Anotācija

25-TA-2197: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par nekustamā īpašuma "Lindes" Daugmales pagastā, Ķekavas novadā, daļas pirkšanu projekta "Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve "Rail Baltica" koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu" īstenošanai" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas likuma (turpmāk – Likums) 9. panta pirmā daļa.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekta “Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve “Rail Baltica” koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu” (turpmāk – Rail Baltica projekts) īstenošanai atsavināt nekustamā īpašuma “Lindes” Daugmales pagastā, Ķekavas novadā (kadastra Nr. 8056 001 0178), sastāvā esošās zemes vienības – zemes vienību (kadastra apzīmējums 8056 001 0791) 1,51 ha platībā, zemes vienību (kadastra apzīmējums 8056 001 0792) 0,0699 ha platībā, zemes vienību (kadastra apzīmējums 8056 001 0793) 0,44 ha platībā un zemes vienību (kadastra apzīmējums 8056 001 0794) 0,0101 ha platībā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Īstenojot Rail Baltica projektu, nepieciešams atsavināt īpašniekam piederoša nekustamā īpašuma “Lindes” Daugmales pagastā, Ķekavas novadā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 8056 001 0178) (turpmāk – Nekustamais īpašums) sastāvā esošo zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0791) 1,51 ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0792) 0,0699 ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0793) 0,44 ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0794) 0,0101 ha platībā (turpmāk – Nekustamā īpašuma daļa).
Rail Baltica projekta īstenošanai paredzētā darbība, nosakot dzelzceļa līnijas trases novietojumu Latvijas teritorijā, akceptēta ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 467 “Par Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras līnijas Rail Baltica būvniecībai paredzētās darbības akceptu”. Ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 468 “Par nacionālo interešu objekta statusa noteikšanu Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūrai Rail Baltica” noteikts nacionālo interešu objekta statuss.
Saskaņā ar pilnsabiedrības “RB Latvija” veiktās izpētes “Eiropas standarta platuma dzelzceļa līnijas Rail Baltica Latvijas posma detalizēta tehniskā izpēte un ietekmes uz vidi novērtējums” tehniskajiem risinājumiem un to detalizāciju būvprojektā Rail Baltica trases robeža skar Nekustamā īpašuma daļu.
Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešams atsavināt Nekustamā īpašuma daļu – zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0792) 0,0699 ha platībā, kas ir nepieciešama pašvaldības nozīmes ceļa pārbūvei, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0793) 0,44 ha platībā, kas ir nepieciešama Rail Baltica projekta dzelzceļa infrastruktūras publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras nodalījuma joslas izbūvei un zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0794) 0,0101 ha platībā, kas ir nepieciešama pašvaldības nozīmes ceļa izbūvei. Zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0791) 1,51 ha platībā ir atsavināma saskaņā ar Likuma 6. panta pirmo daļu.
Nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta publiskās lietošanas dzelzceļa transporta infrastruktūras projekta attīstībai un atbilstoši akciju sabiedrības “RB Rail AS” (turpmāk – RB Rail AS) sniegtajai informācijai par būvprojekta tehniskajiem risinājumiem un projektēto autoceļu nozīmi, atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai, ievērojot Dzelzceļa likuma 15. panta pirmajā daļā noteikto, ka zeme valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā ir valsts īpašums, un likuma "Par autoceļiem" 4. panta regulējumu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nekustamais īpašums reģistrēts Rīgas rajona tiesas Daugmales pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 234. Īpašuma tiesības uz Nekustamo īpašumu nostiprinātas divām fiziskām personām, 33/43 un 10/43 domājamo daļu apmērā attiecīgi katrai no tām (turpmāk – Nekustamā īpašuma īpašnieki).
Nekustamais īpašums sastāv no piecām zemes vienībām – 1) zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0178) 1,7 ha platībā (neatsavināmā zemes vienība); 2) zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0791) 1,51 ha platībā, 3) zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0792) 0,0699 ha platībā; 4) zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0793) 0,44 ha platībā; 5) zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0794) 0,0101 ha platībā. Nekustamajam īpašumam Zemesgrāmatā nav reģistrētas hipotēkas, piedziņas atzīmes, nomas un apbūves tiesības, nav apgrūtināts ar lietu tiesībām. Nekustamā īpašuma daļa nav apbūvēta.
2004. gada 26. augustā starp Nekustamā īpašuma īpašniekiem ir noslēgts līgums, kas satur noteikumus par Nekustamā īpašuma dalītu lietošanu. Saskaņā ar šiem noteikumiem īpašnieks, kuram pieder īpašuma tiesības uz Nekustamo īpašumu 10/43 (desmit četrdesmit trešās) domājamo daļu apmērā, lieto zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 8056 001 0179 daļu 10 000 kv.m. apmērā (pēc zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 8056 001 0179 sadales proporcionāli rēķinot – zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 8056 001 0791 daļu 0,7823 ha platībā). Savukārt īpašnieks, kuram pieder īpašuma tiesības uz Nekustamo īpašumu 33/43 domājamo daļu apmērā, lieto zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0178) 1,7 ha platībā un pēc zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 8056 001 0179 sadales proporcionāli rēķinot – zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 8056 001 0791 daļu 1,2517 ha platībā. Noslēgtais līgums nav reģistrēts zemesgrāmatā.
Saskaņā ar Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas (turpmāk – Kadastra informācijas sistēma) datiem: 
zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0791) platība ir 1,51 ha, tās lietošanas mērķis “Zeme, uz kuras galvenā saimnieciskā darbība ir lauksaimniecība”. Platības sadalījums pa lietošanas veidiem – 1) ūdens objektu zeme – 0,06 ha; 2) pārējās zemes platība – 1,45 ha. Zemes vienībai reģistrēti šādi apgrūtinājumi – 1) līdz 10 kilometriem garas dabiskas ūdensteces vides un dabas resursu aizsardzības aizsargjoslas teritorija lauku apvidos – 0,2137 ha; 2) Dzīvojamās apbūves zemei izvērtējamo apgrūtinājumu pārklājuma teritorija zemes kadastrālās vērtības aprēķinam – 0,2076 ha; 3) ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu kabeļu līniju – 0,0305 ha; 4) ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts vietējiem un pašvaldību autoceļiem lauku apvidos – 0,2076 ha;
zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0792) platība ir 0,0699 ha, tās lietošanas mērķis “Zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā”. Platības sadalījums pa lietošanas veidiem – 1) ūdens objektu zeme – 0,0021 ha; 2) zemes zem ceļiem – 0,0023 ha;  2) pārējās zemes platība – 0,0655 ha. Zemes vienībai reģistrēti šādi apgrūtinājumi – 1) līdz 10 kilometriem garas dabiskas ūdensteces vides un dabas resursu aizsardzības aizsargjoslas teritorija lauku apvidos – 0,0116 ha; 2) Dzīvojamās apbūves zemei izvērtējamo apgrūtinājumu pārklājuma teritorija zemes kadastrālās vērtības aprēķinam – 0,0699 ha; 3) ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts vietējiem un pašvaldību autoceļiem lauku apvidos – 0,0699 ha;
zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0793) platība ir 0,44 ha, tās lietošanas mērķis “Zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā”. Platības sadalījums pa lietošanas veidiem – 1) ūdens objektu zeme – 0,05 ha; 2) pārējās zemes platība – 0,39 ha. Zemes vienībai reģistrēts apgrūtinājums – līdz 10 kilometriem garas dabiskas ūdensteces vides un dabas resursu aizsardzības aizsargjoslas teritorija lauku apvidos – 0,1676 ha;
zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0794) platība ir 0,0101 ha, tās lietošanas mērķis “Zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā”. Platības sadalījums pa lietošanas veidiem - 1) ūdens objektu zeme –0,0055 ha; 2) pārējās zemes platība – 0,0046 ha. Zemes vienībai reģistrēts apgrūtinājums – līdz 10 kilometriem garas dabiskas ūdensteces vides un dabas resursu aizsardzības aizsargjoslas teritorija lauku apvidos – 0,0101 ha.
Atbilstoši Aizsargjoslu likumā noteiktajam, lai ievērotu ar attiecīgās aizsargjoslas veidu noteiktos ierobežojumus un aizsargātu objektus vai arī vidi un cilvēkus, pēc Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanas attiecībā uz tā turpmāko izmantošanu būs ievērojami normatīvajos aktos, tai skaitā, kas attiecas uz vides un dabas resursu aizsardzību, noteiktie ierobežojumi un Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamo būvdarbu izpildē būs ievērojami vispārējie un speciālie būvnoteikumi, kas noteic pienākumu pie būvdarbu ieceres dokumentācijas izstrādes saņemt atbildīgo institūciju (valsts institūciju) un inženiertīklu īpašnieku tehniskos noteikumus, tai skaitā arī vietējās pašvaldības saskaņojumu, ja to paredz saistošie noteikumi.
Ņemot vērā, ka zemes vienības ir apgrūtinātas ar ekspluatācijas aizsargjoslām gar ūdensnotekām un elektrisko tīklu kabeļu līniju, saskaņā ar Aizsargjoslu likuma normām par darbības ierobežojumiem būvdarbi šāda veida teritorijās nav aizliegti, bet to veikšanai ir nepieciešams saņemt saskaņojumu no atbildīgās valsts iestādes vai arī no aizsargjoslas izveidotāja – attiecīgā objekta īpašnieka vai valdītāja.
Nodalot Rail Baltica projektam nepieciešamās zemes vienības, atlikumā veidojas zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0791) 1,51 ha platībā (pirms zemes kadastrālās uzmērīšanas veikšanas zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 8056 001 0179 daļa 1,8413  ha platībā), kā arī pirms zemes kadastrālās uzmērīšanas atlikumā veidojās zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 8056 001 0179 daļa 0,0035 ha platībā (pēc zemes kadastrālās uzmērīšanas veikšanas šī platība ir iekļauta zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 8056 001 0794 platībā).
Atbilstoši Ķekavas novada pašvaldības 2024. gada 2. jūlija izvērtējumam Nr. 1-7.1/24/1923 un 2024. gada 6. augusta izvērtējuma papildinājumam Nr. 1-7.1/24/2217), zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0791) 1,51 ha platībā (pirms zemes kadastrālās uzmērīšanas veikšanas zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 8056 001 0179 daļa 1,8413  ha platībā) un zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 8056 001 0179 daļa 0,0035 ha platībā (pēc zemes kadastrālās uzmērīšanas veikšanas šī platība iekļauta zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 8056 001 0794 platībā) atbilstoši pašvaldības teritorijas plānojumam, nav izmantojamas patstāvīgi, kas pamatots ar Ministru kabineta 2013. gada 30. aprīļa noteikumu Nr. 240 “Vispārīgie teritorijas plānošanas, izmantošanas un apbūves noteikumi” 65. punktā noteikto, ka lauku teritorijās jaunveidojamās zemes vienības minimālā platība ir 2 ha (tas nozīmē, ka jaunveidojamās zemes vienības platība nevar būt mazāka par 2 ha). Nekustamā īpašuma īpašnieki ir darījuši zināmu, ka šīs daļas nevēlas paturēt savā īpašumā.
Nekustamā īpašuma īpašnieki nav pieteikuši prasījumus.
Pamatojoties uz Likuma 9. pantu un Ministru kabineta 2011. gada 15. marta noteikumu Nr. 204 “Kārtība, kādā nosaka taisnīgu atlīdzību par sabiedrības vajadzībām atsavināmo nekustamo īpašumu, kā arī aprēķina atlīdzības apmēru par servitūta tiesību izlietošanu un to izmaksā nekustamā īpašuma īpašniekam”  36.1. apakšpunktu, Satiksmes ministrija ar 2025. gada 1. oktobra lēmumu Nr. 03.1-14/3014 un 2025. gada 1. oktobra lēmumu Nr. 03.1-14/3015 apstiprināja taisnīgas atlīdzības apmēru par nekustamā īpašuma “Lindes” Daugmales pagastā, Ķekavas novadā, kadastra Nr. 8056 001 0178, daļu, nosakot to 27 896,03 EUR (divdesmit septiņi tūkstoši astoņi simti deviņdesmit seši euro un 3 eiro centi), ko veido:
Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamā nekustamā īpašuma “Lindes” Daugmales pagastā, Ķekavas novadā, kadastra Nr. 8056 001 0178, sastāvā esošo atsavināmo zemes vienību (zemes vienības ar kadastra apzīmējumiem 8056 001 0791, 8056 001 0792, 8056 001 0793 un 8056 001 0794) tirgus vērtība 26 999,00 EUR (divdesmit seši tūkstoši deviņi simti deviņdesmit deviņi euro), kas sastāv no:
-zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0791) 1,51 ha platībā tirgus vērtības 20 083,00 EUR (divdesmit tūkstoši astoņdesmit trīs euro), kas papildu atsavināma saskaņā ar Likuma 6. panta otro daļu;
-zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0792) 0,0699 ha platībā tirgus vērtības 929,67 EUR (deviņi simti divdesmit deviņi euro un 67 centi);
-zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0793) 0,44 ha platībā tirgus vērtības 5 852,00 EUR (pieci tūkstoši astoņi simti piecdesmit divi euro);
-zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0794) 0,0101 ha platībā tirgus vērtības 134,33 EUR (viens simts trīsdesmit četri euro un 33 centi);
-zaudējumiem - uz atsavināmajām zemes vienībām (zemes vienību kadastra apzīmējumi 8056 001 0791, 8056 001 0792, 8056 001 0793 un 8056 001 0794) esošo atsevišķi augošo koku tirgus vērtības – 897,03 EUR (astoņi simti deviņdesmit septiņi euro un 3 centi).
Atlīdzība par Nekustamā īpašuma daļu izmaksājama proporcionāli Nekustamā īpašuma īpašniekiem piederošajām nekustamā īpašuma tiesībām uz Nekustamo īpašumu:
īpašniekam, kuram pieder īpašuma tiesības uz Nekustamo īpašumu 33/43 domājamo daļu apmērā samaksājot 21 408,58 EUR (divdesmit viens tūkstotis četri simti astoņi euro un 58 centi);
īpašniekam, kuram pieder īpašuma tiesības uz Nekustamo īpašumu 10/43 domājamo daļu apmērā samaksājot 6 487,45 EUR (seši tūkstoši četri simti astoņdesmit septiņi euro un 45 centi).
Nekustamā īpašuma īpašnieki rakstiski ir izteikuši piekrišanu Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanai un atlīdzības apmēram. Nekustamā īpašuma īpašnieki ir iesnieguši iesniegumu, kurā lūgts atlīdzību par atsavināmo Nekustamā īpašuma daļu sadalīt, ņemot vērā starp viņiem 2004. gada 26. augustā noslēgto līgumu par kopīpašuma dalītu lietošanu, un atlīdzību starp Nekustamā īpašuma īpašniekiem sadalīt atbilstoši viņu vēstulē piedāvātājam:
-īpašniekam, kuram pieder īpašuma tiesības uz Nekustamo īpašumu 10/43 domājamo daļu apmērā izmaksāt atlīdzību 13 741,89 EUR (trīspadsmit tūkstoši septiņi simti četrdesmit viens euro un 89 centi);
-īpašniekam, kuram pieder īpašuma tiesības uz Nekustamo īpašumu 33/43 domājamo daļu apmērā izmaksāt atlīdzību 14 154,14 EUR (četrpadsmit tūkstoši viens simts piecdesmit četri euro un 14 centi).
Satiksmes ministrijas ieskatā šāds sadalījums nav iespējams, nav tiesiski pamatots un atlīdzība par Nekustamā īpašuma daļu izmaksājama katram kopīpašniekam atbilstoši viņam piederošo domājamo daļu apmēram.
Saskaņā ar Likuma 27. panta pirmajā un otrajā daļā noteikto Nekustamā īpašuma īpašniekiem ir tiesības apstrīdēt Satiksmes ministrijas noteikto atlīdzības apmēru.
Ja netiks noslēgts pirkuma līgums par Nekustamā īpašuma daļas labprātīgu atsavināšanu, tiks virzīts likumprojekts par Nekustamā īpašuma daļas piespiedu atsavināšanu sabiedrības vajadzībām.
Pēc Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanas Satiksmes ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā nostiprinās īpašuma tiesības uz Nekustamā īpašuma daļu zemesgrāmatā uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā.
Saskaņā ar Dzelzceļa likuma pārejas noteikumu 53. punktu Satiksmes ministrija atsavināto Nekustamā īpašuma daļu nodos Rail Baltica projekta īstenotājam pārvaldīšanā tā pienācīgai apsaimniekošanai līdz būvdarbu uzsākšanai.
Rail Baltica projekta īstenošanas ietvaros pēc būvdarbu pabeigšanas un inženierbūves nodošanas ekspluatācijā plānots attiecīgo izveidoto nekustamo īpašumu – zemes vienību un uz tās izbūvēto pašvaldības nozīmes autoceļu – nodot pašvaldības īpašumā. Satiksmes ministrija šobrīd strādā pie risinājuma (attiecīgu grozījumu normatīvajos aktos un/vai informatīvā ziņojuma sagatavošana un iesniegšana izskatīšanai valdībā par esošo situāciju), lai nākotnē pēc pašvaldības nozīmes ceļa izbūves šāda veida ceļš (autoceļš) ar visiem tā kompleksā ietilpstošajiem elementiem būtu nododams pašvaldības īpašumā, jo, ievērojot Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta pirmās daļas un likuma "Par autoceļiem" 4.panta trešās daļas tiesisko regulējumu, pašvaldību nozīmes ceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ir attiecīgo pašvaldību īpašums.
Risinājuma apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz atsavināt nekustamā īpašuma “Lindes” Daugmales pagastā, Ķekavas novadā, (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 8056 001 0178) daļu – zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0791) 1,51 ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0792) 0,0699 ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0793) 0,44 ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0794) 0,0101 ha platībā (zemes vienības izveidotas zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 8056 001 0179 sadales rezultātā).
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta transporta infrastruktūras attīstībai un atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai.
Dzelzceļa likuma 15. panta pirmā daļa noteic, ka zeme valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā ir valsts īpašums, savukārt likuma "Par autoceļiem" 4. panta trešā daļa noteic, ka pašvaldību ceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ir attiecīgo pašvaldību īpašums.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Taisnīga atlīdzība par Nekustamā īpašuma daļu aprēķināta un apstiprināta, ievērojot normatīvajos aktos noteikto kārtību.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

Nosaukums
-
Apraksts
Nekustamā īpašuma daļas nepieciešamība sabiedrības vajadzībām konstatēta Rail Baltica projekta īstenošanas ietvaros izstrādātajos detalizētajos tehniskajos risinājumos būvprojektā.

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai.
Rīkojuma projektā risinātie jautājumi tiešā veidā skar Nekustamā īpašuma īpašniekus, kuram piederošā Nekustamā īpašuma daļa atsavināma sabiedrības vajadzībām.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama  transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus, piemēram, pārvadātājus.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai. Rail Baltica projekta ietvaros īstenojamie transporta infrastruktūras uzlabojumi un jaunas izbūves veicinās attiecīgā reģiona un valsts ekonomisko izaugsmi.

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai, kas labvēlīgi ietekmēs citas tautsaimniecības nozares, radot iespējas palielināt eksporta apjomu un ātrumu.

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt uzņēmējdarbības vidi, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi mazās un vidējās uzņēmējdarbības attīstībai.

2.2.5. uz konkurenci:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi konkurences attīstībai gan Latvijā, gan ārpus tās, ņemot vērā Rail Baltica projekta pārnacionālo nozīmi.

2.2.6. uz nodarbinātību:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt tautsaimniecību kā valsts saimniecības nozari, tostarp nodarbinātību un darbaspēka migrācijas iespējas, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Rīkojuma projektam nav ietekmes uz valsts budžetu, jo papildu līdzekļi no valsts budžeta nav nepieciešami.
Izdevumi, kas saistīti ar Nekustamā īpašuma sadalīšanu un pirkšanu un īpašuma tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā, tiks segti no finansēšanas līgumā, kas noslēgts 2023. gada 16. oktobrī starp RB Rail AS un Eiropas Klimata, infrastruktūras un vides izpildaģentūru, par līdzfinansējumu triju Baltijas valstu ātrgaitas dzelzceļa līnijas Rail Baltica projekta attīstībai paredzētajiem līdzekļiem.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2024. gada 15. oktobra noteikumu Nr. 639 “Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 4. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama attīstības plānošanas dokumentu projektu, kā arī tiesību aktu projektu izstrādē un citās sabiedrībai nozīmīgās iniciatīvās un procesos, it īpaši reformu izstrādes un īstenošanas procesā un publiskā finansējuma plānošanā, nodrošinot sabiedrības pārstāvjiem iespējas iegūt informāciju un sniegt priekšlikumus par reformu vai publiskā finansējuma prioritātēm.
Ņemot vērā, ka rīkojuma projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, jo nav saistīts ar reformu izstrādi un tā īstenošanas procesu, vai publiskā finansējuma plānošanu, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota.

Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas – Satiksmes ministrija un SIA "Eiropas Dzelzceļa līnijas".

6.4. Cita informācija

Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā „Latvijas Vēstnesis”, tos publicējot elektroniski tīmekļa vietnē www.vestnesis.lv.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Satiksmes ministrija
  • SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Rīkojuma projekta īstenošana tiks veikta esošo valsts pārvaldes funkciju ietvaros, tā neietekmēs pārvaldes funkcijas vai institucionālo struktūru.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Rīkojuma projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Rīkojuma projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Uzturot un veicot dzelzceļa un autoceļu attīstību, tā tiek veidota atbilstoši tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām.

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Izstrādes procesā izmantoto dokumentu, kas satur personas datus, apstrādes mērķis ir nodrošināt pilnvērtīgu Rīkojuma projekta par nekustamā īpašuma atsavināšanu atbilstības izvērtēšanu gan normatīvajiem aktiem, gan dokumentiem, tādējādi nodrošinot, ka tiek aizsargātas visu nekustamā īpašuma atsavināšanā iesaistīto pušu tiesības. Dokumenti, kas satur personas datus, ir paredzēti šauram subjektu lokam – noteiktajiem saskaņošanas dalībniekiem, kas veic Rīkojuma projekta un anotācijas vērtēšanu.

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi