Anotācija (ex-ante)

23-TA-410: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtība Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai intervencē "Atbalsts Eiropas Inovāciju partnerības darba grupu projektu īstenošanai" atklātu projektu iesniegumu konkursu veidā 2023.–2027. gada plānošanas periodam" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtība Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai intervencē "Atbalsts Eiropas Inovāciju partnerības darba grupu projektu īstenošanai" atklātu projektu iesniegumu konkursu veidā 2023.–2027. gada plānošanas periodam" (turpmāk – noteikumu projekts) ir sagatavots, pamatojoties uz Lauksaimniecības un lauku attīstības likuma 5. panta ceturto daļu, kā arī saskaņā ar
1) Komisijas 2022. gada 11. novembra Īstenošanas lēmumu Nr. CCI: 2023LV06AFSP001 ar kuru apstiprina Latvijas 2023.–2027. gada KLP stratēģisko plānu attiecībā uz Savienības atbalstu, ko finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda un Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (turpmāk – Īstenošanas lēmums);
2) Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 2. decembra Regulu (ES) 2021/2115, ar ko izveido noteikumus par atbalstu stratēģiskajiem plāniem, kuri dalībvalstīm jāizstrādā saskaņā ar kopējo lauksaimniecības politiku (KLP stratēģiskie plāni) un kurus finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda (ELGF) un no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA), un ar ko atceļ Regulas (ES) Nr. 1305/2013 un (ES) Nr. 1307/2013 (turpmāk – regula 2021/2115);
3) Komisijas 2022. gada 6. septembra Īstenošanas regulu (ES) 2022/1475, ar ko nosaka sīki izstrādātus noteikumus par to, kā Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2021/2115 īsteno attiecībā uz KLP stratēģisko plānu izvērtēšanu un uzraudzībai un izvērtēšanai vajadzīgās informācijas sniegšanu;
4) Eiropas Komisijas 2022. gada 14. decembra Regulu (ES) 2022/2472, ar kuru, piemērojot Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. pantu, dažu kategoriju atbalstu lauksaimniecības un mežsaimniecības nozarē un lauku apvidos atzīst par saderīgu ar iekšējo tirgu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
2023. gada 1. janvārī stājas spēkā Latvijas Kopējās lauksaimniecības politikas stratēģiskais plāns 2023.–2027. gadam (turpmāk – KLP stratēģiskais plāns) un sākās jaunais 2023.–2027. gada Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda un Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai plānošanas periods. Noteikumi nosaka Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtību intervencē "Atbalsts Eiropas Inovāciju partnerības darba grupu projektu īstenošanai".
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Uzsākot jauno Kopējās lauksaimniecības politikas stratēģiskā plāna 2023.–2027. gadam (turpmāk – KLP SP) plānošanas periodu, nepieciešami jauni Ministru kabineta noteikumi, jo ir pieņemti jauni Eiropas Savienības normatīvie akti par atbalsta piešķiršanu lauku attīstībai no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (turpmāk – ELFLA). 2022. gada 11. novembrī Eiropas Komisija apstiprināja Zemkopības ministrijas izstrādāto KLP SP 2023.–2027. gadam. Noteikumu projektā noteiktās intervences "Atbalsts Eiropas Inovāciju partnerības darba grupu projektu īstenošanai" (turpmāk – intervence) mērķis ir veicināt sadarbību lauksaimniecībā, mežsaimniecībā un lauksaimniecības produktu (izņemot zivsaimniecības produktu) pārstrādē, lai risinātu šo nozaru praktiskās vajadzības, dodot iespēju izstrādāt jaunus produktus, procesus, tehnoloģijas un metodes, kas, ieviestas praksē, sniegtu praktisku uzlabojumu saimnieciskajā darbībā vai nodrošinātu resursu efektīvu izmantošanu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Lauksaimniecības un mežsaimniecības jomā galvenais trūkums ir nepietiekama savstarpējā sadarbība starp zinātniskajām institūcijām un lauku uzņēmējiem-praktiķiem (lauksaimniecības, mežsaimniecības un lauksaimniecības produktu pārstrādes uzņēmumiem), lai veicinātu uz šo nozaru praktiskajām vajadzībām vērstu risinājumu izstrādi un to ieviešanu un pielietojumu praksē.
Ieguldījumi inovāciju un jaunu produktu, procesu, tehnoloģiju un metožu attīstībā sekmēs lauksaimniecības, pārtikas ražošanas un mežsaimniecības konkurētspēju un ilgtspējību, vienlaikus dodot ieguldījumu arī Eiropas inovāciju partnerības mērķu sasniegšanā, tostarp nodrošinot pētījumu rezultātu izplatīšanu, kā arī produktu un metožu izstrādi un to integrāciju ražošanas procesā.
Šāds atbalsts veicinātu ne tikai augstas pievienotās vērtības inovatīvu produktu ražošanu un zināšanu pārnesi, vienlaikus palielinot uzņēmumu konkurētspēju, pārstrukturēšanu un to iesaistīšanos vietējā un pasaules tirgos, bet arī lauku saimniecību tehnoloģisko attīstību, ekonomiskās dzīvotspējas uzlabošanu un ražīguma paaugstināšanu, praksē izmantojot sadarbības projektos radītās zināšanas un tehnoloģijas, tostarp digitālās. Tādējādi kopumā tiktu veicināta lauksaimniecības un mežsaimniecības nozaru attīstība.
Risinājuma apraksts
Īstenojot intervenci, tiks atbalstīta ciešāka sadarbība starp lauksaimniecības, mežsaimniecības, pārtikas pārstrādes nozares pārstāvjiem, konsultantiem un pētniekiem, veicinot inovatīvu produktu, pakalpojumu un metožu izstrādi, kā arī pieejamo inovācijas pasākumu plašāku izmantošanu un jaunu risinājumu ātrāku un plašāku ieviešanu praksē.
Intervencē atbalsts tiks sniegts Eiropas Inovācijas partnerības (turpmāk - EIP) darba grupām inovatīvu projektu īstenošanai lauksaimniecības, mežsaimniecības un lauksaimniecības produktu pārstrādes nozarē, atbalstot tādu projektu īstenošanu, kas paredz inovatīvus risinājumus, nosakot ievērojami plašāku potenciālo labuma guvēju loku, tēmas aktualitāti un potenciālo pievienoto vērtību un sekmējot nozaru attīstību kopumā.
Šis atbalsts sekmēs lauksaimniecības, pārtikas ražošanas un mežsaimniecības konkurētspēju un ilgtspējību, nodrošinot pētījumu rezultātu izplatīšanu, kā arī izstrādāto produktu un metožu integrāciju ražošanas procesā. Tādējādi kopumā tiktu veicināta lauksaimniecības un mežsaimniecības nozaru attīstība.

Noteikumu projekta 6. punktā ir atsauce uz prioritārām jomām, kas tika noteiktas darba grupās, kuras organizēja Latvijas Lauku konsultāciju un izglītības centrs. Darba grupās piedalījās nevalstisko organizāciju, izglītības un pētniecības institūciju pārstāvji, konsultāciju sniedzēji, kā arī lauksaimnieki un mežsaimnieki. Prioritārās jomas ir apstiprinātas Lauksaimniecības, zivsaimniecības, pārtikas un meža nozares zināšanu un inovāciju stratēģiskajā vadības padomē, tomēr tās nav ierobežojošas un projekts var tikt vērsts arī uz citu tēmu risinājumu, ciktāl tas nav pretrunā ar EIP mērķiem.
Intervencē izveidojot sadarbību, EIP darba grupai ir jānoslēdz savstarpējs sadarbības līgums, kurā jāparedz sadarbības partneru funkciju sadale projekta īstenošanā, pienākumi un atbildība, jānosaka vadošais partneris, jānorāda plānotais kopējais finansējums, katra sadarbības partnera projekta daļas finansējums un katra sadarbības partnera ieguldījums sadalījumā pa ieguldījumu veidiem (finansiālais, materiālais vai cilvēkresursu ieguldījums), jāparedz norēķinu kārtība starp sadarbības partneriem un saistības, kas iziet no projekta īstenošanas. Tāpat jāparedz nosacījumi un kārtība par sadarbības partnera izstāšanos no grupas, kā arī līguma laušanas nosacījumi.

Noteikumu projekta terminos "inovācija" un "jauns produkts" (2.4. un 2.5. apakšpunkts) lietotais jēdziens "būtiski uzlabojumi" nozīmē, piemēram, jaunu funkciju pievienošanu, funkcionālo īpašību un lietojuma uzlabošanu, tostarp kvalitātes paaugstināšanu, finansiālo pieejamību, lietojamības, ērtuma uzlabošanu, ekonomiskāku izmantošanu, izturības palielināšanu, produkta dzīves cikla pagarināšanu.

Lauksaimniecības produktu pārstrādes uzņēmums ir saimnieciskās darbības veicējs, kā arī individuālais komersants vai juridiska persona, kas pārstrādā lauksaimniecības produktus;

Eiropas Inovāciju partnerības darba grupa ir tāda darba grupa, ko izveidojuši sadarbības partneri, lai īstenotu projektus, kas sekmē Eiropas Inovāciju partnerības mērķu sasniegšanu.

Obligāts intervences nosacījums ir rezultātu publiskošana (rezultāts nav patentējams), lai nodrošinātu, ka projekta rezultāts tiek plaši izplatīts un praksē ieviesti inovatīvi risinājumi.

Intervences finansējums sadalīts šādi: vienai EIP darba grupai nozares līmenī kopējā attiecināmo izmaksu summa nepārsniedz 300 000 euro, bet vienai EIP darba grupai saimniecības līmenī kopējā attiecināmo izmaksu summa nepārsniedz 100 000 euro.
Ja atbalsta saņēmējs, īstenojot projektu, iegādājas tehniku, iekārtas un to aprīkojumu, kas turpmāk var tikt izmantoti saimnieciskajā darbībā, paredzēta arī projekta uzraudzība – pieci gadi pēc projekta īstenošanas.
Atbalsts šajā intervencē par vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām nevar pārklāties ar atbalstu no citiem līdzīgiem atbalsta pasākumiem. Demarkācija un potenciālais dubultā finansējuma risks tiks novērsts, projektu līmenī Lauku atbalsta dienestam sadarbojoties ar Centrālo un finanšu līgumu aģentūru.

Tā kā saskaņā ar informatīvo ziņojumu "Latvijas Viedās specializācijas monitoringa sistēma" (izskatīts Ministru kabinetā 15.09.2015.; protokols Nr. 47, 35.§) (turpmāk – informatīvais ziņojums par RIS3 monitoringu) intervence ir noteikta par vienu no Latvijas Viedās specializācijas stratēģijas (turpmāk – RIS3) īstenošanas instrumentiem, tajā īstenotās darbības tiešā veidā sniegs ieguldījumu RIS3 īstenošanā un mērķu sasniegšanā.

Iesniegtie projektu iesniegumi sākotnēji tiks sarindoti atbilstoši noteikumu projekta 1. pielikumā minētajiem projektu atlases kritēriju punktiem, kuri ir izskatīti un š. g. 26. septembrī apstiprināti KLP stratēģiskā plāna 2023.–2027. gadam Uzraudzības komitejā. Prioritāri atbalstu var saņemt tādi atbalsta pretendenti, kas ieguvuši lielāku projektu atlases punktu skaitu un atbilst atbalsta saņemšanas nosacījumiem. Ja projektu iesniegumu atlasē iegūto punktu skaits ir vienāds, priekšroka dodama projekta iesniegumam ar mazāku Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA) līdzfinansējumu un mazāku projekta attiecināmo izmaksu summu. Lielāks punktu skaits tiek piešķirts šādos kritērijos:
a) darbības kapacitāte;
b) pieprasītā finansējuma intensitāte;
c) pielietojuma diapazons (prioritātes);
d) EIP darba grupas partneru sastāvs;
e) rezultātu izplatīšana
f) projekta ietekme uz ražošanas ciklu;
g) projekta attiecināmo izmaksu summa;
h) projekta gatavība;
i) projekta ekonomiskā ietekme.

Savukārt eksperti novērtē projekta kvalitāti (2. pielikums) tiem projektiem, kuru īstenošanai attiecīgajā kārtā publiskais finansējums ir pietiekams. 2. pielikuma kritēriji arī ir izskatīti un apstiprināti KLP stratēģiskā plāna 2023.–2027. gadam Uzraudzības komitejā. Projekta kvalitāti novērtē pēc šādiem kritērijiem:
a) inovācija;
b) identificēto risināmo jautājumu (vajadzību vai problēmu) novērtējuma kvalitāte un tā loģiskā sasaiste ar projekta mērķiem un darbībām;
c) ietekmes novērtējums uz primārajiem ražotājiem;
d) ieguvums nozarei un sektoram;
e) risku analīze;
f) ekonomiskās lietderības novērtējums;
g) kopējais paredzamais finansējums un tā atbilstība projekta mērķu sasniegšanai, kā arī finansējuma sadalījums starp partneriem.

Pamatojoties uz noteikumu projektu, tiks sagatavota metodika "Vienas vienības izmaksas – stundas likmes atalgojums sadarbības partneriem”. Metodika tiks sagatavota un saskaņota līdz projekta iesniegšanas izsludināšanas kārtai.

Lai nodrošinātu to, ka KLP finansētās darbības nepārklājass ar citu ES fondu finansētām darbībām, Lauku atbalsta dienestam (turpmāk – LAD) ir izveidota tieša sasaiste ar Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda vadības informācijas sistēmu, kurā iespējams pārbaudīt projektu nepārklāšanās un atbalsta nedublēšanos. Ir paredzēts, ka LAD sadarbībā ar citām attiecīgām iestādēm, izmantojot šo sistēmu, veic pārbaudi jau projektu iesniegšanas brīdī arī projektu uzskaites sistēmā, lai nodrošinātu to, ka par vieniem un tiem pašiem ieguldījumiem netiek saņemts dubults atbalsts.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Atbalsts veicinās primārā ražotāja izaugsmi un palielinās tā konkurētspēju, tā sekmējot nozares konkurētspēju kopumā.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Noteikumu projektā ietvertais tiesiskais regulējums attieksies uz atbalsta pretendentiem, kas ir EIP darba grupa.
EIP darba grupu ir izveidojuši sadarbības partneri tāda projekta īstenošanai, kas sekmē EIP mērķu sasniegšanu. EIP darba grupa apvieno vismaz trīs dažādus un neatkarīgus sadarbības partnerus – lauksaimniekus, mežsaimniekus, lauksaimniecības produktu pārstrādātājus,  lauksaimniecības, mežsaimniecības vai lauksaimniecības produktu pārstrādes nozares nevalstisko organizāciju vai kooperatīvu pārstāvjus, pētniekus (arī studentus), konsultantus vai citas inovācijās ieinteresētās puses.

Kopumā visā 2023.–2027. gada plānošanas periodā indikatīvi plānotas 95 EIP darba grupas.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

Ietekmes apraksts
Atbalsts veicinās uzņēmumu attīstību un palielinās konkurētspēju

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

Ietekmes apraksts
Atbalsts veicinās uzņēmumu izaugsmi un palielinās konkurētspēju, tā sekmējot arī nozares konkurētspēju kopumā.

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Atbalsts veicinās saimniecību un saimniecisko darbību veicēju izaugsmi un palielinās konkurētspēju, tā palielinot arī nozares konkurētspēju kopumā.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts tiešā veidā ietekmēs mikrouzņēmumus, kā arī mazos un vidējos uzņēmumus, jo dod iespēju radīt un attīstīt jaunus produktus.

2.2.5. uz konkurenci:

Ietekmes apraksts
Atbalsts veicinās lauksaimniecības un mežsaimniecības uzņēmumu izaugsmi un palielinās konkurētspēju.

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
2 975 000
0
2 975 000
2 975 000
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
2 975 000
0
2 975 000
2 975 000
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
3 500 000
0
3 500 000
3 500 000
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
3 500 000
0
3 500 000
3 500 000
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
-525 000
0
-525 000
-525 000
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
-525 000
0
-525 000
-525 000
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
-525 000
-525 000
-525 000
5.1. valsts pamatbudžets
0
-525 000
-525 000
-525 000
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Saskaņā ar Ministru kabineta 2022. gada 18. janvāra protokolu Nr. 3 34.§ "Informatīvais ziņojums "Par Latvijas Kopējās lauksaimniecības politikas stratēģisko plānu 2023.–2027. gadam"" norādīto indikatīvo finansējumu un Latvijas Kopējās lauksaimniecības politikas stratēģisko plānu 2023.–2027. gadam intervencei "Atbalsts Eiropas Inovāciju partnerības darba grupu projektu īstenošanai" publiskais finansējums apstiprināts 17 500 000 euro apmērā (no tā ES līdzfinansējums 85 % jeb 14 875 000 euro un valsts finansējums 15 % jeb 2 625 000 euro). Atbalsta publiskais finansējums sadalīts pa gadiem vienādās daļās: 2024. gadā – 3 500 000 euro, 2025. gadā – 3 500 000 euro, 2026. gadā – 3 500 000 euro, 2027. gadā – 3 500 000 euro un 2028. gadā – 3 500 000 euro
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Nepieciešamo finansējumu noteikumu projektā plānoto pasākumu īstenošanai Zemkopības ministrija pieprasīs normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā no valsts budžeta programmas 80.00.00 "Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai".
Zemkopības ministrija atbalstu intervences īstenošanai izmaksās no budžeta apakšprogrammas 65.10.00. "Maksājumu iestādes izdevumi Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA) projektu un pasākumu īstenošanai (2023–2027)".
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32021R2115
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 2. decembra Regula (ES) 2021/2115, ar ko izveido noteikumus par atbalstu stratēģiskajiem plāniem, kuri dalībvalstīm jāizstrādā saskaņā ar kopējo lauksaimniecības politiku (KLP stratēģiskie plāni) un kurus finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda (ELGF) un no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA), un ar ko atceļ Regulas (ES) Nr. 1305/2013 un (ES) Nr. 1307/2013
Apraksts
Regula 2021/2115
 
ES tiesību akta CELEX numurs
32022R1475
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2022. gada 6. septembra Īstenošanas regula (ES) 2022/1475, ar ko nosaka sīki izstrādātus noteikumus par to, kā Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2021/2115 īsteno attiecībā uz KLP stratēģisko plānu izvērtēšanu un uzraudzībai un izvērtēšanai vajadzīgās informācijas sniegšanu
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32022R2472
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Komisijas 2022. gada 14. decembra Regula (ES) 2022/2472, ar kuru, piemērojot Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. pantu, dažu kategoriju atbalstu lauksaimniecības un mežsaimniecības nozarē un lauku apvidos atzīst par saderīgu ar iekšējo tirgu.
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 2. decembra Regula (ES) 2021/2115, ar ko izveido noteikumus par atbalstu stratēģiskajiem plāniem, kuri dalībvalstīm jāizstrādā saskaņā ar kopējo lauksaimniecības politiku (KLP stratēģiskie plāni) un kurus finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda (ELGF) un no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA), un ar ko atceļ Regulas (ES) Nr. 1305/2013 un (ES) Nr. 1307/2013
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Vispārīga atsauce uz regulu 2021/2115
Noteikumu projekta 2 .punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2021/2115 127. panta 1. punkts
Noteikumu projekta 3. un 4. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2021/2115 127. panta 2. punkts
Noteikumu projekta 4. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2021/2115 127. panta 3. punkts
Noteikumu projekta 20. un 40. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Regula (ES) 2021/2115 paredz visus iespējamos pasākumus, ko var atbalstīt ar Eiropas lauksaimniecības fondu lauku attīstībai starpniecību, un dalībvalstis, ņemot vērā ekonomisko un sociālo situāciju valstī, izvēlas konkrētus pasākumus.

Regula (ES) 2021/2115 dalībvalstīm paredz rīcības brīvību regulas ieviešanā, tomēr izvēlētajiem nosacījumiem ir jābūt aprakstītiem KLP stratēģiskajā plānā 2023.–2027. un pamatotiem ar visaptverošu SVID analīzi.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2022. gada 6. septembra Īstenošanas regula (ES) 2022/1475, ar ko nosaka sīki izstrādātus noteikumus par to, kā Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2021/2115 īsteno attiecībā uz KLP stratēģisko plānu izvērtēšanu un uzraudzībai un izvērtēšanai vajadzīgās informācijas sniegšanu
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas 2022/1475 13. pants
Noteikumu projekta 37. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Regula (ES) 2022/1475 paredz visus iespējamos pasākumus, ko var atbalstīt ar Eiropas lauksaimniecības fondu lauku attīstībai starpniecību, un dalībvalstis, ņemot vērā ekonomisko un sociālo situāciju valstī, izvēlas konkrētus pasākumus.

Regula (ES) 2022/1475 dalībvalstīm paredz rīcības brīvību regulas ieviešanā, tomēr izvēlētajiem nosacījumiem ir jābūt aprakstītiem KLP stratēģiskajā plānā 2023.–2027. un pamatotiem ar visaptverošu SVID analīzi.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Komisijas 2022. gada 14. decembra Regula (ES) 2022/2472, ar kuru, piemērojot Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. pantu, dažu kategoriju atbalstu lauksaimniecības un mežsaimniecības nozarē un lauku apvidos atzīst par saderīgu ar iekšējo tirgu.
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas 2022/2472 8., 13. un 64. pants
Noteikumu projekta 52. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Projekts šo jomu neskar.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Lauku atbalsta dienests
Nevalstiskās organizācijas
Latvijas Lauku konsultāciju un izglītības centrs
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation/9bb59269-6396-46aa-918e-0fcb3767ce1a

 

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Sabiedriskās līdzdalības iznākumā tika saņemti komentāri no trīs organizācijām – SIA "Bulduru Dārzkopības vidusskola", Latvijas Biozinātņu un tehnoloģiju universitātes un SIA "Latvijas Lauku konsultāciju un izglītības centrs".
Saņemtie iebildumi un priekšlikumi ir apkopoti un izvērtēti (sk. papildu dokumentus). 

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Zemkopības ministrija
  • Lauku atbalsta dienests
  • Latvijas Lauku konsultāciju un izglītības centrs

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi