23-TA-3080: Rīkojuma projekts (Apstiprināšana, iecelšana amatā, speciālās dienesta pakāpes piešķiršana)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par Edgara Štelmahera atbrīvošanu no Rīgas brīvostas valdes locekļa amata un Elitas Turkas iecelšanu Rīgas brīvostas valdes locekļa amatā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ostu likuma pārejas noteikumu 28.punkts.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma "Par Edgara Štelmahera atbrīvošanu no Rīgas brīvostas valdes locekļa amata un Elitas Turkas iecelšanu Rīgas brīvostas valdes locekļa amatā" projekts (turpmāk - Rīkojuma projekts) ir izstrādāts, ņemot vērā vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministres Ingas Bērziņas lēmumu izvirzīt jaunu pārstāvi Rīgas brīvostas valdē – Elitu Turku.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Saskaņā ar Rīgas brīvostas likuma 6. panta pirmo daļu Rīgas brīvostas pārvaldes augstākā lēmējinstitūcija ir Rīgas brīvostas valde. Tās locekļus amatā ieceļ un no amata atbrīvo "Likuma par ostām" 8. pantā noteiktajā kārtībā.
Saskaņā ar likuma “Grozījums Ostu likumā” (Latvijas Vēstnesis, 2024, 2024/22.1), kas stāsies spēkā 2024.gada 15.februārī, pārejas noteikumu 27. un 28. punktu no 2024. gada 15. februāra Rīgas brīvostas pārvalde un Ventspils brīvostas pārvalde turpina darboties tādā pašā statusā, kāds tām bija līdz 2024. gada 14. februārim. Līdz Rīgas brīvostas pārvaldes likvidācijai to valdē ir četri valdes locekļi - ekonomikas ministra, finanšu ministra, satiksmes ministra un vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministra izvirzīti pārstāvji, kurus amatā ieceļ un no amata atbrīvo Ministru kabinets, un tās darbojas saskaņā ar šā likuma pārejas noteikumu 15. punkta 2. apakšpunktā noteikto kārtību. Līdz 2024. gada 14. februārim valdē ieceltie locekļi turpina veikt savus pienākumus līdz atbrīvošanai vai līdz brīdim, kad iestājas cits tiesisks pamats valdes locekļa amata zaudēšanai.
Ievērojot minēto, Ministru kabineta kompetencē ir izlemt jautājumu par valdes locekļa iecelšanu ostā, kuru izvirza attiecīgais ministrs.
Ar Ministru kabineta 2023. gada 14. jūlija rīkojumu Nr. 447 “Par Viestura Zepa atbrīvošanu no Rīgas brīvostas valdes locekļa amata un Edgara Štelmahera iecelšanu Rīgas brīvostas valdes locekļa amatā” Rīgas brīvostas pārvaldē kā vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministra virzīts pārstāvis tika iecelts Edgars Štelmahers.
Saskaņā ar likuma “Grozījums Ostu likumā” (Latvijas Vēstnesis, 2024, 2024/22.1), kas stāsies spēkā 2024.gada 15.februārī, pārejas noteikumu 27. un 28. punktu no 2024. gada 15. februāra Rīgas brīvostas pārvalde un Ventspils brīvostas pārvalde turpina darboties tādā pašā statusā, kāds tām bija līdz 2024. gada 14. februārim. Līdz Rīgas brīvostas pārvaldes likvidācijai to valdē ir četri valdes locekļi - ekonomikas ministra, finanšu ministra, satiksmes ministra un vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministra izvirzīti pārstāvji, kurus amatā ieceļ un no amata atbrīvo Ministru kabinets, un tās darbojas saskaņā ar šā likuma pārejas noteikumu 15. punkta 2. apakšpunktā noteikto kārtību. Līdz 2024. gada 14. februārim valdē ieceltie locekļi turpina veikt savus pienākumus līdz atbrīvošanai vai līdz brīdim, kad iestājas cits tiesisks pamats valdes locekļa amata zaudēšanai.
Ievērojot minēto, Ministru kabineta kompetencē ir izlemt jautājumu par valdes locekļa iecelšanu ostā, kuru izvirza attiecīgais ministrs.
Ar Ministru kabineta 2023. gada 14. jūlija rīkojumu Nr. 447 “Par Viestura Zepa atbrīvošanu no Rīgas brīvostas valdes locekļa amata un Edgara Štelmahera iecelšanu Rīgas brīvostas valdes locekļa amatā” Rīgas brīvostas pārvaldē kā vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministra virzīts pārstāvis tika iecelts Edgars Štelmahers.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Pieņemts lēmums izvirzīt jaunu pārstāvi Rīgas brīvostas pārvaldē – Elitu Turku.
Ministru kabineta 2020. gada 28. janvāra noteikumi Nr. 61 "Rīgas brīvostas pārvaldes nolikums", kuru 14. punkts paredz termiņu, uz kuru personas ieceļamas valdes locekļa amatā - uz pieciem gadiem. Minētais regulējums neparedz ierobežojumu, ka jauns vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministra virzīts pārstāvis ieceļams Rīgas brīvostas valdes locekļa amatā tikai pēc tam, kad iepriekšējam ir izbeidzies pilnvaru termiņš. Līdz ar to nepastāv ierobežojumu atbrīvot no amata Rīgas ostas valdē iecelto pārstāvi un iecelt šajā amatā jaunu.
Rīkojuma projekts tiek virzīts vienlaicīgi ar projektu “Par atļauju Elitai Turkai savienot amatus”, kurā paredzēts atļaut Elitai Turkai savienot Rīgas brīvostas valdes locekļa amatu ar valsts sekretāra vietnieces (administratīvajos jautājumos) amatu Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijā. Elitai Turkai ir iegūta pirmā līmeņa profesionālā augstākā izglītība jurista palīga kvalifikācijā, sociālo zinātņu maģistra grāds ekonomikā - finanšu uzskaite, kontrole un analīze. Iegūtā izglītība ar Akadēmiskais informācijas centra lēmumu NR.142/18127 pielīdzināta profesionālais maģistra grādam, specialitātē inženieris - ekonomists. Turklāt Elitai Turkai ir pieredze Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas, Kultūras ministrijas vadošajos amatos, kā arī pieredze vairāku juridisko personu valdes locekļu amatos. Lai darbotos minētajos amatos ir nepieciešama ne tikai augsta atbildības sajūta un zināšanas vadības zinībās, bet arī praktiskas iemaņas. Turklāt Elitas Turkas darba pieredzē ir vairāku būtisku projektu realizācija - izstrādāti nozīmīgi finanšu instrumenti – klimata pārmaiņu finanšu instruments un emisijas kvotu finanšu instruments, izstrādātas iekšējās kontroles procedūras, novadīti divi lieli grāmatvedības centralizācijas procesi – Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijā un Kultūras ministrijā, realizēts dokumentu digitalizācijas process, gan pārejot no vienas sistēmas uz citu, gan arī pārejot uz elektronisku datu apriti, kā arī nodrošināta nacionālas nozīmes objekta būvvaldes funkciju nodrošināšana. Turklāt tika nodrošināts un vadīts pēdējo divu ministrijas stratēģiju izstrādes process un izpildes kontroles process. Attiecībā uz pārmaiņu procesa vadīšanu – realizēts nozīmīgs projekts par divu ministriju administratīvo apkalpošanu (Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijā un Klimata un enerģētikas ministrijā).
Tā kā Rīgas brīvostas valdes locekļa amata pienākumos saskaņā ar Ministru kabineta 2020. gada 28. janvāra noteikumu Nr. 61 “Rīgas brīvostas pārvaldes nolikums” 34. punktu ietilpst jautājumi par struktūru, organizāciju un funkcionēšanu, kas pēc būtības ietilpst arī minēto Elitas Turkas ieņemamo amatu kompetencē, tad secināms, ka Elitai Turkai ir pietiekama pieredze un zināšanas, lai pildītu arī Rīgas brīvostas valdes locekļa pienākumus.
Ministru kabineta 2020. gada 28. janvāra noteikumi Nr. 61 "Rīgas brīvostas pārvaldes nolikums", kuru 14. punkts paredz termiņu, uz kuru personas ieceļamas valdes locekļa amatā - uz pieciem gadiem. Minētais regulējums neparedz ierobežojumu, ka jauns vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministra virzīts pārstāvis ieceļams Rīgas brīvostas valdes locekļa amatā tikai pēc tam, kad iepriekšējam ir izbeidzies pilnvaru termiņš. Līdz ar to nepastāv ierobežojumu atbrīvot no amata Rīgas ostas valdē iecelto pārstāvi un iecelt šajā amatā jaunu.
Rīkojuma projekts tiek virzīts vienlaicīgi ar projektu “Par atļauju Elitai Turkai savienot amatus”, kurā paredzēts atļaut Elitai Turkai savienot Rīgas brīvostas valdes locekļa amatu ar valsts sekretāra vietnieces (administratīvajos jautājumos) amatu Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijā. Elitai Turkai ir iegūta pirmā līmeņa profesionālā augstākā izglītība jurista palīga kvalifikācijā, sociālo zinātņu maģistra grāds ekonomikā - finanšu uzskaite, kontrole un analīze. Iegūtā izglītība ar Akadēmiskais informācijas centra lēmumu NR.142/18127 pielīdzināta profesionālais maģistra grādam, specialitātē inženieris - ekonomists. Turklāt Elitai Turkai ir pieredze Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas, Kultūras ministrijas vadošajos amatos, kā arī pieredze vairāku juridisko personu valdes locekļu amatos. Lai darbotos minētajos amatos ir nepieciešama ne tikai augsta atbildības sajūta un zināšanas vadības zinībās, bet arī praktiskas iemaņas. Turklāt Elitas Turkas darba pieredzē ir vairāku būtisku projektu realizācija - izstrādāti nozīmīgi finanšu instrumenti – klimata pārmaiņu finanšu instruments un emisijas kvotu finanšu instruments, izstrādātas iekšējās kontroles procedūras, novadīti divi lieli grāmatvedības centralizācijas procesi – Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijā un Kultūras ministrijā, realizēts dokumentu digitalizācijas process, gan pārejot no vienas sistēmas uz citu, gan arī pārejot uz elektronisku datu apriti, kā arī nodrošināta nacionālas nozīmes objekta būvvaldes funkciju nodrošināšana. Turklāt tika nodrošināts un vadīts pēdējo divu ministrijas stratēģiju izstrādes process un izpildes kontroles process. Attiecībā uz pārmaiņu procesa vadīšanu – realizēts nozīmīgs projekts par divu ministriju administratīvo apkalpošanu (Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijā un Klimata un enerģētikas ministrijā).
Tā kā Rīgas brīvostas valdes locekļa amata pienākumos saskaņā ar Ministru kabineta 2020. gada 28. janvāra noteikumu Nr. 61 “Rīgas brīvostas pārvaldes nolikums” 34. punktu ietilpst jautājumi par struktūru, organizāciju un funkcionēšanu, kas pēc būtības ietilpst arī minēto Elitas Turkas ieņemamo amatu kompetencē, tad secināms, ka Elitai Turkai ir pietiekama pieredze un zināšanas, lai pildītu arī Rīgas brīvostas valdes locekļa pienākumus.
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministres Ingas Bērziņas pieņemto lēmumu - izvirzīt jaunu pārstāvi Rīgas brīvostas pārvaldes valdes locekļa amatam Elitu Turku un Elitas Turkas 2023. gada 28. novembra iesniegumā minēto, kā arī saskaņā ar Rīgas brīvostas likuma 6. panta pirmajā daļā minēto, izstrādāts Ministru kabineta Rīkojuma projekts.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- Elita Turka
- Edgars Štelmahers
Ietekmes apraksts
Atbrīvošana no Rīgas brīvostas valdes locekļa amata un iecelšana Rīgas brīvostas valdes locekļa amatā.
Juridiskās personas
Nē
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 5. punkts noteic, ka institūcija piemēro sabiedrības līdzdalības kārtību arī to tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Sabiedrības līdzdalība tiesību aktu projektu izstrādē tiek organizēta saskaņā ar šo noteikumu II nodaļā noteiktajiem attīstības plānošanas procesa posmiem un veidiem un III nodaļā noteiktajiem principiem.
Tā kā ar Rīkojuma projektu netiek mainīts esošais regulējums vai paredzēts ieviest jaunas politiskās iniciatīvas, tad sabiedriskās līdzdalības process šajā gadījumā nav piemērojams.
Tā kā ar Rīkojuma projektu netiek mainīts esošais regulējums vai paredzēts ieviest jaunas politiskās iniciatīvas, tad sabiedriskās līdzdalības process šajā gadījumā nav piemērojams.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Rīgas brīvostas pārvalde
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Jā
Tiks turpināta Rīgas brīvostas pārvaldes funkciju sekmīga īstenošana.
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi