Anotācija (ex-ante)

21-TA-962: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2005. gada 22. novembra noteikumos Nr. 873 "Noteikumi par mobilizācijas pieprasījumiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
-

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Netiek aizpildīts, pamatojoties uz Ministru kabineta 2009. gada 15. decembra instrukcijas Nr.19 “Tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes izvērtēšanas kārtība” 5.¹ punktu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministru kabineta noteikumu projekts “Grozījumi Ministru kabineta 2005. gada 22. novembra noteikumos Nr.873 “Noteikumi par mobilizācijas pieprasījumiem” (turpmāk – MK noteikumu projekts) ir izstrādāts, lai  panāktu no tautsaimniecības mobilizējamo pakalpojumu sniegšanas un preču ražošanas ilgtspēju mobilizācijas gadījumā, tādējādi nodrošinot kvalitatīvāku uzdevumu izpildi tautsaimniecības mobilizācijas jomā, kas norādīti Mobilizācijas likumā un Saeimas 2020. gada 24. septembrī apstiprinātās Valsts aizsardzības koncepcijas 3.6.8. punktā “Mobilizācijas resursi”
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nacionālo bruņoto spēku (turpmāk - NBS) regulāro spēku vienības (turpmāk - RSV) un Zemessardzes (turpmāk - ZS) vienības, vadoties no Valsts aizsardzības operatīvā plāna (turpmāk - VAOP) un vienību plānos noteiktajiem uzdevumiem, izvērtē, kādus tautsaimniecības resursus – materiāltehniskos līdzekļus (turpmāk - MTL) un pakalpojumus –  nepieciešams mobilizēt no tautsaimniecības, iesaistot komersantus. Spēkā esošais zaudējumu kompensēšanas mehānisms, kas noteikts Ministru kabineta 2005. gada 22. novembra noteikumos Nr.873 “Noteikumi par mobilizācijas pieprasījumiem”, saistībā ar mobilizācijas pieprasījumos noteikto uzdevumu izpildi paredz zaudējumu aprēķināšanu un kompensēšanu tikai pēc demobilizācijas izsludināšanas. Šāds mehānisms ir piemērots īpašuma (tehnikas un nekustamā īpašuma) pārņemšanas gadījumā, taču nav ilgtspējīgs, ja mobilizācijas pieprasījums tiek izsniegts par pakalpojumu sniegšanu un noteiktu preču ražošanu, jo pēc būtības uzliek komersantam pienākumu uz nenoteiktu laiku nepārtraukti ieguldīt viņa finanšu līdzekļus, nesaņemot tos atpakaļ līdz pat demobilizācijai (komersanta līdzekļi var izbeigties). Tas rada risku, ka komersanti nespēs ilgstošākā laika posmā nodrošināt tiem izsniegtajos mobilizācijas pieprasījumos noteikto pakalpojumu sniegšanu vai preču ražošanu, tādējādi RSV un ZS vienības var nesaņemt VAOP uzdevumu izpildei nepieciešamos pakalpojumus un preces.
Mobilizācijas pieprasījumos noteikto pakalpojumu sniegšana un preču ražošana, vēlāk saņemot zaudējumu kompensāciju par šo uzdevumu izpildi, būtiski atšķiras no komersantiem ierastā standarta biznesa modeļa, jo komersantam faktiski ir uzdots obligāti turpināt pakalpojumu sniegšanu vai preču ražošanu (turpinās izdevumi), nesaņemot par to atlīdzību, kas tostarp tiek izmantota komersanta darbības nodrošināšanai un izejvielu iegādei (nav ieņēmumu). Šis ir viens no būtiskiem faktoriem, kas komersantiem raisa neuzticību mobilizācijai, tostarp arī iesaistei mobilizācijas pieprasījumu izpildē mobilizācijas mācībās.
NBS militārajās mācībās kopš 2017. gada tiek iekļauti mobilizācijas elementi, kuru laikā tiek trenētas un pilnveidotas prasmes mobilizēt tautsaimniecības resursus, izsniedzot komersantiem mobilizācijas pieprasījumus, lai NBS vienības saņemtu nepieciešamos resursus un pakalpojumus mobilizācijas izsludināšanas gadījumā. Militāro mācību laikā, izspēlējot mobilizācijas elementus, tika secināts, ka nepieciešams izdarīt grozījumus MK noteikumos, lai nodrošinātu iespēju veikt samaksu par mobilizēto pakalpojumu saņemšanu un preču ražošanu (segt zaudējumus komersantam) uzreiz pēc pakalpojuma sniegšanas vai arī periodiski (ne retāk kā reizi divos mēnešos), nevis tikai pēc demobilizācijas. Šāda nepieciešamība identificēta un apstiprināta arī komunikācijā ar komersantiem, plānojot vakcinācijas loģistikas pakalpojumu mobilizāciju.
Tādējādi mērķa sasniegšanai nepieciešams nodrošināt iespēju veikt samaksu (segt zaudējumus komersantam) par mobilizēto pakalpojumu sniegšanu un preču ražošanu uzreiz pēc pakalpojuma vai preču saņemšanas vai arī periodiski (ne retāk kā reizi divos mēnešos), nevis tikai pēc demobilizācijas, tā nodrošinot ilgtspējīgu sistēmu NBS nodrošināšanai ar mobilizācijas gadījumā nepieciešamajiem pakalpojumiem un preču ražošanu
Risinājuma apraksts
-
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
-
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
-

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?
-

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
-
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
-
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
-

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

8.1.5. uz teritoriju attīstību

8.1.6. uz vidi

8.1.7. uz klimatneitralitāti

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

8.1.11. uz veselību

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

8.1.13. uz datu aizsardzību

8.1.14. uz diasporu

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi