Anotācija (ex-ante)

23-TA-65: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Noteikumi par finanšu stabilitātes nodevas taksācijas perioda deklarācijā iekļaujamo informāciju " sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Latvijas Bankas likums (redakcijā, kas stājās spēkā 2023. gada 1. janvārī) nosaka Finanšu un kapitāla tirgus komisijas (turpmāk - FKTK) pievienošanu Latvijas Bankai (turpmāk - LB). Minētā likuma anotācijā noteikts, ka FKTK uzdevumu attiecībā uz finanšu stabilitātes nodevas (turpmāk - nodeva)  administrēšanu, kas detalizēti reglamentēta nodokļu un nodevu jomas speciālajos normatīvajos aktos, plānots nodot Valsts ieņēmumu dienestam (turpmāk - VID), nevis LB, jo uzdevums nav tiešā veidā saistīts ar finanšu tirgus dalībnieku regulēšanu vai uzraudzību, bet gan ar nodokļu un nodevu administrēšanu. 
Ņemot vērā minēto, ar 2023. gada 1. janvāri stājušies spēkā grozījumi Finanšu stabilitātes nodevas likumā, kas nosaka, ka sākot ar 2023. gada 1. janvāri, nodevu administrēs VID.
Saskaņā ar grozījumiem Finanšu stabilitātes nodevas likumā, sākot ar 2023. gada taksācijas periodu, nodevas deklarācija ir jāiesniedz VID Elektroniskās deklarēšanas sistēmā (turpmāk - EDS), un spēku zaudē 2011. gada 24. maija noteikumi Nr. 396 "Noteikumi par finanšu stabilitātes nodevas taksācijas perioda deklarāciju un  tās aizpildīšanas kārtību", kuri noteica  FKTK iesniedzamās deklarācijas formu un tās aizpildīšanas kārtību.
Finanšu stabilitātes nodevas likuma 5. panta septītajā daļā (redakcijā, kas stājās spēkā 2023. gada 1. janvārī) noteikts pilnvarojums Ministru kabinetam noteikt nodevas taksācijas perioda deklarācijā iekļaujamo informāciju. 


 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekts ir izstrādāts, pamatojoties uz Finanšu stabilitātes nodevas likuma 5. panta septīto daļu (redakcijā, kas stājās spēkā 2023. gada 1. janvārī), lai noteiktu  nodevas taksācijas perioda deklarācijā iekļaujamo informāciju, kas iesniedzama izmantojot VID EDS.  
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Saskaņā ar Finanšu stabilitātes nodevas likuma 6. panta pirmo daļu (redakcijā, kas bija spēkā līdz 2022. gada 31. decembrim) līdz 2022. gada 31. decembrim nodevu administrēja FKTK, un saskaņā ar šā likuma 5. panta sesto daļu (redakcijā, kas bija spēkā līdz 2022.gada 31.decembrim) nodevas maksātājs iesniedza FKTK taksācijas perioda nodevas deklarāciju, kuras veidlapas paraugu un aizpildīšanas kārtību noteica Ministru kabineta 2011. gada 24. maija noteikumi Nr. 396 "Noteikumi par finanšu stabilitātes nodevas deklarāciju un tās aizpildīšanas kārtību" .
Likuma "Grozījumi Finanšu stabilitātes nodevas likumā" 6. panta pirmajā daļā (redakcijā, kas stājās spēkā 2023. gada 1. janvārī), nosaka, ka ar 2023. gada 1. janvāri nodevu administrē VID.
Līdz ar to ar likumu "Grozījumi Finanšu stabilitātes nodevas likumā" (redakcijā, kas stājās spēkā 2023. gada 1. janvārī), no 2023. gada 1. janvāra  ir izslēgta Finanšu stabilitātes nodevas likuma 5. panta sestā daļa, kurā ietverts pilnvarojums Ministru kabinetam izdot noteikumus, kas nosaka  taksācijas perioda deklarācijas veidlapas paraugu un aizpildīšanas kārtību.
Izslēdzot Finanšu stabilitātes nodevas likuma 5. panta sesto daļu, spēku zaudē Ministru kabineta 2011. gada 24. maija noteikumi Nr. 396 "Noteikumi par finanšu stabilitātes nodevas deklarāciju un tās aizpildīšanas kārtību" 
Likuma "Grozījumi finanšu stabilitātes nodevas likumā" (redakcijā, kas stājās spēkā 2023. gada 1. janvārī ) 5. panta septītajā daļā noteikts, ka nodevas maksātāji 2023. gada taksācijas perioda deklarāciju iesniedz VID EDS, kā arī nosaka pilnvarojumu Ministru kabinetam noteikt nodevas taksācijas perioda deklarācijā iesniedzamo informāciju. 
Lai nodrošinātu nodevas administrēšanu, saskaņā ar Finanšu stabilitātes nodevas likuma 5. panta septīto daļu (redakcijā, kas stājās spēkā 2023. gada 1. janvārī), izstrādāts Ministru kabineta noteikumu projekts (turpmāk - noteikumu projekts), kas paredz noteikt nodevas taksācijas perioda deklarācijā iekļaujamo informāciju.
Ar noteikumu projektu netiek apstiprināts nodevas deklarācijas veidlapas paraugs, jo to neparedz Finanšu stabilitātes nodevas likuma 5. panta septītajā daļā noteiktais pilnvarojums. 
Noteikumu projektā ir pārņemtas un redakcionāli precizētas normas, kas bija iekļautas Ministru kabineta 2011. gada 24. maija noteikumos Nr. 396 "Noteikumi par finanšu stabilitātes nodevas taksācijas perioda deklarāciju un  tās aizpildīšanas kārtību". 
Noteikumu projektā precizēta nodevas taksācijas perioda deklarācijā iekļaujamā informācija, salāgojot noteikumu terminoloģiju ar likumā "Grozījumi Finanšu stabilitātes nodevas likumā" noteikto terminoloģiju un citiem normatīvajiem aktiem. 
Noteikumu projekts paredz:
- tāpat kā iepriekš, ka deklarācijā summas norāda tikai euro, t.sk. aprēķinātā nodeva arī tiek norādīta veselos euro, (summu līdz 49 centiem atmet, un summu, sākot ar 50 centiem, noapaļo līdz veselam euro)
- iekļaut deklarācijā nodevas maksātāja noguldījumu kopsummu taksācijas perioda beigās, kura pakļauta Latvijas Republikas un citu dalībvalstu noguldījumu garantijas shēmai. Deklarācijā norāda kopējo segto noguldījumu summu taksācijas perioda beigās saskaņā ar Pārskatā par segtajiem noguldījumiem un maksājumiem noguldījumu garantijas fondā norādīto informāciju, kas sagatavots atbilstoši Finanšu un kapitāla tirgus komisijas 2020. gada 20.oktobra normatīviem noteikumiem Nr.195 "Pārskata par segtajiem noguldījumiem sagatavošanas un maksājumiem noguldījumu garantijas fondā piemērojamo korekcijas koeficientu noteikšanas normatīvie noteikumi";
- ņemot vērā, ka emitēto hipotekāro ķīlu zīmes bija noteiktas Hipotekāro ķīlas zīmju likumā, kas zaudēja spēku 2021. gada 23. jūnijā, un šāds vērtspapīru veids vairs nepastāv, tad noteikumu projekts paredz, ka deklarācijā ir iekļaujama emitēto segto obligāciju summa taksācijas perioda beigās. 2021. gada 23. jūnijā stājās spēkā Segto obligāciju likums, kura 1. panta 20. punktā noteikts, ka segtā obligācija - parāda vērtspapīrs, kuru emitējusi kredītiestāde saskaņā ar segto obligāciju programmu, no kura izrietošās saistības pastiprina no emitenta aktīviem seguma portfelis un attiecībā uz kuru ieguldītājiem un segto obligāciju kreditoriem ir prasījuma tiesības, kas apmierināmas prioritāri, salīdzinot ar citu kreditoru prasījumu tiesībām;
- noteikumu projekts paredz deklarācijā iekļaut pakārtotās saistību summas, kas iekļautas pašu kapitāla aprēķinā saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2013. gada 26. jūnija regulu (ES) Nr. 575/2013 par prudenciālajām prasībām attiecībā uz kredītiestādēm, un ar kuru groza regulu (ES) Nr. 648/2012;
- tāpat kā iepriekš, ja nodevas maksātājs savu darbību ir uzsācis vai beidzis taksācijas perioda laikā, tad nodevu maksā par periodu, kurā maksātājs ir veicis savu darbību, piemēram, ja nodevas maksātājs uzsāk darbību 2023. gada maijā, tad nodevu sāk maksāt par periodu no maija līdz decembrim;
- noteikumu projekts paredz deklarācijā iekļaut informāciju par saimnieciskās darbības ieņēmumu konta izveides faktiskajām izmaksām, par kurām nodevas maksātājs ir tiesīgs samazināt taksācijas periodā aprēķināto nodevas summu, ievērojot Finanšu stabilitātes nodevas likuma pārejas noteikumu 3. punktā noteikto ierobežojumu. Ja taksācijas periodā aprēkinātā nodevas summa ir mazāka nekā saimnieciskās darbības ieņēmumu konta izveides faktiskās izmaksas, nodevas maksātājs minēto atvieglojumu ir tiesīgs piemērot turpmākajos taksācijas periodos; 
- izslēgta prasība nodevas maksātājam deklarācijā iekļaut informāciju par nākamā taksācijas perioda ceturkšņa maksājumu, jo saskaņā ar likuma "Grozījumi Finanšu stabilitātes nodevas likumā" 6. panta otrās daļas 1. punktu (redakcijā, kas stājās spēkā 2023. gada 1. janvārī), minēto aprēķinu līdz pēctaksācijas perioda 20. aprīlim sagatavo VID.   
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nodevas maksātāji nodevas taksācijas perioda deklarāciju līdz 2022.gada 31.decembrim FKTK iesniedza manuāli. Ar 2023. gada 1. janvāri, VID pārņemot nodevas administrēšanas funkciju, nodevas maksātājiem taksācijas perioda deklarācija ir jāiesniedz, izmantojot EDS. Lai nodrošinātu nodevas administrēšanu, tostarp, nodevas taksācijas perioda deklarācijas iesniegšanu EDS, veiktas izmaiņas VID informācijas sistēmā  - EDS un maksājumu administrēšanas informācijas sistēmā (turpmāk - MAIS).  
Risinājuma apraksts
Nodevas administrēšanas realizēšanai veiktas izmaiņas EDS un MAIS. Nodevas deklarācijas iesniegšana EDS vienkāršo deklarācijas iesniegšanas procesu un optimizē veicamās darbības.
Par 2022. gada taksācijas periodu nodevas maksātāji taksācijas perioda deklarāciju saskaņā ar likuma "Grozījumi Finanšu stabilitātes nodevas likumā" pārejas noteikumu 11. punktu (redakcijā, kas stājās spēkā 2023. gada 1. janvārī) iesniegs VID, izmantojot EDS saskaņā ar Ministru kabineta 2011. gada 24. maija noteikumu "Noteikumi par finanšu stabilitātes nodevas deklarāciju un tās aizpildīšanas kārtība" pielikumu. 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Lai nodrošinātu nodevas administrēšanu, veiktas izmaiņas EDS un MAIS. Ņemot vērā nodevas maksātāju nelielo skatu (šobrīd 13 nodevas maksātāji), daļa nodevas administrēšanas posmi tiks veikti manuāli.  

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • Latvijas Republikā reģistrētās kredītiestādes, ārvalstīs reģistrēto kredītiestāžu filiāles Latvijas Republikā
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts ietekmēs Latvijas Republikā reģistrētās kredītiestādes, kā arī dalībvalstīs un ārvalstīs reģistrēto kredītiestāžu filiāles Latvijas Republikā. Šobrīd 13 nodevas maksātājus. 
Aizpildot  nodevas taksācijas perioda deklarāciju, sākot ar 2023.taksācijas gadu, deklarācijā iekļaujama noteikumu projektā noteiktā informācija, un taksācijas perioda nodevas deklarācija jāiesniedz VID EDS 

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Sabiedrības iesaiste uz šo projektu neattiecas, jo skar VID un LB. Nodevas administrēšanas funkcija ir nodota VID sakarā ar FKTK pievienošanu LB no 2023. gada 1. janvāra 

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • VID, LB

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nodevas administrēšana nodota VID saskaņā ar Finanšu stabilitātes nodevas likuma 6. panta pirmo daļu 
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Pilnveidotas VID informācijas sistēmas, lai realizētu nodevas administrēšanas funkciju, pieņemot taksācijas perioda nodevas deklarāciju EDS, MAIS. 
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Nodevas administrēšanas procesa ieviešanai veiktas izmaiņas VID informācijas sistēmās, lai pieņemtu taksācijas perioda nodevas deklarāciju. Pilnveidotas VID informācijas sistēmas - EDS, MAIS, lai VID realizētu nodevas administrēšanas funkciju. 

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi