Anotācija (ex-ante)

22-TA-1151: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 6. jūlija noteikumos Nr. 503 "Noteikumi par aizdevumiem ar kapitāla atlaidi investīciju projektiem komersantiem konkurētspējas veicināšanai"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
-

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 6. jūlija noteikumos Nr. 503 "Noteikumi par aizdevumiem ar kapitāla atlaidi investīciju projektiem komersantiem konkurētspējas veicināšanai" (MK Noteikumu projekts) paredz veikt precizējumus, ņemot vērā Eiropas Komisijas atbildi par subsīdiju ekvivalenta aprēķināšanu kombinēto finanšu instrumentu gadījumā, kā arī citus papildus tehniskus grozījumus.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
-
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ministru kabineta 2021. gada 6. jūlija noteikumos Nr. 503 "Noteikumi par aizdevumiem ar kapitāla atlaidi investīciju projektiem komersantiem konkurētspējas veicināšanai" (turpmāk - MK noteikumi) nepieciešami tehniski precizējumi, lai komersantiem un atbalsta sniedzējiem būtu pilnīgi un tiesiski skaidri aizdevumu programmas nosacījumi un īstenošanas gaita.
Risinājuma apraksts
MK noteikumu projekts paredz:

1) svītrot pielikumu, MK Noteikumu 24.1 punktu un precizēt MK Noteikumu 35. punktu, paredzot, ka atbalstam, ko piešķir saskaņā ar MK Noteikumu 12.punktu, subsīdijas ekvivalents ir vienāds ar komersantam piešķirtā aizdevuma apmēru. Precizēts pamatojoties uz Eiropas Komisijas sniegto atbildi par subsīdiju ekvivalenta aprēķināšanu kombinēto finanšu instrumentu gadījumā, nosakot, ka subsīdijas ekvivalents ir visa aizdevuma summa, neatkarīgi no tā, kas procentuāli vēlāk tiks norakstīts. Eiropas Komisija informēja, ka ir iespējamas arī citas aprēķina metodes atkarībā no finansēšanas modeļa.
Šāds aprēķins izvēlēts, jo programmai, kur pieejamā kapitāla atlaide var dzēst 100% no Altum piešķirtā aizdevuma, izvēlētais subsīdijas ekvivalenta aprēķins ir atbalsta saņēmējam visizdevīgākais. Ņemot vērā, ka subsīdijas ekvivalents ir visa atbalsta summa, tad ne tikai aizdevuma pagarinājums neradīs jaunu atbalsta ekvivalentu, bet arī kapitāla atlaide neradīs jaunu atbalsta ekvivalentu;

2) papildināt 21.ar normu, ka sabiedrība "Altum" ir tiesīga pagarināt noteikto termiņu, ja novirzes no šī termiņa (termiņš ir noteikts gada laikā pēc tam, kad parakstīts līgums starp sabiedrību "Altum", komersantu un citu finansētāju, investīciju projekta ietvaros komersants veic maksājumus 10 % apmērā) ir radušās objektīvu no komersanta neatkarīgu apstākļu dēļ. Papildināts nosacījums līdzīgi 21.2 punktam, kas nosaka, ka identisku normu par atbalsta saņemšanu - ar normu tiek saprast, ka no komersanta neatkarīgi apstākļi ir tādi apstākļi, kas var ietekmēt projekta īstenošanu dēļ ģeopolitiskajiem riskiem, tirgus pārgrupēšanos, eksporta diversifikācijas un neskaidrības par potenciālajiem produkcijas noieta tirgiem un norēķinu iespējām, piemēram, būvniecības cenu sadārdzināšanās, resursu nepieejamība, piegāžu aizkavēšanās, kas attiecīgi kavē maksājumus;

3) papildināt noteikumus ar normām, ņemot vērā iespējamību, ka projekta sākotnējie ieguldījumi var tikt veikti Latvijā arī divos vai vairākos vienādas pieļaujamās NUTS 3 atbalsta intensitātes reģionos vai arī var tikt vienlaicīgi īstenots dažādos pieļaujamos NUTS 3 intensitātes reģionos (piemēram, digitalizācijas procesu ieviešana).

Ja projektā plānotie sākotnējie ieguldījumi tiek veikti Latvijā divos vai vairākos dažādas NUTS 3 atbalsta intensitātes reģionos, tad tiek piemērota viena no šādām atbalsta intensitātēm: 

a) katram NUTS 3 atbalsta intensitātes reģionam piekritīgo sākotnējo ieguldījumu izmaksām piemēro attiecīgā NUTS 3 atbalsta intensitātes reģiona  atbalsta intensitāti;
b)ja no sākotnējiem ieguldījumiem neatkarīgi no to atrašanās vietas labumu gūst viens vai vairāki dažādas NUTS 3 atbalsta intensitātes reģioni, visam projektam piemēro zemāko atbalsta intensitāti starp NUTS 3 atbalsta intensitātes reģioniem, kuri gūst labumu no projekta īstenošanas.

Kā piem.; uz nemateriālajiem aktīviem galvenokārt - programmatūra, kas apkalpo viena uzņēmuma divus ražošanas ķēdes posmus (vai struktūras). Programmatūra visticamāk būs kopējā uzņēmuma uzskaitē, bet programmas pieslēgums būs pieejams arī struktūrām. Teorētiski var uzskatīt, ka atrašanās vieta būs uzņēmuma adrese, kas ir oficiālā adrese. 


4) citus tehniskus grozījumus.


Lai rastu tiesisko skaidrību, papildus anotācijā tiek skaidrots formulējums attiecībā uz 31.punktu, ka aģentūras lēmums par investīciju projektu ir pozitīvs aģentūras lēmums par komersanta pieteikuma apstiprināšanu, kas turpmāk ir izvērtējams finansējuma pieprasījumam sabiedrībā "Altum".
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Akciju sabiedrība "Attīstības finanšu institūcija Altum".

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Grozījumi Ministru kabineta noteikumos neietekmēs atbalsta programmas novērtējumu uz vispārējās valdības budžeta bilanci atbilstoši Eiropas kontu sistēms metodoloģijai
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32014R0651
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regula (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. panta (turpmāk – Komisijas regula Nr. 651/2014)
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regula (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. panta (turpmāk – Komisijas regula Nr. 651/2014)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Komisijas regulas Nr. 651/2014 5.panta 1.punkts
Noteikumu projekta 35.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Skaidrojums
Tehnisks precizējums, ņeot vērā eiropas Komisijas sniegto skaidrojumu.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • "Attīstības finanšu institūcija Altum" AS

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

8.1.5. uz teritoriju attīstību

8.1.6. uz vidi

8.1.7. uz klimatneitralitāti

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

8.1.11. uz veselību

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

8.1.13. uz datu aizsardzību

8.1.14. uz diasporu

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi