25-TA-134: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027. gadam 6.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Pārejas uz klimatneitralitāti radīto ekonomisko, sociālo un vides seku mazināšana visvairāk skartajos reģionos" 6.1.1.1. pasākuma "Atteikšanās no kūdras izmantošanas enerģētikā" otrās projektu iesniegumu atlases kārtas īstenošanas noteikumi" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta (turpmāk – MK) noteikumu projekts "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 6.1.1. specifiskā atbalsta mērķa “Pārejas uz klimatneitralitāti radīto ekonomisko, sociālo un vides seku mazināšana visvairāk skartajos reģionos” 6.1.1.1. pasākuma “Atteikšanās no kūdras izmantošanas enerģētikā” otrās projektu iesniegumu atlases kārtas īstenošanas noteikumi” (turpmāk – MK noteikumu projekts) izstrādāts atbilstoši Eiropas Savienības (turpmāk – ES) fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 19. panta 13. punktam un Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.2027. gadam (turpmāk – Programma) 6.1.1. specifiskā atbalsta mērķa “Pārejas uz klimatneitralitāti radīto ekonomisko, sociālo un vides seku mazināšana visvairāk skartajos reģionos” atbalstāmajām darbībām. MK noteikumu projekts nosaka projektu atlases otrās kārtas iesniegumu atlases veidu, pieejamo finansējumu, prasības projektu iesniedzējam, atbalstāmās darbības un izmaksas, projekta īstenošanas nosacījumus.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Tiesību akta mērķis ir izstrādāt Programmas 6.1.1. specifiskā atbalsta mērķa “Pārejas uz klimatneitralitāti radīto ekonomisko, sociālo un vides seku mazināšana visvairāk skartajos reģionos” 6.1.1.1. pasākuma “Atteikšanās no kūdras izmantošanas enerģētikā” (turpmāk – Pasākums) otrās projektu iesniegumu atlases kārtas (turpmāk – atlases otrā kārta) īstenošanas noteikumus Taisnīgas pārkārtošanās fonda (turpmāk – TPF) atbalstāmo reģionu pašvaldību katlumājās esošo kūdras sadedzināšanas iekārtu nomaiņai vai pielāgošanai atjaunīgajiem energoresursiem.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Atjaunīgo energoresursu izmantošanas attīstības jomā Latvijai kā ES dalībvalstij saistoša ir Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīva (ES) 2023/2413 (2023. gada 18. oktobris), ar ko attiecībā uz atjaunīgo energoresursu enerģijas izmantošanas veicināšanu groza Direktīvu (ES) 2018/2001, Regulu (ES) 2018/1999 un Direktīvu 98/70/EK un atceļ Padomes Direktīvu (ES) 2015/652 (turpmāk - Direktīva 2023/2413). Direktīvas 2023/2413 preambulā kūdra aprakstīta kā viens no vispiesārņojošākajiem fosilajiem kurināmajiem. Nacionālā enerģētikas un klimata plāna 2021.–2030. gadam (turpmāk – NEKP), kā arī Enerģētikas likuma 1. panta izpratnē kūdra ir fosilais kurināmais.
Kopš 1990. gada kūdras patēriņš Latvijas enerģētikas sektorā samazinājies par 97,1 procentu, enerģētiskās kūdras patēriņam un ražošanai strauji sarūkot līdz ar TEC-1 rekonstrukciju. 2022. gadā kūdras patēriņa īpatsvars Latvijas enerģētikas sektorā bija 0,1 procents. [1] Tomēr jāņem vērā, ka NEKP identificēts augsts ne-ETS (ETS – Emisijas kvotu tirdzniecības sistēma) sektora darbību īpatsvars – 83 procenti –, tādēļ nepieciešama regulējošo pasākumu, arī finansiāla atbalsta piemērošana, pārejot uz zema oglekļa tehnoloģijām, veicinot siltumnīcefekta gāzu (turpmāk – SEG) emisiju samazināšanu, kā arī Latvijai noteikto klimata mērķu izpildi.
Saskaņā ar Komisijas Īstenošanas regulas (ES) 2018/2066 (2018. gada 19. decembris) par siltumnīcefekta gāzu emisiju monitoringu un ziņošanu saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvu 2003/87/EK un ar ko groza Komisijas Regulu (ES) Nr. 601/2012 38. pantu kūdra netiek uzskatīta par biomasu, turklāt kūdras sadedzināšanas oglekļa dioksīda emisiju faktors ir 106,0 t/TJ, kas salīdzināms ar citu cieto fosilo kurināmo rādītājiem ar lielu emisiju intensitāti. Kūdras ilgtspējīgas izmantošanas pamatnostādnēs 2020.–2030. gadam uzsvērts, ka kūdras lietojums enerģētikas sektorā, tas ir, sadedzināšanas iekārtās, palielinātu Latvijas SEG emisijas, līdz ar to paredzama negatīva ietekme uz SEG samazināšanas mērķu sasniegšanu, it īpaši ne-ETS sektorā.
Latvijas Nacionālā attīstības plāna 2021.-2027. gadam rīcības virziena “Daba un vide – “Zaļais kurss”” ietvaros paredzēta fosilo energoresursu aizvietošana, kas uzsvērts arī Kūdras ilgtspējīgas izmantošanas pamatnostādņu 2020.–2030. gadam 1. pielikumā paredzētajos pasākumos siltumnīcefekta gāzu emisiju samazināšanai, veicinot no kūdras sadedzināšanas rezultātā radītās negatīvās ietekmes uz gaisa kvalitāti mazināšanos, veicot apkures iekārtu nomaiņu. Vienlaikus saskaņā ar NEKP plānoti ierobežojumi uzstādīt jaunas fosilā kurināmā iekārtas, kā arī paredzēts aizliegt izmantot kūdru kā kurināmo siltumenerģijas ražošanas iekārtās sākot no 2030. gada, tostarp neapsverot kūdras kā kurināmā izmantošanu ārkārtas risinājumu enerģētiskās krīzes laikā.
[1] https://videscentrs.lvgmc.lv/lapas/informacija-par-latvijas-seg-emisijam
Kopš 1990. gada kūdras patēriņš Latvijas enerģētikas sektorā samazinājies par 97,1 procentu, enerģētiskās kūdras patēriņam un ražošanai strauji sarūkot līdz ar TEC-1 rekonstrukciju. 2022. gadā kūdras patēriņa īpatsvars Latvijas enerģētikas sektorā bija 0,1 procents. [1] Tomēr jāņem vērā, ka NEKP identificēts augsts ne-ETS (ETS – Emisijas kvotu tirdzniecības sistēma) sektora darbību īpatsvars – 83 procenti –, tādēļ nepieciešama regulējošo pasākumu, arī finansiāla atbalsta piemērošana, pārejot uz zema oglekļa tehnoloģijām, veicinot siltumnīcefekta gāzu (turpmāk – SEG) emisiju samazināšanu, kā arī Latvijai noteikto klimata mērķu izpildi.
Saskaņā ar Komisijas Īstenošanas regulas (ES) 2018/2066 (2018. gada 19. decembris) par siltumnīcefekta gāzu emisiju monitoringu un ziņošanu saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvu 2003/87/EK un ar ko groza Komisijas Regulu (ES) Nr. 601/2012 38. pantu kūdra netiek uzskatīta par biomasu, turklāt kūdras sadedzināšanas oglekļa dioksīda emisiju faktors ir 106,0 t/TJ, kas salīdzināms ar citu cieto fosilo kurināmo rādītājiem ar lielu emisiju intensitāti. Kūdras ilgtspējīgas izmantošanas pamatnostādnēs 2020.–2030. gadam uzsvērts, ka kūdras lietojums enerģētikas sektorā, tas ir, sadedzināšanas iekārtās, palielinātu Latvijas SEG emisijas, līdz ar to paredzama negatīva ietekme uz SEG samazināšanas mērķu sasniegšanu, it īpaši ne-ETS sektorā.
Latvijas Nacionālā attīstības plāna 2021.-2027. gadam rīcības virziena “Daba un vide – “Zaļais kurss”” ietvaros paredzēta fosilo energoresursu aizvietošana, kas uzsvērts arī Kūdras ilgtspējīgas izmantošanas pamatnostādņu 2020.–2030. gadam 1. pielikumā paredzētajos pasākumos siltumnīcefekta gāzu emisiju samazināšanai, veicinot no kūdras sadedzināšanas rezultātā radītās negatīvās ietekmes uz gaisa kvalitāti mazināšanos, veicot apkures iekārtu nomaiņu. Vienlaikus saskaņā ar NEKP plānoti ierobežojumi uzstādīt jaunas fosilā kurināmā iekārtas, kā arī paredzēts aizliegt izmantot kūdru kā kurināmo siltumenerģijas ražošanas iekārtās sākot no 2030. gada, tostarp neapsverot kūdras kā kurināmā izmantošanu ārkārtas risinājumu enerģētiskās krīzes laikā.
[1] https://videscentrs.lvgmc.lv/lapas/informacija-par-latvijas-seg-emisijam
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nav izstrādāti nosacījumi par Pasākuma atlases otrās kārtas īstenošanu, kas paredzētu TPF finansējuma atbalstu darbību īstenošanai.
Siltumapgādes dekarbonizācija ir būtisks Eiropas Savienības stratēģijas klimatneitralitātes sasniegšanai līdz 2050. gadam stūrakmens, ņemot vērā, ka vismaz trešdaļa SEG emisiju tiek radīta, nodrošinot siltumapgādi dzīvojamajām ēkām. Tieši ieguldījumi siltumapgādes sektora dekarbonizācijā uzskatāmi par gana būtiskiem, lai nodrošinātu klimata mērķu sasniegšanu. [2] NEKP norādīts, ka, lai gan siltumapgādē pāriet uz pilnīgu bezemisiju ražošanu nav sociālekonomiski racionāli, pastāv iespējas kāpināt vietējo atjaunīgo energoresursu (turpmāk – AER) izmantošanu, to papildinot ar bezemisiju tehnoloģijām. Bezemisiju tehnoloģijas saprotamas Enerģētikas likuma 51. panta 4. daļas 2. punkta izpratnē, kur tās aprakstītas kā “siltumapgādes tehnoloģija, kas savā darbībā nerada siltumnīcefekta gāzu emisijas vai gaisu piesārņojošo vielu emisijas, vai efektīvu tehnoloģija, kurā tiek izmantoti atjaunīgie energoresursi”. Tāpat NEKP identificēts klimata rīcībpolitikas mērķis, vienlaikus sekmējot Eiropas Savienības stratēģijas klimatneitralitātes sasniegšanai līdz 2050. gadam mērķu izpildi, tas ir, klimata pārmaiņu ierobežošanas un klimatnoturības sekmēšana, sekojot arī sociāli ekonomiskajai un vides ilgtspējai.
Taisnīgas pārkārtošanās teritoriālajā plānā (turpmāk – TPTP) definēta ekonomikas zaļā pārkārtošanās un klimatneitralitāte, par mērķi izvirzot atteikšanos no kūdras izmantošanas enerģētikā līdz 2030. gadam, pārejot no cietā fosilā kurināmā apkures iekārtām uz ilgtspējīgiem siltumapgādes veidiem. Viena no TPTP paredzētajām darbībām ir “Atteikšanās no kūdras izmantošanas enerģētikā”, plānojot kūdras izmantošanas enerģētikā pārtraukšanu, vienlaikus piemērojot attiecīgos investīciju pasākumus un sekmējot pašvaldību, kuru sadedzināšanas iekārtās izmanto kūdru, pārorientēšanos uz energoefektīvākām tehnoloģijām, tostarp nodrošinot atbalstu kūdras sadedzināšanas iekārtu nomaiņai, tādējādi īpaši stimulējot enerģētiskās kūdras kā cietā fosilā kurināmā nomaiņu sadedzināšanas iekārtās līdz 2030. gadam.
TPTP identificēts, ka atteikšanās no kūdras izmantošanas enerģētikā ietekmēs četrus Ministru kabineta 2021. gada 7. decembra rīkojumā Nr. 911 "Par Latvijas Republikas statistiskajiem reģioniem un tajos ietilpstošajām administratīvajām vienībām" noteiktos NUTS3 statistiskos reģionus – Kurzemi, Latgali, Vidzemi un Zemgali –, no kuriem vislielākajā mērā Vidzemi un Latgali, kam piemērojamie pasākumi identificēti arī 2023. gada JTP Groundwork. [3] [4] TPTP noteikts, ka darbību īstenošana ārpus Rīgas un Pierīgas nodrošinās lielāku devumu SEG emisiju samazinājumam tajā noteiktā pārkārtošanās procesa ietvaros.
Arī Eiropas Vides aģentūra norādījusi, ka, lai izpildītu Eiropas Savienības, kā arī nacionālos un reģionālos klimata mērķus, kas sasniedzami līdz 2030. gadam, pēc iespējas ātrāk jāveic siltumapgādes sistēmu, kurās tiek izmantoti fosilie energoresursi, nomaiņa. Tādēļ īstenojami attiecīgi pasākumi, lai nodrošinātu šādu iekārtu aizvietošanu ar atbilstošākiem ilgtspējīgiem siltumapgādes veidiem. [5]
[2] Eurofound (2024), Decarbonisation of residential heating and cooling: The heat pump challenge, Eurofound research paper, Publications Office of the European Union, Luxembourg. https://eurofound.link/ef24051
[3] https://ec.europa.eu/regional_policy/sources/funding/just-transition-fund/JTP_GROUNDWORK_Lessons_learned_report_FINAL.pdf
[4] https://ec.europa.eu/regional_policy/sources/funding/just-transition-fund/jtp-groundwork-vidzeme-latgale-peatland-guide.pdf
[5] https://www.eea.europa.eu/publications/decarbonisation-heating-and-cooling
Siltumapgādes dekarbonizācija ir būtisks Eiropas Savienības stratēģijas klimatneitralitātes sasniegšanai līdz 2050. gadam stūrakmens, ņemot vērā, ka vismaz trešdaļa SEG emisiju tiek radīta, nodrošinot siltumapgādi dzīvojamajām ēkām. Tieši ieguldījumi siltumapgādes sektora dekarbonizācijā uzskatāmi par gana būtiskiem, lai nodrošinātu klimata mērķu sasniegšanu. [2] NEKP norādīts, ka, lai gan siltumapgādē pāriet uz pilnīgu bezemisiju ražošanu nav sociālekonomiski racionāli, pastāv iespējas kāpināt vietējo atjaunīgo energoresursu (turpmāk – AER) izmantošanu, to papildinot ar bezemisiju tehnoloģijām. Bezemisiju tehnoloģijas saprotamas Enerģētikas likuma 51. panta 4. daļas 2. punkta izpratnē, kur tās aprakstītas kā “siltumapgādes tehnoloģija, kas savā darbībā nerada siltumnīcefekta gāzu emisijas vai gaisu piesārņojošo vielu emisijas, vai efektīvu tehnoloģija, kurā tiek izmantoti atjaunīgie energoresursi”. Tāpat NEKP identificēts klimata rīcībpolitikas mērķis, vienlaikus sekmējot Eiropas Savienības stratēģijas klimatneitralitātes sasniegšanai līdz 2050. gadam mērķu izpildi, tas ir, klimata pārmaiņu ierobežošanas un klimatnoturības sekmēšana, sekojot arī sociāli ekonomiskajai un vides ilgtspējai.
Taisnīgas pārkārtošanās teritoriālajā plānā (turpmāk – TPTP) definēta ekonomikas zaļā pārkārtošanās un klimatneitralitāte, par mērķi izvirzot atteikšanos no kūdras izmantošanas enerģētikā līdz 2030. gadam, pārejot no cietā fosilā kurināmā apkures iekārtām uz ilgtspējīgiem siltumapgādes veidiem. Viena no TPTP paredzētajām darbībām ir “Atteikšanās no kūdras izmantošanas enerģētikā”, plānojot kūdras izmantošanas enerģētikā pārtraukšanu, vienlaikus piemērojot attiecīgos investīciju pasākumus un sekmējot pašvaldību, kuru sadedzināšanas iekārtās izmanto kūdru, pārorientēšanos uz energoefektīvākām tehnoloģijām, tostarp nodrošinot atbalstu kūdras sadedzināšanas iekārtu nomaiņai, tādējādi īpaši stimulējot enerģētiskās kūdras kā cietā fosilā kurināmā nomaiņu sadedzināšanas iekārtās līdz 2030. gadam.
TPTP identificēts, ka atteikšanās no kūdras izmantošanas enerģētikā ietekmēs četrus Ministru kabineta 2021. gada 7. decembra rīkojumā Nr. 911 "Par Latvijas Republikas statistiskajiem reģioniem un tajos ietilpstošajām administratīvajām vienībām" noteiktos NUTS3 statistiskos reģionus – Kurzemi, Latgali, Vidzemi un Zemgali –, no kuriem vislielākajā mērā Vidzemi un Latgali, kam piemērojamie pasākumi identificēti arī 2023. gada JTP Groundwork. [3] [4] TPTP noteikts, ka darbību īstenošana ārpus Rīgas un Pierīgas nodrošinās lielāku devumu SEG emisiju samazinājumam tajā noteiktā pārkārtošanās procesa ietvaros.
Arī Eiropas Vides aģentūra norādījusi, ka, lai izpildītu Eiropas Savienības, kā arī nacionālos un reģionālos klimata mērķus, kas sasniedzami līdz 2030. gadam, pēc iespējas ātrāk jāveic siltumapgādes sistēmu, kurās tiek izmantoti fosilie energoresursi, nomaiņa. Tādēļ īstenojami attiecīgi pasākumi, lai nodrošinātu šādu iekārtu aizvietošanu ar atbilstošākiem ilgtspējīgiem siltumapgādes veidiem. [5]
[2] Eurofound (2024), Decarbonisation of residential heating and cooling: The heat pump challenge, Eurofound research paper, Publications Office of the European Union, Luxembourg. https://eurofound.link/ef24051
[3] https://ec.europa.eu/regional_policy/sources/funding/just-transition-fund/JTP_GROUNDWORK_Lessons_learned_report_FINAL.pdf
[4] https://ec.europa.eu/regional_policy/sources/funding/just-transition-fund/jtp-groundwork-vidzeme-latgale-peatland-guide.pdf
[5] https://www.eea.europa.eu/publications/decarbonisation-heating-and-cooling
Risinājuma apraksts
Izstrādāt nosacījumus par Pasākuma atlases otrās kārtas īstenošanu, iekļaujot zemāk aprakstītos nosacījumus.
Ievērojot iepriekš minēto, Programmā tika izveidota Pasākuma otrās atlases kārta, sekmējot NEKP, TPTP, kā arī Kūdras ilgtspējīgas izmantošanas pamatnostādnēs 2020.–2030. gadam identificēto prioritāro rīcību izpildi, vienlaikus mazinot siltumenerģijas ieguves ietekmi uz SEG emisiju apjomu.
Atlases otrās kārtas mērķa grupa izvēlēta saskaņā ar Pasākuma pirmās kārtas ietvaros izstrādāto nodevumu par kūdras sadedzināšanas iekārtu enerģijas ieguvē apzināšanu un alternatīvu izpēti, kur veikta katlu māju, kurās enerģijas ieguve notiek, dedzinot kūdru, inventarizācija, izpēte, kā arī apkopoti iespējamie risinājumi pārejai uz AER.
MK noteikumu projekta mērķis, īstenojot Pasākuma atlases otro kārtu, ir samazināt kūdras izmantošanu siltumenerģijas iegūšanā, sekmējot SEG emisiju samazināšanu enerģētikas sektorā, kā arī veicināt Kūdras ilgtspējīgas izmantošanas pamatnostādnēs 2020.–2030. gadam, NEKP un TPTP aprakstīto mērķu sasniegšanu.
Pieejamais finansējums un sasniedzamie rādītāji
Pasākuma atlases otrās kārtas darbību īstenošanai plānotais un pieejamais kopējais attiecināmais finansējums veido vismaz 5 000 000 euro, tai skaitā TPF finansējums, kas veido 4 250 000 euro, kā arī pašvaldības budžeta vai privātais līdzfinansējums, kas veido 750 000 euro. Pasākumā nav paredzēts elastības finansējums.
TPF finansējuma apmērs Pasākuma atlases otrās kārtas ietvaros nepārsniedz 85 procentus no projekta plānotā kopējā attiecināmā finansējuma, un pašvaldības budžeta vai privātais līdzfinansējums ir 15 procenti no projektam plānotā kopējā attiecināmā finansējuma.
Pasākuma atlases otrās kārtas ietvaros līdz 2028. gada 31. decembrim sasniedzami nacionālie rādītāji:
- vismaz vienā statistiskajā reģionā, kas TPTP identificēts kā atbalstāmais reģions atbilstoši Statistiski teritoriālo vienību nomenklatūras 3. līmeņa (NUTS 3. līmenis) klasifikācijai, atbalstīta pāreja no kūdras uz atjaunīgo energoresursu izmantošanu siltumapgādē;
- sabiedrisko siltumapgādes pakalpojumu sniedzēju kopējais sasniedzamais CO2 emisiju samazinājums, ja veikti ieguldījumi, kas nodrošina CO2 emisiju samazinājumu atbilstoši īstenojamo projektu iesniegumos norādītajiem sasniedzamajiem rezultātiem;
- kopējais sasniedzamais enerģijas galapatēriņa ietaupījums. Nacionālā rādītāja vērtība tiek sasniegta, ja veikti ieguldījumi, kas nodrošina enerģijas galapatēriņa ietaupījumu atbilstoši īstenojamo projektu iesniegumos norādītajiem sasniedzamajiem rezultātiem (ja attiecināms).
Projekta iesniedzējs projekta iesniegumā norāda kopējo sasniedzamo enerģijas galapatēriņa ietaupījumu tad, ja tas attiecināms uz atbalstāmo darbību izpildi, tādējādi sekmējot Direktīvas 2023/1791 8. pantā "Enerģijas ietaupījuma pienākums" noteiktā pienākuma, kas ir saistošs arī Latvijai, izpildi. Galapatēriņa ietaupījumu aprēķinā ņem vērā 2022. gada 18. oktobra Ministru kabineta noteikumu Nr. 660 “Energoefektivitātes monitoringa noteikumi” nosacījumus.
Projektus īsteno līdz 2028. gada 31. decembrim, ievērojot, ka daļa darbību paredz būvdarbus, kā arī iekārtu piegādi.
Prasības projekta iesniedzējam un finansējuma saņēmējam
Pasākuma otrā atlases kārta norisināsies kā ierobežota projektu iesniegumu atlase. Pasākuma otrās atlases kārtas mērķa grupa ir pašvaldības un to kapitālsabiedrības, kas nodrošina sabiedriskos siltumapgādes pakalpojumus, un kuru projektu ietvaros paredzēts veikt pašvaldības kūdras katlumāju pielāgošanu vai kūdras sadedzināšanas iekārtu nomaiņu uz AER izmantojošām iekārtām un tehnoloģijām.
Pasākuma pirmās atlases kārtas nodevuma ietvaros tika apzinātas Latvijas pašvaldības, to pakļautībā esošas iestādes, pašvaldību uzņēmumi un sabiedriskā pakalpojuma sniedzēji, kam ir noslēgts līgums ar pašvaldību par siltumenerģijas nodrošināšanu, un kurās apkures nodrošināšanai tiek izmantotas kūdras sadedzināšanas iekārtas, to stāvoklis un iespējas izmantot alternatīvus AER. Līvānu novadā 2023. gadā patērēts ap 300 tonnām enerģētiskās kūdras, bet Preiļu novadā – ap 600 tonnām.
Projektu īstenotāji izvēlēti atbilstoši TPTP un Pasākuma pirmās kārtas nodevumā par kūdras sadedzināšanas iekārtu enerģijas ieguvē apzināšanu un alternatīvu izpēti (turpmāk - nodevums) identificētajām mērķpašvaldībām Latgales statistiskajā reģionā, kā arī saskaņā ar kopš 2022. gada 25. novembrī spēkā esošo Statistiski teritoriālo vienību nomenklatūras 3. līmeņa (NUTS 3. līmenis) klasifikāciju, ievērojot, ka TPF instruments tika radīts, lai atbalstītu TPTP identificētos reģionus un nozares saistībā ar to pārkārtošanos uz klimatneitralitāti, un palīdzētu reģioniem un to iedzīvotājiem palīdzību risinot jautājumus, kas izriet no sociālajām, nodarbinātības un ekonomiskajām problēmām , kā arī vides piesārņojuma sekām. Lai saņemtu TPF finansējumu, Latvija ir izstrādājusi un Eiropas Komisija apstiprinājusi TPTP kopā ar Programmu, kas izklāsta pārkārtošanās uz klimatneitralitāti procesu un nosaka kur jākoncentrē TPF atbalsts – Vidzemes, Latgales, Kurzemes un Zemgales reģionos – vienlaikus Latvijas gadījumā kā pārejai uz ilgtspējīgiem siltumapgādes risinājumiem virzāmā nozare tika izvēlēta enerģētiskās kūdras izmantošana.
Ņemot vērā, ka Pasākuma pirmās atlases kārtas nodevuma ietvaros divās Latgales statistiskā reģiona pašvaldībās identificēti objekti, kuros kā siltumenerģijas resursu izmanto kūdru, Noteikumu projekts Pasākuma atlases otrās kārtas ietvaros paredz ieguldījumu veikšanu nodevumā identificētajos objektos Līvānu un Preiļu novadā. Līvānu novadā identificēti divi objekti, kur siltumenerģijas ieguvei izmantota kūdra:
- Līvānu 1. vidusskolas peldbaseins “Upe”;
- Jersikas pagasta pārvalde.
Preiļu novadā identificēti 8 objekti, kur siltumenerģijas ieguvei izmantota kūdra:
- Galēnu pagasta pārvalde;
- Aglonas vidusskolas mācību vieta Rušona;
- Silajāņu pagasta pārvalde;
- Stabulnieku pagasta pārvalde;
- Aglonas pirmsskolas izglītības iestāde;
- Sīļukalna pagasta pārvalde un kultūras nams;
- Aglonas Sociālās aprūpes centrs;
- Rušonas kultūras nams.
Tādējādi no TPTP, kā arī nodevumā ietvertās informācijas izriet, ka plānotais projekta iesniedzējs un finansējuma saņēmējs ir atvasināta publiska persona – Līvānu novada pašvaldība un Preiļu novada pašvaldība – , pašvaldības iestāde vai pašvaldības kapitālsabiedrība.
Pašvaldības kā potenciālie projekta īstenotāji tika izvēlēti, jo tie autonomo funkciju ietvaros, kā norādīts Pašvaldību likuma 4. pantā, iedzīvotājiem organizē siltumapgādes nodrošināšanas pakalpojumus. Atbilstoši Pašvaldību likumam pašvaldība patstāvīgi nodrošina tai tiesību aktos noteikto funkciju un uzdevumu izpildi savas administratīvās teritorijas iedzīvotāju interesēs un ir atbildīga par to.
Pašvaldību kapitālsabiedrības kā potenciālie projekta īstenotāji tika izvēlēti, balstoties likuma “Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem” 4. pantā – sabiedrisko pakalpojumu sniedzēji ir komersanti, kas regulējamās nozarēs, tostarp enerģētikā, sniedz sabiedriskos pakalpojumus.
Atbalstāmās darbības un attiecināmās izmaksas
Noteikumu projekts paredz, ka projekta iesniegums tiek sagatavots atbilstoši projektu iesniegumu atlases nolikumā noteiktajām prasībām un iesniegts sadarbības iestādē, izmantojot Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmu, tai skaitā apliecinot projekta iesniedzēja interešu konflikta neesamību.
Pasākuma atlases otrās kārtas ietvaros ir atbalstāmas tādas darbības, kas veicinās zaļo pārkārtošanos virzībā uz klimatneitralitāti, kā arī darbības, kas saistītas ar projekta informācijas, komunikācijas un vizuālās identitātes prasību nosacījumu nodrošināšanu. Komunikācijas un vizuālās identitātes pasākumu īstenošanai izmantojamas Eiropas Savienības fondu 2021.-2027. gada plānošanas perioda un Atveseļošanas fonda komunikācijas un dizaina vadlīnijas.
Pasākuma atlases otrās kārtas ietvaros atbalstāmas darbības SEG emisiju samazināšanai:
- tādu siltumenerģijas ražošanas iekārtu, kurās kā kurināmais tiek izmantota kūdra, nomaiņa uz iekārtām, kurās kā kurināmais tiks izmantoti atjaunīgie energoresursi, vai uz bezemisiju tehnoloģijām, un, ja attiecināms, ar iekārtu nomaiņu saistītā jaudas palielināšana vai samazināšana;
- tādu siltumenerģijas ražošanas iekārtu, kurās kā kurināmais tiek izmantota kūdra, pielāgošana atjaunīgo energoresursu vai bezemisiju tehnoloģiju izmantošanai, un, ja attiecināms, ar iekārtu nomaiņu saistītā jaudas palielināšana vai samazināšana.
Izvirzītās atbalstāmās darbības Pasākuma atlases otrās kārtas ietvaros ir atbilstošas TPTP aprakstītajai rīcībpolitikai, tas ir, paredzēts veicināt pāreju no cietā fosilā energoresursa – kūdras –, mazinot klimata pārmaiņu radītās sekas un sekmējot klimatneitralitātes sasniegšanu. Darbības ir papildinošas arī NEKP noteiktajiem mērķiem, tostarp veicinot ilgtspējīgu kūdras resursu izmantošanu tautsaimniecībā un vislielākajā mērā enerģētikā, kā arī, atsakoties no enerģētiskās kūdras izmantošanas, paredzama tādu Latvijas stratēģijas klimatneitralitātes sasniegšanai līdz 2050. gadam rīcības mērķu kā oglekļa mazietilpīgas attīstības, ilgtspējīgas enerģētikas veicināšanas sasniegšanas sekmēšana.
Atbilstoši plānotajām atbalstāmajām darbībām MK noteikumu projektā noteikti attiecināmo izmaksu veidi, paredzot ar būvniecību saistītās izmaksas (tai skaitā būvprojekta izstrādes un uzraudzības izmaksas), arī tehnoloģisko iekārtu iegādes izmaksas. Pasākuma atlases otrajā kārtā attiecināmais TPF finansējums nepārsniedz 85 procentus no projektam plānotā kopējā attiecināmā finansējuma, un pašvaldības budžeta vai privātais līdzfinansējums ir 15 procenti no projekta kopējā attiecināmā finansējuma.
Projektu iesniegumos nav iekļaujamas neattiecināmās izmaksas.
Noteikumu projekta izstrādē tika vērtēta vienkāršoto izmaksu piemērošana, taču ņemts vērā, ka atlases otrās kārtas ietvaros ir paredzēti divi projekti. Balstoties Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES) 2021/1060 (2021. gada 24. jūnijs), ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai 53. panta 2. punktā norādītajā, tas ir, ka vienkāršoto izmaksu iespējas piemēro darbībās, kuru kopējās izmaksas nepārsniedz 200 000 euro, izņemot darbības, kurām sniegtais atbalsts ir uzskatāms par valsts atbalstu, turklāt ņemot vērā, ka 2021.-2027. gada plānošanas perioda ietvaros līdzīgu iekārtu iegāde vai specifisku darbību veikšana citā projektā nav paredzēta (kā arī šādu datu nav par 2014.-2020. gada plānošanas periodu), vienlaikus pamatojoties uz resursu lietderīgu izmantošanu, tostarp administratīvā sloga mazināšanu, netiek izstrādāta vienkāršoto izmaksu metodika.
Projektos var plānot līdzekļus neparedzētiem gadījumiem vai rezerves izmaksas. Tas ir finanšu apjoms, kas var tikt plānots iepriekš neparedzamu apstākļu iestāšanās seku mazināšanai. Ņemot vērā, ka projektu ietvaros var tikt veikta arī būvniecība, MK noteikumu projekts paredz, ka finansējuma saņēmējs nepieciešamības gadījumā var izmantot neparedzēto izdevumu apjomu (līdz 5 procentu apmērā no projekta kopējām attiecināmajām izmaksām) vai rezerves izmaksu apjomu (līdz 10 procentu apmērā no projekta attiecināmajām būvniecības izmaksām).
Projekta izmaksas ir attiecināmas no dienas, kad projekta iesniegums iesniegts sadarbības iestādē. Pirms projekta apstiprināšanas var veikt dažādus sagatavošanās darbus projekta īstenošanai, veikt dokumentācijas izstrādi. Atlases otrās kārtas ietvaros projektu īsteno saskaņā ar līgumu par projekta īstenošanu nosacījumiem, bet ne vēlāk kā līdz 2028. gada 31. decembrim.
Horizontālie principi
Ieguldījumiem projektos noteikti horizontālie principi (turpmāk – HP) "Klimatdrošināšana", "Nenodarīt būtisku kaitējumu", "Energoefektivitāte pirmajā vietā" un "Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana" kritēriji, darbības un ietekme.
Tieša ietekme noteikta attiecībā uz HP “Klimatdrošināšana”, projekta ietvaros īstenojot darbības, kas nodrošina klimata pārmaiņu mazināšanu: SEG emisiju samazināšanu, pārejot no cietā fosilā energoresursa (kūdras) izmantošanas uz AER izmantošanu siltumapgādes nodrošināšanā. Tieša ietekme noteikta arī attiecībā uz HP “Energoefektivitāte pirmajā vietā”, projekta ietvaros paredzot darbības pārejai uz AER.
HP “Nenodarīt būtisku kaitējumu” ietvaros noteikts nosacījums ievērot zaļā publiskā iepirkuma principu ievērošanu saskaņā ar Ministru kabineta 2017. gada 20. jūnija noteikumu Nr. 353 "Prasības zaļajam publiskajam iepirkumam un to piemērošanas kārtība" (turpmāk – MK noteikumi Nr. 353) 1. un 2. pielikumu, kur tas attiecināms.
Noteikts, ka projektu atlases otrajā kārtā nav ietekmes uz HP “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana”, ņemot vērā, ka projektu mērķis ir saistīts ar tehniskām darbībām, tas ir, iekārtu maiņu vai pielāgošanu, tādēļ projektā jāiekļauj tikai viena vispārīga darbība, to attiecinot uz publicitāti, personālu vai publiskajiem iepirkumiem. Izstrādājot informatīvos materiālus, finansējuma saņēmēji ir īpaši aicināti tos izstrādāt, ievērojot vides un informācijas piekļūstamības principu, proti, informācija būs piekļūstama personām ar funkcionāliem traucējumiem ar vairākiem sensorajiem kanāliem (redze, dzirde, tauste).
Citi nosacījumi
Gadījumos, kad tiek organizēts iepirkums, kas atbilst publiskā iepirkuma principiem, īstenojot konkurenci nodrošinošu, pārredzamu, nediskriminējošu un beznosacījumu konkursa procedūru (Eiropas Komisijas Paziņojuma par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. panta 1. punktā minēto valsts atbalsta jēdzienu ((2016/C 262/01) 89.-96. punkts), tiek paredzēta norma, ka Pasākuma ietvaros iepirkums jāveic saskaņā ar normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā, īstenojot atklātu, pārredzamu, nediskriminējošu un konkurenci neierobežojošu procedūru.
Noteikumu projekts paredz, ka finansējuma saņēmējs nodrošina interešu konflikta neesību saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES, Euratom) 2024/2509 (2024. gada 23. septembris) par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam 61. panta prasībām.
Ievērojot iepriekš minēto, Programmā tika izveidota Pasākuma otrās atlases kārta, sekmējot NEKP, TPTP, kā arī Kūdras ilgtspējīgas izmantošanas pamatnostādnēs 2020.–2030. gadam identificēto prioritāro rīcību izpildi, vienlaikus mazinot siltumenerģijas ieguves ietekmi uz SEG emisiju apjomu.
Atlases otrās kārtas mērķa grupa izvēlēta saskaņā ar Pasākuma pirmās kārtas ietvaros izstrādāto nodevumu par kūdras sadedzināšanas iekārtu enerģijas ieguvē apzināšanu un alternatīvu izpēti, kur veikta katlu māju, kurās enerģijas ieguve notiek, dedzinot kūdru, inventarizācija, izpēte, kā arī apkopoti iespējamie risinājumi pārejai uz AER.
MK noteikumu projekta mērķis, īstenojot Pasākuma atlases otro kārtu, ir samazināt kūdras izmantošanu siltumenerģijas iegūšanā, sekmējot SEG emisiju samazināšanu enerģētikas sektorā, kā arī veicināt Kūdras ilgtspējīgas izmantošanas pamatnostādnēs 2020.–2030. gadam, NEKP un TPTP aprakstīto mērķu sasniegšanu.
Pieejamais finansējums un sasniedzamie rādītāji
Pasākuma atlases otrās kārtas darbību īstenošanai plānotais un pieejamais kopējais attiecināmais finansējums veido vismaz 5 000 000 euro, tai skaitā TPF finansējums, kas veido 4 250 000 euro, kā arī pašvaldības budžeta vai privātais līdzfinansējums, kas veido 750 000 euro. Pasākumā nav paredzēts elastības finansējums.
TPF finansējuma apmērs Pasākuma atlases otrās kārtas ietvaros nepārsniedz 85 procentus no projekta plānotā kopējā attiecināmā finansējuma, un pašvaldības budžeta vai privātais līdzfinansējums ir 15 procenti no projektam plānotā kopējā attiecināmā finansējuma.
Pasākuma atlases otrās kārtas ietvaros līdz 2028. gada 31. decembrim sasniedzami nacionālie rādītāji:
- vismaz vienā statistiskajā reģionā, kas TPTP identificēts kā atbalstāmais reģions atbilstoši Statistiski teritoriālo vienību nomenklatūras 3. līmeņa (NUTS 3. līmenis) klasifikācijai, atbalstīta pāreja no kūdras uz atjaunīgo energoresursu izmantošanu siltumapgādē;
- sabiedrisko siltumapgādes pakalpojumu sniedzēju kopējais sasniedzamais CO2 emisiju samazinājums, ja veikti ieguldījumi, kas nodrošina CO2 emisiju samazinājumu atbilstoši īstenojamo projektu iesniegumos norādītajiem sasniedzamajiem rezultātiem;
- kopējais sasniedzamais enerģijas galapatēriņa ietaupījums. Nacionālā rādītāja vērtība tiek sasniegta, ja veikti ieguldījumi, kas nodrošina enerģijas galapatēriņa ietaupījumu atbilstoši īstenojamo projektu iesniegumos norādītajiem sasniedzamajiem rezultātiem (ja attiecināms).
Projekta iesniedzējs projekta iesniegumā norāda kopējo sasniedzamo enerģijas galapatēriņa ietaupījumu tad, ja tas attiecināms uz atbalstāmo darbību izpildi, tādējādi sekmējot Direktīvas 2023/1791 8. pantā "Enerģijas ietaupījuma pienākums" noteiktā pienākuma, kas ir saistošs arī Latvijai, izpildi. Galapatēriņa ietaupījumu aprēķinā ņem vērā 2022. gada 18. oktobra Ministru kabineta noteikumu Nr. 660 “Energoefektivitātes monitoringa noteikumi” nosacījumus.
Projektus īsteno līdz 2028. gada 31. decembrim, ievērojot, ka daļa darbību paredz būvdarbus, kā arī iekārtu piegādi.
Prasības projekta iesniedzējam un finansējuma saņēmējam
Pasākuma otrā atlases kārta norisināsies kā ierobežota projektu iesniegumu atlase. Pasākuma otrās atlases kārtas mērķa grupa ir pašvaldības un to kapitālsabiedrības, kas nodrošina sabiedriskos siltumapgādes pakalpojumus, un kuru projektu ietvaros paredzēts veikt pašvaldības kūdras katlumāju pielāgošanu vai kūdras sadedzināšanas iekārtu nomaiņu uz AER izmantojošām iekārtām un tehnoloģijām.
Pasākuma pirmās atlases kārtas nodevuma ietvaros tika apzinātas Latvijas pašvaldības, to pakļautībā esošas iestādes, pašvaldību uzņēmumi un sabiedriskā pakalpojuma sniedzēji, kam ir noslēgts līgums ar pašvaldību par siltumenerģijas nodrošināšanu, un kurās apkures nodrošināšanai tiek izmantotas kūdras sadedzināšanas iekārtas, to stāvoklis un iespējas izmantot alternatīvus AER. Līvānu novadā 2023. gadā patērēts ap 300 tonnām enerģētiskās kūdras, bet Preiļu novadā – ap 600 tonnām.
Projektu īstenotāji izvēlēti atbilstoši TPTP un Pasākuma pirmās kārtas nodevumā par kūdras sadedzināšanas iekārtu enerģijas ieguvē apzināšanu un alternatīvu izpēti (turpmāk - nodevums) identificētajām mērķpašvaldībām Latgales statistiskajā reģionā, kā arī saskaņā ar kopš 2022. gada 25. novembrī spēkā esošo Statistiski teritoriālo vienību nomenklatūras 3. līmeņa (NUTS 3. līmenis) klasifikāciju, ievērojot, ka TPF instruments tika radīts, lai atbalstītu TPTP identificētos reģionus un nozares saistībā ar to pārkārtošanos uz klimatneitralitāti, un palīdzētu reģioniem un to iedzīvotājiem palīdzību risinot jautājumus, kas izriet no sociālajām, nodarbinātības un ekonomiskajām problēmām , kā arī vides piesārņojuma sekām. Lai saņemtu TPF finansējumu, Latvija ir izstrādājusi un Eiropas Komisija apstiprinājusi TPTP kopā ar Programmu, kas izklāsta pārkārtošanās uz klimatneitralitāti procesu un nosaka kur jākoncentrē TPF atbalsts – Vidzemes, Latgales, Kurzemes un Zemgales reģionos – vienlaikus Latvijas gadījumā kā pārejai uz ilgtspējīgiem siltumapgādes risinājumiem virzāmā nozare tika izvēlēta enerģētiskās kūdras izmantošana.
Ņemot vērā, ka Pasākuma pirmās atlases kārtas nodevuma ietvaros divās Latgales statistiskā reģiona pašvaldībās identificēti objekti, kuros kā siltumenerģijas resursu izmanto kūdru, Noteikumu projekts Pasākuma atlases otrās kārtas ietvaros paredz ieguldījumu veikšanu nodevumā identificētajos objektos Līvānu un Preiļu novadā. Līvānu novadā identificēti divi objekti, kur siltumenerģijas ieguvei izmantota kūdra:
- Līvānu 1. vidusskolas peldbaseins “Upe”;
- Jersikas pagasta pārvalde.
Preiļu novadā identificēti 8 objekti, kur siltumenerģijas ieguvei izmantota kūdra:
- Galēnu pagasta pārvalde;
- Aglonas vidusskolas mācību vieta Rušona;
- Silajāņu pagasta pārvalde;
- Stabulnieku pagasta pārvalde;
- Aglonas pirmsskolas izglītības iestāde;
- Sīļukalna pagasta pārvalde un kultūras nams;
- Aglonas Sociālās aprūpes centrs;
- Rušonas kultūras nams.
Tādējādi no TPTP, kā arī nodevumā ietvertās informācijas izriet, ka plānotais projekta iesniedzējs un finansējuma saņēmējs ir atvasināta publiska persona – Līvānu novada pašvaldība un Preiļu novada pašvaldība – , pašvaldības iestāde vai pašvaldības kapitālsabiedrība.
Pašvaldības kā potenciālie projekta īstenotāji tika izvēlēti, jo tie autonomo funkciju ietvaros, kā norādīts Pašvaldību likuma 4. pantā, iedzīvotājiem organizē siltumapgādes nodrošināšanas pakalpojumus. Atbilstoši Pašvaldību likumam pašvaldība patstāvīgi nodrošina tai tiesību aktos noteikto funkciju un uzdevumu izpildi savas administratīvās teritorijas iedzīvotāju interesēs un ir atbildīga par to.
Pašvaldību kapitālsabiedrības kā potenciālie projekta īstenotāji tika izvēlēti, balstoties likuma “Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem” 4. pantā – sabiedrisko pakalpojumu sniedzēji ir komersanti, kas regulējamās nozarēs, tostarp enerģētikā, sniedz sabiedriskos pakalpojumus.
Atbalstāmās darbības un attiecināmās izmaksas
Noteikumu projekts paredz, ka projekta iesniegums tiek sagatavots atbilstoši projektu iesniegumu atlases nolikumā noteiktajām prasībām un iesniegts sadarbības iestādē, izmantojot Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmu, tai skaitā apliecinot projekta iesniedzēja interešu konflikta neesamību.
Pasākuma atlases otrās kārtas ietvaros ir atbalstāmas tādas darbības, kas veicinās zaļo pārkārtošanos virzībā uz klimatneitralitāti, kā arī darbības, kas saistītas ar projekta informācijas, komunikācijas un vizuālās identitātes prasību nosacījumu nodrošināšanu. Komunikācijas un vizuālās identitātes pasākumu īstenošanai izmantojamas Eiropas Savienības fondu 2021.-2027. gada plānošanas perioda un Atveseļošanas fonda komunikācijas un dizaina vadlīnijas.
Pasākuma atlases otrās kārtas ietvaros atbalstāmas darbības SEG emisiju samazināšanai:
- tādu siltumenerģijas ražošanas iekārtu, kurās kā kurināmais tiek izmantota kūdra, nomaiņa uz iekārtām, kurās kā kurināmais tiks izmantoti atjaunīgie energoresursi, vai uz bezemisiju tehnoloģijām, un, ja attiecināms, ar iekārtu nomaiņu saistītā jaudas palielināšana vai samazināšana;
- tādu siltumenerģijas ražošanas iekārtu, kurās kā kurināmais tiek izmantota kūdra, pielāgošana atjaunīgo energoresursu vai bezemisiju tehnoloģiju izmantošanai, un, ja attiecināms, ar iekārtu nomaiņu saistītā jaudas palielināšana vai samazināšana.
Izvirzītās atbalstāmās darbības Pasākuma atlases otrās kārtas ietvaros ir atbilstošas TPTP aprakstītajai rīcībpolitikai, tas ir, paredzēts veicināt pāreju no cietā fosilā energoresursa – kūdras –, mazinot klimata pārmaiņu radītās sekas un sekmējot klimatneitralitātes sasniegšanu. Darbības ir papildinošas arī NEKP noteiktajiem mērķiem, tostarp veicinot ilgtspējīgu kūdras resursu izmantošanu tautsaimniecībā un vislielākajā mērā enerģētikā, kā arī, atsakoties no enerģētiskās kūdras izmantošanas, paredzama tādu Latvijas stratēģijas klimatneitralitātes sasniegšanai līdz 2050. gadam rīcības mērķu kā oglekļa mazietilpīgas attīstības, ilgtspējīgas enerģētikas veicināšanas sasniegšanas sekmēšana.
Atbilstoši plānotajām atbalstāmajām darbībām MK noteikumu projektā noteikti attiecināmo izmaksu veidi, paredzot ar būvniecību saistītās izmaksas (tai skaitā būvprojekta izstrādes un uzraudzības izmaksas), arī tehnoloģisko iekārtu iegādes izmaksas. Pasākuma atlases otrajā kārtā attiecināmais TPF finansējums nepārsniedz 85 procentus no projektam plānotā kopējā attiecināmā finansējuma, un pašvaldības budžeta vai privātais līdzfinansējums ir 15 procenti no projekta kopējā attiecināmā finansējuma.
Projektu iesniegumos nav iekļaujamas neattiecināmās izmaksas.
Noteikumu projekta izstrādē tika vērtēta vienkāršoto izmaksu piemērošana, taču ņemts vērā, ka atlases otrās kārtas ietvaros ir paredzēti divi projekti. Balstoties Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES) 2021/1060 (2021. gada 24. jūnijs), ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai 53. panta 2. punktā norādītajā, tas ir, ka vienkāršoto izmaksu iespējas piemēro darbībās, kuru kopējās izmaksas nepārsniedz 200 000 euro, izņemot darbības, kurām sniegtais atbalsts ir uzskatāms par valsts atbalstu, turklāt ņemot vērā, ka 2021.-2027. gada plānošanas perioda ietvaros līdzīgu iekārtu iegāde vai specifisku darbību veikšana citā projektā nav paredzēta (kā arī šādu datu nav par 2014.-2020. gada plānošanas periodu), vienlaikus pamatojoties uz resursu lietderīgu izmantošanu, tostarp administratīvā sloga mazināšanu, netiek izstrādāta vienkāršoto izmaksu metodika.
Projektos var plānot līdzekļus neparedzētiem gadījumiem vai rezerves izmaksas. Tas ir finanšu apjoms, kas var tikt plānots iepriekš neparedzamu apstākļu iestāšanās seku mazināšanai. Ņemot vērā, ka projektu ietvaros var tikt veikta arī būvniecība, MK noteikumu projekts paredz, ka finansējuma saņēmējs nepieciešamības gadījumā var izmantot neparedzēto izdevumu apjomu (līdz 5 procentu apmērā no projekta kopējām attiecināmajām izmaksām) vai rezerves izmaksu apjomu (līdz 10 procentu apmērā no projekta attiecināmajām būvniecības izmaksām).
Projekta izmaksas ir attiecināmas no dienas, kad projekta iesniegums iesniegts sadarbības iestādē. Pirms projekta apstiprināšanas var veikt dažādus sagatavošanās darbus projekta īstenošanai, veikt dokumentācijas izstrādi. Atlases otrās kārtas ietvaros projektu īsteno saskaņā ar līgumu par projekta īstenošanu nosacījumiem, bet ne vēlāk kā līdz 2028. gada 31. decembrim.
Horizontālie principi
Ieguldījumiem projektos noteikti horizontālie principi (turpmāk – HP) "Klimatdrošināšana", "Nenodarīt būtisku kaitējumu", "Energoefektivitāte pirmajā vietā" un "Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana" kritēriji, darbības un ietekme.
Tieša ietekme noteikta attiecībā uz HP “Klimatdrošināšana”, projekta ietvaros īstenojot darbības, kas nodrošina klimata pārmaiņu mazināšanu: SEG emisiju samazināšanu, pārejot no cietā fosilā energoresursa (kūdras) izmantošanas uz AER izmantošanu siltumapgādes nodrošināšanā. Tieša ietekme noteikta arī attiecībā uz HP “Energoefektivitāte pirmajā vietā”, projekta ietvaros paredzot darbības pārejai uz AER.
HP “Nenodarīt būtisku kaitējumu” ietvaros noteikts nosacījums ievērot zaļā publiskā iepirkuma principu ievērošanu saskaņā ar Ministru kabineta 2017. gada 20. jūnija noteikumu Nr. 353 "Prasības zaļajam publiskajam iepirkumam un to piemērošanas kārtība" (turpmāk – MK noteikumi Nr. 353) 1. un 2. pielikumu, kur tas attiecināms.
Noteikts, ka projektu atlases otrajā kārtā nav ietekmes uz HP “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana”, ņemot vērā, ka projektu mērķis ir saistīts ar tehniskām darbībām, tas ir, iekārtu maiņu vai pielāgošanu, tādēļ projektā jāiekļauj tikai viena vispārīga darbība, to attiecinot uz publicitāti, personālu vai publiskajiem iepirkumiem. Izstrādājot informatīvos materiālus, finansējuma saņēmēji ir īpaši aicināti tos izstrādāt, ievērojot vides un informācijas piekļūstamības principu, proti, informācija būs piekļūstama personām ar funkcionāliem traucējumiem ar vairākiem sensorajiem kanāliem (redze, dzirde, tauste).
Citi nosacījumi
Gadījumos, kad tiek organizēts iepirkums, kas atbilst publiskā iepirkuma principiem, īstenojot konkurenci nodrošinošu, pārredzamu, nediskriminējošu un beznosacījumu konkursa procedūru (Eiropas Komisijas Paziņojuma par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. panta 1. punktā minēto valsts atbalsta jēdzienu ((2016/C 262/01) 89.-96. punkts), tiek paredzēta norma, ka Pasākuma ietvaros iepirkums jāveic saskaņā ar normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā, īstenojot atklātu, pārredzamu, nediskriminējošu un konkurenci neierobežojošu procedūru.
Noteikumu projekts paredz, ka finansējuma saņēmējs nodrošina interešu konflikta neesību saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES, Euratom) 2024/2509 (2024. gada 23. septembris) par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam 61. panta prasībām.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Jā
Apraksts
Pasākuma atlases otrās kārtas ietvaros tiks veikta ar kūdru kurināmu siltumenerģijas ražošanas iekārtu nomaiņa pret ar AER kurināmām ražošanas iekārtām, kā arī ar kūdru kurināmu siltumenerģijas ražošanas iekārtu pielāgošana AER sadedzināšanai. Risinājumu sociālekonomiskā analīze veikta Pasākuma pirmās atlases kārtas projekta ietvaros, Vidzemes plānošanas reģionam iesniedzot nodevumu par kūdras sadedzināšanas iekārtu enerģijas ieguvē apzināšanu un alternatīvu izpēti.
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
Nosaukums
Taisnīgas pārkārtošanās teritoriālais plāns
Apraksts
TPTP nosaka, ka nepieciešams veicināt klimatneitrālu ekonomiku, īpaši sekmējot pāreju no cietajiem fosilajiem resursiem kā siltumenerģijas avota, tostarp no enerģētiskās kūdras izmantošanas.
Nosaukums
Nacionālais enerģētikas un klimata plāns 2021.-2030. gadam
Apraksts
NEKP rīcības virziens Nr. 2.2 nosaka, ka veicināma AER izmantošana centralizētajā siltumapgādē.
Nosaukums
Kūdras ilgtspējīgas izmantošanas pamatnostādnes 2020.-2030. gadam
Apraksts
Kūdras ilgtspējīgas izmantošanas pamatnostādnēs definēts, ka kūdras izmantošana siltuma katlos negatīvi ietekmētu SEG emisiju samazināšanas mērķa izpildi, kādēļ ir būtiski veicināt AER izmantošanu, samazinot enerģētiskās kūdras izmantošanu.
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
JāIetekmes apraksts
Īstenojot projektus, apdzīvotajās vietās paredzama pozitīva ietekme uz apkārtējās vides kvalitātes uzlabošanu, vienlaikus mazinot oglekļa dioksīda emisiju apjomu.
Juridiskās personas
JāIetekmes apraksts
MK noteikumu projekts ietekmē Pasākuma pirmās kārtas nodevumā identificētās Latgales statistiskā reģiona pašvaldības, kur siltumenerģijas ražošanā izmanto kūdras sadedzināšanas iekārtas.
Atlases otrās kārtas ietvaros tiks sniegts atbalsts esošo katlu pielāgošanai vai citu enerģijas ieguves iekārtu ar augstāku energoefektivitātes klasi nomaiņai, pozitīvi ietekmējot pakalpojuma saņēmējus, tas ir, balstoties paredzamajā resursu ietaupījumā un enerģijas ražošanas iekārtu efektivitātes paaugstināšanā, vienlaikus tiks sekmēta klimata mērķu sasniegšana, samazinot oglekļa dioksīda (SEG) emisijas. Īstenojot projektu, jāņem vērā Noteikumu projektā noteiktais pieejamais TPF finansējums, kritēriji projekta iesniegšanai un sasniedzamie nacionālie rādītāji.
Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija atlases otrās kārtas ietvaros pilda atbildīgās iestādes funkcijas.
Atlases otrās kārtas ietvaros tiks sniegts atbalsts esošo katlu pielāgošanai vai citu enerģijas ieguves iekārtu ar augstāku energoefektivitātes klasi nomaiņai, pozitīvi ietekmējot pakalpojuma saņēmējus, tas ir, balstoties paredzamajā resursu ietaupījumā un enerģijas ražošanas iekārtu efektivitātes paaugstināšanā, vienlaikus tiks sekmēta klimata mērķu sasniegšana, samazinot oglekļa dioksīda (SEG) emisijas. Īstenojot projektu, jāņem vērā Noteikumu projektā noteiktais pieejamais TPF finansējums, kritēriji projekta iesniegšanai un sasniedzamie nacionālie rādītāji.
Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija atlases otrās kārtas ietvaros pilda atbildīgās iestādes funkcijas.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.2.1. uz makroekonomisko vidi:
Nē2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:
Nē2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
Plānots nomainīt kūdras sadedzināšanas iekārtas pašvaldību un to pakalpojumu sniedzēju katlumājās, pārveidojot un pielāgojot tās AER. Tādējādi projekta aktivitātes var veicināt uzņēmējdarbības attīstību reģionos.
2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:
Nē2.2.5. uz konkurenci:
Nē2.2.6. uz nodarbinātību:
Jā
Ietekmes apraksts
Pasākuma atlases otrās kārtas ietvaros īstenoto darbību rezultātā, pārejot uz AER izmantojošām efektīvākām siltumenerģijas iekārtām vai pielāgojot esošās iekārtas, paredzama darbinieku kvalifikācijas uzlabošana, tomēr vienlaikus iespējams darbaspēka skaita samazinājums.
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
500 000
0
3 000 000
1 500 000
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
500 000
0
3 000 000
1 500 000
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
500 000
0
3 000 000
1 500 000
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
500 000
0
3 000 000
1 500 000
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
VARAM plānotās attiecīgās izdevumu proporcijas dalījumā pa gadiem (Pasākuma atlases otrās kārtas ietvaros) indikatīvi ir šādas:
- 2025.gadā maksājumus finansējuma saņēmējiem 0 euro, ņemot vērā projektu iesniegumu sagatavošanas, iesniegšanas, vērtēšanas un civiltiesiskā līguma vai vienošanās par projekta īstenošanu noslēgšanas laiku;
- 2026. gadā maksājumus finansējuma saņēmējiem 500 000 euro;
- 2027.gadā maksājumus finansējuma saņēmējiem 3 000 000 euro;
- 2028.gadā maksājumus finansējuma saņēmējiem 1 500 000 euro.
- 2025.gadā maksājumus finansējuma saņēmējiem 0 euro, ņemot vērā projektu iesniegumu sagatavošanas, iesniegšanas, vērtēšanas un civiltiesiskā līguma vai vienošanās par projekta īstenošanu noslēgšanas laiku;
- 2026. gadā maksājumus finansējuma saņēmējiem 500 000 euro;
- 2027.gadā maksājumus finansējuma saņēmējiem 3 000 000 euro;
- 2028.gadā maksājumus finansējuma saņēmējiem 1 500 000 euro.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
Ieņēmumi plānoti kā TPF finansējuma daļa
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Izdevumi plānoti kā TPF finansējuma daļa
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Noteikumu projekts neietekmē amata vietu skaita izmaiņas
Cita informācija
Pasākuma atlases otrajā kārtā nepieciešamais TPF un pašvaldības budžeta līdzfinansējums tiks pieprasīts no valsts budžeta programmas 80.00.00 “Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai”.
Pēc projektu īstenošanas finansējums infrastruktūras uzturēšanai finansējuma saņēmējam būs jāsedz no saviem līdzekļiem, finansējuma saņēmējs izvērtē spēju izdevumus segt patstāvīgi.
Pēc projektu īstenošanas finansējums infrastruktūras uzturēšanai finansējuma saņēmējam būs jāsedz no saviem līdzekļiem, finansējuma saņēmējs izvērtē spēju izdevumus segt patstāvīgi.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Jā
ES tiesību akta CELEX numurs
32021R1060
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) Nr. 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, TPF un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai
Apraksts
Noteikumu projektā pārņemtas normas attiecībā uz projektā nodrošināmo komunikācijas un vizuālās identitātes prasībām un pievienotās vērtības nodokļa attiecināmību, projekta vadības izmaksām un netiešo likmju piemērošanu, neparedzot stingrākas prasības.
ES tiesību akta CELEX numurs
32024R2509
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 23. septembra Regula (ES, Euratom) 2024/2509 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam
Apraksts
Noteikumu projektā pārņemtas normas attiecībā uz interešu konflikta novēršanu, neparedzot stingrākas prasības.
ES tiesību akta CELEX numurs
32014R0651
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas Regula (ES) Nr. 651/2014 ( 2014. gada 17. jūnijs ), ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32023R2831
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas Regula (ES) 2023/2831 (2023. gada 13. decembris) par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam
Apraksts
-
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) Nr. 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, TPF un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
64. panta 1. punkta c) apakšpunkts
17.7. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
47. pants
24.1. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
50. pants
24.1. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 23. septembra Regula (ES, Euratom) 2024/2509 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
61. pants
24.9. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas Regula (ES) Nr. 651/2014 ( 2014. gada 17. jūnijs ), ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
2. panta 18) punkts
26. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas Regula (ES) 2023/2831 (2023. gada 13. decembris) par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
2. panta 2) punkts
31.1. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
3. panta 2) punkts
31.1. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
1. panta 1) punkta "a", "b", "c", "d" apakšpunkts
31.2. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
1. panta 1) punkta "e", "f" apakšpunkts
31.2. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
1. panta 2) punkts
31.2. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Atbilstoši MK 2022. gada 2. novembra sēdes protokola Nr. 55, 27§ 5. punktam, lai nodrošinātu Atveseļošanas instrumenta (Next Generation EU) noteikto termiņu ievērošanu, visi ar TPTP pasākumu īstenošanu saistītie normatīvo aktu projekti izskatīšanai MK tiek virzīti steidzamības kārtībā. Vienlaikus Noteikumu projekts tā saskaņošanas procesā tiek saskaņots ar iesaistītajām pusēm.
6.4. Cita informācija
Noteikumu projektu izstrādā Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija, tas tiks saskaņots ar Finanšu ministriju, Tieslietu ministriju, Labklājības ministriju, Ekonomikas ministriju, Klimata un enerģētikas ministriju un citām institūcijām (ja nepieciešams) atbilstoši MK 2021. gada 7. septembra noteikumos Nr. 606 “Ministru kabineta kārtības rullis” noteiktajai kārtībai.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
- Centrālā finanšu un līgumu aģentūra
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Pasākuma atlases otrā kārta pozitīvi ietekmē publisko pakalpojumu attīstību, MK noteikumu projektā paredzētajām aktivitātēm sekmējot siltumapgādes pakalpojumu nodrošinātāju pārorientēšanos uz AER izmantošanu, kā arī vienlaikus uzlabojot apkārtējās vides kvalitāti.
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
MK noteikumu projekta aktivitātes ietekmē Nacionālā attīstības plāna 2021.˗2027. gadam rīcības virziena “Daba un vide “Zaļais kurss” rīcības virziena mērķi Nr. 257 “Oglekļa mazietilpīga, resursu efektīva un klimatnoturīga attīstība, lai Latvija sasniegtu klimata, enerģētikas, gaisa piesārņojuma samazināšanas, ūdeņu stāvokļa uzlabošanās un atkritumu apsaimniekošanas nacionālos mērķus un nodrošinātu vides kvalitātes saglabāšanu un uzlabošanu un īstenotu drošas un kvalitatīvas, tai skaitā bioloģiskas pārtikas apriti, kā arī dabas resursu ilgtspējīgu izmantošanu.
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
MK noteikumu projekta aktivitāšu veikšana palīdzēs ieviest efektīvākas siltumenerģijas iekārtas, neizmantojot fosilo kurināmo, vienlaikus uzlabojot apkārtējās vides kvalitāti un mazinot SEG emisijas, kā arī attiecināma HP “Nenodarīt būtisku kaitējumu” darbību īstenošana.
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
MK noteikumu projektā paredzēto aktivitāšu īstenošana sekmēs kūdras siltumapgādes iekārtu nomaiņu uz citu AER vai esošu sadedzināšanas iekārtu pielāgošana citam AER, darbību rezultātā mazinot SEG emisijas, kā arī attiecināma HP “Klimatdrošināšana” un “Energoefektivitāte pirmajā vietā” darbību īstenošana.
Projekta ietvaros, kur tas attiecināms, piemērojams zaļais publiskais iepirkums preču un pakalpojumu grupām, kam tas noteikts MK noteikumos Nr. 353.
Projekta ietvaros, kur tas attiecināms, piemērojams zaļais publiskais iepirkums preču un pakalpojumu grupām, kam tas noteikts MK noteikumos Nr. 353.
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
Ņemot vērā, ka Pasākuma otrajai atlases kārtai nav noteikta ietekme uz HP “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana”, projektā jāiekļauj viena vispārīga šī HP darbība attiecībā uz publicitāti, personālu vai publiskajiem iepirkumiem. Noteikumu izstrādes laikā ņemtas vērā Labklājības ministrijas un Tieslietu ministrijas izstrādātās vadlīnijas “Horizontālais princips “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” vadlīnijas īstenošanai un uzraudzībai (2021-2027)” (pieejams: https://www.lm.gov.lv/lv/vadlinijas-horizontala-principa-vienlidziba-ieklausana-nediskriminacija-un-pamattiesibu-ieverosana-istenosanai-un-uzraudzibai-2021-2027).
Tādēļ finansējuma saņēmēji aicināti nodrošināt šādu vispārīgu darbību īstenošanu:
- projekta vai finansējuma saņēmēja tīmekļvietnē tiks izveidota sadaļa “Viegli lasīt”, kurā iekļauta īsa aprakstoša informācija par projektu un citu lasītājiem nepieciešamu informāciju vieglajā valodā, lai plašākai sabiedrībai nodrošinātu iespēju uzzināt par ES fondu ieguldījumiem;
- īstenojot projekta komunikācijas aktivitātes, tiks izvēlēta valoda un vizuālie tēli, kas mazina diskrimināciju un stereotipu veidošanos par kādu no dzimumiem, personām ar invaliditāti, reliģisko pārliecību, vecumu, rasi un etnisko izcelsmi vai seksuālo orientāciju (pieejams: https://www.lm.gov.lv/lv/media/18838/download (“Ieteikumi diskrimināciju un stereotipus mazinošai komunikācijai ar sabiedrību”));
- tiks nodrošināts, ka informācija tīmeklī ir piekļūstama cilvēkiem ar funkcionāliem traucējumiem, izmantojot vairākus sensoros (redze, dzirde, tauste) kanālus (skatīt VARAM vadlīnijas “Tīmekļvietnes izvērtējums atbilstoši digitālās vides piekļūstamības prasībām (WCAG 2.1 AA)” (pieejams: https://pieklustamiba.varam.gov.lv)).
Attiecībā publisko iepirkumu rīkošanu un HP “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” finansējuma saņēmēji aicināti projektā īstenot sociāli atbildīgs iepirkumus, pērkot ētiski ražotus produktus un pakalpojumus un izmantojot publiskās iepirkumu procedūras, lai radītu darbvietas, pienācīgus darba apstākļus, sekmētu sociālo un profesionālo iekļautību, nodrošinātu piekļūstamību pakalpojuma sniegšanas vietai/videi/objektam/pasākuma norises vietai, kā arī veicinātu labākus darba nosacījumus cilvēkiem ar invaliditāti un nelabvēlīgākā situācijā esošiem cilvēkiem (pieejams: https://www.lm.gov.lv/lv/vadlinijas-horizontala-principa-vienlidziba-ieklausana-nediskriminacija-un-pamattiesibu-ieverosana-istenosanai-un-uzraudzibai-2021-2027).
Projektā var iekļaut arī citas vispārīgas darbības, kas izriet no projekta satura un paredz vienlīdzības, iekļaušanas, nediskriminācijas un pamattiesību ievērošanu un vienlīdz efektīvi nodrošina attiecīgo mērķu sasniegšanu.
Tādēļ finansējuma saņēmēji aicināti nodrošināt šādu vispārīgu darbību īstenošanu:
- projekta vai finansējuma saņēmēja tīmekļvietnē tiks izveidota sadaļa “Viegli lasīt”, kurā iekļauta īsa aprakstoša informācija par projektu un citu lasītājiem nepieciešamu informāciju vieglajā valodā, lai plašākai sabiedrībai nodrošinātu iespēju uzzināt par ES fondu ieguldījumiem;
- īstenojot projekta komunikācijas aktivitātes, tiks izvēlēta valoda un vizuālie tēli, kas mazina diskrimināciju un stereotipu veidošanos par kādu no dzimumiem, personām ar invaliditāti, reliģisko pārliecību, vecumu, rasi un etnisko izcelsmi vai seksuālo orientāciju (pieejams: https://www.lm.gov.lv/lv/media/18838/download (“Ieteikumi diskrimināciju un stereotipus mazinošai komunikācijai ar sabiedrību”));
- tiks nodrošināts, ka informācija tīmeklī ir piekļūstama cilvēkiem ar funkcionāliem traucējumiem, izmantojot vairākus sensoros (redze, dzirde, tauste) kanālus (skatīt VARAM vadlīnijas “Tīmekļvietnes izvērtējums atbilstoši digitālās vides piekļūstamības prasībām (WCAG 2.1 AA)” (pieejams: https://pieklustamiba.varam.gov.lv)).
Attiecībā publisko iepirkumu rīkošanu un HP “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” finansējuma saņēmēji aicināti projektā īstenot sociāli atbildīgs iepirkumus, pērkot ētiski ražotus produktus un pakalpojumus un izmantojot publiskās iepirkumu procedūras, lai radītu darbvietas, pienācīgus darba apstākļus, sekmētu sociālo un profesionālo iekļautību, nodrošinātu piekļūstamību pakalpojuma sniegšanas vietai/videi/objektam/pasākuma norises vietai, kā arī veicinātu labākus darba nosacījumus cilvēkiem ar invaliditāti un nelabvēlīgākā situācijā esošiem cilvēkiem (pieejams: https://www.lm.gov.lv/lv/vadlinijas-horizontala-principa-vienlidziba-ieklausana-nediskriminacija-un-pamattiesibu-ieverosana-istenosanai-un-uzraudzibai-2021-2027).
Projektā var iekļaut arī citas vispārīgas darbības, kas izriet no projekta satura un paredz vienlīdzības, iekļaušanas, nediskriminācijas un pamattiesību ievērošanu un vienlīdz efektīvi nodrošina attiecīgo mērķu sasniegšanu.
Pielikumi