Anotācija (ex-ante)

22-TA-2828: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021. – 2027. gadam 4.2.2. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot izglītības un mācību sistēmu kvalitāti, iekļautību, efektivitāti un nozīmīgumu darba tirgū, tostarp ar neformālās un ikdienējās mācīšanās validēšanas palīdzību, lai atbalstītu pamatkompetenču, tostarp uzņēmējdarbības un digitālo prasmju, apguvi, un sekmējot duālo mācību sistēmu un māceklības ieviešanu" 4.2.2.7. pasākuma "Indukcijas gada ieviešana pedagogu sagatavošanas studiju programmās" īstenošanas noteikumi" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.2.2. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot izglītības un mācību sistēmu kvalitāti, iekļautību, efektivitāti un nozīmīgumu darba tirgū, tostarp ar neformālās un ikdienējās mācīšanās validēšanas palīdzību, lai atbalstītu pamatkompetenču, tostarp uzņēmējdarbības un digitālo prasmju, apguvi, un sekmējot duālo mācību sistēmu un māceklības ieviešanu" 4.2.2.7. pasākuma "Indukcijas gada ieviešana pedagogu sagatavošanas studiju programmās" īstenošanas noteikumi" (turpmāk – noteikumu projekts) ir izstrādāts pēc Izglītības un zinātnes ministrijas  iniciatīvas un saskaņā ar Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 19. panta 6. un 13. punktu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir noteikt 4.2.2.7. pasākuma "Indukcijas gada ieviešana pedagogu sagatavošanas studiju programmās" īstenošanas nosacījumus, lai nodrošinātu indukcijas gada atbalstu jaunajiem pedagogiem pēc skolotāja kvalifikācijas iegūšanas.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Latvijas Nacionālais attīstības plāns 2021.–2027. gadam (turpmāk – NAP2027) iezīmē, ka labi sagatavoti un motivēti pedagogi ir izšķiroši svarīgs faktors izglītības kvalitātes celšanai. Svarīgi ir nodrošināt pedagogu ataudzi un piesaistīt un noturēt jaunus un motivētus pedagogus, jo pedagoga vidējais vecums ir augsts. NAP2027 nosaka uzdevumu Nr.154 „Izcilu pedagogu sagatavošana, piesaiste, noturēšana un efektīva profesionālā pilnveide, jo īpaši akcentējot STEM nozaru pedagogu un mācībspēku piesaisti, noturēšanu un kvalifikācijas paaugstināšanu, kā arī pedagogu atalgojuma paaugstināšana” un paredz īstenot pasākumu Nr.398 „Pedagoga profesijas attīstība un prestiža uzlabošana”.

Arī Izglītības attīstības pamatnostādnes 2021.‒2027. gadam "Nākotnes prasmes nākotnes sabiedrībai" (turpmāk – IAP2027) kā vienu no būtiskākajiem risināmajiem jautājumiem Latvijas izglītības sistēmā 2021.‒2027. gadā nosaka vāju pedagogu ataudzi. IAP2027 rīcības plāns 2021.–2023. gadam[1] paredz īstenot 1.1.1.2.pasākumu „Ieviest un nostiprināt jaunu pedagogu sagatavošanas sistēmu”, kura darbības rezultāts ir izstrādāti atbalsta mehānismi un sniegts atbalsts jaunu pedagogu piesaistei un noturēšanai, un rezultatīvais rādītājs ietver  atbalstu skolotāja kvalifikāciju ieguvušajiem pirmo gadu pēc studiju pabeigšanas, lai piesaistītu un noturētu izcilus pedagogus.

Saskaņā ar Izglītības un zinātnes ministrijas informatīvo ziņojumu „Darba vidē balstīta studiju programma skolotāju sagatavošanai: īstenošana un attīstība”[2] 2021. gada 6. jūlijā jau tika pieņemti grozījumi 8.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Samazināt studiju programmu fragmentāciju un stiprināt resursu koplietošanu" (turpmāk ‒ 8.2.1.SAM) īstenošanas noteikumos[3], lai tai skaitā ieviestu indukcijas gada atbalstu darba vidē balstītajā studiju programmā skolotāju sagatavošanai[4] 2021./2022. akadēmiskajā gadā. Atbilstoši informatīvajam ziņojumam par darba vidē balstītas otrā līmeņa profesionālās augstākās izglītības studiju programmas „Skolotājs” ilgtspējas nodrošināšanu[5] tika paredzēts turpināt sniegt indukcijas gada atbalstu darba vidē balstītajai studiju programmai skolotāju sagatavošanai 2022./2023. akadēmiskajā gadā 8.2.1. SAM ietvaros, pieņemot attiecīgus grozījumus 8.2.1. SAM īstenošanas noteikumos[6].

Ar grozījumiem 8.2.1.SAM īstenošanas noteikumos tika paredzēti papildu atbalsta pasākumi studiju programmas absolventiem pirmo gadu pēc studiju pabeigšanas (profesionālās pilnveides grupas, personīgās izaugsmes piezīmes, stundu vērošana, mērķstipendijas indukcijas gada dalībniekiem). Šo atbalsta pasākumu īstenošanu Latvijas Universitātes (turpmāk – LU) projekta[7] ietvaros 2021./2022. akadēmiskajā gadā nodrošināja nodibinājums „Iespējamā misija” kā LU projekta sadarbības partneris, savukārt 2022./2023. akadēmiskajā gadā – LU.

Atbilstoši informatīvajā ziņojumā minētajam risinājumam no 2023. gada 1. jūlija indukcijas gada atbalstu darba vidē balstītajai studiju programmai skolotāju sagatavošanai plānots nodrošināt no valsts budžeta līdzekļiem.

[1] https://vktap.mk.gov.lv/legal_acts/legislation_case_documents/3a192ced-90c1-4495-ad84-cad96b635144

[2] Izskatīts Ministru kabineta 2020. gada 21. janvāra sēdē. Pieejams: http://tap.mk.gov.lv/lv/mk/tap/?pid=40476411&mode=mk&date=2020-01-21

[3] Ministru kabineta 2021. gada 6. jūlija noteikumi Nr. 492 "Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 9. janvāra noteikumos Nr. 27 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 8.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Samazināt studiju programmu fragmentāciju un stiprināt resursu koplietošanu" pirmās un otrās projektu iesniegumu atlases kārtas īstenošanas noteikumi""

[4] Otrā līmeņa profesionālā augstākās izglītības studiju programma „Skolotājs” – studiju programma pedagoga profesionālās kvalifikācijas ieguvei pēc  studijām citā jomā.

[5] Izskatīts Ministru kabineta 2022.gada 14.jūlija sēdē. Pieejams:  https://vktap.mk.gov.lv/legal_acts/legislation_case_documents/f313312d-bd35-4426-914d-e83598f07426

[6] Ministru kabineta 2022. gada 14. jūlija noteikumi Nr. 462 "Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 9. janvāra noteikumos Nr. 27 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 8.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Samazināt studiju programmu fragmentāciju un stiprināt resursu koplietošanu" pirmās un otrās projektu iesniegumu atlases kārtas īstenošanas noteikumi""

[7] Projekts „Latvijas Universitātes inovatīvas, pētniecībā balstītas studiju virziena “Izglītība, pedagoģija un sports” studiju programmas”, Nr. 8.2.1.0/18/I/004
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Pedagoga profesijai ir salīdzinoši zems prestižs – TALIS[1] 2018 pētījumā tikai 23 % skolotāju piekrīt vai pilnībā piekrīt, ka viņu profesija tiek novērtēta sabiedrībā. Liela daļa izglītības studiju jomas programmu absolventu kā savu darbavietu neizvēlas izglītības iestādi. Latvijā skolotāju vidējais vecums ir 48 gadi (OECD (The Organization for Economic Cooperation and Development) valstu vidējais rādītājs – 44 gadi), pedagogi vecuma grupā pēc 50 gadiem – 43 % no kopējā pedagogu skaita (Izglītības un zinātnes ministrijas dati). Apmēram 13 % Latvijas skolotāju darba stāžs ir 1–5 gadi. Lai arī Latvijas skolās ienāk jaunie skolotāji, viņi ātri aiziet no darba skolā, proti, darba stāžs 6–10 gadi vairs ir tikai 6,5 % skolotāju, bet darba stāžs 11–15 gadi – tikai 8 % skolotāju (TALIS 2018). Iespējamie iemesli – profesijas zemā konkurētspēja, neatbilstoša studējošo atlase augstskolā, psiholoģiskā nepiemērotība profesijai, nepietiekams atbalsts no skolas un dibinātāja (pašvaldības).

Šobrīd pēc skolotāja kvalifikācijas iegūšanas jaunajiem pedagogiem nav pieejams indukcijas gada atbalsts (izņēmums ir darba vidē balstītā studiju programma skolotāju sagatavošanai), kas nodrošinātu viņu tālāku iejušanos izglītības iestādes vidē un veicinātu palikšanu pedagoga profesijā.

Šo problēmu palīdzēs risināt Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4. politikas mērķa "Sociālāka un iekļaujošāka Eiropa, īstenojot Eiropas sociālo tiesību pīlāru" 4.2. prioritātes "Izglītība, prasmes un mūžizglītība" 4.2.2. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot izglītības un mācību sistēmu kvalitāti, iekļautību, efektivitāti un nozīmīgumu darba tirgū, tostarp ar neformālās un ikdienējās mācīšanās validēšanas palīdzību, lai atbalstītu pamatkompetenču, tostarp uzņēmējdarbības un digitālo prasmju, apguvi, un sekmējot duālo mācību sistēmu un māceklības ieviešanu" (turpmāk – 4.2.2. SAM) 4.2.2.7. pasākums "Indukcijas gada ieviešana pedagogu sagatavošanas studiju programmās" (turpmāk – 4.2.2.7. pasākums), kura ietvaros tiks sniegts atbalsts skolotāju kvalifikāciju ieguvušajiem pirmo gadu pēc studiju pabeigšanas, lai piesaistītu un noturētu pedagogus.


[1] Starptautisks Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas mācību vides pētījums (Teaching and Learning International Survey)

 
Risinājuma apraksts
4.2.2.7. pasākums ir vērsts uz 2021.–2027.gada plānošanas perioda plānošanas dokumentos noteikto politikas mērķu sasniegšanu. 4.2.2.7. pasākuma mērķis atbilst:
1) NAP2027 prioritātes "Zināšanas un prasmes personības un valsts izaugsmei" rīcības virzienam “Kvalitatīva, pieejama, iekļaujoša izglītība” un nodrošinās virzību uz mērķi “Izglītības kvalitāte uzņēmējdarbībā un dzīvē izmantojamu zināšanu un prasmju ieguvei ikvienam valsts iedzīvotājam”, kā arī veicinās NAP2027 indikatora “15 gadus vecu skolēnu īpatsvars ar augstiem/zemiem mācību sasniegumiem lasīšanā, matemātikā un dabaszinātnēs” mērķa vērtības sasniegšanu;
2) IAP2027 1. mērķa „Augsti kvalificēti, kompetenti un uz izcilību orientēti pedagogi un akadēmiskais personāls” 1.1. rīcības virziena „Pedagogu sagatavošana, piesaiste un attīstība” 1.1.1. uzdevumam „Attīstīt pedagogu sagatavošanas sistēmu”.  Līdz ar to 4.2.2.7. pasākums sekmēs IAP2027 noteiktā 1.politikas rezultāta „Kvalitatīva un kvantitatīva pedagogu un akadēmiskā personāla ataudze” un 1.2.rezultatīvā rādītāja „Pedagogu noturība: izmaiņas pedagogu ar optimālu darba stāžu proporcijā” mērķa vērtības sasniegšanu.

Izglītības un zinātnes ministrija sadarbojas ar LU, kas aktualizē informāciju par pieejamām pedagogu vakancēm. Aktualizētā informācija par pieejamām pedagogu vakancēm ir pieejama: https://esiskolotajs.lu.lv/vakances/.

Noteikumu projekts nosaka kārtību, kādā īsteno 4.2.2.7. pasākumu, prasības projekta iesniedzējam un sadarbības partneriem, sasniedzamo mērķi un rādītājus, atbalstāmās darbības, izmaksu attiecināmības nosacījumus, vienkāršoto izmaksu piemērošanas nosacījumus, projekta īstenošanas nosacījumus, kā arī pieejamo finansējuma apmēru.

4.2.2.7. pasākuma mērķis ir sniegt atbalstu skolotāja kvalifikāciju ieguvušajiem pedagogu sagatavošanas studiju programmu absolventiem pirmo gadu pēc studiju pabeigšanas, lai piesaistītu un noturētu pedagogus.

4.2.2.7. pasākuma īstenošanas rezultātā tiks ieviests indukcijas gada atbalsts pedagogu sagatavošanas studiju programmu absolventiem, tādējādi palīdzot jaunajiem pedagogiem pirmajā gadā  pēc skolotāja kvalifikācijas iegūšanas tālāk iejusties izglītības iestādes vidē un veicinot to palikšanu pedagoga profesijā. 4.2.2.7. pasākuma atbalsts plānots visām pedagogu sagatavošanas studiju programmām, izņemot darba vidē balstīto studiju programmu, ņemot vērā, ka tai atbalsts līdz 2023. gada 30. jūnijam tiek sniegts 8.2.1.SAM ietvaros un no 2023. gada 1. jūlija atbalsts plānots no valsts budžeta līdzekļiem.

4.2.2.7. pasākuma mērķa grupa ir pedagogu sagatavošanas studiju programmu absolventi.

4.2.2.7. pasākums tiks īstenot ierobežotas projektu iesniegumu atlases veidā.
Projekta iesniedzējs 4.2.2.7. pasākuma ietvaros būs LU, savukārt pārējās augstskolas, kas arī īsteno pedagogu sagatavošanas studiju programmas  (Daugavpils Universitāte, Jāzepa Vītola Latvijas Mūzikas akadēmija, Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija[1], Liepājas Universitāte un Rēzeknes Tehnoloģiju akadēmija) plānotas kā projekta sadarbības partneri.

LU izvēlēta kā projekta iesniedzējs un projekta vadošais partneris, ņemot vērā LU lielo pieredzi pedagogu sagatavošanā un pieredzi līdzīga atbalsta sniegšanā Eiropas Savienības fondu 2014. –2020. gada plānošanas periodā. LU īsteno 3 pedagogu sagatavošanas studiju programmas, kā arī darba vidē balstīto studiju programmu, 2 maģistra studiju programmas un kopīgo doktora studiju programmu studiju virzienā „Izglītība, pedagoģija un sports”, kas ir lielākais īstenojamo studiju programmu skaits studiju virzienā „Izglītība, pedagoģija un sports”, salīdzinot ar pārējām augstskolām. LU arī ir lielākais studējošo un absolventu skaits pedagogu sagatavošanas studiju programmās. 8.2.1. SAM pirmās kārtas LU projekta ietvaros 2021./2022. un 2022./2023. akadēmiskajā gadā tiek sniegts indukcijas gada atbalsts darba vidē balstītajā studiju programmā skolotāju sagatavošanai. Līdz ar to LU jau ir pieredze šāda atbalsta sniegšanā. Īstenojot vienu kopīgu starpaugstskolu projektu tiks samazināts administratīvais slogs iesaistītajām pusēm, attiecīgi arī administratīvās izmaksas, un atbalsta sniegšana notiks pēc vienotiem principiem.

4.2.2.7. pasākumam pieejamais kopējais attiecināmais finansējums ir 3 425 840 euro, ko veido Eiropas Sociālā fonda Plus (turpmāk – ESF+) finansējums – 2 911 964 euro un valsts budžeta finansējums – 513 876 euro. 4.2.2.7. pasākumam nav plānots elastības finansējums, tas plānots 4.2.3.1. pasākuma “Integrēta "skola-kopiena" sadarbības programma atstumtības riska mazināšanai izglītības iestādēs” ietvaros.
4.2.2.7. pasākumu plānots īstenot vienā projektu iesniegumu atlases kārtā par visu pasākumam pieejamo finansējumu, projektu īstenojot  ne ilgāk kā līdz 2029. gada 31. maijam.

4.2.2.7. pasākuma ietvaros sasniedzami šādi uzraudzības rādītāji:
1) programmas iznākuma rādītājs līdz 2029. gada 31. decembrim –  nacionāla, reģionāla vai vietēja mēroga valsts administrācijas vai sabiedrisko pakalpojumu iestāžu un pakalpojumu skaits, kas saņēmuši atbalstu, – 1, tai skaitā līdz 2024. gada 31. decembrim – 1;
2) programmas rezultāta rādītājs līdz 2029. gada 31. decembrim – iestādes, kas ieviesušas uzlabojumus izglītības un mācību sistēmu kvalitātei, efektivitātei un atbilstībai darba tirgum, – 1.

Vienlaikus plānoti arī šādi nacionālie rādītāji, par kuru izpildi finansējuma saņēmējs uzkrās informāciju:
1) pedagogu sagatavošanas studiju programmu skaits, kurās sniegts indukcijas gada atbalsts;
2) atbalstu saņēmušo indukcijas gada dalībnieku skaits;
3) indukcijas gada dalībnieku skaits, kas saņēmuši apliecību par profesionālās kompetences pilnveides programmas apguvi.
Uzkrājot informāciju par pedagogu sagatavošanas studiju programmu skaitu, kurās sniegts indukcijas gada atbalsts, ņem vērā katrā augstskolā īstenoto pedagogu sagatavošanas studiju programmu skaitu - t.i., skaita studiju programmas pēc to licencēm. Piemēram, pirmā līmeņa profesionālās augstākās izglītības studiju programmu „Pirmsskolas skolotājs” īsteno četras augstskolas, kopā ir četras licences, līdz ar to skaita kā četras studiju programmas.
Uzkrājot informāciju par atbalstu saņēmušo indukcijas gada dalībnieku skaitu, skaita indukcijas gada dalībniekus, kas noslēguši līgumu par dalību indukcijas gadā un mērķstipendijas saņemšanu.
Savukārt uzkrājot informāciju par indukcijas gada dalībnieku skaitu, kas saņēmuši apliecību par profesionālās kompetences pilnveides programmas apguvi, skaita unikālos indukcijas gada dalībniekus, kas saņēmuši apliecību par profesionālās kompetences pilnveides programmas apguvi. Plānots, ka indukcijas gada laikā indukcijas gada dalībnieks apgūs vienu profesionālās kompetences pilnveides programmu.
Atbildību par uzkrāto nacionālo rādītāju datu ticamību uzņemas finansējuma saņēmējs un sadarbības iestāde neveic šo datu pārbaudi (uzkrātie dati ir informatīvi un kalpo nozares vajadzībām). Nacionālos rādītājus finansējuma saņēmējs ievada Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmā, iesniedzot maksājuma pieprasījumu.

4.2.2.7. pasākuma ietvaros plānotas šādas atbalstāmās darbības:1) indukcijas gada atbalsts pedagogu sagatavošanas studiju programmu absolventiem pirmo gadu pēc skolotāja kvalifikācijas iegūšanas: a) indukcijas gada dalībnieku piesaiste un atlase, b) individuāls atbalsts profesionālās pilnveides grupās (profesionālo mērķu izvirzīšana un virzīšana uz sasniegumiem, refleksija pilnveides grupā, individuālās semestra noslēguma sarunas par paveikto un sasniegto, metodiskais atbalsts no pilnveides grupas vadītāja un kuratoriem, nodarbības pilnveides grupā, pilnveidojot pedagoģiskās kompetences, savstarpēja pieredzes apmaiņa, metodiskā koprade), c) mācību stundu vērošana, d) profesionālās kompetences pilnveides programmu izstrāde un īstenošana, e) mērķstipendijas indukcijas gada dalībniekiem; 2) projekta vadības un īstenošanas nodrošināšana; 3) komunikācijas un vizuālās identitātes prasību nodrošināšanas pasākumi.

Tiešās attiecināmās izmaksas ietver šādas izmaksu pozīcijas:
1) tiešās attiecināmās personāla izmaksas, kuras ietver projekta vadības personāla un īstenošanas personāla atlīdzības izmaksas. Personāla izmaksas plānots attiecināt atbilstoši vienas vienības izmaksu standarta likmes metodikai. Minēto vienkāršoto izmaksu metodiku plānots apstiprināt līdz projektu iesniegumu atlases izsludināšanai. Gadījumā, ja līdz projektu iesniegumu atlases izsludināšanai vienkāršoto izmaksu metodika nebūs apstiprināta, projekta iesniegumu atlasē netiks veikta vadības un īstenošanas  personāla atlīdzības izmaksu apmēra pamatotības analīze.
Īstenošanas personāla atlīdzības izmaksas netiek plānotas periodā, kad netiek paredzētas mērķa grupas izmaksas un atbalsta pasākumi, izņemot pilnveides grupu koordinatorus un vadītāju plānots iesaistīt arī indukcijas gada dalībnieku piesaistē un atlasē;
2) mērķstipendijas indukcijas gada dalībniekiem – līdz 200 euro mēnesī. Mērķstipendijas plānots izmaksāt 10 mēnešus – no augusta līdz maijam. Mērķstipendija noteikta tādā apmērā, lai kompensētu darba algu par to laiku, kad indukcijas gada dalībnieks piedalās profesionālās kompetences pilnveides programmā un nodarbībās profesionālās pilnveides grupā, tādējādi nodrošinot līdzvērtīgu darba samaksu par pilnu darba slodzi izglītības iestādē. Saskaņā ar 2023. gada 26. aprīlī veiktajiem grozījumiem Ministru kabineta 2016. gada 5. jūlija noteikumos Nr. 445 “Pedagogu darba samaksas noteikumi” no 2023.gada 1.septembra vispārējās pamatizglītības un vispārējās vidējās izglītības pedagoga zemākā mēneša darba algas likme ir noteikta 1224 euro apmērā par pedagoga darba slodzi nedēļā 36 stundu apmērā, kas veido zemāko stundas darba algas likmi 8,50 euro apmērā. Ja profesionālās kompetences pilnveides programmas un pilnveides grupu nodarbības notiek katru piektdienu, tad indukcijas gada dalībniekiem jāatsakās vismaz no 6 stundām nedēļā, kas finansiālā izteiksmē būtu apt. 200 EUR mēnesī (8,50 EUR*6 h*4 nedēļas=204 EUR, noapaļojot 200 EUR);
3) jaunradītu darba vietu aprīkojuma, tai skaitā biroja mēbeļu un tehnikas, datorprogrammu un licences iegādes vai nomas izmaksas, aprīkojuma uzturēšanas un remonta izmaksas, vai esošo darba vietu atjaunošanas izmaksas, ja esošo darba vietu aprīkojums ir nolietojies un tiek norakstīts, ne vairāk kā 3 000 euro vienai darba vietai visā projekta īstenošanas laikā;
4) transporta pakalpojumu izmaksas (maksa par degvielu, transportlīdzekļu noma, transporta pakalpojumu pirkšana, maksa par sabiedriskā transporta izmantošanu) atbilstoši vadošās iestādes izstrādātajai metodikai "Vienas vienības izmaksu standarta likmes aprēķina un piemērošanas metodika 1 km izmaksām darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” un Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam  īstenošanai". Transporta pakalpojumu izmaksas būs nepieciešamas projekta īstenošanas personālam mācību stundu vērošanas nodrošināšanai;
5) komunikācijas un vizuālās identitātes prasību nodrošināšanas pasākumu izmaksas atbilstoši normatīvajiem aktiem par Eiropas Savienības fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā;
6) pakalpojumu izmaksas horizontālā principa “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” darbību īstenošanai, tai skaitā ekspertu konsultācijas, zīmju valodas tulka, reāllaika transkripcijas, subtitru nodrošināšana indukcijas gada dalībniekiem. Ekspertu konsultācijas būs nepieciešamas profesionālās kompetences pilnveides programmu satura izvērtēšanai no dzimumu līdztiesības  viedokļa un vai programmu saturā ir integrēti jautājumi par vienlīdzību, iekļaušanu, nediskrimināciju un pamattiesībām. Savukārt zīmju valodas tulka, reāllaika transkripcijas, subtitru nodrošināšanas izmaksas projektā var veidoties, ja dalībai indukcijas gadā piesakās dalībnieks ar redzes vai dzirdes traucējumiem, un ir nepieciešams nodrošināt klātienes vai tiešsaistes nodarbību piekļūstamā formātā.
Ja projekta īstenošanas laikā atbildīgā iestāde vai vadošā iestāde izstrādā vienkāršoto izmaksu metodiku kādām no minētajām izmaksām, tām piemēro atbildīgās iestādes vai vadošās iestādes izstrādāto metodiku.

Sadarbības partneru projekta īstenošanas personālu plānots iesaistīt indukcijas gada dalībnieku piesaistē un atlasē, individuālā atbalsta sniegšanā profesionālās pilnveides grupās un mācību stundu vērošanā. Attiecīgi sadarbības partneriem tiks plānotas projekta īstenošanas personāla atlīdzības izmaksas, darba vietu aprīkojuma izmaksas, transporta pakalpojumu izmaksas un netiešās izmaksas. Sadarbības partneriem izmaksas tiks aprēķinātas un attiecinātas pēc tiem pašiem principiem kā finansējuma saņēmējam.


Tiešu atbalstu mērķa grupai veido individuālais atbalsts profesionālās pilnveides grupās, mācību stundu vērošana, profesionālās kompetences pilnveides programmu apguve un mērķstipendijas indukcijas gada dalībniekiem. Attiecīgi arī attiecināmās izmaksas, kas nepieciešamas šo atbalstāmo darbību īstenošanai, ir tieši vērstas uz atbalsta sniegšanu mērķa grupai. Proti, projekta īstenošanas personāla atlīdzības izmaksas individuālā atbalsta sniegšanai profesionālās pilnveides grupās un profesionālās kompetences pilnveides programmu izstrādei un īstenošanai (indikatīvi 24 % no kopējām projekta izmaksām), mērķstipendijas indukcijas gada dalībniekiem (indikatīvi 65 % no kopējām projekta izmaksām), transporta pakalpojumu izmaksas mācību stundu vērošanai (indikatīvi 1 % no kopējām projekta izmaksām), kopā veidojot 90 % no kopējām projekta izmaksām. Pārējās izmaksas veido projekta netiešās izmaksas (indikatīvi 4 % no kopējām projekta izmaksām), projekta vadības personāla atlīdzības izmaksas, darba vietu aprīkojuma izmaksas, pakalpojumu izmaksas horizontālā principa “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” darbību īstenošanai un komunikācijas un vizuālās identitātes prasību nodrošināšanas pasākumu izmaksas (indikatīvi 6 % no kopējām projekta izmaksām).

Indukcijas gada atbalstā tiek plānots iesaistīt indikatīvi 1100 dalībniekus.

4.2.2.7. pasākuma īstenošanas nosacījumi paredz, ka finansējuma saņēmējs un sadarbības partneri informē mērķa grupu par indukcijas gada atbalsta pasākumiem, izmantojot mērķa grupai atbilstošus komunikācijas kanālus un metodes informēšanai – piemēram, tiešie komunikācijas pasākumi ar pēdējo kursu studentiem, elektroniskā saziņa, sociālie tīkli, lekcijas.

Finansējuma saņēmējs sadarbībā ar projekta sadarbības partneriem, kā arī konsultējoties ar Latvijas Studentu apvienību, izstrādā indukcijas gada dalībnieku atlases nolikumu. Nolikumā paredz vismaz šādus nosacījumus:
1. indukcijas gada dalības nosacījumus:
1) pretendents ir ieguvis skolotāja kvalifikāciju kādā no pedagogu sagatavošanas studiju programmām;
2) pretendents skolotāja kvalifikāciju ir ieguvis ne ātrāk kā 2023. gada 1. janvārī;
3) pretendents ir pieteicies dalībai indukcijas gadā ne vēlāk kā vienu gadu pēc skolotāja kvalifikācijas iegūšanas. Iestājoties tādiem objektīvi pamatotiem apstākļiem kā bērna kopšanas atvaļinājums vai pārejoša darbnespēja, pretendenta pieteikšanās termiņš var tikt pagarināts uz laiku līdz diviem gadiem, vienlaikus ievērojot projekta īstenošanai paredzēto termiņu;
4) pretendents ir nodarbināts izglītības iestādē skolotāja amatā;
2. indukcijas gada dalībnieku mērķstipendiju izmaksas nosacījumus, ņemot vērā indukcijas gada dalībnieku nodarbību apmeklētību profesionālās kompetences pilnveides programmā;
3. pretendentu atlases kārtību projekta finansējuma nepietiekamības gadījumā.

Indukcijas gada dalībnieks slēdz līgumu ar finansējuma saņēmēju un izglītības iestādi, kurā ir nodarbināts skolotāja amatā, par dalību indukcijas gadā un mērķstipendijas saņemšanu. Līgumā nosaka pušu tiesības, pienākumus un atbildību, iekļaujot indukcijas gada dalības nosacījumus, tostarp par indukcijas gada dalībnieka darba slodzes lielumu izglītības iestādē skolotāja amatā, un mērķstipendijas izmaksas nosacījumus, ņemot vērā indukcijas gada dalībnieka nodarbību apmeklētību profesionālās kompetences pilnveides programmā.  Līgumā ietver arī pienākumu izglītības iestādei informēt finansējuma saņēmēju par pedagoga darba tiesisko attiecību pārtraukšanu izglītības iestādē vai citiem apstākļiem, kas var ietekmēt dalībnieka tālāko dalību projektā. Līgumā arī paredz nosacījumus, kādos gadījumos indukcijas gada dalībniekam ir tiesības uz pārtraukumu indukcijas gadā (piemēram, grūtniecības un dzemdību atvaļinājums, bērna kopšanas atvaļinājums, ilgstoša slimība), un tiesības turpināt dalību indukcijas gadā pēc pārtraukuma (atgriešanās nosacījumus). Pārtraukuma laikā indukcijas gada dalībniekam mērķstipendiju nemaksā, mērķstipendiju atsāk maksāt pēc atgriešanās no pārtraukuma. Gadījumā, ja indukcijas gada dalībnieks pārtrauc dalību indukcijas gadā bez objektīvi pamatota iemesla, pārtraukumu nepiešķir un pārtrauc mērķstipendijas izmaksu. Šādā gadījumā neizsniedz apliecību par profesionālās kompetences pilnveides programmas apguvi, bet pēc pieprasījuma finansējuma saņēmējs izsniedz izziņu  par apmeklēto stundu skaitu profesionālās kompetences pilnveides programmā.
Tiek pieņemts, ka indukcijas gada dalībniekam nebūs iespējams strādāt izglītības iestādē pilnā slodzē, ņemot vērā plānotās profesionālās kompetences pilnveides programmas un pilnveides grupu nodarbības. Vienlaikus ārējos normatīvajos aktos nav noregulēts, kādā minimālā darba slodzē ir jābūt nodarbinātam izglītības iestādē, tai skaitā, lai piedalītos indukcijas gada atbalstā, un tādā ziņā mērķstipendijas apmēru neietekmē slodze, kādā indukcijas gada dalībnieks būs nodarbināts izglītības iestādē skolotāja amatā (piemēram, 0,5, 0,6 vai 0,8 slodze).

Projekta īstenošanas un ar skolotāju mentoru sagatavošanu saistīto jautājumu uzraudzībai Izglītības un zinātnes ministrija izveido projekta uzraudzības padomi, kurā uzaicina piedalīties Latvijas Nacionālā kultūras centra, Latvijas Studentu apvienības, Latvijas izglītības vadītāju asociācijas, Valsts izglītības satura centra pārstāvjus un nozares ekspertus. Projekta uzraudzības padomes sastāvā novērotāju statusā var tikt iekļauti pārstāvji arī no citām organizācijām un institūcijām, tai skaitā no Finanšu ministrijas un Centrālās finanšu un līgumu aģentūras. Padomes darbību nosaka Izglītības un zinātnes ministrijas izstrādāts un apstiprināts nolikums. Pirmo projekta uzraudzības padomes sēdi sasauc ne vēlāk kā trīs mēnešus pēc vienošanās par projekta īstenošanu noslēgšanas.
Finansējuma saņēmējs vismaz vienu reizi sešos mēnešos iesniedz ziņojumu projekta uzraudzības padomei par projekta īstenošanas progresu, tai skaitā par īstenotajiem mērķa grupas informēšanas pasākumiem, nacionālo rādītāju sasniegtajām vērtībām, atgriezenisko saiti no indukcijas gada dalībniekiem un citām iesaistītajām pusēm par individuālo atbalstu profesionālās pilnveides grupās, profesionālās kompetences pilnveides programmu saturu un atbilstību viņu vajadzībām, apmeklējumu un atbirumu indukcijas gada laikā, par veiktajiem un nepieciešamajiem uzlabojumiem indukcijas gada atbalsta īstenošanā, par maģistra studiju programmas “Izglītības zinātnes” specializācijas “skolotājs mentors” īstenošanas gaitu, vienu reizi gadā par atbalstu saņēmušo indukcijas gada dalībnieku skaitu, kas pēc atbalsta beigām turpina darbu izglītības iestādē skolotāja amatā, un prezentē projekta rezultātus projekta uzraudzības padomē.
Lai stiprinātu jauno pedagogu atbalsta sistēmu izglītības iestādēs, LU nodrošina maģistra studiju programmas “Izglītības zinātnes” ietvaros specializāciju “skolotājs mentors” sagatavošanu un ziņo projekta uzraudzības padomei par specializācijas īstenošanas gaitu.
Informāciju par atbalstu saņēmušo indukcijas gada dalībnieku skaitu, kas pēc atbalsta beigām turpina darbu izglītības iestādē skolotāja amatā, finansējuma saņēmējs iegūst, aptaujājot indukcijas gada dalībniekus vienu reizi gadā līdz projekta īstenošanas beigām.
Pirmajā projekta uzraudzības padomes sēdē finansējuma saņēmējs prezentē projekta kvalitātes vadības sistēmu, tostarp par atgriezeniskās saites sniegšanu un nepieciešamo izmaiņu ieviešanu, balstoties uz  kvalitātes vadības monitoringa rezultātiem, kā arī projekta īstenošanas personāla atlasē piemērotos profesionālās kompetences vērtēšanas kritērijus.[2]

Finansējuma saņēmējs nodrošina, ka projekta kvalitātes vadības sistēma atbilst projekta iesniegumā norādītajam projekta īstenošanas un vadības aprakstam, risku izvērtējumam un uzraudzības shēmas aprakstam. Projekta uzraudzības padome var uzdot finansējuma saņēmējam veikt izmaiņas projekta īstenošanas gaitā, ja konstatēti riski projekta ieviešanas kvalitātē.

Noteikumu projekts paredz, ka 4.2.2.7. pasākuma finansējuma saņēmējam izmaksas ir attiecināmas, ja tās atbilst noteikumu projektā minētajām izmaksu pozīcijām, un ir radušās no noteikumu spēkā stāšanās dienas, savukārt sadarbības partnerim – pēc sadarbības līgumu noslēgšanas, bet ne agrāk kā no vienošanās par projekta īstenošanu noslēgšanas dienas.

Noteikumu projekts nosaka arī avansa piešķiršanas nosacījumus un avansa apmēru. Noteikumu projekts paredz, ja projekta īstenošanas laikā finansējuma saņēmējam ir paredzēts avanss, to var izmaksāt pa daļām. Saskaņā ar noteikumu projektu, viens avansa maksājums nepārsniedz 30 procentus no projektam piešķirtā ESF+ finansējuma un valsts budžeta līdzfinansējuma kopsummas. Šāds avansa apmērs nepieciešams, lai nodrošinātu iespēju finansējuma saņēmējam īstenot projekta darbības atbilstoši plānotajam laika grafikam. Finansējuma saņēmējam – valsts dibinātai augstskolai (LU) ir no valsts budžeta daļēji finansētas atvasinātas publiskas personas statuss, un projekts tiks īstenots tai deleģēto valsts pārvaldes uzdevumu ietvaros, līdz ar to avansa un starpposma maksājumu kopsumma var būt 100 procenti no projektam piešķirtā ESF+ finansējuma un valsts budžeta līdzfinansējuma kopsummas.

4.2.2.7. pasākuma ietvaros LU īstenos projektu, kas nav saistīts ar saimnieciskās darbības veikšanu. Finansējuma saņēmējs LU īstenos indukcijas gada atbalstu pedagogu sagatavošanas studiju programmu absolventiem (individuāla atbalsta sniegšana profesionālās pilnveides grupās, stundu vērošana, profesionālās kompetences pilnveides programmu izstrāde un īstenošana, mērķstipendiju izmaksa), negūstot ieņēmumus no projekta īstenošanas. LU īstenos projektu ar saviem cilvēkresursiem, kas būs projekta vadības un īstenošanas personāls, personālam sedzot vienīgi faktiskās nepieciešamās izmaksas, kas būs pamatotas un pierādāmas, un izmaksās mērķstipendijas indukcijas gada dalībniekiem. Arī projekta sadarbības partneri (Daugavpils Universitāte, Jāzepa Vītola Latvijas Mūzikas akadēmija, Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija, Liepājas Universitāte un Rēzeknes Tehnoloģiju akadēmija) iesaistīsies projekta īstenošanā ar saviem cilvēkresursiem, sadarbojoties indukcijas gada dalībnieku piesaistē un atlasē, profesionālās pilnveides grupu atbalsta īstenošanā un mācību stundu vērošanā. Līdz ar to 4.2.2.7. pasākuma ietvaros īstenojamās darbības nav kvalificējamas kā saimnieciskā darbība un komercdarbības atbalsta sniegšana nav paredzēta.

4.2.2.7. pasākuma ieviešanā tiks nodrošināta sinerģija un papildinātība, kā arī nepārklāšanās ar Eiropas Savienības fondu 2014.–2020. gada plānošanas perioda 8.2.1.SAM. 8.2.1.SAM ietvaros ir izstrādātas jaunās pedagogu sagatavošanas studiju programmas un ir uzsākta indukcijas gada aprobācija darba vidē balstītajā studiju programmā skolotāju sagatavošanai. Nepārklāšanās tiks nodrošināta ar atbalstāmajām pedagogu sagatavošanas studiju programmām, kurās tiek sniegts indukcijas gada atbalsts – 8.2.1.SAM ietvaros atbalsts tikai darba vidē balstītajā studiju programmā skolotāju sagatavošanai, savukārt 4.2.2.7.pasākumā – pārējās pedagogu sagatavošanas studiju programmās, papildus nepārklāšanās tiks nodrošināta arī laika ietvarā. Savukārt ar Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda 4.2.2.3. pasākumu “Pedagogu metodiskā atbalsta centra izveide profesijas attīstībai un prestiža uzlabošanai” tiks nodrošināts saturiski savstarpēji papildinošs atbalsts.

Vienlaikus 4.2.2.7.pasākuma investīcijām ir sinerģija un savstarpēji papildinošs efekts ar valsts budžeta līdzekļiem skolotāju sākotnējai sagatavošanai, kas kopā dos lielāku jaudu skolotāju sagatavošanas sistēmai. Tā kā  noslēgumam tuvojas 8.2.1. SAM pirmās kārtas projektu īstenošana, izvērtējot sasniegtos rezultātus, ir secināts, ka ir jāturpina skolotāju sākotnējās sagatavošanas studiju programmu kvalitātes uzraudzība, kvalitātes nodrošināšanas pasākumi un monitorings, nosakot papildu kvalitātes prasības un nosakot šādus prioritāros uzdevumus:
1) vienotas uzņemšanas prasības visām skolotāju sākotnējās sagatavošanas  studiju programmām, tostarp iekļaujot domāšanas testu, un nodrošinot vienotu (centralizētu) uzņemšanu visās skolotāju sākotnējās sagatavošanas studiju programmās, sākot ar 2024./2025. akadēmisko gadu;
2) vienota prakses īstenošanas kvalitātes uzraudzība, tostarp arī  prakšu vadītāju atlases un sagatavošanas kārtība;
3) skolotāja profesionālo kompetenču attīstības monitoringa rīka izstrāde un ieviešana visās skolotāju sākotnējās sagatavošanas  studiju programmās;
4) skolotāja profesijas un tās prestiža stratēģiskās komunikācijas plāna izstrāde un ieviešana;
5) Latvijas Universitātes sadarbības skolu tīklu izveide ar mērķi nodrošināt ciešāku studiju un pētniecības sasaisti ar skolu vidi, lai veicinātu skolotāja kā pierādījumos balstītas profesijas nostiprināšanu, kā arī veicinātu inovācijas izglītībā.
Lai nodrošinātu, ka iepriekš minētie pasākumi tiek ieviesti izglītības sistēmā vienlaicīgi, ir nepieciešams noteikt uzdevumu IZM iestrādāt atbilstošus uzdevumus noslēgtajos līgumos ar augstskolām, kuras īsteno skolotāju sākotnējās sagatavošanas studiju programmas, par speciālistu sagatavošanu un zinātniskās darbības attīstības nodrošināšanu par valsts budžeta līdzekļiem.

Tādējādi tiks stiprināta ES fondu plānošanas perioda 2014.-2020.gadam investīciju ilgtspēja, kā arī nodrošināti 4.2.2.7.pasākuma  investīciju jēgpilni ieguldījumi kvalitatīvās un ilgtspējīgās skolotāju sākotnējās sagatavošanas studiju programmās.

4.2.2.7. pasākuma investīcijām būs netieša ietekme uz horizontālo principu „Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” (skat. skaidrojumu pie anotācijas 8. punkta “Horizontālā ietekme”). 

Savukārt uz horizontālajiem principiem „Klimatdrošināšana”, “Energoefektivitāte pirmajā vietā” un “Nenodarīt būtisku kaitējumu” 4.2.2.7. pasākumam nav ietekmes.

4.2.2.7.pasākuma ESF+ investīcijām piemērots 150. intervences kods „Atbalsts augstākajai izglītībai (izņemot infrastruktūru)” atbilstoši Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmai 2021.–2027. gadam.

[1] Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmijai studiju programma  "Sporta un izglītības darba speciālists" vēl nav licencēta (plānots licencēt 2023.g.), studiju programmas nosaukums iespējams tiks precizēts.
[2] Atbilstoši Profesionālās izglītības likuma 1. panta otrās daļas 8. prim punktam profesionālā kompetence ir profesionālās darbības veikšanai nepieciešamo zināšanu, prasmju, profesionālās patstāvības un atbildības kopums.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Pedagogu sagatavošanas studiju programmu absolventi.
Ietekmes apraksts
Pedagogu sagatavošanas studiju programmās tiks ieviests indukcijas gada atbalsts skolotāja kvalifikāciju ieguvušajiem pirmo gadu pēc studiju pabeigšanas, kas kopumā pozitīvi ietekmēs pedagogu piesaisti un noturību izglītības iestādēs.
Juridiskās personas
  • LU, Daugavpils Universitāte, Jāzepa Vītola Latvijas Mūzikas akadēmija, Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija, Liepājas Universitāte, Rēzeknes Tehnoloģiju akadēmija.
Ietekmes apraksts
LU sadarbībā ar citām augstskolām, kas īsteno pedagogu sagatavošanas studiju programmas, īstenos  ESF+ projektu, kura ietvaros tiks sniegts atbalsts pedagogu sagatavošanas studiju programmu absolventiem pirmo gadu pēc studiju pabeigšanas, kas kopumā pozitīvi ietekmēs pedagogu piesaisti un noturību izglītības iestādēs.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

Ietekmes apraksts
4.2.2.7.pasākuma ietvaros tiks sniegts atbalsts pedagogu sagatavošanas studiju programmu absolventiem pirmo gadu pēc studiju pabeigšanas, kas veicinās jauno pedagogu labāku  sagatavošanu darbam izglītības iestādē.

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
451 052
0
1 019 150
0
1 019 150
422 612
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
451 052
0
1 019 150
0
1 019 150
422 612
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
530 650
0
1 199 000
0
1 199 000
497 190
2.1. valsts pamatbudžets
0
530 650
0
1 199 000
0
1 199 000
497 190
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-79 598
0
-179 850
0
-179 850
-74 578
3.1. valsts pamatbudžets
0
-79 598
0
-179 850
0
-179 850
-74 578
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
-79 598
-179 850
-179 850
-74 578
5.1. valsts pamatbudžets
0
-79 598
-179 850
-179 850
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
4.2.2.7. pasākuma pieejamais kopējais attiecināmais finansējums (projekta kopējās attiecināmās izmaksas) ir 3 425 840 euro, tai skaitā ESF+ finansējums 2 911 964 euro un valsts budžeta finansējums 513 876 euro.
Budžeta ieņēmumi ir finansējuma ESF+ daļa 85 procentu apmērā no projekta attiecināmām izmaksām. Budžeta izdevumi ir kopējie projekta ieviešanai nepieciešamie publiskā finansējuma (ESF+ un valsts budžeta) līdzekļi 100 procentu apmērā no projekta attiecināmām izmaksām.
Projektu plānots indikatīvi ieviest no 2023. gada III ceturkšņa līdz 2026. gada II ceturksnim (projekta īstenošanas laiks indikatīvi 3 gadi).
Indikatīvi tiek plānots šāds finansējuma apjoma izlietojums:
-2023.gadā tiek plānots finansējums 530 650 euro gadā (t.sk. ESF+ 451 052 euro, valsts budžets 79 598 euro);
-2024. gadā tiek plānots finansējums 1 199 000  euro gadā (t.sk. ESF+ 1 019 150 euro, valsts budžets 179 850 euro);
-2025. gadā tiek plānots finansējums 1 199 000  euro gadā (t.sk. ESF+ 1 019 150 euro, valsts budžets 179 850 euro);
-2026.gadā tiek plānots finansējums 497 190 euro gadā (t.sk. ESF+ 422 612 euro, valsts budžets 74 578 euro).
Finansējuma sadalījums pa gadiem norādīts indikatīvi un var tikt precizēts, ņemot vērā faktiski izlietoto finansējumu.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Nepieciešamais finansējums 4.2.2.7. pasākuma īstenošanai tiks piesaistīts normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā no budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” 80.00.00 programmas “Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai”.
Savukārt valsts budžeta finansējums indikatīvi 1 170 596 euro apmērā 2024.gadā un turpmāk MK sēdes protokollēmumā minēto pasākumu īstenošanai tiks nodrošināts no budžeta apakšprogrammas 03.01.00 “Augstskolas”, no 2023.gada un vidējā termiņa budžeta veidošanas procesā atbalstītā pasākuma “Augstākā izglītība”.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32021R1060
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regula (ES) 2021/1060 , ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regula (ES) 2021/1060 , ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
47.pants
Noteikumu projekta 34.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stigrākas prasības
50.panta 1.punkta d)apakšpunkts
Noteikumu projekta 34.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stigrākas prasības
64.panta 1.punkta c)apakšpunkts
Noteikumu projekta 21.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stigrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Noteikumu projekts šo jomu neskar
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Noteikumu projekts šo jomu neskar
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Izglītības un zinātnes ministrija
Nevalstiskās organizācijas
Latvijas izglītības vadītāju asociācija un Latvijas Izglītības un zinātnes darbinieku arodbiedrība iesaistīta noteikumu projekta saskaņošanas procesā.
Cits
Latvijas Universitāte

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/public_participations/public_discussions/f10bf6cc-f18c-4eba-b835-02534d4f564d

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Sabiedrības līdzdalība nodrošināta, publicējot noteikumu projektu Vienotajā tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas portālā, nodrošinot iespēju sabiedrībai sniegt par to viedokli. Noteikumu projekts tika publicēts  publiskai apspriešanai no 2022. gada 3. - 17. oktobrim. Iebildumi vai priekšlikumi par noteikumu projektu netika saņemti.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

Tiesību akta projekta izpildē iesaistīta Izglītības un zinātnes ministrija kā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītā atbildīgā iestāde, Centrālā finanšu un līgumu aģentūra kā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītā sadarbības iestāde, LU kā 4.2.2.7. pasākuma finansējuma saņēmējs un Daugavpils Universitāte, Jāzepa Vītola Latvijas Mūzikas akadēmija, Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija, Liepājas Universitāte un Rēzeknes Tehnoloģiju akadēmija kā projekta sadarbības partneri.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Īstenojot noteikumu projektā plānotās aktivitātes tiks veicināta NAP2027 indikatora “15 gadus vecu skolēnu īpatsvars ar augstiem/zemiem mācību sasniegumiem lasīšanā, matemātikā un dabaszinātnēs” mērķa vērtības sasniegšana.

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
4.2.2.7. pasākuma ietvaros tiks īstenotas horizontālā principa “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” darbības, kas veicina personu ar invaliditāti vienlīdzīgas iespējas un tiesības: 
1) vispārīgas darbības: 
- projekta vadībā un īstenošanā tiks ievēroti tādi personāla atlases nosacījumi un prakses, kas ir nediskriminējošas un iekļaujošas cilvēkiem ar invaliditāti;
- īstenojot projekta komunikācijas aktivitātes, tiks izvēlēta valoda un vizuālie tēli, kas mazina diskrimināciju un stereotipu veidošanos par kādu no dzimumiem, personām ar invaliditāti, reliģisko pārliecību, vecumu, rasi un etnisko izcelsmi vai seksuālo orientāciju (skat. Labklājības ministrijas metodisko materiālu “Ieteikumi diskrimināciju un stereotipus mazinošai komunikācijai ar sabiedrību”, pieejams šeit: https://www.lm.gov.lv/lv/metodiskie-materiali; https://www.lm.gov.lv/lv/media/18838/download);
- projekta vadība un īstenošana notiks personām ar funkcionāliem traucējumiem pielāgotās telpās, tostarp pielāgotas informācijas un komunikāciju tehnoloģijas, ja tas ir nepieciešams;
2) specifiskas darbības:
- tiks nodrošināti konsultatīva rakstura pasākumi par personu ar invaliditāti vienlīdzīgu iespēju  jautājumiem, tostarp piesaistīti eksperti vai nodrošinātas konsultācijas ar nevalstiskajām organizācijām, kas pārstāv personu ar invaliditāti intereses (piemēram, informatīvo materiālu izstrādes procesā, pakalpojuma sniegšanas telpu vides piekļūstamības novērtēšanai, mērķa grupu uzrunāšanai un sasniegšanai u.c. (attiecīgi pievienojot dokumentus, piemēram, konsultāciju protokolus u.c.);
- mācību programmu saturā tiks integrēti jautājumi par vienlīdzību, iekļaušanu, nediskrimināciju un pamattiesībām;
- mācību programmas  tiks izstrādātas un pasniegtas piekļūstamos formātos, piemēram audiāli un elektroniski, kā arī paredzot, ka programmatūra ir savienojama ar individuālajām ierīcēm runas sintēzei un drukai Braila rakstā, ar burtu palielinājuma iespēju personām ar redzes invaliditāti.

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Līgumos ar indukcijas gada dalībniekiem tiks paredzētas situācijas, ka pasākuma īstenošanas laikā  sievietei - indukcijas gada dalībniecei - var būt nepieciešams izmantot ar grūtniecību saistītos atvaļinājumus, kā arī  sievietēm un vīriešiem - bērna kopšanas atvaļinājumu sakarā ar bērna dzimšanu vai adopciju. Līdz ar to  līgumos tiks paredzēti nosacījumi attiecībā uz iespēju pagarināt līguma termiņu, kas ir attiecināms uz indukcijas gada dalībnieka statusu, ja persona ir izmantojusi ar grūtniecību saistītos atvaļinājumus vai bērna kopšanas atvaļinājumu.
4.2.2.7. pasākuma projekta ietvaros tiks īstenotas vispārīgas un specifiskas horizontālā principa “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” darbības:
1) vispārīgas darbības:
- visi dati par pasākuma mērķa grupām, kur vien tas ir iespējams, tiks sniegti sadalījumā pēc dzimumiem;
- sievietēm un vīriešiem tiks nodrošinātas vienlīdzīgas karjeras izaugsmes iespējas, tostarp nodrošinot dalību apmācībās, semināros, komandējumos;
2) specifiskas darbības:
- tiks nodrošinātas dzimumu līdztiesības ekspertu konsultācijas (vai konsultatīva rakstura pasākumi) mācību līdzekļu satura izvērtēšanai no dzimumu līdztiesības viedokļa (attiecīgi pievienojot dokumentus, piemēram, konsultāciju protokolus, pakalpojuma līgumus u.c.);
- semināru, apmācību, darbnīcu un konferenču saturā tiks integrēti dzimumu līdztiesības un nediskriminācijas jautājumi.

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Īstenojot 4.2.2.7. pasākumā plānotās darbības, individuālo atbalstu profesionālās pilnveides grupās indukcijas gada dalībnieki tiks nodrošināti ar izglītojošu informāciju par dažādām tēmām, ieskaitot vardarbību, tās formām un atpazīšanu, kā arī rīcību vardarbības gadījumos vai gadījumos, ja rodas aizdomas par vardarbību pret izglītojamo, līdz ar to sniedzot ieguldījumu bērna labāko interešu nodrošināšanā. Papildus minētajam, profesionālās kompetences pilnveides programmas saturā tiks iekļautas tēmas par iekļaujošu izglītību un drošu vidi, veicinot pedagogu izpratni bērnu tiesību aizsardzības jautājumos.

8.2. Cita informācija

4.2.2.7. pasākuma investīcijām būs netieša ietekme uz horizontālo principu „Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana”. 4.2.2.7. pasākuma projekta iesnieguma vērtēšanā tiks piemērots specifiskais atbilstības kritērijs „Projektā ir paredzētas darbības, kas veicina vienlīdzību, iekļaušanu, nediskrimināciju un pamattiesību ievērošanu” (precizējams kritērijs), kas nozīmē, ka var pieņemt lēmumu par projekta iesnieguma apstiprināšanu vai apstiprināšanu ar nosacījumu, ja projekta iesniedzējs nodrošina pilnīgu atbilstību kritērijam lēmumā noteiktajā termiņā un kārtībā, vai projekta iesnieguma noraidīšanu.

Noteikumu projekts paredz pienākumu finansējuma saņēmējam uzkrāt datus par horizontālā principa „Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” rādītājiem:
1) izstrādāto vai pilnveidoto izglītības programmu, metodisko līdzekļu, vadlīniju, mācību līdzekļu, tai skaitā digitālo, kuros ir integrēti dzimumu līdztiesības, personu ar invaliditāti vienlīdzīgu iespēju, vecuma nediskriminācijas, etniskās un citas piederības un pamattiesību jautājumi, skaits (VINP02);
2) personu, kuras ir piedalījušās apmācību programmās, kurās ir integrēti jautājumi par dzimumu līdztiesības, personu ar invaliditāti vienlīdzīgu iespēju, vecuma nediskriminācijas, etniskās un citas piederības un pamattiesību jautājumiem, skaits (VINP03).

Visi dati, kur vien tas ir iespējams, tiks sniegti dalījumā pēc  dzimuma, vecuma, invaliditātes,   personas statusa Latvijā (bēglis, patvēruma meklētājs, persona, kurai piešķirts alternatīvais statuss, etniskā piederība) - proti, finansējuma saņēmējs uzkrās datus par atbalstu saņēmušiem pedagogu sagatavošanas studiju programmu absolventiem saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) Nr. 2021/1057, ar ko izveido Eiropas Sociālo fondu Plus (ESF+) un atceļ Regulu (ES) Nr. 1296/2013 I un II pielikumu un normatīvajiem aktiem, kas nosaka Eiropas Savienības fondu projektu pārbaužu veikšanas kārtību 2021.–2027. gada plānošanas periodā.
Pielikumi