24-TA-1332: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par pretendentu apstiprināšanu ievēlēšanai Eiropas Padomes Vispārējās konvencijas par nacionālo minoritāšu aizsardzību konsultatīvajā komitejā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Saskaņā ar Ministru kabineta 2024. gada 11. janvāra rīkojumu Nr. 2 “Par pretendentu izvirzīšanu ievēlēšanai Eiropas Padomes Vispārējās konvencijas par nacionālo minoritāšu aizsardzību konsultatīvajā komitejā” (Prot. Nr. 1 2. §) (turpmāk – Rīkojums Nr. 2) un atbilstoši 1995. gada 1. februāra Eiropas Padomes Vispārējās konvencijas par nacionālo minoritāšu aizsardzību (turpmāk – Konvencija) 26. pantam un Eiropas Padomes Ministru komitejas rezolūcijas (97)10 par Konvencijas uzraudzības nosacījumiem (turpmāk – Rezolūcija) 8.-19. pantiem, Latvijai ir jāizvirza pretendenti ievēlēšanai Konvencijas konsultatīvajā komitejā (turpmāk – Komiteja).
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Tiesību akta projekta mērķis ir apstiprināt Latvijas pretendentus, lai tos virzītu ievēlēšanai Komitejā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Latvija ir Konvencijas dalībvalsts no 2005. gada. Konvencijas izpildi uzrauga Komiteja, kuru veido Konvencijas dalībvalstu izvirzīti un ievēlēti eksperti nacionālo minoritāšu tiesību aizsardzības jomā. No katras Konvencijas dalībvalsts Komitejā tiek ievēlēts viens eksperts uz četriem gadiem, kas darbojas individuāli, neatkarīgi un objektīvi.
Saskaņā ar Rezolūciju valstu izvirzītajiem pretendentiem darbam Komitejā tiek noteikti kritēriji – ekspertīze nacionālo minoritāšu aizsardzības jomā, neatkarība, objektivitāte un gatavība efektīvi piedalīties Komitejas darbā. Rezolūcija nosaka, ka dalībvalstij ir jāizvirza vismaz divi augstākminētajiem kritērijiem atbilstoši pretendenti ievēlēšanai Komitejā. Eiropas Padomes Ministru komiteja balsojuma rezultātā ievēl vienu no valsts izvirzītajiem pretendentiem.
Saskaņā ar Rezolūciju valstu izvirzītajiem pretendentiem darbam Komitejā tiek noteikti kritēriji – ekspertīze nacionālo minoritāšu aizsardzības jomā, neatkarība, objektivitāte un gatavība efektīvi piedalīties Komitejas darbā. Rezolūcija nosaka, ka dalībvalstij ir jāizvirza vismaz divi augstākminētajiem kritērijiem atbilstoši pretendenti ievēlēšanai Komitejā. Eiropas Padomes Ministru komiteja balsojuma rezultātā ievēl vienu no valsts izvirzītajiem pretendentiem.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
2019. gada 13. augusta Ministru kabineta sēdē (Protokols Nr. 34) tika apstiprināti divi Latvijas pretendenti ievēlēšanai Komitejā, un 2019. gada 13. novembrī Eiropas Padomes Ministru komiteja ievēlēja Mārtiņu Paparinski kā Latvijas ekspertu darbībai Komitejā. M. Paparinskis pārtrauca darbu Komitejā 2023. gada 16. oktobrī citu profesionālo pienākumu dēļ. Līdz ar to Latvijai šobrīd nav pārstāvja Komitejā, un saskaņā ar Konvenciju, tāds jāizvirza ievēlēšanai darbam Komitejā.
Risinājuma apraksts
Lai izvirzītu Latvijas pretendentus ievēlēšanai Komitejā, saskaņā ar Ministru kabineta rīkojuma Nr. 2 1. punktu ar 2024. gada 26. februāra ārlietu ministra rīkojumu Nr. LV-121 “Par atklāta konkursa atlases komisijas izveidošanu Latvijas pretendentu izvirzīšanai ievēlēšanai Eiropas Padomes Vispārējās konvencijas par nacionālo minoritāšu aizsardzību konsultatīvajā komitejā” (turpmāk – Rīkojums Nr. LV-121) tika izveidota atklāta konkursa (turpmāk – Konkurss) atlases komisija (turpmāk – Komisija), iekļaujot tajā Ārlietu ministrijas, Ģenerālprokuratūras, Iekšlietu ministrijas, Izglītības un zinātnes ministrijas, Kultūras ministrijas, Labklājības ministrijas, Tieslietu ministrijas un Veselības ministrijas pārstāvjus. Saskaņā ar Rīkojuma Nr. 121 2. un 3. punktu Komisija izstrādāja un apstiprināja Konkursa nolikumu (turpmāk – Nolikums), kā arī tika izsludināts Konkurss. Atbilstoši Nolikumam Konkurss tika organizēts divās kārtās.
Konkursam pieteicās četri pretendenti - Boriss Cilevičs, Ilvija Pūce, Roksana Rudeviča un Adriana Treikule.
Konkursa pirmajā kārtā Komisija izvērtēja visu četru pretendentu pieteikumu un tiem pievienoto dokumentu atbilstību Konkursa formālajām prasībām, un pieņēma lēmumu Konkursa otrajai kārtai virzīt trīs no četriem pretendentiem, jo A. Treikule neizpildīja Konkursa formālās prasības.
Konkursa otrajā kārtā Komisija izvērtēja trīs pretendentu – B. Cileviča, I. Pūces un R. Rudevičas – atbilstību Nolikumā noteiktajiem vērtēšanas kritērijiem (zināšanas nacionālo minoritāšu aizsardzības jomā; profesionālā pieredze jomās, kuras regulē Konvencija; izpratne par Komitejas darbu; izpratne par situāciju Latvijā Konvencijas izpildes jomā; prasme formulēt un aizstāvēt savu viedokli; atbilstība Rezolūcijas nosacījumiem par pretendentu objektivitāti, neatkarību un efektivitāti; teicamas vismaz vienas Eiropas Padomes oficiālās valodas (angļu vai franču) zināšanas), ar katru no pretendentiem organizējot klātienes interviju. Ar Komisijas kvoruma balsu vairākumu divi no trim pretendentiem tika atzīti kā atbilstoši visiem Konkursa vērtēšanas kritērijiem, savukārt B. Cilevičs kā neatbilstošs diviem Konkursa kritērijiem. Konkursa otrās kārtas noslēgumā Komisija pieņēma lēmumu iesniegt Ministru kabinetā apstiprināšanai divus Latvijas pretendentus – I. Pūci un R. Rudeviču. Tiesību akta projekts paredz Ārlietu ministrijas iesniegto pretendentu apstiprināšanu valdībā, kā arī uzdod Ārlietu ministrijai iesniegt Latvijas pretendentu sarakstu Eiropas Padomes ģenerālsekretāram, ievēlēšanai Komitejā.
Konkursam pieteicās četri pretendenti - Boriss Cilevičs, Ilvija Pūce, Roksana Rudeviča un Adriana Treikule.
Konkursa pirmajā kārtā Komisija izvērtēja visu četru pretendentu pieteikumu un tiem pievienoto dokumentu atbilstību Konkursa formālajām prasībām, un pieņēma lēmumu Konkursa otrajai kārtai virzīt trīs no četriem pretendentiem, jo A. Treikule neizpildīja Konkursa formālās prasības.
Konkursa otrajā kārtā Komisija izvērtēja trīs pretendentu – B. Cileviča, I. Pūces un R. Rudevičas – atbilstību Nolikumā noteiktajiem vērtēšanas kritērijiem (zināšanas nacionālo minoritāšu aizsardzības jomā; profesionālā pieredze jomās, kuras regulē Konvencija; izpratne par Komitejas darbu; izpratne par situāciju Latvijā Konvencijas izpildes jomā; prasme formulēt un aizstāvēt savu viedokli; atbilstība Rezolūcijas nosacījumiem par pretendentu objektivitāti, neatkarību un efektivitāti; teicamas vismaz vienas Eiropas Padomes oficiālās valodas (angļu vai franču) zināšanas), ar katru no pretendentiem organizējot klātienes interviju. Ar Komisijas kvoruma balsu vairākumu divi no trim pretendentiem tika atzīti kā atbilstoši visiem Konkursa vērtēšanas kritērijiem, savukārt B. Cilevičs kā neatbilstošs diviem Konkursa kritērijiem. Konkursa otrās kārtas noslēgumā Komisija pieņēma lēmumu iesniegt Ministru kabinetā apstiprināšanai divus Latvijas pretendentus – I. Pūci un R. Rudeviču. Tiesību akta projekts paredz Ārlietu ministrijas iesniegto pretendentu apstiprināšanu valdībā, kā arī uzdod Ārlietu ministrijai iesniegt Latvijas pretendentu sarakstu Eiropas Padomes ģenerālsekretāram, ievēlēšanai Komitejā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
Anotācija ir ierobežotas pieejamības saskaņā ar Informācijas atklātības likuma 5. panta otrās daļas 1. punktu, Diplomātiskā un konsulārā dienesta likuma 26. panta pirmo daļu. Anotācija apraksta Konkursa norisi un Komisijas vērtējumu.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Nē
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Jā
Starptautiskā dokumenta nosaukums
Eiropas Padomes Vispārējā konvencija par nacionālo minoritāšu aizsardzību (Strasbūra, 1995.gada 1. februāris)
Apraksts
Atbilstoši Konvencijas 26. pantam un Rezolūcijas 8.-19. pantiem Latvijai ir jāizvirza eksperti ievēlēšanai Komitejā.
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
5.5. 2. tabula. Ar tiesību akta projektu izpildītās vai uzņemtās saistības, kas izriet no starptautiskajiem tiesību aktiem vai starptautiskas institūcijas vai organizācijas dokumentiem. Pasākumi šo saistību izpildei
Attiecīgā starptautiskā tiesību akta vai starptautiskas institūcijas vai organizācijas dokumenta (turpmāk – starptautiskais dokuments) datums, numurs un nosaukums
Eiropas Padomes Vispārējā konvencija par nacionālo minoritāšu aizsardzību (Strasbūra, 1995.gada 1. februāris)
Starptautiskās saistības pasākums/uzdevums
Projekta vienība, ar ko izpilda A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
A
B
C
Saskaņā ar Konvencijas 24. pantu Eiropas Padomes Ministru komiteja ir atbildīga par Konvencijas ieviešanas uzraudzību dalībvalstīs. Konvencijas 26. pants nosaka, ka Eiropas Padomes Ministru komitejai uzraudzības funkciju palīdz veikt Komiteja, kuras dalībnieki ir atzīti eksperti nacionālo minoritāšu aizsardzības jomā.
Komitejas ekspertu izvirzīšanas un ievēlēšanas procedūru nosaka Rezolūcija. Saskaņā ar Rezolūciju valstu izvirzītajiem ekspertiem darbam Komitejā tiek noteikti kritēriji – ekspertīze nacionālo minoritāšu aizsardzības jomā, neatkarība, objektivitāte un gatavība efektīvi piedalīties Komitejas darbā.
Rezolūcija nosaka, ka valstij ir jāizvirza vismaz divi augstākminētajiem kritērijiem atbilstoši eksperti. Vienu no valsts izvirzītajiem ekspertiem Eiropas Padomes Ministru komiteja ievēl darbam Komitejā.
Latvijai ir jāizvirza vismaz divi ekspertu kandidāti. Balstoties uz labas pārvaldības principiem, tika rīkots Konkurss un izveidota Komisija, lai izvērtētu un izraudzītos Latvijas ekspertu kandidātus.
Komitejas ekspertu izvirzīšanas un ievēlēšanas procedūru nosaka Rezolūcija. Saskaņā ar Rezolūciju valstu izvirzītajiem ekspertiem darbam Komitejā tiek noteikti kritēriji – ekspertīze nacionālo minoritāšu aizsardzības jomā, neatkarība, objektivitāte un gatavība efektīvi piedalīties Komitejas darbā.
Rezolūcija nosaka, ka valstij ir jāizvirza vismaz divi augstākminētajiem kritērijiem atbilstoši eksperti. Vienu no valsts izvirzītajiem ekspertiem Eiropas Padomes Ministru komiteja ievēl darbam Komitejā.
Latvijai ir jāizvirza vismaz divi ekspertu kandidāti. Balstoties uz labas pārvaldības principiem, tika rīkots Konkurss un izveidota Komisija, lai izvērtētu un izraudzītos Latvijas ekspertu kandidātus.
Konkursa rezultātā ir izvēlēti divi Latvijas pretendenti ievēlēšanai Komitejā – I. Pūce un R. Rudeviča, no kuriem Eiropas Padomes Ministru komitejas balsojuma rezultātā viens pretendents tiks ievēlēts darbam Komitejā (rīkojuma projekta 1. punkts).
Izvēlēto pretendentu saraksts tiek iesniegts apstiprināšanai Ministru kabinetā.
Pēc apstiprināšanas Ministru kabinetā Latvija virzīs pretendentus ievēlēšanai Komitejā, par to informējot Eiropas Padomes ģenerālsekretāru (rīkojuma projekta 2. punkts).
Izvēlēto pretendentu saraksts tiek iesniegts apstiprināšanai Ministru kabinetā.
Pēc apstiprināšanas Ministru kabinetā Latvija virzīs pretendentus ievēlēšanai Komitejā, par to informējot Eiropas Padomes ģenerālsekretāru (rīkojuma projekta 2. punkts).
Pārņemtas pilnībā
Vai starptautiskajā dokumentā paredzētās saistības nav pretrunā ar jau esošajām Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Nē
Cita informācija
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Konkurss ir pabeigts process, kas noslēdzas ar Konkursa atlases rezultātu, ko apstiprina Ministru kabinets iesniegšanai Eiropas Padomē. Sabiedriskās apspriešanas rezultātā nevar tikt ietekmēts konkursa rezultāts. Šis tiesību akts nav politikas plānošanas dokuments vai jaunas iniciatīvas process.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Ārlietu ministrija
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Jā
Ārlietu ministrija Ministru kabinetā apstiprināto Konkursa rezultātu iesniedz Eiropas Padomē.
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Projekts veicina cilvēktiesību, demokrātisku vērtību un pilsoniskās sabiedrības attīstību.
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
