Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
Valsts digitālās attīstības aģentūra informē, ka 07.11.2024 plkst. 22:00-23:59 notiks plānoti tehniskie darbi, kuru laikā var tik traucēta autentifikācija ar visiem autentifikācijas rīkiem.
21-TA-1694: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par Talsu novada pašvaldības nekustamo īpašumu “Bērzu ceļš”, “Apvedceļš”, “Mazais degumu ceļš” un “Degumu ceļš” pārņemšanu valsts īpašumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta otrā daļa un 43. pants un Meža likuma 4. panta otrā daļa.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekta (turpmāk – rīkojuma projekts) mērķis ir atļaut pārņemt valsts īpašumā Talsu novada pašvaldības nekustamos īpašumus “Bērzu ceļš”, “Apvedceļš”, “Mazais degumu ceļš” un “Degumu ceļš” Laucienes pagastā, Talsu novadā, jo tie nav nepieciešami pašvaldības funkciju pildīšanai, nodot tos Zemkopības ministrijas valdījumā valsts funkciju īstenošanai un zemesgrāmatā nostiprināt īpašuma tiesības uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā.
Ministru kabineta rīkojums stāsies spēkā pēc tā parakstīšanas.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Rīkojuma projektā minētais nekustamais īpašums "Bērzu ceļš", Laucienes pagastā, Talsu novadā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 8870 015 0021) kas sastāv no zemes vienības (kadastra apzīmējums 8870 015 0021) 0,42 ha platībā un inženierbūves  - ceļa “Bērzu ceļš”  (būves kadastra apzīmējums 8870 015 0021 001) (turpmāk – Nekustamais īpašums “Bērzu ceļš"),  nekustamais īpašums "Apvedceļš", Laucienes pagastā, Talsu novadā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 8870 015 0024), kas sastāv no zemes vienības (kadastra apzīmējums 8870 015 0024) 1,40 ha platībā un inženierbūves  - ceļa “Apvedceļš” (būves kadastra apzīmējums 8870 015 0024 001) (turpmāk - Nekustamais īpašums “Apvedceļš”), nekustamais īpašums "Mazais degumu ceļš", Laucienes pagastā, Talsu novadā, (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 8870 015 0022), kas sastāv no zemes vienības (kadastra apzīmējums 8870 015 0022) 0,48 ha platībā un inženierbūves  - ceļa “Mazais degumu ceļš” (būves kadastra apzīmējums 8870 015 0022 001) (turpmāk – Nekustamais īpašums “Mazais deguma ceļš”) un nekustamais īpašums "Degumu ceļš", Laucienes pagastā, Talsu novadā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 8870 015 0023), kas sastāv no  zemes vienības (kadastra apzīmējums 8870 015 0023) 1,39 ha platībā un inženierbūves  - ceļa “Degumu ceļš” (būves kadastra apzīmējums 8870 015 0023 001) (turpmāk – Nekustamais īpašums “Degumu ceļš”) pieder Talsu novada pašvaldībai.

Nekustamais īpašums “Bērzu ceļš” ierakstīts zemesgrāmatā Kurzemes rajona tiesas Laucienes pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000619172 uz Talsu novada pašvaldības vārda.
Nekustamais īpašums “Apvedceļš” ierakstīts zemesgrāmatā Kurzemes rajona tiesas Laucienes pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000619002 uz Talsu novada pašvaldības vārda.
Nekustamais īpašums “Mazais degumu ceļš” ierakstīts zemesgrāmatā Kurzemes rajona tiesas Laucienes pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000619026 uz Talsu novada pašvaldības vārda.
Nekustamais īpašums “Degumu ceļš” ierakstīts zemesgrāmatā Kurzemes rajona tiesas Laucienes pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000619244 uz Talsu novada pašvaldības vārda.

Saskaņā ar Valsts zemes dienesta Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas (turpmāk – NĪVKIS) teksta datiem minētajiem nekustamajiem īpašumiem reģistrēti šādi apgrūtinājumi: nekustamajam īpašumam “Bērzu ceļš” – ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts vietējiem un pašvaldību autoceļiem lauku apvidos 0,42 ha, nekustamajam īpašumam “Apvedceļš” - ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts vietējiem un pašvaldību autoceļiem lauku apvidos 1,40 ha, nekustamajam īpašumam “Mazais deguma ceļš” - ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts vietējiem un pašvaldību autoceļiem lauku apvidos 0,48 ha, nekustamajam īpašumam “Deguma ceļš” - ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts vietējiem un pašvaldību autoceļiem lauku apvidos 1,39 ha.
Pēc NĪVKIS teksta datiem, minēto nekustamo īpašumu sastāvā esošo zemes vienību lietošanas mērķis ir "Zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā", kods 1101. Valstij, pārņemot rīkojuma projektā minētos nekustamos īpašumus no Talsu novada pašvaldības, NĪVK IS reģistrētie apgrūtinājumi nerada papildu ietekmi uz tā iespējamo izmantošanu. Zemkopības ministrijai, izmantojot nekustamos īpašumus, ir saistoša Aizsargjoslu likumā noteiktā kārtība atbilstoši aizsargjoslu veidam.

Ievērojot likuma “Par pašvaldībām” 14.panta pirmās daļas 2.punktu, 21.panta pirmās daļas 17.punktu, Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 3.panta pirmās daļas 6.punktu, 5.panta pirmo daļu, 42.panta otro daļu, 43.pantu un Meža likuma 4.panta otro daļu, kā arī atbalstot akciju sabiedrības “Latvijas valsts meži” (turpmāk – Sabiedrība) 2021. gada 1.novembra lūgumu, Talsu novada pašvaldības dome 2021. gada 25. novembrī pieņēma lēmumu Nr. 328  “Par Talsu novada pašvaldības nekustamā īpašuma ar kadastra numuru 8870 015 0021 nodošanu bez atlīdzības valsts īpašumā”, lēmumu Nr.331 “Par Talsu novada pašvaldības nekustamā īpašuma ar kadastra numuru 8870 015 0024 nodošanu bez atlīdzības valsts īpašumā”, lēmumu Nr. 329 “Par Talsu novada pašvaldības nekustamā īpašuma ar kadastra numuru 8870 015 0022 nodošanu bez atlīdzības valsts īpašumā un lēmumu Nr.330 “Par Talsu novada pašvaldības nekustamā īpašuma ar kadastra numuru 8870 015 0023 nodošanu bez atlīdzības valsts īpašumā” (turpmāk visi kopā - Talsu novada pašvaldības domes lēmumi) nolēma minētos nekustamos īpašumus nodot bez atlīdzības valstij Zemkopības ministrijas personā valsts funkciju (valsts meža apsaimniekošanas un aizsardzības) īstenošanai un pienākumu Zemkopības ministrijai bez atlīdzības nodot minētos nekustamos īpašumus Talsu novada pašvaldībai, ja tas vairs netiek izmantots valsts meža apsaimniekošanas un aizsardzības nodrošināšanai, par to izdarot atzīmi Zemesgrāmatā.

Saskaņā ar Meža likuma 4. panta otro daļu valstij piekrītošās un valsts īpašumā esošās uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā zemesgrāmatā ierakstītās meža zemes apsaimniekošanu un aizsardzību nodrošina Sabiedrība, kas nodibināta valsts meža īpašuma pārvaldīšanai un apsaimniekošanai. 100 % Sabiedrības akciju pieder valstij, un valsts kapitāla daļu turētāja ir Zemkopības ministrija.

 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Rīkojuma projektā minēto nekustamo īpašumu sastāvā ietilpstošās zemes vienības un inženierbūves  ir nepieciešamas, lai īstenotu Meža likuma 4. panta otrajā daļā noteikto valsts funkciju – valstij piekrītošās un valsts īpašumā esošās uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā zemesgrāmatā ierakstītās meža zemes apsaimniekošanu un aizsardzību, un lai Sabiedrība varētu nodrošināt blakus esošā valsts meža apsaimniekošanu un aizsardzību, jo tās funkcionāli tiek izmantotas kā meža infrastruktūras objekti Sabiedrības mežsaimnieciskajos darbos iesaistītā transporta pārvietošanai, tāpēc uzturamas atbilstošā stāvoklī ar piemērotu ceļa noturību, ko pašvaldība finansējuma trūkuma dēļ nevar nodrošināt.

Šī rīkojuma projekta būtība ir pārņemt no Talsu novada pašvaldības tai piederošos nekustamos īpašumus, kuru sastāvā ietilpst zemes vienības ar uz tām esošām inženierbūvēm – ceļiem, nodot tos valstij valsts pārvaldes funkcijas īstenošanai – valstij piekrītošās un piederošās meža zemes apsaimniekošanai un aizsardzībai, ko saskaņā ar Meža likumā noteikto nodrošinās Sabiedrība.
Meža likumā noteiktās valsts funkcijas izbeigšana nav paredzēta.

Ja tomēr iestājas Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta otrajā daļā minētais apstāklis, rīkojuma projekta 2.2. apakšpunkta prasība tiks izpildīta, ievērojot likumā ietvertās normas par attiecīgās mantas nodošanu pašvaldībai.
Saskaņā ar Meža likuma 4. panta otrās daļas noteikumiem valstij piekrītošās un valsts īpašumā esošās uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā zemesgrāmatā ierakstītās meža zemes apsaimniekošanu un aizsardzību nodrošina Sabiedrība, kas nodibināta valsts meža īpašuma pārvaldīšanai un apsaimniekošanai.
Risinājuma apraksts
Sabiedrība veiks minēto nekustamo īpašumu sastāvā esošo inženierbūvju – ceļu pārbūvi ar tādu noturību un kvalitāti, kāda nepieciešama Sabiedrības mežsaimnieciskajos darbos iesaistītā transporta pārvietošanai, tā dodot iespēju piekļūt valsts meža masīviem.
Ievērojot Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. pantā ietvertās prasības par attiecīgās mantas nodošanu atpakaļ pašvaldībai, ja iestāsies rīkojuma projektā 2. punktā minētais apstāklis un minētie nekustamie īpašumi vairs netiks izmantoti norādītās funkcijas izpildei, tie tiks nodoti Talsu novada pašvaldībai visā to sastāvā.

Rīkojuma projektam ir pievienoti īpašuma tiesības apliecinošie dokumenti un Talsu novada pašvaldības domes lēmumi, kas apliecina, ka minētie nekustamie īpašumi nav nepieciešami Talsu novada pašvaldībai.

Ievērojot minēto, rīkojuma projektā minēto nekustamo īpašumu pārņemšana valsts funkciju īstenošanai no pašvaldības ir lietderīga, un pēc attiecīgā Ministru kabineta lēmuma pieņemšanas  normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā zemesgrāmatā ir nostiprināmas īpašumtiesības uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā uz laiku, kamēr tiks nodrošināta rīkojuma projekta 2.1. apakšpunktā minētās funkcijas īstenošana.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Rīkojuma projektam nav ietekmes uz valsts budžetu, jo papildu līdzekļi no valsts budžeta nav nepieciešami. Nekustamā īpašuma tiesību maiņu zemesgrāmatā uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā Sabiedrība segs par saviem finanšu līdzekļiem.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Rīkojuma projekts neatbilst Ministru kabineta 2009. gada 25 .augusta noteikumu Nr.970 „Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” noteiktajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Zemkopības ministrija
  • AS "Latvijas valsts meži"
  • Talsu novada pašvaldība

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi