Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
Informējam, ka š.g. 31.oktobra Valsts sekretāru sanāksme tiek atcelta. Nākamā kārtējā Valsts sekretāru sanāksme plānota š.g. 7.novembrī.
24-TA-1543: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par valsts meža zemes "Galeniekos", Līksnas pagastā, Augšdaugavas novadā, privatizāciju" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Meža likuma 44.panta ceturtās daļas 3.punkta “a” apakšpunkts.
Likuma “Par valsts un pašvaldību īpašuma objektu privatizāciju” 64.panta pirmā daļa, 85.panta ceturtā daļa.
Likuma “Par zemes privatizāciju lauku apvidos” 28.panta pirmās daļas 1.punkts.
Valsts un pašvaldību īpašuma privatizācijas un privatizācijas sertifikātu izmantošanas pabeigšanas likuma 9.panta septītā daļa.
Ministru kabineta 2019.gada 26.novembra noteikumi Nr.557 “Noteikumi par valsts īpašumu privatizāciju veicošās institūcijas pārvaldes uzdevuma deleģēšanu”.
Valsts sekretāru 2023.gada 14.decembra sanāksmes protokollēmuma Nr.38, 1.§, 2.punkts.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Atbilstoši Meža likuma 44.panta ceturtās daļas 3.punkta “a” apakšpunktā noteiktajam saņemt Ministru kabineta atļauju ēku (būvju) īpašniekam, privatizējot nekustamo īpašumu “Galenieki” Līksnas pagastā, Augšdaugavas novadā, kadastra Nr.44680010297, kas sastāv no zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 44680010297, 0,5313 ha platībā, privatizēt arī tajā ietilpstošo valsts meža zemi 0,11 ha platībā, kas nepieciešama ēku (būvju) uzturēšanai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
SIA “Publisko aktīvu pārvaldītājs Possessor” (iepriekšējais nosaukums – valsts akciju sabiedrība “Privatizācijas aģentūra”, turpmāk – Possessor) 2006.gada 1.septembrī saņemts ierosinājums par zemesgabala ar kadastra Nr.44680010136, uz kura atrodas ēku (būvju) īpašums “Galenieki” Līksnas pagastā, Daugavpils rajonā (tagad – Augšdaugavas novadā), kadastra Nr.44685010002 (turpmāk – Būvju īpašums), privatizāciju. Tas reģistrēts Possessor privatizācijas ierosinājumu reģistrā ar Nr.2.2566. Minētais privatizācijas ierosinājums iesniegts (nosūtīts ierakstītā sūtījumā) 2006.gada 30.augustā.

Būvju īpašums 2003.gada 22.maijā ierakstīts Līksnas pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr.100000101300.
Atbilstoši Būvju īpašumam piesaistītās zemes robežu plānam, kas Nekustamā īpašuma valsts kadastra reģistrā reģistrēts 2003.gada 8.aprīlī, Būvju īpašumam piesaistīta zemesgrāmatā nereģistrēta zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 44680010136 un platību 5314 m2, kurā atradās arī mežs 2896 m2 platībā.

2007.gada 25.oktobrī pieņemts Possessor valdes  lēmums Nr.190/1317 “Par valstij piekrītoša apbūvēta zemesgabala Daugavpils rajonā, Līksnas pagastā, “Galenieki” (kadastra Nr.4468 001 0136), nodošanu privatizācijai”.

Ar Būvju īpašumu saistītā zemesgabala (turpmāk – Zemesgabals) kadastrālās uzmērīšanas laikā tam piešķirts kadastra Nr.44680010297 un adrese “Galenieki” Līksnas pagastā, Augšdaugavas novadā; tas sastāv no zemes vienības ar kadastra apzīmējums 44680010297, 0,5313 ha platībā. Zemesgabals 2010.gada 31.maijā ierakstīts Līksnas pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr.100000476599 uz Latvijas valsts vārda Possessor personā.

Atbilstoši 2010.gada 9.decembrī veiktajai meža inventarizācijai Zemesgabalā bija meža zeme (mežaudze) 0,11 ha platībā.

2016.gada 18.augustā īpašuma tiesības uz Būvju īpašumu nostiprinātas fiziskai personai (turpmāk – Persona).
2024.gada 10.jūnijā precizēts Būvju īpašuma sastāvs: atbilstoši ierakstiem Līksnas pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr.100000101300 un Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas (turpmāk – NĪVKIS) datiem Būvju īpašums sastāv no dzīvojamās mājas ar kadastra apzīmējumu 44680010136001, lapenes ar kadastra apzīmējumu 44680010297001, saimniecības ēkas ar kadastra apzīmējumu 44680010297002, palīgēkas ar kadastra apzīmējumu 44680010297003 un pirts ar kadastra apzīmējumu 44680010297004.

Ievērojot, ka Zemesgabals un ēkas uz tā likuma “Par atjaunotā Latvijas Republikas 1937.gada Civillikuma ievada, mantojuma tiesību un lietu tiesību daļas spēkā stāšanās laiku un piemērošanas kārtību” 14.panta izpratnē uzskatāmi par patstāvīgiem īpašuma objektiem, Persona Zemesgabalu lieto saskaņā ar minētā likuma 38.pantu.

Zemesgabala kadastrālā vērtība 2024.gada 1.janvārī bija 1286 euro, bet novērtējums kadastrā 1409 euro, līdz ar to atbilstoši Nekustamā īpašuma valsts kadastra likuma 76.pantam mežaudzes vērtība ir 123 euro.

NĪVKIS reģistrēts Zemesgabala lietošanas veids – individuālo dzīvojamo māju apbūve (kods 0601).

NĪVKIS Zemesgabalam reģistrēts šāds platības sadalījums pa lietošanas veidiem:
1) lauksaimniecībā izmantojamās zemes (ganību) platība – 0,0703 ha;
2) mežu platība – 0,1129 ha;
3) krūmāju platība – 0,1469 ha;
4) ūdens objektu platība – 0,0084 ha;
5) zemes zem ēkām platība – 0,1928 ha.

NĪVKIS Zemesgabalam reģistrēti šādi apgrūtinājumi:
1) 7312030402 ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar dzelzceļu lauku apvidos 0,5313 ha;
2) 7316020100 zemes īpašniekam nepiederoša būve vai būves daļa.

Saskaņā ar valsts akciju sabiedrības “Latvijas dzelzceļš” 2019.gada 1.marta vēstuli Nr.DN-6.3.1./58-2019 Zemesgabals neatrodas valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā.

Saskaņā ar Meža valsts reģistra 2024.gada 24.maija datiem Zemesgabalā ietilpst meža zeme (mežaudze) 0,11 ha platībā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Tā kā atbilstoši likuma “Par valsts un pašvaldību īpašuma objektu privatizāciju” 64.panta pirmajai daļai tiesības uz privatizējama apbūvēta zemesgabala pirmpirkumu ir uz šā zemesgabala esošā īpašuma objekta īpašniekam, Ministru kabineta rīkojuma projekts par atļauju Būvju īpašuma īpašniekam, privatizējot Zemesgabalu, privatizēt arī tajā esošo meža zemi tiek virzīts tikai pēc Līksnas pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr.100000101300 ierakstītā Būvju īpašuma sastāva precizēšanas atbilstoši NĪVKIS datiem un situācijai dabā.

Valsts sekretāru 2023.gada 14.decembra sanāksmes protokollēmuma Nr.38, 1.§, 2.punkts uzdod Ekonomikas ministrijai nodrošināt, lai līdz 2024.gada 31.decembrim Ministru kabinetā tiktu pieņemts lēmums par privatizācijas ierosinājumiem Possessor valdījumā esošajiem zemesgabaliem, kuru sastāvā reģistrēta meža zeme.
Risinājuma apraksts
Saskaņā ar Meža likuma 44.panta ceturtās daļas 3.punkta “a” apakšpunktu zemesgrāmatā ierakstītas valsts meža zemes privatizāciju vai atsavināšanu lauku apvidos var atļaut ar ikreizēju Ministru kabineta rīkojumu, privatizējot, kā arī atsavinot ēku (būvju) īpašniekiem zemi, ko aizņem būves un pagalms, kā arī šo būvju uzturēšanai nepieciešamo zemi līdz 0,5 hektāru platībā vai vairāk, ja ir vajadzīga funkcionāli lielāka platība vai, ja valsts meža zemes nodalīšana līdz 0,5 hektāriem nav pieļaujama atbilstoši teritorijas attīstības plānošanas dokumentiem, vai ja pēc nodalīšanas veidojas tāds starpgabals Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma (turpmāk – Atsavināšanas likums) izpratnē, kuru nav lietderīgi izmantot valsts vai pašvaldības funkciju veikšanai.
Ievērojot minēto, Zemesgabalā esošā valsts meža zeme ir platībā, kuras privatizācija ir atļauta, nepiemērojot šajā apakšpunktā noteiktos papildu kritērijus.
Saskaņā ar Būvju īpašuma ierakstīšanai zemesgrāmatā izgatavoto Būvju īpašumam piesaistītās zemes robežu plānu Būvju īpašums saistīts ar zemes vienību 5314 m2 platībā, kurā atradās arī mežs 2896 m2 platībā. Būvju īpašumam piesaistītās zemes robežas noteiktas atbilstoši LR VZD Dienvidlatgales reģionālās nodaļas 2003. gada 17. marta atzinumam Nr. 68-405.

Sagatavotais Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz atbilstoši Meža likuma 44.panta ceturtās daļas 3.punkta “a” apakšpunktā noteiktajam, privatizējot Būvju īpašuma īpašniekam Zemesgabalu, privatizēt arī tajā ietilpstošo valsts meža zemi 0,11 ha platībā.

Zemesgabals (tajā skaitā meža zeme 0,11 ha) tiks privatizēts likuma “Par valsts un pašvaldību īpašuma objektu privatizāciju” un Valsts un pašvaldību īpašuma privatizācijas un privatizācijas sertifikātu izmantošanas pabeigšanas likumā (turpmāk – Privatizācijas pabeigšanas likums) noteiktajā kārtībā.

Atbilstoši Privatizācijas pabeigšanas likuma 8.pantā ietvertajiem nosacījumiem Zemesgabala cenu nosaka privatizāciju veicošā institūcija, un tā ir vienāda ar Valsts zemes dienesta noteikto konkrētā apbūvēta zemesgabala vērtību privatizācijas vajadzībām. Valsts zemes dienests apbūvēta zemesgabala vērtību privatizācijas vajadzībām nosaka saskaņā ar Ministru kabineta noteikumiem par zemes vērtēšanu privatizācijas vajadzībām, ņemot vērā pēdējo atbilstoši Nekustamā īpašuma valsts kadastra likuma 68.panta pirmajā daļā noteiktajai kārtībai apstiprināto kadastrālo vērtību bāzi, Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā reģistrētos datus par zemesgabala platību, apgrūtinājumiem un zemesgabala lietošanas mērķi privatizācijai. Savukārt, kopā ar Zemesgabalu, pircējam būs jāizpērk arī mežaudze. Mežaudzes vērtību privatizāciju veicošā institūcija nosaka euro, un tā ir vienāda ar Valsts meža dienesta noteikto mežaudzes vērtību. 

Atbilstoši likuma “Par valsts un pašvaldību īpašuma objektu privatizāciju” 64.panta pirmajā daļā noteiktajam tiesības uz Zemesgabala pirmpirkumu ir Būvju īpašuma īpašniekam – Personai.

Persona atbilst likuma “Par zemes privatizāciju lauku apvidos” 28.panta pirmās daļas 1.punktā noteiktajam personu lokam, kam ir tiesības normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā iegūt īpašumā zemi, tostarp valsts meža zemi.

Saskaņā ar likuma “Par valsts un pašvaldību īpašuma objektu privatizāciju” 85.panta ceturtajā daļā noteikto, ja persona, kurai ir šā panta pirmajā daļā minētās pirmpirkuma tiesības, tās nevar izmantot vai neizmanto, tai ir zemes likumiskās lietošanas tiesības uz to pašu zemesgabalu, uz kuru tai ir pirmpirkuma tiesības, un minētais zemesgabals netiek privatizēts vai atsavināts citām personām.

Atbilstoši likuma “Par zemes privatizāciju lauku apvidos” 19.panta pirmās daļas 6.punktam tās zemes privatizāciju, par kuru līdz 2006.gada 31.augustam ir iesniegti privatizācijas ierosinājumi, veic valsts īpašumu privatizāciju veicošā institūcija.

Saskaņā ar Ministru kabineta 2019.gada 26.novembra noteikumu Nr.557 “Noteikumi par valsts īpašumu privatizāciju veicošās institūcijas pārvaldes uzdevuma deleģēšanu” 2.punktu Possessor tiek deleģēts valsts pārvaldes uzdevums – valsts vārdā organizēt un veikt valsts īpašumu privatizāciju veicošās institūcijas pienākumus. Līdz ar to Zemesgabala privatizāciju veiks Possessor.

Ja Būvju īpašuma īpašnieks atteiksies, nevēlēsies vai nevarēs Zemesgabalu privatizēt, tad Possessor atbilstoši Privatizācijas pabeigšanas likuma 14.panta trešajai daļai varēs pieņemt lēmumu par privatizācijas izbeigšanu.

Privatizācijas pabeigšanas likuma 9.panta septītajā daļā noteikts, ja persona savas pirmpirkuma tiesības uz apbūvētu zemesgabalu nevar izmantot vai neizmanto, tai ir zemes likumiskās lietošanas tiesības uz to pašu zemesgabalu, uz kuru tai ir pirmpirkuma tiesības, un šis zemesgabals netiek privatizēts vai atsavināts citām personām.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekts attiecināms uz personām, kurām ir tiesības privatizēt rīkojuma projektā minēto zemesgabalu.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekts attiecināms uz personām, kurām ir tiesības privatizēt rīkojuma projektā minēto zemesgabalu.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Publisko aktīvu pārvaldītājs "Possessor"
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Publisko aktīvu pārvaldītājs "Possessor"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Tiesību akta projekta pielikumā pievienotie papildu dokumenti ir ierobežotas pieejamības un pievienoti tikai tiesiski korekta lēmuma pieņemšanai, bez publicēšanas iespējām. Citādi projekts šo jomu neskar un jauna tiesību prakse ieviesta netiek. 

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi