Anotācija (ex-ante)

23-TA-2855: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2005. gada 1. novembra noteikumos Nr. 836 "Noteikumi par transportlīdzekļa vadītāja darba un atpūtas laika uzskaites digitālās kontrolierīces (tahogrāfa) karšu izsniegšanu, anulēšanu un apturēšanu uz laiku"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts “"Grozījumi Ministru kabineta 2005. gada 1. novembra noteikumos Nr. 836 „Noteikumi par transportlīdzekļa vadītāja darba un atpūtas laika uzskaites digitālās kontrolierīces (tahogrāfa) karšu izsniegšanu, anulēšanu un apturēšanu uz laiku”  (turpmāk - Noteikumu projekts) ir izstrādāts saskaņā ar Autopārvadājumu likuma 5.1 panta pirmās daļas 6. punktu, kurā noteikts, ka Ministru kabinets nosaka kārtību transportlīdzekļa vadītāja darba un atpūtas laika uzskaites digitālās kontrolierīces (tahogrāfa) karšu izsniegšanai, anulēšanai un apturēšanai uz laiku, kuru VSIA „Autotransporta direkcija” (turpmāk - Autotransporta direkcija) īsteno, pildot tai deleģēto valsts pārvaldes uzdevumu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir pilnveidot un vienkāršot digitālā tahogrāfa karšu pakalpojuma sniegšanu, nodrošinot pakalpojuma saņēmēja digitālās fotogrāfijas un paraksta atveidojuma iegūšanu no transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistra, kā arī atteikties no dokumentu kopijām, kas pievienojamas iesniedzot iesniegumu. Tādējādi samazināsies administratīvais slogs klientam, kā arī tiks nodrošināta iespēja sniegt šos pakalpojumus e-pakalpojumu ietvaros.
Spēkā stāšanās termiņš
01.07.2024.
Pamatojums
Paredzēts, ka Noteikumu projekts stājas spēkā 2024.gada 1. jūlijā, tādējādi harmonizējot to ar 2023.gada 22.jūnija Grozījumos Ceļu satiksmes likumā pieņemto 14.1 panta 12. daļas grozījuma spēkā stāšanās datumu.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Transportlīdzekļa vadītāja digitālā tahogrāfa karšu izsniegšana tiek īstenota atbilstoši 2005. gada 1. novembra Ministru kabineta noteikumiem Nr. 836 “Noteikumi par transportlīdzekļa vadītāja darba un atpūtas laika uzskaites digitālās kontrolierīces (tahogrāfa) karšu izsniegšanu, anulēšanu un apturēšanu uz laiku” (turpmāk - MK noteikumi Nr. 836). Šobrīd, lai pieteiktu un noformētu transportlīdzekļa vadītāja digitālā tahogrāfa karti, klientam fiziski ir jāierodas Autotransporta direkcijas klientu apkalpošanas centrā, lai digitālā tahogrāfa kartes personalizācijai un sertifikācijai iegūtu klienta fotogrāfiju un paraksta atveidojumu atbilstoši minēto procesu tehniskajām prasībām, kā arī ir nepieciešams pievienot iesniegumam personas dokumenta kopija, uzrādot oriģinālu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
MK noteikumu Nr. 836 11.punktā noteikts, ka, lai saņemtu, atjaunotu vai nomainītu transportlīdzekļa vadītāja digitālā tahogrāfa karti, transportlīdzekļa vadītājam fiziski ir jāierodas kādā no Autotransporta direkcijas klientu apkalpošanas centriem un jāiesniedz iesniegums, tam jāpievieno personas dokumentu kopijas, uzrādot oriģinālus, kā arī Autotransporta direkcijas darbiniekam jāveic transportlīdzekļa vadītāja fotografēšana un paraksta atveidojuma iegūšana. Šobrīd transportlīdzekļa vadītājam nav iespējas pieteikt digitālā tahogrāfa vadītāja kartes pirmreizējo izsniegšanu vai atjaunošanu, izmantojot e-pakalpojumus.
Risinājuma apraksts
Līdz ar Grozījumiem Ceļu satiksmes likumā, kas pieņemti 2023. gada 22. jūnijā, grozījums Ceļu satiksmes likuma 14.1 panta 12. daļā stājas spēkā 2024. gada 1.jūlijā, un tas noteic, ka Autotransporta direkcija no transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistra iegūst vadītāja apliecības īpašnieka digitālo fotogrāfiju un paraksta atveidojumu digitālā tahogrāfa karšu izgatavošanai. Tādējādi tiks mazināts administratīvais slogs un iesniedzamo dokumentu apjoms.
MK noteikumu Nr. 836 11. punkta ievaddaļa tiek izteikta jaunā redakcijā, nosakot, ka lai saņemtu, atjaunotu vai nomainītu vadītāja karti, transportlīdzekļa vadītājs uzrāda personu apliecinošu dokumentu un derīgu vadītāja apliecību.
Tiek svītrots MK noteikumu Nr. 836 11.3. un 11.4. apakšpunkts.
Lai veicinātu e-pakalpojumu attīstību un pakalpojuma pieejamību, MK noteikumi Nr. 836 tiek papildināti ar 11.1 punktu, nosakot, ka: “Iesnieguma iesniedzēja, kurš ir derīgas Latvijā izsniegtas vadītāja apliecības īpašnieks,  digitālo fotogrāfiju un paraksta atveidojumu iegūst no transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistra. Ja digitālo fotogrāfiju un paraksta atveidojumu nav iespējams iegūt no minētā reģistra vai vadītāja apliecība izsniegta citā valstī, digitālās fotogrāfijas izgatavošana un paraksta atveidojuma iegūšana tiek veikta Autotransporta direkcijā.”.
Noteikumi Nr. 836 tiek papildināt ar 11.2 punktu, kas nosaka iespēju transportlīdzekļa vadītājam, kuram ir derīga Latvijā izsniegta vadītāja apliecība,  vadītāja kartes saņemšanai atbilstoši pirmreizējās izsniegšanas vai atjaunošanas kārtībai pieteikties elektroniski, aizpildot speciālu tiešsaistes formu Autotransporta direkcijas tīmekļa vietnē www.atd.lv (e-pakalpojums) un identifikācijai izmantot vienotajā valsts un pašvaldību pakalpojumu portālā www.latvija.lv pieejamos personas identifikācijas līdzekļus. 
Problēmas apraksts
Noteikumu Nr. 836 21., 22., 40. punkts un 35.1. apakšpunkts neatbilst spēkā esošajiem normatīvajam regulējumam un faktiskajai situācijai.
Risinājuma apraksts
Noteikumu Nr. 836 21. punkts tiek precizēts, norādot uz konkrētu karšu veidu, savukārt, 22. un 40. punkts tiek izteikts jaunā redakcijā, tā nodrošinot šo punktu atbilstību spēkā esošo normatīvo aktu prasībām.
Noteikumu Nr. 836 35.1. apakšpunkts tiek izteikts jaunā redakcijā, papildinot tekstu aiz vārdiem „regulas Nr. 165/2014 26. panta 7. punktā” ar vārdiem „un 7.a punktā”, paredzot atsauci uz regulā Nr. 165/2014 ietverto un spēkā stājušos grozījumu par dalībvalsts kompetentās iestādes tiesībām prasīt, lai transportlīdzekļa vadītājs aizstātu vadītāja karti ar jaunu, ja tas ir vajadzīgs, lai izpildītu attiecīgās tehniskās specifikācijas.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • transportlīdzekļu vadītāji, kam nepieciešams saņemt, atjaunot vai nomainīt transportlīdzekļa vadītāja digitālā tahogrāfa karti
Ietekmes apraksts
Personām samazināsies administratīvais slogs, jo tiks pilnveidots un vienkāršots digitālā tahogrāfa karšu pakalpojums, kā arī tiks nodrošināta iespēja saņemt, atjaunot vai nomainīt digitālā tahogrāfa karti e-pakalpojumu ietvaros.
Juridiskās personas
  • uzņēmumi, kas veic pasažieru un kravu pārvadājumus
Ietekmes apraksts
Samazināsies administratīvais slogs, jo tiks pilnveidots un vienkāršots digitālā tahogrāfa karšu pakalpojums, kā arī uzņēmumu transportlīdzekļu vadītājiem tiks nodrošināta iespēja saņemt, atjaunot vai nomainīt digitālā tahogrāfa karti e-pakalpojumu ietvaros.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Satiksmes ministrija, VSIA "Autotransporta direkcija"
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Satiksmes ministrija
  • VSIA "Autotransporta direkcija"
  • Valsts policija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-
-

7.5. Cita informācija


Projekta izpildē iesaistītās institūcijas to realizēs esošā finansējuma ietvaros.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi