24-TA-2059: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Jūras vides aizsardzības un pārvaldības likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Likumprojekts "Grozījums Jūras vides aizsardzības un pārvaldības likumā" paredz nodrošināt publiskai personai tiesības Ministru kabineta noteiktā atļaujas vai licences laukumā veikt izpēti atbilstoši šā panta otrās daļas 4.punktam bez Ministru kabineta atļaujas vai licences.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Likumprojekta mērķis ir novērst regulējuma pretrunu un atvieglot administratīvās procedūras, lai ļautu Latvijas Investīciju un attīstības aģentūrai (turpmāk - LIAA) veikt nepieciešamās izpētes Ministru kabineta noteiktā izpētes laukumā, lai attīstītu atkrastes vēja parka ELWIND Latvijas puses atkrastes laukumu (turpmāk – ELWIND projekts) tiktāl, lai rīkotu izsoli ELWIND projekta potenciālā attīstītāja (turpmāk – Attīstītājs) piesaistei.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Atbilstoši Ministru kabineta 2022.gada 13.septembra protokollēmumam Nr. 22-TA-1730 Latvijas Investīciju un attīstības aģentūrai tika uzdots attīstīt atkrastes vēja parka ELWIND Latvijas puses atkrastes laukumu (turpmāk – ELWIND projekts) tiktāl, lai rīkotu izsoli ELWIND projekta potenciālā Attīstītāja piesaistei.
ELWIND projekta laika plāns paredz, ka Attīstītājs jau pēc 2028.gada uzsāks atkrastes vēja parka būvniecību. Savukārt Ministru kabineta 2023.gada 21.novembra protokollēmums 23-TA-2340 uzdod LIAA organizēt ELWIND projekta un elektroenerģijas pārvades sistēmas ceturtā starpsavienojuma infrastruktūrai nepieciešamās teritorijas izpēti, kā arī novērtēt ELWIND projekta ietekmi uz vidi (turpmāk – IVN). LIAA jau ir uzsākusi IVN procedūru ELWIND projektam atbilstoši 2023. gada 8. septembrī Vides pārraudzības valsts biroja izsniegtai programmai Nr. 5-03/6/2023 ietekmes uz vidi novērtējumam atkrastes vēja parka “ELWIND” un tā saistītās infrastruktūras būvniecībai.
ELWIND projekta Latvijas puses atkrastes vēja parku paredzēts attīstīt Jūras telpiskā plānojuma E4 vēja parku izpētes zonā. Attīstības teritorija piekļaujas Pāvilostai (Dienvidkurzemes novads) un Ventspils novadam. Plānotā atkrastes jūras vēja parka lielums ir ~200 km2.
ELWIND projekta laika plāns paredz, ka Attīstītājs jau pēc 2028.gada uzsāks atkrastes vēja parka būvniecību. Savukārt Ministru kabineta 2023.gada 21.novembra protokollēmums 23-TA-2340 uzdod LIAA organizēt ELWIND projekta un elektroenerģijas pārvades sistēmas ceturtā starpsavienojuma infrastruktūrai nepieciešamās teritorijas izpēti, kā arī novērtēt ELWIND projekta ietekmi uz vidi (turpmāk – IVN). LIAA jau ir uzsākusi IVN procedūru ELWIND projektam atbilstoši 2023. gada 8. septembrī Vides pārraudzības valsts biroja izsniegtai programmai Nr. 5-03/6/2023 ietekmes uz vidi novērtējumam atkrastes vēja parka “ELWIND” un tā saistītās infrastruktūras būvniecībai.
ELWIND projekta Latvijas puses atkrastes vēja parku paredzēts attīstīt Jūras telpiskā plānojuma E4 vēja parku izpētes zonā. Attīstības teritorija piekļaujas Pāvilostai (Dienvidkurzemes novads) un Ventspils novadam. Plānotā atkrastes jūras vēja parka lielums ir ~200 km2.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Lai izpildītu Ministru kabineta iepriekš minētajos protokollēmumos norādītos uzdevumus, LIAA ir nepieciešama atļauja vai licence jūras laukuma izmantošanai ELWIND projekta izpētei un infrastruktūras potenciālai izvietošanai un ekspluatācijai. Saskaņā ar Jūras vides aizsardzības un pārvaldības likuma (turpmāk – JVAPL) 19.panta pirmo daļu publiska persona un privātpersona (turpmāk — jūras izmantotājs) jūru izmanto atbilstoši attiecīgo darbības veidu regulējošiem normatīvajiem aktiem un šim likumam, ievērojot tā mērķus, vides aizsardzības principus, sabiedrības intereses, kā arī jūras telpisko plānojumu.
Savukārt JVAPL 19.panta otrās daļas 4. un 7.punkts paredz, ka Ministru kabineta atļauja vai licence ir nepieciešama mākslīgo salu, būvju un iekārtu, tai skaitā platformu un enerģijas ražošanai nepieciešamo iekārtu (turpmāk — būves) būvniecībai, ierīkošanai, arī ar to saistītai izpētei, un būvju ekspluatācijai [..], kā arī elektrisko tīklu un zemūdens elektropārvades kabeļlīniju ierīkošanai.
Šī ir pirmā reize, kad Ministru kabinets vispār ir lēmis uzdot kādai no tiešās pārvaldes iestādēm izpildīt šādu uzdevumu – sagatavot un īstenot atkrastes vēja parka projektu tiktāl, lai tiktu rīkota izsole un piesaistīts Attīstītājs. Vienlaikus būtiski ievērot, ka LIAA nav uzdots pašai projektēt, izbūvēt, ekspluatēt un demontēt atkrastes vēja parku līdz atļaujas vai licences derīguma termiņa beigām. Proti, īstenojot tai deleģēto uzdevumu, LIAA nekļūst par elektroenerģijas ražošanas tirgus dalībnieku un tai nav paredzēts iesaistīties šajā tirgū pat arī tajā gadījumā, ja izsoles rezultātā netiktu piesaistīts Attīstītājs vai piesaistītais Attīstītājs atteiktos no iegūtajām tiesībām īstenot atkrastes vēja parka projektu. Tādēļ visās darbībās, ko LIAA izpilda, lai sagatavotu ELWIND projektu līdz izsoles rīkošanai un Attīstītāja piesaistīšanai, iztrūkst LIAA kā komersanta esoša, plānota vai potenciāla iesaiste ne tikai vispārīgi elektroenerģijas ražošanas tirgū, bet arī atkrastes vēja parka projektēšanas un būvniecības tirgus segmentā.
JVAPL iekļautais tiesiskais regulējums atļaujas vai licences saņemšanai ir attiecināts tikai uz tādu publisko personu, kurai piemīt esoša, plānota vai potenciāla iesaiste atļaujas vai licences praktiskā izlietošanā konkrēta projekta īstenošanai komerciālos nolūkos. Proti, atbilstoši regulējumam, gan publiska iestāde, gan privātpersona var ierosināt atļaujas vai licences laukuma noteikšanu. Tomēr pēc tam, kad Ministru kabinets ir lēmis par attiecīgā atļaujas vai licences laukuma noteikšanu, tiek izsludināts konkurss atļaujas vai licences iegūšanai, kurā var piedalīties gan laukuma ierosinātājs, gan arī jebkurš cits interesents. Saņēmis atļauju vai licenci, konkursa uzvarētājs pats īsteno savu projektu attiecīgajā atļaujas vai licences laukumā.
ELWIND atkrastes vēja parka gadījumā Ministru kabineta līdzšinējie rīkojumi konkrēti LIAA uzdod sagatavot atkrastes vēja parka projektu tiktāl, lai būtu iespējams rīkot izsoli Attīstītāja piesaistei. Šī deleģējuma ietvaros LIAA nav piešķirta un potenciāli nav sagaidāma komerciāla interese iesaistīties tirgū. No vienas puses, iztrūkstot šādai interesei, LIAA nebūtu pamata saņemt atļauju vai licenci ELWIND projekta sagatavošanas darbu īstenošanai. No otras puses, JVAPL 19.panta septītā daļa aizliedz jebkādu darbību veikšanu jūrā bez atļaujas vai licences. Tostarp – arī izpētes, ko LIAA nepieciešamas organizēt un izpildīt jūrā, lai iegūtu nepieciešamos izpētes datus un mērījumus. Tādēļ atļauja vai licence LIAA šo darbību izpildei tomēr ir nepieciešama. Jāuzsver, ka šo apsvērumu ietekmē atļauja vai licence ir nepieciešama konkrēti LIAA. Ministru kabineta līdzšinējie rīkojumi deleģē konkrēta pienākuma izpildi tieši LIAA, tādēļ nebūtu pamatoti rīkot JVAPL noteikto konkursu atļaujas vai licences piešķiršanai.
Savukārt JVAPL 19.panta otrās daļas 4. un 7.punkts paredz, ka Ministru kabineta atļauja vai licence ir nepieciešama mākslīgo salu, būvju un iekārtu, tai skaitā platformu un enerģijas ražošanai nepieciešamo iekārtu (turpmāk — būves) būvniecībai, ierīkošanai, arī ar to saistītai izpētei, un būvju ekspluatācijai [..], kā arī elektrisko tīklu un zemūdens elektropārvades kabeļlīniju ierīkošanai.
Šī ir pirmā reize, kad Ministru kabinets vispār ir lēmis uzdot kādai no tiešās pārvaldes iestādēm izpildīt šādu uzdevumu – sagatavot un īstenot atkrastes vēja parka projektu tiktāl, lai tiktu rīkota izsole un piesaistīts Attīstītājs. Vienlaikus būtiski ievērot, ka LIAA nav uzdots pašai projektēt, izbūvēt, ekspluatēt un demontēt atkrastes vēja parku līdz atļaujas vai licences derīguma termiņa beigām. Proti, īstenojot tai deleģēto uzdevumu, LIAA nekļūst par elektroenerģijas ražošanas tirgus dalībnieku un tai nav paredzēts iesaistīties šajā tirgū pat arī tajā gadījumā, ja izsoles rezultātā netiktu piesaistīts Attīstītājs vai piesaistītais Attīstītājs atteiktos no iegūtajām tiesībām īstenot atkrastes vēja parka projektu. Tādēļ visās darbībās, ko LIAA izpilda, lai sagatavotu ELWIND projektu līdz izsoles rīkošanai un Attīstītāja piesaistīšanai, iztrūkst LIAA kā komersanta esoša, plānota vai potenciāla iesaiste ne tikai vispārīgi elektroenerģijas ražošanas tirgū, bet arī atkrastes vēja parka projektēšanas un būvniecības tirgus segmentā.
JVAPL iekļautais tiesiskais regulējums atļaujas vai licences saņemšanai ir attiecināts tikai uz tādu publisko personu, kurai piemīt esoša, plānota vai potenciāla iesaiste atļaujas vai licences praktiskā izlietošanā konkrēta projekta īstenošanai komerciālos nolūkos. Proti, atbilstoši regulējumam, gan publiska iestāde, gan privātpersona var ierosināt atļaujas vai licences laukuma noteikšanu. Tomēr pēc tam, kad Ministru kabinets ir lēmis par attiecīgā atļaujas vai licences laukuma noteikšanu, tiek izsludināts konkurss atļaujas vai licences iegūšanai, kurā var piedalīties gan laukuma ierosinātājs, gan arī jebkurš cits interesents. Saņēmis atļauju vai licenci, konkursa uzvarētājs pats īsteno savu projektu attiecīgajā atļaujas vai licences laukumā.
ELWIND atkrastes vēja parka gadījumā Ministru kabineta līdzšinējie rīkojumi konkrēti LIAA uzdod sagatavot atkrastes vēja parka projektu tiktāl, lai būtu iespējams rīkot izsoli Attīstītāja piesaistei. Šī deleģējuma ietvaros LIAA nav piešķirta un potenciāli nav sagaidāma komerciāla interese iesaistīties tirgū. No vienas puses, iztrūkstot šādai interesei, LIAA nebūtu pamata saņemt atļauju vai licenci ELWIND projekta sagatavošanas darbu īstenošanai. No otras puses, JVAPL 19.panta septītā daļa aizliedz jebkādu darbību veikšanu jūrā bez atļaujas vai licences. Tostarp – arī izpētes, ko LIAA nepieciešamas organizēt un izpildīt jūrā, lai iegūtu nepieciešamos izpētes datus un mērījumus. Tādēļ atļauja vai licence LIAA šo darbību izpildei tomēr ir nepieciešama. Jāuzsver, ka šo apsvērumu ietekmē atļauja vai licence ir nepieciešama konkrēti LIAA. Ministru kabineta līdzšinējie rīkojumi deleģē konkrēta pienākuma izpildi tieši LIAA, tādēļ nebūtu pamatoti rīkot JVAPL noteikto konkursu atļaujas vai licences piešķiršanai.
Risinājuma apraksts
Risinājums paredz papildināt likuma 19. pantu ar jaunu (5.1) daļu nosakot, ka publiska persona Ministru kabineta noteiktā atļaujas vai licences laukumā savas funkcijas vai uzdevuma ietvaros veic izpēti atbilstoši šā panta otrās daļas 4.punktam bez Ministru kabineta atļaujas vai licences, nepiemērojot šā panta trešās un piektās daļas nosacījumus.
Sākotnēji attiecīgā norma bija iekļauta likumprojektā Par atkrastes vēja parku Latvijas jūras ūdeņos un Latvijas – Igaunijas ceturto starpsavienojumu, tomēr ņemot vērā saņemtos iebildumus, šobrīd tiek piedāvāts atsevišķs likumprojekts.
Sākotnēji attiecīgā norma bija iekļauta likumprojektā Par atkrastes vēja parku Latvijas jūras ūdeņos un Latvijas – Igaunijas ceturto starpsavienojumu, tomēr ņemot vērā saņemtos iebildumus, šobrīd tiek piedāvāts atsevišķs likumprojekts.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Jā
Apraksts
Gadījumos, ja jāizšķir netipiska situācija, kuru likumdevējs nav apsvēris, paredzējis un noregulējis, tām ir pienākums meklēt netipisku risinājumu. Proti, šādās retās reizēs tiesas iztulko un piemēro tiesisko regulējumu, ņemot vērā lietas vai strīda netipiskos apstākļus. Tiesību normu piemērošana nevar izrādīties pareiza, ja konkrēta gadījuma netipiskā daba tiek ignorēta, attiecinot uz to tipiskiem gadījumiem paredzētas tiesību normas. Šāda pieeja būtu atzīstama par pārāk formālu un tā nespētu nodrošināt taisnīgumu. Tiesību normu piemērošana nevar būt pašmērķīga un tiesai arī netipiskās situācijās ir jānodrošina taisnīgums, nepiemērojot tiesību normas formāli un neignorējot konkrētā gadījuma īpašos faktiskos apstākļus.
Ņemot vērā minēto, LIAA kā juridisko risinājumu piedāvāja Ekonomikas ministrijai sagatavot Ministru kabineta rīkojuma projektu, ar kuru ELWIND projektam tiktu noteikts licences laukums, kā arī LIAA piešķirtas tiesības vai atļauja licences laukums jūrā izpētei. Šāda pieeja atbilstu Ministru kabineta dotajiem rīkojumiem LIAA attīstīt ELWIND vēja parka projektu līdz izsoles rīkošanai un Attīstītāja piesaistei. Tomēr šādu pieeju LIAA neizdevās saskaņot ar Tieslietu ministriju un Klimata un enerģētikas ministriju, kuras norādīja, ka nepieciešami JVAPL grozījumi.
Ņemot vērā minēto, LIAA kā juridisko risinājumu piedāvāja Ekonomikas ministrijai sagatavot Ministru kabineta rīkojuma projektu, ar kuru ELWIND projektam tiktu noteikts licences laukums, kā arī LIAA piešķirtas tiesības vai atļauja licences laukums jūrā izpētei. Šāda pieeja atbilstu Ministru kabineta dotajiem rīkojumiem LIAA attīstīt ELWIND vēja parka projektu līdz izsoles rīkošanai un Attīstītāja piesaistei. Tomēr šādu pieeju LIAA neizdevās saskaņot ar Tieslietu ministriju un Klimata un enerģētikas ministriju, kuras norādīja, ka nepieciešami JVAPL grozījumi.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Sākotnēji attiecīgā norma bija iekļauta likumprojektā "Par atkrastes vēja parku Latvijas jūras ūdeņos un Latvijas – Igaunijas ceturto starpsavienojumu", kurai notika sabiedriskā apspriešana, tomēr ņemot vērā saņemtos iebildumus, šobrīd tiek piedāvāts atsevišķs likumprojekts. Līdz ar to norma pēc būtības ir bijusi pieejama sabiedrībai.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Projekts ir saistīts ar ietekmes uz vidi novērtējuma veikšanu, tomēr tiešas ietekmes nav, jo ietekmes uz vidi novērtējums jebkurā gadījumā tiks veikts atbilstoši Vides pārraudzības valsts biroja noteiktai programmai.
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Projekts veicina jūras vēju parka attīstību, kam ir pozitīva ietekme uz klimata mērķu sasniegšanu.
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi