Anotācija (ex-ante)

24-TA-900: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2007. gada 23. janvāra noteikumos Nr. 70 "Studiju līgumā obligāti ietveramie noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Tiesību akta projekts izstrādāts lai nodrošinātu Ministru kabineta 2007. gada 23. janvāra noteikumu Nr.70 "Studiju līgumā obligāti ietveramie noteikumi" (turpmāk – noteikumi) atbilstību Augstskolu likuma tiesību normām.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Tiesību akta projekta mērķis ir precizēt noteikumu tiesību normas atbilstoši Augstskolu likuma tiesību normām.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
    Augstskolu likuma 46. panta otrā daļā noteikts, ka uzņemšanu studiju programmā regulē uzņemšanas noteikumi. Uzņemšanas noteikumus augstskolas studiju programmās izstrādā attiecīgā augstskola, ievērojot Ministru kabineta noteikumus par prasībām, kritērijiem un kārtību uzņemšanai studiju programmās. Studējošais ar augstskolu rakstveidā slēdz studiju līgumu. Studiju līgumā obligāti ietveramos noteikumus nosaka Ministru kabinets.
     Ar 2024.gada 14.marta grozījumiem Augstskolu likumā, kas stājas spēkā 2024. gada 1. maijā, Augstskolu likuma 46. panta otrā daļa papildināta ar jaunu ceturto teikumu paredzot, ka studiju līgumā ar doktora studiju programmā studējošo (doktorantu) tiek iekļauts arī doktoranta individuālais studiju plāns ar sasniedzamajiem progresa rādītājiem. Saskaņā ar Augstskolu likuma pārejas noteikumu 106. punktu minētais grozījums stājas spēkā 2024. gada 1. augustā.Līdz ar to nepieciešams precizēt noteikumus, paredzot doktoranta individuālā studiju plāna ar sasniedzamajiem progresa rādītājiem iekļaušanu studiju līgumā kā vienu no obligātajiem noteikumiem.
    Noteikumu 4.1. apakšpunktā noteikts, ka studiju līgumā cita starpā ietver iegūstamo grādu vai profesionālo kvalifikāciju. Saskaņā ar Augstskolu likuma 59. pantu, apgūstot akreditētu attiecīgā cikla augstākās izglītības programmu, var iegūt grādu, grādu un profesionālo kvalifikāciju vai profesionālo kvalifikāciju.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Šobrīd noteikumi nenosaka, studiju līgumā ar doktora studiju programmā studējošo (doktorantu) iekļaut arī doktoranta individuālais studiju plānu ar sasniedzamajiem progresa rādītājiem.
Risinājuma apraksts
Izstrādāts tiesību akta projekts, kas noteikumus papildina ar atsauci uz Augstskolu likuma 46. panta otro daļu, kur noteikts studiju līgumā ar doktora studiju programmā studējošo (doktorantu) iekļaut arī doktoranta individuālais studiju plānu ar sasniedzamajiem progresa rādītājiem.
Problēmas apraksts
Noteikumu 4.1. apakšpunktā noteikts, ka studiju līgumā cita starpā ietver iegūstamo grādu vai profesionālo kvalifikāciju. Saskaņā ar Augstskolu likuma 59. pantu, apgūstot akreditētu attiecīgā cikla augstākās izglītības programmu, var iegūt grādu, grādu un profesionālo kvalifikāciju vai profesionālo kvalifikāciju. Līdz ar to nepieciešams precizēt noteikumu 4.1. apakšpunktu.
Risinājuma apraksts
Izstrādāts tiesību akta projekts, kas precizē noteikumu 4.1. apakšpunkta redakciju paredzot, ka studiju līgumā ietver informāciju par iegūstamo grādu, iegūstamo grādu un profesionālo kvalifikācija vai profesionālo kvalifikāciju.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • Augstskolas
Ietekmes apraksts
Augstskolām, slēdzot studiju līgumus ar doktora studiju programmā studējošo (doktorantu), būs jāiekļauj studiju līgumā doktoranta individuālais studiju plāns ar sasniedzamajiem progresa rādītājiem.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Tiesību akta projekts neskar visai sabiedrībai svarīgu jautājumu un neparedz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Tiesību akta projektā nav ietvertas jaunas tiesību normas, bet tikai veikti precizējumi atbilstoši Augstskolu likumā noteiktajam.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Augstskolas

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi