Anotācija

PAZIŅOJUMS:
Informējam, ka laika periodā no 2025. gada 17. aprīļa plkst. 20:00 līdz 2025. gada 19. aprīļa plkst. 12:00 tiks veikti TAP infrastruktūras uzturēšanas un pilnveidošanas darbi. To laikā ir iespējami TAP portāla darbības traucējumi.
25-TA-169: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Rīkojuma projekts sagatavots atbilstoši
1) Ministru kabineta 2018. gada 22. maija noteikumu Nr. 295 "Valsts atbalsta piešķiršanas kārtība lauksaimniecībā izmantojamās zemes iegādei lauksaimniecības produkcijas ražošanai" (turpmāk – MK noteikumi Nr. 295) 22. punktam, kurā noteikts: ja, palielinoties valsts aizdevuma procentu likmei, aizdevuma procentu likme pārsniedz četrus procentus gadā, aizdevumiem, par kuriem saskaņā ar Ministru kabineta 2012. gada 29. maija noteikumiem Nr. 381 "Valsts atbalsta piešķiršanas kārtība lauksaimniecībā izmantojamās zemes iegādei lauksaimniecības produkcijas ražošanai" pieteikums sabiedrībā "Altum" iesniegts līdz 2016. gada 5. februārim un kuru aizdevuma termiņš nav pagarināts, pārsniedzot 20 gadu, starpību starp četriem procentiem un faktisko aizdevuma procentu likmi vienādās daļās sedz Zemkopības ministrija, ievērojot Ministru kabineta rīkojumu par finanšu līdzekļu nodrošināšanu Zemkopības ministrijai kredītprocentu likmju pieauguma kompensācijai akciju sabiedrībai "Attīstības finanšu institūcija Altum", un aizņēmējs no saviem līdzekļiem;
2) Ministru kabineta 2016. gada 26. jūlija rīkojuma Nr. 415 "Par finanšu līdzekļu nodrošināšanu Zemkopības ministrijai kredītprocentu likmju pieauguma kompensācijai akciju sabiedrībai "Attīstības finanšu institūcija Altum"" 1. punktam, kurā noteikts Zemkopības ministrijai finanšu līdzekļus, kas nepieciešami kredītprocentu likmju pieauguma kompensācijai akciju sabiedrībai "Attīstības finanšu institūcija Altum" (turpmāk – sabiedrība "Altum"), saskaņā ar normatīvajiem aktiem, kuri nosaka kārtību, kādā piešķirams valsts atbalsts lauksaimniecībā izmantojamās zemes iegādei lauksaimniecības produkcijas ražošanai, pieprasīt no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem".

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Nodrošināt Zemkopības ministrijai finanšu līdzekļus, kas nepieciešami kredītprocentu likmju pieauguma kompensācijai sabiedrībai "Altum" saskaņā ar normatīvajiem aktiem, kuri nosaka kārtību, kādā piešķirams valsts atbalsts lauksaimniecībā izmantojamās zemes iegādei lauksaimniecības produkcijas ražošanai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
"Altum" rīcībā patlaban nav finansējuma aizdevuma procentu likmju kompensēšanai, kas ir jādara saskaņā ar MK noteikumu Nr. 295 22. punktu, tāpēc ir nepieciešams nodrošināt Zemkopības ministrijai finanšu līdzekļus, kas vajadzīgi kredītprocentu likmju pieauguma kompensācijai sabiedrībai "Altum".
Ministru kabineta 2016. gada 26. jūlija rīkojuma Nr. 415 "Par finanšu līdzekļu nodrošināšanu Zemkopības ministrijai kredītprocentu likmju pieauguma kompensācijai akciju sabiedrībai "Attīstības finanšu institūcija Altum"" 1. punktā ir noteikts, ka Zemkopības ministrija finanšu līdzekļus, kas nepieciešami kredītprocentu likmju pieauguma kompensācijai sabiedrībai "Altum" saskaņā ar normatīvajiem aktiem, kuri nosaka kārtību, kādā piešķirams valsts atbalsts lauksaimniecībā izmantojamās zemes iegādei lauksaimniecības produkcijas ražošanai, pieprasa no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem".
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Atbilstoši MK noteikumi Nr. 295 22. punktam aktuālās aizdevuma procentu likmes pārsniedz četrus procentus, un sabiedrībai "Altum" ir kompensē kredītprocentu likmju kāpums. Programmā aizdevuma procentu likmi veido valsts aizdevuma procentu likme (piemēram, pēc Valsts kases 2025. gada 17. janvāra datiem, 0,641 % + 6 mēnešu EURIBOR likme 2,642 %), pie kuras pieskaitīts sabiedrības "Altum" aizdevumu administrēšanas un riska izmaksu piecenojums (līdz 2016. gada 30. jūnijam piešķirtajiem aizdevumiem – 2,5 %).
Sabiedrība "Altum" ir sniegusi informāciju, ka tās rīcībā patlaban nav finansējuma aizdevuma procentu likmju kompensēšanai, kas ir jādara saskaņā ar MK noteikumu Nr. 295 22. punktu.
Sabiedrības "Altum" pamatsummas atlikums aizdevumiem, par kuriem atbilstoši Ministru kabineta 2012. gada 29. maija noteikumiem Nr. 381 "Valsts atbalsta piešķiršanas kārtība lauksaimniecībā izmantojamās zemes iegādei lauksaimniecības produkcijas ražošanai" pieteikums sabiedrībā "Altum" iesniegts līdz 2016. gada 5. februārim un kuru aizdevuma termiņš nav pagarināts, pārsniedzot 20 gadu, veido 12 824 903,57 euro. Kopumā pēc stāvokļa 2024. gada 31. decembrī tie bija 510 aizdevumi, kas izsniegti 381 aizdevuma ņēmējam.
Saskaņā ar sabiedrības Altum sniegto informāciju  mēnesī kompensācijas summa ir aptuveni 16 900 euro. Pēc sabiedrības "Altum" aplēsēm, pieņemot, ka saglabāsies valsts aizdevuma procentu likmes līdzšinējais apmērs, kā arī ievērojot Eiropas Centrālās bankas pieņemto lēmumus par likmju pakāpenisku samazināšanu, nepieciešamais finansējums 2025. gada kompensācijām veido 173 000 euro, ņemot vērā vidējo mēneša apmēru, kas kompensācijās izmaksāts komersantiem 16 900 euro.  Prognoze var mainīties atkarībā no faktiskās Valsts kases resursu cenas un mainītās EURIBOR likmes, kā arī no aizņēmēju iespējām aizdevumu atmaksāt pirms termiņa.
Risinājuma apraksts
Ar Ministru kabineta rīkojuma projektu paredzēts nodrošināt Zemkopības ministrijai nepieciešamo finansējumu 173 000 euro apmērā, lai sabiedrība "Altum" 2025. gadā varētu ievērot MK noteikumu Nr. 292 22. punktā noteikto un tajās situācijās, kad aizdevuma procentu likme pārsniedz četrus procentus gadā, spētu segt 50 % no starpības starp četriem procentiem un faktisko aizdevuma procentu likmi.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?
-

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
173 000
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
173 000
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-173 000
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-173 000
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
173 000
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Atbilstoši MK noteikumi Nr. 295 22. punktam aktuālās aizdevuma procentu likmes pārsniedz četrus procentus, un sabiedrībai "Altum" ir kompensē kredītprocentu likmju kāpums. Programmā aizdevuma procentu likmi veido valsts aizdevuma procentu likme (piemēram, pēc Valsts kases 2025. gada 17. janvāra datiem, 0,641 % + 6 mēnešu EURIBOR likme 2,642 %), pie kuras pieskaitīts sabiedrības "Altum" aizdevumu administrēšanas un riska izmaksu piecenojums (līdz 2016. gada 30. jūnijam piešķirtajiem aizdevumiem – 2,5 %).

Atbilstoši  MK noteikumu Nr. 295 21. punktam noteikts, ka aizdevuma procentu likmi veido šo noteikumu 11. punktā minētā valsts aizdevuma procentu likme, kurai pieskaita sabiedrības "Altum" aizdevumu administrēšanas un riska izmaksu piecenojumu - aizdevumam, par kuru saskaņā ar Ministru kabineta 2012. gada 29. maija noteikumiem Nr. 381 "Valsts atbalsta piešķiršanas kārtība lauksaimniecībā izmantojamās zemes iegādei lauksaimniecības produkcijas ražošanai" pieteikums sabiedrībā "Altum" iesniegts līdz 2016. gada 30. jūnijam, administrēšanas un riska izmaksu piecenojums ir 2,5 procenti.

Sabiedrības "Altum" pamatsummas atlikums aizdevumiem, par kuriem saskaņā ar Ministru kabineta 2012. gada 29. maija noteikumiem Nr. 381 "Valsts atbalsta piešķiršanas kārtība lauksaimniecībā izmantojamās zemes iegādei lauksaimniecības produkcijas ražošanai" pieteikums sabiedrībā "Altum" iesniegts līdz 2016. gada 5. februārim un kuru aizdevuma termiņš nav pagarināts, pārsniedzot 20 gadu, ir 12 824 903,57 euro. Kopumā pēc stāvokļa 2024. gada 31. decembrī tie bija 510 aizdevumi, kas izsniegti 381 aizdevuma ņēmējam.

Saskaņā ar  sabiedrības "Altum" aplēsēm, ka pieņemot, ka saglabāsies valsts aizdevuma procentu likmes līdzšinējais apmērs, kā arī ievērojot Eiropas Centrālās bankas pieņemto lēmumus par likmju pakāpenisku samazināšanu, nepieciešamais finansējums 2025. gada kompensācijām veido 173 000 euro, ņemot vērā vidējo mēneša apmēru, kas kompensācijās izmaksāts komersantiem 16 900 euro.  Prognoze var mainīties atkarībā no faktiskās Valsts kases resursu cenas un mainītās EURIBOR likmes, kā arī no aizņēmēju iespējām aizdevumu atmaksāt pirms termiņa.

Sabiedrība "Altum" skaidro, ka prognoze noteikta, ņemot vērā:
(1) piemērojamo procentu likmi atbilstoši spēkā esošajai EURIBOR likmei (kas tiek mainīta divreiz gadā un nākošā pārskatīšana plānota 26.06.2025);
(2) faktisko portfeļa atlikumu
(3) plānoto aizdevumu pamatsummu atmaksu grafiku uz aprēķina brīdi. (prognozē nav ņemtas vērā pirmstermiņa pamatsummu atmaksas).
Saskaņā ar ALTUM sniegto informāciju 2024 un 2023.gadā kopumā klientiem tika izmaksāts attiecīgi 2023.gadā 189 771.43 EUR, savukārt, 2024.gadā 199 639.79 EUR.”

Tādējādi nepieciešamais finansējums kompensāciju izsniegšanai 2025. gadā kopumā veido 173 000 euro.

Zemkopības ministrija nodrošinās piešķirtā finansējuma izmantošanu līdz 2025. gada beigām.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Projektam nav ietekmes uz amata vietu skaita izmaiņām.
Cita informācija
Izdevumi tiek segti no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem". 
Zemkopības ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavos un iesniegs pieprasījumu Finanšu ministrijā līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" iesniegs atbilstoši faktiski nepieciešamajam finansējumam, nepārsniedzot rīkojumā paredzēto maksimālo apmēru.

2024.gadā šim mērķim no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" tika piešķirti 18 000 euro, no kuriem finansējuma atlikums uz 2024. gada 31. decembri bija 3 445,26 euro. Neizlietotais finansējums atgriezts valsts budžetā 2025.gadā.
 
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk