Anotācija (ex-ante)

22-TA-214: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2009. gada 1. septembra noteikumos Nr. 981 "Bērnu nometņu organizēšanas un darbības kārtība"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2009. gada 1. septembra noteikumos Nr. 981 "Bērnu nometņu organizēšanas un darbības kārtība"" (turpmāk – projekts) izstrādāts, jo atbilstoši Valsts aizsardzības mācības un Jaunsardzes likuma 5.panta pirmās daļas deleģējumam ir pieņemti Ministru kabineta 2021. gada 15. jūnija noteikumi Nr.381 "Valsts aizsardzības mācības nometņu organizēšanas un darbības kārtība". Attiecīgi valsts aizsardzības mācības nometņu organizēšanai turpmāk nav nepieciešams piemērot Ministru kabineta 2009. gada 1. septembra noteikumos Nr. 981"Bērnu nometņu organizēšanas un darbības kārtība" noteikto nometņu organizēšanas un darbības kārtību.
Papildus projektā iekļautas arī prasības, lai maksimāli ierobežotu riska faktorus Covid-19 izplatībai.  

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikt, ka valsts aizsardzības mācības nometņu organizēšanai nav nepieciešams piemērot Ministru kabineta 2009. gada 1. septembra noteikumos Nr. 981"Bērnu nometņu organizēšanas un darbības kārtība" noteikto nometņu organizēšanas un darbības kārtību, kā arī nodrošināt epidemioloģiskās drošības pasākumu ievērošanu bērnu nometnēs, lai ierobežotu SARS-CoV-2 koronavīrusa izraisītās Covid-19 slimības izplatību, un paredzēt, ka bērnu nometņu vadītāju apliecība var tikt izsniegta arī elektroniski.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ir pieņemti Ministru kabineta 2021. gada 15. jūnija noteikumi Nr.381 "Valsts aizsardzības mācības nometņu organizēšanas un darbības kārtība".
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ņemot vērā, ka Ministru kabineta noteikumos par valsts aizsardzības mācības nometņu organizēšanu un darbību jau noteiktas visas darbības, kas veicamas nometnes sagatavošanas posmā un īstenojot interešu izglītību nometnes norises laikā, nosakāms, ka uz valsts aizsardzības mācības nometnēm nav attiecināma Ministru kabineta 2009. gada 1. septembra noteikumos Nr. 981 "Bērnu nometņu organizēšanas un darbības kārtība" noteiktā nometņu organizēšanas un darbības kārtība, izņemot prasību nometņu vadītājiem iegūt nometņu vadītāja apliecību, kā arī prasību ievērot  normatīvajos aktos par epidemioloģiskās drošības pasākumiem un pretepidēmijas pasākumiem Covid-19 izplatības ierobežošanai noteikto.

2009. gada 1. septembra noteikumu Nr. 981 "Bērnu nometņu organizēšanas un darbības kārtība" 11.punktā šobrīd noteikts, ka par nometnes vadītāju var būt persona, kura apguvusi Izglītības un zinātnes ministrijas apstiprināto nometņu vadītāju kursu programmu un saņēmusi Valsts izglītības satura centra apliecību par programmas apguvi.
Ņemot vērā Covid-19 izplatības ierobežošanai noteikto, šobrīd bērnu nometņu vadītāju kursi tiek organizēta attālināti, bet izsniedzamās apliecības tiek sagatavotas papīra formātā, kas nozīmē, ka kursu dalībniekiem no attālākiem reģioniem jābrauc uz Rīgu, lai saņemtu apliecību. Nepieciešams noteikt, ka Valsts izglītības satura centra izsniegtās apliecības ir iespēja saņemt ar drošu elektronisko parakstu.

Ministru kabineta 2009. gada 1. septembra noteikumi Nr. 981 "Bērnu nometņu organizēšanas un darbības kārtība"  paredz, ka pirms nometnes darbības uzsākšanas organizētājam jānodrošina vairāku prasību ievērošana t.sk. jāsaņem Inspekcijas atzinums, ka nometne ir gatava uzsākt darbību. Tomēr noteikumu 9.punktā ir noteikti izņēmumi kādiem nometņu veidiem un gadījumiem Veselības inspekcijas atzinumus nav nepieciešams t.i. nometnei ārpus telpām, nometnei telpās un ārpus telpām par nometnes darbību ārpus telpām u.c.  Līdz 2021.gada 31.decembrim jau bija noteikta prasība, ka Veselības inspekcijas atzinums tomēr ir nepieciešams visām nometnēm, tādējādi izņēmumi netika pieļauti. Šobrīd nav iespējams prognozēt epidemioloģiskās situācijas attīstību līdz gada beigām, un bērnu nometņu organizēšana ir augsta riska darbība no bīstamas infekcijas slimības ierobežošanas viedokļa. Arī āra un apvienoto iekštelpu/āra nometņu darbībā jānodrošina, ka tiek ievēroti epidemioloģiskās drošības pasākumi, lai ierobežotu Covid-19 izplatību. Lai arī Veselības inspekcija 2021.gadā ir sagatavojusi Vadlīnijas piesardzības pasākumiem bērnu nometņu organizētājiem, Inspekcijas atzinums, kā izsniegšanai Inspekcija ierodas uz vietas nometnes teritorijā un izvērtē situāciju ir nepieciešams, lai efektīvāk izslēgtu novēršamos riskus. Tādēļ nepieciešams atjaunot prasību, ka visām nometnēm darbības uzsākšanai jāsaņem Veselības inspekcijas atzinums.

Ministru kabineta 2009. gada 1. septembra noteikumi Nr. 981 "Bērnu nometņu organizēšanas un darbības kārtība", līdz ārkārtējās situācijas beigām arī Ministru kabineta 2021. gada 9. oktobra rīkojuma Nr. 720 "Par ārkārtējās situācijas izsludināšanu" 5.38. apakšpunktā noteiktas papildprasības, kas jāievēro klātienē rīkojot bērnu nometnes un noteikts, ka vienā grupā ir ne vairāk kā 20 dalībnieki. Kā arī nometnēs, kas tiek organizētas brīvā dabā vai atsevišķās ēkās, ir pieļaujama vairāku grupu dalība, ja tiek veikti visi nepieciešamie epidemioloģiskās drošības pasākumi un nodrošināts, ka šo grupu dalībnieki un personāls nometnes darbības laikā nesatiekas. Tāpat šobrīd ir noteiktas prasības, ka nometnē var piedalīties darbinieki, kuriem ir vakcinācijas vai pārslimošanas sertifikāts un bērni līdz 12 gadu vecumam, kuriem pēdējo 72 stundu laikā pirms nometnes sākuma ir veikts RNS tests un tas ir negatīvs, kā arī bērni no 12 gadu vecuma ar vakcinācijas vai pārslimošanas sertifikātu. Kā arī visi nometnes dalībnieki nometnes darbības laikā veic antigēna paštestu atbilstoši Slimību profilakses un kontroles centra algoritmam. Ņemot vērā, ka noteiktās papildu drošības prasības, īpaši attiecībā uz paštestēšanos ir noteiktas ārkārtējās situācijas rīkojumā, pēc kura beigām, tās nebūs spēkā, ir nepieciešams pagarināt arī Noteikumu Nr.981 19.5 punktā noteikto laika periodu prasībai par ģimenes ārsta izziņu visiem dalībniekiem (tai skaitā dalībniekiem, kuru veselība tiek uzraudzīta normatīvajos aktos par sportistu un bērnu ar fizisko slodzi veselības aprūpi un medicīnisko uzraudzību noteiktajā kārtībā) dalībai visās nometnēs.
Risinājuma apraksts
Izstrādājot noteikumus par valsts aizsardzības mācības nometņu organizēšanu un darbību, kopīgi ar Valsts izglītības satura centra speciālistiem tika noteikts, ka valsts aizsardzības mācības nometņu vadītājiem, tāpat kā bērnu nometņu vadītājiem, jāapgūst Izglītības un zinātnes ministrijas apstiprināto nometņu vadītāju kursu programmu, saņemot par to apliecību. Prasība iegūt šādu apliecību attiecīgi iekļauta Ministru kabineta 2021. gada 15. jūnija noteikumu Nr.381 "Valsts aizsardzības mācības nometņu organizēšanas un darbības kārtība" 21.punktā.

Nosakot, ka bērnu nometņu vadītāji var saņemt bērnu nometņu vadītāju apliecības ar drošu elektronisko parakstu, tas atvieglos bērnu nometņu vadītājiem apliecības saņemšanas kārtību, samazinās valsts iestādes izdevumus –sūtot apliecības pa pastu, vai, nometņu vadītājiem no attālākiem reģioniem braucot tām pakaļ.

Papildus noteikumu projektā paredzēts svītrot 19.4 un 19.5 apakšpunktu un papildināt noteikumus ar regulējumu, kas noteiktu, ka līdz šī gada beigām visām nometnēm nepieciešams saņemt Veselības inspekcijas atzinumu, kā arī nometņu dalībniekiem būs jāsaņem izziņa no ģimenes ārsta un tai ir jābūt izsniegtai ne vēlāk kā septiņas dienas pirms nometnes darbības uzsākšanas.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • skolēni
Ietekmes apraksts
-
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Aizsardzības ministrija, Jaunsardzes centrs, Veselības ministrija
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Lai informētu sabiedrību par projektu un dotu iespēju izteikt viedokli, tas atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumiem Nr. 970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" pirms tā iesniegšanas Valsts kancelejā tika ievietots Aizsardzības ministrijas tīmekļvietnē, kā arī Ministru kabineta tīmekļvietnē.
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Organizētās sabiedrības līdzdalības ietvaros rakstiski viedokļi par projektu nav saņemti.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Jaunsardzes centrs
  • Veselības inspekcija
  • Valsts izglītības satura centrs

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi