Anotācija

25-TA-1269: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par darba grupu Eiropas Savienības stratēģijas Baltijas jūras reģionam rīcības plāna īstenošanai" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Rīkojuma projekts sagatavots, lai veiktu izmaiņas Eiropas Savienības (turpmāk – ES) Stratēģijas Baltijas jūras reģionam (turpmāk – Stratēģija) nacionālajā koordinācijas mehānismā un kompetenču sadalījumā Stratēģijas īstenošanā pēc Latvijas prezidentūras. 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz izmaiņas darba grupas ES Stratēģijas Rīcības plāna (turpmāk – Rīcības plāns) īstenošanai institucionālajā sastāvā atbilstoši faktiskajai situācijai pēc Klimata un enerģētikas ministrijas izveidošanas  un kompetenču pārdalījuma starp Ekonomijas ministriju un Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministriju, kā arī pēc Latvijas prezidentūras Stratēģijā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Stratēģija ir pirmā ES makroreģionālā stratēģija. Tajā ir astoņas Baltijas jūras reģiona ES dalībvalstis Dānija, Igaunija, Latvija, Lietuva, Polija, Somija, Vācija un Zviedrija. Konstruktīvākai reģiona jautājumu risināšanai Stratēģija atbalsta sadarbību arī ar reģiona ārējiem partneriem (piem., Islandi un Norvēģiju). Stratēģijas īstenošana tiek realizēta ar Rīcības plānu, kas tiek regulāri atjaunots. Atjaunināto rīcības plānu iecerēts apstiprināt 2026. gadā. Tajā iespējamas izmaiņas rīcības virzienos un attiecīgi atbildības jomās, kas nesakritīs ar 2021. gada Rīcības plāna versiju. Ministru kabineta (turpmāk – MK) rīkojumu būs nepieciešams pārizdot. Rīcības plānā kopš 2012. gada ir noteikti trīs vispārējie Stratēģijas mērķi: glābt jūru, apvienot reģionu un celt labklājību. To sasniegšanu īsteno ar Rīcības plānā noteiktām un aprakstītām politikas jomām. Stratēģijas vispārējo vadību rotācijas kārtībā nodrošina katra dalībvalsts. Latvija prezidēja Stratēģijas Nacionālo koordinatoru grupā no 2023. gada 1. jūlija līdz 2024. gada 30. jūnijam. Stratēģijas Nacionālo koordinatoru grupa ir galvenā lēmumu pieņemšanas institūcija Stratēģijas pārvaldības struktūrā, kas darbojas kā tās izpildpadome. Nacionālo koordinatoru grupas uzdevumi  ietver Stratēģijas vispārējo vadību, koordinēšanu un attīstību, tostarp stratēģisko vadlīniju sniegšanu un prioritāšu noteikšanu. Latvija savas prezidentūras laikā kā galvenās prioritātes izvirzīja starpnozaru sadarbības attīstīšanu starp dažādām reģiona iestādēm un organizācijām, atbalstu Ukrainas atjaunošanā, jaunu sadarbības un līdzdalības formu attīstīšanu Stratēģijas ietvaros. Savas prezidentūras laikā Latvija ierosināja un nacionālo koordinatoru grupa uzsāka darbu pie Rīcības plāna atjaunināšanas, lai to pārveidotu par reālistisku plānu ar iespējami augstu konkrētību, atbilstoši reģiona aktuālajām vajadzībām un ģeopolitiskajām izmaiņām.
Lai koordinētu Rīcības plāna īstenošanu Latvijā, kopš 2009. gada ar MK 2009. gada 25. augusta rīkojumu Nr. 577 ir izveidota darba grupa. Tā ietver ministriju, Latvijas Darba devēju konfederācijas (turpmāk – LDDK), Latvijas Pašvaldību savienības (turpmāk – LPS), Valsts kancelejas Pārresoru koordinācijas departamenta (turpmāk – PKD) un Baltijas jūras valstu telpiskās plānošanas iniciatīvas VASAB sekretariāts (turpmāk – VASAB) pārstāvjus. Pēdējās izmaiņas darba grupas sastāvā veiktas 2019. gada 22. maijā ar MK rīkojumu Nr. 235 un ir nepieciešams aktualizēt darba grupas sastāvu.
Lai nodrošinātu Latvijas pilnvērtīgu iesaisti Rīcības plāna īstenošanā, papildus darba grupai ir izveidots nacionālās koordinācijas mehānisms, kas iepriekšējo reizi tika aktualizēts 2019. gadā (MK 2019. gada 21. maija protokollēmums; prot. Nr. 25, 3.§). Koordinācijas mehānisms aprakstīts MK sēdes protokolā. Par Latvijas iesaisti katrā Rīcības plāna politikas jomā ir atbildīga konkrēta nozares ministrija. Ārlietu ministrija īsteno nacionālā koordinatora funkcijas.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Aktualitāti ir zaudējis iepriekšējais kompetenču sadalījums Stratēģijas īstenošanai Latvijā.
Šobrīd Stratēģijas dalībvalstis strādā pie Rīcības plāna atjaunināšanas, tādēļ ir nepieciešams precizēt un aktualizēt Stratēģijas nacionālās koordinācijas mehānismu Latvijā, ievērojot šī brīža kompetenču sadalījumu starp iesaistītajām ministrijām[1] par Rīcības plānā noteiktajām politikas jomām. Līdz ar Klimata un enerģētikas ministrijas izveidošanu, strukturālajām pārmaiņām Ekonomikas ministrijā un Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijā, notika kompetenču un atbildības jomu pārdale arī Stratēģijas kontekstā[2].
Rīcības plāna īstenošanā Latvija saskārusies ar vairākiem tā īstenošanu kavējošiem faktoriem: nepietiekami finanšu resursi un cilvēkresursu kapacitātes trūkums kvalitatīvu projektu pieteikumu izstrādāšanai un virzīšanai, nepietiekama dažādu sektoru sadarbība nacionālā līmenī, jaušams politiskās ieinteresētības trūkums, kā arī politikas jomu uzdevumu pārklāšanās ar citiem pastāvošiem sadarbības formātiem.



[1] Ministru kabineta 2022. gada 23. decembra rīkojums Nr. 968 un Ministru kabineta 2024. gada 7. jūnija rīkojums Nr. 446.

[2] Līdz tam par enerģētikas jomu Stratēģijas īstenošanā atbildīgā bija Ekonomikas ministrija.
 
Risinājuma apraksts
Ministru kabineta sēdes protokollēmumā aprakstīts aktualizētais koordinācijas mehānisms Rīcības plāna īstenošanai. Atbilstoši institūciju kompetencēm darba grupā ir iekļauti pārstāvji, ievērojot institūciju šī brīža kompetenču sadalījumam.

MK  sēdes protokollēmumā (projektā) aprakstītajā Stratēģijas īstenošanas mehānismā netiek mainīta līdzšinējā kārtība, kurā:
- Ārlietu ministrija sadarbībā ar PKD, Finanšu ministriju un Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministriju turpina uzraudzīt Stratēģijas un tās Rīcības plāna īstenošanas procesu Latvijā, nodrošinot savstarpēji saskaņotu Latvijas interešu ievērošanu reģiona līmenī, atbilstoši valsts ilgtermiņa un vidēja termiņa stratēģiskajos attīstības plānošanas dokumentos noteiktajiem mērķiem un prioritātēm;
- Ārlietu ministrija kā Stratēģijas nacionālā līmeņa koordinējošā iestāde turpina nodrošināt Latvijas viedokļa pārstāvību augsta līmeņa sanāksmēs ES formātos un atbalstu caur diplomātiskajām pārstāvniecībām reģiona valstīs, kā arī operatīvu informācijas nodošanu vadošajām ministrijām;
- par Rīcības plāna attiecīgo politikas jomu atbildīgā nozares ministrija (Vadošā ministrija), t.sk. politikas jomas koordinators, turpina nodrošināt Latvijas interešu apzināšanu nacionālajā līmenī un to pārstāvību ES un makroreģionālā līmenī. Ja politikas joma skar vairāku ministriju atbildības jomas, tad, savstarpēji vienojoties, tiek izraudzīta vadošā ministrija, kas koordinē Latvijas darbības;
- Vadošā ministrija:
ir atbildīga par operatīvu informācijas apmaiņu un viedokļu saskaņošanu par sadarbību politikas jomas ietvaros; sekmē politikas jomas redzamību, izplatot informāciju par dažādiem pasākumiem un sadarbības formātiem,  izsludinātajiem konkursiem un projektiem, kā arī nodrošina komunikāciju ar sabiedrību, veicinot arī Stratēģijas atpazīstamību kopumā;
sekmē Latvijas partneru iesaisti reģionālajos projektos politikas jomas ietvaros, tai skaitā  virzot priekšlikumus par reģionālās sadarbības projektiem, kā arī nodrošinot informācijas sagatavošanu un apkopošanu par veiktajām darbībām;
nodrošina ekspertu dalību savas politikas jomas Vadības komitejās un citos sadarbības formātos un aktivitātēs, kā arī plāno ar to saistītos komandējumu izdevumus; 
ir tiesīga deleģēt dalībai politikas jomas Vadības komitejā tās pārraudzībā esošas valsts pārvaldes iestādes vai kapitālsabiedrības, kurās valsts ir kapitāldaļu turētāja, kas realizē valsts politiku atbilstoši konkrētās politikas jomas mērķiem un uzdevumiem;
savas kompetences jomā integrē Stratēģijas uzdevumus un atbildību nozaru ministrijas darba plānā, saskaņojot Stratēģijas uzdevumus ar nacionālajiem mērķiem. Lai izvairītos no politikas jomu uzdevumu pārklāšanās ar citiem pastāvošiem sadarbības formātiem, vadošā ministrija informē par to darba grupu un attiecīgas politikas jomas koordinatorus, kā arī sniedz priekšlikumus situācijas risinājumam.

Vadošo ministriju kompetenču un atbildības jomu sadalījums atbilstoši Rīcības plāna politikas jomām ir šāds:
Ekonomikas ministrija: Inovāciju (Innovation) politikas joma (digitālās inovācijas un transformācija; izaicinājumos balstītas inovācijas; kopradošas inovācijas); Tūrisma (Tourism) politikas joma (attīstīt starpvalstu tūrismu attālākos un lauku reģionos; investēt tūrisma nozares prasmju un tehnoloģiju attīstībā; aizsargāt un ilgtspējīgi izmantot kultūras mantojumu un dabas resursus populāros tūrisma galamērķos).

Iekšlietu ministrija: Sauszemes drošības (Secure) politikas joma (uzlabot spējas krīžu un ārkārtas situāciju prevencijā un seku novēršanā; stiprināt mehānismus kopīgām stratēģiskām un operatīvām darbībām, aizsargājot indivīdus un sabiedrību no krimināliem draudiem; radīt Baltijas jūras reģionā vienotu sabiedrības drošības kultūru).
Izglītības un zinātnes ministrija: Izglītības (Education) politikas joma (novērst priekšlaicīgu izglītības iegūšanas pārtraukšanu un uzlabot pāreju no mācībām uz darba vidi; veicināt starptautisku izcilību un plašāku līdzdalību zinātnē un pētniecībā; pieaugot cilvēka mūža ilgumam, izmantot to kā resursu un nodrošināt visiem pieeju darba tirgum; atvieglot izglītības iespējas imigrantiem, novērtējot tos kā potenciālu).

Kultūras ministrija: Kultūras (Culture) politikas joma (attīstīt radošās industrijas un radošo uzņēmējdarbību; ilgtspējīgi izmantot, attīstīt un saglabāt reģiona kultūras vērtības; stiprināt reģiona identitāti).

Klimata un enerģētikas ministrija: Latvija Stratēģijā ir enerģētikas politikas jomas koordinators. Tās mērķis ir uzlabot piekļuvi enerģētikas tirgum, un tā efektivitāti un drošību, kā arī veicināt Baltijas enerģētikas tirgus starpsavienojumu plāna (BEMIP) īstenošanu, padziļinot reģionālo sadarbību; sekmēt reģionālās gāzes un elektroenerģijas tirgus integrāciju, attīstot pret klimata pārmaiņām aizsargātu infrastruktūru;   turpināt reģionālā gāzes un elektroenerģijas tirgus integrāciju (Baltijas sinhronizācija); palielināt atjaunojamās enerģijas (tostarp jūras resursu) ieguves īpatsvaru;
Barības vielu (Nutri) politikas joma (veicināt rīcību un atbalstīt pētījumus barības vielu (slāpekļa un fosfora savienojumu) emisiju samazināšanai no lauku un pilsētu teritorijām; veicināt risinājumus drošai un ilgtspējīgai barības vielu pārstrādei un Baltijas jūrā jau uzkrātajām barības vielām; atbalstīt Baltijas jūras vides aizsardzības komisijas (turpmāk – HELCOM) Baltijas jūras rīcības plāna ieviešanu). Bīstamo vielu apdraudējumu (Hazards) politikas joma (novērst piesārņojumu un mazināt bīstamo vielu izmantošanu; mazināt un attīrīt piesārņotās vietas, atbalstīt pētījumus un HELCOM Baltijas jūras rīcības plāna ieviešanu).

Satiksmes ministrija: Jūras drošības (Safe) politikas joma (nodrošināt  uzticamus (reliable) navigācijas apstākļus Baltijas jūrā; attīstīt ziemas navigāciju; kļūt par vadošo reģionu digitalizācijas un automatizācijas tehnoloģiju izmantošanā; nodrošināt precīzu gatavību un reaģēšanu jūras negadījumos un drošību apdraudošās situācijās). Pārstāvību Jūras drošības politikas jomā nodrošina Transporta nelaimes gadījumu un incidentu izmeklēšanas birojs un VSIA ”Latvijas Jūras administrācija”. Kuģošanas (Ship) politikas joma (nodrošināt atbalsta pasākumus kuģošanas radīto emisiju samazināšanai; atbalstīt pētījumus par aktuālajiem izaicinājumiem saistībā ar tīru kuģošanu un tās ietekmi uz vidi un savvaļas dzīvniekiem Baltijas jūrā; attīstīt piekrastes infrastruktūru (t.sk. alternatīvo degvielu uzglabāšanai) tīras kuģošanas nodrošināšanai). Transporta (Transport) politikas joma (uzlabot iekšējo savienojamību reģionā un sadarbību ar trešajām valstīm; virzīties uz klimatam neitrālu un nulles emisiju transporta sistēmu ieviešanu; veicināt inovatīvas tehnoloģijas un risinājumus).

Veselības ministrija: Veselības (Health) politikas joma (ņemot vērā demogrāfiskās izmaiņas, veicināt iespējami aktīvu un veselīgu sabiedrības novecojošās daļas dzīves kvalitāti;  izcelt veselību kā prioritāti visās politiku jomās, galveno uzmanību pievēršot vides faktoru jo īpaši klimata pārmaiņu ietekmei uz cilvēku; palielināt institucionālo kapacitāti reģionā esošo veselības problēmu risināšanai).

Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija: Telpiskās plānošanas (Spatial planning) politikas joma (stiprināt teritoriālo kohēziju Baltijas jūras reģionā, izmantojot sauszemes telpisko plānošanu; nodrošināt saskaņotu telpisko plānojumu visā Baltijas jūras teritorijā).

Zemkopības ministrija: Bioekonomikas (Bioeconomy) politikas joma (stiprināt bioekonomikas lomu un nozīmi, lai veicinātu ilgtspējīgu attīstību, produktivitāti, pielāgošanos un noturību pret klimata pārmaiņām; uzlabot lauksaimniecības prakses; veicināt resursu daudzkārtēju izmantošanu).

Līdzatbildība: Izglītības un zinātnes ministrija inovāciju politikas jomā, Aizsardzības ministrija sauszemes drošības politikas jomā, Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija jūras drošības un kuģošanas politikas jomās, kā arī kā par Eiropas Teritoriālās sadarbību (Interreg) nacionālā atbildīgā institūcija Latvijā, Labklājības ministrija izglītības politikas jomā un Tieslietu ministrija savas kompetences jomās sadarbībā ar vadošo ministriju ir līdzatbildīgas par priekšlikumu virzīšanu reģionālās sadarbības projektiem, viedokļu saskaņošanu ar pārējām valsts pārvaldes iestādēm, sociālajiem partneriem un ieinteresētajām pusēm, kā arī ir līdzatbildīgas par projektu īstenošanu un problēmjautājumu apzināšanu.  

Nozaru ministrijas savas kompetences jomās saziņā ar Ārlietu ministriju turpina būt atbildīgas par priekšlikumu virzīšanu finansējuma saņemšanai no Eiropas Savienības fondu un citu ārvalstu finanšu instrumentu līdzekļiem, viedokļu saskaņošanu ar pārējām valsts pārvaldes iestādēm, sociālajiem partneriem un ieinteresētajām pusēm, kā arī ir atbildīgas par projektu īstenošanu.

Plānošanas reģioni un pašvaldības tiek aicināti ņemt vērā Stratēģiju, izstrādājot reģionālās attīstības stratēģijas un sagatavojot sadarbības projektus, kā arī noteikt jomas, kur pārrobežu sadarbība var sniegt pievienoto vērtību reģionāliem centieniem sekmēt plašākas sabiedrības labklājību.

Lai veidotu stabilu sociālo dialogu un veicinātu dažādu sektoru sadarbību nacionālā līmenī, konsultācijās un informācijas apmaiņā par Stratēģiju tiek aicināti piedalīties arī arodbiedrību un nevalstisko organizāciju pārstāvji. Šo organizāciju pārstāvji var tikt pieaicināti dalībai esošajā Stratēģijas darba grupā Ārlietu ministrijas vadībā vai citu Stratēģijas informatīvo pasākumu ietvaros.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Nav nepieciešami alternatīvie risinājumi.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Nav nepieciešams prasību un izmaksu samērīguma pret ieguvumiem izvērtējums.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Rīkojuma projektam nav ietekmes uz valsts budžetu, jo papildu līdzekļi no valsts budžeta nav nepieciešami.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Ārlietu ministrija, Ekonomikas ministrija, Finanšu ministrija, Iekšlietu ministrija, Izglītības un zinātnes ministrija, Klimata un enerģētikas ministrija, Kultūras ministrija, Labklājības ministrija, Satiksmes ministrija, Tieslietu ministrija, Valsts kanceleja, Veselības ministrija, Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija, VSIA "Latvijas Jūras administrācija", Zemkopības ministrija, Baltijas jūras valstu telpiskās plānošanas iniciatīvas VASAB sekretariāts
Nevalstiskās organizācijas
Latvijas Darba devēju konfederācija, Latvijas Pašvaldību savienība
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Tā kā Rīkojuma projekts nemaina esošo regulējumu, kā arī neparedz ieviest jaunu politikas iniciatīvu, tad atbilstoši MK 2024. gada 15. oktobra noteikumiem Nr. 639 “Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā“, sabiedrības līdzdalības kārtība nav piemērojama.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Ārlietu ministrija
  • Ekonomikas ministrija
  • Finanšu ministrija
  • Iekšlietu ministrija
  • Izglītības un zinātnes ministrija
  • Klimata un enerģētikas ministrija
  • Kultūras ministrija
  • Labklājības ministrija
  • VSIA "Latvijas Jūras administrācija"
  • Valsts kanceleja
  • Satiksmes ministrija
  • Tieslietu ministrija
  • Veselības ministrija
  • Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
  • Zemkopības ministrija
  • Latvijas Darba devēju konfederācija
  • Latvijas Pašvaldību savienība
  • Baltijas jūras valstu telpiskās plānošanas iniciatīvas VASAB sekretariāts

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Rīkojuma projekta īstenošana tiks veikta esošo valsts pārvaldes funkciju ietvaros, tā neietekmēs pārvaldes funkcijas vai institucionālo struktūru.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi