detalizēti skat. zemāk tab.).                                                                                                                    
Ieņēmumu, izdevumu klasifikācijas kods
 
  2022.gads* 2023-2025
2022.gads
 
Nepieciešams papildu 2022. gadā** Noteikumu projekta ietekme 2022.gads 2023.
-2025. gads***
Noteikumu projekta ietekme
 
2023.-2025. gads
Plāns ar izmaiņām Plāns ar izmaiņām
 
21300; 21400 Ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi – kopā, t.sk.: 7 137 228 152 477 44 481  7 334 186 8 779 765 279 853 9 059 618
ieņēmumi no maksas pakalpojumiem   402 868 152 477 44 481 599 826 560 328 279 853 840 181
1000 - 9000 Izdevumi – kopā (ieņ. no maksas pak.)  402 868 152 477 44 481  599 826 560 328 279 853 840 181
1000 - 4000; 6000 - 7000 Uzturēšanas izdevumi 399 368 152 477 44 481 596 326 556 828
279 853
 
836 681
1000 - 2000 Kārtējie izdevumi 399 368 152 477 44 481 596 326 556 828 279 853 836 681
1000 Atlīdzība 171 021 0 0 171 021 292 265   292 265
2000 Preces un pakalpojumi 228 347 152 477 44 481 425 305 264 563 279 853 544 416
3000; 6000 Subsīdijas, dotācijas un sociālie pabalsti 0 0 0 0 0 0 0
6000 Sociāla rakstura maksājumi un kompensācijas 0 0 0 0 0 0 0
5000; 9000 Kapitālie izdevumi 3 500 0 0 3 500 3 500 0 3 500
5000 Pamatkapitāla veidošana 3 500 0 0 3 500 3 500 0 3 500
*Labklājības ministrija, kopā ar prognozētajām izmaiņām ieņēmumos no VSAC klientu pensijām,  iesniegs Finanšu ministrijā pieprasījumu par apakšprogrammas 05.03.00 “Aprūpe valsts sociālās aprūpes institūcijās” ieņēmumu no maksas pakalpojumiem plānotā  apjoma izmaiņām (palielinājumu) 2022. gadā;
**Atbilstoši precizētajam 2022. gada plānam ieņēmumi no maksas pakalpojumiem plānoti 555 345 euro apmērā (402 868 euro + 152 477 euro) (detalizēti skat. anotācijas 1.pielikumu);
***Izmaiņas 2023. gadā un turpmāk ik gadu:
EKK Ieņēmumi kopā Ieņēmumi no klientu pensijām Ieņēmumi no maksas pakalpojumiem
1=2+3 2 3
1000-6000 1 642 537 1 485 077 157 460
1000 1 139 427 1 018 183 121 244
2000 340 348 304 132 36 216
6000 162 762 162 762 0



Detalizētus ieņēmumu aprēķinus skatīt 1., 2.1., un 2.2. pielikumā (maksas pakalpojumu izcenojuma aprēķins).
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Valsts sociālās aprūpes centrs "Latgale", Valsts sociālās aprūpes centrs "Rīga", Valsts sociālās aprūpes centrs "Zemgale", Valsts sociālās aprūpes centrs "Kurzeme"
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Noteikumu projekts ievietots Vienotajā tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas portālā - https://tapportals.mk.gov.lv/.
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi