24-TA-1167: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2015. gada 20. oktobra noteikumos Nr. 597 "Noteikumi par svaigu augļu un dārzeņu kvalitātes, klasifikācijas un papildu marķējuma prasībām un kārtība, kādā novērtē svaigu augļu un dārzeņu atbilstību tirdzniecības standartiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
ES dokuments
Apraksts
1. Komisijas 2023. gada 17. augusta Deleģētā regula (ES) 2023/2429, ar kuru Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) Nr. 1308/2013 papildina attiecībā uz tirdzniecības standartiem, kas piemērojami augļu un dārzeņu nozarē, dažiem augļu un dārzeņu pārstrādes produktiem un banānu nozarē, un atceļ Komisijas Regulu (EK) Nr. 1666/1999 un Komisijas Īstenošanas regulu (ES) Nr. 543/2011 un (ES) Nr. 1333/2011 (turpmāk – regula 2023/2429);
2. Komisijas 2023. gada 17. augusta Īstenošanas regula (ES) 2023/2430, ar kuru nosaka noteikumus par to, kā pārbauda atbilstību tirdzniecības standartiem, kas piemērojami augļu un dārzeņu nozarē, dažiem augļu un dārzeņu pārstrādes produktiem un banānu nozarē (turpmāk – regula 2023/2430).
2. Komisijas 2023. gada 17. augusta Īstenošanas regula (ES) 2023/2430, ar kuru nosaka noteikumus par to, kā pārbauda atbilstību tirdzniecības standartiem, kas piemērojami augļu un dārzeņu nozarē, dažiem augļu un dārzeņu pārstrādes produktiem un banānu nozarē (turpmāk – regula 2023/2430).
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2015. gada 20. oktobra noteikumos Nr. 597 "Noteikumi par svaigu augļu un dārzeņu kvalitātes, klasifikācijas un papildu marķējuma prasībām un kārtība, kādā novērtē svaigu augļu un dārzeņu atbilstību tirdzniecības standartiem"" (turpmāk – noteikumu projekts) ir sagatavots, lai aktualizētu atsauces uz tieši piemērojamajiem Eiropas Savienības tiesību aktiem, kā arī precizētu un papildinātu Pārtikas un veterinārā dienesta (turpmāk – dienests) funkcijas un pildāmos uzdevumus.
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2025.
Pamatojums
Noteikumu projekta spēkā stāšanās datums jānosaka atbilstoši regulas 2023/2429 un regulas 2023/2430 piemērošanas datumam.
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Patlaban ir spēkā Ministru kabineta 2015. gada 20. oktobra noteikumi Nr. 597 "Noteikumi par svaigu augļu un dārzeņu kvalitātes, klasifikācijas un papildu marķējuma prasībām un kārtība, kādā novērtē svaigu augļu un dārzeņu atbilstību tirdzniecības standartiem" (turpmāk – noteikumi Nr. 597). Tajos ir ietvertas 2011. gada 7. jūnija Komisijas Īstenošanas regulā (ES) Nr. 543/2011, ar ko nosaka sīki izstrādātus noteikumus Padomes Regulas (EK) Nr. 1234/2007 piemērošanai attiecībā uz augļu un dārzeņu un pārstrādātu augļu un dārzeņu nozari, (turpmāk – regula Nr. 543/2011) noteiktās prasības.
Tā kā regula Nr. 543/2011 ir atcelta ar regulas 2023/2429 10. pantu un zaudēs spēku 2024. gada 31. decembrī, tās vietā no 2025. gada 1. janvāra būs jāpiemēro regula 2023/2429 un regula 2023/2430.
Tā kā regula Nr. 543/2011 ir atcelta ar regulas 2023/2429 10. pantu un zaudēs spēku 2024. gada 31. decembrī, tās vietā no 2025. gada 1. janvāra būs jāpiemēro regula 2023/2429 un regula 2023/2430.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Patlaban noteikumu Nr. 597 nosaukumā un 1. punktā minēts, ka noteikumi nosaka svaigu augļu un dārzeņu kvalitātes, klasifikācijas un papildu marķējuma prasībām un kārtību, kādā novērtē svaigu augļu un dārzeņu atbilstību tirdzniecības standartiem. Savukārt regulā Nr. 543/2011 un regulā 2023/2429 ietvertas prasības ne tikai svaigiem augļiem un dārzeņiem, bet arī žāvētiem augļiem, riekstiem u.c. Tādējādi nepieciešams grozīt noteikumu Nr. 597 maldinošo nosaukumu un 1. punktu, tos precizējot atbilstoši Pārtikas aprites uzraudzības likuma 4. panta ceturtajā daļā un 13. panta trešās daļas 3. punktā Ministru kabinetam dotajam pilnvarojumam, ievērojot Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 90., 91. un 100. punktā noteikto.
Risinājuma apraksts
Noteikumu Nr. 597 nosaukums un 1. punkts precizēts, lai tiesību normas būtu nepārprotami skaidras un saprotamas. Nosaukums veidots iespējami īss un atbilstošs Pārtikas aprites uzraudzības likumā noteiktajam pilnvarojumam Ministru kabinetam un noteikumu saturam, kā arī 1. punkts precizēts atbilstoši pilnvarojumam (noteikumu projekta 1.1. un 1.2. apakšpunkts).
Problēmas apraksts
Noteikumu Nr. 597 1. un 5. punktā ir ietvertas atsauces uz regulu Nr. 543/2011.
Risinājuma apraksts
Noteikumo Nr. 597 atsauces uz regulas Nr. 543/2011 normām ir jāaizstāj ar atsaucēm vai nu uz regulas 2023/2429, vai regulas 2023/2430 normām (noteikumu projekta 1.3., 1.6., 1.7., 1.8., 1.9., 1.10., 1.11., 1.12., 1.13. un 1.14. apakšpunkts).
Problēmas apraksts
Regulas Nr. 543/2011 4. pants noteic atbrīvojumus un izņēmumus tirdzniecības standartu piemērošanai. Savukārt tās 4. panta 3. punkts noteic, ka dalībvalstis var atbrīvot no specifiskā tirdzniecības standarta piemērošanas tos produktus, kas ir paredzēti mazumtirdzniecībai patērētājiem viņu personiskajam patēriņam un kam ir marķējums "produkts paredzēts pārstrādei" vai ar jebkuru citu līdzīgu formulējumu. Pamatojoties uz minēto dalībvalsts rīcību, noteikumu Nr. 597 4. punktā ietvertā tiesību norma noteic, ka atbilstoši regulas Nr. 543/2011 4. panta 3. punkta nosacījumiem specifisko tirdzniecības standartu nepiemēro mazumtirdzniecībā izplatāmiem produktiem, kuru marķējumā ir norāde par paredzēto pārstrādes veidu un kuri atbilst regulas 543/2011 I pielikuma A daļas prasībām.
Arī regulas 2023/2429 5. pants paredz izņēmumus un atbrīvojumus no tirdzniecības standartu piemērošanas, bet vairs neparedz dalībvalstij rīcību noteikt izņēmumus no tirdzniecības standartu piemērošanas.
Arī regulas 2023/2429 5. pants paredz izņēmumus un atbrīvojumus no tirdzniecības standartu piemērošanas, bet vairs neparedz dalībvalstij rīcību noteikt izņēmumus no tirdzniecības standartu piemērošanas.
Risinājuma apraksts
Tā kā regula Nr. 543/2011 zaudēs spēku un regulas 2023/2429 5. pantā noteiktās tiesību normas ir tieši piemērojamas, ir jāsvītro noteikumu Nr. 597 4. punkts (noteikumu projekta 1.5. apakšpunkts).
Problēmas apraksts
Noteikumu Nr. 597 5. punktā atbilstoši regulā Nr. 543/2011 noteiktajiem dalībvalsts pienākumiem ir noteiktas dienesta funkcijas. Arī regula 2023/2430 paredz noteiktu dalībvalsts rīcību attiecībā uz augļu un dārzeņu atbilstības standartu kontrolējošo kompetento institūciju izveidi un to funkcijām. Regula 2023/2430 nosaka atsevišķus pienākumus dalībvalstij, kas patlaban nav ietverti noteikumos Nr. 597.
Risinājuma apraksts
Pamatojoties uz regulā 2023/2430 noteikto, attiecīgi ir jāprecizē noteikumu Nr. 597 5. punktā ietvertās dienesta funkcijas:
1) atbilstoši regulas 2023/2430 2. pantā lietotajiem terminiem ir jāprecizē noteikumu Nr. 597 5.1. apakšpunkts, nosakot, ka dienests ir "koordinācijas iestāde un inspekcijas struktūra";
2) jāprecizē noteikumu Nr. 597 5.2. apakšpunktā patlaban ietvertais dienesta uzdevums izstrādāt atbilstības pārbaužu riska analīzes kritērijus, proti, ka dienests ar riska analīzi pamatotu atbilstības pārbaužu kārtību izstrādā, ievērojot regulas 2023/2430 5. pantā noteiktās prasības;
3) jāprecizē noteikumu Nr. 597 5.3. apakšpunktā noteiktā dienesta funkcija, proti, ka dienests var izsniegt regulas 2023/2430 7. pantā minēto atbilstības sertifikātu un atbrīvojuma sertifikātu.
Lai pārliecinātos par produkta atbilstību standartam, dienests augļu un dārzeņu atbilstības pārbaudes līdz šim ir veicis izlases veidā un balstoties uz riska analīzi, kas izstrādāta, pamatojoties uz noteikumu Nr. 597 5.2. apakšpunktu. Riska analīzē ir iekļauti dažādi riska novērtēšanas kritēriji, piemēram, partiju neatbilstības riska novērtēšanas kritēriji, kritēriji tirgotāju klasificēšanai riska kategorijās, pārbaudāmo produktu daudzums, biežums utt. Tā kā dienests jau pašlaik efektīvi ir piemērojis riska analīzes nosacījumus atbilstības kontrolēs un arī līdz šim visos atbilstības kontroles gadījumos nav izsniedzis atbilstības sertifikātu, ir lietderīgi šādu praksi saglabāt arī turpmāk. Lai nepalielinātu administratīvo slogu dienestam, kā arī tam dotu iespēju elastīgi piemērot praksē regulas 2023/2430 5. panta 1. punktā noteiktās tiesību normas par riska analīzi un kontrolēs par atbilstību standartam atbrīvojuma sertifikātu izsniegt pēc nepieciešamības, noteikumu Nr. 597 5.3. apakšpunkts ir jāpapildina ar prasību, ka dienests, izvērtējot risku un pamatojoties uz regulas 2023/2430 6. panta 2. punktu, var neizdot atbilstības sertifikātu, ja tiek eksportēti un importēti produkti, kas minēti regulas 2023/2429 I pielikuma A daļā un 5. panta 1. punkta "a" apakšpunkta "i" punktā;
4) noteikumu Nr. 597 5.4. apakšpunktā atsauce uz regulu Nr. 543/2011 jāaizstāj ar atsauci uz regulu 2023/2430;
5) jāprecizē noteikumu Nr. 597 5.5. apakšpunktā ietvertais dienesta uzdevums, lai noteiktu, ka situācijās, kad apstiprinātais tirgotājs vairs neatbilst izdotās atļaujas prasībām, saskaņā ar regulas 2023/2430 4. panta 4. punktā noteikto atļauju var arī atsaukt;
6) jāprecizē noteikumu Nr. 597 5.6. apakšpunkts, lai noteiktu, ka dienestam paziņošanas uzdevumi jāpilda saskaņā ar regulas 2023/2430 2. panta 2. punktā un 11. pantā noteikto;
7) lai precīzi ieviestu regulas 2023/2430 3. pantā noteiktās prasības tirgotāju datubāzes nodrošināšanai, ir jāprecizē noteikumu Nr. 597 5.7. apakšpunktā noteiktie dienesta uzdevumi, paredzot, ka dienestam datubāzē esošā informācija par tirgotājiem ir arī jāatjaunina.
Tāpat noteikumu Nr. 597 5.7. apakšpunkts ir jāpapildina ar prasībām, kas izriet no regulas 2023/2430 3. panta 3. un 6. punktā noteiktās dalībvalsts rīcības.
Regulas 2023/2430 3. pantā 3. punktā noteikts, ka dalībvalstis noteic nosacījumus, kurus ievērojot tirgotāju datubāzē ir vai nav jāiekļauj tirgotāji, kas īsteno tikai noteiktas darbības – preču pārvadāšanu, mazumtirdzniecību vai darbojas ar produktiem, kuri minēti regulas 2023/2429 3. pantā vai ir atbrīvoti no atbilstības tirdzniecības standartiem. Savukārt 2023/2430 3. pantā 6. punktā noteikts, ka dalībvalstis noteic nosacījumus, kurus ievērojot to datubāzē iekļauj tirgotājus, kas to teritorijā nav iedibināti, bet tajā tirgojas, t. i., sniedz īslaicīgu pakalpojumu. Tā kā dienests ir kompetentā institūcija pārtikas aprites jomā un tā uzraudzībai pakļauto objektu reģistrā saskaņā ar Ministru kabineta 2010. gada 2. februāra noteikumiem Nr. 104 "Pārtikas uzņēmumu atzīšanas un reģistrācijas kārtība" ir pieejama informācija par visiem pārtikas apritē iesaistītajiem tirgus dalībniekiem, tostarp mazumtirgotājiem, pārvadātājiem, īslaicīga pakalpojuma sniedzējiem utt., un regulas 2023/2430 3. panta 1. punktā noteikts, ka augļu un dārzeņu atbilstības pārbaužu nodrošināšanai drīkst izmantot jebkuru citu datubāzi, kas jau ir izveidota citām vajadzībām, noteikumu Nr. 597 5.7. apakšpunkts ir jāpapildina ar prasību, ka tirgotāju datubāzē nav ietverami tirgotāji, kas ir iekļauti dienesta uzraudzības objektu reģistrā un atbilst regulas 2023/2430 3. panta 3. punktā noteiktajiem kritērijiem vai sniedz īslaicīgu pakalpojumu pārtikas apritē;
8) noteikumi Nr. 597 ir jāpapildina ar 5.8. apakšpunktu, nosakot, ka dienesta pienākums ir apstiprināto tirgotāju sarakstu publiskot savā tīmekļvietnē. Prasību par apstiprināto tirgotāju saraksta publisku pieejamību paredz regulas 2023/2430 4. panta 5. punkts;
9) noteikumi Nr. 597 ir jāpapildina ar 5.9. apakšpunktu, paredzot, ka, ievērojot regulas
2023/2430 10. panta 1. punktā minēto, dienestam jānosaka kārtība, kādā atbilstības pārbaudes notiek mazumtirdzniecības vietā, kurā produktus pārdod galapatērētājam. Dienests kontroli par atbilstību standartam mazumtirdzniecības vietā pašlaik īsteno saskaņā ar dienesta apstiprināto inspekciju plānu un kvalitātes sistēmā izstrādātajiem metodiskajiem norādījumiem (noteikumu projekta 1.6., 1.7., 1.8., 1.9., 1.10., 1.11., 1.12., 1.13. un 1.14. apakšpunkts).
1) atbilstoši regulas 2023/2430 2. pantā lietotajiem terminiem ir jāprecizē noteikumu Nr. 597 5.1. apakšpunkts, nosakot, ka dienests ir "koordinācijas iestāde un inspekcijas struktūra";
2) jāprecizē noteikumu Nr. 597 5.2. apakšpunktā patlaban ietvertais dienesta uzdevums izstrādāt atbilstības pārbaužu riska analīzes kritērijus, proti, ka dienests ar riska analīzi pamatotu atbilstības pārbaužu kārtību izstrādā, ievērojot regulas 2023/2430 5. pantā noteiktās prasības;
3) jāprecizē noteikumu Nr. 597 5.3. apakšpunktā noteiktā dienesta funkcija, proti, ka dienests var izsniegt regulas 2023/2430 7. pantā minēto atbilstības sertifikātu un atbrīvojuma sertifikātu.
Lai pārliecinātos par produkta atbilstību standartam, dienests augļu un dārzeņu atbilstības pārbaudes līdz šim ir veicis izlases veidā un balstoties uz riska analīzi, kas izstrādāta, pamatojoties uz noteikumu Nr. 597 5.2. apakšpunktu. Riska analīzē ir iekļauti dažādi riska novērtēšanas kritēriji, piemēram, partiju neatbilstības riska novērtēšanas kritēriji, kritēriji tirgotāju klasificēšanai riska kategorijās, pārbaudāmo produktu daudzums, biežums utt. Tā kā dienests jau pašlaik efektīvi ir piemērojis riska analīzes nosacījumus atbilstības kontrolēs un arī līdz šim visos atbilstības kontroles gadījumos nav izsniedzis atbilstības sertifikātu, ir lietderīgi šādu praksi saglabāt arī turpmāk. Lai nepalielinātu administratīvo slogu dienestam, kā arī tam dotu iespēju elastīgi piemērot praksē regulas 2023/2430 5. panta 1. punktā noteiktās tiesību normas par riska analīzi un kontrolēs par atbilstību standartam atbrīvojuma sertifikātu izsniegt pēc nepieciešamības, noteikumu Nr. 597 5.3. apakšpunkts ir jāpapildina ar prasību, ka dienests, izvērtējot risku un pamatojoties uz regulas 2023/2430 6. panta 2. punktu, var neizdot atbilstības sertifikātu, ja tiek eksportēti un importēti produkti, kas minēti regulas 2023/2429 I pielikuma A daļā un 5. panta 1. punkta "a" apakšpunkta "i" punktā;
4) noteikumu Nr. 597 5.4. apakšpunktā atsauce uz regulu Nr. 543/2011 jāaizstāj ar atsauci uz regulu 2023/2430;
5) jāprecizē noteikumu Nr. 597 5.5. apakšpunktā ietvertais dienesta uzdevums, lai noteiktu, ka situācijās, kad apstiprinātais tirgotājs vairs neatbilst izdotās atļaujas prasībām, saskaņā ar regulas 2023/2430 4. panta 4. punktā noteikto atļauju var arī atsaukt;
6) jāprecizē noteikumu Nr. 597 5.6. apakšpunkts, lai noteiktu, ka dienestam paziņošanas uzdevumi jāpilda saskaņā ar regulas 2023/2430 2. panta 2. punktā un 11. pantā noteikto;
7) lai precīzi ieviestu regulas 2023/2430 3. pantā noteiktās prasības tirgotāju datubāzes nodrošināšanai, ir jāprecizē noteikumu Nr. 597 5.7. apakšpunktā noteiktie dienesta uzdevumi, paredzot, ka dienestam datubāzē esošā informācija par tirgotājiem ir arī jāatjaunina.
Tāpat noteikumu Nr. 597 5.7. apakšpunkts ir jāpapildina ar prasībām, kas izriet no regulas 2023/2430 3. panta 3. un 6. punktā noteiktās dalībvalsts rīcības.
Regulas 2023/2430 3. pantā 3. punktā noteikts, ka dalībvalstis noteic nosacījumus, kurus ievērojot tirgotāju datubāzē ir vai nav jāiekļauj tirgotāji, kas īsteno tikai noteiktas darbības – preču pārvadāšanu, mazumtirdzniecību vai darbojas ar produktiem, kuri minēti regulas 2023/2429 3. pantā vai ir atbrīvoti no atbilstības tirdzniecības standartiem. Savukārt 2023/2430 3. pantā 6. punktā noteikts, ka dalībvalstis noteic nosacījumus, kurus ievērojot to datubāzē iekļauj tirgotājus, kas to teritorijā nav iedibināti, bet tajā tirgojas, t. i., sniedz īslaicīgu pakalpojumu. Tā kā dienests ir kompetentā institūcija pārtikas aprites jomā un tā uzraudzībai pakļauto objektu reģistrā saskaņā ar Ministru kabineta 2010. gada 2. februāra noteikumiem Nr. 104 "Pārtikas uzņēmumu atzīšanas un reģistrācijas kārtība" ir pieejama informācija par visiem pārtikas apritē iesaistītajiem tirgus dalībniekiem, tostarp mazumtirgotājiem, pārvadātājiem, īslaicīga pakalpojuma sniedzējiem utt., un regulas 2023/2430 3. panta 1. punktā noteikts, ka augļu un dārzeņu atbilstības pārbaužu nodrošināšanai drīkst izmantot jebkuru citu datubāzi, kas jau ir izveidota citām vajadzībām, noteikumu Nr. 597 5.7. apakšpunkts ir jāpapildina ar prasību, ka tirgotāju datubāzē nav ietverami tirgotāji, kas ir iekļauti dienesta uzraudzības objektu reģistrā un atbilst regulas 2023/2430 3. panta 3. punktā noteiktajiem kritērijiem vai sniedz īslaicīgu pakalpojumu pārtikas apritē;
8) noteikumi Nr. 597 ir jāpapildina ar 5.8. apakšpunktu, nosakot, ka dienesta pienākums ir apstiprināto tirgotāju sarakstu publiskot savā tīmekļvietnē. Prasību par apstiprināto tirgotāju saraksta publisku pieejamību paredz regulas 2023/2430 4. panta 5. punkts;
9) noteikumi Nr. 597 ir jāpapildina ar 5.9. apakšpunktu, paredzot, ka, ievērojot regulas
2023/2430 10. panta 1. punktā minēto, dienestam jānosaka kārtība, kādā atbilstības pārbaudes notiek mazumtirdzniecības vietā, kurā produktus pārdod galapatērētājam. Dienests kontroli par atbilstību standartam mazumtirdzniecības vietā pašlaik īsteno saskaņā ar dienesta apstiprināto inspekciju plānu un kvalitātes sistēmā izstrādātajiem metodiskajiem norādījumiem (noteikumu projekta 1.6., 1.7., 1.8., 1.9., 1.10., 1.11., 1.12., 1.13. un 1.14. apakšpunkts).
Problēmas apraksts
Noteikumu Nr. 597 3.3. apakšpunktā un 7. punktā ir ietvertas atsauces uz normatīvajiem aktiem, kas zaudējuši spēku, vai ir norādīta nekorekta atsauce.
Risinājuma apraksts
Jāprecizē noteikumu Nr. 597 3.3. apakšpunktā un 7. punktā ietvertās atsauces uz aktuālajiem normatīvajiem aktiem par prasībām informācijas sniegšanai par nefasētu pārtiku un normatīvajiem aktiem par prasībām un robežkontroles kārtību tādai no trešajām valstīm ievedamajai pārtikai un saskarei ar pārtiku paredzētajiem materiāliem un izstrādājumiem, kam nepiemēro oficiālo robežkontroli (noteikumu projekta 1.4. un 1.15. apakšpunkts).
Problēmas apraksts
Spēkā esošo noteikumu Nr. 597 pielikumā ir noteikta veidlapa "Paziņojums par augļu un dārzeņu neatbilstību tirdzniecības standartam". Tā kā noteikumu Nr. 597 5.6. apakšpunktā jānoteic, ka dienests pilda regulas 2023/2430 11. pantā noteiktos paziņošanas uzdevumus, kas saistīti ar Eiropas Komisijas un citu dalībvalstu informēšanu par konstatētajām neatbilstībām, paziņojuma veidlapas noteikšana nav nepieciešama, jo dienests vajadzīgo informāciju sagatavos atbilstoši regulā 2023/2430 noteiktajām prasībām.
Risinājuma apraksts
Svītrot noteikumu Nr. 597 pielikumu (noteikumu projekta 1.16. apakšpunkts).
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- Patērētāji
Ietekmes apraksts
Dienestam, izpildot noteikumu projektā noteiktās funkcijas un uzdevumus augļu un dārzeņu kontrolē, patērētājiem tiks dota iespēja saņemt tirdzniecības standartiem atbilstošus augļus un dārzeņus.
Juridiskās personas
- pārtikas apritē iesaistītie augļu un dārzeņu ražotāji, importētāji, eksportētāji un tirgotāji, kas izplata augļus un dārzeņus, uz kuriem attiecas tirdzniecības standarti
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts tiesisko regulējumu pēc būtības nemaina. Uzņēmējiem netiek noteiktas papildu prasības vai palielināts administratīvais slogs, jo noteikumu projektā ir ieviestas regulā 2023/2430 noteiktās prasības kontroles iestādei.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Jā
ES tiesību akta CELEX numurs
32023R2429
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2023. gada 17. augusta Deleģētā regula (ES) 2023/2429, ar kuru Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) Nr. 1308/2013 papildina attiecībā uz tirdzniecības standartiem, kas piemērojami augļu un dārzeņu nozarē, dažiem augļu un dārzeņu pārstrādes produktiem un banānu nozarē, un atceļ Komisijas Regulu (EK) Nr. 1666/1999 un Komisijas Īstenošanas regulas (ES) Nr. 543/2011 un (ES) Nr. 1333/2011
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32023R2430
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2023. gada 17. augusta Īstenošanas regula (ES) 2023/2430, ar kuru nosaka noteikumus par to, kā pārbauda atbilstību tirdzniecības standartiem, kas piemērojami augļu un dārzeņu nozarē, dažiem augļu un dārzeņu pārstrādes produktiem un banānu nozarē
Apraksts
-
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2023. gada 17. augusta Deleģētā regula (ES) 2023/2429, ar kuru Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) Nr. 1308/2013 papildina attiecībā uz tirdzniecības standartiem, kas piemērojami augļu un dārzeņu nozarē, dažiem augļu un dārzeņu pārstrādes produktiem un banānu nozarē, un atceļ Komisijas Regulu (EK) Nr. 1666/1999 un Komisijas Īstenošanas regulas (ES) Nr. 543/2011 un (ES) Nr. 1333/2011
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas 2023/2429 I pielikums
Noteikumu projekta 1.3. apakšpunkts (noteikumu Nr. 597 11. punkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Projekts šo jomu neskar.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
Projekts šo jomu neskar.
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2023. gada 17. augusta Īstenošanas regula (ES) 2023/2430, ar kuru nosaka noteikumus par to, kā pārbauda atbilstību tirdzniecības standartiem, kas piemērojami augļu un dārzeņu nozarē, dažiem augļu un dārzeņu pārstrādes produktiem un banānu nozarē
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas 2023/2430 2. panta 1. punkts
Noteikumu projekta 1.6. apakšpunkts (noteikumu Nr. 597 5.1. apakšpunkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2023/2430 2. panta 2. punkts
Noteikumu projekta 1.11. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2023/2430 3. panta 1., 3., 5. un 6. punkts
Noteikumu projekta 1.12. apakšpunkts (noteikumu Nr. 597 5.7. apakšpunkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2023/2430 4. panta 1. un 4. punkts
Noteikumu projekta 1.10. apakšpunkts (noteikumu Nr. 597 5.5. apakšpunkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2023/2430 4. panta 5. punkts
Noteikumu projekta 1.13. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2023/2430 5. pants
Noteikumu projekta 1.7. apakšpunkts (noteikumu Nr. 597 5.2. apakšpunkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2023/2430 7. pants
Noteikumu projekta 1.8. apakšpunkts (noteikumu Nr. 597 5.3. apakšpunkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2023/2430 10. panta 1. punkts un V pielikums
Noteikumu projekta 1.9. un 1.14. apakšpunkts (noteikumu Nr. 597 5.4. apakšpunkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2023/2430 11. pants
Noteikumu projekta 1.11. apakšpunkts (noteikumu Nr. 597 5.6. apakšpunkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Regulā 2023/2430 paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij noteikumu projektā ir pārņemta pilnībā.
Latvija izmanto regulas 2023/2430 4. panta 1. punktā paredzēto rīcības brīvību dalībvalstij atļaut noteiktas darbības tirgotājiem, kas saskaņā ar atbilstības pārbaudēm klasificēti zemākajā riska kategorijā. Noteikumu Nr. 597 5.5. apakšpunktā paredzēts noteikt, ka dienests piešķir atļaujas tirgotājiem īstenot regulas 2023/2430 4. panta 1. punktā minētās darbības.
Latvija izmanto regulas 2023/2430 6. panta 2. punktā paredzēto rīcības brīvību dalībvalstij piemērot 6. panta 1. punkta prasības attiecībā arī uz tiem augļiem un dārzeņiem, uz kuriem attiecas regulas 2023/2429 I pielikuma A daļā noteiktais vispārīgais tirdzniecības standarts un kuri minēti 2023/2429 regulas 5. panta 1. punkta "a" apakšpunkta "i" punktā. Noteikumu Nr. 597 5.3. apakšpunktā paredzēts noteikt, ka dienests izstrādā ar riska analīzi pamatotu atbilstības pārbaužu kārtību. Ievērojot minēto kārtību, dienests varēs īstenot regulas 2023/2430 6. panta 1. punktā noteiktās darbības.
Latvija izmanto regulas 2023/2430 7. panta 1. punktā paredzēto rīcības brīvību dalībvalstij noteikt, ka kompetentā iestāde var izdot atbilstības sertifikātus attiecībā uz svaigiem augļiem un dārzeņiem vai banāniem, uz kuriem attiecas tirdzniecības standarti, un atbrīvojuma sertifikātus attiecībā uz banāniem. Noteikumu Nr. 597 5.3. apakšpunktā paredzēts noteikt dienestam uzdevumu izdot regulas 2023/2430 7. pantā minēto atbilstības sertifikātu un atbrīvojuma sertifikātu.
Latvija izmanto regulas 2023/2430 4. panta 1. punktā paredzēto rīcības brīvību dalībvalstij atļaut noteiktas darbības tirgotājiem, kas saskaņā ar atbilstības pārbaudēm klasificēti zemākajā riska kategorijā. Noteikumu Nr. 597 5.5. apakšpunktā paredzēts noteikt, ka dienests piešķir atļaujas tirgotājiem īstenot regulas 2023/2430 4. panta 1. punktā minētās darbības.
Latvija izmanto regulas 2023/2430 6. panta 2. punktā paredzēto rīcības brīvību dalībvalstij piemērot 6. panta 1. punkta prasības attiecībā arī uz tiem augļiem un dārzeņiem, uz kuriem attiecas regulas 2023/2429 I pielikuma A daļā noteiktais vispārīgais tirdzniecības standarts un kuri minēti 2023/2429 regulas 5. panta 1. punkta "a" apakšpunkta "i" punktā. Noteikumu Nr. 597 5.3. apakšpunktā paredzēts noteikt, ka dienests izstrādā ar riska analīzi pamatotu atbilstības pārbaužu kārtību. Ievērojot minēto kārtību, dienests varēs īstenot regulas 2023/2430 6. panta 1. punktā noteiktās darbības.
Latvija izmanto regulas 2023/2430 7. panta 1. punktā paredzēto rīcības brīvību dalībvalstij noteikt, ka kompetentā iestāde var izdot atbilstības sertifikātus attiecībā uz svaigiem augļiem un dārzeņiem vai banāniem, uz kuriem attiecas tirdzniecības standarti, un atbrīvojuma sertifikātus attiecībā uz banāniem. Noteikumu Nr. 597 5.3. apakšpunktā paredzēts noteikt dienestam uzdevumu izdot regulas 2023/2430 7. pantā minēto atbilstības sertifikātu un atbrīvojuma sertifikātu.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
Projekts šo jomu neskar.
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Pārtikas un veterinārais dienests, Zemkopības ministrijaNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation/72824cbf-15d8-4ba4-939f-4cd5bc45ff87
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Par noteikumu projektu nav saņemti ne iebildumi, ne priekšlikumi.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Pārtikas un veterinārais dienests
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
