Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
VRAA informē, ka saistībā ar uzturēšanas darbiem 19. aprīlī no plkst. 23.00 līdz 20. aprīļa plkst. 12.00 ir iespējami traucējumi juridisko personu pilnvarošanas risinājumā.
21-TA-1211: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Valsts fondēto pensiju likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
1) Valsts fondēto pensiju likuma pārejas noteikumu 33.punkts - Ministru kabinets līdz 2021. gada 31. decembrim izvērtē, vai ir nepieciešams paredzēt fondēto pensiju shēmas dalībniekam papildu iespējas tiešsaistē iegūt informāciju par viņa uzkrājumu un fondēto pensiju shēmas līdzekļu pārvaldītājam — tiesības iegūt informāciju par fondēto pensiju shēmas dalībniekiem, kuru līdzekļus tas pārvalda, un atbilstoši izvērtējumam iesniegt Saeimai attiecīgu likumprojektu.

2) Ministru prezidenta 03.06.2021. rezolūcija Nr.12/2021-JUR-20 - Saskaņā ar Ministru kabineta 2009. gada 7. aprīļa noteikumu Nr. 300 "Ministru kabineta kārtības rullis" 234. punktu lūdzu līdz 2021. gada 30. novembrim sagatavot un noteiktā kārtībā iesniegt Ministru kabinetā Valsts fondēto pensiju likuma (2021. gada 21. janvāra likuma "Grozījumi Valsts fondēto pensiju likumā" redakcijā) pārejas noteikumu 33. punktā minēto tiesību akta projektu, attiecīgi nodrošinot Ministru kabinetam dotā uzdevuma izpildi.

3) Finanšu sektora attīstības plāna 2021.-2023. gadam uzdevums - turpināt pilnveidot valsts fondēto pensiju regulējumu, veicinot efektīvu līdzekļu pārvaldību, pensiju plānu dalībnieku informētību un vecumam atbilstošu pensiju plāna izvēli (2021-uzd-522).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Veicināt valsts fondēto pensiju shēmas dalībniekam informācijas pieejamību par 2. pensiju līmenī uzkrāto pensijas kapitālu, pilnveidot zināšanas par pensijas uzkrājuma veidošanās pamatjautājumiem, tai skaitā savu noguldījumu, plānu ienesīgumu un vecumam atbilstoša ieguldījumu plāna izvēles nozīmīgumu, kā arī uzlabot dalībnieku finanšu pratību, saņemot personalizētas konsultācijas.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
2020. gada beigās valsts fondēto pensiju shēmas dalībniekiem bija pieejams 31 ieguldījumu plāns, kurus pārvaldīja septiņi līdzekļu pārvaldītāji.
Valsts fondēto pensiju shēmas līdzekļu pārvaldīšanu veic ieguldījumu plāna pārvaldnieks. Pārvaldnieks ir persona, kas veic darījumus ar ieguldījumu plāna līdzekļiem. Pārvaldniekam ir jāievēro ieguldījumu plāna ieguldījumu politika un ieguldījumu ierobežojumi. Veicot ieguldījumus, ieguldījumu plāna pārvaldniekam ir pienākums iegūt pietiekamu informāciju par potenciālajiem vai iegūtajiem ieguldījumu objektiem, kā arī uzraudzīt to personu finansiālo un ekonomisko stāvokli, kuru emitētajos vērtspapīros tiks vai ir tikuši ieguldīti ieguldījumu plāna līdzekļi. Pārvaldniekam ir tiesības brīvi rīkoties ar ieguldījumu plāna līdzekļiem – izvēlēties sadalījumu pa vērtspapīru veidiem un ģeogrāfiskajiem reģioniem, noteikt ieguldījumu objektus un ieguldījumu termiņus, izmantot finanšu instrumentus riska samazināšanai utt. – tiktāl, cik tiek ievērotas Valsts fondēto pensiju likumā un ieguldījumu plāna prospektā noteiktās prasības.
Saskaņā ar Valsts fondēto pensiju likumu ieguldījumu sabiedrību darbību valsts fondēto pensiju shēmas līdzekļu pārvaldīšanā pārrauga Finanšu un kapitāla tirgus komisija.
Pēc Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras (turpmāk - VSAA) datiem 2020. gada 31. decembrī valsts fondēto pensiju shēmā bija reģistrēti 1 296 tūkstoši dalībnieku: 652 tūkstoši jeb 50,3% vīriešu un 644 tūkstoši jeb 49,7% sieviešu.
Kā obligātie valsts fondēto pensiju shēmas dalībnieki bija reģistrēti 901 tūkstotis personu (par 19,2 tūkstošiem vairāk nekā 2019. gada 31. decembrī): 471 tūkstotis jeb 52% vīriešu un 430 tūkstoši jeb 48% sieviešu.
Kā brīvprātīgie valsts fondēto pensiju shēmas dalībnieki bija reģistrēti 395 tūkstoši personu (par 23,6 tūkstošiem mazāk nekā 2019. gada 31. decembrī): 181 tūkstotis jeb 46% vīriešu un 214 tūkstoši jeb 54% sieviešu.
Valsts fondēto pensiju shēmas dalībnieku vidējais vecums ir 42,1 gads, obligāto dalībnieku vidējais vecums ir 35,5 gadi, brīvprātīgo – 57 gadi.
Valsts fondēto pensiju shēmas dalībnieka uzkrātā pensijas kapitāla lielums ir atkarīgs no trim faktoriem: veikto iemaksu apmēra, dalības ilguma valsts fondēto pensiju shēmā un izvēlētā ieguldījumu plāna darbības rezultātiem.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Informāciju par 2.pensiju līmeņa uzkrāto kapitālu valsts pārvaldes pakalpojumu portālā www.latvija.lv aplūko ap 10 procentiem no visiem valsts fondēto pensiju shēmas dalībniekiem. Savukārt, portālā manapensija.lv informāciju par 2.pensiju līmeņa uzkrāto kapitālu aplūkojuši vidēji 3 procentu lietotāji. Tas nozīmē, ka ļoti liels skaits valsts fondēto pensiju shēmas dalībnieku par savu 2.pensiju līmeņa uzkrājumu neinteresējas un ir jāmeklē papildu informācijas nodošanas veidi, kā šos dalībniekus informēt par viņu uzkrājumu, izmantojot tās vietnes un informācijas kanālus, ko dalībnieki izmanto ikdienā. Līdz ar to ir nepieciešami risinājumi, lai personas sasniegtu proaktīvi. Nodrošinājums vecumdienās ir nozīmīgs jautājums, lai personai tiktu nodrošinātas Satversmes 109.pantā noteiktās tiesības uz sociālo nodrošinājumu vecuma gadījumā. Valsts fondēto pensiju shēmas aktīvāka izmantošana nozīmē personas pašas lielāku līdzdalību uzkrājuma veidošanā.
Latvijas iedzīvotāji aktīvi izmanto tiešsaistes pakalpojumus. Iedzīvotāji internetu izmanto dažādām aktivitātēm. Populārākās no tām ir e-pasta (83,8 %) un internetbankas (79,4 %)
izmantošana (avots: https://www.csb.gov.lv/lv/statistika/statistikas-temas/zinatne- ikt/datori-internets/meklet-tema/2410-iedzivotaju-interneta-lietosanas-paradumi). Līdz ar to jāveido iespēja informāciju par valsts fondēto pensiju shēmas dalībnieka pensiju uzkrājumu atspoguļot arī citās drošās informācijas platformās, kur paredzēta droša klienta autorizācija, tomēr tikai pēc tam, kad saņemta valsts fondētā pensiju shēmas dalībnieka (datu īpašnieka) atļauja šādai datu atspoguļošanai. Ir svarīgi, ka šādi informāciju drīkst atklāt (atspoguļot) tikai pašam dalībniekam (datu īpašniekam), nodrošinot, ka ne informācijas platformas īpašniekam/uzturētājam, ne citām trešajām personām šī informācija (dati) nav pieejama, apstrādājama vai saglabājama.
Informācijas par pensijas uzkrājumu pieejamība dalībniekam ērtos kanālos (piemēram, internetbankā) veicinās viņa interesi par pensijas uzkrājuma veidošanās pamatjautājumiem, tai skaitā savu noguldījumu, plānu ienesīgumu un vecumam atbilstoša plāna izvēles nozīmīgumu, kā arī uzlabos dalībnieku finanšu pratību, saņemot personalizētas konsultācijas un pārskatus, tādējādi veicinot arī uzkrāšanas un nodokļu samaksas kultūru. Personas vairāk būs informētas par to, kā tiek pārvaldīta viņu nauda un kā to darīt mērķtiecīgāk.

Lai uzlabotu un pilnveidotu komunikāciju starp līdzekļu pārvaldītājiem un valsts fondētās pensiju sistēmas dalībniekiem, jāveicina ieguldījumu pārvaldes sabiedrībām:
- nodrošināt savlaicīgu, kvalitatīvu un iespējami personalizētu konsultāciju par pensijas uzkrājuma veidošanās pamatjautājumiem, uzlabojot klienta finanšu pratību;
- noskaidrot klienta vajadzības, riska toleranci, finanšu pratības līmeni;
- atbilstoši identificētajām vajadzībām un vecumam ieteikt tam atbilstošāko ieguldījumu plānu. Dalībniekam dzīves laikā ieteicams veikt ieguldījumu plānu nomaiņu vismaz divas reizes - no aktīvā uz sabalansēto, bet pēdējos 10 uzkrāšanas gados uz konservatīvo ieguldījumu plānu;
- sniegt konsultācijas par citiem risinājumiem vai produktiem atbilstoši dalībnieka finansiālajai situācijai un interesēm.
Nodrošinot ieguldījumu pārvaldes sabiedrības ar savlaicīgu informāciju par kumulatīvo uzkrājuma apjomu sadalījumā pa gadiem, tiks veicināta ieguldījumu portfeļa pārvaldības efektivitāte, uzlabota ieguldījumu plānu likviditāte, nosakot atbilstošus ieguldīšanas termiņus, pielāgojot ieguldījumu plānu riska un aktīvu klases izvēli atbilstoši dalībnieka vecumam.

2020. gadā 122 tūkstoši dalībnieku jeb 9,4% no tiem, kuri valsts fondēto pensiju shēmā bija reģistrēti 2019. gada 31. decembrī, ir veikuši ieguldījumu plāna maiņu. No visiem ieguldījumu plāna maiņu veikušajiem dalībniekiem 73% bija aktīvo, 19% – konservatīvo un 8% sabalansēto ieguldījumu plānu dalībnieki. No visiem dalībniekiem, kuri ir veikuši ieguldījumu plāna maiņu, 65% dalībnieku ir izvēlējušies kādu no „aktīvajiem 75%” plāniem, 13% – „aktīvajiem 50%”, 17% – konservatīvajiem un 5% – sabalansētajiem ieguldījumu plāniem. Ieguldījumu plānus ar aktīvu ieguldījumu politiku ir izvēlējušies gados jaunāki valsts fondēto pensiju shēmas dalībnieki.

Kaut arī valsts fondēto pensiju shēmas dalībnieku izvēle kļūst apzinātāka un pārdomātāka, tomēr  ieguldījumu plānu maiņu skaits viena pārvaldītāja ietvaros, kas gadu gaitā svārstās 3% - 4% apjomā, ir samērā neliels (2019.gadā - 2%). Tas nozīmē, ka personas vairāk izvēlas starp “zīmolu”, “riska pakāpi”, “reklāmu”, bet mazāk plāna ieguldījuma politikas satura dēļ, kur un kā ieguldījumu plāns iegulda. Šobrīd ieguldījumu pārvaldes sabiedrības var uzrunāt personu anonīmi un šo personu ir grūti konsultēt. Bieži vien šīs konsultācijas mērķis var būt tikai iegūt jaunu dalībnieku, lai gan pareizāka būtu rīcība tieši uzlabot ieguldījumu atbilstību dalībnieka vajadzībām.

Lai ieguldītu uzkrātos līdzekļus vienlaikus droši un ar vislabāko iespējamo atdevi, valsts fondēto pensiju shēmas dalībniekiem ir sistemātiski jāatgādina par nepieciešamību, tuvojoties pensijas vecumam, samazināt investīciju risku. Tādēļ ir nepieciešams uzlabot un pilnveidot komunikāciju ar dalībniekiem, nodrošinot, lai līdzekļu pārvaldītāji varētu sniegt tiem ieteikumus par piemērotāko rīcību, sasniedzot nākamo sava dzīves cikla posmu.
Savu dalībnieku zināšana ļautu ieguldīju pārvaldes sabiedrībām efektīvāk pārvaldīt dalībnieku līdzekļus, pārvaldot ieguldījumu plānu likviditāti, nosakot ieguldīšanas termiņus, pielāgojot ieguldījumu plānu riska un aktīvu klases izvēli atbilstoši dalībnieka vecumam. Informācijas sniegšana
- ļautu piedāvāt kvalitatīvu sarunu un konsultāciju par katra konkrētā dalībnieka vispārējo finanšu stāvokli un nepieciešamību veidot arī citus pensiju uzkrājumos;
- pamatoti ieteikt tam atbilstošāko pensiju plānu un mudināt to mainīt atbilstoši
vecumam;
- piedāvāt citu risinājumu, izvērtējot finanšu tirgu situāciju.
Rezultātā būtu iespējams sniegt dalībniekam tieši viņam atbilstošā un izvēlētā ieguldījumu plāna regulāro informāciju. Informēts un zinošs valsts fondēto pensiju shēmas dalībnieks ir vairāk pasargāts no paša kļūdainas izvēles.
 
Risinājuma apraksts
Likumprojekts izstrādāts, lai veicinātu informācijas pieejamību par pensijas uzkrājumu 2.pensiju līmenī, kā arī dotu iespēju valsts fondēto pensiju shēmas dalībniekam pieņemt informētāku lēmumu par to, kādā ieguldījumu plānā līdzekļi vislabāk ieguldāmi. Šos divus galvenos mērķus piedāvāts sasniegt ar šādiem līdzekļiem:
1) dot iespēju personai kā datu subjektam elektroniskās platformās, kas piedāvās šādu iespēju un kuras persona vēlēsies izmantot, aplūkot savus datus par pensiju uzkrājumu (sniedzot attiecīgā konta izrakstu). Tikai persona pati lems par to, kad un vai šo iespēju izmantot, bet attiecīgā platforma – nodrošina iespēju tikai pašai personai šos datus aplūkot, neizmantojot tos citiem mērķiem (piemēram, reklāmai). Likumprojekts šo iespēju dod tikai tādiem subjektiem, kuri ir tiesīgi sniegt līdzvērtīgus pakalpojumus, proti, konta informācijas pakalpojumu, kas ir pakalpojums, kura sniegšana ir reģistrējama Finanšu un kapitāla tirgus komisijā. Līdz ar to darbu ar personas datiem veiks juridiskas personas, kas ir kvalificētas un uzraudzītas, un kurām ir atbilstošas procedūras un resursi.
2) paredzot iespēju fondēto pensiju shēmas līdzekļu pārvaldītājam zināt tās personas, kuru līdzekļus tas pārvalda, viņa pienākums ir sazināties ar šīm personām un sniegt informāciju par to, vai šī persona atrodas viņas vecumam atbilstošā ieguldījumu plānā, kā arī dod iespēju personai izmantot līdzekļu pārvaldītāja resursus, lai izprastu, vai viņas izvēlētais ieguldījumu plāns saskan ar viņas vēlmēm un pārliecību (piemēram, ja persona vēlas vairāk ieguldīt Baltijā, vai tikai akcijās, vai tai interesē tikai ilgtspējīgi ieguldījumi). Šo informāciju persona varētu noskaidrot arī pati, tomēr tas prasa padziļinātākas zināšanas par ieguldījumiem, kuru lielākajai daļai personu nav. Pareiza ieguldījumu plāna izvēle, it īpaši attiecībā uz vecumu, var būtiski ietekmēt personas uzkrāto kapitālu (pat vairākas reizes). Piemēram, ja persona agrā vecumā nav aktīvajos plānos, uzkrājums būs krietni mazāks. Līdz ar to datu apstrāde ir nepieciešama sabiedrības labklājības nodrošināšanai un tikai tādēļ, lai personas uzkrāto līdzekļu pārvaldītājs varētu sniegt pašai personai (datu subjektam) informāciju par pensiju plāniem un ieguldīšanu. Šajā gadījumā fondēto pensiju shēmas līdzekļu pārvaldītājs (licencēta ieguldījumu pārvaldes sabiedrība) var nosūtīt fondēto pensiju shēmas dalībniekam paziņojumu valsts pārvaldes pakalpojumu portālā www.latvija.lv atbilstoši šajā portālā izveidotajām informācijas nosūtīšanas iespējām un papildus ir tiesīgs saziņai izmantot arī citus saziņas līdzekļus, tai skaitā izmantot dalībnieku kontaktinformāciju, ko tas saņēmis no VSAA vai no trešās personas, ciktāl datu apstrādei ir tiesiskais pamats saskaņā ar normatīvajiem aktiem datu apstrādes jomā. Fondēto pensiju shēmas līdzekļu pārvaldītājs informāciju fondēto pensiju shēmas dalībniekam sniedz pats vai ar minētās trešās personas starpniecību.
Datus nodod un apstrādā tikai tad, kad tas ir nepieciešams datu apstrādes nolūka sasniegšanai, un tikai minimāli nepieciešamajā apmērā. Lai līdzekļu pārvaldītājs sniegtu konsultāciju, viņam valsts fondēto pensiju shēmas dalībnieks ir jāatrod, un šajā procesā ir svarīgi, ka tas notiek nekļūdīgi, lai neveidotos situācija, ka konsultācija tiek sniegta kādai citai personai (neraugoties uz to, ka netiek sniegti dati par ieguldījuma lielumu). Dalībnieku var atrast dažādos veidos. Pirmais – izmantojot kontaktinformāciju, kas saņemta no VSAA un kad šie dati ir ar pietiekamu precizitāti, lai ar konkrēto personu varētu kontaktēties, ņemot vērā tās konkrēto situāciju. Otrkārt, izmantojot citas personas (piemēram, bet ne tikai informācijas sabiedrības pakalpojumu sniedzēji vai maksājumu pakalpojumu sniedzēji), ja šo trešo personu, fizisko personu un pārvaldītāja sadarbības tiesiskais ietvars konkrētajā situācijā atļaus izmantot pieeju, ka pārvaldītājs sazinās ar viņiem, izmantojot pakalpojumu sniedzējiem pieejamos datus un viņu vidē (piemēram, īsziņa telefonā vai ziņa internetbankā). Paredzam, ka šis otrais būs populārākais kanāls, lai fizisko personu atrastu un piedāvātu viņai konsultāciju, sniegtu atgādinājumu. Šajā gadījumā ir nepieciešams precīzi zināt personu, un bez personas koda iztikt nebūs iespējams lielā personu skaita dēļ (faktiski visi darbspējīgie iedzīvotāji Latvijā). Treškārt, personas sasniegšana izmantojot valsts pārvaldes pakalpojumu portālu www.latvija.lv. Tad, kad persona būs atrasta, viņa saņems informāciju par ieteicamo rīcību, kā arī pati varēs piekrist neklātienes telefona vai klātienes sarunai, lai tālāk precizētu jautājumus gan par piemērotāko vecumu kādā noteiktā ieguldījumu plānā, gan ieguldījumu plāna principiem, kā arī par citām ar ieguldījumiem saistītiem jautājumiem atbilstoši katras personas vajadzībām (piemēram, personai ir svarīgi, ka iegulda plānos, kas iegulda vairāk Latvijā vai pārsvarā ilgtspējīgos produktos). Pēc likumprojekta piemērošanas pirmajiem gadiem varēs arī secināt, kā vislabāk sasniegt dalībniekus, un tad pēc cilvēku paradumu izpētes varēs secināt, kuru datu apstrādi izbeigt, ja tā nebūs rezultatīva. Neatkarīgi no saziņas ar līdzekļu pārvaldītāju formas un fakta izvēli par ieguldījumu plāna maiņu izdara pati persona valsts pārvaldes pakalpojumu portālā www.latvija.lv.
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Saistībā ar izstrādātajiem grozījumiem Valsts fondēto pensiju likumā notika vairākas sanāksmes, kurās piedalījās gan līdzekļu pārvaldītāji, gan pārstāvji no Latvijas Finanšu nozares asociācijas, Finanšu ministrijas, Finanšu un kapitāla tirgus komisijas un VSAA. Tika meklēti labākie risinājumi, kas veicinātu dalībnieka interesi par pensijas uzkrājuma veidošanās pamatjautājumiem, kā arī uzlabotu dalībnieka finanšu pratību.
Tika aplūkota iespēja mērķi sasniegt ar VSAA izstrādes stadijā esošo universālo datu paneli portālā www.latvija.lv, kurā persona vienkopus varēs saņemt visu ar VSAA pakalpojumiem saistīto personalizētu informāciju. E-panelī katrs tā lietotājs iegūs visu informāciju par VSAA pakalpojumiem, tai skaitā, par tiesībām uz pakalpojumiem katram klientam individuāli, pamatojoties uz VSAA datu bāzē par katru personu uzkrātiem datiem. Datu panelī paredzēts informēt personu par vecuma pensijai uzkrātajiem līdzekļiem (gan 1., gan 2.pensiju līmenī), kā arī iespēju aprēķināt savu prognozēto pensijas apmēru.
Datu panelis būs būtisks instruments, lai VSAA varētu proaktīvi piedāvāt klientiem pakalpojuma vai atbalsta paketi. Datu apstrāde notiks automatizēti, izvirzot prioritāri klientiem likumā paredzēto sociālo nodrošinājumu, tādējādi paātrinās klientu apkalpošanas laiks un mazinās administratīvais slogs datu apstrādei.
VSAA datu panelim būs nozīmīga loma arī sabiedrības informēšanā par sociālo apdrošināšanas iemaksu reālo transformāciju valsts sniegtajā atbalstā, saņemot sociālos pabalstus, pensiju, bezdarbnieka pabalstu u.c.. Paneļa informācija tiks aktualizēta tiešsaistē un nodrošina informācijas ticamību uz konkrētā datu pieprasījuma laika momentu. Šādas informācijas pieejamība stiprinās valsts tēlu un nodokļu caurspīdīguma nodrošinājumu iedzīvotājiem. 
Taču ņemot vērā, ka ne visas personas aktīvi un regulāri izmanto portālā latvija.lv sniegto informāciju, tika nolemts paralēli VSAA datu panelim veikt papildus personas informēšanas pasākumus, kas minētas likumprojektā.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Valsts fondētās pensiju shēmas dalībnieki
Ietekmes apraksts
Pēc VSAA datiem 2020. gada 31. decembrī valsts fondēto pensiju shēmā bija reģistrēti 1 296 tūkstoši dalībnieku.
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
VSAA datus nodos, izmantojot Valsts reģionālās attīstības aģentūras pārziņā esošā Valsts informācijas sistēmu savietotāja datu izplatīšanas tīklu. Šo risinājumu  VSAA jau izmanto, datu raksturs arī ir atbilstošs. Šim risinājumam papildus līdzekļi nav nepieciešami.
Likumprojekts paredz līdz 2023.gada 30.aprīlim izstrādāt Ministru kabineta noteikumus, kuros tiks noregulēta kārtība, kādā dati tiks nodoti līdzekļu pārvaldītājiem. 

4.1.1. Ministru kabineta noteikumi

Pamatojums un apraksts
Noteikt kārtību, (a) kādā fondēto pensiju shēmas līdzekļu pārvaldītājs pieprasa un VSAA nodod fondēto pensiju shēmas līdzekļu pārvaldītājam informāciju par valsts fondēto pensiju shēmas dalībniekiem, kuru līdzekļus tas pārvalda, (b) kārtību, kādā fondēto pensiju shēmas līdzekļu pārvaldītājs sniedz attiecīgajam fondēto pensiju shēmas dalībniekam informāciju par dalībnieka izvēlēto ieguldījumu plānu, kā arī  prasības fondēto pensiju shēmas līdzekļu pārvaldītājam, apstrādājot attiecīgo informāciju, kā arī (c) kārtību, kādā VSAA nodrošina, ka fondēto pensiju shēmas dalībnieka konta izraksts papildus valsts pārvaldes pakalpojumu pārvaldes pakalpojumu portālam www.latvija.lv būtu viņam pieejams citā drošā tiešsaistes risinājumā.
 
Atbildīgā institūcija
Labklājības ministrija
Latvijas Bankai ir jāizstrādā noteikumi par kārtību, kādā fondēto pensiju shēmas līdzekļu pārvaldītājs noskaidro fondēto pensiju shēmas dalībnieka vajadzības, kā arī dalībniekam sniedzamo obligāto informāciju.
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra, Latvijas Finanšu nozares asociācija
Nevalstiskās organizācijas
-
Cits
-

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Priekšlikumi, iebildumi nav saņemti.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Valsts fondēto pensiju shēmas dalībnieka uzkrātā pensijas kapitāla lielums ir atkarīgs no trim faktoriem: veikto iemaksu apmēra, dalības ilguma valsts fondēto pensiju shēmā un izvēlētā ieguldījumu plāna darbības rezultātiem. Zināšanas un informētība uzlabos dalībnieka finanšu pratību, kā rezultātā sniegs lielākas iespējas nodrošināt savas vecumdienas.
 

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Starp valsts fondēto pensiju shēmas dalībiekiem ir arī personas ar invaliditāti, kurām īpaši svarīgi nodrošināt pietiekamus iztikas līdzekļus, sasniedzot vecuma pensijas piešķiršanai nepieciešamo vecumu.

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Datu apstrāde, kas ir paredzēta likumprojektā, balstās uz datu subjekta piekrišanu (redzamība platformās), vai likumisku pienākumu un pārziņa leģitīmajām interesēm (izmantošana VSAA, IPS un trešās personas attiecībās), un tas neierobežo datu subjekta Satversmes 96.pantā minētās tiesības. Tiesiskais regulējums nepieciešams tādēļ, lai praktiski nodrošinātu to, kā šī piekrišana tiek izteikta un dati – attēloti. Savukārt jautājumā par ieguldījumu pārvaldes sabiedrību tiesībām saņemt to personu datus, kuru uzkrājumu tie pārvalda, ierobežo datu subjekta Satversmes 96.pantā minētās tiesības, tomēr šādam ierobežojumam ir leģitīms mērķis – sabiedrības labklājības nodrošināšana, lai personas visefektīvāk veicinātu uzkrājumu pieaugumu, vēlāk saņemot atbilstošu sociālo nodrošinājumu. Šāds regulējums mazinās personas kļūdas ietekmi uz viņas vecumdienās pieejamiem uzkrājumiem. Šāda datu apstrāde ir piemērota mērķa sasniegšanai. Šobrīd nepastāv efektīvi alternatīvie risinājumi. Piemēram, tie varētu pastāvēt, ja sabiedrības finanšu pratības līmenis ir augsts un personas šobrīd aktīvi interesētos par uzkrājumiem un koriģētu tos, bet statistika liecina par pretējo. VSAA nebūtu lietderīgi šādu uzdevumu veikt no valsts resursiem, jo tikai līdzekļu pārvaldītājs vislabāk zina sniegt informāciju par ieguldījumiem. Savukārt indivīda un sabiedrības tiesību līdzsvaru nodrošina tas, ka datu subjektam ir tiesības gan iebilst pret datu apstrādi tad, kad pārvaldītāji veiks datu apstrādi leģitīmo interešu dēļ, gan atsaukt iepriekš sniegto piekrišanu, gan arī abos gadījumos prasīt datu dzēšanu. Tāpat datu subjektam ir tiesības noskaidrot, kā tiek izmantoti viņa dati. Pret datu nodošanu no VSAA uz pārvaldītāju datu subjekts iebilst nevar, jo datu apstrāde notiks uz likuma pamata. Datu izmantošanas mērķis primāri ir paša datu subjekta (dalībnieka) interešu nodrošināšana, nevis līdzekļu pārvaldītāja vai citu personu komerciālās vai citas intereses. Līdz ar to likumprojektā paredzētā datu apstrāde, precīzi definējot apstrādājamos datus, ir samērīga.

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi