25-TA-764: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par Eiropas Savienības Kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.2.1.5. pasākuma "Izglītības iestāžu nodrošinājums pilnveidotā vispārējās izglītības satura kvalitatīvai ieviešanai pamata un vidējās izglītības pakāpē" otrās projekta iesniegumu atlases kārtas projektu iesniedzēju priekšatlases rezultātiem" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts "Par Eiropas Savienības Kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.2.1.5. pasākuma "Izglītības iestāžu nodrošinājums pilnveidotā vispārējās izglītības satura kvalitatīvai ieviešanai pamata un vidējās izglītības pakāpē" otrās projekta iesniegumu atlases kārtas projektu iesniedzēju priekšatlases rezultātiem" (turpmāk – rīkojuma projekts) izstrādāts, pamatojoties uz Ministru kabineta 2025.gada 28. janvāra noteikumu Nr.72 „Eiropas Savienības Kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot vienlīdzīgu piekļuvi iekļaujošiem un kvalitatīviem pakalpojumiem izglītības, mācību un mūžizglītības jomā, attīstot pieejamu infrastruktūru, tostarp veicinot noturību izglītošanā un mācībās attālinātā un tiešsaistes režīmā" 4.2.1.5. pasākuma "Izglītības iestāžu nodrošinājums pilnveidotā vispārējās izglītības satura kvalitatīvai ieviešanai pamata un vidējās izglītības pakāpē" otrās projekta iesniegumu atlases kārtas īstenošanas noteikumi” (turpmāk – Noteikumi Nr. 72) 13. punktu, kas paredz pienākumu Izglītības un zinātnes ministrijai (turpmāk – ministrija) pēc projektu iesniedzēju priekšatlases viena mēneša laikā iesniegt Ministru kabinetā rīkojuma projektu lēmuma pieņemšanai par priekšatlasē atlasītajām pašvaldībām un par katrai pašvaldībai plānoto maksimālo Eiropas Reģionālās attīstības fonda (turpmāk – ERAF) finansējumu.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Rīkojuma projekts paredz noteikt priekšatlasē atlasītās pašvaldības 4.2.1.5. pasākuma "Izglītības iestāžu nodrošinājums pilnveidotā vispārējās izglītības satura kvalitatīvai ieviešanai pamata un vidējās izglītības pakāpē" otrās projekta iesniegumu atlases kārtas (turpmāk – 4.2.1.5. pasākuma otrā atlases kārta) atbalsta saņemšanai un katrai pašvaldībai plānoto maksimālo ERAF finansējumu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Ievērojot Noteikumu Nr. 72 13. punktu, ministrija nodrošina projektu iesniedzēju priekšatlasi ar mērķi noteikt pašvaldības, kas var pretendēt uz 4.2.1.5. pasākuma otrā atlases kārtas atbalstu vispārējās izglītības iestāžu infrastruktūras uzlabojumiem. Š.g. 5. februārī ministrija visām pašvaldībām ir nosūtījusi vēstuli ar aicinājumu piedalīties projektu iesniedzēju priekšatlasē.
Noteikumu Nr. 72 11.1. apakšpunktā ir minēts, ka projektu iesniedzēju priekšatlasē piedalās pašvaldība, kuras dibinātās vispārējās izglītības iestādes ne vēlāk kā vienu mēnesi pēc šo noteikumu spēkā stāšanās atbilst šo noteikumu 1. pielikumā minētajiem kritērijiem, ievērojot minēto noteikumu 2. pielikumā minētās pašvaldību iedalījuma grupas. Ņemot vērā Noteikumu Nr.72 12. punktu, kas nosaka, ka ministrija pēc Noteikumu Nr. 72 spēkā stāšanās nosūta pašvaldībām projektu iesniedzēju priekšatlases kārtību un pieteikšanās termiņus, uzaicinājuma vēstulē visām pašvaldībām tika noteikts, ka attiecīgi lēmumi jāpieņem līdz š.g. 3. martam un pieteikums jāiesniedz līdz š.g. 7. martam.
Projektu iesniedzēju atlasē var piedalīties arī Rīgas valstpilsētas pašvaldība, ja tā pamato, ka īstenojot projektu, likvidēs vismaz vienu vispārējās izglītības programmu īstenošanas vietu.
Iesniedzot pieteikumu projektu iesniedzēju priekšatlasē, pašvaldības pamatoja atbilstību Noteikumu Nr. 72 11. punktam, atsaucoties uz informāciju Valsts izglītības informācijas sistēmā par izglītojamo skaitu uz 2024.gada 1. septembri, pieņemtajiem domes lēmumiem un citu informāciju. Papildu šim, pašvaldības, kuru administratīvajā teritorijā nedarbojas speciālās izglītības iestāde vai ir pieņemts lēmums par speciālās izglītības iestādes reorganizāciju (likvidāciju), bet speciālās izglītības programmu īstenošanu nodrošina iekļaujošās izglītības principos balstītā pieejā, tas ir, paredzot, ka izglītojamie ar speciālām vajadzībām izglītību iegūst vispārizglītojošās izglītības iestādes speciālās klasēs, grupās vai vispārizglītojošās klasēs, varēja pieteikties atbalstam iekļaujošās izglītības infrastruktūras izveidei vai uzlabošanai vispārējās izglītības (vispārizglītojošā) iestādē.
Noteikumu Nr. 72 11.1. apakšpunktā ir minēts, ka projektu iesniedzēju priekšatlasē piedalās pašvaldība, kuras dibinātās vispārējās izglītības iestādes ne vēlāk kā vienu mēnesi pēc šo noteikumu spēkā stāšanās atbilst šo noteikumu 1. pielikumā minētajiem kritērijiem, ievērojot minēto noteikumu 2. pielikumā minētās pašvaldību iedalījuma grupas. Ņemot vērā Noteikumu Nr.72 12. punktu, kas nosaka, ka ministrija pēc Noteikumu Nr. 72 spēkā stāšanās nosūta pašvaldībām projektu iesniedzēju priekšatlases kārtību un pieteikšanās termiņus, uzaicinājuma vēstulē visām pašvaldībām tika noteikts, ka attiecīgi lēmumi jāpieņem līdz š.g. 3. martam un pieteikums jāiesniedz līdz š.g. 7. martam.
Projektu iesniedzēju atlasē var piedalīties arī Rīgas valstpilsētas pašvaldība, ja tā pamato, ka īstenojot projektu, likvidēs vismaz vienu vispārējās izglītības programmu īstenošanas vietu.
Iesniedzot pieteikumu projektu iesniedzēju priekšatlasē, pašvaldības pamatoja atbilstību Noteikumu Nr. 72 11. punktam, atsaucoties uz informāciju Valsts izglītības informācijas sistēmā par izglītojamo skaitu uz 2024.gada 1. septembri, pieņemtajiem domes lēmumiem un citu informāciju. Papildu šim, pašvaldības, kuru administratīvajā teritorijā nedarbojas speciālās izglītības iestāde vai ir pieņemts lēmums par speciālās izglītības iestādes reorganizāciju (likvidāciju), bet speciālās izglītības programmu īstenošanu nodrošina iekļaujošās izglītības principos balstītā pieejā, tas ir, paredzot, ka izglītojamie ar speciālām vajadzībām izglītību iegūst vispārizglītojošās izglītības iestādes speciālās klasēs, grupās vai vispārizglītojošās klasēs, varēja pieteikties atbalstam iekļaujošās izglītības infrastruktūras izveidei vai uzlabošanai vispārējās izglītības (vispārizglītojošā) iestādē.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Projektu iesniedzēju priekšatlases ietvaros tika saņemti pieteikumi no 22 pašvaldībām. Ministrija nodrošināja projektu iesniedzēju priekšatlasi, izvērtējot pieteikumus un pieprasot papildu informāciju, ja bija nepieciešams. Pieteikumi un papildu iesniegtā informācija tika izvērtēti, balstoties uz Noteikumu Nr. 72 11. un 12. punkta nosacījumiem, tai skaitā Noteikumu Nr. 72 1. pielikumā iekļautajiem projektu iesniedzēju atbilstības kritērijiem, kā arī ņemot vērā termiņus, kas tika minēti ministrijas vēstulē ar aicinājumu piedalīties projektu iesniedzēju priekšatlasē un vēstulē ar lūgumu iesniegt papildu informāciju.
Risinājuma apraksts
Projektu iesniedzēju priekšatlases izvērtēšanas rezultātā rīkojuma projektā ir noteikts plānotais maksimālais finansējums 18 pašvaldībām un papildu plānotais maksimālais finansējums iekļaujošās izglītības infrastruktūras izveidei vai uzlabošanai vispārējās izglītības (vispārizglītojošā) iestādē deviņām pašvaldībām.
Finansējuma sadale nodrošināta atbilstoši Noteikumu Nr.72 14. punktam, kas paredz, ka sākotnēji sadala pieejamā ERAF daļu 33 053 439 euro apmērā. Katrai atbilstošajai pašvaldībai plānotais finansējums tiek aprēķināts proporcionāli pašvaldības dibināto vispārējās izglītības iestāžu izglītojamo skaitam 1.–12. klašu grupā saskaņā ar Valsts izglītības informācijas sistēmā pieejamiem datiem uz 2024. gada 1. septembri. ERAF finansējums Rīgas valstspilsētas pašvaldībai nepārsniedz 5 000 000 euro. Pēc tam, atbilstošām pašvaldībām, kas plāno veikt investīcijas iekļaujošās izglītības infrastruktūras izveidē vai uzlabošanā vispārējās izglītības (vispārizglītojošā) iestādē, papildu tiek aprēķināts ERAF finansējums 2 226 962 euro apmērā (Noteikumu Nr.72 grozījumi 25-TA-765 tiek virzīti vienlaicīgi ar MK rīkojuma projektu), sadalot to vienādās daļās.
1) 17 pašvaldības (Ādažu novada pašvaldība, Alūksnes novada pašvaldība, Daugavpils valstspilsētas pašvaldība, Gulbenes novada pašvaldība, Jelgavas valstspilsētas pašvaldība, Jelgavas novada pašvaldība, Jūrmalas valstspilsētas pašvaldība, Ķekavas novada pašvaldība, Liepājas valstspilsētas pašvaldība, Mārupes novada pašvaldība, Olaines novada pašvaldība, Salaspils novada pašvaldība, Saulkrastu novada pašvaldība, Siguldas novada pašvaldība, Smiltenes novada pašvaldība, Valkas novada pašvaldība, Ventspils valstspilsētas pašvaldība) ir atbilstošas iekļaušanai Ministru kabineta rīkojuma projektā, ņemot vērā pašvaldību atbilstību Noteikumu Nr. 72 11.1. apakšpunktā minētajam nosacījumam. Ievērojot finansējuma sadalīšanas metodoloģiju, tām tika sadalīts ERAF finansējums 33 053 439 euro apmērā.
2) Rīgas valstspilsētas pašvaldība tiek iekļauta Ministru kabineta rīkojuma projektā, ņemot vērā pieteikumā sniegto skaidrojumu, kā īstenojot projektu, tiks nodrošināta Noteikumu Nr. 72 11.2. apakšpunktā minētā nosacījuma, kas paredz likvidēt vismaz vienu vispārējās izglītības programmu īstenošanas vietu, izpilde. Rīgas valstspilsētas pašvaldības plānotais ERAF finansējums ir 5 000 000 euro. Iesniedzot pieteikumu projektu iesniegumu atlasē, Rīgas valstspilsētas pašvaldība paredz investīcijas vispārējās izglītības iestādes infrastruktūrā, vienlaikus pievienojot attiecīgo domes lēmumu par vispārējās izglītības iestādes izglītības programmas īstenošanas vietas likvidēšanu, kā arī pamato investīciju nepieciešamību, ņemot vērā projektu iesniegumu vērtēšanas kritērijus. Projekta noslēguma pārskatā Rīgas valstspilsētas pašvaldība norāda informāciju par programmas īstenošanas vietu samazinājumu, atsaucoties uz informāciju Valsts izglītības informācijas sistēmā.
3) Deviņām atbilstošām pašvaldībām (Jūrmalas valstspilsētas pašvaldība, Ķekavas novada pašvaldība, Mārupes novada pašvaldība, Olaines novada pašvaldība, Salaspils novada pašvaldība, Saulkrastu novada pašvaldība, Siguldas novada pašvaldība, Valkas novada pašvaldība, Ventspils valstspilsētas pašvaldība) vienādās daļās tiek sadalīts papildu ERAF finansējums 2 226 962 euro apmērā iekļaujošās izglītības infrastruktūras izveidei vai uzlabošanu vispārējās izglītības (vispārizglītojošā) iestādē, kuru pašvaldība var izmantot tikai šim mērķim (saskaņā ar noteikumu projektu "Grozījumi Ministru kabineta 2025. gada 28. janvāra noteikumos Nr. 72 "Eiropas Savienības Kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot vienlīdzīgu piekļuvi iekļaujošiem un kvalitatīviem pakalpojumiem izglītības, mācību un mūžizglītības jomā, attīstot pieejamu infrastruktūru, tostarp veicinot noturību izglītošanā un mācībās attālinātā un tiešsaistes režīmā" 4.2.1.5. pasākuma "Izglītības iestāžu nodrošinājums pilnveidotā vispārējās izglītības satura kvalitatīvai ieviešanai pamata un vidējās izglītības pakāpē" otrās projekta iesniegumu atlases kārtas īstenošanas noteikumi"" (25-TA-765), ko virza vienlaicīgi ar šo Ministra kabineta rīkojuma projektu). Tādējādi, katrai pašvaldībai ir plānots papildu ERAF finansējums 247 440 euro apmērā (atlikums 2 euro). Daugavpils valstspilsētas pašvaldībai, kas arī informēja par atbilstību atbalsta saņemšanai, finansējums netika noteikts, jo tās teritorijā darbojas speciālās izglītības iestāde un nav domes lēmuma par tās reorganizāciju (likvidāciju).
4) Četras pašvaldības, kas ir iesniegušas pieteikumu projektu iesniedzēju priekšatlasē, nav iekļautas Ministru kabineta rīkojumā. No tām Tukuma novada pašvaldība un Valmieras novada pašvaldība neatbilst Noteikumu Nr. 72 11.1. apakšpunktā minētajam nosacījumam, kas paredz, ka pašvaldības dibinātās vispārējās izglītības iestādes ne vēlāk kā vienu mēnesi pēc Noteikumu Nr. 72 spēkā stāšanās atbilst minēto noteikumu 1. pielikumā minētajiem kritērijiem, ievērojot šo noteikumu 2. pielikumā minētās pašvaldību iedalījuma grupas. Cēsu novada pašvaldības un Kuldīgas novada pašvaldības netika iekļautas Ministru kabineta rīkojuma projektā, jo tās iesniedza pieteikumus dalībai projektu iesniedzēju priekšatlasē ārpus noteiktā pieteikumu iesniegšanas termiņa, kas, ievērojot Noteikumu Nr. 72 12. punktu, tika noteikts ministrijas uzaicinājuma vēstulē.
Izskatot Tukuma novada pašvaldība pašvaldības pieteikumu, ministrija papildu lūgusi pašvaldību apliecināt Cēres sākumskolas atbilstību Noteikumu Nr. 72 1. pielikuma 6. punktam, kas paredz, ka pašvaldība iesniedz pierādījumos balstītu apliecinājumu par izglītojamo skaita pieaugumu līdz 2027./2028. mācību gada beigām. Ņemot vērā iesniegto informāciju, Cēres sākumskolā izglītojamo skaita pieaugumu nebūs iespējams nodrošināt. Līdz ar ko pašvaldība nav uzskatāma par atbilstošu Noteikumu Nr. 72 11.1. apakšpunktā minētajam nosacījumam.
Valmieras novada pašvaldība, pamatojot Jura Neikena Dikļu pamatskolas atbilstību 1. pielikumam, pieteikumā norāda, ka minimālo izglītojamo skaitu nav iespējams sasniegt, ņemot vērā ceļa stāvokli, tomēr ministrijai, pieprasot informāciju atkārtoti, pašvaldība nav iesniegusi VSIA "Latvijas Valsts ceļi" atzinumu par izglītības iestādes piekļuves ceļu pieejamību, stāvokli, plānotajiem uzlabošanas darbiem vai citiem apstākļiem kā to paredz Noteikumu 72 1. pielikuma 3.5. apakšpunkts. Minētais atzinums nav saņemts arī saistībā ar Matīšu pamatskolu, kā arī par minēto izglītības iestādi nav saņemts pierādījumos balstīts apliecinājums, ka Matīšu pamatskolā 7.-9. klašu grupā līdz 2027./2028. mācību gada beigām ir prognozējams izglītojamo skaita pieaugums. Tādējādi, nav arī nodrošināta Matīšu pamatskolas atbilstība Noteikumu Nr. 72 1. pielikuma 6. punktam. Līdz ar ko, pašvaldība nav uzskatāma par atbilstošu Noteikumu Nr. 72 11.1. apakšpunktā minētajam nosacījumam.
Ievērojot Noteikumu 72 17. punktu, Centrālās finanšu un līgumu aģentūra kā Eiropas Savienības fondu sadarbības iestāde viena mēneša laikā pēc rīkojuma projekta apstiprināšanas Ministru kabinetā nosūta rīkojumā minētajām pašvaldībām uzaicinājumu sagatavot un iesniegt projekta iesniegumu sadarbības iestādē, norādot ERAF finansējumu atbilstoši rīkojuma projektā noteiktajam. Plānojot projektu, pašvaldību budžeta līdzfinansējums ir ne mazāks kā 15 procenti no projekta kopējām attiecināmajām izmaksām. Pašvaldība var izvirzīt atbalstam vienu vai vairākas vispārējās izglītības iestādes, tajā skaitā atbalstu iekļaujošās izglītības infrastruktūras izveidei vai uzlabošanai vispārējās izglītības (vispārizglītojošā) iestādē var izmantot, investējot vienā vai vairākās šim mērķim atbilstošās vispārējās izglītības izglītības iestādēs.
Finansējuma sadale nodrošināta atbilstoši Noteikumu Nr.72 14. punktam, kas paredz, ka sākotnēji sadala pieejamā ERAF daļu 33 053 439 euro apmērā. Katrai atbilstošajai pašvaldībai plānotais finansējums tiek aprēķināts proporcionāli pašvaldības dibināto vispārējās izglītības iestāžu izglītojamo skaitam 1.–12. klašu grupā saskaņā ar Valsts izglītības informācijas sistēmā pieejamiem datiem uz 2024. gada 1. septembri. ERAF finansējums Rīgas valstspilsētas pašvaldībai nepārsniedz 5 000 000 euro. Pēc tam, atbilstošām pašvaldībām, kas plāno veikt investīcijas iekļaujošās izglītības infrastruktūras izveidē vai uzlabošanā vispārējās izglītības (vispārizglītojošā) iestādē, papildu tiek aprēķināts ERAF finansējums 2 226 962 euro apmērā (Noteikumu Nr.72 grozījumi 25-TA-765 tiek virzīti vienlaicīgi ar MK rīkojuma projektu), sadalot to vienādās daļās.
1) 17 pašvaldības (Ādažu novada pašvaldība, Alūksnes novada pašvaldība, Daugavpils valstspilsētas pašvaldība, Gulbenes novada pašvaldība, Jelgavas valstspilsētas pašvaldība, Jelgavas novada pašvaldība, Jūrmalas valstspilsētas pašvaldība, Ķekavas novada pašvaldība, Liepājas valstspilsētas pašvaldība, Mārupes novada pašvaldība, Olaines novada pašvaldība, Salaspils novada pašvaldība, Saulkrastu novada pašvaldība, Siguldas novada pašvaldība, Smiltenes novada pašvaldība, Valkas novada pašvaldība, Ventspils valstspilsētas pašvaldība) ir atbilstošas iekļaušanai Ministru kabineta rīkojuma projektā, ņemot vērā pašvaldību atbilstību Noteikumu Nr. 72 11.1. apakšpunktā minētajam nosacījumam. Ievērojot finansējuma sadalīšanas metodoloģiju, tām tika sadalīts ERAF finansējums 33 053 439 euro apmērā.
2) Rīgas valstspilsētas pašvaldība tiek iekļauta Ministru kabineta rīkojuma projektā, ņemot vērā pieteikumā sniegto skaidrojumu, kā īstenojot projektu, tiks nodrošināta Noteikumu Nr. 72 11.2. apakšpunktā minētā nosacījuma, kas paredz likvidēt vismaz vienu vispārējās izglītības programmu īstenošanas vietu, izpilde. Rīgas valstspilsētas pašvaldības plānotais ERAF finansējums ir 5 000 000 euro. Iesniedzot pieteikumu projektu iesniegumu atlasē, Rīgas valstspilsētas pašvaldība paredz investīcijas vispārējās izglītības iestādes infrastruktūrā, vienlaikus pievienojot attiecīgo domes lēmumu par vispārējās izglītības iestādes izglītības programmas īstenošanas vietas likvidēšanu, kā arī pamato investīciju nepieciešamību, ņemot vērā projektu iesniegumu vērtēšanas kritērijus. Projekta noslēguma pārskatā Rīgas valstspilsētas pašvaldība norāda informāciju par programmas īstenošanas vietu samazinājumu, atsaucoties uz informāciju Valsts izglītības informācijas sistēmā.
3) Deviņām atbilstošām pašvaldībām (Jūrmalas valstspilsētas pašvaldība, Ķekavas novada pašvaldība, Mārupes novada pašvaldība, Olaines novada pašvaldība, Salaspils novada pašvaldība, Saulkrastu novada pašvaldība, Siguldas novada pašvaldība, Valkas novada pašvaldība, Ventspils valstspilsētas pašvaldība) vienādās daļās tiek sadalīts papildu ERAF finansējums 2 226 962 euro apmērā iekļaujošās izglītības infrastruktūras izveidei vai uzlabošanu vispārējās izglītības (vispārizglītojošā) iestādē, kuru pašvaldība var izmantot tikai šim mērķim (saskaņā ar noteikumu projektu "Grozījumi Ministru kabineta 2025. gada 28. janvāra noteikumos Nr. 72 "Eiropas Savienības Kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot vienlīdzīgu piekļuvi iekļaujošiem un kvalitatīviem pakalpojumiem izglītības, mācību un mūžizglītības jomā, attīstot pieejamu infrastruktūru, tostarp veicinot noturību izglītošanā un mācībās attālinātā un tiešsaistes režīmā" 4.2.1.5. pasākuma "Izglītības iestāžu nodrošinājums pilnveidotā vispārējās izglītības satura kvalitatīvai ieviešanai pamata un vidējās izglītības pakāpē" otrās projekta iesniegumu atlases kārtas īstenošanas noteikumi"" (25-TA-765), ko virza vienlaicīgi ar šo Ministra kabineta rīkojuma projektu). Tādējādi, katrai pašvaldībai ir plānots papildu ERAF finansējums 247 440 euro apmērā (atlikums 2 euro). Daugavpils valstspilsētas pašvaldībai, kas arī informēja par atbilstību atbalsta saņemšanai, finansējums netika noteikts, jo tās teritorijā darbojas speciālās izglītības iestāde un nav domes lēmuma par tās reorganizāciju (likvidāciju).
4) Četras pašvaldības, kas ir iesniegušas pieteikumu projektu iesniedzēju priekšatlasē, nav iekļautas Ministru kabineta rīkojumā. No tām Tukuma novada pašvaldība un Valmieras novada pašvaldība neatbilst Noteikumu Nr. 72 11.1. apakšpunktā minētajam nosacījumam, kas paredz, ka pašvaldības dibinātās vispārējās izglītības iestādes ne vēlāk kā vienu mēnesi pēc Noteikumu Nr. 72 spēkā stāšanās atbilst minēto noteikumu 1. pielikumā minētajiem kritērijiem, ievērojot šo noteikumu 2. pielikumā minētās pašvaldību iedalījuma grupas. Cēsu novada pašvaldības un Kuldīgas novada pašvaldības netika iekļautas Ministru kabineta rīkojuma projektā, jo tās iesniedza pieteikumus dalībai projektu iesniedzēju priekšatlasē ārpus noteiktā pieteikumu iesniegšanas termiņa, kas, ievērojot Noteikumu Nr. 72 12. punktu, tika noteikts ministrijas uzaicinājuma vēstulē.
Izskatot Tukuma novada pašvaldība pašvaldības pieteikumu, ministrija papildu lūgusi pašvaldību apliecināt Cēres sākumskolas atbilstību Noteikumu Nr. 72 1. pielikuma 6. punktam, kas paredz, ka pašvaldība iesniedz pierādījumos balstītu apliecinājumu par izglītojamo skaita pieaugumu līdz 2027./2028. mācību gada beigām. Ņemot vērā iesniegto informāciju, Cēres sākumskolā izglītojamo skaita pieaugumu nebūs iespējams nodrošināt. Līdz ar ko pašvaldība nav uzskatāma par atbilstošu Noteikumu Nr. 72 11.1. apakšpunktā minētajam nosacījumam.
Valmieras novada pašvaldība, pamatojot Jura Neikena Dikļu pamatskolas atbilstību 1. pielikumam, pieteikumā norāda, ka minimālo izglītojamo skaitu nav iespējams sasniegt, ņemot vērā ceļa stāvokli, tomēr ministrijai, pieprasot informāciju atkārtoti, pašvaldība nav iesniegusi VSIA "Latvijas Valsts ceļi" atzinumu par izglītības iestādes piekļuves ceļu pieejamību, stāvokli, plānotajiem uzlabošanas darbiem vai citiem apstākļiem kā to paredz Noteikumu 72 1. pielikuma 3.5. apakšpunkts. Minētais atzinums nav saņemts arī saistībā ar Matīšu pamatskolu, kā arī par minēto izglītības iestādi nav saņemts pierādījumos balstīts apliecinājums, ka Matīšu pamatskolā 7.-9. klašu grupā līdz 2027./2028. mācību gada beigām ir prognozējams izglītojamo skaita pieaugums. Tādējādi, nav arī nodrošināta Matīšu pamatskolas atbilstība Noteikumu Nr. 72 1. pielikuma 6. punktam. Līdz ar ko, pašvaldība nav uzskatāma par atbilstošu Noteikumu Nr. 72 11.1. apakšpunktā minētajam nosacījumam.
Ievērojot Noteikumu 72 17. punktu, Centrālās finanšu un līgumu aģentūra kā Eiropas Savienības fondu sadarbības iestāde viena mēneša laikā pēc rīkojuma projekta apstiprināšanas Ministru kabinetā nosūta rīkojumā minētajām pašvaldībām uzaicinājumu sagatavot un iesniegt projekta iesniegumu sadarbības iestādē, norādot ERAF finansējumu atbilstoši rīkojuma projektā noteiktajam. Plānojot projektu, pašvaldību budžeta līdzfinansējums ir ne mazāks kā 15 procenti no projekta kopējām attiecināmajām izmaksām. Pašvaldība var izvirzīt atbalstam vienu vai vairākas vispārējās izglītības iestādes, tajā skaitā atbalstu iekļaujošās izglītības infrastruktūras izveidei vai uzlabošanai vispārējās izglītības (vispārizglītojošā) iestādē var izmantot, investējot vienā vai vairākās šim mērķim atbilstošās vispārējās izglītības izglītības iestādēs.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
Rīkojuma projekts tiek virzīts izskatīšanai Ministru kabineta sēdē vienlaikus ar ministrijas izstrādāto noteikumu projektu "Grozījumi Ministru kabineta 2025. gada 28. janvāra noteikumos Nr. 72 "Eiropas Savienības Kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot vienlīdzīgu piekļuvi iekļaujošiem un kvalitatīviem pakalpojumiem izglītības, mācību un mūžizglītības jomā, attīstot pieejamu infrastruktūru, tostarp veicinot noturību izglītošanā un mācībās attālinātā un tiešsaistes režīmā" 4.2.1.5. pasākuma "Izglītības iestāžu nodrošinājums pilnveidotā vispārējās izglītības satura kvalitatīvai ieviešanai pamata un vidējās izglītības pakāpē" otrās projekta iesniegumu atlases kārtas īstenošanas noteikumi"" (25-TA-765), kas paredz papildu finansējuma pārdali iekļaujošās izglītības veicināšanai, kas paredz palielināt ERAF finansējumu iekļaujošas izglītības veicināšanai, pārdalot 1 286 192 euro, tajā skaitā ERAF 1 093 263 euro un pašvaldību līdzfinansējums 192 929 euro, no 4.2.1.4. pasākuma "Izglītības iestāžu nodrošinājums pilnveidotā vispārējās izglītības satura kvalitatīvai ieviešanai pirmsskolas izglītības pakāpē". Attiecīgi pēc grozījumu apstiprināšanas 4.2.1.5. pasākuma otrajai projektu iesniegumu atlases kārtai plānotais un pieejamais finansējums ir 41 506 355 euro, ko veido ERAF finansējums – 35 280 401 euro un pašvaldību budžeta līdzfinansējums – 6 225 954 euro.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- skolēni
- pedagogi
Ietekmes apraksts
Tiek rādīta iespēja 18 pašvaldībās veikt izglītības iestāžu infrastruktūras uzlabojumus un deviņās pašvaldībās veicināt iekļaujošo izglītību.
Juridiskās personas
- pašvaldības, kas atbilst projektu iesniedzēju priekšatlases kritērijiem.
Ietekmes apraksts
Tiek rādīta iespēja 18 pašvaldībās veikt izglītības iestāžu infrastruktūras uzlabojumus un deviņās pašvaldībās veicināt iekļaujošo izglītību.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
NēNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.5. Cita informācija
Ievērojot Noteikumu 72 17. punktu, Centrālās finanšu un līgumu aģentūra kā Eiropas Savienības fondu sadarbības iestāde viena mēneša laikā pēc rīkojuma projekta apstiprināšanas Ministru kabinetā nosūta rīkojumā minētajām pašvaldībām uzaicinājumu sagatavot un iesniegt projekta iesniegumu sadarbības iestādē, norādot ERAF finansējumu atbilstoši rīkojuma projektā noteiktajam.
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Tiks uzlabota vispārējās izglītības iestāžu mācību vide.
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
