24-TA-2310: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Noteikumi par kārtību, kādā nosakāms finanšu gada neto apgrozījums, no kura aprēķina soda naudu, un soda naudas apmēra noteikšanas kritērijiem" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Nacionālās kiberdrošības likuma (turpmāk – NKDL), kas stājas spēkā 2024. gada 1. septembrī, 46. panta ceturtā daļa paredz, ka Ministru kabineta nosaka kārtību, kādā nosakāms finanšu gada neto apgrozījums, no kura aprēķina soda naudu, un soda naudas apmēra noteikšanas kritērijus (turpmāk - MK).
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
MK noteikumu projekts "Noteikumi par soda naudas apmēra noteikšanu par būtisku neatbilstību Nacionālās kiberdrošības likuma prasībām" (turpmāk - noteikumu projekts) izstrādāts, lai noteiktu, kārtību, kādā nosakāms finanšu gada neto apgrozījums, no kura aprēķina soda naudu, un soda naudas apmēra noteikšanas kritērijus.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
2024. gada 1. septembrī ir stājies spēkā NKDL. Atbilstoši NKDL 46. panta ceturtajā daļā ietvertajam deleģējumam, nepieciešams noteikt vienotu kārtību un kritērijus soda naudas piemērošanai NKDL 41. pantā noteiktajām NKDL subjektu uzraugošajām institūcijām.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
NKDL 41. pantā ir noteiktas NKDL subjektu uzraugošās institūcijas, kurām atbilstoši NKDL 6. un 7. pantā noteiktajam, ir tiesības piemērot soda naudu un veikt tiesiskā pienākuma piespiedu izpildi. MK noteikumu projekts ir izstrādāts, lai tiktu noteikta vienota kārtība un kritēriji soda naudas piemērsošanai pēc kuras Nacionālais kiberdrošības centrs (turpmāk - NKDC) un Satversmes aizsardzības birojs (turpmāk - SAB) varētu piemērot soda naudu par būtiskām neatbilstībām NKDL izpratnē.
Risinājuma apraksts
NKDL 41. pantā noteikts, ka NKDL subjektu uzraudzību veic NKDC un SAB un abām minētajām institūcijām atbilstoši NKDL 6. un 8. pantā noteiktajam, ir tiesības piemērot soda naudu par NKDL 46. panta piektajā daļā minētajām būtiskajām neatbilstībām.
Par NKDL noteikto būtisko neatbilstību izdarīšanu piemērotā soda nauda tiks aprēķināta no pēdējā pārskata gada neto apgrozījuma.
Nosakot soda naudas apmēru, NKDC un SAB ir jāņem vērā katra būtiskas neatbilstības smagumu, pārkāpto prasību nozīmīgumu, neatbilstības ilgumu un citus apstākļus, kas atbilst NKDL 46. panta sestās daļas un vienlaikus 45. panta sestās daļas apsvērumiem.
NKDC un SAB vienlaikus būs tiesīgi kopējo soda naudas apmēru samazināt, ja pastāv vismaz kāds no MK noteikumu projekta 13. punktā minētajiem apstākļiem.
MK noteikumu projekta 7. punktā noteikts, ja subjektam iepriekšējā finanšu gada neto apgrozījums izteikts ārvalstu valūtā, kopējo soda naudas apmēru euro nosaka pēc grāmatvedībā izmantojamā ārvalstu valūtas kursa dienā, kad konstatēta būtiska neatbilstība. Skaidrojam, ka grāmatvedībā izmantojamais ārvalstu valūtas kurss atbilstoši Grāmatvedības likuma 7. panta otrajā daļā noteiktajam, ir grāmatvedībā izmantojamais ārvalstu valūtas kurss, kas ir Eiropas Centrālās bankas publicētais euro atsauces kurss, bet, ja konkrētai ārvalstu valūtai nav Eiropas Centrālās bankas publicētā euro atsauces kursa, izmanto pasaules finanšu tirgus atzīta finanšu informācijas sniedzēja periodiskajā izdevumā vai tā tīmekļvietnē publicēto valūtas tirgus kursu attiecībā pret euro.
MK noteikumu projekta 16. punktā noteikts, ja subjekts izdarījis vairākus pārkāpumus un tie izskatīti vienlaikus vienā lietā, par katru pārkāpumu soda naudas apmēru nosaka atsevišķi. Galīgo soda naudas apmēru aprēķina tās soda naudas ietvaros, kas noteikta par smagāko no konstatētajām neatbilstībām. Atbilstoši Administratīvā procesa likuma 22. panta pirmajai daļai, ja viena persona izdarījusi divus vai vairākus administratīvos pārkāpumus, administratīvo sodu piemēro par katru pārkāpumu atsevišķi. Līdz ar to, kopējo soda naudas apmēru par vienu pārkāpumu aprēķinās, summējot naudas sodus.
Ja ir konstatētas vairākas neatbilstības, tad neizvēlās pēc “dārgākās” konstatētās neatbilstības, bet pēc tās, kura ir smagākā. Šādā gadījumā sodi tiek vērtēti pēc kopības, izvērtējot veikto neatbilstību smagumu. Analoģijai varam minēt Krimināllikuma 50. pantu par soda noteikšanu par vairākiem noziedzīgiem nodarījumiem. Arī Krimināllikumā norādīts: “..sastādot priekšrakstu par sodu, nosaka sodu atsevišķi par katru noziedzīgo nodarījumu. Šādā gadījumā galīgais sods nosakāms pēc noziedzīgu nodarījumu kopības, ietverot vieglāko sodu smagākajā vai arī pilnīgi vai daļēji saskaitot piespriestos sodus.”
Tātad ir iespējamas abas opcijas: mazāko soda nauda iekļaut lielākajā vai arī tos sodus pilnīgi vai daļēji saskaitīt.
Vienlaikus MK noteikumu projektā paredzētas NKDC un SAB tiesības samazināt kopējo naudas soda apmēru, ja iestājās kāds no MK noteikumu projekta 13. punktā minētajiem apstākļiem.
Par NKDL noteikto būtisko neatbilstību izdarīšanu piemērotā soda nauda tiks aprēķināta no pēdējā pārskata gada neto apgrozījuma.
Nosakot soda naudas apmēru, NKDC un SAB ir jāņem vērā katra būtiskas neatbilstības smagumu, pārkāpto prasību nozīmīgumu, neatbilstības ilgumu un citus apstākļus, kas atbilst NKDL 46. panta sestās daļas un vienlaikus 45. panta sestās daļas apsvērumiem.
NKDC un SAB vienlaikus būs tiesīgi kopējo soda naudas apmēru samazināt, ja pastāv vismaz kāds no MK noteikumu projekta 13. punktā minētajiem apstākļiem.
MK noteikumu projekta 7. punktā noteikts, ja subjektam iepriekšējā finanšu gada neto apgrozījums izteikts ārvalstu valūtā, kopējo soda naudas apmēru euro nosaka pēc grāmatvedībā izmantojamā ārvalstu valūtas kursa dienā, kad konstatēta būtiska neatbilstība. Skaidrojam, ka grāmatvedībā izmantojamais ārvalstu valūtas kurss atbilstoši Grāmatvedības likuma 7. panta otrajā daļā noteiktajam, ir grāmatvedībā izmantojamais ārvalstu valūtas kurss, kas ir Eiropas Centrālās bankas publicētais euro atsauces kurss, bet, ja konkrētai ārvalstu valūtai nav Eiropas Centrālās bankas publicētā euro atsauces kursa, izmanto pasaules finanšu tirgus atzīta finanšu informācijas sniedzēja periodiskajā izdevumā vai tā tīmekļvietnē publicēto valūtas tirgus kursu attiecībā pret euro.
MK noteikumu projekta 16. punktā noteikts, ja subjekts izdarījis vairākus pārkāpumus un tie izskatīti vienlaikus vienā lietā, par katru pārkāpumu soda naudas apmēru nosaka atsevišķi. Galīgo soda naudas apmēru aprēķina tās soda naudas ietvaros, kas noteikta par smagāko no konstatētajām neatbilstībām. Atbilstoši Administratīvā procesa likuma 22. panta pirmajai daļai, ja viena persona izdarījusi divus vai vairākus administratīvos pārkāpumus, administratīvo sodu piemēro par katru pārkāpumu atsevišķi. Līdz ar to, kopējo soda naudas apmēru par vienu pārkāpumu aprēķinās, summējot naudas sodus.
Ja ir konstatētas vairākas neatbilstības, tad neizvēlās pēc “dārgākās” konstatētās neatbilstības, bet pēc tās, kura ir smagākā. Šādā gadījumā sodi tiek vērtēti pēc kopības, izvērtējot veikto neatbilstību smagumu. Analoģijai varam minēt Krimināllikuma 50. pantu par soda noteikšanu par vairākiem noziedzīgiem nodarījumiem. Arī Krimināllikumā norādīts: “..sastādot priekšrakstu par sodu, nosaka sodu atsevišķi par katru noziedzīgo nodarījumu. Šādā gadījumā galīgais sods nosakāms pēc noziedzīgu nodarījumu kopības, ietverot vieglāko sodu smagākajā vai arī pilnīgi vai daļēji saskaitot piespriestos sodus.”
Tātad ir iespējamas abas opcijas: mazāko soda nauda iekļaut lielākajā vai arī tos sodus pilnīgi vai daļēji saskaitīt.
Vienlaikus MK noteikumu projektā paredzētas NKDC un SAB tiesības samazināt kopējo naudas soda apmēru, ja iestājās kāds no MK noteikumu projekta 13. punktā minētajiem apstākļiem.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
-
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
JāIetekmes apraksts
NKDL 3. pantā ir noteikti NKDL subjekti. MK noteikumu projekts attiecas uz būtisko pakalpojumu un svarīgo pakalpojumu sniedzējiem un informācijas un komunikācijas tehnoloģiju kritiskās infrastruktūras īpašniekiem un tiesiskajiem valdītājiem. Minētajiem subjektiem ir jāievēro NKDL noteiktās prasības un gadījumā, ja minētie subjekti nepilda NKDL noteikto, tad atbilstoši NKDL 46. pantā noteiktajam, Nacionālajam kiberdrošības centram un Satversmes aizsardzības birojam, atbilstoši NKDL 41. pantā noteiktajam subjektu uzraudzības dalījumam, ir tiesības piemērot soda naudu un veikt tiesiskā pienākuma piespiedu izpildi.
Juridiskās personas
JāIetekmes apraksts
NKDL 3. pantā ir noteikti NKDL subjekti. MK noteikumu projekts attiecas uz būtisko pakalpojumu un svarīgo pakalpojumu sniedzējiem un informācijas un komunikācijas tehnoloģiju kritiskās infrastruktūras īpašniekiem un tiesiskajiem valdītājiem. Minētajiem subjektiem ir jāievēro NKDL noteiktās prasības un gadījumā, ja minētie subjekti nepilda NKDL noteikto, tad atbilstoši NKDL 46. pantā noteiktajam, Nacionālajam kiberdrošības centram un Satversmes aizsardzības birojam, atbilstoši NKDL 41. pantā noteiktajam subjektu uzraudzības dalījumam, ir tiesības piemērot soda naudu un veikt tiesiskā pienākuma piespiedu izpildi.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
NēNevalstiskās organizācijas
-Cits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Aizsardzības ministrija
- Satversmes aizsardzības birojs
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Jā
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
MK noteikumu projekts neietekmē pārvaldes institucionālo struktūru. Jaunas institūcijas netiek izveidotas, likvidētas vai reorganizētas, kā arī noteikumu projekts neietekmē institūciju cilvēkresursus.
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
