Anotācija (ex-ante)

22-TA-2349: Noteikumu projekts (Groza manuāli)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 20. februāra noteikumos Nr. 97 "Publiskas personas mantas iznomāšanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts “Grozījumi Ministru kabineta 2018.gada 20.februāra noteikumos Nr.97 “Publiskas personas mantas iznomāšanas noteikumi””  (turpmāk – noteikumu projekts) izstrādāts pēc Finanšu ministrijas (valsts akciju sabiedrības “Valsts nekustamie īpašumi”, turpmāk - VNĪ)  iniciatīvas.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir pilnveidot publiskas personas mantas iznomāšanas kārtību, papildinot nomas tiesību izsoļu norises veidus ar jaunu veidu - elektronisko izsoli.
Spēkā stāšanās termiņš
01.07.2023.
Pamatojums
Ņemot vērā, ka noteikumu projekts paredz elektronisko izsoļu norisi Tiesu administrācijas pārziņā esošajā Elektronisko izsoļu vietnē (https://izsoles.ta.gov.lv), regulējuma salāgošanai paredzams spēkā stāšanās datums 2023.gada 1.jūlijs.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2018.gada 20.februāra noteikumu Nr.97 “Publiskas personas mantas iznomāšanas noteikumi” (turpmāk – MK noteikumi Nr.97) 2.nodaļā noteikta publiskas personas nomas objekta iznomāšanas kārtība, tostarp noteikti divi nomas objekta izsoļu veidi - mutiska izsole un rakstiska izsole. Saskaņā ar MK noteikumu Nr.97 23.punktu lēmumu par piemērojamo izsoles veidu pieņem nomas objekta iznomātājs.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ievērojot Publiskas personas finanšu līdzekļu un mantas izšķērdēšanas novēršanas likuma 6.2 panta otrajā daļā un Ministru kabineta 2011.gada 6.decembra noteikumu Nr.934 "Noteikumi par valsts nekustamā īpašuma pārvaldīšanas principiem un kārtību" 14.1.apakšpunktā noteikto, starp Finanšu ministriju un VNĪ 2020.gada 18.martā ir noslēgts Nekustamā īpašuma portfeļa pārvaldīšanas līgums Nr.IEN/2020/364, saskaņā ar kuru VNĪ veic Finanšu ministrijas valdījumā esošo valsts nekustamo īpašumu pārvaldīšanu un iznomāšanu.
Veicot Finanšu ministrijas valdījumā esošo valsts nekustamo īpašumu iznomāšanu, VNĪ, ievērojot gūto pozitīvo pieredzi un rezultātus valsts nekustamo īpašumu atsavināšanā elektroniskās izsolēs atbilstoši Publiskas personas mantas atsavināšanas likumā ietvertajam regulējumam, atzinusi, ka arī valsts mantas iznomāšanas procesā un VNĪ piederošās mantas iznomāšanas procesā būtu ieviešama elektroniskās izsoles alternatīva.
 
Risinājuma apraksts
Mantas nomas tiesību izsoļu pārcelšana uz vienotu elektronisko vidi - elektronisko izsoļu vietnē https://izsoles.ta.gov.lv, kas izveidota saskaņā ar Civilprocesa likuma 605.1 pantu, kurā jau notiek valsts nekustamo īpašumu atsavināšanas izsoles, kā arī tiesu izpildītāju rīkotās izsoles, paplašinātu izsoļu dalībnieku loku, radītu interesentiem plašāku izsoļu pieejamību vienuviet un nodrošinātu iespēju izsolēs piedalīties personām neatkarīgi no viņu faktiskās atrašanās vietas, kas ir aktuāli arī saistībā ar Covid-19 izplatību, kad var tikt noteikti ierobežojumi pakalpojumu sniegšanai klātienē. Atbilstoši elektronisko izsoļu vietnē https://izsoles.ta.gov.lv norādītajai informācijai 2021.gada 15.septembrī elektroniskā izsoļu vietne mēneša laikā apmeklēta 398 948 reizes, bet kopumā kopš 2015.gada 1.jūlija - apmeklēta 51 987 189 reizes. Līdz ar to paredzams, ka nomas tiesības izsoļu organizēšana elektroniskā vidē varētu veicināt iegūto naudas līdzekļu apmēra pieaugumu. Izsoļu organizēšana elektroniskā vidē veicinātu to norises caurskatāmību un mazinātu izsoles dalībnieku savstarpējas vienošanās iespējas. Lai nodrošinātu izsoles dalībnieku anonimitāti un novērstu iespēju izsoles dalībniekiem vienam otru ietekmēt, izsoles norises laikā informācija par solītājiem pieejama tikai izsoles organizētājam, savukārt solītājam pieejama informācija par visām viņa un citu solītajām summām un solījumu reģistrēšanas laiku, bet nav pieejama citu solītāju identificējoša informācija.
Ar 2019.gada 20.jūnijā Saeimā pieņemto likumu “Grozījumi Publiskas personas mantas atsavināšanas likumā” (likums stājās spēkā 2019.gada 16.jūlijā) Publiskas personas mantas atsavināšanas likumā noteiktās publiskai personai piederošas mantas izsoļu norises formas – rakstiskā un mutiskā izsole tika papildinātas ar jaunu publiskas personas mantas atsavināšanas norises formu – elektronisko izsoli. Likumprojekta saskaņošanas gaitā par piemērotāko elektronisko izsoļu vidi, kurā varētu organizēt publiskas personas mantas atsavināšanas elektroniskās izsoles saskaņā ar Publiskas personas mantas atsavināšanas likumu, tika atzīta Tiesu administrācijas uzturētā elektronisko izsoļu vietne, kas izveidota saskaņā ar Civilprocesa likuma 605.1 pantu. Likumprojekta anotācijā (pieejams http://titania.saeima.lv/LIVS13/SaeimaLIVS13.nsf/0/4FE0EE530A6D3617C22583590036CDB6?OpenDocument#b) kā viens no pamatojumiem šādai izvēlei minēts apstāklis, ka elektronisko izsoļu vietne veiksmīgi darbojas jau kopš 2015.gada 1.jūlija un tās popularitāte turpina pieaugt - saskaņā ar Tiesu administrācijas publiskoto informāciju pirmajos sešos vietnes darbības mēnešos tika organizētas 3134 izsoles, bet 2016.gadā jau 6570 izsoles, arī vietnes apmeklējumu skaits audzis vairākas reizes, salīdzinot ar 2015.gadu.
Tiesu administrācijas pārziņā esošā elektronisko izsoļu vietne tika izveidota, ņemot vērā grozījumus Civilprocesa likumā, uz kuru pamata ar 2015.gada 1.jūliju spriedumu izpildes procesā un ar 2016. gada 1.janvāri maksātnespējas procesā spēkā stājās jauna kārtība, mainot izsoles norises formu no izsoles klātienē uz izsoli elektroniskā vidē. Tiesu administrācijas pārziņā esošā elektronisko izsoļu vietne nodrošina izsoles sludinājumu izvietošanu, izsoles dalībnieku reģistrāciju, informācijas uzkrāšanu par reģistrētajiem izsoles dalībniekiem, reģistrēto izsoles dalībnieku autorizāciju dalībai izsludinātajā izsolē, kā arī tehnoloģisko rīku kopu solījumu izdarīšanai un reģistrēšanai, kas tika atzīta par piemērotu arī publiskas personas mantas atsavināšanas izsoļu organizēšanai un būtu piemērota arī nomas tiesību izsolēm.
Lai nodrošinātu publiskas personas mantas atsavināšanas izsoļu organizēšanu un noturēšanu elektroniskā vidē, izmantojot jau izveidoto elektronisko izsoļu portālu, tika izdarīti grozījumi arī Ministru kabineta 2015.gada 16.jūnija noteikumos Nr.318 "Elektronisko izsoļu vietnes noteikumi" (turpmāk – MK noteikumi Nr.318), nosakot iespēju Tiesu administrācijai elektronisko izsoļu vietnē izsoles organizēt ne tikai zvērinātiem tiesu izpildītājiem un maksātnespējas procesa administratoriem, bet arī citiem subjektiem – publiskām personām, šādu personu iestādēm un kapitālsabiedrībām, kā arī privāto tiesību juridiskajām personām, un veikti atsevišķi izsoles vietnes tehniski pielāgojumi.
Saskaņā ar MK noteikumu Nr.318 1.punktu noteikumi nosaka kārtību, kādā veic darbības elektronisko izsoļu vietnē (https://izsoles.ta.gov.lv), kā arī kārtību, kādā Izsoļu dalībnieku reģistrā iekļauj ziņas par personu, iekļaujamo ziņu apjomu, kā arī šo ziņu aktualizēšanas un dzēšanas kārtību. MK noteikumu Nr.318 1.1 punkts nosaka, ka darbības elektronisko izsoļu vietnē, organizējot izsoles publiskas personas mantas pārdošanai, tai skaitā tādas mantas, kas nodota iestādes vai kapitālsabiedrības valdījumā vai turējumā, kā arī privāto tiesību juridisko personu mantas izsoles, veic saskaņā ar Tiesu administrāciju noslēgto vienošanos un tajā noteikto sadarbības kārtību. Saskaņā ar MK noteikumu Nr.318 2.5.apakšpunktu elektronisko izsoļu vietnes administrators ir Tiesu administrācija.
2019.gadā Tiesu administrācija sadarbībā ar VNĪ uzsāka elektroniskās izsoļu vietnes platformas pielāgošanu nomas tiesību izsoļu organizēšanai. Nomas tiesību izsoļu vietnes izstrādi Tiesu administrācija pabeidza 2020.gadā, nodrošinot arī iespēju VNĪ darbiniekiem testēt izsoļu vietni. Papildus Tiesu administrācija sadarbībā ar VNĪ 2022.gadā veica darbības, lai nodrošinātu datu migrāciju no VNĪ tīmekļvietnes mājaslapas sludinājumu vietnes uz Tiesu administrācijas uzturēto elektronisko izsoļu vietni.
Ievērojot minēto, sagatavots noteikumu projekts un Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2018.gada 18.jūnija noteikumos Nr.350 "Publiskas personas zemes nomas un apbūves tiesības noteikumi"" (22-TA-2334), kas papildina minētos noteikumus ar jaunu nomas tiesības izsoles veidu – elektronisko izsoli, vienlaikus saglabājot arī mutiskas un rakstiskas izsoles veidu, kā arī saglabājot nosacījumus, kuros gadījumos iznomātājs nekustamā īpašuma iznomāšanai var nerīkot izsoli.
Papildus Finanšu ministrija ir saņēmusi Rīgas domes Īpašuma departamenta (turpmāk – Departaments) 2021.gada 17.jūnija vēstuli DI-21-1150-nd, kurā Departaments izteicis priekšlikumu nepieciešamajiem grozījumiem normatīvajos aktos par iespēju organizēt nekustamo īpašumu nomas tiesības izsoles elektronisko izsoļu vienotajā platformā. Departamenta ieskatā, lai veicinātu vienlīdzīgu, efektīvu un caurskatāmāku Rīgas pilsētas pašvaldības nekustamā īpašuma iznomāšanas kārtību izsoles ceļā, Departaments uzskata par nepieciešamu veikt grozījumus attiecīgajos normatīvajos aktos, tajā skaitā Ministru kabineta 2018.gada 18.jūnija noteikumos Nr.350 "Publiskas personas zemes nomas un apbūves tiesības noteikumi" un MK noteikumos Nr.97, nosakot, ka publiskas personas nekustamo īpašumu  nomas tiesību izsoles tiek rīkotas gan elektronisko izsoļu vienotajā  platformā, gan saglabājot iespēju rīkot nomas tiesību izsoles klātienē, līdzīgi kārtībai kādā tiek rīkotas izsoles publiskas personas mantas atsavināšanas gadījumā.
Ievērojot minēto, noteikumu projektā ietvertais regulējums paredz ieviest elektronisko izsoļu alternatīvu publiskas personas mantas iznomāšanas procesā, t.i. paredzēts precizēt MK noteikumu Nr.97 23.punktu, nosakot, ka nomnieku noskaidro rakstiskā, vai mutiskā vai elektroniskā izsolē. MK noteikumu Nr.97 24.punkts tiek saglabāts līdzšinējā redakcijā, līdz ar to iznomātājam aizvien paliek tiesības izvēlēties un pieņemt lēmumu, kuru no nomas tiesību izsoļu veidiem piemērot katrā konkrētā gadījumā.
MK noteikumu Nr.97 25.punkts papildināts ar  25.9.1 apakšpunktu,  norādot, kāda papildus informācija publicējama elektroniskās izsoles gadījumā: ja nomas tiesības tiek piešķirtas elektroniskā izsolē, papildus norādāma elektronisko izsoļu vietne, kur pieejama informācija par izsoles kārtību un nosacījumiem, ar kādiem personas var reģistrēties dalībai izsolē un piedalīties solīšanā, izsoles sākuma datums un laiks, izsoles noslēguma datums un laiks, izsoles solis. Publiskas personas finanšu līdzekļu un mantas izšķērdēšanas novēršanas likumā noteikts (6.1 panta otrā daļa), ka publiskas personas mantas iznomātājs veic iznomāšanai paredzēto un iznomāto objektu uzskaiti, kā arī nodrošina, ka informācija par tiem ir publiski pieejama, ievērojot normatīvajos aktos paredzētos informācijas pieejamības ierobežojumus. MK noteikumi Nr.97 tiek papildināti ar noteikumu, ka elektroniskās izsoles rīkošanas gadījumā informācija par izsoli un izsoles noteikumiem, kas ietverti MK noteikumu Nr.97 25.punktā, ievietojama arī elektronisko izsoļu vietnē. Lai nodrošinātu pēc iespējas plašāku pretendentu loku, tiek saglabāti nosacījumi, ka iznomātājs MK noteikumu Nr.97 25.punktā minēto informāciju publicē arī iznomātāja tīmekļvietnē, un valsts mantas iznomātājs papildus nodrošina bezmaksas publicēšanu VNĪ tīmekļvietnē, kā arī iznomātājam ir tiesības papildus izmantot arī citus informācijas paziņošanas veidus.
Ar noteikumu projektu tiek precizēts MK noteikumu Nr.97 29.punkts, izsoles pretendenta pienākumu iesniegt pieteikumu dalībai izsolē attiecinot uz rakstiskas un mutiskas izsoles gadījumiem. MK noteikumus Nr.97 paredzēts papildināt ar 29.1 punktu, kas noteic, ka  elektroniskā izsole notiek elektronisko izsoļu vietnē, kas izveidota saskaņā ar Civilprocesa likuma 605.1 pantu un to norise noteikta saskaņā ar MK noteikumiem Nr.97,  un citiem normatīviem aktiem, kas regulē kārtību, kādā veic darbības elektronisko izsoļu vietnē, proti, MK noteikumiem Nr.318 un izsoles noteikumiem. 
Ievērojot MK noteikumu Nr.97 struktūru, elektronisko izsoļu kārtības noteikšanai MK noteikumi Nr.97 papildināti ar jaunu apakšnodaļu. Noteikumu projekts pēc analoģijas ar Publiskas personas mantas atsavināšanas likumā noteikto elektronisko izsoļu kārtību nosaka, ka publiskas personas mantas nomas tiesību elektroniskā izsole notiek, ievērojot MK noteikumus Nr.97, normatīvos aktus par kārtību, kādā veic darbības elektronisko izsoļu vietnē, un izsoles noteikumus (MK noteikumu Nr.97 68.1 punkts).
Personai, kura vēlēsies piedalīties elektroniskā publiskas personas mantas izsolē, jāreģistrējas izsoļu dalībnieku reģistrā, ievērojot MK noteikumos Nr.318 ietvertos nosacījumus, un līdz izsoles publikācijā norādītajam laikam, izmantojot elektronisko izsoļu vietni, jānosūta izsoles organizētājam lūgumu autorizēt to dalībai izsolē, kā arī jāsedz maksa par dalību izsolē elektroniskās izsoles vietnes administratoram normatīvajos aktos noteiktajā apmērā saskaņā ar elektronisko izsoļu vietnē reģistrētam lietotājam sagatavotu rēķinu (MK noteikumu Nr.97 68.1 punkts). Saskaņā ar noteikumiem Nr.318 Izsoļu dalībnieku reģistrā ziņas par personu var tikt iekļautas divos veidos, proti, personai patstāvīgi veicot reģistrāciju, izmantojot elektronisko pakalpojumu vienotajā valsts un pašvaldību pakalpojumu portālā www.latvija.lv pieejamo elektronisko pakalpojumu "Par E-izsoļu portāla dalībnieka dalību konkrētā izsolē" (primārais reģistrēšanās veids), vai klātienē pēc savas izvēles pie jebkura zvērināta tiesu izpildītāja vai maksātnespējas procesa administratora (ievērojot apstākli, ka ne visām personām ir pieejami portāla www.latvija.lv atbalstītie autentifikācijas rīki, piemēram, personas apliecību (turpmāk - eID karte), elektroniskā paraksta viedkarte eME, portālā piedāvātā iespēja autentificēties ar internetbankas rekvizītiem neaptver visas kredītiestādes). Līdz ar to, lai pretendents varētu piedalīties elektroniskajā izsolē, tam, ievērojot MK noteikumos Nr.318 ietvertos nosacījumus, būs jāreģistrējas elektronisko izsoļu vietnes izsoļu dalībnieku reģistrā un jāautorizējas dalībai konkrētajā izsolē. Lai autentificētos elektronisko izsoļu vietnē, jāpiemēro Fizisko personu elektroniskās identifikācijas likuma, Personu apliecinošu dokumentu likuma un Ministru kabineta 2015.gada 16.jūnija noteikumos Nr.318 “Elektronisko izsoļu vietnes noteikumi” noteiktais regulējums.
Arī elektroniskās izsoles gadījumā pastāv iespēja, ka izsoles laikā iznomātājs saņem valsts iestādes, atvasinātas publiskas personas u.tml. lūgumu nodot nomā izsoles objektu publiskas funkcijas vai deleģēta valsts pārvaldes uzdevuma veikšanai. Līdz ar to noteikumu projekts paredz, ka šādos gadījumos elektroniskā izsole tiek pārtraukta. Paziņojumu par izsoles pārtraukšanu publicē elektronisko izsoļu vietnē (68.2 punkts).
MK noteikumu Nr.97 32.punktā veicams grozījums, lai tas būtu piemērojams arī elektroniskas izsoles gadījumā. Attiecībā uz minētā punkta līdzšinējo piemērošanu norādāms, ka VNĪ praksē nav bijuši gadījumi, kad publiskā sektora klients būtu pieteicies uz nomas tiesību izsolē izsludinātu nomas objektu. Līdz šim gadījumos, kad valsts iestādēm, nepieciešams nomas objekts (piemēram, telpas), tās sarakstes ceļā sazinās ar VNĪ, formulējot pamatprasības telpām, savukārt VNĪ veic piemērotāko telpu izpēti un piedāvā prasībām atbilstošākās telpas. Tādējādi MK noteikumu Nr.97 32.punkta ievaddaļu paredzēts precizēt, nenosakot vienu noteiktu formu, kādā valsts iestādes, atvasinātas publiskas personas vai to iestādes, kapitālsabiedrības vai privātpersonas, kurām nekustamais īpašums nepieciešams publiskas funkcijas vai deleģēta valsts pārvaldes uzdevuma veikšanai, var pieteikties uz nomas objektu. Attiecīgi arī turpmāk (neatkarīgi no tā, vai tiks rīkota mutiska, rakstiska vai elektroniska izsole) minētie subjekti varēs pieteikties uz nomas objektu, piemēram, vēstules formā sazinoties ar iznomātāju.
Salāgojot noteikumu projektā ietverto nomas tiesību elektronisko izsoļu regulējumu ar elektronisko izsoļu vietnes funkcionalitāti, noteikumu projekts nosaka elektroniskās izsoles noslēgšanas kārtību saskaņā ar Civilprocesa likuma 608.panta ceturtajā daļā noteikto elektroniskās izsoles noslēgšanas kārtību, proti, paredz noteikt, ka elektroniskā izsole noslēdzas sludinājumā un izsoles noteikumos par publiskas personas mantas nomas tiesību izsoli norādītajā dienā pulksten 13.00, bet, ja sludinājumā norādītā diena iekrīt brīvdienā vai svētku dienā, — nākamajā darbdienā līdz pulksten 13.00. Ja pēdējo piecu minūšu laikā pirms izsoles noslēgšanai noteiktā laika tiek reģistrēts solījums, izsoles laiks automātiski tiek pagarināts par piecām minūtēm. Ja pēdējās stundas laikā pirms izsoles noslēgšanas tiek konstatēti būtiski tehniski traucējumi, kas var ietekmēt izsoles rezultātu, un tie nav saistīti ar sistēmas drošības pārkāpumiem, izsoles laiks automātiski tiek pagarināts līdz nākamās darbdienas pulksten 13.00. Pēc izsoles noslēgšanas solījumus vairs nereģistrē un elektronisko izsoļu vietnē tiek norādīts izsoles noslēguma datums, laiks un pēdējais izdarītais solījums. Vienlaikus izsoles organizētājam tiek noteiktas tiesības pārtraukt izsoli, ja tās norises laikā saņemts elektronisko izsoļu vietnes drošības pārvaldnieka paziņojums par būtiskiem tehniskiem traucējumiem, kas var ietekmēt izsoles rezultātu. Tādējādi iznomātājs noteiks izsoles norises termiņu.
Saskaņā ar MK noteikumu Nr.318 45.punktu Tiesu administrācija informē izsoles rīkotāju par elektronisko izsoļu vietnes sistēmas darbībā konstatētiem būtiskiem tehniskiem traucējumiem 24 stundu laikā pēc šādu traucējumu konstatēšanas vai izsoles noslēguma, ja izsole ir noslēgusies, bet par konstatētu drošības pārkāpumu – nekavējoties. Ņemot vērā minēto, izsoles organizētājs izsoli pārtrauc, ja tās laikā ir saņemts ziņojums par konstatētu sistēmas drošības pārkāpumu. Citu ziņojumu, kas saņemti pēc izsoles beigām, gadījumā, izsole netiek pārtraukta.
Atbilstoši MK noteikumiem Nr.318 pēc elektroniskās izsoles slēgšanas iznomātājs saņem elektronisko izsoļu vietnē  https://izsoles.ta.gov.lv. automātiski sagatavotu izsoles aktu, iznomātājs attiecīgi apstiprina elektroniskās izsoles rezultātus (MK noteikumu Nr.97 68.punkts). Ja elektroniskai izsolei piesakās tikai viens nomas tiesību pretendents, izsoli atzīst par notikušu un šādā gadījumā iznomātājs ar nomas tiesību pretendentu slēdz nomas līgumu par piedāvāto nomas maksu, kas nav zemāka par izsoles nosacītās nomas maksas un viena izsoles soļa summu.
Šobrīd MK noteikumos Nr.97 spēkā esošais regulējums par pazeminātas nosacītās nomas maksas noteikšanu, nomas līguma slēgšanas termiņu, kā arī nosacījumi par nomas līguma slēgšanu ar nomas tiesību pretendentu, kas piedāvājis nākamo augstāko nomas maksu tiek attiecināti arī uz elektroniskajam nomas tiesību izsolēm (68.8 – 68.11 punkts).
Ministru kabineta 2017.gada 20.jūnija noteikumos Nr.343 "Tiesu administrācijas maksas pakalpojumu cenrādis" noteikti Tiesu administrācijas maksas pakalpojumi, kas tiek sniegti elektronisko izsoļu vietnes ietvaros. Lai pārrunātu aktuālos jautājumus par minētajos Ministru kabineta noteikumos noteiktā pakalpojumu maksas cenrāža nepieciešamajiem grozījumiem, datu migrāciju nomas tiesību izsoļu publikācijām un citiem jautājumiem, kas saistīti ar nomas tiesību elektronisko izsoļu nodrošināšanu Tiesu administrācijas uzturētajā elektronisko izsoļu vietnē 2021.gada 7.aprīlī tika organizēta sanāksme, kurā piedalījās Finanšu ministrijas, Tiesu administrācijas un VNĪ pārstāvji. Atbilstoši sanāksmē pārrunātajam par Tiesu administrācijas sniegto pakalpojumu maksas apmēru Tiesu administrācija veica aprēķinus un Tieslietu ministrija virzīja attiecīgus grozījumus Ministru kabineta 2017.gada 30.jūnija noteikumos Nr.343 "Tiesu administrācijas maksas pakalpojumu cenrādis" (Ministru kabineta 2023.gada 7.februāra noteikumi Nr.53 “Grozījumi Ministru kabineta 2017.gada 20.jūnija noteikumos Nr.343 “Tiesu administrācijas maksas pakalpojumu cenrādis””). Atbilstoši Ministru kabineta 2017.gada 30.jūnija noteikumos Nr.343 "Tiesu administrācijas maksas pakalpojumu cenrādis" noteiktajam  sludinājuma ievietotājs varēs izvēlēties šādu maksas apmēru: 15 euro par katru sludinājumu vai abonēšanas maksu 2500 euro mēnesī (t.sk. maksa par nomas tiesību izsolēm un maksa par nekustamā īpašuma atsavināšanas izsolēm), lietotājam, kurš piesaka dalību nomas tiesību elektroniskajā izsolē paredzēta maksa 5 euro apmērā.
Ar noteikumu projektu netiek paplašinātas Tiesu administrācijas funkcijas. Tiesu administrācija kā Izpildu lietu reģistra elektronisko izsoļu moduļa sistēmas pārzinis izsoļu rīkotājiem tehniski nodrošina vienīgi piekļuves iespēju elektronisko izsoļu vietnei apjomā, kāds nepieciešams, lai nodrošinātu ar izsoļu organizēšanu saistīto darbību veikšanu, savukārt visas praktiskās darbības, organizējot konkrētas izsoles (sludinājuma reģistrēšana, aizpildot sludinājuma reģistrācijas kartiņā norādītos sludinājuma datu laukus; izsoles dalībnieku pieteikumu izskatīšana; izsoles dalībnieku apstiprināšana un noraidīšana; sekošana līdzi savu rīkoto izsoļu gaitai u.c. darbības), piešķirto sistēmas piekļuves tiesību apjomā un atbilstoši izsoļu vietnes lietošanas noteikumiem, patstāvīgi īsteno izsoles rīkotājs (pakalpojuma pieprasītājs).
Vienlaikus ar noteikumu projektu paredzēts veikt tehnisku grozījumu MK noteikumu Nr.97 2.nodaļā, tajā ietvertos vispārīgos iznomāšanas noteikumus (MK noteikumu Nr.97 12.-35.punkts) izdalot atsevišķā 2.1.apakšnodaļā "Vispārīgie iznomāšanas noteikumi" un secīgi precizējot turpmāko apakšnodaļu numerāciju. Minētais grozījums ir nepieciešams, lai MK noteikumu Nr.97 struktūru salāgotu ar Tiesību aktu portāla funkcionalitāti, t.i. lai nākotnē grozījumu izdarīšanu Tiesību aktu portālā varētu veikt, izmantojot noteikumu konsolidēto versiju (pašlaik grozījumu veikšana iespējama tikai manuāli), tādējādi pilnvērtīgi izmantojot Tiesību aktu portāla funkcionalitāti un nodrošinātu vieglāku grozījumu uztveramību saskaņošanā iesaistītajām institūcijām.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Lai pieteiktos dalībai publiskas personas mantas elektroniskajā izsolē personām salīdzinājumā ar šā brīža tiesisko regulējumu turpmāk vispirms būs nepieciešams reģistrēties Izsoļu dalībnieku reģistrā un tikai tad būs iespējama autorizēšanās dalībai konkrētā izsolē, taču, ņemot vērā, ka minētā reģistrēšanās veicama tikai vienu reizi neatkarīgi no izsoļu skaita, kurā persona plāno piedalīties, proti, minētajai reģistrācijai nav terminēta rakstura, turklāt reģistrēšanos patstāvīgi iespējams veikt elektroniski, atzīstams, ka noteikumu projekts kopumā samazina administratīvo slogu izsoles procesa dalībniekiem.
Paredzams, ka noteikumu projektā ietvertajam tiesiskajam regulējumam būs pozitīva ietekme uz tautsaimniecību. Izsoļu organizēšana elektroniskā vidē paplašinātu to personu loku, kuras piedalīsies publiskas personas mantas nomas tiesību izsolēs, kā arī palīdzētu novērst izsoles dalībnieku savstarpējas vienošanās iespējas. Lai nodrošinātu izsoles dalībnieku anonimitāti un novērstu iespēju izsoles dalībniekiem vienam otru ietekmēt, izsoles norises laikā informācija par solītājiem pieejama tikai izsoles organizētājam, savukārt solītājam pieejama informācija par visām viņa un citu solītajām summām un solījumu reģistrēšanas laiku, bet nav pieejama citu solītāju identificējoša informācija. Līdz ar to paredzams, ka izsoļu organizēšana elektroniskā vidē varētu veicināt iegūto naudas līdzekļu apmēra pieaugumu.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts attiecas uz ikvienu fizisku personu, kura vēlēsies piedalīties publiskas personas mantas nomas tiesību elektroniskā izsolē un iegūt nomas tiesības uz publiskas personas mantu. 
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts attiecas uz ikvienu juridisku personu, kura vēlēsies piedalīties publiskas personas mantas nomas tiesību elektroniskā izsolē un iegūt nomas tiesības uz publiskas personas mantu. 

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Publiskas personas mantas nomas tiesību izsoles rīkošanu elektroniskā vidē Tiesu administrācija nodrošinās Tiesu administrācijas esošo budžeta līdzekļu ietvaros.
Elektronisko izsoļu rīkotājiem būs izdevumi atbilstoši Ministru kabineta 2017.gada 20.jūnija noteikumos Nr.343 "Tiesu administrācijas maksas pakalpojumu cenrādis" noteiktajam cenrādim. Ņemot vērā, ka iznomātāji joprojām varēs piemērot arī rakstiskas un mutiskas izsoles, kā arī nav zināms, kāds katram konkrētajam iznomātājam būtu potenciālais elektronisko nomas tiesību izsoļu skaits, izdevumi nav precīzi aprēķināmi, jo tie ir atkarīgi no rīkoto izsoļu skaita.

4.1.1. Grozījumi Ministru kabineta 2018.gada 19.jūnija noteikumos Nr.350 "Publiskas personas zemes nomas un apbūves tiesības noteikumi"

Pamatojums un apraksts
Ņemot vērā, ka publiskas personas mantas nomu regulē MK noteikumi Nr.97, bet publiskas personas zemes nomu un apbūves tiesības regulē Ministru kabineta 2018.gada 19.jūnija noteikumi Nr.350 "Publiskas personas zemes nomas un apbūves tiesības noteikumi", vienlaikus izstrādāti grozījumi arī minētajos Ministru kabineta noteikumos (22-TA-2334).
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija

4.1.2. Grozījumi Ministru kabineta 2015.gada 16.jūnija noteikumos Nr.318 "Elektronisko izsoļu vietnes noteikumi"

Pamatojums un apraksts
Lai elektronisko izsoļu vietnē varētu veikt publiskas personas mantas nomas tiesību izsoles, vienlaikus veicami grozījumi arī Ministru kabineta 2015.gada 16.jūnija noteikumos Nr.318 "Elektronisko izsoļu vietnes noteikumi".
Atbildīgā institūcija
Tieslietu ministrija

4.1.3. Grozījumi Ministru kabineta 2017.gada 20.jūnija noteikumos Nr.343 "Tiesu administrācijas maksas pakalpojumu cenrādis".

Pamatojums un apraksts
Ņemot vērā anotācijas 1.sadaļā norādīto par 2021.gada 7.aprīlī notikušajā sanāksmē panākto vienošanos, ir veikti atbilstoši grozījumi Ministru kabineta 2017.gada 30.jūnija noteikumos Nr.343 "Tiesu administrācijas maksas pakalpojumu cenrādis" (Ministru kabineta 2023.gada 7.februāra noteikumi Nr.53 “Grozījumi Ministru kabineta 2017.gada 20.jūnija noteikumos Nr.343 “Tiesu administrācijas maksas pakalpojumu cenrādis””). 
Atbildīgā institūcija
Tieslietu ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Finanšu ministrija, VAS "Valsts nekustamie īpašumi"
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/public_participations/public_discussions/0aca468f-d798-42a8-8d0d-4de5685728bf

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Publiskās apspriešanas laikā par izstrādāto noteikumu projektu iebildumi vai priekšlikumi nav saņemti.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Publiskas personas mantas iznomātāji, kuri vēlas iznomāt publiskas personas mantu elektronisko izsoļu vietnē. Elektronisko izsoļu vietnes pārziņa un turētāja funkciju īstenotājs - Tiesu administrācija.

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Ja publiskas personas mantas iznomātāji izvēlēsies publiskas personas mantas nomas tiesību izsoli organizēt elektronisko izsoļu vietnē, izsoles rīkotājiem radīsies izdevumi atbilstoši Ministru kabineta 2017.gada 20.jūnija noteikumos Nr.343 "Tiesu administrācijas maksas pakalpojumu cenrādis" noteiktajam cenrādim. Tie nav precīzi aprēķināmi, jo ir atkarīgi no rīkoto izsoļu skaita.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Nomas tiesību izsoļu pārcelšana uz vienotu elektronisko vidi - elektronisko izsoļu vietnē https://izsoles.ta.gov.lv, kas izveidota saskaņā ar Civilprocesa likuma 605.1 pantu, kurā jau notiek valsts nekustamo īpašumu atsavināšanas izsoles, kā arī tiesu izpildītāju rīkotās izsoles, paplašinātu izsoļu dalībnieku loku, radītu interesentiem plašāku izsoļu pieejamību vienuviet un nodrošinātu iespēju izsolēs piedalīties personām neatkarīgi no viņu faktiskās atrašanās vietas, kas ir aktuāli arī saistībā ar Covid-19 izplatību, kad var tikt noteikti ierobežojumi pakalpojumu sniegšanai klātienē.

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi