Anotācija (ex-ante)

22-TA-2313: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par Latvijas dalību Eiropas Savienības kosmisko objektu novērošanas un uzraudzības partnerībā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts “Par Latvijas dalību Eiropas Savienības kosmisko objektu novērošanas un uzraudzības partnerībā” (turpmāk – rīkojuma projekts) izstrādāts, lai nodrošinātu Latvijas dalību Eiropas Savienības kosmisko objektu novērošanas un uzraudzības partnerībā. 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Rīkojuma projekta mērķis ir nodrošināt Latvijai iespēju piedalīties Eiropas Savienības kosmisko objektu novērošanas un uzraudzības partnerībā (turpmāk – SST partnerība).
Spēkā stāšanās termiņš
Jebkādi citi nosacījumi (atrunāti tiesību aktā)
Pamatojums
Rīkojuma projekta mērķis ir nodrošināt Latvijai iespēju piedalīties Eiropas Savienības kosmisko objektu novērošanas un uzraudzības partnerībā (turpmāk – SST partnerība), un Latvijas Universitātei dot iespēju sniegt Eiropas Parlamenta un Padomes regulas (ES) 2021/696 ar ko izveido Savienības kosmosa programmu un Eiropas Savienības Kosmosa programmas aģentūru (turpmāk – regula) 55. panta 1. punktā minētos SST pakalpojumus, tādējādi veicinot Latvijas Universitātes iekļaušanos vienotajā kosmisko objektu novērošanas un uzraudzības sensoru un pakalpojumu tīklā, kā arī stiprināt zinātnisko kapacitāti kosmisko objektu novērošanas un uzraudzības jomā

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Regulas ietvaros ir noteikts Eiropas Savienības kosmisko objektu novērošanas un uzraudzības (turpmāk – SST) komponents un pakalpojuma izveide, kas paredz ar dalībvalstu rīcībā esošo sensoru tīklu palīdzību nodrošināt ES kosmosā bāzētās infrastruktūras drošību, kosmosa telpas pārraudzību un kosmisko objektu kataloga uzturēšanu. Regula nosaka SST komponenta darbības jomu, SST pakalpojuma saturu, SST lietotājus, dalībvalstu iesaisti, dalībvalstu iesaistes organizatorisko struktūru SST komponentā, kā arī dalībvalstu SST partnerības veidošanu. 
SST partnerības priekšlikums ir sagatavots un 57.panta 1.punkta prasības Latvijā ir izpildītas. Latvija partnerībā piedalās ar sensoru “LV_RIGA-SLR”, kura darbību un apkalpošanu nodrošina Latvijas Universitāte (turpmāk – LU). LU ir valsts dibināta augstskola, kuras pārraudzību īsteno IZM. Sagatavošanās darbības tika īstenotas esošo valsts budžeta līdzekļu ietvaros. Pēc SST partnerības kopīgā priekšlikuma apstiprināšanas SST partnerības dalībnieki saņems ES budžeta līdzekļus atbilstoši ieguldījumam SST pakalpojumu nodrošināšanā.  SST partnerības veidošanas sarunas tika organizētas neformālo dalībvalstu sanāksmju (turpmāk - IMM) formātā. IMM apsprieda un izstrādāja topošo jaunās partnerības līgumu, kā arī tika organizēta dalībvalstu rīcībā esošo sensoru kalibrēšanas kampaņa. Latviju IMM pārstāv Latvijas Universitātes un Izglītības un zinātnes ministrijas pārstāvji. Latvijas Universitātes rīcībā ir satelītu lāzerlokācijas sistēma un aparatūra, kas ļauj piedalīties SST partnerībā un sensoru tīklā. Latvijas Universitātes aparatūra ļauj veikt kosmisko objektu orbītu precizēšanu sadursmju novēršanai ar lāzerlokāciju, kā arī to parametru noteikšanu ar fotometrijas metodēm. Latvijas Universitātes rīcībā esošais sensors sekmīgi piedalījās SST topošās partnerības  organizētajā kalibrēšanas kampaņā 2021. gada pavasarī.
Dalība SST partnerībā atbalstīs Latvijas Universitātes zinātnisko kapacitāti astronomijas un fotonikas jomā, sekmēs tās atpazīstamību un veidos sinerģiju ar Latvijas dalību Eiropas Kosmosa aģentūrā, kā arī ļaus saņemt ES budžeta līdzekļus atbilstoši sniegtajiem SST pakalpojumiem.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Latvijai steidzami jānosaka Nacionālais konstituējošais subjekts Eiropas Savienības kosmisko objektu novērošanas un uzraudzības partnerībā atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes regulas (ES) 2021/696 ar ko izveido Savienības kosmosa programmu un Eiropas Savienības Kosmosa programmas aģentūru (turpmāk – regula) 57.panta 1.punktu un 58.panta 1.punktu, lai pievienotos dalībvalstu izveidotajai SST partnerībai un piedalītos 55. panta 1. punktā minēto SST pakalpojumu sniegšanā. SST partnerības kopīgā priekšlikuma parakstīšana jānodrošina līdz 12.augustam.
 
Risinājuma apraksts
Lai nodrošinātu Latvijas dalību SST partnerībā ir jāveic vairākas secīgas darbības: 1) lai iesniegtu kopīgo priekšlikumu Eiropas Komisijā atbilstoši regulas 57.panta 1.punktā noteiktajām prasībām un piedalītos regulas 55. panta 1. punktā minēto SST pakalpojumu sniegšanā, Latvijai ir jāparaksta līgums par dalību SST partnerībā, tādēļ Ministru kabinetam ir steidzami jānosaka, ka Izglītības un zinātnes ministrijai jāparaksta līgums par dalību un SST partnerības kopīgā priekšlikuma un līguma parakstīšana jānodrošina līdz 12.augustam.  2) Latvijai steidzami jānosaka Nacionālais konstituējošais subjekts Eiropas Savienības kosmisko objektu novērošanas un uzraudzības partnerībā atbilstoši regulas 58.panta 1.punktam, kas var būt tikai valsts pārvaldes iestāde. Nacionālais konstituējošais subjekts dalību SST partnerībā īsteno sadarbojoties ar iestādēm un organizācijām, kuru  rīcībā ir attiecīgais aprīkojums un kompetence. Tādēļ nepieciešams noteikt, ka Latvijas Universitāte piedalās SST partnerībā Nacionālā konstituējošā subjekta vārdā, īstenojot SST pakalpojumus. Saskaņā ar regulas 34.panta otro daļu Eiropas Komisija līdz 2023.gada beigām definēs vispārīgas drošības prasības SST komponentam, lai nodrošinātu SST komponenta vispārēju drošības pārvaldību, pamatojoties uz identificētajiem riskiem un apdraudējumiem. Savukārt dalībvalstis saskaņā ar regulas 58.panta piekto daļu, nepieciešamības gadījumā nodrošina atbilstību Eiropas Komisija definētajām drošības prasībām, kas saistītas ar kiberdrošību, datu vai informācijas uzglabāšanas un apmaiņas kanālu aizsardzību, ko SST partnerības ietvaros koplietos dalībvalstis.
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Alternatīvi risinājumi nav iespējami. Neparakstot līgumu par dalību SST partnerībā, Latvija un Latvijas Universitāte zaudē iespēju piedalīties regulas 55. panta 1. punktā minēto SST pakalpojumu sniegšanā.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Ieguvumi pārsniedz izmaksas, jo sagatavošanās darbības tika veiktas esošo budžeta līdzekļu ietvaros, un LU radīsies iespēja piesaistīt ES budžeta līdzekļus, atbilstoši sniegtajiem SST pakalpojumiem.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Dalība SST partnerībā nav ietekmes uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32021R0696
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
28/04/2021, Eiropas Parlaments un ES Padome, 2021/696, regula, EIROPAS PARLAMENTA UN PADOMES REGULA (ES) 2021/696 ar ko izveido Savienības kosmosa programmu un Eiropas Savienības Kosmosa programmas aģentūru un atceļ Regulas (ES) Nr. 912/2010, (ES) Nr. 1285/2013 un (ES) Nr. 377/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
28/04/2021, Eiropas Parlaments un ES Padome, 2021/696, regula, EIROPAS PARLAMENTA UN PADOMES REGULA (ES) 2021/696 ar ko izveido Savienības kosmosa programmu un Eiropas Savienības Kosmosa programmas aģentūru un atceļ Regulas (ES) Nr. 912/2010, (ES) Nr. 1285/2013 un (ES) Nr. 377/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
58.1
Rīkojuma 2.punkts
Pārņemtas pilnībā
B minētais neparedz stingrākas prasības 
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Nav izmantota dalībvalstu brīvība 
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Nav attiecināms
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Izglītības un zinātnes ministrija
  • Aizsardzības ministrija
  • Latvijas Universitāte

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi