Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
Iekšlietu ministrijas informācijas centrs informē, ka 19.05.2024 19:00-21:00 tiks veikti FPRIS (Fizisku personu reģistrācijas IS) tehniskie darbi, šajā laika posmā iespējami autentifikācijas traucējumi izmantojot vienotās pieteikšanās moduli.
23-TA-2592: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 21. jūnija noteikumos Nr. 376 "Kārtība, kādā aprēķina un sadala valsts budžeta mērķdotāciju pedagogu darba samaksai pašvaldību vispārējās izglītības iestādēs un valsts augstskolu vispārējās vidējās izglītības iestādēs"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 21. jūnija noteikumos Nr. 376 "Kārtība, kādā aprēķina un sadala valsts budžeta mērķdotāciju pedagogu darba samaksai pašvaldību vispārējās izglītības iestādēs un valsts augstskolu vispārējās vidējās izglītības iestādēs"" (turpmāk - projekts) sagatavots, lai nodrošinātu pedagogiem darba samaksu no 2024.gada 1.janvāra, nosakot mērķdotācijas apmēru vienam izglītojamam pirmsskolas izglītības programmās, vispārējā pamatizglītības programmās 1.-6.klasē un 7.-9.klasē un vispārējās vidējās izglītības programmās 10.-12.klasē, kā arī mērķdotācijas apmēru izglītojamam, kurš mazākumtautību izglītības programmas apguvis iepriekšējā mācību gadā pirmsskolas izglītībā un pamatizglītībā. Projekts izstrādāts saskaņā ar Satversmes tiesas 2023.gada 29. jūnija spriedumā noteikto lietā Nr. 2022-31-03 (turpmāk - spriedums), kurā Satversmes tiesa secināja, ka pirmsskolas izglītības pedagogi un vispārējās pamatizglītības un vispārējās vidējās izglītības pedagogi atrodas vienādos un pēc noteiktiem kritērijiem salīdzināmos apstākļos. Ievērojot minēto, ir sagatavots grozījums Ministru kabineta 2023. gada 18. aprīļa rīkojumā Nr. 226 "Par pedagogu zemākās darba samaksas likmes pieauguma grafiku laikposmam no 2023. gada 1. septembra līdz 2025. gada 31. decembrim" (23-TA-2689) (turpmāk - grafiks), kurā noteikts, ka no 2024. gada 1. janvāra pieaug pedagogu, tai skaitā pedagogu pirmsskolas izglītībā, zemākā vienas darba stundas likme - 9,54 euro, tātad pedagogu zemākā vienas darba stundas likme tiek izlīdzināta pirmsskolas izglītībā un pamata, vispārējā vidējā, speciālā, profesionālā, interešu izglītībā, profesionālās ievirzes izglītībā. 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
No 2024.gada 1.janvāra jānodrošina pedagogu darba samaksa, saskaņā ar grafiku un spriedumu, jānosaka mērķdotācijas apmērs vienam izglītojamam: pirmsskolas, vispārējā pamata 1.-6.klasē un 7.-9.klasē un vispārējās vidējās izglītības programmās 10.-12.klasē, kā arī, jānodrošina papildu finansējums pedagogiem mācību gadā, kurā pāriet uz izglītības satura īstenošanu valsts valodā izglītojamiem, kuri mazākumtautību izglītības programmas apguvuši iepriekšējā mācību gadā, nosakot viena izglītojamā mērķdotācijas apmēru pirmsskolas izglītībā un pamatizglītībā. 
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2024.
Pamatojums
Nepārtrauktības nodrošināšana pedagogu darba samaksas aprēķinos un finansējuma piešķiršanā.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2022. gada 21. jūnija noteikumos Nr. 376 "Kārtība, kādā aprēķina un sadala valsts budžeta mērķdotāciju pedagogu darba samaksai pašvaldību vispārējās izglītības iestādēs un valsts augstskolu vispārējās vidējās izglītības iestādēs" (turpmāk - MK noteikumi Nr. 376)  ir noteikts, ka Izglītības un zinātnes ministrija aprēķina mērķdotāciju pašvaldībai vienam mēnesim atbilstoši noteiktajiem mērķdotācijas apmēriem uz vienu izglītojamo pirmsskolā, 1.-6., 7.-9., 10.-12.klašu grupās, kā arī aprēķina papildu finansējumu to pedagogu darba samaksai (pedagogu palīgiem, logopēdiem pirmsskolas izglītībā; pedagogu palīgiem, logopēdiem, pagarinātās dienas grupas skolotājiem pamatizglītībā), kuri īsteno izglītības programmas mācību gadā, kurā pāriet uz izglītības satura īstenošanu valsts valodā izglītojamiem, kuri mazākumtautību izglītības programmas apguvuši iepriekšējā mācību gadā, nosakot viena iepriekš minētā izglītojamā izmaksu pirmsskolas izglītībā un pamatizglītībā. 
 2023.gada 29. jūnijā spriedumā Satversmes tiesa secināja, ka pirmsskolas izglītības pedagogi un vispārējās pamatizglītības un vispārējās vidējās izglītības pedagogi atrodas vienādos un pēc noteiktiem kritērijiem salīdzināmos apstākļos. Ievērojot minēto, ir sagatavots grozījums grafikā, kurā noteikts, ka no 2024. gada 1. janvāra pieaug pedagogu, tai skaitā pedagogu pirmsskolas izglītībā, zemākā vienas darba stundas likme - 9,54 euro, tātad pedagogu zemākā vienas darba stundas likme tiek izlīdzināta pirmsskolas izglītībā un pamata, vispārējā vidējā, speciālā, profesionālā, interešu izglītībā, profesionālās ievirzes izglītībā. 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Lai nodrošinātu grafika un sprieduma izpildi, nepieciešams veikt grozījumus MK noteikumu Nr. 376 5. punktā noteiktajam, kas nosaka mērķdotācijas apmēru uz vienu izglītojamo, palienot viena izglītojamā izmaksu.
MK noteikumu Nr. 376 5.punktā noteikta mērķdotācija pašvaldībai vienam mēnesim, atbilstoši šādam viena izglītojamā mērķdotācijas apmēram:
- bērnam pirmsskolas izglītības programmās – 105,15 euro;
- 1.–6. klases izglītojamam – 108,64 euro;
- 7.–9. klases izglītojamam – 139,99 euro;
- 10.–12. klases izglītojamam – 150,43 euro;
- 1.–9. klases izglītojamiem slimnīcās un sociālās aprūpes iestādēs, kurās īsteno ilgstoši slimojošo bērnu un skolēnu izglītošanu ārpus izglītības iestādes un pamatizglītības programmās ar augstākiem plānotajiem rezultātiem – 124,31 euro;
- 1.–12. klases izglītojamiem, kuri apgūst speciālās izglītības programmas speciālās izglītības klasēs (grupās) vai iekļaujoši vispārējās izglītības iestādēs un neklātienes un tālmācības vispārējās izglītības programmās  – 132,67 euro.
Minētās viena izglītojamā izmaksas nenodrošina mērķdotācijas apmēru pašvaldībai, lai no 2024. gada 1. janvāra īstenotu grafikā noteikto.  
Risinājuma apraksts
Projekts paredz MK noteikumos Nr. 376 palielināt no 2024.gada 1.janvāra mērķdotācijas apmēru vienam izglītojamam, izsakot 5.punktu jaunā redakcijā: tiek noteikts mērķdotācijas aprēķins pašvaldībai vienam mēnesim, atbilstoši šādam mērķdotācijas apmēram uz vienu izglītojamo:
- bērnam pirmsskolas izglītības programmās – 129,44 euro;
- 1.–6. klases izglītojamam – 121,93 euro;
- 7.–9. klases izglītojamam – 157,12 euro;
- 10.–12. klases izglītojamam – 168,84 euro;
- 1.–9. klases izglītojamiem slimnīcās un sociālās aprūpes iestādēs, kurās īsteno ilgstoši slimojošo bērnu un skolēnu izglītošanu ārpus izglītības iestādes un pamatizglītības programmās ar augstākiem plānotajiem rezultātiem – 139,52 euro;
- 1.–12. klases izglītojamiem, kuri apgūst speciālās izglītības programmas speciālās izglītības klasēs (grupās) vai iekļaujoši vispārējās izglītības iestādēs un neklātienes un tālmācības vispārējās izglītības programmās  – 148,90 euro.
Problēmas apraksts
Tehniski nav iespējams precizēt MK noteikumu Nr. 376 8.1 punktu, kas nosaka viena izglītojamā, kas mazākumtautību izglītības programmas apguvis iepriekšējā mācību gadā, izmaksu pirmsskolas izglītībā un pamatizglītībā, jo TAP portāla sistēma nedod spēkā esošās redakcijas konsolidēto redakciju, no likumi.lv tiek izgūta nākotnes redakcija, kura nepieļauj iespēju šo apakšpunktu izteikt citā redakcijā.
Risinājuma apraksts
Projekts paredz  MK noteikumus Nr. 376 papildināt 29.3 punktu, kas paredz svītrot 8.1 punktu.
Problēmas apraksts
Lai nodrošinātu papildu finansējumu pedagogu darba samaksai (pedagogu palīgiem, logopēdiem pirmsskolas izglītībā; pedagogu palīgiem, logopēdiem, pagarinātās dienas grupas skolotājiem pamatizglītībā), kuri īsteno izglītības programmas mācību gadā, kurā pāriet uz izglītības satura īstenošanu valsts valodā izglītojamiem, kas mazākumtautību izglītības programmas apguvuši iepriekšējā mācību gadā, saskaņā ar grafiku un spriedumu, nepieciešams veikt grozījumus MK noteikumos Nr. 376, palielinot viena izglītojamā mērķdotācijas apjomu pirmsskolas izglītības programmās un pamatizglītības programmās. MK noteikumos Nr. 376, iepriekš minētajiem izglītojamiem, viena izglītojamā mērķdotācijas apjoms pirmsskolas izglītības programmās noteikts 30,67 euro, pamatizglītības programmās- 17,97 euro.
Risinājuma apraksts
Projekts paredz MK noteikumus Nr. 376 papildināt ar 8.3 punktu, kas nosaka, ka no 2024.gada 1.janvāra papildu finansējums to pedagogu darba samaksai, kuri īsteno izglītības programmas mācību gadā, kurā pāriet uz izglītības satura īstenošanu valsts valodā izglītojamiem, kas mazākumtautību izglītības programmas apguvuši iepriekšējā mācību gadā, tiek aprēķināts, ņemot vērā šo izglītojamo skaitu sistēmā kārtējā gada 1. septembrī, atbilstoši šādam mērķdotācijas apmēram uz vienu izglītojamo: pirmsskolas izglītības programmās 34,41euro, pamatizglītības programmās - 20,16 euro.
Attiecīgi MK noteikumos Nr. 376 svītrots 29.1 punkts un 29.2 punkts nosakot šo punktu normas projekta noslēguma punktā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Projekts skatāms vienlaikus ar noteikumu tiesību akta projektu "Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 5. jūlija noteikumos Nr. 445 "Pedagogu darba samaksas noteikumi"" (23-TA-2259) un  tiesību akta projektu "Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 15. jūlija noteikumos Nr. 477 "Speciālās izglītības iestāžu un vispārējās izglītības iestāžu speciālās izglītības klašu (grupu) finansēšanas kārtība" (23-TA-2673).
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
532 721 571
0
638 957 578
72 026 821
642 100 071
70 113 485
68 395 607
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
532 721 571
0
638 957 578
72 026 821
642 100 071
70 113 485
68 395 607
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
532 721 571
0
638 957 578
72 026 821
642 100 071
70 113 485
68 395 607
2.1. valsts pamatbudžets
532 721 571
0
638 957 578
72 026 821
642 100 071
70 113 485
68 395 607
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Projekta finansiālā ietekme skatāma pie MK rīkojumu (23-TA-2320; 23-TA-2331, 23-TA-2334 un 23-TA-2337) projektiem.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Esošais finansējums norādīts tām programmām ko projekts ietekmē (1.pielikums):
Ailē "saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam" norādīts likumā "Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam" 2023. gadam apstiprinātais finansējums;
Ailēs "saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru" norādīts apstiprinātais pieļaujamais valsts pamatbudžeta izdevumu apjoms 2025. un 2026. gadam.

Projekta īstenošanai nepieciešama finansējuma apmērs 2.pielikumā.
Projekts skatāms vienlaikus ar noteikumu tiesību akta projektu "Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 5. jūlija noteikumos Nr. 445 "Pedagogu darba samaksas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija) (23-TA-2259).

Lai nodrošinātu Ministru kabineta 2023. gada 18. aprīļa rīkojuma Nr. 226 "Par pedagogu zemākās darba samaksas likmes pieauguma grafiku laikposmam no 2023. gada 1. septembra līdz 2025. gada 31. decembrim" (turpmāk- grafiks) un Satversmes tiesas 2023.gada 29. jūnija spriedumu lietā Nr. 2022-31-03 izpildi 2024. gadā un turpmāk, ministrija iesniedza prioritārā pasākuma pieteikumu 15_1_H "Pedagogu darba samaksas pieauguma grafika īstenošanas 2.solim no 2024. gada 1. janvāra".
Savukārt, lai nodrošinātu finansējumu saistībā ar atbalstu pedagogiem, kuri īsteno secīgu pāreju uz mācībām valsts valodā mazākumtautību izglītojamiem pirmsskolas un pamatizglītības pakāpē, ministrija iesniedza prioritārā pasākuma pieteikumu 15_1_P “Lai īstenotu secīgu pāreju uz mācībām valsts valodā”.
Ministrijas priekšlikumi prioritāro pasākumu īstenošanai iekļauti informatīvā ziņojuma "Par priekšlikumiem valsts budžeta prioritārajiem pasākumiem 2024. gadam un budžeta ietvaram 2024.–2026. gadam" 1. pielikumā, kas izskatīts un atbalstīts Ministru kabineta 2023. gada 26. septembra sēdē.

Informācija par papildu nepieciešamo finansējumu skatāma pie MK rīkojumu (23-TA-2320; 23-TA-2331, 23-TA-2334 un 23-TA-2337) projektiem, kā arī norādīta pie tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 5. jūlija noteikumos Nr. 445 "Pedagogu darba samaksas noteikumi" (23-TA-2259).
Projekts skatāms vienlaikus ar noteikumu tiesību akta projektu "Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 5. jūlija noteikumos Nr. 445 "Pedagogu darba samaksas noteikumi"" (23-TA-2259) un  tiesību akta projektu "Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 15. jūlija noteikumos Nr. 477 "Speciālās izglītības iestāžu un vispārējās izglītības iestāžu speciālās izglītības klašu (grupu) finansēšanas kārtība" (23-TA-2673).
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • pašvaldības, izglītības iestādes

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
1. pielikums
Nosaukums
Apstiprinātais finansējums
2. pielikums
Nosaukums
Papildus nepieciešamais finansējums projekta īstenošanas nodrošināšanai