24-TA-976: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par nekustamā īpašuma "Stikli" Inčukalna pagastā, Siguldas novadā, daļas pirkšanu projekta "Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve "Rail Baltica" koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu" īstenošanai" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas likuma (turpmāk – Atsavināšanas likums) 9. panta pirmā daļa.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz projekta "Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve "Rail Baltica" koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu" (turpmāk – Rail Baltica projekts) īstenošanai no privātpersonas atsavināt tai piederošā nekustamā īpašuma "Stikli" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 80640080099) Inčukalna pagastā, Siguldas novadā, daļu - zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 80640080262) 0,66 ha platībā, kas ir izveidota, sadalot zemes vienību ar kadastra apzīmējumu 80640080099, 9,5 ha platībā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Īstenojot Rail Baltica projektu, nepieciešams atsavināt privātpersonai piederoša nekustamā īpašuma "Stikli" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 80640080099) Inčukalna pagastā, Siguldas novadā (turpmāk – Nekustamais īpašums), daļu - zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 80640080262) 0,66 ha platībā (turpmāk – Nekustamā īpašuma daļa).
Rail Baltica projekta īstenošanai paredzētā darbība, nosakot dzelzceļa līnijas trases novietojumu Latvijas teritorijā, akceptēta ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 467 "Par Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras līnijas Rail Baltica būvniecībai paredzētās darbības akceptu". Ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 468 "Par nacionālo interešu objekta statusa noteikšanu Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūrai Rail Baltica" Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūrai Rail Baltica un ar tās būvniecību saistītajām būvēm noteikts nacionālo interešu objekta statuss.
Saskaņā ar pilnsabiedrības "RB Latvija" veiktās izpētes "Eiropas standarta platuma dzelzceļa līnijas Rail Baltica Latvijas posma detalizēta tehniskā izpēte un ietekmes uz vidi novērtējums" tehniskajiem risinājumiem un to detalizāciju būvprojektos Rail Baltica trases robeža skar Nekustamā īpašuma daļu.
Rail Baltica projekta īstenošanai ir atsavināma zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 80640080262) 0,66 ha platībā, kas nepieciešama Rail Baltica dzelzceļa infrastruktūras publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras nodalījuma joslā izbūvei.
Nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta publiskās lietošanas dzelzceļa transporta infrastruktūras projekta attīstībai un atbilstoši akciju sabiedrības "RB Rail" sniegtajai informācijai par būvprojekta tehniskajiem risinājumiem, atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai, ievērojot Dzelzceļa likuma 15. panta pirmajā daļā noteikto, ka zeme valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā ir valsts īpašums.
Rail Baltica projekta īstenošanai paredzētā darbība, nosakot dzelzceļa līnijas trases novietojumu Latvijas teritorijā, akceptēta ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 467 "Par Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras līnijas Rail Baltica būvniecībai paredzētās darbības akceptu". Ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 468 "Par nacionālo interešu objekta statusa noteikšanu Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūrai Rail Baltica" Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūrai Rail Baltica un ar tās būvniecību saistītajām būvēm noteikts nacionālo interešu objekta statuss.
Saskaņā ar pilnsabiedrības "RB Latvija" veiktās izpētes "Eiropas standarta platuma dzelzceļa līnijas Rail Baltica Latvijas posma detalizēta tehniskā izpēte un ietekmes uz vidi novērtējums" tehniskajiem risinājumiem un to detalizāciju būvprojektos Rail Baltica trases robeža skar Nekustamā īpašuma daļu.
Rail Baltica projekta īstenošanai ir atsavināma zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 80640080262) 0,66 ha platībā, kas nepieciešama Rail Baltica dzelzceļa infrastruktūras publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras nodalījuma joslā izbūvei.
Nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta publiskās lietošanas dzelzceļa transporta infrastruktūras projekta attīstībai un atbilstoši akciju sabiedrības "RB Rail" sniegtajai informācijai par būvprojekta tehniskajiem risinājumiem, atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai, ievērojot Dzelzceļa likuma 15. panta pirmajā daļā noteikto, ka zeme valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā ir valsts īpašums.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nekustamais īpašums ierakstīts Rīgas rajona tiesas Inčukalna pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 1531. Īpašuma tiesības uz Nekustamo īpašumu nostiprinātas fiziskai personai (turpmāk – Īpašnieks).
Nekustamais īpašums (pēc zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 80640080099) 9,5 ha platībā sadales) sastāv no:
1. zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 80640080261) 8,95 ha platībā (netiek skarta ar Rail Baltica projekta risinājumiem);
2. zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 80640080262) 0,66 ha platībā (Rail Baltica projekta īstenošanai atsavināmā zemes vienība);
3. zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 80640080100) 4 ha platībā (netiek skarta ar Rail Baltica projekta risinājumiem);
4. zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 80640080100) 2 ha platībā (netiek skarta ar Rail Baltica projekta risinājumiem).
Nekustamā īpašuma zemesgrāmatas nodalījumā ierakstīts lietu tiesību apgrūtinājums: ieraksts par noteiktu lietošanas tiesību aprobežojumu energoapgādes objektu aizsargjoslās, energoapgādes komersanta objektu ierīkošanai, pārbūvei, atjaunošanai un ekspluatācijai. Ieraksta pamats ir 2019. gada 10. septembra līgums par zemes izmantošanu Energoapgādes objekta ierīkošanai un aprobežojuma noteikšanu. Lietošanas tiesību aprobežojums noteikts, pamatojoties uz Enerģētikas likuma 19.1 panta pirmo daļu, kas noteic, ka energoapgādes komersantu objektu (izņemot ēkas) ierīkošanai, pārbūvei, atjaunošanai un ekspluatācijai nosakāmi nekustamo īpašumu lietošanas tiesību aprobežojumi.
Atbilstoši Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas (turpmāk – NĪVKIS) datiem atsavināmajai zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 80640080262 ir noteikti šādi apgrūtinājumi:
- no 10 līdz 25 kilometriem garas dabiskas ūdensteces vides un dabas resursu aizsardzības aizsargjoslas teritorija lauku apvidos – 0,01 ha platībā;
- ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu gaisvadu līniju ar nominālo spriegumu 330 kilovolti, ja tā šķērso meža teritoriju – 0,21 ha platībā.
Atbilstoši 2019. gada 10. septembra līguma noteikumiem par zemes izmantošanu Energoapgādes objekta ierīkošanai un aprobežojuma noteikšanu, Enerģētikas likumā un Aizsargjoslu likumā noteikto, lai ievērotu ar attiecīgās aizsargjoslas veidu noteiktos ierobežojumus un aizsargātu objektus vai arī vidi un cilvēkus, Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamo būvdarbu izpildē būs ievērojami vispārējie un speciālie būvnoteikumi, kas noteic pienākumu pie būvdarbu ieceres dokumentācijas izstrādes saņemt atbildīgo institūciju (valsts institūciju) un inženiertīklu īpašnieku tehniskos noteikumus, tai skaitā arī vietējās pašvaldības saskaņojumu, ja to paredz saistošie noteikumi. Ņemot vērā, ka Nekustamā īpašuma atsavināmā daļa ir apgrūtināta ar vides un dabas resursu aizsardzības aizsargjoslu un ekspluatācijas aizsargjoslu, saskaņā ar Aizsargjoslu likuma normām par darbības ierobežojumiem būvdarbi šāda veida teritorijās nav aizliegti, bet to veikšanai ir nepieciešams saņemt saskaņojumu no atbildīgās valsts iestādes vai arī no aizsargjoslas izveidotāja – attiecīgā objekta īpašnieka vai valdītāja. Tādējādi secināms, ka Nekustamā īpašuma atsavināmai daļai noteiktie apgrūtinājumi ietekmēs Rail Baltica projekta ietvaros veicamos būvdarbus veidā, kas paredz papildus nosacījumu iekļaušanu būvdarbu risinājumos un to izpildes ievērošanu būvdarbu procesa laikā.
Zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 80640080262 NĪVKIS reģistrēts nekustamā īpašuma lietošanas mērķis "Zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā" (NĪLM kods 1101).
Nodalot Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamo Nekustamā īpašuma daļu, atlikumā paliek zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 80640080261) 8,95 ha platībā.
Atbilstoši Siguldas novada pašvaldības 2022. gada 23. novembra atzinumā Nr. A-3.10/4/4957 sniegtajai informācijai pirms sadales zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 80640080099) saskaņā ar teritorijas plānojumu atrodas daļēji ciema Meža Miers teritorijā, funkcionālajā zonā Savrupmāju apbūves teritorija (DzS) un daļa zemes vienības atrodas ārpus ciema robežas, funkcionālajā zonā Mežu teritorija (M) un neliela daļa Lauksaimniecības zemju (L) un Ūdeņu teritorijā (Ū). Līdz ar to atlikusī (neatsavināmā) zemes vienība 8,95 ha platībā (pirms zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 80640080099 sadales un zemes kadastrālās uzmērīšanas atlikusī neatsavināmā daļa minētajā atzinumā norādīta 8,839 ha platībā) atbilst teritorijas plānojumam un pēc Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanas ir izmantojama patstāvīgi. Papildus tam Siguldas novada pašvaldība 2022. gada 5. decembra vēstulē Nr. A-3.10/7/5125 sniedza informāciju, ka Nekustamā īpašuma daļa ir bez apbūves.
Nekustamā īpašuma daļas atsavināšana nerada izmaiņas Nekustamā īpašuma sastāvā esošo atlikušo zemes vienību tālākajā izmantošanā. Nekustamā īpašuma atlikušajai (neatsavināmajai) daļai - zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 80640080261) 8,95 ha platībā tiks saglabāta piekļuve no valsts vietējā autoceļa V75 "Ropaži - Griķukrogs".
Īpašnieks zaudējumus un prasījumus nav pieteicis, kā arī nav sniedzis informāciju par citiem apstākļiem, kas varētu ietekmēt atlīdzības apmēru par Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu.
No Īpašnieka saņemta rakstveida piekrišana Nekustamā īpašuma atsavināšanai atbilstoši noteiktajam atlīdzības apmēram.
Pamatojoties uz Atsavināšanas likuma 9. pantu un Ministru kabineta 2011. gada 15. marta noteikumu Nr. 204 "Kārtība, kādā nosaka taisnīgu atlīdzību par sabiedrības vajadzībām atsavināmo nekustamo īpašumu" 36.1. apakšpunktu, Satiksmes ministrija ar 2024. gada 16. aprīļa lēmumu Nr. 03.1-14/1506 apstiprināja taisnīgas atlīdzības apmēru par nekustamā īpašuma "Stikli" Inčukalna pagastā, Siguldas novadā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 80640080099) daļas - zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 80640080262 ar platību 0,66 ha – atsavināšanu 12 308,00 EUR (divpadsmit tūkstoši trīs simti astoņi euro), ko veido:
1. zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 80640080262 un platību 0,66 ha tirgus vērtība 2 574,00 EUR (divi tūkstoši pieci simti septiņdesmit četri euro);
2. uz zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 80640080262 un platību 0,66 ha esošās mežaudzes tirgus vērtība – 9 734,00 EUR (deviņi tūkstoši septiņi simti trīsdesmit četri euro).
Saskaņā ar Atsavināšanas likuma 27. panta pirmajā un otrajā daļā noteikto Īpašniekam ir tiesības apstrīdēt Satiksmes ministrijas noteikto atlīdzības apmēru.
Ja netiks noslēgts pirkuma līgums par Nekustamā īpašuma daļas labprātīgu atsavināšanu, tiks virzīts likumprojekts par Nekustamā īpašuma daļas piespiedu atsavināšanu sabiedrības vajadzībām.
Pēc Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanas, Satiksmes ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā nostiprinās īpašuma tiesības uz Nekustamā īpašuma daļu zemesgrāmatā uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā.
Saskaņā ar Dzelzceļa likuma pārejas noteikumu 53. punktu Satiksmes ministrija atsavināto Nekustamā īpašuma daļu nodos Rail Baltica projekta īstenotājam pārvaldīšanā tā pienācīgai apsaimniekošanai līdz būvdarbu uzsākšanai.
Nekustamais īpašums (pēc zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 80640080099) 9,5 ha platībā sadales) sastāv no:
1. zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 80640080261) 8,95 ha platībā (netiek skarta ar Rail Baltica projekta risinājumiem);
2. zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 80640080262) 0,66 ha platībā (Rail Baltica projekta īstenošanai atsavināmā zemes vienība);
3. zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 80640080100) 4 ha platībā (netiek skarta ar Rail Baltica projekta risinājumiem);
4. zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 80640080100) 2 ha platībā (netiek skarta ar Rail Baltica projekta risinājumiem).
Nekustamā īpašuma zemesgrāmatas nodalījumā ierakstīts lietu tiesību apgrūtinājums: ieraksts par noteiktu lietošanas tiesību aprobežojumu energoapgādes objektu aizsargjoslās, energoapgādes komersanta objektu ierīkošanai, pārbūvei, atjaunošanai un ekspluatācijai. Ieraksta pamats ir 2019. gada 10. septembra līgums par zemes izmantošanu Energoapgādes objekta ierīkošanai un aprobežojuma noteikšanu. Lietošanas tiesību aprobežojums noteikts, pamatojoties uz Enerģētikas likuma 19.1 panta pirmo daļu, kas noteic, ka energoapgādes komersantu objektu (izņemot ēkas) ierīkošanai, pārbūvei, atjaunošanai un ekspluatācijai nosakāmi nekustamo īpašumu lietošanas tiesību aprobežojumi.
Atbilstoši Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas (turpmāk – NĪVKIS) datiem atsavināmajai zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 80640080262 ir noteikti šādi apgrūtinājumi:
- no 10 līdz 25 kilometriem garas dabiskas ūdensteces vides un dabas resursu aizsardzības aizsargjoslas teritorija lauku apvidos – 0,01 ha platībā;
- ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu gaisvadu līniju ar nominālo spriegumu 330 kilovolti, ja tā šķērso meža teritoriju – 0,21 ha platībā.
Atbilstoši 2019. gada 10. septembra līguma noteikumiem par zemes izmantošanu Energoapgādes objekta ierīkošanai un aprobežojuma noteikšanu, Enerģētikas likumā un Aizsargjoslu likumā noteikto, lai ievērotu ar attiecīgās aizsargjoslas veidu noteiktos ierobežojumus un aizsargātu objektus vai arī vidi un cilvēkus, Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamo būvdarbu izpildē būs ievērojami vispārējie un speciālie būvnoteikumi, kas noteic pienākumu pie būvdarbu ieceres dokumentācijas izstrādes saņemt atbildīgo institūciju (valsts institūciju) un inženiertīklu īpašnieku tehniskos noteikumus, tai skaitā arī vietējās pašvaldības saskaņojumu, ja to paredz saistošie noteikumi. Ņemot vērā, ka Nekustamā īpašuma atsavināmā daļa ir apgrūtināta ar vides un dabas resursu aizsardzības aizsargjoslu un ekspluatācijas aizsargjoslu, saskaņā ar Aizsargjoslu likuma normām par darbības ierobežojumiem būvdarbi šāda veida teritorijās nav aizliegti, bet to veikšanai ir nepieciešams saņemt saskaņojumu no atbildīgās valsts iestādes vai arī no aizsargjoslas izveidotāja – attiecīgā objekta īpašnieka vai valdītāja. Tādējādi secināms, ka Nekustamā īpašuma atsavināmai daļai noteiktie apgrūtinājumi ietekmēs Rail Baltica projekta ietvaros veicamos būvdarbus veidā, kas paredz papildus nosacījumu iekļaušanu būvdarbu risinājumos un to izpildes ievērošanu būvdarbu procesa laikā.
Zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 80640080262 NĪVKIS reģistrēts nekustamā īpašuma lietošanas mērķis "Zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā" (NĪLM kods 1101).
Nodalot Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamo Nekustamā īpašuma daļu, atlikumā paliek zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 80640080261) 8,95 ha platībā.
Atbilstoši Siguldas novada pašvaldības 2022. gada 23. novembra atzinumā Nr. A-3.10/4/4957 sniegtajai informācijai pirms sadales zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 80640080099) saskaņā ar teritorijas plānojumu atrodas daļēji ciema Meža Miers teritorijā, funkcionālajā zonā Savrupmāju apbūves teritorija (DzS) un daļa zemes vienības atrodas ārpus ciema robežas, funkcionālajā zonā Mežu teritorija (M) un neliela daļa Lauksaimniecības zemju (L) un Ūdeņu teritorijā (Ū). Līdz ar to atlikusī (neatsavināmā) zemes vienība 8,95 ha platībā (pirms zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 80640080099 sadales un zemes kadastrālās uzmērīšanas atlikusī neatsavināmā daļa minētajā atzinumā norādīta 8,839 ha platībā) atbilst teritorijas plānojumam un pēc Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanas ir izmantojama patstāvīgi. Papildus tam Siguldas novada pašvaldība 2022. gada 5. decembra vēstulē Nr. A-3.10/7/5125 sniedza informāciju, ka Nekustamā īpašuma daļa ir bez apbūves.
Nekustamā īpašuma daļas atsavināšana nerada izmaiņas Nekustamā īpašuma sastāvā esošo atlikušo zemes vienību tālākajā izmantošanā. Nekustamā īpašuma atlikušajai (neatsavināmajai) daļai - zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 80640080261) 8,95 ha platībā tiks saglabāta piekļuve no valsts vietējā autoceļa V75 "Ropaži - Griķukrogs".
Īpašnieks zaudējumus un prasījumus nav pieteicis, kā arī nav sniedzis informāciju par citiem apstākļiem, kas varētu ietekmēt atlīdzības apmēru par Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu.
No Īpašnieka saņemta rakstveida piekrišana Nekustamā īpašuma atsavināšanai atbilstoši noteiktajam atlīdzības apmēram.
Pamatojoties uz Atsavināšanas likuma 9. pantu un Ministru kabineta 2011. gada 15. marta noteikumu Nr. 204 "Kārtība, kādā nosaka taisnīgu atlīdzību par sabiedrības vajadzībām atsavināmo nekustamo īpašumu" 36.1. apakšpunktu, Satiksmes ministrija ar 2024. gada 16. aprīļa lēmumu Nr. 03.1-14/1506 apstiprināja taisnīgas atlīdzības apmēru par nekustamā īpašuma "Stikli" Inčukalna pagastā, Siguldas novadā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 80640080099) daļas - zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 80640080262 ar platību 0,66 ha – atsavināšanu 12 308,00 EUR (divpadsmit tūkstoši trīs simti astoņi euro), ko veido:
1. zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 80640080262 un platību 0,66 ha tirgus vērtība 2 574,00 EUR (divi tūkstoši pieci simti septiņdesmit četri euro);
2. uz zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 80640080262 un platību 0,66 ha esošās mežaudzes tirgus vērtība – 9 734,00 EUR (deviņi tūkstoši septiņi simti trīsdesmit četri euro).
Saskaņā ar Atsavināšanas likuma 27. panta pirmajā un otrajā daļā noteikto Īpašniekam ir tiesības apstrīdēt Satiksmes ministrijas noteikto atlīdzības apmēru.
Ja netiks noslēgts pirkuma līgums par Nekustamā īpašuma daļas labprātīgu atsavināšanu, tiks virzīts likumprojekts par Nekustamā īpašuma daļas piespiedu atsavināšanu sabiedrības vajadzībām.
Pēc Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanas, Satiksmes ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā nostiprinās īpašuma tiesības uz Nekustamā īpašuma daļu zemesgrāmatā uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā.
Saskaņā ar Dzelzceļa likuma pārejas noteikumu 53. punktu Satiksmes ministrija atsavināto Nekustamā īpašuma daļu nodos Rail Baltica projekta īstenotājam pārvaldīšanā tā pienācīgai apsaimniekošanai līdz būvdarbu uzsākšanai.
Risinājuma apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz atsavināt nekustamā īpašuma "Stikli" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 80640080099) Inčukalna pagastā, Siguldas novadā, daļu - zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 80640080262) 0,66 ha platībā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Jā
Apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz atsavināt nekustamā īpašuma "Stikli" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 80640080099) Inčukalna pagastā, Siguldas novadā, daļu - zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 80640080262) 0,66 ha platībā.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Jā
Apraksts
Taisnīga atlīdzība par Nekustamā īpašuma daļu aprēķināta un apstiprināta, ievērojot normatīvajos aktos noteikto kārtību.
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
Nosaukums
-
Apraksts
Nekustamā īpašuma daļas nepieciešamība sabiedrības vajadzībām konstatēta Rail Baltica projekta īstenošanas ietvaros izstrādātajos detalizētajos tehniskajos risinājumos būvprojektā.
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
JāIetekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai - Rail Baltica projekta īstenošanai.
Rīkojuma projektā risinātie jautājumi tiešā veidā skar Īpašnieku, kuram piederošā Nekustamā īpašuma daļa ir atsavināma sabiedrības vajadzībām.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus.
Rīkojuma projektā risinātie jautājumi tiešā veidā skar Īpašnieku, kuram piederošā Nekustamā īpašuma daļa ir atsavināma sabiedrības vajadzībām.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus.
Juridiskās personas
JāIetekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai - Rail Baltica projekta īstenošanai.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus, piemēram, pārvadātājus.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus, piemēram, pārvadātājus.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.2.1. uz makroekonomisko vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai - Rail Baltica projekta īstenošanai. Rail Baltica projekta ietvaros īstenojamie transporta infrastruktūras uzlabojumi un jaunas izbūves veicinās attiecīgā reģiona un valsts ekonomisko izaugsmi.
2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:
Jā
Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai - Rail Baltica projekta īstenošanai, kas labvēlīgi ietekmēs citas tautsaimniecības nozares, radot iespējas palielināt eksporta apjomu un ātrumu.
2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt uzņēmējdarbības vidi, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.
2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:
Jā
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi mazās un vidējās uzņēmējdarbības attīstībai.
2.2.5. uz konkurenci:
Jā
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi konkurences attīstībai gan Latvijā, gan ārpus tās, ņemot vērā Rail Baltica projekta pārnacionālo nozīmi.
2.2.6. uz nodarbinātību:
Jā
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt tautsaimniecību kā valsts saimniecības nozari, tostarp nodarbinātību un darbaspēka migrācijas iespējas, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Rīkojuma projektam nav ietekmes uz valsts budžetu, jo papildu līdzekļi no valsts budžeta nav nepieciešami.
Izdevumi, kas saistīti ar Nekustamā īpašuma sadalīšanu, daļas pirkšanu un īpašuma tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā, tiks segti no līdzekļiem, kas paredzēti akciju sabiedrības "RB Rail" un Eiropas Inovācijas un tīklu izpildaģentūras 2015. gada 24. novembrī noslēgtajā līgumā Nr. INEA/CEF/TRAN/M2014/1045990 par līdzfinansējumu triju Baltijas valstu ātrgaitas dzelzceļa līnijas "Rail Baltica" projekta attīstībai.
Izdevumi, kas saistīti ar Nekustamā īpašuma sadalīšanu, daļas pirkšanu un īpašuma tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā, tiks segti no līdzekļiem, kas paredzēti akciju sabiedrības "RB Rail" un Eiropas Inovācijas un tīklu izpildaģentūras 2015. gada 24. novembrī noslēgtajā līgumā Nr. INEA/CEF/TRAN/M2014/1045990 par līdzfinansējumu triju Baltijas valstu ātrgaitas dzelzceļa līnijas "Rail Baltica" projekta attīstībai.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 5. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota. Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.
Projektā iesaistītās institūcijas - Satiksmes ministrija un sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Eiropas dzelzceļa līnijas".
Projektā iesaistītās institūcijas - Satiksmes ministrija un sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Eiropas dzelzceļa līnijas".
6.4. Cita informācija
Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis", tos publicējot elektroniski tīmekļa vietnē www.vestnesis.lv.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Satiksmes ministrija
- SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas"
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
Rīkojuma projekta īstenošana tiks veikta esošo valsts pārvaldes funkciju ietvaros, tā neietekmēs pārvaldes funkcijas vai institucionālo struktūru.
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Rīkojuma projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Rīkojuma projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Uzturot un veicot dzelzceļa attīstību, tā tiek veidota atbilstoši tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām.
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Izstrādes procesā izmantoto dokumentu, kas satur personas datus, apstrādes mērķis ir nodrošināt pilnvērtīgu Rīkojuma projekta par nekustamā īpašuma atsavināšanu atbilstības izvērtēšanu gan normatīvajiem aktiem, gan dokumentiem, tādējādi nodrošinot, ka tiek aizsargātas visu nekustamā īpašuma atsavināšanā iesaistīto pušu tiesības. Dokumenti, kas satur personas datus, ir paredzēti šauram subjektu lokam – noteiktajiem saskaņošanas dalībniekiem, kas veic Rīkojuma projekta un anotācijas vērtēšanu.
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi