22-TA-70: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju iepirkumu likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
ES dokuments
Apraksts
Likumprojektu "Grozījumi Sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju iepirkumu likumā" nepieciešams izstrādāt, lai nacionālajos tiesību aktos (Sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju iepirkumu likumā) pārņemtu Eiropas Parlamenta un Padomes 2019.gada 17.aprīļa direktīvas (ES) 2019/882 par produktu un pakalpojumu piekļūstamības prasībām 24.panta 1.punkta prasības.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Likumprojekts "Grozījumi Sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju iepirkumu likumā" izstrādāts, lai nacionālajos tiesību aktos (Sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju iepirkumu likumā) pārņemtu Eiropas Parlamenta un Padomes 2019.gada 17.aprīļa direktīvas (ES) 2019/882 par produktu un pakalpojumu piekļūstamības prasībām 24.panta 1.punkta prasības.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Eiropas Savienības dalībvalstīm līdz 2022.gada 28.jūnijam ir jāpieņem un jāpublicē normatīvie un administratīvie akti, kas nepieciešami, lai izpildītu Eiropas Parlamenta un Padomes 2019.gada 17.aprīļa direktīvas (ES) 2019/882 par produktu un pakalpojumu piekļūstamības prasībām (turpmāk - Piekļūstamības direktīva) prasības. Kopumā Piekļūstamības direktīvas prasības nacionālajos tiesību aktos plānots pārņemt ar Preču un pakalpojumu piekļūstamības likumu, kuru izstrādā Labklājības ministrija. Preču un pakalpojumu piekļūstamības likuma mērķis ir veicināt preču un pakalpojumu piekļūstamību personām ar invaliditāti un citām personām ar ilgstošiem vai pārejošiem funkcionēšanas ierobežojumiem. Preču un pakalpojumu piekļūstamības likums atbilstoši Piekļūstamības direktīvā paredzētajam noteiks konkrētas preces un pakalpojumus un konkrētas piekļūstamības prasības, kurām šīm precēm un pakalpojumiem būs jāatbilst, lai būtu atļauta to piedāvāšana tirgū.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Vienlaikus Piekļūstamības direktīvas 24.panta 1.punktā ir ietvertas atsauces uz Eiropas Savienības publisko iepirkumu direktīvām, attiecīgi nosakot, ka attiecībā uz šīs direktīvas 2.pantā minētajiem produktiem un pakalpojumiem I pielikumā izklāstītās piekļūstamības prasības ir obligātas piekļūstamības prasības Direktīvas 2014/24/ES[1] 42. panta 1.punkta un Direktīvas 2014/25/ES[2] 60.panta 1.punkta nozīmē.
Savukārt minētais Direktīvas 2014/24/ES 42. panta 1.punkts un Direktīvas 2014/25/ES 60.panta 1.punkts nosaka, ka, ja ar Savienības tiesību aktu pieņem obligātas piekļūstamības prasības, [publiskā iepirkuma] tehniskajās specifikācijās ietver atsauci uz šādiem standartiem, ciktāl ir runa par piekļūstamības kritērijiem personām ar invaliditāti vai projektēšanu visu lietotāju ērtībām.
Ņemot vērā, ka minētais Direktīvas 2014/24/ES 42.panta 1.punkta un Direktīvas 2014/25/ES 60.panta 1.punkta regulējums nacionālajos tiesību aktos pārņemts attiecīgi ar Publisko iepirkumu likuma (turpmāk - PIL) 20.panta devīto daļu un Sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju iepirkumu likuma (turpmāk - SPSIL) 23.panta devīto daļu, Piekļūstamības direktīvas 24.panta 1.punkta prasības ir jāpārņem minētajās PIL un SPSIL normās.
Attiecīgi likumprojekts "Grozījumi Sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju iepirkumu likumā" (turpmāk - Likumprojekts) izstrādāts, lai nodrošinātu Piekļūstamības direktīvas 24.panta 1.punkta prasību noteikšanu SPSIL. Savukārt atsevišķi izstrādāts likumprojekts "Grozījumi Publisko iepirkumu likumā", kas paredz analoģisku regulējumu noteikt PIL, tādējādi nodrošinot pilnīgu Piekļūstamības direktīvas 24.panta 1.punkta prasību pārņemšanu nacionālajā publisko iepirkumu tiesiskajā regulējumā.
[1] Eiropas Parlamenta un Padomes 2014. gada 26. februāra direktīva 2014/24/ES par publisko iepirkumu un ar ko atceļ direktīvu 2004/18/EK
[2] Eiropas Parlamenta un Padomes 2014. gada 26. februāra direktīva 2014/25/ES par iepirkumu, ko īsteno subjekti, kuri darbojas ūdensapgādes, enerģētikas, transporta un pasta pakalpojumu nozarēs, un ar ko atceļ direktīvu 2004/17/EK
Savukārt minētais Direktīvas 2014/24/ES 42. panta 1.punkts un Direktīvas 2014/25/ES 60.panta 1.punkts nosaka, ka, ja ar Savienības tiesību aktu pieņem obligātas piekļūstamības prasības, [publiskā iepirkuma] tehniskajās specifikācijās ietver atsauci uz šādiem standartiem, ciktāl ir runa par piekļūstamības kritērijiem personām ar invaliditāti vai projektēšanu visu lietotāju ērtībām.
Ņemot vērā, ka minētais Direktīvas 2014/24/ES 42.panta 1.punkta un Direktīvas 2014/25/ES 60.panta 1.punkta regulējums nacionālajos tiesību aktos pārņemts attiecīgi ar Publisko iepirkumu likuma (turpmāk - PIL) 20.panta devīto daļu un Sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju iepirkumu likuma (turpmāk - SPSIL) 23.panta devīto daļu, Piekļūstamības direktīvas 24.panta 1.punkta prasības ir jāpārņem minētajās PIL un SPSIL normās.
Attiecīgi likumprojekts "Grozījumi Sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju iepirkumu likumā" (turpmāk - Likumprojekts) izstrādāts, lai nodrošinātu Piekļūstamības direktīvas 24.panta 1.punkta prasību noteikšanu SPSIL. Savukārt atsevišķi izstrādāts likumprojekts "Grozījumi Publisko iepirkumu likumā", kas paredz analoģisku regulējumu noteikt PIL, tādējādi nodrošinot pilnīgu Piekļūstamības direktīvas 24.panta 1.punkta prasību pārņemšanu nacionālajā publisko iepirkumu tiesiskajā regulējumā.
[1] Eiropas Parlamenta un Padomes 2014. gada 26. februāra direktīva 2014/24/ES par publisko iepirkumu un ar ko atceļ direktīvu 2004/18/EK
[2] Eiropas Parlamenta un Padomes 2014. gada 26. februāra direktīva 2014/25/ES par iepirkumu, ko īsteno subjekti, kuri darbojas ūdensapgādes, enerģētikas, transporta un pasta pakalpojumu nozarēs, un ar ko atceļ direktīvu 2004/17/EK
Risinājuma apraksts
Atbilstoši Direktīvas 2014/25/ES 60.panta 1.punktam SPSIL 23.panta devītajā daļā noteikts, ka, ja ar Eiropas Savienības tiesību aktiem ir apstiprinātas obligātas piekļūstamības prasības, tehniskajās specifikācijās ietver atsauci uz šādiem standartiem, ciktāl tie prasa nodrošināt piekļūstamību personām ar invaliditāti vai ievērot universālā dizaina principus.
Attiecīgi, ievērojot iepriekš izklāstīto, proti, ka faktiski ar Piekļūstamības direktīvas 24.panta 1.punktu konkrētām precēm un pakalpojumiem tiek apstiprinātas obligātās piekļūstamības prasības, Likumprojekta 1.pants paredz SPSIL 23.pantu papildināt ar jaunu 9.1 daļu, kurā noteikts, ka attiecībā uz Preču un pakalpojumu piekļūstamības likuma 3.pantā minētajām precēm un pakalpojumiem minētā likuma 1.pielikumā noteiktās piekļūstamības prasības ir obligātās piekļūstamības prasības šā panta devītās daļas izpratnē. Tas praktiski nozīmē, ka, iepērkot Preču un pakalpojumu piekļūstamības likuma 3.pantā minētās preces un pakalpojumus, sabiedrisko pakalpojumu sniedzējam tehniskajās specifikācijās ir obligāti jāiekļauj atsauce uz šīs konkrētās preces vai pakalpojuma atbilstību Preču un pakalpojumu piekļūstamības likuma 1.pielikumā noteiktajām piekļūstamības prasībām.
Preču un pakalpojumu piekļūstamības likuma 1.pielikumā noteiktās piekļūstamības prasības attiecībā uz konkrētajām precēm un pakalpojumiem piemērojamas atbilstoši Preču un pakalpojumu piekļūstamības likuma noteikumiem. Savukārt ar SPSIL 23.panta 9.1 daļas regulējumu tiek nodrošināts, ka sabiedrisko pakalpojumu sniedzēji iepērk tikai tādas konkrētās preces un pakalpojumus, kas atbilst Preču un pakalpojumu piekļūstamības likumam.
Vienlaikus šobrīd SPSIL 23.panta devītās daļas otrajā teikumā ietvertā tiesību norma tiek attiecināta uz gadījumiem, kad obligātas piekļūstamības prasības tiek noteiktas ar tieši piemērojamiem Eiropas Savienības normatīvajiem aktiem, kas nav atbilstoši Direktīvas 2014/25/ES 60.panta 1.punktā paredzētajam. Saskaņā ar minēto Direktīvas 2014/25/ES punktu šī norma ir attiecināma uz gadījumiem, kad ar Eiropas Savienības tiesību aktiem pieņem obligātas piekļūstamības prasības. Proti, minētā Direktīvas 2014/25/ES norma neizvirza nosacījumu par tieši piemērojamiem Eiropas Savienības tiesību aktiem. Līdz ar to, lai nodrošinātu tiesisko noteiktību un pilnīgu SPSIL 23.panta devītās daļas otrā teikuma regulējuma atbilstību Direktīvas 2014/25/ES 60.panta 1.punktam, ar Likumprojekta 1.pantā ietvertajiem grozījumiem paredzēts novērst minēto neprecizitāti un pašreizējo atsauci uz tieši piemērojamiem Eiropas Savienības tiesību aktiem aizstāt ar precīzāku atsauci uz Eiropas Savienības tiesību aktiem vai nacionālajiem normatīvajiem aktiem, ar kuriem tiek pārņemtas Eiropas Savienības tiesību aktu prasības. Proti, ar šo precizējumu tiek nodrošināta juridiski precīza un skaidra atsauce, ņemot vērā, ka Eiropas Savienības tiesību akti ir gan tieši piemērojami, gan pārņemami ar nacionālajiem tiesību aktiem.
Tāpat Preču un pakalpojumu piekļūstamības likumā atbilstoši Piekļūstamības direktīvai tiek lietots jēdziens "piekļūstamība" no angļu valodas jēdziena "accessibility", savukārt SPSIL pašreizējā redakcijā šis jēdziens tiek apzīmēts dažādi - gan "piekļuve", gan "pieejamība", kaut arī faktiski Direktīvā 2014/25/ES attiecīgā kontekstā konsekventi tiek izmantots tas pats jēdziens angļu valodā, kas lietots Piekļūstamības direktīvā, "accessibility" jeb "piekļūstamība". Līdz ar to, lai novērstu potenciālas neskaidrības par SPSIL izmantoto terminoloģiju un lai jēdziens "piekļūstamība" jeb "accessibility" SPSIL tiktu konsekventi apzīmēts vienādi, vienlaikus nodrošinot vienādu terminoloģiju ar Preču un pakalpojumu piekļūstamības likumu, papildus ar likumprojekta 1.pantā paredzētajiem grozījumiem SPSIL 23.panta trešajā, ceturtajā un devītajā daļā, likumprojekta 2.pantā paredzētajiem grozījumiem SPSIL 53.panta pirmajā daļā un likumprojekta 3.pantā paredzētajiem grozījumiem SPSIL 57.panta otrās daļas 2.punkta a) apakšpunktā ir plānots vienādot SPSIL lietoto jēdzienu "piekļuve" un "pieejamība" izmantošanu, to vietā konsekventi lietojot jēdzienu "piekļūstamība", kas precīzāk atbilst angļu valodas jēdzienam "accessibility".
Ievērojot Piekļūstamības direktīvas 31.panta 1. un 2.punktā noteikto, ka līdz 2022.gada 28.jūnijam dalībvalstīm ir jāpieņem un jāpublicē normatīvie un administratīvie akti, kas vajadzīgi, lai izpildītu direktīvu, savukārt tās prasības ir piemērojamas no 2025.gada 28.jūnija, ar Likumprojektu SPSIL pārejas noteikumu 17.punktā paredzēts noteikt, ka SPSIL 23.panta 9.1 daļa stājas spēkā 2025.gada 28.jūnijā.
Vienlaikus ar Likumprojektu pārejas noteikumu 18.punktā paredzēts noteikt, ka jaunās SPSIL 23.panta 9.1 daļas prasības nav attiecināmas uz tiem iepirkumiem un iepirkuma procedūrām, kas izsludinātas vai attiecīgi, ja iepirkums vai iepirkuma procedūra nav izsludināma, lēmums par iepirkuma vai iepirkuma procedūras uzsākšanu pieņemts līdz 2025.gada 27.jūnijam.
Ņemot vērā, ka paredzētais pārejas noteikumu 18.punkta regulējums ir nepieciešams jaunās SPSIL 23.panta 9.1 daļas piemērošanai, Likumprojektā ietvertais pārejas noteikumu 17.punkts paredz, ka arī šis regulējums stājas spēkā 2025.gada 28.jūnijā kopā ar SPSIL 23.panta 9.1 daļas regulējumu.
Savukārt pārējie likumprojektā iekļautie grozījumi SPSIL ir redakcionāla rakstura un paredzēts, ka tie stājas spēkā vispārējā kārtībā.
Attiecīgi, ievērojot iepriekš izklāstīto, proti, ka faktiski ar Piekļūstamības direktīvas 24.panta 1.punktu konkrētām precēm un pakalpojumiem tiek apstiprinātas obligātās piekļūstamības prasības, Likumprojekta 1.pants paredz SPSIL 23.pantu papildināt ar jaunu 9.1 daļu, kurā noteikts, ka attiecībā uz Preču un pakalpojumu piekļūstamības likuma 3.pantā minētajām precēm un pakalpojumiem minētā likuma 1.pielikumā noteiktās piekļūstamības prasības ir obligātās piekļūstamības prasības šā panta devītās daļas izpratnē. Tas praktiski nozīmē, ka, iepērkot Preču un pakalpojumu piekļūstamības likuma 3.pantā minētās preces un pakalpojumus, sabiedrisko pakalpojumu sniedzējam tehniskajās specifikācijās ir obligāti jāiekļauj atsauce uz šīs konkrētās preces vai pakalpojuma atbilstību Preču un pakalpojumu piekļūstamības likuma 1.pielikumā noteiktajām piekļūstamības prasībām.
Preču un pakalpojumu piekļūstamības likuma 1.pielikumā noteiktās piekļūstamības prasības attiecībā uz konkrētajām precēm un pakalpojumiem piemērojamas atbilstoši Preču un pakalpojumu piekļūstamības likuma noteikumiem. Savukārt ar SPSIL 23.panta 9.1 daļas regulējumu tiek nodrošināts, ka sabiedrisko pakalpojumu sniedzēji iepērk tikai tādas konkrētās preces un pakalpojumus, kas atbilst Preču un pakalpojumu piekļūstamības likumam.
Vienlaikus šobrīd SPSIL 23.panta devītās daļas otrajā teikumā ietvertā tiesību norma tiek attiecināta uz gadījumiem, kad obligātas piekļūstamības prasības tiek noteiktas ar tieši piemērojamiem Eiropas Savienības normatīvajiem aktiem, kas nav atbilstoši Direktīvas 2014/25/ES 60.panta 1.punktā paredzētajam. Saskaņā ar minēto Direktīvas 2014/25/ES punktu šī norma ir attiecināma uz gadījumiem, kad ar Eiropas Savienības tiesību aktiem pieņem obligātas piekļūstamības prasības. Proti, minētā Direktīvas 2014/25/ES norma neizvirza nosacījumu par tieši piemērojamiem Eiropas Savienības tiesību aktiem. Līdz ar to, lai nodrošinātu tiesisko noteiktību un pilnīgu SPSIL 23.panta devītās daļas otrā teikuma regulējuma atbilstību Direktīvas 2014/25/ES 60.panta 1.punktam, ar Likumprojekta 1.pantā ietvertajiem grozījumiem paredzēts novērst minēto neprecizitāti un pašreizējo atsauci uz tieši piemērojamiem Eiropas Savienības tiesību aktiem aizstāt ar precīzāku atsauci uz Eiropas Savienības tiesību aktiem vai nacionālajiem normatīvajiem aktiem, ar kuriem tiek pārņemtas Eiropas Savienības tiesību aktu prasības. Proti, ar šo precizējumu tiek nodrošināta juridiski precīza un skaidra atsauce, ņemot vērā, ka Eiropas Savienības tiesību akti ir gan tieši piemērojami, gan pārņemami ar nacionālajiem tiesību aktiem.
Tāpat Preču un pakalpojumu piekļūstamības likumā atbilstoši Piekļūstamības direktīvai tiek lietots jēdziens "piekļūstamība" no angļu valodas jēdziena "accessibility", savukārt SPSIL pašreizējā redakcijā šis jēdziens tiek apzīmēts dažādi - gan "piekļuve", gan "pieejamība", kaut arī faktiski Direktīvā 2014/25/ES attiecīgā kontekstā konsekventi tiek izmantots tas pats jēdziens angļu valodā, kas lietots Piekļūstamības direktīvā, "accessibility" jeb "piekļūstamība". Līdz ar to, lai novērstu potenciālas neskaidrības par SPSIL izmantoto terminoloģiju un lai jēdziens "piekļūstamība" jeb "accessibility" SPSIL tiktu konsekventi apzīmēts vienādi, vienlaikus nodrošinot vienādu terminoloģiju ar Preču un pakalpojumu piekļūstamības likumu, papildus ar likumprojekta 1.pantā paredzētajiem grozījumiem SPSIL 23.panta trešajā, ceturtajā un devītajā daļā, likumprojekta 2.pantā paredzētajiem grozījumiem SPSIL 53.panta pirmajā daļā un likumprojekta 3.pantā paredzētajiem grozījumiem SPSIL 57.panta otrās daļas 2.punkta a) apakšpunktā ir plānots vienādot SPSIL lietoto jēdzienu "piekļuve" un "pieejamība" izmantošanu, to vietā konsekventi lietojot jēdzienu "piekļūstamība", kas precīzāk atbilst angļu valodas jēdzienam "accessibility".
Ievērojot Piekļūstamības direktīvas 31.panta 1. un 2.punktā noteikto, ka līdz 2022.gada 28.jūnijam dalībvalstīm ir jāpieņem un jāpublicē normatīvie un administratīvie akti, kas vajadzīgi, lai izpildītu direktīvu, savukārt tās prasības ir piemērojamas no 2025.gada 28.jūnija, ar Likumprojektu SPSIL pārejas noteikumu 17.punktā paredzēts noteikt, ka SPSIL 23.panta 9.1 daļa stājas spēkā 2025.gada 28.jūnijā.
Vienlaikus ar Likumprojektu pārejas noteikumu 18.punktā paredzēts noteikt, ka jaunās SPSIL 23.panta 9.1 daļas prasības nav attiecināmas uz tiem iepirkumiem un iepirkuma procedūrām, kas izsludinātas vai attiecīgi, ja iepirkums vai iepirkuma procedūra nav izsludināma, lēmums par iepirkuma vai iepirkuma procedūras uzsākšanu pieņemts līdz 2025.gada 27.jūnijam.
Ņemot vērā, ka paredzētais pārejas noteikumu 18.punkta regulējums ir nepieciešams jaunās SPSIL 23.panta 9.1 daļas piemērošanai, Likumprojektā ietvertais pārejas noteikumu 17.punkts paredz, ka arī šis regulējums stājas spēkā 2025.gada 28.jūnijā kopā ar SPSIL 23.panta 9.1 daļas regulējumu.
Savukārt pārējie likumprojektā iekļautie grozījumi SPSIL ir redakcionāla rakstura un paredzēts, ka tie stājas spēkā vispārējā kārtībā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- Piegādātāji SPSIL izpratnē
Ietekmes apraksts
Grozījumi ietekmē piegādātājus SPSIL izpratnē, kas attiecīgi piedāvā tirgū piegādāt preces vai sniegt pakalpojumus un piedalās iepirkumos un iepirkuma procedūrās.
SPSIL grozījumu ietekme uz piegādātājiem ir minimāla, jo faktiski preču un pakalpojumu atbilstības piekļūstamības prasībām nodrošināšana tieši izriet no Preču un pakalpojumu piekļūstamības likuma. SPSIL plānotā regulējuma ietvaros piegādātājiem attiecīgo preču un pakalpojumu iepirkumu ietvaros būs jānodrošina iepirkumā iesniegtās dokumentācijas atbilstība sabiedrisko pakalpojumu sniedzēja izvirzītajām prasībām tehniskajā specifikācijā atbilstoši Preču un pakalpojumu piekļūstamības likumam.
SPSIL grozījumu ietekme uz piegādātājiem ir minimāla, jo faktiski preču un pakalpojumu atbilstības piekļūstamības prasībām nodrošināšana tieši izriet no Preču un pakalpojumu piekļūstamības likuma. SPSIL plānotā regulējuma ietvaros piegādātājiem attiecīgo preču un pakalpojumu iepirkumu ietvaros būs jānodrošina iepirkumā iesniegtās dokumentācijas atbilstība sabiedrisko pakalpojumu sniedzēja izvirzītajām prasībām tehniskajā specifikācijā atbilstoši Preču un pakalpojumu piekļūstamības likumam.
Juridiskās personas
- Sabiedrisko pakalpojumu sniedzēji SPSIL izpratnē un piegādātāji SPSIL izpratnē
Ietekmes apraksts
Grozījumi ietekmē sabiedrisko pakalpojumu sniedzējus SPSIL izpratnē, kas veic iepirkumus un iepirkuma procedūras, un piegādātājus SPSIL izpratnē, kas attiecīgi piedāvā tirgū piegādāt preces vai sniegt pakalpojumus un piedalās iepirkumos un iepirkuma procedūrās.
Grozījumi sabiedrisko pakalpojumu sniedzējus ietekmēs minimāli, jo faktiski preču un pakalpojumu atbilstības piekļūstamības prasībām nodrošināšana tieši izriet no Preču un pakalpojumu piekļūstamības likuma. Sabiedrisko pakalpojumu sniedzējiem būs attiecīgas no Preču un pakalpojumu piekļūstamības likuma izrietošas prasības jāiekļauj tehniskajā specifikācijā.
SPSIL grozījumu ietekme uz piegādātājiem ir minimāla, jo faktiski preču un pakalpojumu atbilstības piekļūstamības prasībām nodrošināšana tieši izriet no Preču un pakalpojumu piekļūstamības likuma. SPSIL plānotā regulējuma ietvaros piegādātājiem attiecīgo preču un pakalpojumu iepirkumu ietvaros būs jānodrošina iepirkumā iesniegtās dokumentācijas atbilstība sabiedrisko pakalpojumu sniedzēja izvirzītajām prasībām tehniskajā specifikācijā atbilstoši Preču un pakalpojumu piekļūstamības likumam.
Grozījumi sabiedrisko pakalpojumu sniedzējus ietekmēs minimāli, jo faktiski preču un pakalpojumu atbilstības piekļūstamības prasībām nodrošināšana tieši izriet no Preču un pakalpojumu piekļūstamības likuma. Sabiedrisko pakalpojumu sniedzējiem būs attiecīgas no Preču un pakalpojumu piekļūstamības likuma izrietošas prasības jāiekļauj tehniskajā specifikācijā.
SPSIL grozījumu ietekme uz piegādātājiem ir minimāla, jo faktiski preču un pakalpojumu atbilstības piekļūstamības prasībām nodrošināšana tieši izriet no Preču un pakalpojumu piekļūstamības likuma. SPSIL plānotā regulējuma ietvaros piegādātājiem attiecīgo preču un pakalpojumu iepirkumu ietvaros būs jānodrošina iepirkumā iesniegtās dokumentācijas atbilstība sabiedrisko pakalpojumu sniedzēja izvirzītajām prasībām tehniskajā specifikācijā atbilstoši Preču un pakalpojumu piekļūstamības likumam.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
4.1.1. Likumprojekts "Grozījumi Publisko iepirkumu likumā"
Pamatojums un apraksts
Piekļūstamības direktīvas 24.panta 1.punkta prasības tiek pārņemtas arī Publisko iepirkumu likumā, paredzot šā likuma 20.pantu papildināt ar 9.1 daļu.
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija
4.1.2. Likumprojekts "Preču un pakalpojumu piekļūstamības likums"
Pamatojums un apraksts
Piekļūstamības direktīvas prasības kopumā tiek pārņemtas, izstrādājot Preču un pakalpojumu piekļūstamības likumu.
Atbildīgā institūcija
Labklājības ministrija
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Jā
ES tiesību akta CELEX numurs
32019L0882
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2019.gada 17.aprīļa direktīva (ES) 2019/882 par produktu un pakalpojumu piekļūstamības prasībām (turpmāk arī - Direktīva 2019/882)
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32014L0025
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2014. gada 26. februāra direktīva 2014/25/ES par iepirkumu, ko īsteno subjekti, kuri darbojas ūdensapgādes, enerģētikas, transporta un pasta pakalpojumu nozarēs, un ar ko atceļ direktīvu 2004/17/EK (turpmāk arī - Direktīva 2014/25/ES)
Apraksts
-
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2019.gada 17.aprīļa direktīva (ES) 2019/882 par produktu un pakalpojumu piekļūstamības prasībām (turpmāk arī - Direktīva 2019/882)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Direktīvas 2019/882 1.pants
Nav jāpārņem
-
-
Direktīvas 2019/882 2.pants
Likumprojekta "Preču un pakalpojumu piekļūstamības likums" 3.pants
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākās prasības
Direktīvas 2019/882 3.pants
Likumprojekta "Preču un pakalpojumu piekļūstamības likums" 1., 2., 3.pants; Likumprojekta "Elektronisko sakaru likums" 1.pants; Patērētāju tiesību aizsardzības likuma 1.panta 3.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākās prasības
Direktīvas 2019/882 4.pants
Likumprojekta "Preču un pakalpojumu piekļūstamības likums" 4.pants; Ministru kabineta sēdes protokollēmuma par likumprojektu "Preču un pakalpojumu piekļūstamības likums" (21-TA-1599) 5.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākās prasības
Direktīvas 2019/882 5.pants
Likumprojekta "Preču un pakalpojumu piekļūstamības likums" 5.pants
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākās prasības
Direktīvas 2019/882 6.pants
Likumprojekta "Preču un pakalpojumu piekļūstamības likums" 4.panta pirmā daļa
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākās prasības
Direktīvas 2019/882 7.pants
Likumprojekta "Preču un pakalpojumu piekļūstamības likums" 6.pants
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākās prasības
Direktīvas 2019/882 8.pants
Likumprojekta "Preču un pakalpojumu piekļūstamības likums" 8.pants
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākās prasības
Direktīvas 2019/882 9.pants
Likumprojekta "Preču un pakalpojumu piekļūstamības likums" 9.pants
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākās prasības
Direktīvas 2019/882 10.pants
Likumprojekta "Preču un pakalpojumu piekļūstamības likums" 10.pants
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākās prasības
Direktīvas 2019/882 11.pants
Likumprojekta "Preču un pakalpojumu piekļūstamības likums" 6.panta vienpadsmitā daļa
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākās prasības
Direktīvas 2019/882 12.pants
Likumprojekta "Preču un pakalpojumu piekļūstamības likums" 11.pants
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākās prasības
Direktīvas 2019/882 13.pants
Likumprojekta "Preču un pakalpojumu piekļūstamības likums" 12.pants
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākās prasības
Direktīvas 2019/882 14.pants
Likumprojekta "Preču un pakalpojumu piekļūstamības likums" 13.pants
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākās prasības
Direktīvas 2019/882 15.pants
Likumprojekta "Preču un pakalpojumu piekļūstamības likums" 15.pants
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākās prasības
Direktīvas 2019/882 16.pants
Likumprojekta "Preču un pakalpojumu piekļūstamības likums" 16.pants
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākās prasības
Direktīvas 2019/882 17.pants
Nav jāpārņem
-
-
Direktīvas 2019/882 18.pants
Likumprojekta "Preču un pakalpojumu piekļūstamības likums" 17.pants
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākās prasības
Direktīvas 2019/882 19.pants
Likumprojekta "Preču un pakalpojumu piekļūstamības likums" 18.pants
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākās prasības
Direktīvas 2019/882 20.pants
Likumprojekta "Preču un pakalpojumu piekļūstamības likums" 19.pants; Likumprojekta “Grozījumi likumā “Par atbilstības novērtēšanu”” 9.5, 9.6, 9.8 pants
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākās prasības
Direktīvas 2019/882 21.pants
Likumprojekta “Grozījumi likumā “Par atbilstības novērtēšanu”” 9.8 pants
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākās prasības
Direktīvas 2019/882 22.pants
Likumprojekta "Preču un pakalpojumu piekļūstamības likums" 20.pants
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākās prasības
Direktīvas 2019/882 23.pants
Likumprojekta "Preču un pakalpojumu piekļūstamības likums" 22., 23.pants
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākās prasības
Direktīvas 2019/882 24.panta 1.punkts
Publisko iepirkumu likuma 20.panta 9.1 daļa (likumprojekta "Grozījumi Publisko iepirkumu likumā" 1.pants); Sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju iepirkumu likuma 23.panta 9.1 daļa (likumprojekta 1.pants)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākās prasības
Direktīvas 2019/882 24.panta 2.punkts
Likumprojekta "Preču un pakalpojumu piekļūstamības likums" 24.pants
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākās prasības
Direktīvas 2019/882 25.pants
Likumprojekta "Preču un pakalpojumu piekļūstamības likums" 25.pants
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākās prasības
Direktīvas 2019/882 26.pants
Nav jāpārņem
-
-
Direktīvas 2019/882 27.pants
Nav jāpārņem
-
-
Direktīvas 2019/882 28.pants
Nav jāpārņem
-
-
Direktīvas 2019/882 29.pants
Likumprojekta "Preču un pakalpojumu piekļūstamības likums" 21., 22., 23.pants
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākās prasības
Direktīvas 2019/882 30.pants
Likumprojekta "Preču un pakalpojumu piekļūstamības likums" 18., 23.pants; likuma “Par atbilstības novērtēšanu” 19.panta otrā daļa
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākās prasības
Direktīvas 2019/882 31.panta 1.punkts
Nav jāpārņem
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākās prasības
Direktīvas 2019/882 31.panta 2.punkts
Likumprojekta "Preču un pakalpojumu piekļūstamības likums" spēkā stāšanās norāde; Publisko iepirkumu likuma pārejas noteikumu 23.punkts (likumprojekta "Grozījumi Publisko iepirkumu likumā" 4.pants); Sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju iepirkumu likuma pārejas noteikumu 17.punkts (likumprojekta 4.pants)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākās prasības
Direktīvas 2019/882 31.panta 3.punkts
Likumprojekta "Preču un pakalpojumu piekļūstamības likums" pārejas noteikumu 5.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākās prasības
Direktīvas 2019/882 31.panta 4.punkts
Likumprojekta "Preču un pakalpojumu piekļūstamības likums" informatīvā atsauce uz Eiropas Savienības direktīvu; Publisko iepirkumu likuma informatīvās atsauces uz Eiropas Savienības direktīvām 9.punkts (likumprojekta "Grozījumi Publisko iepirkumu likumā" 5.pants); Sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju iepirkumu likuma informatīvās atsauces uz Eiropas Savienības direktīvām 7.punkts (likumprojekta 5.pants)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākās prasības
Direktīvas 2019/882 31.panta 5., 6.punkts
Nav jāparņem
-
-
Direktīvas 2019/882 32.pants
Likumprojekta "Preču un pakalpojumu piekļūstamības likums" pārejas noteikumi
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākās prasības
Direktīvas 2019/882 33.pants
Likumprojekta "Preču un pakalpojumu piekļūstamības likums" 23.panta sestā daļa
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākās prasības
Direktīvas 2019/882 34.pants
Nav jāpārņem
-
-
Direktīvas 2019/882 35.pants
Nav jāpārņem
-
-
Direktīvas 2019/882 I pielikums
Likumprojekta "Preču un pakalpojumu piekļūstamības likums" I pielikums
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākās prasības
Direktīvas 2019/882 II pielikums
Nav jāpārņem
-
-
Direktīvas 2019/882 III pielikums
Netiek pārņemts
-
-
Direktīvas 2019/882 IV pielikums
Likumprojekta "Preču un pakalpojumu piekļūstamības likums" 7.pants
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākās prasības
Direktīvas 2019/882 V pielikums
Likumprojekta "Preču un pakalpojumu piekļūstamības likums" 12.pants
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākās prasības
Direktīvas 2019/882 VI pielikums
Likumprojekta "Preču un pakalpojumu piekļūstamības likums" 14.pants
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākās prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Ar likumprojektu pārņemtās Direktīvas 2019/882 prasības neparedz dalībvalsts rīcības brīvību.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Likumprojekts šo jomu neskar
Cita informācija
Ņemot vērā, ka ar likumprojektu tiek pārņemtas tikai atsevišķas Direktīvas 2019/882 prasības, kas attiecināmas uz publisko iepirkumu jomu, bet kopumā Direktīva 2019/882 tiek nacionālajos normatīvajos aktos pārņemta ar likumprojektu "Preču un pakalpojumu piekļūstamības likums", detalizētu ES tiesību akta atbilstības atspoguļojumu (izvērsumā pa pantu punktiem) skatīt likumprojekta "Preču un pakalpojumu piekļūstamības likums" anotācijā.
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2014. gada 26. februāra direktīva 2014/25/ES par iepirkumu, ko īsteno subjekti, kuri darbojas ūdensapgādes, enerģētikas, transporta un pasta pakalpojumu nozarēs, un ar ko atceļ direktīvu 2004/17/EK (turpmāk arī - Direktīva 2014/25/ES)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Direktīvas 2014/25/ES 60.panta 1.punkta ceturtā daļa
Sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju iepirkumu likuma 23.panta devītā daļa (likumprojekta 1.pants)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākās prasības
Direktīvas 2014/25/ES 60.panta 1.punkta piektā daļa
Sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju iepirkumu likuma 23.panta devītā daļa (likumprojekta 1.pants)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākās prasības
Direktīvas 2014/25/ES 81.panta 1.punkta pirmais teikums
Sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju iepirkumu likuma 53.panta pirmās daļas pirmais teikums (likumprojekta 2.pants)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākās prasības
Direktīvas 2014/25/ES 82.panta 2.punkta "a" apakšpunkts
Sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju iepirkumu likuma 57.panta otrās daļas 2.punkta "a" apakšpunkts (likumprojekta 3.pants)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākās prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Likumprojekts šo jomu neskar
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Likumprojekts šo jomu neskar
Cita informācija
Ar Sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju iepirkumu likumu Latvijas tiesību aktos ir pārņemts Direktīvas 2014/25/ES regulējums. Ar likumprojektu paredzēti atsevišķi redakcionāli precizējumi Sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju iepirkumu likuma normās, ar kurām jau pārņemts minētās direktīvas regulējums.
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
NēNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Informācija par likumprojekta izstrādi tika publicēta Finanšu ministrijas tīmekļvietnē sadaļā "Aktualitātes" - “Sabiedrības līdzdalība” – “Tiesību aktu projekti” – “Publisko iepirkumu politika”, līdz ar to sabiedrības pārstāvjiem bija iespējams līdzdarboties likumprojekta izstrādē, rakstveidā sniedzot viedokļus par likumprojektu. Kā arī likumprojekts pēc tā izsludināšanas būs pieejams Tiesību aktu portālā.
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://www.fm.gov.lv/lv/likumprojekts-grozijumi-publisko-iepirkumu-likuma-un-likumprojekts-grozijumi-sabiedrisko-pakalpojumu-sniedzeju-iepirkumu-likuma
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Likumprojekta izstrādes laikā nav saņemti sabiedrības pārstāvju viedokļi.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Likumprojektā paredzētais regulējums pastarpinātā veidā uzlabo personu ar invaliditāti vienlīdzīgas iespējas un tiesības, jo faktiski ar plānoto regulējumu tiek paredzēts, ka sabiedrisko pakalpojumu sniedzēji SPSIL izpratnē varēs iegādāties tikai tādas konkrētās preces un pakalpojumus, kas atbilst Preču un pakalpojumu piekļūstamības likumā noteiktajām piekļūstamības prasībām. Konkrētās preces un pakalpojumi un tiem izvirzāmās piekļūstamības prasības tiek noteiktas Preču un pakalpojumu piekļūstamības likumā.
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
