Anotācija

24-TA-1416: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2024. gada 14. maija noteikumos Nr. 289 "Noteikumi par valsts metroloģiskajai kontrolei pakļauto mērīšanas līdzekļu sarakstu"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Noteikumu projekts "Grozījums Ministru kabineta 2024. gada 14. maija noteikumos Nr. 289 "Noteikumi par valsts metroloģiskajai kontrolei pakļauto mērīšanas līdzekļu sarakstu"" sagatavots, lai izpildītu Ministru kabineta 2024. gada 14. maija sēdes protokollēmumā (prot. Nr. 20, 11. §, 3. punkts) (24-TA-1416) doto uzdevumu. 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir samazināt administratīvo slogu uzņēmējiem un nodrošināt samērīgu un efektīvu normatīvo regulējumu mērīšanas līdzekļiem 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Atbilstoši Ministru kabineta 2024. gada 14. maija sēdes protokollēmumā (prot. Nr. 20, 11. §, 3. punkts) uzdotajam, Ekonomikas ministrija kopā ar visām iesaistītajām pusēm ir izvērtējusi, vai garuma mēriem (garuma, laukuma un daudzdimensionālie mērīšanas līdzekļi, mērstieņi un mērlentes ar atsvaru šķidruma līmeņa mērīšanai tilpnēs, metri, lineāli un mērlentes) un tirdzniecībā lietošanā esošajiem svariem būtu nepieciešams pagarināt atkārtotās verificēšanas periodiskumu vai atcelt to. Valsts metroloģiskajai kontrolei pakļauto mērīšanas līdzekļu atkārtotās verificēšanas periodiskums ļauj nodrošināt mērījumu precizitāti un mērīšanas līdzekļu ekspluatācijas drošību. Tas ir īpaši svarīgi tādām tautsaimniecības nozarēm kā medicīna, farmācija, ķīmija, enerģētika, parfimērija, pārtika, tirdzniecība, lauksaimniecība, zivsaimniecība, transports un sakari u.c., kur mērījumu precizitātei var būt izšķiroša nozīme.  Šobrīd normatīvais regulējums nosaka, ka garuma, laukuma un daudzdimensionāliem mērīšanas līdzekļiem atkārtotās verificēšanas periodiskums ir reizi gadā, mērstieņiem un mērlentēm ar atsvaru šķidruma līmeņa mērīšanai tilpnēs - reizi gadā, metriem, lineāliem un mērlentēm - reizi 2 gados, neautomātiskiem svariem (I un II klase) - reizi 2 gados, neautomātiskiem svariem (III un IIII klase) - reizi gadā un atsvariem - reizi 2 gados.

Atbilstoši valstu institūciju sniegtajiem viedokļiem, neautomātiskos svarus (I, II, III, IIII klase) pielieto dažādās jomās (piemēram, tirdzniecībā un pakalpojumu sniegšanas uzņēmumos, ražošanas uzņēmumos, medicīnas uzņēmumos, pastā, muitā, banku operācijās, dažādu veidu laboratorijās un kustības drošība kontrolē (ceļu un dzelzceļu transports)) un izvērtējot šos viedokļus, secināms, ka svariem ir būtiski saglabāt atkārtotās verificēšanas periodiskumu atbilstoši šobrīd spēkā esošajam regulējumam. Kā, piemēram, valsts institūcijas, pamatojoties uz neautomātisko svaru mērījumu rezultātiem lemj par soda piemērošanu privātpersonām. Svaru atkārtotās verificēšanas sertifikāts vai uzlīme ļauj pārliecināties gan kontrolējošām institūcijām, gan privātpersonām, ka svari atbilst metroloģiskām prasībām un tā mērījums ir ticams pierādījums saukšanai pie normatīvajos aktos paredzētās atbildības. Svariem ekspluatācijas laikā ir iespējamība izregulēties, lietojot lielas noslodzes transportlīdzekļu vai transportlīdzekļu sastāvu, kuri, iespējams, pārsnieguši noteiktos maksimālās masas ierobežojumus, svēršanā. Tādēļ ir būtiski, ka svari darbojas pareizi un precīzi uzrāda transportlīdzekļa kopējo masu un ass slodzi. Tāpat svarus izmanto arī paaugstināta riska nozarē - aviācijas transporta ekspluatācijā, kur ir svarīgi pārliecināties par mērījumu precizitāti. 
Tirdzniecībā izmantojamiem svariem ir būtiski nodrošināt, ka mērījumu rezultāti ir ticami un tie ir precīzi visā ekspluatācijas laikā, nodrošinot precīzus norēķinus. Tirdzniecībā lietojamo svaru lietotājs (īpašnieks) ir atbildīgs par svaru tehnisko stāvokli un lietošanas instrukciju ievērošanu. Tomēr prakse rāda, ka ekspluatācijā joprojām ir svari, kas ražoti pirms vairāk nekā 20 gadiem un lietošanas laikā netiek ievēroti svaru lietošanas nosacījumi, kas būtiski var ietekmēt mērījumu precizitāti. 
Pamatojoties uz inspicēšanas institūciju sniegtajiem datiem par atkārtoti verificētajiem mērīšanas līdzekļiem, 2023.gadā atkārtotā verificēšana veikta 17958 svariem, no kuriem par neatbilstošiem atzīti 757 svari. Izvērtējot citu Eiropas Savienības (turpmāk - ES) dalībvalstu pieredzi, secināms, ka nevienā no ES dalībvalstīm tirdzniecības svariem nav atcelta atkārtotā verificēšana, bet ir noteikts atkārtotās verificēšanas periodiskums, kas būtiski neatšķiras no šobrīd normatīvajā regulējumā noteiktā periodiskuma. 
Ņemot vērā, ka svarus pielieto dažādās jomās, kur ir svarīgi nodrošināt pareizu mērījumu precizitāti visā ekspluatācijas laikā un to, ka tirdzniecībā lietojamiem svariem mērījumu precizitāte var būtiski ietekmēt patērētāju tirdzniecības operācijās, kā arī izvērtējot citu valstu institūciju viedokļus, Ekonomikas ministrija ir nolēmusi nemainīt svariem atkārtotās verificēšanas periodiskumu atbilstoši šobrīd spēkā esošajam regulējumam.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Praksē garuma, laukuma un daudzdimensionāliem mērīšanas līdzekļiem nav inspicēšanas institūcijas, kas veiktu atkārtoto verificēšanu, līdz ar to nav nepieciešamība iekļaut Valsts metroloģiskajai kontrolei pakļauto mērīšanas līdzekļu sarakstā. Šobrīd šiem mērīšanas līdzekļiem mērīšanas līdzekļu lietotājs veic kalibrēšanu, lai pārliecinātos par mērīšanas līdzekļu mērījumu pareizību.  
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekta pielikumā svītrots 1.1. apakšpunkts, nenosakot garuma, laukuma un daudzdimensionāliem mērīšanas līdzekļiem atkārtotās verificēšanas periodiskumu.
Problēmas apraksts
Veicot kontroles pasākumus naftas produktu daudzuma noteikšanai naftas bāzēs un degvielas uzpildes stacijās, izmanto mērstieņus un mērlentes ar atsvaru šķidruma līmeņa mērīšanai tilpnēs. Komersantiem, kuri veic komercdarbību ar degvielu, atbilstoši normatīvo aktu prasībām jānodrošina, lai degvielas sajaukšanas vai degvielas ražošanas, apstrādes, pārstrādes, realizācijas un uzglabāšanas vietās ekspluatācijas kārtībā būtu normatīvajiem aktiem atbilstoši degvielas daudzuma mērīšanas līdzekļi. Tādējādi komersanti, kuri veic komercdarbību ar degvielu, mērījumus veic gan ar kalibrētiem, gan ar verificētiem mērīšanas līdzekļiem. Tā kā mērstieņiem un mērlentēm ar atsvaru šķidruma līmeņa mērīšanai tilpnēs ir būtiska nozīme šķidruma daudzuma precīzā noteikšanā un, lai samazinātu administratīvo slogu uzņēmējiem, minētajiem mērīšanas līdzekļiem atkārtotās verificēšanas periodiskums tiek pagarināts, nosakot to ne retāk kā reizi trīs gados.   
Risinājuma apraksts
Spēkā esošajos noteikumos pielikuma 1.2. apakšpunktā verificēšanas periodiskums "reizi gadā" nomainīts uz "reizi 3 gados". 
Problēmas apraksts
Ņemot vērā, ka metriem, lineāliem un mērlentēm mērījumu precizitāte visā ekspluatācijas laikā nemainās un, lai neradītu papildus administratīvo slogu uzņēmējiem, minētie mērīšanas līdzekļi tiek svītroti no valsts metroloģiskajai kontrolei pakļauto mērīšanas līdzekļu saraksta. Kā arī pamatojoties uz inspicēšanas institūciju sniegto informāciju par atkārtoti verificētajiem mērīšanas līdzekļiem, laika posmā no 2020. -2023.gadam no kopā pārbaudītajiem 2402 mērīšanas līdzekļiem par neatbilstošiem atzīti tikai 4, līdz ar to nav objektīvi noteikt šiem mērīšanas līdzekļiem atkārtotās verificēšanas periodiskumu.  
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekta pielikumā svītrots 1.3.apakšpunkts.
Problēmas apraksts
Izvērtējot citu ES dalībvalstu pieredzi (piemēram, Igaunija, Slovēnija, Čehija, Slovākija), atsvariem nav noteikts atkārtotās verificēšanas periodiskums. Laika posmā no 2020. - 2023.gadam inspicēšanas institūcijas 233 atsvariem ir veikušas atkārtoto verificēšanu no kuriem neviens no atsvariem nav bijis neatbilstošs. Tādēļ, lai samazinātu administratīvo slogu mērīšanas līdzekļu lietotājam, atsvari tiek svītroti no valsts metroloģiskajai kontrolei pakļauto mērīšanas līdzekļu saraksta.  
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekta pielikumā svītrots 2.4.apakšpunkts.  
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Mērīšanas līdzekļu lietotājs
Ietekmes apraksts
Paredzētie grozījumi nosaka, ka turpmāk mērīšanas līdzekļu lietotājam nebūs jāveic atkārtotā verificēšana garuma, laukuma un daudzdimensionāliem mērīšanas līdzekļiem, metriem, lineāliem un mērlentēm un atsvariem, bet mērstieņiem un mērlentēm ar atsvaru šķidruma līmeņa mērīšanai tilpnēs - ne retāk kā reizi 3 gados.
Juridiskās personas
  • Mērīšanas līdzekļu lietotājs
  • Akreditētas inspicēšanas institūcijas
Ietekmes apraksts
Paredzētie grozījumi nosaka, ka turpmāk mērīšanas līdzekļu lietotājam nebūs jāveic atkārtotā verificēšana garuma, laukuma un daudzdimensionāliem mērīšanas līdzekļiem, metriem, lineāliem un mērlentēm un atsvariem, bet mērstieņiem un mērlentēm ar atsvaru šķidruma līmeņa mērīšanai tilpnēs - ne retāk kā reizi 3 gados.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Paredzētie grozījumi nosaka, ka turpmāk mērīšanas līdzekļu lietotājam nebūs jāveic atkārtotā verificēšana garuma, laukuma un daudzdimensionāliem mērīšanas līdzekļiem, metriem, lineāliem un mērlentēm un atsvariem, bet mērstieņiem un mērlentēm ar atsvaru šķidruma līmeņa mērīšanai tilpnēs - ne retāk kā reizi 3 gados.

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
Sabiedrības grupa
Vai ietekmē?
Izmaksas par vienību - euro
Vienību skaits
Atbilstības izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Fiziskās personas
Kopā (fiziskās personas)
13,00
Mērīšanas līdzekļu lietotājs
Vērtības nozīme:
13,00
Izmaksas par atkārtoto verificēšanu
1
Mērlineāls 1m
13,00
Garuma, laukuma un daudzdimensionāliem mērīšanas līdzekļiem izmaksas nav aprēķināmas, jo šiem mērīšanas līdzekļiem nav inspicēšanas institūcijas, kas veiktu atkārtoto verificēšanu. Izmaksas par atkārtoto verificēšanu: - Mērlineālam (1m) 13 euro divu gadu laikā; - Koka lineālam 6 euro divu gadu laikā; - Mērlentēm (30m, metāla, II klase, divas skalas) 53 euro divu gadu laikā (izmaksas atkarīgas no veida, garuma, precizitātes klases); - Atsvaru (5 - 50kg) 18 euro divu gadu laikā. Savukārt mērstienim izmaksas ir 14 euro un mērlentēm ar atsvaru - 23 euro par atkārtoto verificēšanu trīs gadu laikā.
Juridiskās personas
Kopā (juridiskās personas)
13,00
Mērīšanas līdzekļu lietotājs
Vērtības nozīme:
13,00
Izmaksa par atkārtoto verificēšanu
1
Mērlineāls 1m
13,00
Garuma, laukuma un daudzdimensionāliem mērīšanas līdzekļiem izmaksas nav aprēķināmas, jo šiem mērīšanas līdzekļiem nav inspicēšanas institūcijas, kas veiktu atkārtoto verificēšanu. Izmaksas par atkārtoto verificēšanu: - Mērlineālam (1m) 13 euro divu gadu laikā; - Koka lineālam 6 euro divu gadu laikā; - Mērlentēm (30m, metāla, II klase, divas skalas) 53 euro divu gadu laikā (izmaksas atkarīgas no veida, garuma, precizitātes klases); - Atsvaru (5 - 50kg) 18 euro divu gadu laikā. Savukārt mērstienim izmaksas ir 14 euro un mērlentēm ar atsvaru - 23 euro par atkārtoto verificēšanu trīs gadu laikā.
Akreditētas inspicēšanas institūcijas
Nav aprēķināms, cik būtiski veiktie grozījumi ietekmēs inspicēšanas institūciju budžetu
Kopā
26,00
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-

4.1.1. Ministru kabineta noteikumi Nr. 981 "Noteikumi par mērīšanas līdzekļu atkārtoto verificēšanu, verificēšanas sertifikātiem un verificēšanas atzīmēm"

Pamatojums un apraksts
Ņemot vērā, ka Noteikumu projektā tiek svītroti garuma, laukuma un daudzdimensionālie mērīšanas līdzekļi, metri, lineāli, mērlentes un atsvari, nepieciešams veikt grozījumus Ministru kabineta 2006.gada 5.decembra noteikumu Nr. 981 "Noteikumi par mērīšanas līdzekļu atkārtoto verificēšanu, verificēšanas sertifikātiem un verificēšanas atzīmēm" 3.pielikumā. 
Atbildīgā institūcija
Ekonomikas ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Patērētāju tiesību aizsardzības centrs
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
Sabiedriskās līdzdalības rezultāti nav zināmi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Sabiedriskās līdzdalības rezultāti nav zināmi

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Patērētāju tiesību aizsardzības centrs

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk