Anotācija

25-TA-283: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2016. gada 8. marta noteikumos Nr. 152 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 4.2.2. specifiskā atbalsta mērķa "Atbilstoši pašvaldības integrētajām attīstības programmām sekmēt energoefektivitātes paaugstināšanu un atjaunojamo energoresursu izmantošanu pašvaldību ēkās" un 13.1.3. specifiskā atbalsta mērķa "Atveseļošanas pasākumi vides un reģionālās attīstības jomā" 13.1.3.1. pasākuma "Energoefektivitātes paaugstināšana pašvaldību infrastruktūrā ekonomiskās situācijas uzlabošanai" īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Noteikumu projekts ir izstrādāts pēc Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijas kā Eiropas Savienības (turpmāk – ES) fondu atbildīgās iestādes iniciatīvas, ievērojot Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.–2020. gada plānošanas perioda vadības likuma 20. panta 6. un 13. punktu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir pašvaldību ēku energoefektivitātes paaugstināšanas projektu uzraudzībā ieviest pašdeklarācijas principu, tādējādi mazinot birokrātisko un administratīvo slogu un projektu ikgadēju uzraudzību projektu infrastruktūras amortizācijas periodā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Valdības rīcības plāna (Ministru kabineta 2024. gada 20. janvāra rīkojums Nr. 55 "Par Valdības rīcības plānu Deklarācijas par Evikas Siliņas vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību īstenošanai") deklarācijas uzdevumā “Mazināsim birokrātiju un valsts pārvaldi padarīsim elastīgāku, vairāk uzticēsimies uzņēmēju, iedzīvotāju un pašvaldību spējai vadīties pēc pašdeklarācijas principa un dosim iespēju veidot standartizāciju nozarēs” ir iekļauts pasākums Nr. 35.4. "Lai mazinātu administratīvu birokrātiju un pilnveidotu risku pārvaldību ESIF projektu ieviešanā, izvērtēta efektīva un vienlaikus no drošas finanšu vadības viedokļa līdzsvarota pašdeklarācijas principa ieviešana ESIF projektu pārvaldībā". Atbilstoši minētajam Valdības rīcības plāna uzdevumam, lai samazinātu birokrātisko un administratīvo slogu un projektu ikgadēju uzraudzību projektu infrastruktūras amortizācijas periodā, kas ēku energoefektivitātes projektos ir līdz pat 10-15 gadiem, tiek ieviests papildinošās saimnieciskās darbības (turpmāk – PSD) un parasto papildpakalpojumu pašdeklarācijas jeb paškontroles princips. Ņemot vērā, ka visos 4.2.2. specifiskā atbalsta mērķa "Atbilstoši pašvaldības integrētajām attīstības programmām sekmēt energoefektivitātes paaugstināšanu un atjaunojamo energoresursu izmantošanu pašvaldību ēkās" un 13.1.3. specifiskā atbalsta mērķa "Atveseļošanas pasākumi vides un reģionālās attīstības jomā" 13.1.3.1. pasākuma "Energoefektivitātes paaugstināšana pašvaldību infrastruktūrā ekonomiskās situācijas uzlabošanai" projektos (turpmāk - pašvaldību ēku energoefektivitātes paaugstināšanas projekti) ir sācies dzīves cikls (amortizācijas periods) un finansējuma saņēmēji ir snieguši ikgadējas atskaites un Centrālā finanšu un līgumu aģentūra kā Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda sadarbības iestāde (turpmāk - sadarbības iestāde) ir tās izskatījusi, var uzskatīt, ka sadarbības iestāde ir veikusi pirmreizējās kontroles visos projektos. 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Spēkā esošais pašvaldību ēku energoefektivitātes paaugstināšanas projektu uzraudzības regulējums sadarbības iestādei reizi gadā visā projekta dzīves ciklā paredz nodrošināt veikto investīciju atbilstības uzraudzību, t.sk. atbilstoši spēkā esošajam regulējumam finansējuma saņēmējiem jāiesniedz ikgadēji PSD pārskati un pašdeklarācijas principa piemērošana nav paredzēta.
Risinājuma apraksts
Birokrātiskā un administratīvā sloga mazināšanai regulējumā nepieciešams noteikt PSD un parasto papildpakalpojumu pašdeklarācijas principu, kas paredz, ka finansējuma saņēmējs visā projekta dzīves ciklā katru gadu sagatavo pārskatu par PSD un parastā papildpakalpojuma apjomu un, ja konstatē, ka ir pārsniegts šo noteikumu 48. punktā minētais nosacījums par 20 procentu ierobežojumu no infrastruktūras vai no infrastruktūras daļas, kurā netiek veikta saimnieciskā darbība, kopējās gada vai gada jaudas platības, laika vai finanšu izteiksmē, vai ka veiktās investīcijas tiek izmantotas citai saimnieciskai darbībai, kas nav uzskatāma par PSD vai parasto papildpakalpojumu, tas iesniedz sadarbības iestādē ziņojumu par konstatēto. Sadarbības iestādei ir tiesības finansējuma saņēmējam pieprasīt PSD un parastā papildpakalpojuma pārskatus projekta dzīves cikla laikā, tai skaitā gadījumos, kad saņemta informācija par PSD nosacījumu pārkāpumu no finansējuma saņēmēja, kompetentajām iestādēm vai no trešajām personām. Atbildīgā iestāde veiks attiecīgas izmaiņas PSD un parasto papildpakalpojumu uzraudzības metodikā, nosakot PSD pārbaužu skaitu un biežumu.

Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija sadarbībā ar sadarbības iestādi nodrošinās finansējuma saņēmēju informēšanu par noteikumu projekta ietekmi uz pašvaldību ēku energoefektivitātes paaugstināšanas projektu pēcuzraudzību, kā arī nepieciešamības gadījumā tiks ierosināti grozījumi vienošanās un civiltiesiskajos līgumos par projektu īstenošanu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • 4.2.2.SAM un 13.1.3.1. pasākuma finansējuma saņēmēji
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts paredz pozitīvu ietekmi uz 4.2.2. SAM un 13.1.3.1. pasākuma finansējuma saņēmējiem, jo tajā ietvertā pašdeklarācijas principa ieviešana veicinās birokrātiskā un administratīvā sloga mazināšanu pašvaldības ēku energoefektivitātes paaugstināšanas projektu uzraudzībā.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Saskaņā ar Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 5. punktu institūcija piemēro sabiedrības līdzdalības kārtību to tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Noteikumu projekta mērķis ir pašvaldību ēku energoefektivitātes paaugstināšanas projektu uzraudzībā ieviest pašdeklarācijas principu, tādējādi samazinot birokrātisko un administratīvo slogu un projektu ikgadēju uzraudzību projektu infrastruktūras amortizācijas periodā. Ņemot vērā iepriekš minēto, publiskā apspriede par noteikumu projektu netiek veikta.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Centrālā finanšu un līgumu aģentūra
  • Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi