Anotācija (ex-ante)

23-TA-1681: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2010. gada 21. jūnija noteikumos Nr. 564 "Uzturēšanās atļauju noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
ES dokuments
Apraksts
Nepieciešamība pārņemt nacionālajos normatīvajos aktos regulējumu, kas iekļauts Eiropas Parlamenta un Padomes 2021.gada 20.oktobra direktīvā Nr. 2021/1883/ES par trešo valstu valstspiederīgo ieceļošanas un uzturēšanās nosacījumiem augsti kvalificētas nodarbinātības nolūkā un ar ko atceļ Padomes Direktīvu 2009/50/EK (turpmāk - Direktīva Nr. 2021/1883/ES).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Pārņemt Ministru kabineta 2010. gada 21. jūnija noteikumos Nr.564 "Uzturēšanās atļauju noteikumi" (turpmāk - Noteikumi Nr. 564) Direktīvā Nr. 2021/1883/ES iekļauto regulējumu, kā arī saskaņot ar likumu "Par nodokļiem un nodevām" un 2023.gada 8.jūnija likumu "Grozījumi Imigrācijas likumā".
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
1) Pašreiz nacionālajos normatīvajos aktos ir iekļauts regulējums saistībā ar Eiropas Savienības zilās kartes pieprasīšanas procedūru, bet, ievērojot to, ka 2021. gada 20. oktobrī ir pieņemts jauns Eiropas Savienības tiesību akts - Direktīva Nr. 2021/1883/ES, ir nepieciešams precizēt spēkā esošās tiesību normas, kā arī atsevišķos gadījumos papildināt ar jaunajā direktīvā iekļauto regulējumu.
2) Noteikumi Nr. 564 nav saskaņoti ar 2023. gada 8. jūnija likumu "Grozījumi likumā "Par nodokļiem un nodevām"" un 2023. gada 8. jūnija likumu "Grozījumi Imigrācijas likumā". 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Noteikumos Nr. 564 paredzēti dažādi atvieglojumi Valsts ieņēmumu dienesta administrētās padziļinātās sadarbības programmas dalībniekiem - īsāks izsaukuma pieteikuma izskatīšanas termiņš (divas darbdienas piecu darbdienu vietā) un atbrīvojums no uzaicinātā ārzemnieka izglītības dokumenta iesniegšanas, ja persona netiks nodarbināta reglamentētā profesijā. Ievērojot to, ka likumā "Par nodokļiem un nodevām" veikti grozījumi, paredzot no 2024.gada 1.janvāra pārtraukt padziļinātās sadarbības programmas darbību, no Noteikumiem Nr. 564 nepieciešams svītrot atsauces uz šo programmu.
Risinājuma apraksts
No Noteikumiem Nr. 564 izslēgti atvieglojumi padziļinātās sadarbības programmas dalībniekiem, jo programma no 2024.gada vairs netiks turpināta.
Problēmas apraksts
2023. gada 8. jūnija likums "Grozījumi Imigrācijas likumā" paredz pārtraukt pastāvīgās uzturēšanās atļauju piešķiršanu uz pirmā iesnieguma pamata personām ar latvisku (lībisku) izcelsmi un viņu ģimenes locekļiem, nosakot tiesības pieprasīt termiņuzturēšanās atļaujas uz pieciem gadiem. Noteikumi Nr. 564, savukārt, paredz gadījumus, kad personām, pieprasot termiņuzturēšanās atļaujas, nav nepieciešams Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldē apstiprināts izsaukums, bet šīs kategorijas ārzemnieki no šīs prasības nav atbrīvoti, lai gan viņiem Latvijas Republikā nav uzaicinātāja. 
Risinājuma apraksts
Ievērojot to, ka trešo valstu pilsoņiem ar latvisku (lībisku) izcelsmi Latvijas Republikā nav uzaicinātāja, jo viņu lēmums pārcelties uz dzīvi Latvijas Republikā nav saistīts ar ģimenes apvienošanu, bet ir patstāvīgs lēmums, kas saistīts ar personu vēlmi atgriezties etniskās izcelsmes valstī, tiesību akta projektā paredzēts atbrīvot šīs personas no nepieciešamības pēc Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldē apstiprināta izsaukuma, pieprasot termiņuzturēšanās atļauju. Šīs izņēmums attieksies arī uz šo personu ģimenes locekļiem, kas ieceļos kopā ar galveno iesniedzēju, savukārt, ja ģimenes loceklis vēlēsies ieceļot jau pēc tam, kad galvenais iesniedzējs būs pārcēlies uz dzīvi Latvijā, izsaukums būs nepieciešams. 
Problēmas apraksts
2023.gada 17. novembrī spēkā stājās Direktīva Nr. 2021/1883/ES. Lai gan lielākā daļa tajā ietverto nosacījumu jau ir pārņemti Imigrācijas likumā, nepieciešams veikt vēl atsevišķus grozījumus Noteikumos Nr. 564, jo tajos esošais regulējums nepilnīgi pārņem Eiropas Savienības tiesību aktā noteikto.
Risinājuma apraksts
Ieviešot Direktīvas Nr. 2021/1883/ES nosacījumus:
1) noteikts, ka informācijas un komunikācijas tehnoloģiju jomas vadītājiem vai vecākajiem speciālistiem nepieciešama trīs gadu pieredze (piecu gadu vietā), lai kvalificētos Eiropas Savienības zilās kartes pieprasīšanai;
2) precizēts, ka Eiropas Savienības zilās kartes pieprasītājam nav nepieciešams iesniegt izglītības dokumentus, ja viņam jau bijušas piešķirtas tiesības uz nodarbinātību Latvijas Republikā un nemainās nodarbināšanas joma.
3) noteikts, ka ārzemniekam, kuram Eiropas Savienības zilā karte bijusi izsniegta citā Eiropas Savienības dalībvalstī un kurš Eiropas Savienības zilo karti pieprasa Latvijā, nav jāiesniedz izglītību vai pieredzi apliecinoši dokumenti, ja vien viņš netiks nodarbināts reglamentētā profesijā;
4) noteikts, ka Eiropas Savienības zilās kartes pieprasīšanas gadījumā darba līguma termiņam jāsasniedz vismaz sešu mēnešu laikposms;
5) noteikts, ka Eiropas Savienības zilās kartes turētāja darba devēja maiņas gadījumā personai nav jāsaņem jauna Eiropas Savienības zilā karte, bet jaunajam darba devējam jānoformē izsaukums, pēc kura apstiprināšanas viņš var uzsākt ārzemnieka nodarbināšanu. Ja darba devēja maiņa notiek brīdī, kad ārzemniekam jau iestājies bezdarba periods vai pēc tam, kad ārzemnieks vismaz 12 mēnešus jau uzturējies Latvijas Republikā ar Eiropas Savienības zilo karti, darba devējs var uzsākt viņa nodarbināšanu nekavējoties pēc izsaukuma pieteikuma iesniegšanas.
Problēmas apraksts
Noteikumu Nr. 564 pašreizējā redakcija paredz uzturēšanās atļaujas pieprasīšanai vai reģistrēšanai nepieciešamo dokumentu iesniegšanas kārtību, nosakot iespēju dokumentus iesniegt pa pastu vai, apstiprinot ar drošu elektronisko parakstu. Ievērojot to, ka Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde īsteno Patvēruma, migrācijas un integrācijas fonda 2021.-2027. gada programmas projektu "Vienotās migrācijas informācijas sistēmas programmatūras platformas modernizēšana (1.posms)", kura ietvaros līdz 2026.gada 1.novembrim paredzēts izstrādāt elektronisko pakalpojumu - migrācijas portālu, nepieciešams Noteikumos Nr. 564 noteikt, ka dokumentu iesniegšana var tikt realizēta arī, izmantojot šo elektronisko risinājumu.
Risinājuma apraksts
Projekts paredz, ka no 2026.gada 1.novembra ārzemnieki, viņu pilnvarotās personas vai uzaicinātāji varēs iesniegt pieteikumu uzturēšanās atļaujas pieprasīšanai vai reģistrēšanai, izmantojot Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes izstrādāto elektronisko pakalpojumu - migrācijas portālu. Portālā uzturēšanās atļaujas pieprasītājs varēs izveidot lietotāja kontu, autentificējoties ar drošu elektronisko parakstu vai bez tā (norādot personas elektroniskā pasta adresi). Personas identifikācija notiks, personai pieprasot ieceļošanas vīzu vai ierodoties saņemt uzturēšanās atļauju. Paredzams, ka šāda iesniegšanas procedūra ievērojami samazinās valsts pārvaldes iestāžu administratīvo slogu, jo personas dokumenti jau būs digitalizēti, un personas sniegtā informācija varēs tikt izmantota, neveicot tās atkārtotu ievadi informācijas sistēmā. Ievērojot to, ka personām nebūs vairākkārt jāierodas Latvijas Republikas diplomātiskajā vai konsulārajā pārstāvniecībā, lai klātienē iesniegtu dokumentus uzturēšanās atļaujas pieprasīšanai, administratīvā sloga samazināšana attieksies arī uz pārstāvniecībām un fiziskajām personām - atļauju pieprasītājiem, turklāt portāla funkcionalitāte nodrošinās iespēju sekot dokumentu virzībai un ar portāla starpniecību elektroniski sazināties ar Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldi. Papildu informācijas pieprasīšanas gadījumā komunikāciju paredzēts veikt ar portāla starpniecību. Pastāvot šaubām par iesniegto dokumentu kvalitāti un autentiskumu, būs iespējams pieprasīt personām ierasties Latvijas Republikas diplomātiskajā vai konsulārajā pārstāvniecībā vai Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldē, lai sniegtu interviju un uzrādītu dokumentu oriģinālus. Sākotnējā laikposmā tiktu saglabāta arī iespēja dokumentus atkārtotas uzturēšanās atļaujas pieprasīšanai iesniegt arī pa pastu, tomēr, lai pēc iespējas ātrāk nodrošinātu pilnīgu pāreju uz portāla izmantošanu, šī iespēja tiktu nodrošināta tikai portāla darbības sākumposmā un tikai personām, kuras jau uzturas Latvijas Republikā. Atbilstošā norma iekļaujama Noteikumos Nr. 564 jau šobrīd, lai pastāvētu tiesisks pamats portāla izstrādes uzsākšanai. Vienlaikus normatīvajā aktā paredzēta iespēja ārzemniekiem, kuriem ir drošs elektroniskais paraksts, iesniegt dokumentus pirmreizējas uzturēšanās atļaujas pieprasīšanai arī tad, ja viņi neuzturas Latvijas Republikas teritorijā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • trešo valstu pilsoņi, kas pieprasa uzturēšanās atļaujas Latvijas Republikā.
Ietekmes apraksts
Projekts ietekmē fiziskās personas - ārzemniekus, kas pieprasa uzturēšanās atļaujas. Galvenā ietekme attiecas uz Eiropas Savienības zilās kartes pieprasītājiem, bet no 2026. gada 1. novembra - uz visiem ārzemniekiem, jo paredzēts mainīt uzturēšanās atļaujas pieprasīšanai nepieciešamo dokumentu iesniegšanas kārtību, nodrošinot to iesniegšanas iespēju ar elektroniskā pakalpojuma starpniecību.
Juridiskās personas
  • Juridiskās personas, kas uzaicina augsti kvalificētus ārzemniekus
Ietekmes apraksts
Ietekme galvenokārt skar darba devējus, kas uzaicina augsti kvalificētus ārzemniekus (Eiropas Savienības zilās kartes pieprasītājus).

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

-

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

-

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

-

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

-

2.2.5. uz konkurenci:

-

2.2.6. uz nodarbinātību:

Ietekmes apraksts
Darba devējiem būs elastīgāki  nosacījumi, uzaicinot uzturēties augsti kvalificētus trešo valstu pilsoņus - informācijas tehnoloģiju jomā nodarbinātajiem būs nepieciešams pierādīt darba pieredzi tikai trīs gadu laikposmā (nevis piecu, kā šobrīd), darba devēja maiņas gadījumā nebūs jāformē jauna Eiropas Savienības zilā karte, bet tikai jāapstiprina izsaukums ārzemnieka nodarbināšanai.

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Tiesību akta projekta izpilde tiks nodrošināta piešķirto finanšu līdzekļu ietvaros.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32021L1883
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
EIROPAS PARLAMENTA UN PADOMES 2021. gada 20. oktobra direktīva Nr. 2021/1883/ES par trešo valstu valstspiederīgo ieceļošanas un uzturēšanās nosacījumiem augsti kvalificētas nodarbinātības nolūkā un ar ko atceļ Padomes Direktīvu 2009/50/EK
Apraksts
Eiropas Savienības tiesību akts nosaka trešo valstu valstspiederīgo ieceļošanas un uzturēšanās nosacījumus augsti kvalificētas nodarbinātības nolūkā.

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
EIROPAS PARLAMENTA UN PADOMES 2021. gada 20. oktobra direktīva Nr. 2021/1883/ES par trešo valstu valstspiederīgo ieceļošanas un uzturēšanās nosacījumiem augsti kvalificētas nodarbinātības nolūkā un ar ko atceļ Padomes Direktīvu 2009/50/EK
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
26. panta 1. punkts un I pielikums
3. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
5. panta 6. punkta "a" apakšpunkts
4. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
5. panta 6. punkta "a" apakšpunkts, 21. panta 4. punkta pirmās daļas "a" apakšpunkts
5. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
5. panta 1. punkta "a" apakšpunkts
7. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
15. panta 2. punkta "a" apakšpunkts un otrā daļa, 15. panta 3. punkts, 15. panta 4. punkts
9. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
1) tiesību akta projektā paredzēts izmantot Direktīvas Nr. 2021/1883 15.panta 2. un 3. punktā noteikto iespēju - paziņot par darba devēja maiņu.
2) tiesību akta projektā paredzēts neizmantot Direktīvas Nr. 2021/1883 21. panta 4. punkta trešajā daļā un 5. punktā noteikto iespēju - atkārtoti pārbaudīt augstāko profesionālo kvalifikāciju, ja šāda pārbaude tikusi veikta jau citā Eiropas Savienības dalībvalstī. Šāda pārbaude radītu pārmērīgu administratīvo slogu un neveicinātu augstas kvalifikācijas strādājošo piesaisti.
3) tiesību akta projektā nav paredzēts izmantot Direktīvas Nr. 2021/1883 22.panta 4.punktā noteikto iespēju - mobilitātes gadījumā pieprasīt pierādījumus, ka Eiropas Savienības zilās kartes pieprasītāju ģimenes locekļi kopā ar viņiem uzturējušies citā Eiropas Savienības dalībvalstī. Šādas nepieciešamības nav, jo Latvijas nacionālie normatīvie akti paredz iespēju apvienot ģimeni gan tad, ja ģimenes locekļiem pirms tam bijusi kopīga mājsaimniecība, gan tad, ja tādas nav bijis (piemēram, jaunizveidotās ģimenes).
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
Pārējie ES tiesību akta nosacījumi pārņemti Imigrācijas likumā un Ministru kabineta 2017. gada 25. aprīļa noteikumos Nr. 225 "Noteikumi par ārzemniekam nepieciešamo finanšu līdzekļu apmēru un finanšu līdzekļu esības konstatēšanu".
ES tiesību aktā paredzēto piezīmju iekļaušana Eiropas Savienības zilajās kartēs tiks nodrošināta, papildinot informācijas sistēmu - Vienotās migrācijas informācijas sistēma un Personu apliecinošu dokumentu informācijas sistēma - funkcionalitāti.

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
-
Nevalstiskās organizācijas
-
Cits
-

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Ieviešot elektronisko pakalpojumu - migrācijas portālu, būtiski pieaugs digitalizēto personu iesniegto dokumentu īpatsvars.
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Ieviešot elektronisko pakalpojumu - migrācijas portālu, būs iespējams optimizēt pieteikumu izskatīšanas procesu.
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Ieviešot elektronisko pakalpojumu - migrācijas portālu - tiks uzlabots uzturēšanās atļaujas pieprasīšanas un piešķiršanas process.

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi