24-TA-2451: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par Latvijas Republikas delegāciju dalībai Starptautiskā Valūtas fonda un Pasaules Bankas grupas pilnvarnieku gada sanāksmēs 2024. gada 21.–26. oktobrī" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Rīkojuma projekts sagatavots, pamatojoties uz likumu „Par Latvijas Republikas iestāšanos Starptautiskajā rekonstrukcijas un attīstības bankā, tās apvienotajās organizācijās un Eiropas rekonstrukcijas un attīstības bankā” 6. pantu un likuma „Par Latvijas Republikas iestāšanos Starptautiskajā valūtas fondā” 8. pantu, kur Ministru kabinetam piešķirts pilnvarojums izdot norādījumus, kas nepieciešami, lai izpildītu Latvijas saistības pret augstāk minētajām institūcijām.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Apstiprināt rīkojumu par Latvijas Republikas delegāciju dalībai Starptautiskā Valūtas fonda (turpmāk – SVF) un Pasaules Bankas grupas (turpmāk – PBG) pilnvarnieku gada sanāksmēs 2024. gada 21.-26. oktobrī un pieņemt zināšanai šajās sanāksmēs izskatāmos jautājumus.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
SVF un PBG pilnvarnieku pavasara un gada sanāksmes notiek katru gadu, un tajās piedalās abu institūciju pilnvarnieki, pilnvarnieku vietnieki, atbildīgo institūciju amatpersonas un citi dalībnieki. Pilnvarnieku sanāksmju ietvaros tiek organizēta arī Starptautiskās Attīstības asociācijas (turpmāk – IDA) vietnieku sanāksme par IDA21 resursu papildināšanu, kā arī plānotas vairākas divpusējās tikšanās ar SVF un PBG amatpersonām un citiem stratēģiskajiem partneriem. Šogad PBG Attīstības komitejā tiks izskatīts PBG ziņojums pilnvarniekiem par PBG gatavību nākotnes izaicinājumiem “A Future-Ready World Bank Group”. SVF Starptautiskajā Monetārajā un finanšu komitejā tiks apspriesta globālās ekonomikas noturības nodrošināšana, kā arī ar zemu izaugsmi un augstu parādu saistītu izaicinājumu pārvarēšana. SVF un PBG sanāksmju ietvaros tiks organizētas Ziemeļvalstu un Baltijas valstu grupas pilnvarnieku sanāksmes: PBG formātā plānotas diskusijas ar Pasaules Bankas prezidentu Ajay Banga par Ziemeļvalstu un Baltijas valstu prioritātēm PBG darbībā un IDA 21.resursu papildināšanu. Savukārt SVF formāta sanāksmē plānots runāt par globālās ekonomikas aktualitātēm, kā arī SVF iespējām palīdzēt tās dalībvalstīm pārvarēt globālos izaicinājumus, lai saglabātu makroekonomisko un finanšu stabilitāti, kā arī veicinātu ilgtspējīgu un iekļaujošu izaugsmi.
Turpinot diskusijas par atbalstu Ukrainai, pilnvarnieku sanāksmju ietvaros notiks ministru apaļā galda diskusija par atbalstu Ukrainas atjaunošanai un rekonstrukcijai un tā ietekmi. Papildus tam finanšu ministram plānotas vairākas divpusējās tikšanās: (1) ar Pasaules Bankas Eiropas un Centrālāzijas viceprezidenti Antonella Bassani, lai pārrunātu Pasaules Bankas sniegto atbalstu Ukrainai, prioritāros atbalsta projektus, finansējuma prioritātes un budžeta vajadzības, kā arī Latvijas atbalstu Ukrainai ar Pasaules Bankas starpniecību; (2) ar Pasaules Bankas galvenā ekonomista vietnieku Ayhan Kose, lai pārrunātu globālās ekonomikas izaugsmes prognozes, inflācijas prognozes un globālo finanšu stabilitāti, kā arī Krievijas kara Ukrainā ietekmi uz globālo ekonomiku; (3) ar Ziemeļvalstu un Baltijas valstu grupas izpilddirektori PBG valdē Sigrun Rawet, kura amatā stājās šī gada jūlijā. Noslēgumā notiks IDA vietnieku sanāksmes, kur notiks diskusijas par IDA 21.resursu papildināšanu.
Turpinot diskusijas par atbalstu Ukrainai, pilnvarnieku sanāksmju ietvaros notiks ministru apaļā galda diskusija par atbalstu Ukrainas atjaunošanai un rekonstrukcijai un tā ietekmi. Papildus tam finanšu ministram plānotas vairākas divpusējās tikšanās: (1) ar Pasaules Bankas Eiropas un Centrālāzijas viceprezidenti Antonella Bassani, lai pārrunātu Pasaules Bankas sniegto atbalstu Ukrainai, prioritāros atbalsta projektus, finansējuma prioritātes un budžeta vajadzības, kā arī Latvijas atbalstu Ukrainai ar Pasaules Bankas starpniecību; (2) ar Pasaules Bankas galvenā ekonomista vietnieku Ayhan Kose, lai pārrunātu globālās ekonomikas izaugsmes prognozes, inflācijas prognozes un globālo finanšu stabilitāti, kā arī Krievijas kara Ukrainā ietekmi uz globālo ekonomiku; (3) ar Ziemeļvalstu un Baltijas valstu grupas izpilddirektori PBG valdē Sigrun Rawet, kura amatā stājās šī gada jūlijā. Noslēgumā notiks IDA vietnieku sanāksmes, kur notiks diskusijas par IDA 21.resursu papildināšanu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
PBG Attīstības komitejas diskusiju centrā būs ziņojums pilnvarniekiem par PBG gatavību nākotnes izaicinājumiem. SVF Starptautiskajā Monetārajā un finanšu komitejā tiks pārrunāta globālās ekonomikas noturības nodrošināšana, kā arī ar zemu izaugsmi un augstu parādu saistītu izaicinājumu pārvarēšana.
I. PBG gatavība nākotnes izaicinājumiem
Ziņojuma mērķis ir informēt PBG pilnvarniekus par PBG reformas “WBG Evolution” īstenošanas progresu pēdējo 18 mēnešu laikā. Tajā apkopoti būtiskākie sasniedzamie rezultāti trijos reformas virzienos: (1) aktualizēta PBG misija, vīzija un rezultātu rādītāji (“Corporate Scorecard”); (2) pilnveidots PBG darbības modelis (“Playbook”); (3) uzlabots PBG finanšu modelis. Ziņojumā atspoguļots, kā minētie trīs virzieni nodrošina uzlabotu Pasaules Bankas sniegumu (“Bigger and Better”) dažādām iesaistītajām pusēm – valstīm ar zemiem ienākumiem, valstīm ar vidējiem ienākumiem, privātajam sektoram, donoriem un citiem partneriem. PBG reforma kopumā tiek īstenota atbilstoši plānam un ir sasniegts ievērojams progress. Ziņojums koncentrēti atspoguļo PBG veiktās reformas, taču tas neatspoguļo militārās agresijas un konfliktu graujošo ietekmi uz attīstību, salīdzinot ar citiem PBG ziņojumiem un projektu dokumentācijas, bet ietver vispārīgu norādi uz konfliktiem.
Nevienmērīga globālās ekonomikas izaugsme, pieaugošs parāds, konflikti un nestabilitāte, pārtikas trūkums un kritiskā situācija klimata jomā apdraud iedzīvotājus visā pasaulē. Šie satricinājumi ir apturējuši globālo progresu galējas nabadzības mazināšanā – šobrīd 700 miljoni pasaules iedzīvotāju dzīvo galējas nabadzības apstākļos un lielākā daļa no tiem – nestabilitātes un konfliktu skartās valstīs. Nākamo desmit gadu laikā papildu 1,2 miljardiem jauniešu “globālajos dienvidos” būs nepieciešamas darbavietas, tomēr šī reģiona ekonomikas spēs radīt tikai 400 miljonus darbavietu. Papildus neparedzamas izmaiņas nākotnē radīs mainīgi demogrāfijas rādītāji, mākslīgā intelekta attīstība, strauji augošu tirgus ekonomikas valstu ekonomiskā potenciāla palielināšanās, klimata pārmaiņas un ģeopolitiskā fragmentācija. Lai risinātu šos izaicinājumus un atbildētu uz klientu pieprasījumu, PBG un SVF būs nepieciešams palielināt darbības efektivitāti un piedāvāt atbilstošus risinājumus. Lai nākamajai paaudzei nodrošinātu nepieciešamās prasmes un zināšanas attīstības stiprināšanā, PBG ir pilnveidojusi tai pieejamos zināšanu resursus (“Knowledge Bank”) un izveidojusi PBG Akadēmiju, kas nodrošinās, ka kapacitātes attīstība ir tikpat nozīmīgs pakalpojums kā finansējums un datu analīze. Attīstības komitejas pilnvarnieki priekšsēdētāja paziņojumā 2024.gada pavasarī norādīja, ka nevienlīdzības mazināšana ar progresīvu iekšzemes resursu mobilizēšanu ir būtiska iekļaujošai izaugsmei. Sekojot šīm rekomendācijām, PBG ziņojumā norāda, ka PBG darbs ar zināšanu resursiem ietver augstākas kvalitātes valsts datu analīzi un lielāku fokusu uz iekšzemes resursu (nodokļu) mobilizēšanu, īpaši valstīs ar zemiem nodokļu rādītājiem pret IKP. Tāpat PBG uzlabo valstu datu analīzi, lai palīdzētu veidot to politikas prioritātes, tostarp uzlabots analītiskais rīks “Public Finance Review” sniedz rekomendācijas politikas veidošanā, iekšzemes resursu mobilizēšanas uzlabošanai un fiskālās noturības reformu veicināšanai. PBG turpina aktīvāk iesaistīt privāto sektoru – ne tikai kā sadarbības partneri politikas veidošanā, bet arī kā nozīmīgu dalībnieku attīstības finansēšanā un ekonomikas izaugsmes veicināšanā. PBG ir pilnveidojusi dzimumu līdztiesības stratēģiju, lai veicinātu sieviešu ekonomisko potenciālu strauji augošās ekonomikās. Vienlaikus ir stiprināta ciešāka sadarbība gan PBG institūciju starpā, gan ar pārējām daudzpusējām attīstības bankām un citiem partneriem, tostarp SVF.
Veiktie bilances optimizēšanas un kapitāla pietiekamības stiprināšanas pasākumi ļaus palielināt Starptautiskās Rekonstrukcijas un attīstības bankas (turpmāk – IBRD) finanšu kapacitāti par 120 miljardiem ASV dolāru 10 gadu laikā, saglabājot AAA kredītreitingu. Šis papildu finansējums palīdzēs miljoniem cilvēku izrauties no nabadzības un uzlabot dzīves kvalitāti. Tāpat PBG ir palielinājusi aizdošanas apjomus un pagarinājusi aizdevumu termiņus, lai uzlabotu projektu īstenošanu globālo izaicinājumu risināšanā. Savukārt PBG korporatīvo rezultātu rādītāju karte (“Corporate Scorecard”) paredz pilnveidot darbības progresa mērījumus. Kopā ar partneriem PBG plāno nodrošināt 300 miljoniem Āfrikas iedzīvotāju pieeju pastāvīgiem energoresursiem līdz 2030.gadam un 1,5 miljardiem cilvēku visā pasaulē – pieejamus veselības aprūpes pakalpojumus. Ziņojumā ir akcentēts Pasaules Bankas atbalsts valstīm ar zemiem ienākumiem un konfliktu un nestabilitātes skartām valstīm, vienlīdz svarīgi būtu apzināt pielāgotu konfliktu risinājumu iespējas arī valstīm ar vidējiem ienākumiem.
Tāpat PBG ir apņēmusies 45% no kopējā finansējuma novirzīt pasākumiem klimata jomā, tostarp pielāgošanās pasākumiem klimata pārmaiņām. Ziņojumā būtu jāuzsver Pasaules Bankas centienus veicināt valstu virzību uz ilgtspējīgu izaugsmi, lai palielinātu nacionāli noteikto devumu ambīciju līmeni, ne tikai lai sasniegtu PBG klimata finansēšanas mērķi 2025.fiskālajam gadam. Klimata jomā jānodrošina, ka klimata, bioloģiskās daudzveidības un ilgtspējīgas attīstības jautājumi tiek integrēti visās PBG operācijās, piemēram, saistībā ar jaunām, labākām un zaļākām darbavietām.
Līdz 2024.gada beigām plānots apstiprināt IDA 21.resursu papildināšanas pakotni, kas ietver gan sasniedzamos politikas pasākumus, gan nepieciešamo finansējuma apjomu, tostarp no donoriem. IDA ir pasaulē lielākais koncesijas finansējuma avots, kas sniedz atbalstu 75 pasaules nabadzīgākajām valstīm jeb IDA valstīm. IDA valstu ārējā finansējuma vajadzībām pieaugot līdz 724 miljardiem ASV dolāru 2025.-2028.gadā, būs nepieciešama visaptveroša pieeja, lai risinātu akūtas ilgtermiņa attīstības vajadzības un palielinātu finansējumu no starptautiskās sabiedrības.
2025.gadā tiek plānota IBRD un Starptautiskās Finanšu korporācijas (turpmāk – IFC) akcionāru daļu pārskatīšana (“Shareholding Review”), kas tiek īstenota ik pēc pieciem gadiem, lai nodrošinātu dalībvalstu balsstiesību un pārstāvības līdzsvaru.
II. Globālās ekonomikas noturības nodrošināšana, ar zemu izaugsmi un augstu parādu saistītu izaicinājumu pārvarēšana
Neraugoties uz secīgiem satricinājumiem, globālā izaugsme līdz šim ir izrādījusies noturīga, un saskaņā ar SVF prognozēm 2024. un 2025.gadā tā sasniegs nedaudz virs 3%, taču vidēja termiņa izaugsmes perspektīvas joprojām saglabājas vājas. Nenoteiktība joprojām ir būtiska, tai skaitā ņemot vērā pasaulē notiekošo karu un konfliktu ietekmi, kā arī ģeoekonomiskās fragmentācijas riskus. Lai gan, pateicoties stingrajai monetārajai politikai un mazinoties piegādes ķēžu traucējumiem, situācija attiecībā uz inflāciju pasaulē turpina uzlaboties, progress ir nevienmērīgs un inflācijas samazināšanās temps ir palēninājies noturīgās pakalpojumu inflācijas dēļ. Mazinoties bažām par inflāciju, priekšplānā izvirzās riski, ka darba tirgi un ekonomiskā aktivitāte varētu atdzist ātrāk nekā gaidīts. Uztraucoši ir arī pieaugošie parādu līmeņi. Lai stiprinātu globālās ekonomikas noturību un veicinātu labklājību, SVF aicina valstis formulēt un īstenot reformu stratēģijas, kas uzlabotu izaugsmes perspektīvas un nodrošinātu parāda ilgtspēju vidējā termiņā. SVF norāda, ka monetārajai politikai jānodrošina inflācijas atgriešanās pie mērķa, vienlaikus atbalstot izaugsmi un nodarbinātību. Tiek uzsvērts, ka centrālo banku neatkarībai un skaidrai komunikācijai ir izšķiroša nozīme uzticamības nodrošināšanā un spējā kontrolēt inflāciju. Fiskālajai politikai jābūt vērstai uz konsolidāciju, lai nodrošinātu parāda ilgtspēju. Tuvākajā laikā, ņemot vērā mazāk ierobežojošu monetāro politiku, fiskālās korekcijas temps ir jāpielāgo katras valsts apstākļiem un jāpanāk līdzsvars starp parāda ievainojamības mazināšanu un privātā pieprasījuma atbalstīšanu. SVF īpaši uzsver izaugsmi veicinošu reformu lomu, kas ir ļoti svarīgas produktivitātes veicināšanai un darba vietu radīšanai. SVF aicina arī aizsargāt globālo tirdzniecību, paātrināt centienus risināt klimata pārmaiņu problēmas, kā arī izmantot ieguvumus, ko sniedz notiekošie transformācijas procesi, tai skaitā pāreja uz zaļo un digitālo ekonomiku, vienlaicīgi mazinot ar tiem saistītos riskus.
Tāpat kā pirms astoņdesmit gadiem, kad Bretonvudas konferences laikā tika dibināts SVF un PBG, SVF joprojām ir apņēmies palīdzēt dalībvalstīm tikt galā ar aktuāliem izaicinājumiem, sava mandāta ietvaros veicinot makroekonomisko stabilitāti un iekļaujošu attīstību, līdzsvarotu tirdzniecības paplašināšanu, kā arī nodrošinot atbalstu Starptautiskās monetārās sistēmas darbībai. Lai stiprinātu SVF un tā leģitimitāti, šobrīd tiek īstenots 16. kvotu vispārējais pārskats, kas paredz palielināt kvotas 50% apmērā visām 190 SVF dalībvalstīm. Lēmums par Latvijas Republikas dalību SVF kvotu vispārējā palielināšanā atbilstoši IMF 16.vispārējam kvotu pārskatam apstiprināts ar Ministru kabineta 2024.gada 29.augusta rīkojumu Nr.669. Pēc kvotas palielināšanas Latvijas Republikas kopējā kvota veidos 498,45 milj. SDR (631,67 milj. EUR).
I. PBG gatavība nākotnes izaicinājumiem
Ziņojuma mērķis ir informēt PBG pilnvarniekus par PBG reformas “WBG Evolution” īstenošanas progresu pēdējo 18 mēnešu laikā. Tajā apkopoti būtiskākie sasniedzamie rezultāti trijos reformas virzienos: (1) aktualizēta PBG misija, vīzija un rezultātu rādītāji (“Corporate Scorecard”); (2) pilnveidots PBG darbības modelis (“Playbook”); (3) uzlabots PBG finanšu modelis. Ziņojumā atspoguļots, kā minētie trīs virzieni nodrošina uzlabotu Pasaules Bankas sniegumu (“Bigger and Better”) dažādām iesaistītajām pusēm – valstīm ar zemiem ienākumiem, valstīm ar vidējiem ienākumiem, privātajam sektoram, donoriem un citiem partneriem. PBG reforma kopumā tiek īstenota atbilstoši plānam un ir sasniegts ievērojams progress. Ziņojums koncentrēti atspoguļo PBG veiktās reformas, taču tas neatspoguļo militārās agresijas un konfliktu graujošo ietekmi uz attīstību, salīdzinot ar citiem PBG ziņojumiem un projektu dokumentācijas, bet ietver vispārīgu norādi uz konfliktiem.
Nevienmērīga globālās ekonomikas izaugsme, pieaugošs parāds, konflikti un nestabilitāte, pārtikas trūkums un kritiskā situācija klimata jomā apdraud iedzīvotājus visā pasaulē. Šie satricinājumi ir apturējuši globālo progresu galējas nabadzības mazināšanā – šobrīd 700 miljoni pasaules iedzīvotāju dzīvo galējas nabadzības apstākļos un lielākā daļa no tiem – nestabilitātes un konfliktu skartās valstīs. Nākamo desmit gadu laikā papildu 1,2 miljardiem jauniešu “globālajos dienvidos” būs nepieciešamas darbavietas, tomēr šī reģiona ekonomikas spēs radīt tikai 400 miljonus darbavietu. Papildus neparedzamas izmaiņas nākotnē radīs mainīgi demogrāfijas rādītāji, mākslīgā intelekta attīstība, strauji augošu tirgus ekonomikas valstu ekonomiskā potenciāla palielināšanās, klimata pārmaiņas un ģeopolitiskā fragmentācija. Lai risinātu šos izaicinājumus un atbildētu uz klientu pieprasījumu, PBG un SVF būs nepieciešams palielināt darbības efektivitāti un piedāvāt atbilstošus risinājumus. Lai nākamajai paaudzei nodrošinātu nepieciešamās prasmes un zināšanas attīstības stiprināšanā, PBG ir pilnveidojusi tai pieejamos zināšanu resursus (“Knowledge Bank”) un izveidojusi PBG Akadēmiju, kas nodrošinās, ka kapacitātes attīstība ir tikpat nozīmīgs pakalpojums kā finansējums un datu analīze. Attīstības komitejas pilnvarnieki priekšsēdētāja paziņojumā 2024.gada pavasarī norādīja, ka nevienlīdzības mazināšana ar progresīvu iekšzemes resursu mobilizēšanu ir būtiska iekļaujošai izaugsmei. Sekojot šīm rekomendācijām, PBG ziņojumā norāda, ka PBG darbs ar zināšanu resursiem ietver augstākas kvalitātes valsts datu analīzi un lielāku fokusu uz iekšzemes resursu (nodokļu) mobilizēšanu, īpaši valstīs ar zemiem nodokļu rādītājiem pret IKP. Tāpat PBG uzlabo valstu datu analīzi, lai palīdzētu veidot to politikas prioritātes, tostarp uzlabots analītiskais rīks “Public Finance Review” sniedz rekomendācijas politikas veidošanā, iekšzemes resursu mobilizēšanas uzlabošanai un fiskālās noturības reformu veicināšanai. PBG turpina aktīvāk iesaistīt privāto sektoru – ne tikai kā sadarbības partneri politikas veidošanā, bet arī kā nozīmīgu dalībnieku attīstības finansēšanā un ekonomikas izaugsmes veicināšanā. PBG ir pilnveidojusi dzimumu līdztiesības stratēģiju, lai veicinātu sieviešu ekonomisko potenciālu strauji augošās ekonomikās. Vienlaikus ir stiprināta ciešāka sadarbība gan PBG institūciju starpā, gan ar pārējām daudzpusējām attīstības bankām un citiem partneriem, tostarp SVF.
Veiktie bilances optimizēšanas un kapitāla pietiekamības stiprināšanas pasākumi ļaus palielināt Starptautiskās Rekonstrukcijas un attīstības bankas (turpmāk – IBRD) finanšu kapacitāti par 120 miljardiem ASV dolāru 10 gadu laikā, saglabājot AAA kredītreitingu. Šis papildu finansējums palīdzēs miljoniem cilvēku izrauties no nabadzības un uzlabot dzīves kvalitāti. Tāpat PBG ir palielinājusi aizdošanas apjomus un pagarinājusi aizdevumu termiņus, lai uzlabotu projektu īstenošanu globālo izaicinājumu risināšanā. Savukārt PBG korporatīvo rezultātu rādītāju karte (“Corporate Scorecard”) paredz pilnveidot darbības progresa mērījumus. Kopā ar partneriem PBG plāno nodrošināt 300 miljoniem Āfrikas iedzīvotāju pieeju pastāvīgiem energoresursiem līdz 2030.gadam un 1,5 miljardiem cilvēku visā pasaulē – pieejamus veselības aprūpes pakalpojumus. Ziņojumā ir akcentēts Pasaules Bankas atbalsts valstīm ar zemiem ienākumiem un konfliktu un nestabilitātes skartām valstīm, vienlīdz svarīgi būtu apzināt pielāgotu konfliktu risinājumu iespējas arī valstīm ar vidējiem ienākumiem.
Tāpat PBG ir apņēmusies 45% no kopējā finansējuma novirzīt pasākumiem klimata jomā, tostarp pielāgošanās pasākumiem klimata pārmaiņām. Ziņojumā būtu jāuzsver Pasaules Bankas centienus veicināt valstu virzību uz ilgtspējīgu izaugsmi, lai palielinātu nacionāli noteikto devumu ambīciju līmeni, ne tikai lai sasniegtu PBG klimata finansēšanas mērķi 2025.fiskālajam gadam. Klimata jomā jānodrošina, ka klimata, bioloģiskās daudzveidības un ilgtspējīgas attīstības jautājumi tiek integrēti visās PBG operācijās, piemēram, saistībā ar jaunām, labākām un zaļākām darbavietām.
Līdz 2024.gada beigām plānots apstiprināt IDA 21.resursu papildināšanas pakotni, kas ietver gan sasniedzamos politikas pasākumus, gan nepieciešamo finansējuma apjomu, tostarp no donoriem. IDA ir pasaulē lielākais koncesijas finansējuma avots, kas sniedz atbalstu 75 pasaules nabadzīgākajām valstīm jeb IDA valstīm. IDA valstu ārējā finansējuma vajadzībām pieaugot līdz 724 miljardiem ASV dolāru 2025.-2028.gadā, būs nepieciešama visaptveroša pieeja, lai risinātu akūtas ilgtermiņa attīstības vajadzības un palielinātu finansējumu no starptautiskās sabiedrības.
2025.gadā tiek plānota IBRD un Starptautiskās Finanšu korporācijas (turpmāk – IFC) akcionāru daļu pārskatīšana (“Shareholding Review”), kas tiek īstenota ik pēc pieciem gadiem, lai nodrošinātu dalībvalstu balsstiesību un pārstāvības līdzsvaru.
II. Globālās ekonomikas noturības nodrošināšana, ar zemu izaugsmi un augstu parādu saistītu izaicinājumu pārvarēšana
Neraugoties uz secīgiem satricinājumiem, globālā izaugsme līdz šim ir izrādījusies noturīga, un saskaņā ar SVF prognozēm 2024. un 2025.gadā tā sasniegs nedaudz virs 3%, taču vidēja termiņa izaugsmes perspektīvas joprojām saglabājas vājas. Nenoteiktība joprojām ir būtiska, tai skaitā ņemot vērā pasaulē notiekošo karu un konfliktu ietekmi, kā arī ģeoekonomiskās fragmentācijas riskus. Lai gan, pateicoties stingrajai monetārajai politikai un mazinoties piegādes ķēžu traucējumiem, situācija attiecībā uz inflāciju pasaulē turpina uzlaboties, progress ir nevienmērīgs un inflācijas samazināšanās temps ir palēninājies noturīgās pakalpojumu inflācijas dēļ. Mazinoties bažām par inflāciju, priekšplānā izvirzās riski, ka darba tirgi un ekonomiskā aktivitāte varētu atdzist ātrāk nekā gaidīts. Uztraucoši ir arī pieaugošie parādu līmeņi. Lai stiprinātu globālās ekonomikas noturību un veicinātu labklājību, SVF aicina valstis formulēt un īstenot reformu stratēģijas, kas uzlabotu izaugsmes perspektīvas un nodrošinātu parāda ilgtspēju vidējā termiņā. SVF norāda, ka monetārajai politikai jānodrošina inflācijas atgriešanās pie mērķa, vienlaikus atbalstot izaugsmi un nodarbinātību. Tiek uzsvērts, ka centrālo banku neatkarībai un skaidrai komunikācijai ir izšķiroša nozīme uzticamības nodrošināšanā un spējā kontrolēt inflāciju. Fiskālajai politikai jābūt vērstai uz konsolidāciju, lai nodrošinātu parāda ilgtspēju. Tuvākajā laikā, ņemot vērā mazāk ierobežojošu monetāro politiku, fiskālās korekcijas temps ir jāpielāgo katras valsts apstākļiem un jāpanāk līdzsvars starp parāda ievainojamības mazināšanu un privātā pieprasījuma atbalstīšanu. SVF īpaši uzsver izaugsmi veicinošu reformu lomu, kas ir ļoti svarīgas produktivitātes veicināšanai un darba vietu radīšanai. SVF aicina arī aizsargāt globālo tirdzniecību, paātrināt centienus risināt klimata pārmaiņu problēmas, kā arī izmantot ieguvumus, ko sniedz notiekošie transformācijas procesi, tai skaitā pāreja uz zaļo un digitālo ekonomiku, vienlaicīgi mazinot ar tiem saistītos riskus.
Tāpat kā pirms astoņdesmit gadiem, kad Bretonvudas konferences laikā tika dibināts SVF un PBG, SVF joprojām ir apņēmies palīdzēt dalībvalstīm tikt galā ar aktuāliem izaicinājumiem, sava mandāta ietvaros veicinot makroekonomisko stabilitāti un iekļaujošu attīstību, līdzsvarotu tirdzniecības paplašināšanu, kā arī nodrošinot atbalstu Starptautiskās monetārās sistēmas darbībai. Lai stiprinātu SVF un tā leģitimitāti, šobrīd tiek īstenots 16. kvotu vispārējais pārskats, kas paredz palielināt kvotas 50% apmērā visām 190 SVF dalībvalstīm. Lēmums par Latvijas Republikas dalību SVF kvotu vispārējā palielināšanā atbilstoši IMF 16.vispārējam kvotu pārskatam apstiprināts ar Ministru kabineta 2024.gada 29.augusta rīkojumu Nr.669. Pēc kvotas palielināšanas Latvijas Republikas kopējā kvota veidos 498,45 milj. SDR (631,67 milj. EUR).
Risinājuma apraksts
Rīkojuma projekts ir izstrādāts, lai apstiprinātu Latvijas Republikas delegāciju dalības nodrošināšanai SVF un PBG pilnvarnieku gada sanāksmēs, kas notiks 2024.gada 21.-26. oktobrī Vašingtonā, ASV, un informētu par tajās izskatāmajiem jautājumiem. Delegācijas vadītājs būs finanšu ministrs Arvils Ašeradens. Lai nodrošinātu Latvijas Republikas pārstāvību atbilstoši sanāksmju darba kārtībai, delegācijā iekļautas atbildīgās amatpersonas no Finanšu ministrijas, Finanšu izlūkošanas dienesta, Latvijas Bankas un Valsts kases.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Nē
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
IBRD Vienošanās līguma (apstiprināts ar likumu "Par Latvijas Republikas iestāšanos Starptautiskajā rekonstrukcijas un attīstības bankā, tās apvienotajās organizācijās un Eiropas rekonstrukcijas un attīstības bankā") 5. panta otrās daļas „c” punkts un SVF Vienošanās līguma (apstiprināts ar likumu "Par Latvijas Republikas iestāšanos Starptautiskajā valūtas fondā") 12. panta otrās daļas „c” punkts nosaka pilnvarnieku valdes sanāksmju rīkošanu.
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Sabiedriskā apspriešana projekta izstrādē nav veikta, jo projekts neskar sabiedrības tiesības un tiesiskās intereses, būtiski nemaina esošo regulējumu un neparedz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Finanšu ministrija
- Finanšu izlūkošanas dienests
- Latvijas Banka
- Valsts kase
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
Lai nodrošinātu Latvijas Republikas pārstāvību atbilstoši sanāksmju darba kārtībai, delegācijā iekļautas atbildīgās amatpersonas no Finanšu ministrijas, Finanšu izlūkošanas dienesta, Latvijas Bankas un Valsts kases.
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi